Zullen Nederland en België toch
Franse Mirage kiezen?
LEZERS SCHRIJVEN
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
SHoon
10
PROVINCIAL f) Z hl hl U W B hl COURANT
MAANDAG 7 DECEMBER 1959
STRIJD OM VLIEGTUIGEN NAAR CLIMAX
Vandaag heeft
ir. Visser gesprek
met minister Strauss
(Van onze Haagse redactie)
De keiharde strijd van de Ameri
kaanse, Franse en Duitse vliegtuigfa
brieken om een Nederlands-Belgische
order ter waarde van ongeveer twee
miljard gulden gaat op het ogenblik
snel naar een climax. Minister van
defensie ir. Visser zql maandag in
Arnhem zijn Duitse collega Strauss
ontmoeten, voor een gesprek waarin
het belang zowel van de Duitse als de
Nederlandse vliegtuigindustrie de in
zet vormt.
West-Duitsland heeft de licentierech
ten voor heel West-Europa gekregen
voor de Lockheed starfighter waar de
belangstelling van de Nederlandse en
Belgische luchtmachten sterk op is
geconcentreerd. Minister Visser heeft
ons twee weken geleden bij zijn te
rugkeer uit de Verenigde Staten ver
zekerd. dat het op dat ogenblik alleen
nog maar ging tussen de Franse mi-
rage en de Amerikaanse Starfighter.
De minister heeft er toen echter bij
gezegd, dat Nederland en België er
echter aan zullen vasthouden, dat hun
luchtvaarindustrieën in de produktie
van deze vliegtuigen voor hun lucht
machten in zeer belangrijke mate.
kunnen worden ingeschakeld. Inmid-
Koningin Sirikït van Thailand twee
de van links) doet in een bazaar te
Bangkok inkopen voor haar kinderen.
dels Is echter bekend geworden, dat
Westduitse vliegtuigfabrieken al ge
ruime tijd geleden praktisch het mo
nopolie voor de licensie bouw van
de Starfighter voor geheel West-
Europa hebben verworven. Geheel
verwonderlijk is dat niet omdat de
Starfighter flo 4 g waarom het nu
gaat, een versie van de Starfighter-
serie is, die door Lockheed speciaal
op aanwijzingen van de Canadese en
Westduitse luchtmachten is gemaakt.
Dit leidt echter tot het gevolg, dat in
dien Nederland en België voor de
Starfighter zouden kiezen, vooral de
Nederlandse industrie niet veel meer
dan wat bijproduktie voor de Duitse
leveranciers te verriehten zou zijn.
De werkgelegenheid in de toch al met
moeilijkheden en tekort aan orders
kampende Nederlandse vliegtuigin
dustrie zou daar niet wezenlijk met-
gediend zijn.
Aangenomen mag worden dat minis
ter Visser zijn Duitse collega zal
trachten te overtuigen van de wense
lijkheid dat Nederland zelf zijn Star-
fighters zal kunnen bouwen. Een ne
gatief antwoord op die eis van Duitse
zijde zou wel eens beslissend kunnen
zijn voor een negatieve beslissing van
Nederland en België ten aanzien van
de Starfighter. Hetgeen dan meteen
zou betekenen, dat de integratie van
de Nederlandse, Belgische en West
duitse luchtmachten, die de drie lan
den onder meer door keuze van het
zelfde type toestel nastreven bijna
illusoir wordt. De mogelijkheid dat
de door de twee Beneluxlanden. nage
streefde type integratie dan in de
richting van Frankrijk zal worden
gezocht door middel van standaardi
satie op de in Frankrijk reeds bestel
de mirage zou dan aanzienlijk stij
gen.
Inmiddels heeft naar wij verne
men, de Amerikaanse Republic fa
briek, wiens Thunderbird recente
lijk was afgevallen, een nieuwe
gooi naar de Nederlands-Belgische
order gedaan door aan de twee
landen aan te bieden, vrijwel de
volledige Europese licensierechten
voor de Thunderbird geheel aan de
industrieën van deze twee landen
te geven.
Watersportcentrum in Driebergen?
Er bestaan plannen om
midden in het gebied
van heuvels'en bossen
van het Sticht te Drie
bergen een centrum
voor watersport te ma
ken.
Op het enkele honder
den hectaren grote par
ticuliere landgoed
„Bornia" aldaar zal
ruim twintig hectare
worden afgegraven.
Dit gedeelte bestaat uit
stuif duinen. Het zand
heeft men nodig voor
de woningbouw in het
midden en westen des
lands. Daar deze bos
grond vol wellen is, zal,
zoals in het door de
Gront Mij. te De Bilt
ontworpen plan voor
ziet, een meer ontstaan
van meer dan tien hec
tare oppervlakte met
een eilandje in het
midden. Dit meertje
zou geschikt zijn voor
watersporten als roeien
en zeilen. Er bestaan
ook plannen om op een
stuk gemeentelijke
grond een zwembad
aan te leggen met een
overdekt gedeelte.
Op zoek naar tempel
van koning Salomo
Bij een onderzoek in de „Rotskoepel",
een in 691 gebouwde Mohammedaan
se moskee in Jeruzalem, zijn geen
sporen gevonden van de tempel van
koning Salomo, die volgens de bijbel
900 jaar voor Christus in Jeruzalem
zou zijn gebouwd.
De „Rotskoepel", gebouwd op de
plaats waar volgens de mohammeda
nen de profeet Mohammed naar de
hemel is opgestegen, wordt op het
ogenblik gerestaureerd en van deze
gelegenheid heeft men gebruik ge
maakt om in "dit legendarische mid
delpunt der wereld oudheidkundige
onderzoekingen te doen. Op de plaats
waar de moskee staat zou volgens de
plaatselijke overlevering voorts
Abraham Isaac hebben willen offeren.
Het hoofd van de Jordaanse archeo
logische dienst, Dajani, verklaarde
donderdag te geloven, dat de tempel
van koning Salomo indertijd niet in
Jeruzalem, doch ergens in het gebied
van de Dode Zee is gebouwd en dat
daar ook zijn legendarische mijnen
lagen.
(Advertentie)
De sleutelaar, de sukkelaar
De vluggerd, de passeer-me-maar
De man met honderd paardekrachten
De vrouw die iedereen laat wachten
De hertog uit het spookkasteel
De zanger met de grote keel
U hoort van hen 't bekend geluid:
met Esso bent u beter uit i
De heilsoldaat
Met dit schrijven wil ik een vraag1
aan U stellen.
In de P.Z.C. van j.l. vrijdag 27 no
vember werd een stuk gepubliceerd,
waarboven de titel stond „Heilsol-
daat-boekhouder leidde dubbel le
ven". Het ging over die Londense
1346. Op bijna onzichtbare
repulsoi stralen zakte de
grote metalen schijf naar
de kruinen der bomen, die
de bodem van de krater als
een groen tapijt bedekten
Na enig zoeken ontdekte
men een tamelijk open piek
in het rnidden, waar het
toestel aan de grond gezet
werd. Onmiddellijk werden
de kostbare instrumenten
en apparaten uitgeladen,
opdat er geen tijd verloren
zou gaan. Na de eerste aar
zelende loopervaringen der
mannen, waarbij zij kennis
konden maken met de gro
tere zwaartekracht van Thallerna, werden de
„verklikkers" (soort Geiger-counters!) te
voorschijn gehaald om de beste vindplaatsen
voor het thilicite op te sporen. Maar de naal
den tolden overal even onberekenbaar rond en
alles wees er dus op, dat zich hier enorme
hoeveelheden van het kostbare erts in de grond
moesten bevinden. Er brak een drukke tijd
aan voor de kleine doctor, want de heren re
bellen vormden nu eenmaal een vrijgevochten
bende, en zij waren liever lui dan moe! yamen
met enkele voormannen verdeelde hij het werk
over-de diverse ploegen. De tijd drong nu een
maal, voor Drago, vcor Zorin en voor Markad!
heilsoldaat die 200.000 gestolen
had.
Mijn vraag aan U is „waarom wordt
er zc'n groot stuk aan besteed Is
dit soms voor bladvulling? En waar
om wordt er met grote letters bo
ven gezet lieilsoldaat-boekhouder, is
boekhouder enkel niet genoeg
Als een lid van de Hervormde Kerk
of Gereformeerde Kerk zoiets doet,
staat er dan ook met grote letters
boven „hervormde of gereformeerde
boekhouder Nee, dan staat er al
leen boekhouder
Een heilsoldaat is ook maar een
mens en kan net zo goed falen als
een ander.
Misschien is de reden van het arti
kel, dat men zoiets niet van een
heilsoldaat verwacht, maar dat ver
wacht men toch ook niet van de le
den van een andere kerk En als
zoiets nog eens in Nederland ge
beurd, is het nog wat anders, maar
dit is zelfs nog uit het buitenland.
Ik ben zelf heilsoldaat en U moest
eens weten, hoe dikwijls wij zoiets
onder onze neus gewreven krijgen,
als wij langs de deuren gaan.
Goes D. Castel.
Noot van de redactie. Het bericht,
waarover de inzender schrijft, werd
verspreid door één der grootste in
ternationale persbureaus. Het op
schrift omschrijft precies de inhoud
van het stuk. De geschetste figuur
leidde als heilsoldaat een goed le
ven en als boekhouder een slecht le
ven. Dat noemt men een dubbel le
ven. In het stuk kwam nadrukkelijk
tot uiting, dat de overtreder als
heilsoldaat geen enkele blaam trof.
Duitse oorlogsmisdadigers
In uw blad van 2 dec. j.l. lees ik
een protest van het bestuur van
„Verenigd verzet 1940-1945" aan de
minister van justitie, tegen het vrij
laten van een aantal oorlogsmisda
digers w.o. ook de beruchte moorde
naar Lages, van .wie ik destijds via
de burgemeester van Amsterdam een
schrijven heb ontvangen omtrent de
terechtstelling van mijn zoon.
Vanzelfsprekend onderschrijf ik het
protest en vele goede Nederlanders
met mij, tegen de voorgenomen vrij
lating.
Genoemde misdadigers zijn destijds
terecht ter dood veroordeeld, hetgeen
later is omgezet in „levenslange ge
vangenisstraf".
Afgezien van het feit, dat deze mis
dadigers destijds zijn begenadigd,
"hetgeen ik toen reeds meer dan
schandelijk vond. wil ik bij deze
mijn opinie onomwonden kenbaar
maken, door er met klem bij de mi
nister op aan te dringen toch deze
misdadigers in geen geval meer de
vrijheid te geven, zulks zou althans
nog een kleine pleister op de reeds
geslagen onherstelbare wonden ge
ven.
Ik wens bovengenoemde vereniging
van harte succes met haar goede
bedoelingen.
Goes.
G. Heijboer,
's-GravenpoIderseweg 8.
Art-./ertenne)
eon sensatie F
Zie advertentie op pagina r
ViiAcki Mit de Öosiyoixe
30
Het wei-let fantastisch. Het wordt bij
na een heuse botsing. Zonder iets te
vermoeden, duikt de eerste truck het
water in. Misschien is de uitdrukking
wat te toneelmatig: van werkelijk
diep water om in te duiken is hier
geen sprake. Maar er is zoveel te
meer modder en slik en blubber. We
zien het allemaal gebeuren bij het
licht van de naderende koplampen
van nummer twee. Eerst verdwijnen
de wielen; vervolgens reikt de mod
der tot de laadbak. Geen paniek ont
staat in dc chauffeurscabine. Er
pet!!! en dan, zeer luid. een waar-
ook de tweeshrdlushrdlcmfwijcmfwij
schuwende kreet. Maar inmiddels
zit ook de tweede truck tot de assen
in het slijk De derde remt hevig en
ziet nog juist kans om vlak vóór het
water tot stilstand tc komen. Ik
spring op de cabine af.
„Kóm op", zeg ik, „we hebben jjul-
door JEFF BOGAR
lie onder schot. Wij willen de cad
mium terug".
Er is geen weerstand, geen dispuut,
geen vertoon van geweid. Niets van
dat alles. Alleen maar de factor der
totale verrassing. Deze lieden werk
ten door een list; niet onder de knoet.
Zich legenover een nog listiger list
gesteld ziende, zijn zij te beduusd om
enig verweer te leveren. Ik heb toch
al zoveel op het spel gezet, dat ik nu
nog wel iet? meer durf riskeren. Ik
zet mijn stem" uit en praat veel en
hard. Ik blaf commando's, die kun
nen suggeren, dat wij daar in het
duister een hele troepenmacht heb
ben liggen, klaar om in te grijpen.
En als ze er straks achter komen,
dat die troepenmacht niet bestaat?
De eerste klap is een daalder waard.
En een goed begin is het halve werk.
Ik heb zelfs geen revolver. Die heeft
Lorna a.I een hele tijd. Zij Is een
vrouw en kan hem harder nodig
hebben. Daarom heb ik haar die ge
laten. Zij heeft geen bezwaar aange
tekend. Maar gezien de staat, waar
in do chauffeur en zijn bijrijder ver
keren, is een gestrekte wijsvinger in
de zak van een colbertje al voldoen
de om hen op hun hoofd te laten
staan
In een soort wiskundige reeks gooi
ik de mannen uit alle drie de trucks;
ik begin achteraan en laat hen twee-
aan-twee voorwaarts-marsch maken.
De voorsten zijn zo mogelijk rog
banger dan die uit de achterste wa
gen. Als je in drie voet modder weg
zakt met je wagenna nog juist
bijtijds voor een op bet eerste ge
zicht onafzienbare watervlakte ge
stopt te zijnen dan te beseffen,
dat men een val voor je heeft opge
steld...... het is bepaald geen balsem
voor de toch al verscheurde zenuwen.
Als schapen zijn ze. Net als die eer
ste keer. Maar de schaapachtige
grijns van die eerste keer is er dit
maal niet bij.
En de hele tijd blaf ik uiterst realis
tische bevelen tegen goeddeel denk
beeldige manschappen.
„Kom op daar... jullie tweeën... zet
die waarschuwingsborden weer op
z'n plaatsLuitenant Pitt, kam
alle drie de trucks uit op wapens...
Die kerels hebben drie messen, dat
weet ik alvast zekerO.K., ik zal
het uitladen wel regelen.
Lorna blijkt Else de wagen uit tc
hebben gekregen, want ik hoor hen
1 beiden van truck tot truck gaan,
j waarbij zij de nodige herrie maken
len flink hard stampen, zodat twee
paar schoenen heel aardig de indruk
van zes paar légerlaarzen wekken.
„Aan de slag jullie", blaf ik. Ik diri
geer de zes mannen naar dc voorste
truck. „Waar zijn de platen Die pa-
jierenrommel interesseert mij niet.
Vlaak deze kist leeg".
Zij gooien het propagandamateriaal
er uit en ik trap de zijkant in. Een
zilverachtig metaal glanst mij tegen.
„Zeer vernuftig!" zeg ik. „Wie is op
het idee gekomen?"
De oudste der kerels kan slechts
moeizaam een trotse grijnslach be
dwingen. Een klein beetje lof zal
hem wat troosten, denk ik.
..Fabelhaft!" zeg ik. „Heel handig
uitgekiend, oude rover. Je bent niet,
van gisteren. Vooruit al die kisten
leegmaken jullie. 1-Iet papier eruit,
de kisten stuktrappen en netjes op
stapelen in de achterste trucks. En
een beetje vlug".
Ze doen net ook. Het is haast niet te
geloven. Het is zeker bewijs van de
waarde der verrassingstactiek in
oorlogstijd koude, hete of wateri
ge oorlog om het even. De kerels
mopperen wat omdat ik geen ge
reedschappen fourneer om de kisten
stuk te breken, maar ik neem geen
enkel risico. Terwijl zij ijverig aan
het werk zijn, sta ik achterin de
truck en beschijn hen met een elek
trische staaf lamp. Zij denken, dat ik
in de andere hand een revolver heb.
Lorna vertoont zich eenmaal binnen
de lichtstraal met de echte revol
ver. Misschien is het gevaarlijk, dat
zij nu weten dat een onzer een vrouw
is, gaat het even door mij heen
maar Lorna kent haar Pappenhei
mers beter dan ik. Een vrouw in de
oostzone is minstens even gevaarlijk
als een man. Vrouwen in deze con
treien doen gevaarlijk werk en ge
heimzinnig werk. Zij behoeven met
eens een uniform aan tc hebben. Een
revolver is al voldoende. Deze kerel
tjes zijn wel zo doorgewinterd, dat
het zien van een vrouw met een rc-
\'olver alleen al voldoende is om de
wind er onder te krijgen.
Tijdens deze hele procedure gaat het
verkeer gewoon maar door, met een
frequentie van zo'n twee voertuigen
per vijf minuten. Al onze koplampen
zijn uit, wij werken bij het schijnsel
van de zaklamp, maat' wij doen het
verre van geruisloos. Het wekt geen
nieuwsgierigheid. Zij hebben het
waarschijnlijk te druk om zonder
schrammen die smalle, ratelende Bai
leybrug te passeren, dan dat zij tijd
of gelegenheid krijgen, zich te gaan
afvragen, wat daar, een eindje ver
derop, eigenlijk aan de hand is. Mis
schien denken zij wel, dat wij een
herstelploeg zijn van Wegenbouw.
Nu zijn we klaar met dc voorste
truck en scharrelen moeizaam door
de modder met het restant van de
kisten, die nu zijn teruggebracht tot
een flinke partij plat opgestapelde
platen. Inmiddels heeft Lorna de an
dere gekeerd, zodat die nu met de
neus naar de goede kant staat en ons
.bescherming biedt tijdens het oprui
men niet alleen, nïaar ook gereed is"
voor een snelle aftocht, wanneer wij
klaar zijn.
Alles verloopt volgens plan.
De kerels zijn heel handelbaar. Zo
zij al op het wonder hebben gewacht,
dat hun uitkomst moest brengen, dan
hebben zij nu alle hoop daarop laten
varen. Er komt geen hulp. Al wat zij
willen, is vlug opschieten en in vrij
heid heengaan. In minder dan een
half uur hebben zij de volledige la
tjes in
ding van de tweede truck netjes in
platen achterin opgestapeld. Over de
derde dcomiddelste doen zij op
de kop af twintig minuten.
Nog vijf kisten en we zijn er. Alle
cadmiumplaten liggen keurig opge
stapeld in de truck, die gereed is tot
het vertrek. De propagandapamflet-
ten zijn in de twee overige gestort
en netjes met dekzeilen afgedekt. Ik
ben erg gesteld op orde en netheid.
Het liefst zou ik ze allebei laten ver
dwijnen door ze in het water te
rijden of in het drijfzand. Maar dat
is onmogelijk. De motoren functio
neren niet meer. Ze zullen moeten
blijven waar ze zijn.
Tegen de tijd, dat ze ontdekt worden
en hun betekenis duidelijk wordt,
zijn wij misschien al heel ver weg!
Nog één gelukkige ingeving: ik geef
bevel om de nummerplaten tc ver
wisselen. Nu is net, of de truck uit
de omgeving van Maagdenburg
komt. En wat meei is nu voert
jzij het kenteken R.P. van de Reichs-
I post.
1 Wordt vervolgd.