Rapport over ontwikkeling van
energie in West-Europa
Orkaan bracht vele schepen in nood
KLAÏmm
GRIEVEN VAN ST. RAPHAEL
TEGEN VRIJERE LOONPOLITIEK
DINSDAG 8 DECEMBER 1959 PR OV IN 0IA L Fl ZEEUW 8 B COURANT
KOLENBALANS NOG NIET IN EVENWICHT
Verwacht wordt dat industriële
produktie jaarlijks met 5 procent stijgt
De ontwikkeling:, die West-Europa staat te wachten op het gebied van
de energie is het onderwerp van een rapport van de commissie van de Eu
ropese Economische Gemeenschap, de commissie van de Europese Ge
meenschap voor atoomenergie (Euratom) en de Hoge Autoriteit van de
Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Het rapport is aan de ener-
giecommissie van het Europese parlement aangeboden door de werkgroep
„energie" die de E.E.G.-commissïe, Enratom-commissie en de Hoge Auto
riteit van de E.G.K.S. hebben gevormd met het doel een gecoördineerd
energiebeleid te ontwerpen. De werkgToep bestaat uit leden van de drie
uitvoerende organen zelf.
rjjk. Veel gas uit de Sahara of uit
andere gebieden zal er in 1965 op de
markt van de gemeenschap nog niet
zijn. Maar later zal het gebruik van
aardgas veel sterker toenemen 'en
dus in totaal van de energievoorzie
ning een belangrijke plaats innemen.
Waterkracht is in 1965 nog niet van
groot belang, maar het oliegebruilc
zal in 1965 bijna de helft groter zijn
dan in 1960. Het aandeel van kern
energie zal de eerstvolgende jaren
nog gering zijn, maar het is van be
lang dat in de toekomst ook op deze
energiebronnen een beroep zal kun
nen worden gedaan.
Op langere termijn heeft men te
maken met tal van factoren, die op
de energiemarkt een rol spelen. En
kele van die factoren zijn volgens 't
rapport de volgende:
Zij hebben in hun rapport aan de par
lementscommissie de aandacht geves
tigd op het feit dat het totale ener
gieverbruik in de Europese gemeen
schap van 1955 tot 1959 is toegeno
men van 402 miljoen tot 435 miljoen
ton (steenkoolequivalent). Dat is 'n
stijging met 8 procent, terwijl de
stijging van de industriële produktie
in die periode driemaal zo groot was.
Het aandeel van steenkool in het to-'
tale energieverbruik daalde van 65
tot 55 procent, terwijl het olie-aan
deel steeg van 18 tot 26 procent.
Het is wel duidelijk dat er zowel
voor kolen als voor olie gebruiks
mogelijkheden zijn, waar zij elk
aar niet kunnen vervangen. Maar
daarnaast zijn er sectoren waar
beide energiebronnen kunnen wor
den gebruikt. Dat is het geval in
elektrische centrales, bij de spoor
wegen, in de ïndusti-ie (geen hoog
ovens) en voor huisverwarming.
De verkoop van kolen en olie in deze
sectoren ontwikkelt zich sterk ten
nadele van kolen. In de periode van
19551960 daalde het kolenverbruik
in deze industrieën van 156 tot 135
miljoen ton, terwijl het olie-verbruik
steeg van 30 tot 62 miljoen.
De situatie op de kolenmarkt is ge
durende de laatste maanden iets kal
mer. Hoewel de invoer is beperkt en
door produktiemaatregelen en ver-
zuimdiensten het aanbod van kolen
is verminderd, is de kolenbalans nog
niet in evenwicht. Nog steeds heeft
men te maken met het potentiële aan
bod van meer dan 30 miljoen ton ko
len en van 8 miljoen ton cokes die
op voorraad liggen, „een hypotheek
die de kolenbalans zwaar belast."
Men verwacht dat de industriële pro
duktie in de Europese gemeenschap
van 1955 tot 1965 jaarlijks met bijna
5 procent zal toenemen. Tot dusver
komt dit cijfer goed met de werke
lijkheid overeen. Het mag aan de
hand hiervan uitermate waarschijn
lijk worden geacht dat het energie
verbruik over zes jaar 75 miljoen ton
steenkoolequivalent groter zal zijn
dan nu. Hoe zullen in die tijd de af
zonderlijke energiebronnen zich ont
wikkelen
Het aandeel van aardgas in liet totale
energieverbruik wordt vooral bepaald
door de produktiemogelijkheden van
het aardgasveld bij Lacq in Frank-
Wereldpremière van stuk
van Eysselsteyn in
Schotland
Tot de wereldpremières die het
Schotse „Theater in de heuvels" van
Pitlochry voor het volgende zomer
seizoen heeft aangekondigd, behoort
een stuk van de Nederlandse auteur
Ben van Eysselsteijn mot de Engel
se titel „Between the tides" (tussen
eb en vloed x). Het stuk speelt in
Bretagne in een tijd van terreur.
Het kleine theater van Pitlochry, dat
in 1951 gesticht werd als een Schots
onderdeel van het Festival of Britain,
heeft zich ontwikkeld tot een perma
nent centrum voor het culturele le
ven in Schotland. Dc directie heeft
zich de beperking opgelegd van
slechts Schotse acteurs te laten op
treden, zodat het spelpeil misschien
iets lager is dan dat in bijvoorbeeld
Stratford—on Avon, maar zij heeft
zich de afgelopen jaren steeds onder
scheiden door haar keuze van stuk
ken, die zo gedurfd is als een com
merciële instelling zich maar kan
veroorloven.
Between the tides is speciaal voor
het gezelschap van Pitlochry ge
schreven. Vooralsnog zal het niet in
Nederland worden opgevoerd.
OP AFGEKEURDE VOETEN. Al-
bert Johnson in Grantham is tien
jaar geleden afgekeurd voor de mi
litaire dienst, omdat zijn voeten vol
gens de militaire dokters niet be
stand waren tegen de marsgewoon
ten van het Engelse leger.
Op rozijnen en druivensuiker heeft
dezelfde Albert Johnson zondag in
22 uur en 39 minuten de 110 mijlen
van Birmingham naar Londen 'ge
marcheerd. Zijn tijd was een nieuw
record voor deze ongewone vorm van
weekendactiviteit, die in Groot-Brit-
tannië in korte tijd zeer veel aan
hangers heeft gekregen.
Johnson heeft weieens eerder een
eindje gelopen. In 1956 is hij voor
Engeland naar de Olympische spelen
geweest ook als snelwandelaar.
WAT ZE ZEGGEN. Prins Rainier
van Monaco: „Een sportwagen is een
auto, waarin de plaats voor de benen
direct onder de kin begint".
De Franse ex-president Vineent
Auriol: „Als er geen regeringscrises
meer zijn. dan is er ook geen vrij
heid meer".
Aan het eind van de Eerste We
reldoorlog was voor een kilowatt/
uur thermische energie een kilo
steenkoollequivalent nodig, maar in
de hypermoderne centrales van nu
heeft men aan een derde kilo vol
doende.
Lichtgas kwam vroeger uit steen
kool, maar zelfs in de grote ko-
lenlanden maakt men het nu met
behulp van olie, vloeibaar gas, raf-
finaderijgas of aardgas.
9 De chemische industrie was vroe
ger grotendeels gebaseerd op steen
kool. In 1960 produceert de petro
chemische industrie meer dan vijf
maal zoveel als in 1955.
Het gebruik van elektrische trei
nen en diesels levert twintig pro
cent energiebesparing op, ondanks
het feit dat het verkeer met 25 pro
cent is toegenomen.
9 De binnenscheepvaart gebruikt elk
jaar tien procent meer olie.
9 Het transport van energie heeft 'n
geheel ander beeld dan vroeger.
De buisleiding heeft de transport
kosten belangrijk verlaagd.
De bekende reserves aan olie worden
op het ogenblik voldoende geacht
voor een gebruik van vijftig jaar.
Naast die in het Caraïbische gebied
zijn deze reserves nu vooral aanwe
zig op het oostelijk halfrond, met na
me in het Midden-Oosten en Noord-
Afrïka. Bovendien schijnt naar de
mening van de commissie, de Sowjet-
Unie een plaats te willen gaan inne
men op de energiemarkt.
TWEEDAAGS CONGRES IN UTRECHT
Geen rekening gehouden
met positie van
beroepsvervoer
Voor het eerst heeft de jaarlijkse her
denking van de „7 december"-divisie
plaats gehad voor het stafkwartier
te Schaarsbergen. Een overzicht tij
dens de toespraak van de comman
dant van de divisiegeneraal-ma
joor D. C. de Vries.
Het hoofdbestuur van de r.-k. bond
van vervoerspersoneel „St. Raphael"
staat nogal gereserveerd tegenover
hetgeen onder de vlag van vrijere,
meer gedifferentieerde loonpolitiek
wordt opgediend.
Dit zei gisteren de voorzitter van
deze bond, de heer J. M. Blommers
in zijn openingsrede ter gelegenheid
van het twepdaagse congres dat door
„St. Raphael" in Utrecht wordt ge
houden.
Het grote bezwaar van de rooms-ka-
tholielce vervoersbond tegen de „aan
wijzingen" voor het college van
rijksbemiddelaars plus de later gege
ven „interpretaties", is, aldus de
heer Blommers, dat van regerings
kant te weinig om niet te zeggen:
geen rekening is gehouden met de
uitzonderlijke positie van het be
roepsvervoer.
In dit verband legde de heer Blom
mers er de nadruk op dat de Neder
landse spoorwegen eigendom van de
staat zijn, ondanks net particulier
lijkende visitekaartje „N.V. Neder-
landsche Spoorwegen". Men moet,
volgens hem, in de hele bedrijfsvoe
ring ook in datgene wat nooit tot de
buitenwereld doordringt rekening
houden met dc opvattingen van de
regering. De heer Blommers noemde
het zonder meer duidelijk dat de re
gering als hoedster van het algemeen
belang zich door heel andere overwe
gingen dan die van een zelfstandige
ondernemer moet laten leiden.
Zo kunnen bijvoorbeeld de spoorwe
gen op economische overwegingen
bepaald niet eon serie niet rendabele
spoorlijnen opheffen. Daar steekt de
staat een stokje voor. De heer Blom
mers toonde aan dat hierdoor de ren
tabiliteit nadelig beïnvloed wordt.
Daarom is er naar zijn mening geen
sprake van dat de economische re
sultaten van de spoorwegen met de
zelfde maatstaven kunnen of mogen
worden gemeten als voor industrie,
nijverheid en handel.
Als men nu in Nederland met die
spoorwegen persé de schijn wil op
houden van een zelfstandige, door
economische en commerciële over
gingen geleide onderneming, dan
kunnen wij, aldus de heer Blommers,
daar best vrede mee hebben als dat
kreupele spel maar niet afgewenteld
wordt op het personeel. Dat gevaar
is, naar zijn mening, door het nieuwe
In een zeer bejaarde auto eens de
reisivagen van Kemal Ataturk
maakte president Eisenhower zijn in
tocht in de Turkse hoofdstad Anlca-
systeem van loonvorming in veel
sterkere mate op de voorgrond ge
treden.
Sprekende over het beroepsvervoer
over de weg, met zijn op twee wetten
gebouwd vergunningsstelsel, zijn
eigenaardige richtlijnen en de door
de regering gehanteerde tarievenpo
litiek, zei de heer Blommers, dat ook
voor dit vervoer onmogelijk kan wor
den volgehouden, dat men hier met
normale, economische en commer
ciële maatstaven tewerk kan gaan.
Een stijgende produktiviteit, be
hoorlijke rentabiliteit en niet door
berekenen in de prijzen, 2ijn, vol
gens de beer Elommers. wel de
sterkste troeven om loonsverhoging
te bepleiten. Hij noemde dit op
zichzelf wellicht allemaal zeer te
waarderen maar voor het be
roepsvervoer niet te vervullen
voorwaarden.
Nederlands - Duits overleg
niet vóór Kerstmis
geëindigd
Een woordvoerder van het Westduit-
se ministerie van buitenlandse za
ken heeft maandag te Bonn gezegd,
dat de hoop. dat de Nederlands-Duit
se besprekingen over kwesties die
voortvloeien uit de Tweede Wereld
oorlog nog voor Kerstmis worden af
gesloten, geleidelijk kleiner wordt.
De woordvoerder zei dit op een pers
conferentie in antwoord op een vraag
over de voortgang van de onderhan
delingen, die, met tussenpozen, sinds
1957 gevoerd worden. Een woord
voerder van het ministerie van bui
tenlandse zaken te Den Haag heeft
maandagmiddag desgevraagd meege
deeld, dat men in Nederland nog al
tijd goede hoop heeft, dat de onder
handelingen wel voor Kerstmis be
ëindigd zullen worden.
Resolutie over Algerije
aangenomen
De politieke commissie van de V.N.-
Assemblee heeft maandag de reso
lutie, waarin er bij de twee partijen
in het Algerijnse geschil op wordt
aangedrongen zo spoedig mogelijk
informele besprekingen te beginnen
over de voorwaarden voor zelfbe
schikking en over een staking van
het vuren, aangenomen met 38 te
gen 26 stemmen, bij 17 onthoudin
gen.
Deze Afrikaans-Aziatische resolutie
heeft dus niet de meerderheid van
twee derden gekregen, die nodig is
voor een aanvaarding door do Alge
mene Vergadering.
Informeel overleg tussen
ministers Visser en Strauss
In de loop van gisteren is in de om
geving van Arnhem een informele be
spreking gevoerd tussen de Neder
landse minister van defensie, ir. S.
II. Visser, en zijn Westduitse ambts
genoot Stmuss. Tijd en plaats van
samenkomst zijn niet bekend ge
maakt.
Een woordvoerder van defensie kon
slechts meedelen, dat de bespreking
in de eerste plaats bedoeld was als
een kennismaking tussen de twee be
windslieden, die elkaar straks weer
zullen ontmoeten op de conferentie
van Navo-ministers, die op 15 de
cember, wordt gehouden. Tot de ac
tuele vraagstukken, waarover van
gedachten werd gewisseld, behoorde
ook de keuze tussen de Starfighter
en de Mirage voor de Nederlandse en
de andere Westeuropese luchtstrijd
krachten.
Gratificatie voor
het spoorwegpersoneel
(Van onze Haagse redactie).
Ook dit jaar zal liet personeel van
dc Ned. Spoorwegen weer een toela
ge ontvangen. Aan gehuwden zal een
gratificatie van 60 gulden worden
toegekend; onzehuwden krijgen 30
gulden. De gratificaties zullen op 21
december worden uitbetaald.
„7 december-divisie"
herdacht gevallenen
Voor het hoofdkwartier van de eer
ste divisie „7 december" te Schaars
bergen is gisteren de traditionele
herdenking van de gevallenen dezer
divisie gehouden. Voorheen werd de
ze herdenking georganiseerd door de
„Band oud-strijders 7 december".
Nadat echter de eerste divisie 7 de
cember wederom werd opgericht als
parate formatie, werd niet instem
ming van de clief van de generale
staf overeengekomen, dat deze her
denking als traditie door deze op
nieuw opgerichte divisie zal worden
voortgezet.
Aldus werd gistereu het eerst de her
denking voor het stafkwartier aan de
Koningsweg gehouden in tegenwoor
digheid van generaal-majoor b.d. J.
W. Dürst Britt, generaal-majoor W.
de Boei-, generaal-majoor A. V. van
den Wall Bake, luitenant-generaal C.
J. Valk, alle onderdeelscommandan
ten, deputaties van de oud-divisie-
staf en van de band van oud-strij
ders der divisie, zomede nabestaan
den van de gevallenen.
Na het welkomstwoord van de com
mandant der divisie, generaal-majoor
D. C. 'de Vries, werd hët woord ge
voerd door hoofdlegerpredikant ds.
S. van der Linde en door aalmoeze
nier E. H. M. Vallen.
Koningin ere-lid van
Soroptimistclubs
Koningin Juliana heeft erin toege
stemd het ere-lidmaatschap te aan
vaarden van de Nationale unie dei-
Nederlandse Soroptimistclubs. (De
Soroptimistclubs zijn te beschouwen
als de „vrouwelijke tegenhanger"
van de Rotaryclubs).
Tweede slachtoffer
ontploffing elektrische
centrale overleden
De 56-jarige J. W. Lispet, chef-elek
tricien bij liet Haagse gemeentelijke
elektriciteitsbedrijf, die op 5 novem
ber bij een ontploffing in een onder-
station in de Jan Wapstraat ernstig
werd gewond, is zondag in het zie
kenhuis aan zijn verwondingen over
leden.
Hij werd indertijd gewond, toen hij
aan het werk was met een collega,
de 31-jarige technisch ambtenaar
N. W. Cleerdin uit Rijswijk. Dit
slachtoffer is reed3 op 10 november
aan zijn verwondingen bezweken.
Slot van pag. 1
middellijk hulp nodig heeft. De Mer-
kur bevond zich tussen de Orkaden
en Stavanger.
De twee geredde runners van de zui
ger„Port Sunlight" die gisteren wer
den opgenomen in het hospitaal te
Bridlington, zijn uit het hospitaal
ontslagen en verblijven thans in een
hotel. Hun toestand is volgens de
artsen goed. Het zijn de runner Joop
Zomer uit IJniuiden en een Britse
machinist.
Het stoffelijk overschot van een der
andere vermiste runners dat werd
gevonden op een strand bij Fiambo-
rough Head, is van de runner D. de
Man uit IJniuiden. Vermist wordt
nog G. de Back uit IJniuiden.
Runner Joop Zomer heeft de maat
schappij van de „Titan" medegedeeld
welke ramp aan de vier man van de
zuiger is overkomen.
Toen de derde poging van de sleep
boot om opnieuw vast te maken niet
was geslaagd, hebben de vier man
nen het rubber reddingvlot in zee
gegooid. Het blies zichzelf snel op en
daarna zijn zij in de vroege ochtend
in het vlot gesprongen. Er liepen zeer
hoge zeeën, die het vlot met de man
nen snel in de richting van de kust
deden drijven.
Zij schoten vuurpijlen af om de „Ti
tan" van hun positie op de hoogte te
stellen, maar de sleepboot kon al
spoedig niet meer bij hen komen toen
het te ondiep werd. Het vlot is plot
seling door een hoge zee gegrepen en
omgeslagen. De vier man geraakten
onder water en zijn door de gaten
van de rubber dinghy naar huiten
gekropen.
„Cycloop" met lichters
in moeilijkheden
Aan de zuidkust van Engeland is in
zwaar stormweer de IJmuidense zee
sleepboot „Cycloop" van N.V. Bureau
Wijsmuller te IJniuiden met achter
zich drie lichters in moeilijkheden
gekomen.
De „Cycloon" was met deze sleep on
derweg van Nederland naar Burutu
in West-Afrika en was op 1 decem
ber uit Dover vertrokken. Eind vo
rige week besloot de kapitein voor
bet stormweer te gaan schuilen in de
Torliay aan de Engelse zuidkust,
waar de „Cycloop" niet de drie bak
ken voor anker ging. In het storm?
weer, aldus heeft de bapïteiu gister
avond tien uur geseind,, zijn de an
kers gaan krabben. De'sleepboot en
de drie bakken dreven in de richting
van de kust.
Omstreeks 12 uur meldde-de kapitein
van de „Cycloop", dat men de sleep-
draad van een der lichters heeft moe
ten kappen.
De reddingboot van Brixham slaag
de erin de twee runners van de los
geslagen lichter van de „Cycloop",
in de Torbay af te halen.
De „Cycloop" heeft de ankers inge
haald, terwijl de runners op de twee
lichters die nog verbinding hebben,
de ankers hebben laten slippen. De
„Cycloop" sleept deze twee lichters
nu in dieper water. De reddingboot
zal de twee geredde runners in Brix
ham aan land brengen.
Het Wereldgebeuren
i In Ataturks wagen
Overbodig maar waar was de
mededeling in het communique
dat gisteren werd uitgegeven na
het vertrek van Amerika's president
Dwight D. Eisenhower uit Ankara:
„Het bezoek heeft nogmaals en op
zeer indrukwekkende wijze de be
staande hechte vriendschap en nau
we samenwerking van de regeringen
en de volken van Turkije en de Ver
enigde Staten aangetoond". Dat aan
de Amerikaanse president zoals
hij het zelf karakteriseerde „een
verbluffende ontvangst" ten deel was
gevallen, was duidelijk. Hier en daar
stonden de Turken twintig tot dertig
rijen dik te juichen toen de Ameri
kaanse president aan de zijde van
zijn gastheer, president Celal Bayar
(75) zijn intocht in Ankara deed.
Voor die rit werd een oude maar
„vertrouwde" auto gebruikt. In deze
open Lincoln, die uit 1934 stamt,
heeft namelijk de stichter van het
moderne Turkse rijk, wijlen Kemai
Ataturk. eveneens zegetochten door
steden en dorpen gemaakt. Dansgroe
pen demonstreerden langs de route
in nationaal kostuum. De goede ver
staanders konden daaruit begrijpen,
dat de Turken speciaal aandacht wil
den vestigen op de waarde, die zij
hechten aan de bescherming van het
nationale erfdeel, waarvoor zij - -
hoewel zelf in het. bezit van een
krachtig leger voor een belang
rijke portie op de bondgenoten, en in
het bijzonder op de Verenigde Staten
zijn aangewezen.
Politieke waarnemers zijn het er
over eens. dat in de paleizen te
Ankara door Eisenhower en au
toriteiten als Bayar en „sterke man''
premier Adnan Menderes zeer breed
en diepgaand is geboomd, waarbij het
aan kritische vragen van Turkse
kant niet heeft ontbroken. Turkije,
dat een groot deel van zijn grens met
de Sowjet-Unic gemeen heeft, is
meer dan de meeste andere bondge
noten doordrongen van de noodzaak,
dat Amerika zijn veiligheid garan
deert. Vandaar ook, dat het niet ten
onrechte wel eens wordt aangeduid
als Amerika's soepelste bondgenoot.
Geen enkele Turkse politieke partij
heeft gemokt toen de vestiging van
bases voor middelbare-afstands-ra-
keten in dat land aan de orde werd
gesteld. Aangenomen wordt, dat de
bouw van de eerste raketbasis in
middels een aanvang heeft genomen,
al is nog geen akkoord over deze
aangelegenheid gepubliceerd. In ge-
dachtenwisselingen met Amerikanen
kunnen de Turken daarom het ster
ke argument gebruiken, dat zij voor
de Navo een vernietiging met atoom
wapens riskeren en dat daar wel
iets tegenover mag staan, vooral ook
in de vorm van economische steun
aan dit ondanks Ataturks hervormin
gen toch altijd nog als een onderont
wikkeld gebied te boek staand land.
Associatie met de Europese Eco
nomische Gemeenschap is rooi
de Turken een wel heel drin
gende aangelegenheid en behalve
van de Westèuropese landen wordt
ook van Amerika meer verwacht aan
activiteit ter dichting van economi
sche, gaten. Merkwaardigerwijs kon
zo de „dooi" in de koude oorlog tus
sen Oost en West tot zeer gemengde
gevoelens leiden. Naast vreugde over
vergrote kans op wereldvrede ont
stond ongerustheid over een eventu
ele vermindering van Amerikaanse
militaire steun en omdat het land
wellicht voor Amerika van minder
strategisch belang zou worden een
inkrimping van economische hulp
Eisenhower kan in de conferentie
kamers van de regeringsgebou
wen die hij thans bezoekt niet
volstaan met de leuze „Vrede en
vriendschap in vrijheid", die tot mot
to van zijn reis is gekozen. In zijn
gesprekken met de kundige ex-ban
kier Bayar en Menderes moest hij
ongetwijfeld met concrete gegevens
te berde komen betreffende de koers,
die, na zijn gesprekken met de Rus
sische premier Nikita S. Kroesjtsjcw
te Canip David, door de Amerikaanse
diplomatie wordt gevolgd, en die
voor de buitenwereld nog steeds min
of meer in het vage wordt gehouden.
Volgens het communiqué zijn de
twee presidenten het erover eens dat
ontspanning, evenals de vrede, als
een ondeelbaar geheel moet worden
beschouwd daar het niet mogelijk is.
de vele problemen die thans het Oos
ten en het Westen gescheiden houden,
los van elkaar te zien" Zij achten
beiden een doelmatig toezicht op de
naleving van een ontwapeningsover
komst noodzakelijk. Doelmatige ont
spanning moet gebaseerd zijn op
rechtvaardigheid en gelijkheid en
gepaard gaan aan belangrijke waar
borgen. wat de defensie-kwesties be
treft. zijn Bayar en Menderes dus
blijkbaar tevreden gesteld. Of zij
gezien de schralere wind die nu door
de Amerikaanse politiek waait
ook in economisch opzicht geen reden
tot mopperen hebben is een vraag
die voorlopig met de Lincoln uit 1934
wordt opgeborgen....
CELAL BAYAR
...geen lekkages bij de dooi...
Het mislukte Amerikaanse maanschot
heeft circa vijftien miljoen dollar ge
kost. Men moet met een tweede poging
wachten tot een nieuwe raket klaar is.
Dat kan nog wel een maand of twee du
ren.