Zullen Nederland en België toch Franse Mirage kiezen? LEZERS SCHRIJVEN PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer SHoon 10 PROVINCIAL f) Z hl hl U W B hl COURANT MAANDAG 7 DECEMBER 1959 STRIJD OM VLIEGTUIGEN NAAR CLIMAX Vandaag heeft ir. Visser gesprek met minister Strauss (Van onze Haagse redactie) De keiharde strijd van de Ameri kaanse, Franse en Duitse vliegtuigfa brieken om een Nederlands-Belgische order ter waarde van ongeveer twee miljard gulden gaat op het ogenblik snel naar een climax. Minister van defensie ir. Visser zql maandag in Arnhem zijn Duitse collega Strauss ontmoeten, voor een gesprek waarin het belang zowel van de Duitse als de Nederlandse vliegtuigindustrie de in zet vormt. West-Duitsland heeft de licentierech ten voor heel West-Europa gekregen voor de Lockheed starfighter waar de belangstelling van de Nederlandse en Belgische luchtmachten sterk op is geconcentreerd. Minister Visser heeft ons twee weken geleden bij zijn te rugkeer uit de Verenigde Staten ver zekerd. dat het op dat ogenblik alleen nog maar ging tussen de Franse mi- rage en de Amerikaanse Starfighter. De minister heeft er toen echter bij gezegd, dat Nederland en België er echter aan zullen vasthouden, dat hun luchtvaarindustrieën in de produktie van deze vliegtuigen voor hun lucht machten in zeer belangrijke mate. kunnen worden ingeschakeld. Inmid- Koningin Sirikït van Thailand twee de van links) doet in een bazaar te Bangkok inkopen voor haar kinderen. dels Is echter bekend geworden, dat Westduitse vliegtuigfabrieken al ge ruime tijd geleden praktisch het mo nopolie voor de licensie bouw van de Starfighter voor geheel West- Europa hebben verworven. Geheel verwonderlijk is dat niet omdat de Starfighter flo 4 g waarom het nu gaat, een versie van de Starfighter- serie is, die door Lockheed speciaal op aanwijzingen van de Canadese en Westduitse luchtmachten is gemaakt. Dit leidt echter tot het gevolg, dat in dien Nederland en België voor de Starfighter zouden kiezen, vooral de Nederlandse industrie niet veel meer dan wat bijproduktie voor de Duitse leveranciers te verriehten zou zijn. De werkgelegenheid in de toch al met moeilijkheden en tekort aan orders kampende Nederlandse vliegtuigin dustrie zou daar niet wezenlijk met- gediend zijn. Aangenomen mag worden dat minis ter Visser zijn Duitse collega zal trachten te overtuigen van de wense lijkheid dat Nederland zelf zijn Star- fighters zal kunnen bouwen. Een ne gatief antwoord op die eis van Duitse zijde zou wel eens beslissend kunnen zijn voor een negatieve beslissing van Nederland en België ten aanzien van de Starfighter. Hetgeen dan meteen zou betekenen, dat de integratie van de Nederlandse, Belgische en West duitse luchtmachten, die de drie lan den onder meer door keuze van het zelfde type toestel nastreven bijna illusoir wordt. De mogelijkheid dat de door de twee Beneluxlanden. nage streefde type integratie dan in de richting van Frankrijk zal worden gezocht door middel van standaardi satie op de in Frankrijk reeds bestel de mirage zou dan aanzienlijk stij gen. Inmiddels heeft naar wij verne men, de Amerikaanse Republic fa briek, wiens Thunderbird recente lijk was afgevallen, een nieuwe gooi naar de Nederlands-Belgische order gedaan door aan de twee landen aan te bieden, vrijwel de volledige Europese licensierechten voor de Thunderbird geheel aan de industrieën van deze twee landen te geven. Watersportcentrum in Driebergen? Er bestaan plannen om midden in het gebied van heuvels'en bossen van het Sticht te Drie bergen een centrum voor watersport te ma ken. Op het enkele honder den hectaren grote par ticuliere landgoed „Bornia" aldaar zal ruim twintig hectare worden afgegraven. Dit gedeelte bestaat uit stuif duinen. Het zand heeft men nodig voor de woningbouw in het midden en westen des lands. Daar deze bos grond vol wellen is, zal, zoals in het door de Gront Mij. te De Bilt ontworpen plan voor ziet, een meer ontstaan van meer dan tien hec tare oppervlakte met een eilandje in het midden. Dit meertje zou geschikt zijn voor watersporten als roeien en zeilen. Er bestaan ook plannen om op een stuk gemeentelijke grond een zwembad aan te leggen met een overdekt gedeelte. Op zoek naar tempel van koning Salomo Bij een onderzoek in de „Rotskoepel", een in 691 gebouwde Mohammedaan se moskee in Jeruzalem, zijn geen sporen gevonden van de tempel van koning Salomo, die volgens de bijbel 900 jaar voor Christus in Jeruzalem zou zijn gebouwd. De „Rotskoepel", gebouwd op de plaats waar volgens de mohammeda nen de profeet Mohammed naar de hemel is opgestegen, wordt op het ogenblik gerestaureerd en van deze gelegenheid heeft men gebruik ge maakt om in "dit legendarische mid delpunt der wereld oudheidkundige onderzoekingen te doen. Op de plaats waar de moskee staat zou volgens de plaatselijke overlevering voorts Abraham Isaac hebben willen offeren. Het hoofd van de Jordaanse archeo logische dienst, Dajani, verklaarde donderdag te geloven, dat de tempel van koning Salomo indertijd niet in Jeruzalem, doch ergens in het gebied van de Dode Zee is gebouwd en dat daar ook zijn legendarische mijnen lagen. (Advertentie) De sleutelaar, de sukkelaar De vluggerd, de passeer-me-maar De man met honderd paardekrachten De vrouw die iedereen laat wachten De hertog uit het spookkasteel De zanger met de grote keel U hoort van hen 't bekend geluid: met Esso bent u beter uit i De heilsoldaat Met dit schrijven wil ik een vraag1 aan U stellen. In de P.Z.C. van j.l. vrijdag 27 no vember werd een stuk gepubliceerd, waarboven de titel stond „Heilsol- daat-boekhouder leidde dubbel le ven". Het ging over die Londense 1346. Op bijna onzichtbare repulsoi stralen zakte de grote metalen schijf naar de kruinen der bomen, die de bodem van de krater als een groen tapijt bedekten Na enig zoeken ontdekte men een tamelijk open piek in het rnidden, waar het toestel aan de grond gezet werd. Onmiddellijk werden de kostbare instrumenten en apparaten uitgeladen, opdat er geen tijd verloren zou gaan. Na de eerste aar zelende loopervaringen der mannen, waarbij zij kennis konden maken met de gro tere zwaartekracht van Thallerna, werden de „verklikkers" (soort Geiger-counters!) te voorschijn gehaald om de beste vindplaatsen voor het thilicite op te sporen. Maar de naal den tolden overal even onberekenbaar rond en alles wees er dus op, dat zich hier enorme hoeveelheden van het kostbare erts in de grond moesten bevinden. Er brak een drukke tijd aan voor de kleine doctor, want de heren re bellen vormden nu eenmaal een vrijgevochten bende, en zij waren liever lui dan moe! yamen met enkele voormannen verdeelde hij het werk over-de diverse ploegen. De tijd drong nu een maal, voor Drago, vcor Zorin en voor Markad! heilsoldaat die 200.000 gestolen had. Mijn vraag aan U is „waarom wordt er zc'n groot stuk aan besteed Is dit soms voor bladvulling? En waar om wordt er met grote letters bo ven gezet lieilsoldaat-boekhouder, is boekhouder enkel niet genoeg Als een lid van de Hervormde Kerk of Gereformeerde Kerk zoiets doet, staat er dan ook met grote letters boven „hervormde of gereformeerde boekhouder Nee, dan staat er al leen boekhouder Een heilsoldaat is ook maar een mens en kan net zo goed falen als een ander. Misschien is de reden van het arti kel, dat men zoiets niet van een heilsoldaat verwacht, maar dat ver wacht men toch ook niet van de le den van een andere kerk En als zoiets nog eens in Nederland ge beurd, is het nog wat anders, maar dit is zelfs nog uit het buitenland. Ik ben zelf heilsoldaat en U moest eens weten, hoe dikwijls wij zoiets onder onze neus gewreven krijgen, als wij langs de deuren gaan. Goes D. Castel. Noot van de redactie. Het bericht, waarover de inzender schrijft, werd verspreid door één der grootste in ternationale persbureaus. Het op schrift omschrijft precies de inhoud van het stuk. De geschetste figuur leidde als heilsoldaat een goed le ven en als boekhouder een slecht le ven. Dat noemt men een dubbel le ven. In het stuk kwam nadrukkelijk tot uiting, dat de overtreder als heilsoldaat geen enkele blaam trof. Duitse oorlogsmisdadigers In uw blad van 2 dec. j.l. lees ik een protest van het bestuur van „Verenigd verzet 1940-1945" aan de minister van justitie, tegen het vrij laten van een aantal oorlogsmisda digers w.o. ook de beruchte moorde naar Lages, van .wie ik destijds via de burgemeester van Amsterdam een schrijven heb ontvangen omtrent de terechtstelling van mijn zoon. Vanzelfsprekend onderschrijf ik het protest en vele goede Nederlanders met mij, tegen de voorgenomen vrij lating. Genoemde misdadigers zijn destijds terecht ter dood veroordeeld, hetgeen later is omgezet in „levenslange ge vangenisstraf". Afgezien van het feit, dat deze mis dadigers destijds zijn begenadigd, "hetgeen ik toen reeds meer dan schandelijk vond. wil ik bij deze mijn opinie onomwonden kenbaar maken, door er met klem bij de mi nister op aan te dringen toch deze misdadigers in geen geval meer de vrijheid te geven, zulks zou althans nog een kleine pleister op de reeds geslagen onherstelbare wonden ge ven. Ik wens bovengenoemde vereniging van harte succes met haar goede bedoelingen. Goes. G. Heijboer, 's-GravenpoIderseweg 8. Art-./ertenne) eon sensatie F Zie advertentie op pagina r ViiAcki Mit de Öosiyoixe 30 Het wei-let fantastisch. Het wordt bij na een heuse botsing. Zonder iets te vermoeden, duikt de eerste truck het water in. Misschien is de uitdrukking wat te toneelmatig: van werkelijk diep water om in te duiken is hier geen sprake. Maar er is zoveel te meer modder en slik en blubber. We zien het allemaal gebeuren bij het licht van de naderende koplampen van nummer twee. Eerst verdwijnen de wielen; vervolgens reikt de mod der tot de laadbak. Geen paniek ont staat in dc chauffeurscabine. Er pet!!! en dan, zeer luid. een waar- ook de tweeshrdlushrdlcmfwijcmfwij schuwende kreet. Maar inmiddels zit ook de tweede truck tot de assen in het slijk De derde remt hevig en ziet nog juist kans om vlak vóór het water tot stilstand tc komen. Ik spring op de cabine af. „Kóm op", zeg ik, „we hebben jjul- door JEFF BOGAR lie onder schot. Wij willen de cad mium terug". Er is geen weerstand, geen dispuut, geen vertoon van geweid. Niets van dat alles. Alleen maar de factor der totale verrassing. Deze lieden werk ten door een list; niet onder de knoet. Zich legenover een nog listiger list gesteld ziende, zijn zij te beduusd om enig verweer te leveren. Ik heb toch al zoveel op het spel gezet, dat ik nu nog wel iet? meer durf riskeren. Ik zet mijn stem" uit en praat veel en hard. Ik blaf commando's, die kun nen suggeren, dat wij daar in het duister een hele troepenmacht heb ben liggen, klaar om in te grijpen. En als ze er straks achter komen, dat die troepenmacht niet bestaat? De eerste klap is een daalder waard. En een goed begin is het halve werk. Ik heb zelfs geen revolver. Die heeft Lorna a.I een hele tijd. Zij Is een vrouw en kan hem harder nodig hebben. Daarom heb ik haar die ge laten. Zij heeft geen bezwaar aange tekend. Maar gezien de staat, waar in do chauffeur en zijn bijrijder ver keren, is een gestrekte wijsvinger in de zak van een colbertje al voldoen de om hen op hun hoofd te laten staan In een soort wiskundige reeks gooi ik de mannen uit alle drie de trucks; ik begin achteraan en laat hen twee- aan-twee voorwaarts-marsch maken. De voorsten zijn zo mogelijk rog banger dan die uit de achterste wa gen. Als je in drie voet modder weg zakt met je wagenna nog juist bijtijds voor een op bet eerste ge zicht onafzienbare watervlakte ge stopt te zijnen dan te beseffen, dat men een val voor je heeft opge steld...... het is bepaald geen balsem voor de toch al verscheurde zenuwen. Als schapen zijn ze. Net als die eer ste keer. Maar de schaapachtige grijns van die eerste keer is er dit maal niet bij. En de hele tijd blaf ik uiterst realis tische bevelen tegen goeddeel denk beeldige manschappen. „Kom op daar... jullie tweeën... zet die waarschuwingsborden weer op z'n plaatsLuitenant Pitt, kam alle drie de trucks uit op wapens... Die kerels hebben drie messen, dat weet ik alvast zekerO.K., ik zal het uitladen wel regelen. Lorna blijkt Else de wagen uit tc hebben gekregen, want ik hoor hen 1 beiden van truck tot truck gaan, j waarbij zij de nodige herrie maken len flink hard stampen, zodat twee paar schoenen heel aardig de indruk van zes paar légerlaarzen wekken. „Aan de slag jullie", blaf ik. Ik diri geer de zes mannen naar dc voorste truck. „Waar zijn de platen Die pa- jierenrommel interesseert mij niet. Vlaak deze kist leeg". Zij gooien het propagandamateriaal er uit en ik trap de zijkant in. Een zilverachtig metaal glanst mij tegen. „Zeer vernuftig!" zeg ik. „Wie is op het idee gekomen?" De oudste der kerels kan slechts moeizaam een trotse grijnslach be dwingen. Een klein beetje lof zal hem wat troosten, denk ik. ..Fabelhaft!" zeg ik. „Heel handig uitgekiend, oude rover. Je bent niet, van gisteren. Vooruit al die kisten leegmaken jullie. 1-Iet papier eruit, de kisten stuktrappen en netjes op stapelen in de achterste trucks. En een beetje vlug". Ze doen net ook. Het is haast niet te geloven. Het is zeker bewijs van de waarde der verrassingstactiek in oorlogstijd koude, hete of wateri ge oorlog om het even. De kerels mopperen wat omdat ik geen ge reedschappen fourneer om de kisten stuk te breken, maar ik neem geen enkel risico. Terwijl zij ijverig aan het werk zijn, sta ik achterin de truck en beschijn hen met een elek trische staaf lamp. Zij denken, dat ik in de andere hand een revolver heb. Lorna vertoont zich eenmaal binnen de lichtstraal met de echte revol ver. Misschien is het gevaarlijk, dat zij nu weten dat een onzer een vrouw is, gaat het even door mij heen maar Lorna kent haar Pappenhei mers beter dan ik. Een vrouw in de oostzone is minstens even gevaarlijk als een man. Vrouwen in deze con treien doen gevaarlijk werk en ge heimzinnig werk. Zij behoeven met eens een uniform aan tc hebben. Een revolver is al voldoende. Deze kerel tjes zijn wel zo doorgewinterd, dat het zien van een vrouw met een rc- \'olver alleen al voldoende is om de wind er onder te krijgen. Tijdens deze hele procedure gaat het verkeer gewoon maar door, met een frequentie van zo'n twee voertuigen per vijf minuten. Al onze koplampen zijn uit, wij werken bij het schijnsel van de zaklamp, maat' wij doen het verre van geruisloos. Het wekt geen nieuwsgierigheid. Zij hebben het waarschijnlijk te druk om zonder schrammen die smalle, ratelende Bai leybrug te passeren, dan dat zij tijd of gelegenheid krijgen, zich te gaan afvragen, wat daar, een eindje ver derop, eigenlijk aan de hand is. Mis schien denken zij wel, dat wij een herstelploeg zijn van Wegenbouw. Nu zijn we klaar met dc voorste truck en scharrelen moeizaam door de modder met het restant van de kisten, die nu zijn teruggebracht tot een flinke partij plat opgestapelde platen. Inmiddels heeft Lorna de an dere gekeerd, zodat die nu met de neus naar de goede kant staat en ons .bescherming biedt tijdens het oprui men niet alleen, nïaar ook gereed is" voor een snelle aftocht, wanneer wij klaar zijn. Alles verloopt volgens plan. De kerels zijn heel handelbaar. Zo zij al op het wonder hebben gewacht, dat hun uitkomst moest brengen, dan hebben zij nu alle hoop daarop laten varen. Er komt geen hulp. Al wat zij willen, is vlug opschieten en in vrij heid heengaan. In minder dan een half uur hebben zij de volledige la tjes in ding van de tweede truck netjes in platen achterin opgestapeld. Over de derde dcomiddelste doen zij op de kop af twintig minuten. Nog vijf kisten en we zijn er. Alle cadmiumplaten liggen keurig opge stapeld in de truck, die gereed is tot het vertrek. De propagandapamflet- ten zijn in de twee overige gestort en netjes met dekzeilen afgedekt. Ik ben erg gesteld op orde en netheid. Het liefst zou ik ze allebei laten ver dwijnen door ze in het water te rijden of in het drijfzand. Maar dat is onmogelijk. De motoren functio neren niet meer. Ze zullen moeten blijven waar ze zijn. Tegen de tijd, dat ze ontdekt worden en hun betekenis duidelijk wordt, zijn wij misschien al heel ver weg! Nog één gelukkige ingeving: ik geef bevel om de nummerplaten tc ver wisselen. Nu is net, of de truck uit de omgeving van Maagdenburg komt. En wat meei is nu voert jzij het kenteken R.P. van de Reichs- I post. 1 Wordt vervolgd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12