Nederlanders bouwen in Frankrijk in drie jaar een „EUROPOORT" „LA COLOME HOLLANDA1SE" NEDERZETTING BIJ HAVENPIER WEERMELDINGEN VAN ZESTIG KILOMETER HOOGTE RUSSISCHE KLEDING IS NIET MODIEUS EN SLECHT PASSEND MAANDAG 7 DECEMBER 1959 PROVIN OlALE ZEEUWSE OOÜ RANT 7 In het stuifzand van de Duinkerkse duinen aan de Franse noordkust heeft Nederland zijn vlag geplant. Drie jaar lang zullen Nederlandse wa terbouwkundigen in deze uithoek van Frankrijk, die in de geschiedenis zo dikwijls het terrein van woest oorlogsgeweld is geweest, de teugels in handen hebben. Zij zullen aanvoerders zijn van een machtig leger van Franse dijkwerkers, dat Duinkerken Dunkerque, zeggen de Fransen een uitgestrekt industrieterrein en een nieuwe haven zal geven. Een haven die langs het strand honderden meters ver in zee wordt gebouwd. Achtenveertig miljoen harde Nederlandse Want Duinkerken is nog- ver. Enkele kilometers van het verlaten oord, dat in deze tijd koud, nat en winderig is, komen pas de eerste huizen. Een eind verderop langs de dokken de havenkroegen, waaruit 's avonds schetterende muziek slaat en waar de matrozen achter talloze glazen bier vertier zoeken. De mannen waren er gauw uitgekeken en uitgepraat (want Frans is moeilijk, zeggen ze). Ze brengen de avond uren door in hun houten barak. Drie jaar achtereen zullen ze dat doen. Totdat het werk is afgeleverd. Totdat Duinkerken zijn nieuwe haven zal hebben gekregen waardoor hij nu met zijn wagentje hotst. Dwars door deze zandbergen zal de grootste zuiger van het bedrijf, de Ammerstol, zich een weg banen. Een weg van de al bestaande haven naar zee: er zal een enkele kilome ters lang kanaal komen, dat de ha ven achter de duinen zal verbinden met de nog te bouwen haven in zee. Het nieuwe bassin, dat evenwij dig aan de duinen zal lopen en dat 2400 meter lang wordt, zal worden afgescheiden van de zee door een vijf kilometer lange dijk van ruim zeventig meter breedte. En de veertien miljoen kubieke me ters zand, die de drieduizend guldens zullen met de uitvoering van dit huza renstukje gemoeid zijn. „La Colonie Hollandaise" noemen de Fransen de kleine nederzetting bij de havenpier. Ze bestaat uit net meer dan een houten barak en een paar opslagplaatsen van gegolfd plaatwerk. Temid den van bulldozers en draglines. Daar moet een handvol Nederlanders drie jaar werken en, wonen. Ze leven er afgezonderd van de buiten wereld. Als 's avonds om zes uur de twaalfurige werkdag er op zit, trekken ze zich terug in de kleine maar modern en warm ingerichte kamers van de barak. Dan gaan de bemodderde laarzen de hoek in en komen koffie en kaarten op tafel. maal is, zullen nóg meer schepen binnenlopen. Nóg meer vrachtvaar- Geen wegen Herman Weitkamp uit Amsterdam, een jonge kerel met een ruime bui tenlandse ervaring, afgestudeerd m.t. s.-er, is één van de uitvoerders. Eén van de mannen, die in dit stukje Frankrijk het commando voeren. Als hij niet over zijn tekeningen staat gebogen, vindt men hem wel ergens in de duinen met zijn onafscheide lijke Dauphine. „Die kan je niet missen", vindt hij. „Kilometers ver strekt het werkter rein zich uit en je moet tenslotte toch overal snel kunnen komen". Nu is snel in Duinkerkens duinen zelfs met een auto een zeer betrek kelijk begrip. Wegen zijn er bijna niet en die er liggen, zijn vrijwel on begaanbaar. Vol modderpoelen en keien. Het zo goed als nieuwe wa gentje draagt daar alle sporen van. De witte kleur is in de enkele weken dat het werk nu gaande is, schuil 1 onder een vuilgele laag mod- gegaan c der. Maar een waterbouwkundige is daar mee vertrouwd. Hij lééft in modder, zand en water. „Over drie jaar moet je eens terugkomen", zegt Herman Weitkamp. „Dan zal je wat anders zien". Er zal dan inderdaad weinig zijn overgebleven van de duinen, Drie van de uitvoerders gebogen over de kaart. V.l.n.r.: J. van Leeu wen uit DordrechtI. P. R. Rosingh uit XJtrecht en H. Weitkamp uit Amsterdam. paardekrachten van de zuiger zul len vrijmaken, zullen worden ge bruikt voor het opspuiten van een uitgestrekt industrieterrein, een eindje landinwaarts. Miljoenen m3 zand Met deze cijfers wil dan geïllustreerd zijn, dat Duinkerken gaat uitbreiden. Duinkerken wil een tweede Euro poort worden. Reeds nu lopen vele grote zeekastelen de haven, die de derde burgerliaven van Frankrijk is (na Marseille en Le Havre), binnen. Voor een belangrijk deel tankers. Want Duinkerken heeft raffinade rijen. Van bijna elke oliemaatschap pij één. Overal rond de havens rij zen de zilverkleurige destilleerkolom- men op en is de atmosfeer doordron gen van een penetrante petroleum lucht. Maar als de nieuwe haven er een ders. Op het industrieterrein zal er éindelijk behalve een nieuwe elek trische centrale een complex hoog ovens worden neergezet, waardoor Duinkerken een niet onbelangrijke industrieplaats zal worden. Dit is echter allemaal nog toekomst. Op het ogenblik is er nog maar wei nig te zien in Duinkerken. In no vember is men met de voorbereidin gen gestart. De persbuis waardoor zand van de haven door de zuigers naar de toekomstige industrieterrei nen zal worden gestuwd, is juist ge reed gekomen. Kilometers staal slingeren zich door het zand, maar ih de toekomst zal dat veranderd zijn. Dan heeft de zui ger zich een weg naar zee gezogen en de eerste fase van het gigantische project zal gereed zijn. Ook Franse Niet alleen Nederlanders voeren het karwei uit. Ook het Franse bedrijf Dodin heeft een deel van de arbeidskracht geleverd. De Ne derlanders houden zich vooral be zig met het natte gedeelte, de Fransen mèt de rest. ;,De samen werking met de Fransen is pret tig-", zegt Herman Weitkamp. Overigens zijn het lang niet alle maal Fransen. De vóórman van Dodin, die de arbeiders moet aan nemen, is een Vlaming. Daarmee is misschien verklaard, dat hij bij het selecteren van zijn men sen veel aan onze zuiderburen de voorkeur geeft. „Er zijn geen betere grondwerkers dan Vlamingen", zegt hij niet zonder vaderlandse trots. Herman Weitkamp en de andere mannen van het Nederlandse kamp halen er de schouders eens om op. Evenals ze dat doen om bepaalde uitlatingen van de Fransen. „La colonie Hollandaise" graaft in drie jaar een haven in zee. De Nederlanders bekijken het alle maal nogal nuchter. En Herman Weitkamp zegt zelfs een beetje sceptisch te zijn als hij vertelt, dat het zeker niet alleen de uiteraard grote ervaring en naam van Neder land is, die het deze opdracht heeft doen verkrijgen. „Voor een belangrijk deel is dat ook toe te schrijven aan het feit dat wij goedkoper werken dan de buitenlan ders". Fransen, Duitsers en Italia nen, ze kunnen even goed werk af leveren als wij. Alleen duurder. Neem bijvoorbeeld ook de Japanners. Voor de oorlog bouwden zij al een acht kilometer lange tunnel onder water tussen twee eilanden. Dat was in de tijd dat wij nog omvielen van verbazing over ónze Rotterdamse tunnel... Hij verheelt echter niet dat de Ne derlanders ook om hun deskundigheid ver buiten de grenzen een uitsteken de naam hebben. Hij heeft dat zelf ervaren in Irak, waarvan hij juist is teruggekeerd. Zanen Verstoep is daar op het ogen blik bezig met irrigatie werken bij de Euphraat. Herman Weitkamp heeft er zelf anderhalf jaar gewerkt. „Prettige tijd, interessant werk. Het was er wel wat anders dan hier. Eens in de negen maanden naar huis, naar mijn vrouw in Amsterdam. In Duin kerken ligt dat wat gemakkelijker. Om de veertien dagen hebben we een weekeind vrij en worden we met de auto naar Nederland gebracht". Sa men met twee andere „Trak-vetera- nen" is hij daar in Duinkerken: die nu verbindingsman is tussen het be drijf en het Franse gouvernement en I. P. R. Rosingh uit Utrecht, tijde lijk uitvoerder, „zeg maar manusje van alles". Overigens heeft Zanen Verstoep nog meer grote werken in het bui tenland op zijn naam staan. Zo heb ben zij een nieuwe haven voor Aga- dir in Marokko gebouwd. Een soort gelijke haven als er nu in Duinkerken komt, dus in zee gebouwd. En voorts belangrijke wegwerken in Zuid- Af rika. Diplomaat „Dat hebben we te danken aan de di recteur, ir. G. J. W. Boomstra", zegt Herman Weitkamp. „Hij is een kun dig man en een groot diplomaat. Toen het in december vorig jaar ge maakt plan in mei werd aanbesteed waren er vijftien inschrijvers. Zanen Verstoep slaagde er in de opdracht in de wacht te slepep. Dankrzij een door, ir. Boomstra ofitworpen variant ■„La colonie hollandaise" bestaat uit niet meer dan een houten barak en enkele opslagplaatsen van gegolfd plaatijzer. op het plan. Aan de hand van elek trische modelproeven, uitgevoerd sa men met enkele andere Nederlandse experts, werd een ontwerp inge diend, waarbij het grondwater in de dijk door een speciale drainage aan de voet van de buitenloop wordt af gevoerd. Daardoor zouden grote spanningen in de dijk kunnen worden voorkomen". „De Fransen waren enthousiast over deze variant. En het is voor een groot deel daaraan te danken dat wij de order hebben gekregen". Met grote spoed is men enkele we ken geleden met het werk begonnen. Althans met de voorbereidingen. Want het bleek onmogelijk direct te starten. Eerst moesten de overblijf selen van de Duitse Atlantic-wal worden opgeruimd. Talrijke bunkers moesten worden opgeblazen. Landmijnen Een zwaar karwei, want de me ters dikke muren van gewapend beton doorkruisen vrijwel het ge hele duingebied. Bovendien liggen op verscheidene plaatsen nog landmijnen. „Danger, Mines", staat er op vele borden nog te lezen. De meeste explosieven zijn weliswaar opgeruimd, maar men moet uitkijken. Enkele weken te rug schepte de bulldozer die de baan voor de persleiding graaft er nog zeven op... „KLAAR VOOR DE START" Straalbommenwerpers onderzoeken het weer (Van een correspondent). „Weer-eskader klaar voor de start" kraakt een rauwe stem door de 25 luidsprekers in de kazerne van de vliegende meteorologen. „Start voor weer-labor zero" en op de beton nen startbaan vermorzelen de vier straalmotoren van een Boeing 707 stofdeeltjes tot atomen. Snel wint de 156 ton zware machine snelheid, steil gaat het omhoog. De zoveelste weer- vlucht is begonnen. „We gaan een compleet weer-eskader opbouwen", vertelt de commandant van de basis. „Op deze manier zullen wij ons alle meteorologische gegevens zelf het betrouwbaarst kunnen ver. schaffen. Onze machines zijn zelfs in staat met behulp van raketten ge gevens over het weer op 60 kilometer hoogte te verzamelen". Dit eerste weer-eskader van de U.S. Air Force zal geheel bestaan uit machines van hetzelfde type als de machine van president Eisenhower, de Boeing 707. Betrouwbare, over de gehele wereld verzamelde gegevens over de facto ren, die het weer bepalen kunnen van doorslaggevende betekenis zijn voor strategische beslissingen, zowel als het gaat om lange-afstandsraketten als bij het inzetten van zware bom menwerpers. Maar ook raketten voor de korte afstanden worden beïnvloed door de weersomstandigheden. Daar om is bijvoorbeeld ook de „Honest John"-raket uitgerust met eigen waarnemingsinstrumenten, die nauw keurige inlichtingen geven over de weerstoestand. De nieuwe Amerikaanse weervlieg- tuigen maken gebruik van de mo dernste hulpmiddelen voor het verza melen van meteorologische gegevens. Miljoenen worden hierin geïnvesteerd. Zo maakt men gebruik van elektro nische meetinstallaties, speciale in strumenten voor het vaststellen van luchtdruk, temperatuur, vochtigheids graad en ijsafzetting, alsmede van radio-sondes. Teneinde de verkregen gegevens zonder hapering aan de grondstations te kunnen doorgeven, nemen de vliegende stations kleine zenders mee, die alle waarnemingen automatisch doorseinen. Deze zenders nemen tijdens hun daling ook de me teorologische gegevens in de lagere luchtlagen op en geven deze eveneens door. Daar de machines van. een es kader bovendien voortdurend met elkaar in contact staan, wordt een buitengewoon betrouwbaar weerbeeld opgebouwd. ook ter beschikking van c meteorologen. Dit geldt in het bij zonder voor de landbouw, de bur gerluchtvaart en de zeescheep vaart", verklaart de commandant. „Onze machines zullen in alle weergebieden vliegen en zich ook ophouden in de polaire zones. Zij kunnen een behoorlijke afstand afleggen, daar hun actieradius zonder extra brandstoftanks reeds rond de 8.000 kilometer ligt". De machines kunnen een snelheid be reiken van rond de duizend kilo meter per uur. In Seattle, in de staat Washington aan Amerika's westkust is het cen trale weerbureau van de V.S. geves tigd. Hier zal men ook de meldingen van de machtige vliegende weersta tions opvangen. Na de eerste proefne mingen, die reeds begonnen zijn, hoopt men al gauw do complete es kaders te kunnen inzetten. |lllllllllllllll!lllllllllllll!llllllllllllll!!llllllllllllll!ll!lllllllllllllllll!llllll| Wat een slager „verwerkte" M Dat er aan boord van schepen j| veel en goed gegeten wordt, is ee geen nieuwtje. Doch het is H misschien interessant om die =e hoeveelheid eens reëel in cijfers M H omgezet te zien. Nu de eerste slager van de s „Waterman", de heer P. H. van Kessel, zijn laatste reis heeft H gemaakt, heeft men eens uit- M gerekend wat hij zo „ver- M werkt" heeft sinds de oorlog, O toen hij bij de Koninklijke Rot- terdamse Lloyd in dienst H kwam. Dat waren dan: 1520 §f 11 koeien, 2953 varkens, 1178 kal- s veren, 2116 lammeren, 19.500 konijnen, 80.200 stuks gevogel- ze te en 197.000 kilo vis iiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiüüiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifii Pro-Venezolaans pamflet verspreid in Willemstad In de nacht van donderdag op vrij dag zijn te Willemstad gestencilde Samfletten verspreid, afkomstig van e „Movïmïnto pro amistad Antilles Venezuela" (Beweging van vriend schap tussen de Antillen en Venezu ela), waarin een zeer scherpe aanval wordt gedaan op de houding der Ne derlandse regering in verband met het Incident van de huurlingen-pilo ten. In het pamflet wordt onder meer ge zegd; dat ïn Latijns-Amerika de vrije democratieën worden bedreigd door dictatoriaal geregeerde landen en res ten van kolonialisme, die onderling samenspannen. Er wordt aangedron gen op een wijziging van de Venezo laanse wetten, die er op dienen te worden gericht, dat niet anderen rijk worden van de Venezolaanse olie. Het pamflet zou een overdruk zijn van een artikel of ingezonden stuk, geplaatst in het Venezolaanse tijd schrift „Revista Eiite". Een bewe ging onder genoemde naam is onbe kend. Men neemt aan, dat het pam flet is opgesteld door inwoners van Curasao en dat de verspreiding niet op touw is gezet door naar de Ned. Antillen overgekomen Venezolanen. De politie stelt een onderzoek in. Koningin krijgt van officieren baldakijn Het korps officieren van zee-, land en luchtmacht heeft het plan ge vormd aan de koningin een baldakijn aan te bieden, bestemd voor ge bruik bij plechtigheden van ver schillende aard. Hare majesteit heeft haar goedkeuring aan dit plan ge hecht en uit enkele ontwerpen een keuze gemaakt. Als regerend vorstin beschikte ook hare koninklijke hoogheid prins Wil- helmina over een baldakijn, haar aangeboden door de officieren van de krijgsmacht. Dit ging tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren. Het voornemen bestaat om het nieu we baldakijn, indien mogelijk, aan te bieden vóór de dag van het derde lustrum der bëtaïjding, 5 mei 1960. Moeder en dochter betrapt als ze zich opmaken voor een roeitochtje op het meer van Frogmore, Windsor. Ook koningin Elizabeth wil roei eens hele maal eruit zijn met haar dochter prinses Anne. Uitvoer van ruwvoeders aan banden Zoals minister Marijnen reeds heeft medegedeeld bij de beantwoording van de interpellatie-Biesheuvel in de Tweede Kamer, acht hij het in ver band met de gevolgen van de abnor male droogte van dit jaar voor de veevoedersituatie noodzakelijk maat regelen te treffen voor het behoud van een zo ruim mogelijke ruwvoe- dermarkt. Als een bijdrage daartoe is thans de mogelijkheid geopend de uitvoer van ruwvoeder aan beperkende bepalin gen te onderwerpen. In een vrijdag verschenen staatsblad is een Koninklijk Besluit gepubli ceerd waarbij de uitvoer van stro, groenvoeder, droogvoeder, voederbie ten en andere voederwortelen, bieten- ?ulp en afvallen van de suikerindus- :rie krachtens artikel 42 van de land- bouwwet aan vergunning gebonden wordt. Ook kunnen deze ruwvoeders bij toegestane uitvoer met een hef fing worden belast, KLACHTEN IN DE KRANT Russische kleren zien er ver schrikkelijk uit, schreef de Izves- tia. Russische kleren krimpen en verschieten. Zij zijn altijd donker blauw, donkergroen, vies grijs en andere ondefinieerbare kleuren, die verdwijnen bij blootstelling aan de zon. Deze klachten, aldus het blad, werden geuit in de brie ven aan de redactie. W. Popkojiv, directeur van het we tenschappelijk instituut van de Russische textiel-industrie, en E. Tarowokimen, een andere functio naris van het instituut, zongen de solopartijen in de klaagzang. „Onze mannen zijn groter dan de fabrieken denken," zo verklaar den zij. „slechts 43 procent van het Russische volk kan confectie- kleding dragen". Volgens het blad moet de produktie van grotere maten worden verdubbeld zowel wat de dames- als de herencon- fectie betreft. „Geen wonder dat men erover klaagt dat het onmogelijk is in de winkels kleren te vinden van de juiste maat" Maar de voornaamste problemen zijn, volgens Izvestia, dat de kle ren: niet modieus zijn; slecht ge sneden: slecht passend; en ge maakt zijn van onaantrekkelijke stoffen. Fabrieksfunctionarissen werpen de schuld van zich. De kleerma kers geven dé stoffen de schuld. Ontwerpers klagen erover dat de fabrieken hun goede ontwerpen afkeuren, omdat volgens hen, het publiek geen „te eenvoudige" kle ding wil kopen. Een ontwerpen stelde voor bij de wet vast te stellen dat fabrikan ten „geleid dienen te worden door esthetische belangen en niet door commerciële". Een fabrikant klaagde erover dat hij licht we gende stoffen kreeg om er win- terkleding van te maken. Het ga ren was niet geschikt voor de stoffen en de knopen waren van slechte kwaliteit. De Russische pers heeft zich on langs gestort in kritiek op het te kort aan verschillende artikelen- van baby-luiers tot kussens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7