ZELANDICA
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
K2r
Vlucht wil de Öostyöne
WOENSDAG 2 DECEMBER 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Zeeland is een tijd lang nog een koloniale mogend
heid geweest. Over de periode 16671682 was het
„eigenaar" van Suriname. Er bestaat echter geen
reden ons daarover te beroemen. Zeeland bleek
niet in staat die kolonie tot bloei te brengen.
Het uitsluitend recht van Zeeland op de kolonie
werd door de Stat en-Generaal betwist.
We mogen wel zeggen dat Zeeland steeds sterk geïnteresseerd is
geweest in de voordelen die Midden- en Zuid-Amerika konden ople
veren. Het was een Zeeuws eskader onder commandeur Abraham
Crijnssen dat in 1667 de Engelse nederzettingen in Suriname ver
overde. Volgens Menkman hebben het slechte beheer door de Staten
van Zeeland en de monopolistische neiging van dat college ten
aanzien van de handel, een actie uitgelokt van Amsterdam tot toe
wijzing van de kolonie aan de West-Indische Compagnie. Na veel
gekrakeel werd Suriname in 1682 door deze Compagnie van Zeeland
overgenomen voor een bedrag van ruim twee en een halve ton,
onder goedkeuring van de Staten-Generaal. Voor de exploitatie van
dit gebied werd de Sociëteit van Suriname opgericht, waarin de
West-Indische Compagnie, de stad Amsterdam en de familie Van
'Aerssen van Sommelsdijk elk voor een gelijk part deelnamen
(1683). Onder het Zeeuwse bewind had gouverneur Johannes Hein-
sius uit Surinamburgh in 1679 aan de Staten geschreven, dat er
wel een wapen voor de „provincie" Suriname diende te wezen. In
deze tijd liet Heinsius ook kleine muntjes maken, o.a. om de inning
van de belasting te vergemakkelijken. Op deze muntjes was een
papegaai afgebeeld, zittende op een tak met een, twee of vier
blaadjes en daarboven het cijfer, 1, 2 of 4, in waarde overeenkomend
met even zoveel pond suiker, dat toen de rekeneenheid was. De
blaadjes waren tevens een hulpmiddel voor hen die niet konden
lezen. Deze papegaaiepenningen mochten evenwel van de Staten
van Zeeland niet gebruikt worden. In 1688 werden ze door gou
verneur Van Aerssen gangbaar verklaard en tot verslijtens toe ge
bruikt. De waarde was toen voor alle muntjes één duit per stuk.
We lezen in het historisch leesboek „Suriname: spiegel der vader
landse kooplieden" (1958), samengesteld door U- M. Lichtveld en
J. Voorhoeve, dat in de tijd van het Zeeuwse bewind kortsluiting
met de inheemse bevolking bestond, met de Indianen dus. Het is
geen wonder dat de Indianen een guerilla gingen voeren, want de
Europeanen dreigden hen te verdrijven van hun beste gronden. Ze
hebben jarenlang de vestiging van Europese plantages bulten be
reik der forten weten te verhinderen. Toch blijkt uit hetzelfde
leesboek dat de vaart op Suriname onder de Zeeuwen populair
moet zijn geweest:
Gij waerde vrint begeert mijn dogter tot U zoete lief?
Ik zal haer wel seecker geven tot U gerief;
Maer toon mij eerst dat gij besit als man goeden moet,
En dat ghij vooraf de rijs naer Surinaeme doet,
Zooals van outs ieder opregt Zeeuws joncman past
Dien cene Zeeuwsche maeght door haer schoonheijt heeft verrast.
Wij eindigen maar met nog op het verhaal te wijzen, waarmee dit
leesboek begint. Het vreemde verhaal van de Zeeuwse zeeman, die
in 1618 op een te Vlissingen toegerust scheepje, zee koos- Deze
Lourens Lourensz. van het Zeeuwse dorp Nieuwpoort kwam
terecht onder de Arocouros, een Indianenstam in het stroomgebied
van de Amazone. Na een achtjarig verblijf keerde hij in 1626
naar Nederland terug en vertelde zijn wedervaren aan de heren
van de West-Indische Compagnie. Een zeer gekleurd zeemansver
haal, door Wassenaer opgetekend „over wonderlijke zaken". Deze
bloemlezing is overigens beschamende lectuur voor ons blanken, niet
in het minst omdat wij ons daar presenteerden als „lieden van
een beetre en edelder natuur" dan de inheemsen. Van deze edele na
tuur hebben we niet veel kunnen merken.
N.B. Gegevens over de muntslag zijn ontleend aan artikelen van mr.
Johanna Felhoen Kraal.
Advertentie)
Advertentie)
Vlekken-tips
van de week:
Teervlekken: Vlekken, die nog
vers zijn kunt U direct met K2r
vlekkcnpasta of vlekkenspray ver
wijderen. Oude ingedroogde vlek
ken moeten eerst met terpentijn of
ongezouten boter worden behan
deld en pas daarna met K2r.
Kaarsvet: Met de rug van een mes
afschrapen, heet strijken
met grauw papier, dan K2r!
verwijdert vlekken
- zonder kringenl
K2r vlekkenspray
K2r vlekken pasta f 1,95
Een deelnemer aan een rouwpteehtig-
heid in Rome werd gewond toen een deel
van een rouwkapel tijdens een uitvaart
plechtigheid ineenstortte nadat een
1 uch fcmach tvliegtüig de geluidsbarrière
had doorbroken.
KERKNIEUWS
Ds. O. D. Bleeker veertig
jaar predikant
Maandag 7 december a.s. zal het veer
tig jaar geleden zijn, dat ds. O. D.
Bleeker uit Baarn, emeritus predikant
van de Nederlands Hervormde Kerk,
werd ge-ordend als predikant in dc
Evangelisch Lutherse Kerk.
Ds. Bleeker werd op 7 september 1892
in de evangelisch lutherse pastorie
van Middelburg geboren. Hij bezocht
eerst het stedelijk gymnasium in de
Zeeuwse hoofdstad en studeerde daar
na verder nog aan de rijksuniversiteit
te Utrecht en aan de gemeentelijke
universiteit te Amsterdam, waar hij
in 1917 zijn kandidaatsexamen deed.
Nadat de heer Bleeker in 1918 propo
nent was geworden in de Evangelisch
Lutherse Kerk en hij daarna enige
maanden werkzaam was geweest in
de journalistiek, werd hij op 7 decem
ber van 't daaropvolgend jaar (1919)
door zijn vader ge-ordend als
predikant in de Evangelisch Lutherse
Kerk en in diezelfde dienst tevens be
vestigd als predikant van de Evange
lisch Lutherse. Gemeente van Wilder-
vank.
Naar wij tenslotte nog vernemen ligt
het niet in de bedoeling van ds.
Bleeker om een herdenkingsrede uit
te spreken en ook niet om te recipië
ren. Hij wenst gebruik te maken van
het zgn. „ius non iubilandi".
NED. HEKV. KERK
Beroepen te Ammerveen (toez.) W.
A. G. Meeuwsen, kand. te Rotterdam.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Scheemda R. Petersen te
Oude Mirdum. Bedankt voor Boven-
smilde J. N. Nammensma te Roode-
school.
CHR. GEREF. KEKKEN
Beroepen te Midwolda-Oldambt H.
U. Westerterp te Wormerveer..
BAPTISTENGEMEENTE
Aangenomen naar Alkmaar N. J. van
Beek te Delfzijl.
^VWVSA'VVVVVVVVVVVVVVVVVA
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.57%—10.57%, New York
3.77ft—3.77*3, Montreal 3.79%— 3.97%
Parijs 76.95—77.05, Brussel 7.54?i—
T.oa'A, Frankfort 90-5290.57, Stock
holm 72.88%—72.93%, Zürich 86.97%
—87.02'/!, Milaan 60.34%—60.89
Kopenhagen 54-70—54.75, Oslo
52.87%—52.92%, Wenen '14,56%—
11.57%, Lissabon 13.18%—13.19'A.
Bespreking over salaris
overheidspersoneel
In de centrale commissie voor geor
ganiseerd overleg in ambtenarenza
ken is gisteren in aanwezigheid van
ed minister van binnenlandse zaken
de salarispositie van het overheids
personeel weder in bespreking ge
weest. Dit overleg zal. op 10 decem
ber worden voortgezet.
Middenstandsexamen
1960 in mei en juli
(Van onze Haagse redactie)
Het schriftelijk gedeelte van het mid
denstandsexamen 1960 is vastgesteld
op woensdag 18 mei 1960. Het mon
delinge gedeelte zal plaatshebben in
de tperiode van 11 tot en met 29 juli
1960.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Ruime handel bij vaste markt
30 nov. 1 dec.
98ft 98% gl.
Nederland 1959 (4%)
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1943 (3%)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Investeringscert. 3
Nederland 1962-64 3
Ned. Indlë 1937 3
6 pet. Woningbouwlening '57 109% 109
Nat. Handelsbank.
Ned. Handelmij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Delit
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabrlek
Philips
Unilever
WH ton-Feijenoord
BilMiton
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
Dell Mij.
Bank van Ned. gem. 4V1
Bank van Ned. gem. 5-1938 102% 102'
Van Berkels Patent 280 gb. 282 gb.
Albert Heijn 404 406
Centrale Suiker 306 312'
Kon. Mij. De Schelde NJ3. 211 211
Intern. Nickel 104 104%
95% 95%
87% 87)4
89% 89%
91% b.. 92
89 89% gb.
89% b. 90%
97 9613
97% gb. 97% gb.
96%
249Va
405% 412%
745 gb. 742 gb.
412 gb. 419 gb.
729% gl>. 737 gb.
708 gb. 719
200'A 201%
111% 111 gb.
162 167 gb.
132 134%
148 gb. 148% gb.
141 gb. 144 gb.
169 172 gl.
146% 148 gb.
178.20 179.50
97%
HOOG EN LAAG WATER
nap
uur meter
-f- nap
uur meter
Vlissingen
Terneuzen
Hansweert
Zierikzee
Wemeldinge
3.27
4.01
4.51
4.59
5.25
2.30
2.44
2.51
1.75
2.01
15.55
16.27
17.17
17.25
17.48
2.36
2.51
2.57
1.81
2.07
10.07 2.14
10.42 2.31
11.16 2.44
10.42 1.56
11.01 1.86
22.24
22.59
23.33
22.57
23.22
1.94
2.10
2.24
1.36
1.64
ERRES "TURBO" centrifuge
Uw wasgoed in een wip winddrooi
met de Erres "Turbo''
prachtig, modem van vorm.
volkomen veilig door zelf
denkend deksel met spe
ciale veiligheidsknop.
maximale droogcapaciteit
door roestvrije dubbel-
conische trommel.
Vraag Uw handelaar om
een folder of demonstratie
R.S. STOKVIS ZONEN N.V.
1342- Grote veroveringsplan
nen maken was natuurlijk
goed en wel maar zonder
de kostbare delfstof thilicite
konden de generatoren van
de Markad-schepen niet op
gang gebracht worden en de
bommen van de Polaris had
den het grootste deel van
de opgeslagen voorraad ver
nietigd. Vandaar dat Zorin
er bij zijn „relaties" in Ar-
gol er steeds weer op aan
drong hem het onmisbare
goedje in handen tc spelen!
Eldred was ijverig genoeg,
doch hij zag geen enkele
mogelijkheid, om aan die
wens te voldoen. De mijnen en opslagplaatsen
werden, sedert de overval in de Berthom-val-
lei, streng bewaakt door lucht- en landstrijd
krachten van Shastar. Ondanks zijn hoge po
sitie, kon Eldred niet te veel risico's nemen en
hij moest zijn nieuwbakken vrienden aan de
overzijde van de oceaan dan ook de teleur
stellende mededeling doen, dat hij hun in deze
zaak niet van dienst kon zijn.
Dictator Zorin was woedend. „Wat heb ik nu
aan zo'n kerel, als hij me niet eens dat ver
draaide thilicite kan bezorgen?!" brieste hij.
American Motors
Anaconda
Baltimore en Ohio
r ethlehem Steel
General Motors
Kennecott
Pennsylvania
Republic Steel
Shell Oil Comp.
Tide Water
U.S. Steel
Nat. Can. Corp.
PREMIELENIN GEN.
Amsterdam 1951
Breda 1954
Enschede 1954
Den Haag 1952 I
Den I-Iaag 1952 II
Rotterdam 1953 I
Rotterdam 1952 H
Rotterdam 1957
Utrecht 1952
Amsterdam 1956 I
Amsterdam 3956 II
Amsterdam 1956 III
Amsterdam '33 (C. er
Dordrecht 1956
Alkmaar 1956
Zuid-Holland 1957
A.N.P.-C.B.S
87%
93%
63
64
40%
55
64'A
53%
5315
94%
91%
16ft
16%
72%
72%
75%
76%
24ft
24%
97%
97%
10%
10%
82%
83%
80%
soft
80ft
83% 88% b.
89%
87%
109
88%
92%
81
81%
90%
90%
90%
90%
80 ft
95'A
80ft
80%
95%
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
BEUUSINDICES.
27-11 30-11 1-12
469.64 475.38 432.20
2'19.26 249.99 251.49
155.21 157.39 160.89
183.42 182.28 182.94
138.80 138.35 140.15
325.69 328.58 332.72
BEURSOVERZICHT.
Dinsdag was het ter beurze geen „flau
we dinsdag". Bij een tamelijk ruime han
del waren alle internationale waarden
dinsdagmiddag vast tot zeer vast. De
markt werd tot hogere koersen gesti
muleerd door de vaste dendentie waar
mee Walstreet was afgekomen. Vooral
de elektronische waarden lagen er vast
ln de markt, terwijl daarnaast Kon.
Olies dollar hoger sloten. Een en an
der had tot gevolg dat de Philips-papie-
ren op het Damrak op 737% grif uit de
markt werden genomen- De slotkoers van
maandag bedroeg 729% pet. De arbitrage
had in deze hoek kooporders voor Zwit
serse rekening terwijl ook voor New
York werd gekocht. Unilevers, aanvan
kelijk kalm op een prijs van 716, plus
7'/« punt, ontmoetten gedurende het ver
dere beursverloop een groeiende belang
stelling voor buitenlandse rekening
(New York). Hierdoor steeg de koers tot
718. Ook A.K.U.'s mochten zich weder
om in een goede belangstelling verheu
gen. Er werd, evenals maandag weer
vlot in de rayon-aandelen gehandeld op
circa 412, tegen een vorige slotprijs van
405%. Van de prijsverlaging van lingerie
garen door de Amerikanse dochter, de
American Enlca, trek Amsterdam zich
totaal niets aan. De koers van dinsdag
voor de A.K-U-aandelen vormde op
nieuw een hoogterecord. Kon. Olies wa
ren op f 163.70 een rijksdaalder boven
de slotkoers van maandag. De vraag
voor deze aandelen kwam hoofdzakelijk
van lokale zijde. Maandag bereikten de
olie-aandelen een echt ouderwetse omzet
van 27.700 shares. Ook dinsdag werd er
weer vlot in de oliefonds gehandeld. K-L.
M. werd, ingevolge Wallstreet, lager ge
adviseerd.
De betere vraehtenmarlct bracht wederom
hoger koersen voor het „achtergebleven
gebied", dat scheepvaartwaarden heet.
De handel in deze hoek was vrij levendig
en er werden door elkaar koerswinsten
geboekt van 2 tot 4 punten. Aandelen
Koninklijke Boot zetten maandag nomi-
naai om f 148.000. De leidende cultures
eerder iets hoger bij een minimale af
faire. In de staatsfondsen werd goede
steun geboden, waardoor de markt zich
goed hield met door elkaar een prijshou
dende tendentie.
I.. de Amerikaanse sector werden certifi
caten American Motors enige dollars ho
ger geadviseerd op de as. stockspUt en
de gunstige dividenden. De lokale afde
ling gaf een hogere adviesprijs te zien
voor Simplex, op het verschenen jaar
verslag, Ned.-Am. Fitting, op de betere
resultaten. Verder hogere adviesprijzen
voor Vredestein rubber, E.N.O.T., Leld-
sche Wol en grootbanken.
Prolongatie 3% procent.
De Bank voor Nederlanclsche Gemeenten
stelt op dinsdag 8 december a.s. de reeds
aangekondigde Inschrijving open op f 100
min. 4% pet. 25-jarige obligaties 1959
(derde lening) tegen 99'A pet-
t Advert entte
VICTORY I™™
een lichte sigaarvoor *-
Z
O
26
Ik schud van neen en worstel mij
omhoog. De volgende tien meter vor
der ik slechts langzaam, en nog vijf
meter hoger word ik duizelig. Maar
ik zet door en' ben nu ter hoogte van
de kruinen der mij omringende, min
der hoge bomen.
Aan de overkant van een zilverig
glanzend meer zie ik een stad. In
oostelijke richting.
Die kant uit lijkt mij het beste. Als
we er komen, weten wij meteen waar
wij zijn. Weten wij meteen waar we
dichter bij zijn: bij de westzone of
de westelijke sector van Berlijn.
Zien wij kans om tot daar door te
dringen, dan zijn wij thuis.
Maar voor het ogenblik zijn wij niet
meer dan twee hulpeloze kui'ken, (lie
stuurloos op de oceaan van de oost
zone dobberen.
De Autobahn is op nog geen hon
derd meter van de spoordijk en loopt
daarmee parallel.
Ons tussen de bomen verschuilend,
door JEFF BOGAR
slaan wij het verkeer gade langs dat
dubbele asfaltlint: verkeer richting
wast, dat in 'n anderhalf uur tijd aan
de grens kan zijn. Veel ervan is oud
en gammel, als al 't rollend materi
eel hier. Maar zelfs de gammelste
ouwe brik schenkt ons een gevoel
van onbeweeglijkheid en hulpeloos
heid.
We kunnen op drie verschillende ma
nieren leizen: ten eerste, gewoon
langs de Autobahn wandelen. Ten
tweede, dat pas doen als het donkel
en daardoor veiliger is. Ten derde,
een compromis aangaan tussen bei
de en de bosrand Kiezen, parallel
lopend met de Autobahn. Op voor
waarde dan altijd, dat wij een derge
lijke, zonderlinge voorkeur aanneme
lijk kunnen doen klinken voor 'n
eventuele, nieuwsgierige boswachter!
Wisten Wij maar hoe laat het was.
Onze klokjes zijn om vijf voor half
een blijven stilstaan, op het ogen
blik dat wij onzacht in de schoot van
moeder aaide belandden, na 'n sprong
uit een rijdende trein met een snel
heid van zo'n dertig kilometer per
uur. 'I: Zou nu zo'n uur of twee kun
nen zijn. Dat wil zeggen: nog vier
uur volop daglicht. Dan al donkerder,
tot, rond zeg maar middernacht, de
maan opkomt.
't Kan ook later zijn dan twee uur.
't Is een lome, warme najaarsdag,
zonder schaduwen zelfs om de stand
van de zon bij te bepalen. Als we
maar in de buurt van die stad kun
nen komen, die ik vanuit de demie
kruin heb gezien. Dan krijgen we
misschien geleidelijkaan wèer een
beetje kijk op alles.
„Er is een schijn van kans, dat het
Potsdam is", zegt Lorna.
„In dat geval is 't nog maar een
stapje naar Berlijn."
„Waarom denk je dat 't Potsdam
is?" vraag ik.
„Je had 't toch over een meer?"
„Ja. En 'n flink ook. We zijn er zó."
Dat „zó" komt neer op een dik uur
sjokken langs de woudzoom.
Dan houdt het bos op cn gaat zon
der enige overgang in riet en biezen
over en een meter of tien verder is
het water, alom water.
„Misschien alleen maai- aan onze
leant van de Autobahn", bedenkt
Lorna. „Laten we eens aan de andere
gaan kijken."
Dat doen wij. 'n Halve kilometer te
rug treffen we een van die houten
bruggen, waarover voetgangers de
sneiewegen met twee-richting-
vevkeer kunnen passeren zonder hun
leven in de waagschaal te/ stellen.
En wat meer is deze is intact
en dat is al heel wat voor de oost
zone.
Ze heeft gelijlt gehad. Het meer is
slechts aan één zijde. De Autobahn
loopt er langs. Maar de andere kant
is één enorm moeras, waarin alles
schittert en glinstert en dat er niet
natter uit zou kunnen zien, als het
een negatief van zichzelf was, dat
zojuist uit het ontwikkelbadje kwam.
Zo te zien is het, of zelfs de snel
weg er hier en daar in verdwijnt.
Overstromingen moeten hier omvang
rijke -verwoestingen hebben aange
richt -méér, dan de voorhanden
zijnde arbeidskrachten met succes
bestrijden kunnen. Er omheen lopen,
betekent op z'n minst een dagmars.
„We liebben geen keus", zeg ik. „De
Autobahn is onze enige kans."
„Goed", zegt zij. ,,'t Is altijd nog bc-
ter dan zwemmen."
„Of drijfzand. Kom mee. Misschien
kunnen we over een half uurtje al
iets te eten krijgen."
Als je zo'n snelweg betreedt, krijg je
het gevoel of je een arena binnen
stapt. Of je door honderd paar ogen
wordt gadegeslagen. De eerste paar
minuten kijken wij wel honderd ver
schillende kanten uit. De snelweg
heeft een linker- en een rechter
baanvak, geseheiden door 'n gordel
van gras en kreupelhout, 't Is opmer
kelijk, hoe immens en leeg het op
pervlak lijkt als je een opgejaagde
voortvluchtige bent. Iedere wagen
lijkt recht op ons af te komen; zelfs
I die in tegenovergestelde richting en
op het andere baanvak komen aan
gieren. Ieder rietbosje langs de weg-,
dat wat dikker is dan de rest, zou
een hinderlaag kunnen betekenen, 't
Is misschien komisch, hoe 'n mens in
die omstandigheden reageert al
beseffen wij op dit moment het ko
mische ervan niet. 1-Ieel misschien
zullen wij met 'n jaar of tien in staat
zijn, die kant ervan in te zien, maar
nu alles behalve. Een luid geclaxon-
neer achter ons doet Lorna naar
haar hoofddoek en haar grijpen, als
wilde zij dat wat fatsoeneren en
ik voel of mijn das wel recht zit
Misschien is het ons onderbewustzijn,
dat ons dit ingeeft, omdat wij in
stinctmatig aanvoelen, dat een be
hoorlijke verschijning onze redding
kan betekenen. We zien er toch al
verfomfaaid genoeg uit, na die val
partij uit de trein.
'n Halve kilometer verderop zijn wij
onze zenuwen weer een beetje de
baas, en het is beslist een bemoedi
gend feit om te constateren, dat wij
niet de enige voetgangers zijn langs
deze Autobahn.
De stad binnenkomen zal minder ge
noeglijk zijn, en wij zullen de gan
zenpas moeten gebruiken. Maar zo
dra wij eenmaal binnen de gemeen-
tekom zijn, zal het minder onveilig
worden.
Een ding hebben wij nog voor
wat het waard is.
'n Dikke zestigduizend Mark.
Mogelijk doet zich weer een gele
genheid voor om ons "n wagen aan
te sohaffen.
Tenslotte zien wij eindelijk een bord.
dat ons een eerste aanwijzing geeft
van waar wij ons bevinden.
Brandenburg 1000 m.
„Waar de concerten vroeger van
daan kwamen", zeg ik tegen Lorna.
„In rustiger tijden
Dit betekent dat wij vijftien tot
twintig mijl verder van Berlijn van
daan zijn dan ik dacht. Maar al is
het dan geen Potsdam, op dat na
is het 't beste, dat we hadden kun
nen bedenken
De afrit van de Autobahn de stad
in, is ook hier de gebruikelijke, mas
sieve constructie. Een helling af, een
viaduct over en daarna een tamelijk
smalle weg. vol bochten, ëénrichting-
i verkeer. Wij staan op het viaduct en
werpen een blik op het vele kilome
ters lange stuk Autobahn, dat wij al
achter ons hebben, als onze aandacht
plotseling door iets wordt getrok
ken.
Drie vrachtwagens op een rij.
Drie Opels. Die in oostelijke lichting
gaan. ln een vast, niets te snel tem
po. Meedogenloos. Onstuitbaar.
Steeds naderbij komend.
Zij gaan onder ons viaduct door. Op
nog geen twintig voet beneden ons.
Als wij Greg Chivers en Barbara
Cormick waren, dan wisten wij hot
wel. Dan klommen wij over de brug
leuning en lieten ons op het dekkleed
van de onder ons passerende wagen
vallen. Dan namen wij fiks en mon
ter het commando over en lieten
het konvooi rechtsomkeert maken'.
(Wordt vervolgd)