Niemand kent het gelaat van de Heiland gebrek aam een historische schildering beeldt elke ti'^d Tl ET IS wel zeer merkwaardig, *maar geen enkele beeltenis geeft Christus weer zoals Hij op aarde is geweest. De oorzaak hiervan moet worden gezocht in het feit, dat er geen portret van Christus bestaat, vervaardigd door een tijdgenoot. Ja zelfs ontbreekt een beschrijving van Zijn uiterlijk. Voor de goede orde zij wel vermeld, dat er legendarische portretten van Hem bestaan, die aan tijdgenoten worden toegeschreven (Lucas en Nicodemus), doch deze hebben geen historische betekenis. De oude christelijke schrijvers ver keren kennelijk in het onzekere waar het Christus' uiterlijk betreft. Dat er geen afbeeldingen uit die tijd van de Verlosser bestaan, behoeft trouwens geen verwondering te wekken, aan gezien de eerste christenen zelfs geen beeld wensten, daar zij zich niet gelijk gesteld wilden zien aan de hei denen, die beelden aanbaden. Zo is het gedurende de eerste drie eeuwen van het christendom gebleven. In die tijden werd Christus voorge steld door symbolen, zoals het lam, de vis, de adelaar, de wijnrank, het schip, de letters Rho en Alpha en Omega. Ook IHS komt voor als aan duiding van Christus. Men nam ge noegen met oudtestamentische en zelfs mythologische figuren als sym bool. Dergelijke symbolische voor stellingen hebben zich nog lang ge handhaafd, ook later toen het kruis kwam en er afbeeldingen van de Hei land gemaakt werden. Zonder baard y OORZOVER BEKEND ontston- den de eerste afbeeldingen van Christus op zijn vroegst in de derde eeuw. Zij idealiseerden Hem zonder bepaald systeem en veelal werd de Christus afgebeeld als jongeling zon den. Terwijl in het oosten namelijk de gebaarde figuur reeds gebruikt werd, handhaafde men in het westen nog steeds de ongebaarde jongeling zelfs tot in de twaalfde eeuw. Wanneer wij de figuur van Christus in de beeldende kunst beschouwen, valt het ons op, dat elke tijd Hem op haar eigen wijze uitbeeldde, al naar gelang men Hem zag. De byzantijnse kunst zoekt vooral majesteit in de fi guur. Dit trachtte men te bereiken door aan Christus de keizerlijke in signia te geven. Ook in het westen vinden we hier voorbeelden van (het timpaan van een kerkportaal in Chartres). De gothische stijl wenst ernst en schoonheid in de afbeelding en hier treffen we veelal de Christus met korte baard, en zeer fraai van vorm (le beau Dieu van Amiens). De vroege renaissance zoekt een compro mis tussen byzantijns en gothiek, maar streeft naar natuurgetrouw heid en mildheid van uitdrukking. De latere renaissance geeft weer een ander type te zien. Voortreffelijk is het baardeloze klassieke type van Mi chel Angelo, in de Sixtijnse kapel aangebracht. Rembrandt van Rijn (1606-1669) Christuskop Volmaakte lichaamsvorm T N DE ZESTIENDE EEUW ging *- men alle zorg besteden aan de volmaakte lichaamsvorm. De voor stellingen werden ongetwijfeld fraai er, de techniek volmaakter, maar zij boetten wel in aan spiritualiteit. Ver schillende kunstenaars gaven hun ei gen visie op de Christusfiguur. Georges Roualt (1871-1958) Le Christ der baard, in rijk gedrapeerde Griek se kleding. Van de vierde eeuw af vinden we dikwijls een nimbus achter het hoofd en van de vijfde eeuw af vinden we daarin een klein kruis. De Christus met baard is vermoede lijk afkomstig uit het oosten en is tenslotte de bekende figuur gewor- c){e\n uit naar eigen idealen Michelangelo (1475-1564) Christuskop „Le beau Diéu" van Amiens Zo kunnen we drie groten naast elk aar plaatsen. Het klassieke atletische type, dat Michel Angelo in de Six tijnse kapel aanbracht. De heroïsche Christus in typische Rubensstijl, vol en mooi en van Rembrandt daaren tegen een echt menselijk lijdende Christus, waarbij, evenzo als de tijd dat eiste, aandacht was geschonken aan de volmaaktheid van 't lichaam. Zo zien we, dat de beeldende kunste naars zich hielden aan de eisen des tijds, doch binnen dit kader hun ei gen visie gaven. In de tijd van het neo-classicisme, de eerste helft van de negentiende eeuw, creëerde Thorwaldsen een ze genende Christusfiguur, die uit kunstoogpunt niet zo buitengewoon gewaardeerd werd, doch die bij het publiek goed ontvangen werd. Dit beeld van de Christus met lang haar en korte baard, gekleed in rijk ge drapeerde Griekse kleding, waarbij Christus zegenend de handen uit strekt, werd het alom bekende Heilig Hartbeeld. Levende beelden M ET DIT AL blijft het echter een feit, dat iedere kunstenaar de Christus ziet naar eigen believen, met als gevolg dat geen twee uitbeel dingen gelijk zijn. De beeldende kunstenaar legt er zijn idealen in, kortom kan de figuur van Christus geheel aanpassen aan zijn onderwerp en zo vormen als hij wenst en dit af- les door het ontbreken van een au thentiek beeld. Maar is dat eigenlijk ook niet beter Een historische afbeelding van de Heer zou tot gevolg hebben dat Zijn beeld star en stabiel zou zijn. Het om gekeerde is het geval en wat is het gevolg We zien een Christus van alle tijden, een dynamisch beeld, gevormd door de visie van steeds nieuwe generaties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 11