Pastor Paulis Urdze: Vluchtelingen helpen met woningbouw DE KERKEN maatschappij Nieuw leven en zorgen in kerken van Estland en Letland Oecumenische Jeugdraad over „De Kerk van morgen" PRESIDENT RECHTBANK LEGT PIANISTE BEPERKINGEN OP DONDERDAG 17 DECEMBER 1959 PROV1NOIALE ZEEUWSE COURANT BEZOEK AAN VLUCHTELINGENKAMP OHMSTEDE Gemeenteleden kunnen Let blijven en zich toch aanpassen (Van een speciale verslaggever) T angzaam, lieel langzaam maar wordt de grote wereld -*-'van vluchtelingen kleiner. Na de tweede wereldoorlog waren er miljoenen ontheemden in Duitsland. Jaren later rekende men met honderdduizenden en nu gaan we naar de enkele tienduizenden. Wij spreken over Europa niet over de 900.000 ontheem den in de Britse kroonkolonie Hongkong, de 180.000 van Algerije, de miljoenen in Azië en Palestina. Na vijftien, juissclüen twintig jaar geldt voor déze miljoenen nog: wach tener komt hulp. In het Wereldvluchtelingenjaar 3959-1960 concentreei't de hulp uit Nederland zich om enkele honder den van die tienduizenden vluch telingen in Europa. Zij wonen in Noord-Duitsland, in de omgeving van de stad Oldenburg in\een vlfpc en koud land, aan het uit einde van de lange startbanen van de voormalige „Luftwaffe" in Duitse militaire barakken en in onderkomens waar in de oorlog duizenden dwangarbeiders het le ven lieten. Aan do kampen Friedrichs- fold en Ohmstede, om welke inwoners liet ons in dit We reldvluchtelingenjaar gaat, en voor wie wij dezer dagen in de heurs tasten, hebben twintig Ne derlandse journalisten een bezoek gebracht. In deze apathische we reld, omsloten door smerige ba rakken zijn gesprekken gevoerd over belevenissen. Maar vaak ■werd het stil als het over de toe komst ging. Steeds weer dreigt een vraag beantwoord te worden met een wedervraag en soms komt die er ook uit: Zijn jullie niet te laat Droomwereld De vele honderden Letten, Polen, Esten, Lithauers en Oekrainers van Ohmstede en Friedrichtsfeld leven op de grens van een droom wereld. Zij kijken de bezoeker aan met een zekere lusteloosheid met een vraag in de ogen: Waarom kóm je me wekken uit deze droom? „Laat ons daarin!" hebben wij gelezen in de grauwe blikken van de alcoholici vijf mannen die in een klein barakkenkamertje bij een waren. Vijf vroegere illegale werkers uit Riga, die eens 'in het ondergronds verzet mis schien wel gezworen hebben te zullen vechten tot het jonge Let land dat in 1918 zijn onafhanke lijkheid kreeg, waar vrij van on derdrukking zou zijn. Jongens van zestien, achttien jaar waren het, toen het verborgen ge vecht voor Letland, eindelijk met open vizier gevochten kón wor den bij de binnenkomst van de Duitse troepen. Zij meldden zich. Het gaf niet wie aan hun. zijde stond. Het ging tegen de Rus. In 1945 kwam aan het soldaten leven van deze vijf, die familie zag uitgeroeid, een einde. Kreu pel naar lichaam en geest zijn zij voor de Russen uit, Wcst-Duits- land binnengestrompeld de chaos van de oorlog was voor hen compleet- Wéér verloren Wij weten van hun kampgeno ten, dat zij het geprobeerd heb ben: de terugkeer naar een nor maal leven, zij het clan zonder land, zonder ouders, familie, zon der baan, invalide zonder ei genwaarde. Wéér kwam er voor deze vijf het- gevecht. Eerst tegen de vinger van de gemeenschap, die hen wees op lichamelijk of geestelijk ge brek, toen tegen de angst dit ge vecht te zullen verliezen. Jaren hebben deze levens geschommeld- tussen verleden en toekomst tot de schijnwereld zich aan hen op drong. En het ergst is, dat dege nen die jarenlang getracht hebben iets van deze vijf té maken zij liet vaak zonder middelen -de handen moesten terug trekken, want na het gevecht met het zwaard werd ook déze strijd ver loren. „Zij grepen dè fles om de droom wereld binnen te gaan", vertelde óns een functionaris van 'n hulp organisatie voor vluchtelingen. Voor deze vijf Letse patriotten, jonge kerels die .ómdat zij al 'maandenlang nauwelijks enig voedsel meer tot zich nemen, er uit zien als zestigers,komt de hulp, naar menselijke berekening te laat. Pastor Paulis Urdze, de Evange- lisch-Lutherse predikant van het kamp Ohmstede, zelf één van de vluchtelingen uit Letland, beves tigt ons hetgeen wij hoorden en zagen tijdens een bezoek aan de vijf mannen. Honderdduizenden echter hebben nieuwe moed ge kregen door de geweldige hulp acties, die overal ter wereld geor= ganiseerd zijn, zegt hij. Er is ontzaglijk veel goed werk gedaan, waardoor grote groepen vluchte lingen een eigen bestaan konden opbouwen. Zij kregen een eigen huisje, werden tewerk gesteld in Duitsland of emigreerden naar Canada, Australië en Nieuw-Zee- land. Maar nu Alleen in Duitsland, zijn er nog enkele tienduizenden die wachten. De ouderen onder hen, zegt pas tor Urdze, vormen het zwaarste probleem. in langzaam, maar helder Dult9 tracht deze sympathieke Letse dominee ons duidelijk te maken hoe groot het probleem Is. Deze boerenzoon is uit de Omge ving van Riga, die het gymna sium volgde en vervolgens de theo logische hogeschool, maar zijn studie moest onderbreken om de portatie naar Siberië te ontko men; die gevochten heeft tegen de Russen, maar verloor, wiens le ven één grote-opeenstapeling van problemen is, kan met zijn scher pe verstand zelf nauwelijks alles wat er zo dicht om hem heen ge beurt, doorgronden- Voor anderen Hij spreekt langzaam en denkt diép om onsietete laten begrij pen, Hij sprak een half uur met onze koningin om haar iets te vertellen van de bedoelingen voor het Wereldvluchtelingenjaar 1959- 1960. Wie hem hoort praten, vraagt zich af: heeft hij nooit de kans gehad op een ander leven dan dat m een gruwelijk kamp? Na de vlucht voor de Russen naar Duitsland, voltooide hij zijn stu die in Kiel en Bonn. Daar tussen door was hij leraar in de Letse taal aan een gymnasium in Kiel. Hij bouwde mee aan het Baltische Studenten Centrum in Bonn, Werkte, ijverde! blaar toen zijn studie voltooid was, hij de kans kreeg als predi kant of leruar een goed bestaan te hebben, er vele Itansen kwa men om te emigreren naar de Verenigde Staten cn als docent te Werken aan de universiteit van Cleveland toen keerde hij te- Door een juweliers fir ma in Curagao en Aruba is het initiatief ge nomen om ter gelegenheid van het Eerste Lustrum van de onderte kening van het statuut van het Koninkrijk der Nederlanden een penning uit te geven (foto). Het is een lef/medaille met een diame ter van 60 mm, die verkrijgbaar is in brons, silver en goud. De drie gestyleerde vogels stellen de partners van het koninkrijk voor; de golven van de saam gebondenheid van de koninltrijksdelen en de Oranjebloesem symboliseert het Huis van Oranje. De netto-op brengst van de penningen, die geslagen worden bij de N.V. Konink lijke Hegeer te Voorschoten, komt ten goede aan het Prins Bern- hard Fofids. PASTOR PAULIS URDZE. rug naar de grauwste eenzaam heid die men zich ter wereld kan voorstellen naar de barakken van Qhmstcde omdaar te wonen als de anderen precies zo. Hij dook opnieuw in de grote proble men van zijn lotgenoten, die het hoofd nauwelijks meer kunnen oprichten. Hij leeft er óók in een klein ka mertje. Onlangs trouwde hij met een vluchtelinge uit Letland, Gita, om samen met haar verder te helpen tot...... „Ja", zegt pastor Urdze, „totik weet het niet, maar in ieder geval tot we do brand kunnen steken iu déze ba rakken...... Pastor Urdze ziet, naar hij ons meedeeld, een weg althans wat betreft de hulpverlening: zo spoe dig mogelijk huizen. Dan. keert voor een ieder de privacy terug. Op enkele vierkante meters van de koude, tochtige barakken tus sen bedden en kookgerei dreigt behalve lichamelijke ziekte de veel meer verwoestende zoge noemde „d.p.-camp mentality". Iedereen hoort mee door de dun ne wandjes en er ontstaat een ge slotenheid, een vlucht in dè droomwereld, apathie, dronken- schap en geestesziekte. Dtts -huizen, huizen! Dan het schijnlévën, het hulp- - middel" om door de tijd te ko men, een einde nemen- Het grote ideaal Pastor Urdze wil het niet ver bloemen. Bij vele vluchtelingen bestaat er de angst voor het nieu we huis. De aanvaarding van een nieuw huis, dat een nieuw leven moet inluiden, betekent voor hen eigenlijk verraad aan eigen land. Liever zouden zij blijven leven in de vieze barak, dan de hoop op geven eens naar het vaderland te rug te keren". Vele pogingen om Letten, zowel als Polen te assimileren met hun omgeving, stranden op het krampachtig' verdedigen van het nationale bewustzijn. Het streven van pastor Urdze en degenen die hem van buitenaf helpen, is er daarom op gericht vooral de ou dere Letten te doen inzien dat men onder alle omstandigheden Let blijft. „Zij moeten", vertelt astoor Urdze, „kunnen zeggen: k ben Let op basis van de waar heid zonder meer! Want nuchter de Do lutherse kerken in de vroegere Baltische Staten Letland en Est land krijgen het de laatste jaren iets ruimer. Naast do verhouding met de staat biedt de daling van 't aantal geestelijken deze kerken de meeste zorgen. Dit blijkt uit 'n artikel over de lutheranen in Let land en Estland in do „Frankfur ter Allgemeïne Zeitung". In het blad wordt verteld, dat in Riga, de hoofdstad van Letland, op het ogenblik de restauratie gaande is van de eeuwenoude dom, de groot ste kerk in de Baltische landen. De Nieuw „Instituut voor oecumenische contacten" in Noorwegen Een groep particulieren heeft te Oslo een nieuw „Instituut voor Oecumenische Contacten" opge richt voor een proefperiode van twee jaar. De predikant dr. Peder Borgen is tot president gekozen. De leden van het voorlopige be stuur behoren tot de Luterso na tionale kerk en tot de vrije ker ken. Het nieuwe instituut wil zo volledig mogelijke informatie ver schaffen over de oecumenische beweging eu over alles wat in het kerkelijk leven in andere landen en continenten de interesse kan wekken. restauratie, die zes miljoen roebel moet kosten, wordt uitgevoerd door do slaat, die het kerkgebouw heeft overgenomen. Officieel heet hét, dat dc kerk met zijn vele kunstschatten voortaan al's museum en. concertruimte dienst zal doen. Men heeft echter in Letland stille hoop, dat de lu therse gemeente van Riga na de restauratie dé dom weer mag ge bruiken voor haar eredienst. De Sowjet-Staat hééft wel vaker een dergelijk cultuurmonument na een kostbare restauratie'aan de hoedé van de kerk toevertrouwd; bijvoor beeld het klooster Edschmiadsin in de Kaukasus, waarin de patriarch van Armenië resideert. Het be roemde Bachorgel in de dom, dat in de oorlog beschadigd werd zal ook hersteld worden.. Dat zou het mogelijk makeh, de oude traditie van orgelconcerten in de dom van Riga voort te zetteft. In Riga, dat 600,000 inwoners telt, worden zondags in negentien pro testantse, zeven róoms-kathohèke én enige orthodoxe kerken onge stoord kerkdiensten gehouden. De Lutherse Kérk van Letland telt 279 kerken en 280 gemeenten met in totaal 600.000 léden. Er zijn echter nog slechts 120 volledig op geleide predikanten. De laatste tijd is men begonnen, mensen, die al. een beroep hebben, in de uren na hun dagelijks werk op te leiden voor predikant. In Reval, de hoofdstad van Est land, vvoi'dt de dom op het ogen. blik ook gerestaureerd. De Luther se Kerk van Estland zit ook met een tekort aan predikanten. Op de 146 gemeenten met 170 kerken zijn er slechts 122 predikanten. De Lutherse Kerk van Estland omvat ongeveer zeventig procent van de bevolking. Slechts een kwart van de kinderen die in Estland worden geboren wordt niet gedoopt. Als men in de kerk wil trouwen, moet men eerst als lid bevestigd worden. De staat bemoeit zich over hét al gemeen niet met de interne aange legenheden van de kerk Voor vele zaken heeft de kerk echter de médewerking van de autoriteiten nodig. Men is van plan een team van mensen to vormen die de dag-, weekbladen en andere periodieken op de hoogto houden, van oecu menische gebeurtenissen. Het in stituut zal bovendien internatio nale studies over „De kerk en de maatschappelijke verantwoorde lijkheid", „De kerken en de onder ontwikkelde landen". „Positie en taken van gemeenteleden in het kerkelijk leven" en soortgelijke onderwerpen beschikbaar stéllen voor het publiek door middel van vertalingen alsmede op andere wijze. Men gaat trachten een ruimere vertegenwoordiging in 't leven te roepen op oecumenische leergangen en conferenties in het buitenland, Ook wil men een ac tievere bijdrage van Noorwegen' aan de wetenschappelijke bestude ring van Oecumenische vraagstuk ken, In het bijzonder zal" men krachtig streven naar een grotere belangstelling voor oecumenische zaken in dé jeugdorganisaties; men is bezig aan plannen voor een _u_ ao speciale Noorse conferentie welke schillende kerken zul- zal volgen op de internationale len ieder één van de jeugdconferentic die het volgend volgende stellingen jaar te Lausanne zal plaatsvinden, kort inleiden 1. Het kan zijn dat De Kerk overzee ondergebracht bij Ned. Zendingsraad Het werk van de commissie „De Kerk Overzee" dat tot nu toe is uitgegaan van de Raad voor de Zending van de Nederlandse Her vormde Kerk is kort geleden over- genorae. i door de Nederlandse Zen dingsraad. De hoofdtaak van de commissie blijft ongewijzigd. Zij bestaat Uit het geven van apos- tolaire voorbereiding aan gemeen teleden, die naar overzeese gebie den vertrekken om daar tijdelijk te werken in de handel, de indu strie, de landbouw, liet moderne verkeer, medische dienst .of onder wijs. Déze mensen gaan dikwijls uit zonder veel te weten van het ge bied, waar zij komen té werken. De bedoeling van de commissie is, hun zo goed mogelijk inlich tingen te vérstrekken en met hen de vragen van het christen zijn in de tropen te bespreken tegen de achtergrond van de maat schappelijke en geestelijke ont wikkeling daar. Zij doet dit door het beleggen van conferenties en het schrijven van contactbiieven, terwijl men op het secretariaat inlichtingen kan krijgen over al deze gebieden. Aangezien deze werkzaamheden naar hun aard interkerkelijk zijn, omdat de leden van verschillende kerken elkaar in de tropische ge bieden gemakkelijk zoeken, is thans hieraan een interkerkelijke basis gegeven. Zoals wel duidelijk is staat het werk los van de emigratie. Het geschiedt onder werkers, die voor enige tijd in overzeese gebieden leven en dan weer terugkomen. Voor de emigranten, die in over zeese gebieden blijven, zorgen an dere instanties. Voorts wil „De Kerk Overzee" fungeren als contact-adres waar aan kerken en zendings-insta.n- ties de namen kunnen opgeven van predikanten of -andere wer kers op kerkelijk terrein die op réis gaan naar tropische gebieden om daar conferenties bij te wo nen, of besprekingen te houden, opdat zij op hun reizen ook gele genheid krijgen contact op to ne men met Nederlandse werkers in overzeese gebieden. Op 6 en 7 februari 1960 zal te Almelo de jaarlijkse februarl- conferentle van de Oe cumenische jeugdraad in Nederland gehou den worden. Het on derwerp is „De kerk van morgen''. Vijf jongeren uit ver morgen de kerk in Nederland niet meer bestaat 2. De kérk van mor gen zal afgestemd zijn op de mondige leek 3. De kerk van morg- gen zal geen mam moetgemeenten ken nen, maar kleine mobiele eenheden in vele gestalten 4. Wanneer de kerk zich niet voor mor gen totde eenheid laat vernieuwen, verdwijnt zij van daag nog 5. Een kerk die naar binnen is gekeerd sterft, een kerk die open is en zich waagt, ontvangt nieuw leven. Dr. J. H. van Beuse- kom, hervormd predi kant te Amsterdam zal de nabespreking leiden. gezien is terugkeer naar eigen land niet meer mogelijk. Do nieuwe woning geeft een prachtig deel van het privé-lcven dat de vluchtelingen ia vijftien jaar niet moer hebben gekend, te rug. Het biedt bun ook de moge lijkheid in het kader van het assi milatieproces connecties aan te knopen met de bevolking van de streek rondom Oldenburg. Geen jonge Let zal zijn vriend of vriendin kunnen meenemen naar de barak wel haar de goede sfeer in het gezin, in een huis... KORT GEDING IN ZWOLLE Na klachten van buren in flatgebouw De president van de rechtbank te Zwolle hééft maandag, uitspraak doende in een kort geding, beperkin gen opgelegd aan een in een flatwo ning al te hinderlijk pianospelende leerlinge van het Zwolse muzieldy- ceum. Het 23-jarige méisje veroorzaakte in de ouderlijke woning zoveel gerucht als zij aan de piano zat te studeren dat de buren er niet langer genoe- §en mee namen. Zij stapten naar het estuur van de woningbouwvereni ging Openbaar Belang, die eigenares se van do fiat is en dit bestuur vroeg de jongedame in kwestie rekening te willen houden met de buren. Maar de klachten bleven binnen stromen en het gevolg was een kort geding tussen de woning bouwvereniging en de vader van het meisje, de heer F. J. van E. Be president van de rechtbank te' Zwolle gaf tc kennen dat hij zelf wel eens wilde komen luisteren en zo geschiedde. Terwijl dè presi dent én enkele deskundigen door de kamers van de onder-, boven- en zijburen stapten speelde mej. Van E. aan haat' piano een wals van Ghopin. Maandag heeft de president uit spraak gedaan. Hij heeft de vader van het meisje verboden in de door hem gehuurde woning een piano te bespelen of te laten bespelen, welke niet is geïntoneerd, niet op vilten klossen staat en waaronder en waar achter geen kleden zijn aangebracht. Tevens mag de piano niet Worden bespeeld voor acht uur 's morgens (op zondag niet vóór tien uur iii de ochtend), niet na negen uur 's avonds cn niet tussen een en drie uüv in de middag. Tenslotte mag niet langer dan drie uur per dag plano wor den gespeeld. Indien gedaagde-niet schriftelijk ver klaart zich Dij do uitspraak van de president neer to leggen, zal eise res binnen vier weken do zaak bij <ie gewone fechtcr aanhangig moeten maken. Humanistisch-socialistische partij in oprichting (Van onze Haagse redactie) Een aantal socialistisch denkende hu manisten heeft het initiatief genomen tot de oprichting van een hunianis- tisóh-socialistische partij. Op vrijdag 18 december wordt te Den Haag de oprichtingsvergadering gehouden. De initiatiefnemers zijn van mening dat de P.v.d.A. haar doorbraak verkeerd richtte en een onwaarachtige politiek moest voeren. Het opgestelde werkprogram van de partij in oprichting houdt onder meer de volgende punten in: onmiddellijke bouw van drieduizend sporthallen, waarvoor het geld aan de defensiebe groting moet worden onttrokken; een j onbeperkte voetbaltoto, waarvan de baten uitsluitend voor db sport be stemd moeten worden; gratis onder wijs, ook voor universitaire studie; verhoging van de onderwijzerssalaris- sen en uitbreiding van de leerplicht tot en niet achttien jaar. De initiatiefnemers hebben er met nadruk op gewezen, dat zij beslist geen communisten zijn of met het communisme zouden sympathiseren, terwijl ons van de kant van het Hu manistisch Verbond werd verklaard, dat het verbond als zodanig niets met deze nieuwe politieke partij heeft uit te staan. Een fleurig beeld van het besoelc dat de Franse president De Gaulle heeft gebracht aan St. Louis in Senegal: Deze twee inlandsen dragen feestjur kenbedekt met afbeeldingen van een glorieuze De Gaulle.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 6