TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG Opname vijf tellen na nn Minjonners aan het woord of de droovn. van Minjon-Middelburg Wist U. ^M^WMWVWWVW/WWA Veertiendaagse rubriek voor, maar voornamelijk dóór de Zeeuwse jeugd. Maak je vrije tijd hoorbaar (door Piet Luyendijk). HIER IS MINJON, afde ling Middelburg met een programma over... Ja, waarover? Er zijn veel mogelijkheden. Ernstige en lichte muziek, hoorspel, klankbeeld of reportage. In a.1 deze categorieën valt wel iets te verzinnen, maar de tekst... De tekst is voor ons iets, waar we niet buiten kun nen. Ze moet vooral origineel zijn en beslist niet. langdra dig. Hoe hier aan te komen? Volgens mij niet door het uitschrijven van hoorspel- en schrijfwedstrijden of iets dergelijks, maar doodgewoon het schitterende medium krant in te schakelen en dan te proberen meer belangstel ling in de „binnenlanden van Afrika" te kweken voor de ze mooie sport en hobby. Wat doet Minjon? Minjon doet in het klein, wat de grote broer, de A.V.R.O. in het groot doet. Vandaar de leeftijd 16 20. Waarna de mogelijkheid be staat bij de senioren te komen, die niet de ether ingaan met het programma „Op de Jonge Golf", maar met „Eigen weg". De minia- tuuromroep verzorgt ook een groot gedeelte van de „jeugddag", die jaarlijks wordt uitgezonden. In sommige plaatsen werken Min- jonleden mee aan een ziekenom roep en verzorgen zij toneel- en cabaretavonden. Verder bestaat er voor de mensen met een al is het maar een kleine artistielce aanleg en een grote wilskracht ze ker de mogelijkheid iets te berei ken. Denk maar aan ons aller Greetje Kauffeld en Tonny van Verre. Hoe bij Minjon te komen en wat te presteren? Ik schreef al: geen uitzending zonder tekst. Das zon der tekst zijn we werkeloos Daarom zoeken we tekstschrijvers (sters). Hoe meer hoe liever. En mensen met „taperecorders", die te allen tijde bereid zijn hun ap paraat met of zonder bemanning aan ons af te staan. Verder zijn ook andere lieden, die denken op ons gebied iets te presteren, wel kom. Het gaat dus voornamelijk om jongelui, die voor de te ver vaardigen bandjeseen aar dige tekst kunnen schrijven. Maar is er dan onder de leden niemand, die dit wil doen We hebben het een jongedame gevrmgd. Ze zegt eerlijk: ik kan het niet (door Paula Rijnberg) Waarom wil ik geen tekst schrijven? Hier is een een voudig antwoord op, dood eenvoudig omdat ik het niet kan. Dat is natuurlijk gemakkelijk ge zegd. want dan ben ik van alles af. Dat ben ik dan ook, behalve dat ik nu dit stukje moet schrij ven. Maar wie kan dan wel een tekst schrijven Een Minjonuitzending is niet zo maar een toneelstukje of hoor- spolletje. Het moet over een be paald onderwerp gaan en daarbij heel origineel gebracht worden. Daarbij komen nog andere moei lijkheden. zoals geluiden, die uiterst nauwkeurig in de tekst, moeten worden aangegeven. In het stuk moeten zoveel mogelijk mensen van onze leeftijd voorko men daar het vaak erg moeilijk is stemmen van oudjes of kleine kinderen na te bootsen. Mensen, die per ongeluk op school voor een opstel een acht hebben, kun nen heus nog niet altijd een goede tekst voor een Minjonuitzending schrijven. Daar is iets meer voor nodig. Minion, afdeling Middelburg, is ongeveer in april opnieuw opge richt en er is sindsdien niets" an ders gebeurd dan dat we verga derd hebben en wel om de eenvou- Minjon-Middelburg, geschaard rond het bandopname-appa raat, waarmee de leden de droom werkelijkheid hopen te makenVan links naar rechts: Ada Rutgers van Ro zenburg, Ronald Fukken, Her man Zelders, Jaap Koning, Ma rijke Fukken met een hondje voor de n acht elijh-pastor ale geluiden). Piet Luyendijk, Paula Rijnberg en Elly Visser. (Foto P.Z.G.) dige reden dat we geen tekst- schrijvers(sters) hebben. Uit het bovenstaande blijkt dus, dat het schrijven van een goede tekst geen peuleschilletje is. Toch moet er op Walcheren zo'n talent rond lopen, daarvan ben ik overtuigd. Ilc zal haar of hem met open armen ontvangen. Dit laatste moge dus vooral voor het mannelijk deel van de aspirant-Minjonners een aan sporing zijn. Men zal echter begrijpen, dat. dit geheel buiten het verenigingswerk valt. In het verleden kende men die attractie niet. Toen stond men in Middelburg aan het begin (door Herman Zelders) Het begin van Minjon? Daar weet ik bijna niets van. Dat ligt in een roemrijk verleden vol bandrecorders en goede tekst schrijvers. Iets wat nu niet veel meer voorkomt is, dat de afdeling Middelburg toen regelmatig voor de radio kwam. Eens maakten we zelfs een prijs buit met een klankbeeld over Veere. Maar er zijn niet alleen teleurstellingen te genwoordig. De jongens hadden -eens een interview met een dame die zeehondjes spaarde. Ze had den er lang over gedaan om er iets goeds van te maken en stuur den allerlei bandjes en teksten op naar de studio met als enig gevolg dat het niet uitgezonden werd. Geslagen, maar niet ver slagen. begon men opnieuw op te nemen en te schrijven zodat we inderdaad een paar uur in de ether zijn geweest. Helaas is van het oude Minjon niemand meer aanwezig. Het merendeel studeert nu en één probeert er zelfs voor de radio een carrière op te bouwen. Het enige wat we nodig hebben is één of twee goede tekstschrij vers en een paar enthousiaste lé den er bij. Misschien wordt het dan weer zoals vroeger... Eén lid, heeft men er in ieder geval bij. Het was van de be staande kern goed gezien om deze jongedame te „engage ren". Het is een meisje-met- een-bandrecorder. Zij is onmisbaar (door Elly Visser) Een bandrecorder is voor een Minjon-afdeling even onmis baar als een tekstschrijver of een omroepster. Maar die dingen zijn duur en hoe kosteloos aan zo'n apparaat te komen Dat probleem heeft de Middelburgse Minjon-af deling echter al opgelost. Op de De pagina „Tussen der tien en twintig" is dit maal nagenoeg geheel door de jeugd zelf ge schreven. Het zijn de le den van Minjon-Middel burg, die belangstelling vragen voor lmn hobby: het samenstellen van klankbeelden en radio reportages, die kortweg worden aangeduid als „bandjes". Zij worden vervaardigd met de be doeling, dat de daarop verzamelde geluiden een maal aan de ether wor den toevertrouwd. Maar de Middelburgse Minjon ners geven niet zo hoog op over hun eigen pres taties. Zij vragen zich zelfs af, of er ooit wel eens een bandje in de richting Hilversum is ge gaan Dit moet in een grijs verleden wel eens zijn gebeurd, maar de jónge mensen, die deze klankbeelden produceer den, zijn intussen de Minjon- leeftijd van 10 tot 20 jaar ontwas sen. Minjon-Middelburg moet nodig eens worden uitge breid, zo vinden de leden „we hebben enthou siaste krachten nodig, tekstschrijvers vooral, en ergens op Walcheren moet toch wel zo'n talent rondlopen". Eén belangrijk lid is in tussen gestrikt: een meisje met een goede bandrecorder Om, zomaar op hun en haar eigen mailier, iets te vertellen over Minjon, hebben de leden op deze pagina ieder een kleine bijdrage „in drulc laten verschijnen". De stof varieert van ver handelingen over de ge schiedenis van Minjon- Middelburg tot beschou- winkjes over het bezit van een bandrecorder, hetgeen in dit millien zijn actualiteit niet mist. Piet Luyendijk schreef onder het motto ,Maak je vrije tijd hoorbaar", een fors uit de pen ge vloeide inleiding. En daarmee liecft Minjon- Middelburg de pagina „Tussen dertien en twin tig" geheel aan haar doel laten beantwoorden. Want het is een pagina vóór, maar ook dóór de jeugd. Het zij hier nog eens na drukkelijk vermeld: de kolommen van deze pa gina staan steeds open voor de Zeeuwse jeugd, zowel individueel als in veren igi ngsverband. laatste vergadering, waar ik toe vallig verzeild raakte, riep ieder een „Jij wordt lid, jij moet lid worden". En dit was heus niet om dat ik ergens een verscholen ta lent heb, maar... een bandrecor der. Ik heb dat ding in ieder ge val voor hen beschikbaar gesteld. Of ik lid word? Ik denk het wel, hoewel ik er weinig tijd voor heb. maar ik vind het machtig leuk. Als je lid wil worden hoef je geen bijzondere talenten te heb ben. Ik vind dat met wat enthou siasme en wat vrije tijd al iets te bereiken is. Wat het betekent lid te zijn? Dat kan in het kort gezegd worden: vergaderingen (liefst zo plotse ling mogelijk) ideeën plan nen stemopname oefenen opname en dan eindelijk dè uitzending, öf een brief uit Hil versum dat alles Is afgekeurd, 't Ja, dat is het risico. Maar ik hoop dat de Middelburgse Min jon-afdeling er in slagen zal veel goede uitzendingen te brengen. Zo gemakkelijk is. dat niet. Neen, het wemelt eigenlijk van de moeilijkheden (door Jaap Koning) De moeilijkheden bij het .opne men liggen niet zozeet bij het opnemen zelf, maar daar in, dat degenen die iets moeten doen, er op dat moment dan nèt niet zijn. Je moet ze dan overal vandaan halen en dat valt soms niet meel Je zou het als een sport kunnen opvatten, maar voor mij is het meer dan een onderdeel van mijn werk. Ook teksten en zo worden vaak vergeten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Het op nemen zelf is meestal een lollige "boel, waar humor niet ontbreekt. Zo kan het gebeuren dat er een hele middag niets anders gedaan wordt dan gezwamd en muziek gemaakt (mijn persoontje inbe grepen), zodat er dus niets van opnemen komt. Als er dan (wei eens) opgenomen wordt, is het ook moeilijk, om alleen diegene te laten praten, die aan de beurt is. Toch geloof ik wel, als we een paar goede tekstschrijvers kunnen krij gen, dat er iets goeds uit de bus kan komen. En ik hoop, dat er in de toekomst veel leden mogen bijkomen, die met ons kunnen zeggen: Waar een wil is, is een weg. Het zijn dus eigenlijk moeilijk heden rond de organisatie, moeilijkheden om de mensen bij elkaar te krijgen. Maar de ze jongelui hébben ook iceer hun of haar moeilijkheden, zo als bij het voordragen. Dat gaat soms met knikkende knieën (door Marijke Pukken) Het voordragen is eigenlijk een enge zaak, engmaar toch ook wel leuk. Je zoekt een gedicht uit wat je ligt, en dan is het oefenen geblazen. Je komt tot de ontdekking dat ouders toch wel bruikbaar kunnen zijn (soms ook verduveld lastig hoor!) Ze leveren kritiek die ook wel eens opbouwend blijkt te zijn. Soms klinkt er een boze stem: „Schei nou eens uit, ik wordt er gèk van!" Dit is meestal afkom stig van een paar nijdige ogen die boven een krant uitkomen. Als nu de belangrijke dag is aangebro ken en de gevoelens van de dich teres) een beetje (dat denk je tenminste) worden aangevoeld, krijg je visioenen van een vol komen debacle, daar je je zenu wen niet meer de baas bent. Je staat op het podium met knikken de knieën, handen die alles laten vallen en een hart dat zó luid bonst dat je je eigen voordracht niet meer hoort. Je stem trilt wat soms wel eens nuttig blijkt te zijn in roerende passages. Als je dan na afloop een enorm ap plaus krijgt, sta je een beetje ver dwaasd te kijken, daar je meent dat het helemaal in de soep is gelopen. Als iemand je dan ver telt dat het „meesterlijk" was, lach je een beetje beverig en je denkt dan met een juichend hart terug aan de visioenen die geluk kig visioenen gebleven zijn. Valt het voor een volle zaal r.iet mee, een bandopnameap paraat is eigenlijk nog mee dogenlozer. Zelfs voor 'hem of haar, die dit ding bij de op name moet bedienen. Want wat weet je van zo'n ding (door Ada Rutgers van Rozenburg) Nee, niet van een of ander wis kundig geval, maar van een bandrecorder. De moeilijk heid is dat ik daarvan nog minder weet dan van wiskunde. Dus zal ik zo goed en zo kwaad als het gaat, er als een leek een beschou wing over geven. Allereerst het uiterlijk. Alle concurrerende fa brikanten zijn tot nu toe nog steeds bij het vierkante of lang- ..dat er in ongeveer twaalfhon derd Nederlandse periodieken en andere geschriften een ru briek van deze naam mee loopt ...dat de redactie van de jeugd krant nèt lanceren van deze rubriek als een blunder ziet en het de eerste en de laatste keer zul zijn, dat er onder dit hoofd iets op deze pagina wordt ge schreven f ...dat er een zetter en een opma ker verwijderd zijn, omdat zij het initiatief niet durfden ne men de kop „Wist stilletjes in de loodpot te laten verdwij nen? ...dat „Close-up", het contact orgaan van de Middelburgse h.b.s.-bond een dergelijke ru briek rijk is, waarin thans mel ding wordt gemaakt van een trip van J/M naar Parijs in het voorjaar van I960 ...dat daarbij de vrees is uitge sproken, dat slechts een gering deel van de meisjes i» de Zeeuwse hoofdstad zal terug keren ...dat hierin ook melding wordt gemaakt van het feit, dat de eerste klassen in de wijze van lawaai maken de eenden in de schoolvijver benaderen ...dat het blad „Contact" van de leerlingen van het Zierikzeese Prof. Zeemanlyceum een echt gedrukt" blad is, aantrekkelijk opgemaakt en thans aan zijn S^ste jaargang toe? ...dat er in dit blad, voor degenen die zelf niets kunnen verzinnen thans een rubriekje is ingesteld „Ze hebben het zélf gezegd", waarin alle merkwaardige op merkingen van de leraren ver meld mogen worden? ...dat de redactie van Contact medewerkers ronselt met het kernachtige „Als jullie iets op vangen, de kopiebus hangt er voor" ...dat het desniettemin een on waarheid is te zeggen, dat Zie- rikzee thans het meest zivijg- zame lerarenkorps van geheel Zeeland bezit? ...dat de recensent van het blad ,.De Barometer" van de Goese Burgemeester van Dusseldorp- school" onder een beschouwing over. een schoolconcert een spij tig „P.S. Sommigen vonden het zonde van hun 0.50" moest plaatsen ...clat de jongelui, die zich tijdens dit in de recensie voortreffe lijk genoemde concert van het Zeemvs Kamerorkest hebben zitten vervelen, ook het fijne van dit trekje icel zal ont gaan ...dat; de zetter en de opmaker, waarover na hét dërdé „dat." in deze kolom sprake was, inmid dels weer in hun functie en eer zijn hersteld Hun cum Toon Hermans ontleende excuus „Weet-ik-veel" werd aanvaard. Zij kregen beiden nog enkele dagen prestatieverlof en kon den toen weer aan de slag. werpige kastje gebleven, zodat wij nog tevergeefs hebben uitgekeken naar ronde of opvouwbare band recorders. Bovenop dit vierkante kastje dan zitten twee platte schijven, die, zodra het toestel in werking komt gaan draaien, elk in dezelfde richting. In deze schij ven zitten de zogenaamde „band jes". Deze bandjes bestaan uit 'een lang soort lint, misschien wel van plastic, ik weet het niet, en hierop worden op een of andere geheimzinnige manier de klanken vastgelegd. Nadat een van de knoppen aan de buitenkant is ingedrukt begint het inwendige gedeelte geluidloos te werken. (Natuurlijk geluidloos, anders zou het geluid van de mo tor mee-opgenomen worden). En als een soort robotje neemt de machine binnenin de klanken met een mechanisch geheugentje op. Na een druk op een andere knop je hoeft niets anders te doen dan vele knoppen in te druk ken en natuurlijk een mooi geluid te produceren zegt het robotje zijn net geleerde lesje foutloos op. Het nut van dit apparaat is na tuurlijk wel duidelijk, namelijk vooral niets verloren laten gaan van alles wat het mensdom aan geluid voortbrengt!! Vind je ook niet dat dit hoogst belangrijk is? Belangrijk of niet belangrijk, deze apparaatjes zijn uiteraard zéér belangrijk voor Minjons toekomst (door Ronald Pukken) Tja... dat is altijd een duistere zaak... Het kan weer een bloeiende club worden, maar... dat maar!! Ach, kom, laten we hopen, dat er spoedig een stukje van ons uitge zonden kan worden en dat dit weer veelvuldig zal voorkomen ook. M&ar je kan wel blijven ho- gsn... daar schiet je niets mee op. r zijn vele factoren, waaraan voldaan moet worden, zoals het thans verkregen meisje-met- bandrecorder, een paar prominen te figuren die kunnen schrijven, een meisje met een leuke stem en een consul die goed leiding kan geven vooral dat laatste... Maar indien deze mensen ontbre ken... Wat dan? Zal deze duisternis dan nog don kerder worden? Zullen de oude Minjonners de pukkies dan uit lachen? Of helpen? Zal de consul dan nog meer verwijten naar zijn hoofd geslingerd krijgen We we ten het niet Als echte en ingeburgerde Zeeu wen moeten we het „Luctor et Emergo" trouw blijven. Dat zullen we dan ook trachten. Opdat Min jon niet uitsterve

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7