RYNBJEIl^DE S 'jonge'
Irüj
a
1
i
cLclu^
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
U^hite EABEL
Van en voor de boekenplank
LEZENSWAARDIGE BIOGRAFIE
OVER KLM-PIONIER SMIRNOFF
m
m
1
TWEE BOEIENDE UITGAVEN
IN DE CULTUURSERIE
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 8 DECEMBER 1959
LS\
de dubbele klare
Hollandse 'jongei
t
v.J
UITGAVE VAN ELSEVIER
„Zeldzaam" boek over
een zeldzame mens
Zo niet bewust, dan is bet wel een
gelukkig toeval dat juist in het ju
bileumjaar van de K.L.M. de Neder
landse vertaling op de markt ver
scheen van 'n door Anne Robertson-
Coupar geschreven biografie van een
der „werkers van het eei'ste uur"
van onze nationale luchtvaartmaat
schappij:
Iwan Smirnoff, de Russische boeren
zoon, die een der onzen werd en door
zijn groot vakmanschap de K.L.M.
heeft helpen grootmaken. Het levens
verhaal van de „Turk", voor een
groot deel uit zijn eigen mond op
getekend, toen hij zijn laatste levens
jaren op Mallorca sleet, is er een,
zoals men zelden hoort of leest. Zeld
zaam, omdat Smirnoff ook een wel
Het eiland met de
vier vlaggen
Wanneer twee jongens zoals de
Texelse vrienden Klaas en Harm
een invitatie krijgen om in de zo
mervakantie op een eilandje in de
Westeinderplassen te komen kampe
ren en een van hen dan bovendien
nog als winnaar van een opstelwed
strijd de gelukkige bezitter wordt
van een nieuwe kano, is er voldoende
stof voor een boek. dat door de jeugd
wordt „verslonden". Zo gaat het dan
ook met het frisse werkje van F.
Nijland, dat bij Van Gorcum Comp.
te Assen verscheen. Corry Leef lang
zorgde voor aardige illustraties.
zeer zeldzame figuur was. Een man,
die naast zijn successen ook zoveel
tegenslagen in zijn leven moest in
casseren, dat het haast een boven
menselijke opgave lijkt, dat hij dit
alles moest verwerken. Het onuitput
telijke optimisme van Smirnoff, zijn
plichtsbetrachting en doorzettings
vermogen deden hem echter de groot
ste moeilijkheden overwinnen.
In de door Elsevier verzorgde uit
gave is „dit leven vol avontuur"
meesterlijk beschreven, waarbij aan
de wens van Smirnoff zelf „maak
geen held van me, en ook geen hei
lige" volledig recht werd gèdaan.
Vele van zijn spannende belevenissen
uit zijn lange vliegersloopbaan vindt
men in dit bock terug, maar daar
naast leert men ook dé Smirnoff
kennen, die zoals hij zijn werk
met de gehele inzet van zijn per
soon deed het leven intens ber
leefde.
Samen, met zijn door een ongenees
lijke ziekte gekwelde echtgenote
Margot, die zich als vliegeniersvrouw
geheel wegcijferde en zo haar man
tot een grote steun en stimulans was.
Een spannend boek, dat men in één
ruk uitleest.
EVEN NADENKEN
2
3
7
11
13
11
16
17
iè
19
ZO
3.1
2H
Horizontaal:
1. bep. plant; 8. doopmoeder; 9. sle
de; 11. bosmeertje; 12. titel; 13. ste
len; 15. openb. vervoermiddel; 16.
georganis. aanmoediglngskreet17.
knort, klaagt; 18. vloeib. propaan on
der druk, afk.: 19- doopvader; 20.
luitenant; 21. hert; 22. windrichting;
23. veel kleiner dan bacillen!; 25. bep.
plant.
Verticaal:
l. bep. plant; 2. voorzetsel; 3. mist;
4. -gun; bep. wapen; 5. -getal: nr. v.
autom. telefoonnet; 6. daar; 7. bep.
plant; 10. schreeuwt; 12. een tijd
aan-houden; 14. volgens; 15. zeevis;
17. vogel: 19. staat in Z.-Amerika;
21- meisjesnaam; 23. -day: 9 mei
1945; 24. stilb.
OREN EN OGEN OPEN IN HET VERKEER
OREN EN OGEN OPEN
In het verkeer— Het aan-
tal DODEN BLUFT STIJGEN\
Elke maandag leest U in de courant
van een aantal ongevallen, die in het
afgelopen vjeekeinde zijn gebeurd.
Onlangs acht doden tijdens één week
einde.
Hoe groot zak dit aantal het volgend
weekeinde zijn? En het daarop vol
gende weekeinde
Houdt oren en ogen open in het ver
keer, zo waarschuwt de A.N.W.B.
Suffen kan uw leven kosten!!
Als er ooit een atoombom wordt ge
gooid en een streek onbewoonbaar
is geworden zal het daaraan gren
zende deel in angst leven voor de na
derende straling, die misschien ook
daar het Jeven zal verwoesten. Dat
is het onderwerp dat Nevil Shute
gekozen Iieeft voor zijn roman
„Wacht op mij..."
Nevil Shute rukt de lezer door zijn
boeiend vertellen weg uit het dage
lijkse leven en voert hem in de geest
naar gebeurtenissen, die hopenlijk
nooit werkelijkheid zullen worden.
Hij beschrijft de spanning, en de re
acties van de mensen, die erbij be
trokken zijn, zoals Peter Holmes een
zeeofficier, zijn vrouw Mary, de
commandant van een Amerikaanse
atoomduikboot, Dwight Towers
wiens vrouw en kinderen in Amerika
zijn omgekomen en het jonge meisje
Moira. Het is een meeslepend boek
dat is opgenomen in de Cultuurserie,
een uitgave van Ad. M. C. Stok,
Zuidhollandse Uitgeversmaatschap
pij in Den Haag.
In dezelfde serie verscheen het boek
van de Deense schrijfster Karen
Aabye „Martine". Dat is ook de
naam van de vrouw, die in dit boek
gestalte krijgt als iemand met ka
rakter. Suggestief worden de beleve
nissen van deze vrouw verteld; een
vrouw afkomstig uit het vrolijke
Seeland en getrouwd met een Jut-
landse hoer. Al vroeg moet zij haar
man missen. Hij verdrinkt bij het
redden van schipbreukelingen. Mar
tine wordt getekend als een onbuig
zame vrouw, die haar leven niet laat
bepalen door de opvattingen van het
dorp.
KERKNIEUWS
Intrede ds. Baars op
20 december a.s.
Ds. D. J. Baars, die het op hem uit
gebrachte beroep naar de hervormde
gemeente van 's-Heer Arendskerke
heeft aangenomen, zal op zondag 20
december intrede doen. Ds. Baars is
sedert kort uit Nieuw-Guinea gere
patrieerd.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Hoogeveen (vacature dr.
J. W. Beereamp): M. van den Bosch
te Nigtevecht; te Roon (tweede pre
dikantsplaats): P. Holst te Rotter-
dam-Charlois.
Aangenomen het beroep van de gene
rale synode als predikant voor buit-
tengewone werkzaamheden (arbeid
ten behoeve van de hervormde meis
jes- en jongelingsverenigingen op
gereformeerde grondslag): J. Joris-
sen te Oudshoorn.
Bedankt voor Linschoten: J. C.
Schuurman te Breskensgraaf.
Beroepen te Vreeswijk W. van Hen-
nekeler te Molenaarsgraaf; te Wes
terenden H. Kremer, kand. te Een
(Dr.).
Bedankt voor Oegstgeest J. Over-
duin te Venendaal.
Examen
De classis Groningen heeft praepara-
toir geëxamineerd en beroepbaar
verklaard de heer A. van der Zwaag,
Gratamastraat 21a, Groningen. Kand.
Van der Zwaag is terstond beroep-
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Markt aan de vaste kant
BEURSOVEUZICHT
De Philaps-papieren lagen maandagmid
dag, voor de eerste dag van de nieuwe
beursweek, wederom vast in de markt
bij een actieve handel. Menig postje van
5 stuks ging in ajidere handen over op
een prijs van 754 en 753. De vorige slot-
koers was 751'/». Vrijdag J.l. maakte de
maatschappij een onveranderd 6 pet inte
rimdividend bekend. De financiële posi
tie van het Philipsconcern laat, aldus de
beurs, evenals verleden jaar een agio-
bonus zeker toe. Men spreekt ter beurze
zelfs van een 10 pet bonus, tegen het vo
rig jaar 5 pet. Hiervan zouden dan ook
de preferente aandelen voor eenvijfde ge
deelte mee profiteren. Hierdoor liggen
deze aandelen de laatste tijd vast en
gevraagd in de markt. De papieren wor
den speciaal gekocht uit rendementsovèr-
wegingen. Amerika gaat zich nog meer
toeleggen op de produktle van raketten,
ten koste van de vliegtulgenproduktie.
Door een en ander wordt nog eens ex
tra de aandacht gevestigd op de elektro-
nica-waarden. Deze papieren, die de laat
ste tijd zowel In Amerika als in Europa
vast in de markt liggen zullen, aldus de
beurs, nog wel verder stijgen. Hiervan
zullen ongetwijfeld de Philipspapleren
profiteren. Het is hoofdzakelijk het bui
tenland dat de Fhilipsaandelen aanhou
den blijft kopen. Unilevers vielen, ver
geleken bij de koers van 720 a 721 ge
durende de niet-officiële ochtendhandel,
maandagmiddag iets tegen op 718. De
certificaten waren' met deze prijs op het
vorige slotniveau. In de Unilever-hoek
was het kalm en dit moet ook gezegd
worden voor AKU's, die opliepen
410% tot 412, tegen een vorige slotprijs
van 4I0V'j. De oliehoek zette de nieuwe
beursweek in met een zeer kalme han
del. De aandelen verloren een paar dub
beltjes. KLM werd onveranderd op f 11S
geadviseerd.
De scheepvaarthoek lag zeker niet slecht
Het eerste beurshalfuur was de handel
in deze afdeling tamelijk levendig en
konden koerswinsten worden geboekt van
l tot 3 punten. Daarna verslapte de ai-
zorgt weer voor een
feestelijke verrassing
Vanaf heden t/m 31 dec. a.s. ontvangt een ieder bij aankoop
van een INDUS-horloge tegen inlevering van deze advertentie
voorzien van naam en adres bij Uw Horloger Juwelier of na
inzending van Uw garantiebewijs aan
N.V. v/h Ed. Goudsmit, Conradstraat 18, Rotterdam
een fraaie „INDUS" kalender met 12 schitte
rende foto's van Zwitserse landschappen uitge
voerd in natuurlijke kleuren cadeau.
Een geschenk, waarvan U het gehele jaar zult genieten.
Wanneer U dus van plan bent Uzelf of anderen zo'n betrouw
baar INDUS-horloge cadeau te doen, knip dan deze advertentie uit.
Naam:
Adres
Woonplaats- ïy~ö"
1347. Het zat Drago echter
niet mee, want reeds bij
de eerste pogingen, raakte
een der mechanische boren
defect en toen kort daar
op ook de tweede weiger
de, was de doctor aan wan
hoop ten prooi. Op zijn sta
kerige beentjes holde hij
van de ene machine naar de
andere. Maar de monteurs
schenen het euvel niet zo
gauw te kunnen vinden. Dat
kon een zeer langdurige
kwestie worden, en zoiets
kwam in dit stadium van
de operatie helemaal niet
van pas. Drago durfde nie
mand van sabotage te beschuldigen, maar de
kerels waren er stom en kortzichtig genoeg
voor en zij hadden roekeloze lef van echte pi
raten. Dus wat dat betreft... kon hij van alles
verwachten! Maar zij hadden do lange reis
niet ondernomen om hier vliegen te vangen!
Nu de mechanische horen onbruikbaar wa
ren, zat er niets anders op, dan handkracht
te gebruiken. De heren piraten waren hierover
maar matig te spreken, vooral na enige uren
hakken en sloven in de harde Braziliaanse bo
dem! Elet was ook 'n lielo opgaaf voor do
mannen, die bovendien te kampen hadden
met de grotere aantrekkingskracht van deze
planeet. Er werd veel gezweet en nog meer
gemopperd.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.55'/»—10.55%. New York
3.77'/=—3.773 4, Montreal 3.96%—
3.96%. Parijs 77.95—77.05. Brussel
7.54'/s—1.55%. Frankfort 90.50%—
90.55%. Stockholm 72.87%—72.92%.
Zürlch 87.15%—87.20%. Milaan
60.81%—60.86%. Kopenhagen 54.62%
54.67%. Oslo 52.79—52.84. Wenen
14.55'/»—14.56%. Lissabon 13.16%—
13.17'/».
VVVVVVS
faire doch de tendentie bleef aan de
vaste kant. De gunstige vrachtenmarkt
werkt hogere koersen voor de scheep-
vaarthandel in de hand.
Van de leidende cultures waren certifi
caten Deli op f 183.50 circa 2 gulden ho
ger. De liandèl was kalm. Ook HVA en
Amsterdam Rubber fractioneel boven de
vorige sl tprijzen. Staatsfondsen door
elkaar nauwelijks prijshoudend bij een
minimale affaire. In de lokale sector
werden aandelen Billiton tweede rubriek
op 343 ex 7% pet interimdividend gead
viseerd tegen 349'/» cum interimdividend
als vorige koers. Grootbanken door elk
aar iets luier. Het gepubliceerde jaar
verslag van de Hollandse Bank Unie,
was niet van invloed op de koers van
deze bankaandelen.
Prolongatie 3% pet.
4 dec. 7
dec.
Nederland 1959 (4%)
98
93 ft
Nederland 1948 (3V«)
87%
87%
Nederland 1955 (3%)
89%
89'is
Nederland 1947 (3%) 3
Slüg
9UÜ
Nederland 1937 3
89%
89%
Dollarlening 1947 3
90%
90 ft
Investeringscert. 3
96%gb
969
Nederland 1962-64 3
97%
97?}
Ned. Inddë 1937 3
96ft
96%
6 pot Woningbouwl. 1957
103':', 108%gb
Nat. Handelsbank
158
I60gb
Ned, Handelmij.
247%
248%
Alg. Kunstzijde Unie
410%
412%
Berghs' en Jurgens
232
285b
Calvé-Delft
711
711
Hoogovens n.r.
758gb
760gb
Ned. Kabelfabriek
422gb 423%gb
Philips
750%
755'/»
Unilever
713
717%
Wllton-Feijenoord
210
225gl
Billiton
420"
418
Kon. Petroleum Mij.
165
165.90
Amsterdam Rubber
my.gi
111%
Holland Amerika Lijn
166%
170
Kon. Paketvaart
133%
134%
Rotterdamse Lloyd
150gb
152
Scheepvaart Unie
143 144% gb
Stv. Mij. Nederland
173%
175
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
147%
147%
Deli Mij.
181.50
183.10
Bank van Ned. gem. 4%
96%
Bank van Ned. gem. 5-1958 102%
102%
Van Eèrkels Patent
288gb
290gb
Albert Heijn
413
413%
Centrale Suiker
305
305
Kon. Mij. De Schelde N.B.
223
230
Intern. Nickel
106
106 ft
American Motors
85%
84%
Anaconda
04 V»
63%
Baltimore en Ohio
41%
Bethlehem Steel
55'%
56
General Motors
53%
33?}
Kennecott
96%
96%
New York Central
28%
Pennsylvania
16%
16'
Republic Steel
74 ft
74%
Shell Oil Comp.
77
75%
Tide Water
24%
24%
U.S. Steel
100%
100 ft
Nat. Can. Corp.
0%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
83
83
Breda 1954
80
80
Enschede 1954
30
Den Haag 1952 I
88%
Den Ha'g 1952 II
87%
Rotterdam 1952 I
89%
89%
Rotterdam 1952 II
88%
Rotterdam 1957
97 %1.
Utrecht 1952
89
92
Amsterdam 1956 l
80%
80%
Amsterdam 1956 11
89%
90
Amsterdam 1956 III
Amsterdam '33 (C. A.)
Alkmaar 1956 ao
Zuid Holland 1057 96
96
ANP-CBS BEUR SINDI CES
3-12 4-12 7-12
Intern, concerns 476.46 485.07 485.79
Industrie 251.35 252.31 252.14
Scheepvaart 153.92 159.58 161.33
Banken 181.47 181.14 179.51
Indon. fondsn 140.37 141.16 141.61
Algemeen 329-74 334.40 334.51
In een moerassig gebied op Lewis, het
noordelijkste eiland van de Hebriden, is
een grote krater ontdekt die vermoedelijk
afkomstig is van een meteoorsteen. Een
boswachter heeft verklaard dat hij bij
het gat een schroeilucht had geroken.
Mif de Öosl^owe
De laatste stap wordt de lastigste,
maar zelfs dat komt voor elkaar.
„Jij bent de bolleboos van dit stelle
tje gauwdieven, niet?" vraag ik aan
de kerel die ik in Helmstedt al ge
zien heb. „Wie is je maat?"
Aarzelend doet die maat een stapje
naar voren.
„Mooi. Help mij bij één laatste klus,
dan kan je ons terugrijden".
Bij het vooruitzicht, dat hij straks
weer levend achter z'n stuur mag
gaan zitten, is de „bollebof" zo alle
machtig opgelucht, dat hij, als je het
mij vraagt, desnoods het hele meer
zou willen doorwaden.
„Jawohl, Herr Major", zegt hij.
„Ik ga geen van jullie doodschieten.
Je krijgt toch al genoeg te verant
woorden, zoals de zaken er voor
staan. Ik wil, dat je deze vier kerels
stevig aan elkaar bindt in de mid
delste trucks. Maar zó, dat ze een
paai- dagen zullen nodig hebben om
uit de knoop te komen".
En ditmaal geen ouwewijvenknopen,
door JEFF BOGAR
hoor
Het is gebeurd. Er zat meer dan vol
doende touw rond de dekzeilen. En in
deze faze verneem ik het enige woord
van protest, dat de gehele affaire te
kent.
„Waarom laat U ons binden? Wc
durven heus niet naar de politie te
lopen om onze mislukking te melden.
Al, wat wij van plan zijn, is zo ver
mogelijk hier vandaan te komen en
te verdwijnen. Of denkt U soms, dat
wij graag een kogel krijgen, wanneer
we ons verlies komen rapporte
ren
Nog dertig mijl.
Hooguit, op ons akkertje.
Op ons akkertje, zei ik
Nou ja als je het. zó bekijkt.
Er is weinig aardigheid aan wanneer
je poedelnaakt op een betonnen vloer
wordt gezet en ze emmers ijskoud
water over je uitstorten met een fre
quentie van vier per minuut maar
we zullen trachten dat te vermijden.
Wc zijn op nog slechts dertig mijl af
stand "1X1 Berlijn het eind van
deze nachtmerrie. Dan is de vogel
gevlogen. Maar vogels zijn fortuin
lijk. Ze hebben geen papieren nodig.
Ze behoeven hun leven niet op het
spel te zetten. Ze worden niet ge
zocht en staan nergens gesignaleerd.
Deze „vogels" wél......
De kortste route is: terug naar de
splitsing Potsdam en dan verder in
noordelijke richting. Potsdam door
en langs de Wannsee, de hoofdstad
binnen. Dan ligt de westelijke sec
tor binnen ons bereik.
De rrioöilïjkheid zit 'em hierin, dat
dit de gebruikelijke route is voor
alle wegverkeer dat uit het westen
komt. We zouden een oostelijke ver
sperring moeten passeren, waar men
natuurlijk instructies heeft ontvan
gen om scherp uit te kijken naar
twee misdadigers. En dat niet al
leen... als ze ons met een vracht
wagen zien aankomen, worden ze
nog eens zo achterdochtig. Ze zoudèn
elke vierkante centimeter uitkam
men. Zelfs gesteld, dat wij verscho
len zouden kunnen liggen, met de
revolver in de nek van de chauffeur
om hem te dwingen, één kaart met
ons te spelen... wij zouden er nimmer
doorkomen. Een van ons zou er mis
schien doorkomen in de Auto-Union,
mot Else achter het stuur, maar
zouden wij dat beiden doen, dan
konden wij onze cadmium wel vaar
wel zeggen. Daarom is de Potsdam-
Wannsee-route van de baan.
Veel beter is het om te trachten in
een wijde boog noordoostelijk Pan-
kow te bereiken.
Van daaruit gaan er wegen naar
Stettin en de Baltische Zee. Geen
sterveling zou er op komen, dat wij
't in die richting zouden zoeken.
En Pankow heeft nog twee voor-
dolen.
Er is geen slagboom bij de stads-
ingang, gezien de omstandigheid, dat
het verkeer doodgewoon via de oost
zone de oostsector binnenkomt. En
gezien er aldus geen westelijke bok
ken van oostelijke schapen te schei
den vallen. Er is in feite geen enkele
slagboom aleer wij uiteindelijk aan
de geallieerde sector komen, 't Is een
heel eind om en het verlengt de. rit
op niet ongevaarlijke manier, maar
zo er gevaar komt, dan zien we wel
wéér. Waar telefoons zijn, heb je
contacten, en heb je contacten, dan
heb je ook mogelijkheden. Misschien
worden we in de oostelijke sector een
tijdlang opgehouden, maar we halen
het wel. Berlijn komen wij in elk ge
val zonder wegversperringen binnen.
Dut is voordeeltje nummer één. Voor
deel nummer twee is, dat het Pan-
kow-district een geïsoleerde sector
van Frans grondgebied omvat.
„Ik zou nauwelijks willen beweren,
dat het ons politieke onschendbaar
heid verschaft", zégt Lorna met een
glimlach, „maar 't is beter dan niets,
als er moeilijkheden komen."
Zij heeft het hele plan opgemaakt
en een helder beeld van de gehele
te volgen procedure voor haar gees
tesoog. Ik heb de kaart van dit stuk
Duitsland niet in mijn hoofd en laat
het aan haar over. Zij brengt mij
van het hele plan op de hoogte in
'm nodig heb-
het Engels en op fluisterende toon.
„Niemand hoeft het te weten. Ben
je 't er mee eens?"
„Ja, allicht. Jammer dat wij ons
moeten splitsen."
„Niets aan te doen. Else en ik gaan
voorop.
„Kunnen wij haar nu niet laten
faan? Zij heeft haar portie gedaan,
ij is niet langer nodig. Dan kunnen
wij ons samen in de truck verber
gen
„Onmogelijk. Else en ik gaan voor
op. Neem de revolver
„Ik heb liever dat jij
„Toe nu, vlug. Je kunt '1
ben. Houd weg nu.
Zij drukt hem mij in de hand.
„Bereid je voor op verrassingen",
fluistert zij. Dat is alles. Dan zegt zij
luid en met verandering van stem in
't Duits: „Kom mee. Else, Berlijn via
Rizdoif, Alt Landsberg en Pankow.
Hoe staat 't met de benzine?"
Wij controleren zowel dc wagen als
de truck op benzine. Er is ruim
schoots voldoende om het gestelde
doel te hereiken.
Een nieuw eonvooi gaat op pad.
Geen drie trucks, maar één... én 'n
Auto-Union. En beide met het beza
digde gangetje van dertig kilometer
per uur.
Wij slaan af voor de Autobahn naar
Rizdoi-f. Het is een slechte weg vol
keien en bobbels.
Maar wij zijn van richting veranderd,
't Gaat niet langer oostwaarts, maar
noordwaarts.
't Is wel wat vreemd, nu ik mijn
plaatsje achterin de Auto-Union hèb
verwisseld tegen de wat lugubere,
koude laadbak van de Opel truck.
Slechts een stuk zeildoek, waarin een
opening zit waar ik juist mijn hand
door kan steken, scheidt mij van de
chauffeur en zijn bijrijder. Ik heb die
twee volledig in dc hand. 't Is zon
derling om nu binnenin een van die
zelfde trucks te zitten, die wij eens
hebben laten schieten en daarop weer
hebben nagezet over een afstand van
meer dan honderdvijftig mijl. Maar
het vreemdst van al is toch wel, dat
ik nu letterlijk bovenop een stapel
cadmiumplaten zit. En dat schenkt
me een heerlijke gewaarwording.
Welk gevaar er ook moge dreigen,
wij hebben dit toch maar bereikt met
die ideale combinatie van fortuinlijk
heid en gewiekstheid, die tezamen
iets hebben opgeleverd wat je met
een gerust geweten „een eclatant
succes" zou mogen noemen.
De eerste" paar kilometer luister ik in
intense spanning naar het zoeven
van de banden en tel elke meter, die
wij winnen. Maar ik behoef mij echt
niet zo druk te maken. Geen mens
valt ons lastig. Nog niet, tenminste.
En waarom zou men ook? Wat is er
voor verkeerds aan een vrachtwa
gen met Reichspost-kentekens, in de
eigen zone? Zo de politie hier al ge
waarschuwd is en dit hier is be
slist de minst waarschijnlijke plaats,
waar men ons zal zoeken dan ver
denken ze vast geen Opel-truck. Al,
wat zij zoeken, is een paar voort
vluchtige», die hun huid willen redden
en niets meer met cadmium van doen
willen hebben. Wordt vervolgd.