RYNBJEIl^DE S 'jonge' Irüj a 1 i cLclu^ PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer U^hite EABEL Van en voor de boekenplank LEZENSWAARDIGE BIOGRAFIE OVER KLM-PIONIER SMIRNOFF m m 1 TWEE BOEIENDE UITGAVEN IN DE CULTUURSERIE 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 8 DECEMBER 1959 LS\ de dubbele klare Hollandse 'jongei t v.J UITGAVE VAN ELSEVIER „Zeldzaam" boek over een zeldzame mens Zo niet bewust, dan is bet wel een gelukkig toeval dat juist in het ju bileumjaar van de K.L.M. de Neder landse vertaling op de markt ver scheen van 'n door Anne Robertson- Coupar geschreven biografie van een der „werkers van het eei'ste uur" van onze nationale luchtvaartmaat schappij: Iwan Smirnoff, de Russische boeren zoon, die een der onzen werd en door zijn groot vakmanschap de K.L.M. heeft helpen grootmaken. Het levens verhaal van de „Turk", voor een groot deel uit zijn eigen mond op getekend, toen hij zijn laatste levens jaren op Mallorca sleet, is er een, zoals men zelden hoort of leest. Zeld zaam, omdat Smirnoff ook een wel Het eiland met de vier vlaggen Wanneer twee jongens zoals de Texelse vrienden Klaas en Harm een invitatie krijgen om in de zo mervakantie op een eilandje in de Westeinderplassen te komen kampe ren en een van hen dan bovendien nog als winnaar van een opstelwed strijd de gelukkige bezitter wordt van een nieuwe kano, is er voldoende stof voor een boek. dat door de jeugd wordt „verslonden". Zo gaat het dan ook met het frisse werkje van F. Nijland, dat bij Van Gorcum Comp. te Assen verscheen. Corry Leef lang zorgde voor aardige illustraties. zeer zeldzame figuur was. Een man, die naast zijn successen ook zoveel tegenslagen in zijn leven moest in casseren, dat het haast een boven menselijke opgave lijkt, dat hij dit alles moest verwerken. Het onuitput telijke optimisme van Smirnoff, zijn plichtsbetrachting en doorzettings vermogen deden hem echter de groot ste moeilijkheden overwinnen. In de door Elsevier verzorgde uit gave is „dit leven vol avontuur" meesterlijk beschreven, waarbij aan de wens van Smirnoff zelf „maak geen held van me, en ook geen hei lige" volledig recht werd gèdaan. Vele van zijn spannende belevenissen uit zijn lange vliegersloopbaan vindt men in dit bock terug, maar daar naast leert men ook dé Smirnoff kennen, die zoals hij zijn werk met de gehele inzet van zijn per soon deed het leven intens ber leefde. Samen, met zijn door een ongenees lijke ziekte gekwelde echtgenote Margot, die zich als vliegeniersvrouw geheel wegcijferde en zo haar man tot een grote steun en stimulans was. Een spannend boek, dat men in één ruk uitleest. EVEN NADENKEN 2 3 7 11 13 11 16 17 iè 19 ZO 3.1 2H Horizontaal: 1. bep. plant; 8. doopmoeder; 9. sle de; 11. bosmeertje; 12. titel; 13. ste len; 15. openb. vervoermiddel; 16. georganis. aanmoediglngskreet17. knort, klaagt; 18. vloeib. propaan on der druk, afk.: 19- doopvader; 20. luitenant; 21. hert; 22. windrichting; 23. veel kleiner dan bacillen!; 25. bep. plant. Verticaal: l. bep. plant; 2. voorzetsel; 3. mist; 4. -gun; bep. wapen; 5. -getal: nr. v. autom. telefoonnet; 6. daar; 7. bep. plant; 10. schreeuwt; 12. een tijd aan-houden; 14. volgens; 15. zeevis; 17. vogel: 19. staat in Z.-Amerika; 21- meisjesnaam; 23. -day: 9 mei 1945; 24. stilb. OREN EN OGEN OPEN IN HET VERKEER OREN EN OGEN OPEN In het verkeer— Het aan- tal DODEN BLUFT STIJGEN\ Elke maandag leest U in de courant van een aantal ongevallen, die in het afgelopen vjeekeinde zijn gebeurd. Onlangs acht doden tijdens één week einde. Hoe groot zak dit aantal het volgend weekeinde zijn? En het daarop vol gende weekeinde Houdt oren en ogen open in het ver keer, zo waarschuwt de A.N.W.B. Suffen kan uw leven kosten!! Als er ooit een atoombom wordt ge gooid en een streek onbewoonbaar is geworden zal het daaraan gren zende deel in angst leven voor de na derende straling, die misschien ook daar het Jeven zal verwoesten. Dat is het onderwerp dat Nevil Shute gekozen Iieeft voor zijn roman „Wacht op mij..." Nevil Shute rukt de lezer door zijn boeiend vertellen weg uit het dage lijkse leven en voert hem in de geest naar gebeurtenissen, die hopenlijk nooit werkelijkheid zullen worden. Hij beschrijft de spanning, en de re acties van de mensen, die erbij be trokken zijn, zoals Peter Holmes een zeeofficier, zijn vrouw Mary, de commandant van een Amerikaanse atoomduikboot, Dwight Towers wiens vrouw en kinderen in Amerika zijn omgekomen en het jonge meisje Moira. Het is een meeslepend boek dat is opgenomen in de Cultuurserie, een uitgave van Ad. M. C. Stok, Zuidhollandse Uitgeversmaatschap pij in Den Haag. In dezelfde serie verscheen het boek van de Deense schrijfster Karen Aabye „Martine". Dat is ook de naam van de vrouw, die in dit boek gestalte krijgt als iemand met ka rakter. Suggestief worden de beleve nissen van deze vrouw verteld; een vrouw afkomstig uit het vrolijke Seeland en getrouwd met een Jut- landse hoer. Al vroeg moet zij haar man missen. Hij verdrinkt bij het redden van schipbreukelingen. Mar tine wordt getekend als een onbuig zame vrouw, die haar leven niet laat bepalen door de opvattingen van het dorp. KERKNIEUWS Intrede ds. Baars op 20 december a.s. Ds. D. J. Baars, die het op hem uit gebrachte beroep naar de hervormde gemeente van 's-Heer Arendskerke heeft aangenomen, zal op zondag 20 december intrede doen. Ds. Baars is sedert kort uit Nieuw-Guinea gere patrieerd. NED. HERV. KERK Beroepen te Hoogeveen (vacature dr. J. W. Beereamp): M. van den Bosch te Nigtevecht; te Roon (tweede pre dikantsplaats): P. Holst te Rotter- dam-Charlois. Aangenomen het beroep van de gene rale synode als predikant voor buit- tengewone werkzaamheden (arbeid ten behoeve van de hervormde meis jes- en jongelingsverenigingen op gereformeerde grondslag): J. Joris- sen te Oudshoorn. Bedankt voor Linschoten: J. C. Schuurman te Breskensgraaf. Beroepen te Vreeswijk W. van Hen- nekeler te Molenaarsgraaf; te Wes terenden H. Kremer, kand. te Een (Dr.). Bedankt voor Oegstgeest J. Over- duin te Venendaal. Examen De classis Groningen heeft praepara- toir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer A. van der Zwaag, Gratamastraat 21a, Groningen. Kand. Van der Zwaag is terstond beroep- AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Markt aan de vaste kant BEURSOVEUZICHT De Philaps-papieren lagen maandagmid dag, voor de eerste dag van de nieuwe beursweek, wederom vast in de markt bij een actieve handel. Menig postje van 5 stuks ging in ajidere handen over op een prijs van 754 en 753. De vorige slot- koers was 751'/». Vrijdag J.l. maakte de maatschappij een onveranderd 6 pet inte rimdividend bekend. De financiële posi tie van het Philipsconcern laat, aldus de beurs, evenals verleden jaar een agio- bonus zeker toe. Men spreekt ter beurze zelfs van een 10 pet bonus, tegen het vo rig jaar 5 pet. Hiervan zouden dan ook de preferente aandelen voor eenvijfde ge deelte mee profiteren. Hierdoor liggen deze aandelen de laatste tijd vast en gevraagd in de markt. De papieren wor den speciaal gekocht uit rendementsovèr- wegingen. Amerika gaat zich nog meer toeleggen op de produktle van raketten, ten koste van de vliegtulgenproduktie. Door een en ander wordt nog eens ex tra de aandacht gevestigd op de elektro- nica-waarden. Deze papieren, die de laat ste tijd zowel In Amerika als in Europa vast in de markt liggen zullen, aldus de beurs, nog wel verder stijgen. Hiervan zullen ongetwijfeld de Philipspapleren profiteren. Het is hoofdzakelijk het bui tenland dat de Fhilipsaandelen aanhou den blijft kopen. Unilevers vielen, ver geleken bij de koers van 720 a 721 ge durende de niet-officiële ochtendhandel, maandagmiddag iets tegen op 718. De certificaten waren' met deze prijs op het vorige slotniveau. In de Unilever-hoek was het kalm en dit moet ook gezegd worden voor AKU's, die opliepen 410% tot 412, tegen een vorige slotprijs van 4I0V'j. De oliehoek zette de nieuwe beursweek in met een zeer kalme han del. De aandelen verloren een paar dub beltjes. KLM werd onveranderd op f 11S geadviseerd. De scheepvaarthoek lag zeker niet slecht Het eerste beurshalfuur was de handel in deze afdeling tamelijk levendig en konden koerswinsten worden geboekt van l tot 3 punten. Daarna verslapte de ai- zorgt weer voor een feestelijke verrassing Vanaf heden t/m 31 dec. a.s. ontvangt een ieder bij aankoop van een INDUS-horloge tegen inlevering van deze advertentie voorzien van naam en adres bij Uw Horloger Juwelier of na inzending van Uw garantiebewijs aan N.V. v/h Ed. Goudsmit, Conradstraat 18, Rotterdam een fraaie „INDUS" kalender met 12 schitte rende foto's van Zwitserse landschappen uitge voerd in natuurlijke kleuren cadeau. Een geschenk, waarvan U het gehele jaar zult genieten. Wanneer U dus van plan bent Uzelf of anderen zo'n betrouw baar INDUS-horloge cadeau te doen, knip dan deze advertentie uit. Naam: Adres Woonplaats- ïy~ö" 1347. Het zat Drago echter niet mee, want reeds bij de eerste pogingen, raakte een der mechanische boren defect en toen kort daar op ook de tweede weiger de, was de doctor aan wan hoop ten prooi. Op zijn sta kerige beentjes holde hij van de ene machine naar de andere. Maar de monteurs schenen het euvel niet zo gauw te kunnen vinden. Dat kon een zeer langdurige kwestie worden, en zoiets kwam in dit stadium van de operatie helemaal niet van pas. Drago durfde nie mand van sabotage te beschuldigen, maar de kerels waren er stom en kortzichtig genoeg voor en zij hadden roekeloze lef van echte pi raten. Dus wat dat betreft... kon hij van alles verwachten! Maar zij hadden do lange reis niet ondernomen om hier vliegen te vangen! Nu de mechanische horen onbruikbaar wa ren, zat er niets anders op, dan handkracht te gebruiken. De heren piraten waren hierover maar matig te spreken, vooral na enige uren hakken en sloven in de harde Braziliaanse bo dem! Elet was ook 'n lielo opgaaf voor do mannen, die bovendien te kampen hadden met de grotere aantrekkingskracht van deze planeet. Er werd veel gezweet en nog meer gemopperd. Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.55'/»—10.55%. New York 3.77'/=—3.773 4, Montreal 3.96%— 3.96%. Parijs 77.95—77.05. Brussel 7.54'/s—1.55%. Frankfort 90.50%— 90.55%. Stockholm 72.87%—72.92%. Zürlch 87.15%—87.20%. Milaan 60.81%—60.86%. Kopenhagen 54.62% 54.67%. Oslo 52.79—52.84. Wenen 14.55'/»—14.56%. Lissabon 13.16%— 13.17'/». VVVVVVS faire doch de tendentie bleef aan de vaste kant. De gunstige vrachtenmarkt werkt hogere koersen voor de scheep- vaarthandel in de hand. Van de leidende cultures waren certifi caten Deli op f 183.50 circa 2 gulden ho ger. De liandèl was kalm. Ook HVA en Amsterdam Rubber fractioneel boven de vorige sl tprijzen. Staatsfondsen door elkaar nauwelijks prijshoudend bij een minimale affaire. In de lokale sector werden aandelen Billiton tweede rubriek op 343 ex 7% pet interimdividend gead viseerd tegen 349'/» cum interimdividend als vorige koers. Grootbanken door elk aar iets luier. Het gepubliceerde jaar verslag van de Hollandse Bank Unie, was niet van invloed op de koers van deze bankaandelen. Prolongatie 3% pet. 4 dec. 7 dec. Nederland 1959 (4%) 98 93 ft Nederland 1948 (3V«) 87% 87% Nederland 1955 (3%) 89% 89'is Nederland 1947 (3%) 3 Slüg 9UÜ Nederland 1937 3 89% 89% Dollarlening 1947 3 90% 90 ft Investeringscert. 3 96%gb 969 Nederland 1962-64 3 97% 97?} Ned. Inddë 1937 3 96ft 96% 6 pot Woningbouwl. 1957 103':', 108%gb Nat. Handelsbank 158 I60gb Ned, Handelmij. 247% 248% Alg. Kunstzijde Unie 410% 412% Berghs' en Jurgens 232 285b Calvé-Delft 711 711 Hoogovens n.r. 758gb 760gb Ned. Kabelfabriek 422gb 423%gb Philips 750% 755'/» Unilever 713 717% Wllton-Feijenoord 210 225gl Billiton 420" 418 Kon. Petroleum Mij. 165 165.90 Amsterdam Rubber my.gi 111% Holland Amerika Lijn 166% 170 Kon. Paketvaart 133% 134% Rotterdamse Lloyd 150gb 152 Scheepvaart Unie 143 144% gb Stv. Mij. Nederland 173% 175 Ver. H.V.A. Mij. N.V. 147% 147% Deli Mij. 181.50 183.10 Bank van Ned. gem. 4% 96% Bank van Ned. gem. 5-1958 102% 102% Van Eèrkels Patent 288gb 290gb Albert Heijn 413 413% Centrale Suiker 305 305 Kon. Mij. De Schelde N.B. 223 230 Intern. Nickel 106 106 ft American Motors 85% 84% Anaconda 04 V» 63% Baltimore en Ohio 41% Bethlehem Steel 55'% 56 General Motors 53% 33?} Kennecott 96% 96% New York Central 28% Pennsylvania 16% 16' Republic Steel 74 ft 74% Shell Oil Comp. 77 75% Tide Water 24% 24% U.S. Steel 100% 100 ft Nat. Can. Corp. 0% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 83 83 Breda 1954 80 80 Enschede 1954 30 Den Haag 1952 I 88% Den Ha'g 1952 II 87% Rotterdam 1952 I 89% 89% Rotterdam 1952 II 88% Rotterdam 1957 97 %1. Utrecht 1952 89 92 Amsterdam 1956 l 80% 80% Amsterdam 1956 11 89% 90 Amsterdam 1956 III Amsterdam '33 (C. A.) Alkmaar 1956 ao Zuid Holland 1057 96 96 ANP-CBS BEUR SINDI CES 3-12 4-12 7-12 Intern, concerns 476.46 485.07 485.79 Industrie 251.35 252.31 252.14 Scheepvaart 153.92 159.58 161.33 Banken 181.47 181.14 179.51 Indon. fondsn 140.37 141.16 141.61 Algemeen 329-74 334.40 334.51 In een moerassig gebied op Lewis, het noordelijkste eiland van de Hebriden, is een grote krater ontdekt die vermoedelijk afkomstig is van een meteoorsteen. Een boswachter heeft verklaard dat hij bij het gat een schroeilucht had geroken. Mif de Öosl^owe De laatste stap wordt de lastigste, maar zelfs dat komt voor elkaar. „Jij bent de bolleboos van dit stelle tje gauwdieven, niet?" vraag ik aan de kerel die ik in Helmstedt al ge zien heb. „Wie is je maat?" Aarzelend doet die maat een stapje naar voren. „Mooi. Help mij bij één laatste klus, dan kan je ons terugrijden". Bij het vooruitzicht, dat hij straks weer levend achter z'n stuur mag gaan zitten, is de „bollebof" zo alle machtig opgelucht, dat hij, als je het mij vraagt, desnoods het hele meer zou willen doorwaden. „Jawohl, Herr Major", zegt hij. „Ik ga geen van jullie doodschieten. Je krijgt toch al genoeg te verant woorden, zoals de zaken er voor staan. Ik wil, dat je deze vier kerels stevig aan elkaar bindt in de mid delste trucks. Maar zó, dat ze een paai- dagen zullen nodig hebben om uit de knoop te komen". En ditmaal geen ouwewijvenknopen, door JEFF BOGAR hoor Het is gebeurd. Er zat meer dan vol doende touw rond de dekzeilen. En in deze faze verneem ik het enige woord van protest, dat de gehele affaire te kent. „Waarom laat U ons binden? Wc durven heus niet naar de politie te lopen om onze mislukking te melden. Al, wat wij van plan zijn, is zo ver mogelijk hier vandaan te komen en te verdwijnen. Of denkt U soms, dat wij graag een kogel krijgen, wanneer we ons verlies komen rapporte ren Nog dertig mijl. Hooguit, op ons akkertje. Op ons akkertje, zei ik Nou ja als je het. zó bekijkt. Er is weinig aardigheid aan wanneer je poedelnaakt op een betonnen vloer wordt gezet en ze emmers ijskoud water over je uitstorten met een fre quentie van vier per minuut maar we zullen trachten dat te vermijden. Wc zijn op nog slechts dertig mijl af stand "1X1 Berlijn het eind van deze nachtmerrie. Dan is de vogel gevlogen. Maar vogels zijn fortuin lijk. Ze hebben geen papieren nodig. Ze behoeven hun leven niet op het spel te zetten. Ze worden niet ge zocht en staan nergens gesignaleerd. Deze „vogels" wél...... De kortste route is: terug naar de splitsing Potsdam en dan verder in noordelijke richting. Potsdam door en langs de Wannsee, de hoofdstad binnen. Dan ligt de westelijke sec tor binnen ons bereik. De rrioöilïjkheid zit 'em hierin, dat dit de gebruikelijke route is voor alle wegverkeer dat uit het westen komt. We zouden een oostelijke ver sperring moeten passeren, waar men natuurlijk instructies heeft ontvan gen om scherp uit te kijken naar twee misdadigers. En dat niet al leen... als ze ons met een vracht wagen zien aankomen, worden ze nog eens zo achterdochtig. Ze zoudèn elke vierkante centimeter uitkam men. Zelfs gesteld, dat wij verscho len zouden kunnen liggen, met de revolver in de nek van de chauffeur om hem te dwingen, één kaart met ons te spelen... wij zouden er nimmer doorkomen. Een van ons zou er mis schien doorkomen in de Auto-Union, mot Else achter het stuur, maar zouden wij dat beiden doen, dan konden wij onze cadmium wel vaar wel zeggen. Daarom is de Potsdam- Wannsee-route van de baan. Veel beter is het om te trachten in een wijde boog noordoostelijk Pan- kow te bereiken. Van daaruit gaan er wegen naar Stettin en de Baltische Zee. Geen sterveling zou er op komen, dat wij 't in die richting zouden zoeken. En Pankow heeft nog twee voor- dolen. Er is geen slagboom bij de stads- ingang, gezien de omstandigheid, dat het verkeer doodgewoon via de oost zone de oostsector binnenkomt. En gezien er aldus geen westelijke bok ken van oostelijke schapen te schei den vallen. Er is in feite geen enkele slagboom aleer wij uiteindelijk aan de geallieerde sector komen, 't Is een heel eind om en het verlengt de. rit op niet ongevaarlijke manier, maar zo er gevaar komt, dan zien we wel wéér. Waar telefoons zijn, heb je contacten, en heb je contacten, dan heb je ook mogelijkheden. Misschien worden we in de oostelijke sector een tijdlang opgehouden, maar we halen het wel. Berlijn komen wij in elk ge val zonder wegversperringen binnen. Dut is voordeeltje nummer één. Voor deel nummer twee is, dat het Pan- kow-district een geïsoleerde sector van Frans grondgebied omvat. „Ik zou nauwelijks willen beweren, dat het ons politieke onschendbaar heid verschaft", zégt Lorna met een glimlach, „maar 't is beter dan niets, als er moeilijkheden komen." Zij heeft het hele plan opgemaakt en een helder beeld van de gehele te volgen procedure voor haar gees tesoog. Ik heb de kaart van dit stuk Duitsland niet in mijn hoofd en laat het aan haar over. Zij brengt mij van het hele plan op de hoogte in 'm nodig heb- het Engels en op fluisterende toon. „Niemand hoeft het te weten. Ben je 't er mee eens?" „Ja, allicht. Jammer dat wij ons moeten splitsen." „Niets aan te doen. Else en ik gaan voorop. „Kunnen wij haar nu niet laten faan? Zij heeft haar portie gedaan, ij is niet langer nodig. Dan kunnen wij ons samen in de truck verber gen „Onmogelijk. Else en ik gaan voor op. Neem de revolver „Ik heb liever dat jij „Toe nu, vlug. Je kunt '1 ben. Houd weg nu. Zij drukt hem mij in de hand. „Bereid je voor op verrassingen", fluistert zij. Dat is alles. Dan zegt zij luid en met verandering van stem in 't Duits: „Kom mee. Else, Berlijn via Rizdoif, Alt Landsberg en Pankow. Hoe staat 't met de benzine?" Wij controleren zowel dc wagen als de truck op benzine. Er is ruim schoots voldoende om het gestelde doel te hereiken. Een nieuw eonvooi gaat op pad. Geen drie trucks, maar één... én 'n Auto-Union. En beide met het beza digde gangetje van dertig kilometer per uur. Wij slaan af voor de Autobahn naar Rizdoi-f. Het is een slechte weg vol keien en bobbels. Maar wij zijn van richting veranderd, 't Gaat niet langer oostwaarts, maar noordwaarts. 't Is wel wat vreemd, nu ik mijn plaatsje achterin de Auto-Union hèb verwisseld tegen de wat lugubere, koude laadbak van de Opel truck. Slechts een stuk zeildoek, waarin een opening zit waar ik juist mijn hand door kan steken, scheidt mij van de chauffeur en zijn bijrijder. Ik heb die twee volledig in dc hand. 't Is zon derling om nu binnenin een van die zelfde trucks te zitten, die wij eens hebben laten schieten en daarop weer hebben nagezet over een afstand van meer dan honderdvijftig mijl. Maar het vreemdst van al is toch wel, dat ik nu letterlijk bovenop een stapel cadmiumplaten zit. En dat schenkt me een heerlijke gewaarwording. Welk gevaar er ook moge dreigen, wij hebben dit toch maar bereikt met die ideale combinatie van fortuinlijk heid en gewiekstheid, die tezamen iets hebben opgeleverd wat je met een gerust geweten „een eclatant succes" zou mogen noemen. De eerste" paar kilometer luister ik in intense spanning naar het zoeven van de banden en tel elke meter, die wij winnen. Maar ik behoef mij echt niet zo druk te maken. Geen mens valt ons lastig. Nog niet, tenminste. En waarom zou men ook? Wat is er voor verkeerds aan een vrachtwa gen met Reichspost-kentekens, in de eigen zone? Zo de politie hier al ge waarschuwd is en dit hier is be slist de minst waarschijnlijke plaats, waar men ons zal zoeken dan ver denken ze vast geen Opel-truck. Al, wat zij zoeken, is een paar voort vluchtige», die hun huid willen redden en niets meer met cadmium van doen willen hebben. Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12