£eithen
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
Uit de
wondere
wereld
van de
techniek
,<G=ë>
1
KORFBAL
V(ucl\i tof de Öosijdixe
ZATERDAG 7 NOVEMBER 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
17
TRAP5CHIJVEN
IN FABRIEKEN WERDEN VROEGER
DE MACHINES AANGEDREVEN
DOOR RIEMEN OVER ZG. TRAP-
SCHIJVEN OP DE ASSEN.
r°i
BIJ EEN SCHIJF MET
DRIE TRAPPEN ZIJN
SLECHTS DRIE SNEL
HEDEN MOGELIJK...
nnjiK
W S
[^MRJATOj^J
AS 2 LANGZAMER
B0DE EVEN SNEL
AS 2 SNELLER
HET PRINCIPE WAS:
BIJ OVERBRENGING VAN BEWEGING VAN
EEN GROTE SCHIJF (1) NAAR EEN
KLEINE (2) DRAAIT DE MACHINE-AS
SNELLER DAN DE DRIJFAS. BIJ OVER
BRENGING VAN EEN KLEINE SCHIJF OP
EEN GROTE. DRAAIT DE MACHINE-AS
LANGZAMER
DE SNELHEID
VAN AS 1
BLIJFT CONSTANT
MET DE VARIATOR
IS GELEIDELIJK
OVERGAAN OP ELKE
SNELHEID MOGELIJK...
ii„.'©3EEE0:
OP BEIDE ASSEN ZITTEN EEN PAAR
SCHIJVEN ALS BIJ EEN ClABOLO
TEGENOVER ELKAAR. WANNEER
DE SCHIJVEN OP AS 1 NAAR ELKAAR
TOE SCHUIVEN EN DE SCHIJVEN OP
AS 2 UIT ELKAAR DAN GAAT AS 2
STEEDS SNELLER DRAAIEN EN
OMGEKEERD
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Internationale waarden lusteloos
DOOR HET DRAAIEN
VAN DE AS ZWAAIEN
DE GEWICHTEN UIT
EN DRUKKEN TEGEN
DE VARIATORSCHIJF_
iï VARIÖMATICI
DOOR HET DRAAIEN
VAN DE ZWEEFMOLEN
ZWAAIEN DE STOEL
TJES NAAR BUITEN
EN OMHOOG: OP DIT
ZELFDE PRINCIPE
BERUST DE REGULATEUR
HET WEGRIJDEN MET EEN AUTO VRAAGT EEN
GROTE KRACHT BIJ LANGZAAM DRAAIENDE
WIELEN. VOOR HARD RIJDEN MOETEN DE
WIELEN SNEL KUNNEN DRAAIEN. EEN MOTCR
HEEFT DE MEESTE KRACHT ALS HIJ SNEL
DRAAIT. DE SNELHEID VAN DE WIELEN TEN
OPZICHTE VAN DE MOTOR MOET DUS VER
ANDEREN ONDER HET RIJDEN-
gewicht
DOOR SNELLER DRAAIEN SCHUIVEN DE GEWICHTEN
DE LOSSE SCHIJF TEGEN DE VASTE. DAARDOOR
WORDT DE RUBBER RIEM NAAR BUITEN GEDRUKT EN
DIEPER TUSSEN DE ACHTERSTE SCHIJVEN INGETROKKEN
ZODAT DE WIELEN SNELLER GAAN DRAAIEN
(oy
WEGRIJDEN
voorste schijven(l) wijd
<L@2
RIJDEN s
achterste schijven (2) wijd
Hein Cujé en Ad Heydens
naar cross in Neurenberg
Hein Cujé van het Middelburgse
E.M.M. en Ad Heijdens van Zeeland
Sport uit VUssingen, die résp. 3e en
5e zijn geworden bij de Nationale
crosskampioenschappen voor militai
ren, zullen worden uitgezonden naar
de intergeallieerde crosskampioen
schappen, die dit jaar op 21 novem
ber te Neurenberg in Duitsland wor
den gehouden. Zij gaan hiervoor een
week in een trainingskamp om zich
gezamenlijk voor te bereiden.
BLAUW WIT KAN VANDAAG
PROMOVEREN.
Voor de promotie naar de eerste klas
wordt vandaag gespeeld de wedstrijd
tussen Blauw Wit I en Scampolo I.
Indien Blauw Wit uit deze wedstrijd
slechts een punt weet te halen is de
promotie van de Kloetlngse club een
feit en zal Scampolo het volgend sei
zoen een klas lager moeten gaan
proberen. Blauw Wit zou dan de goe
de prestatie leveren door in een sei
zoen op te rukken van de derde klas
Z.K.B. naar de eerste klas.'Indien het
BKC-veld beschikbaar is zal zaterdag
bok in 3a de beslissende wedstrijd
tussen BKC en Animo II gespeeld
worden. In 3c zal de kampioen nog
enige tijd op zich laten wachten om
dat het Scampoloterrein vooralsnog
nog niet beschikbaar is voor de wed
strijd Scampolo IIWKV. Het volle
dige programma met onze voorspel
lingen in cijfers luidt als volgt:
Prom. Ie kl.: Blauw WitSampolo
I (1); 2b Vios n—Togo H (1); 3a
Zuidw. HISwift IV, BKCAnimo II
(2); 3c Tjoba 3—Luctor H (3).
Adspiranten:
A Swift bVedo a.
B Swift snelNoad a.
C Luctor aElto a.
E Swift rapVedo b, Animo tl
Swift vlot.
F TjobaBlauw Wit, Luctor cEl
to b.
BABY ZEPHYR
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.59'/8—10.59%, New York
3.77?/6—3.78%, Montreal 3.99A—
3.99i';, Parijs 77V277, Brussel
7-55V»7.53%, Frankfort 90.58—
91.64, Stockholm 73.04%—73.09%,
Zurich 87.1287.17, Milaan 60.88%
—60.93%, Kopenhagen 64-73—54.83,
Oslo 52.92%—53.97%, Wenen 14.60Va
—14.61%, Lissabon 13.20%—-13.22.
Nederland 1959 (4%)
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1948 (3%)
Nederland 1953 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Investeringscert. 3
Nederland 1962-64 3
Ned. Indië 1937 3
6 Woningbouwlening
Nat- Handelsbank
Ned. Handelsmij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Delft
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Feljenoord
Billiton
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
Ver. H.VA. Mij. N.V.
Dell Mij.
Bank van Ned. gem. 4V
Bank van Ned. gem. 5-
Van Berkels Patent
Albert Heijn
Centrale Suiker
Kon. Mij-De Schelde NJE
Intern. Nickel
American Motors
Anaconda
Baltimore en Ohio
Bethlehem Steel
General Motors
Kennecott
Pennsylvania
Republic Steel
Shell Oil Comp.
Tide Water
U.S. Steel
Nat. Can. Corp.
PREMIELENINGEN
5 nov. 6 nov.
98 A 98% gb
95%gb
95
87%
87%
89%
89%
91 L
91%
89
89%
89V»
89%
96H
86%
97 H
97%
96%
96%
1957 199%
109%
159%
157
227
226%
334
382%
694gb
694%
679gb
680gb
402
402gb
671% gb
669gb
695%gb
694%
200'/»
200%
404-/»
400
158
15668
109%
108%
159%
159%
134%
134%
144
143%
139%
139%
162%
162%.
145
145
17150
I7lgb
96%
-1958 103
102%
274gb
274gb
397
398
291
292
222
222%
97A
98%
95
87%
62}1
62
40%
55%
55%
53%
53%
95%
94%
15%
15%
72
72%
70%
71%
23%
24 h
98%
99
9&
912
Amsterdam 1951
82%
82%
Breda 1954
80%
Eindhoven 1951
82
Enschede 1954
80b
Den Haag 1952 I
88%b
88%
Den Haag 1952 IX
88%
Rotterdam 1952 I
91
Rotterdam 1952 II
89
Rotterdam 1957
95%
95A
Utrecht 1952
91%
92%
Amsterdam 1956 I
80%
80%
Amsterdam 1956 II
90%
90
Amsterdam 1956 in
91
90
HOOG EN LAAG WATER
8 november
-f- nap
nap
nap
nap
uur meter
uur meter
uur meter
uur meter
Vlissingen
7.32 1.58
20.28 1.64
1.25
1.48
14.09 1.69
Terneuzen
8.01 1.76
20.51 1.82
1.52
1.65-
14.35 1.86
Hansweert
8.24 1.88
2117 1.93
2.22
1.78
15.04 1.99
Zierikzee
8.34 1.11
21.24 1.33
2.17
1.22
14.47 1.46
Wemeldinge
9.06 1.29
21.50 1.51
228
1.42
15.02 1.67
9 november
nap
nap
nap
nap
uur meter
uur meter
uur meter
uur meter
Vlissingen
8.58 1.49
21.55 1.58
2.45
1.34
15.37 1.67
Terneuzen
9.25 1.67
22-18 1.76
3.11
1.51
16.02 1.84
Hansweert
9.43 1.80
22.42 1.89
3.40
1.64
16.28 1.97
Zierikzee
9.51 1.01
22.47 1.33
3 34
1.16
16.08 1.44
Wemeldinge
10.23 1.18
23.12 1.51
3.49
1.34
16.27 1.66
1321. Vooral de bedrijvig
heid op en rond de nieuwe
luchthaven van Markad ge
noot Baryl's bijzondere aan
dacht. Hij maakte nauw
keurige aantekeningen van
de juiste positie der camou
flage hangars en andere ob
jecten die bij een eventuele
aanval van de Shastarvloot
onderhanden genomen dien
den te worden. De steun,
die hij bij zijn operaties
van het opperhoofd Zitos
ondervond, waren vöor hem
van onschatbare waarde.
De groene man kende de
omgeving van Markad als
geen ander. Alle belangrij
ke gegevens werden onmiddellijk naar Shastar
gezonden en Val Marian zegende de dag,
waarop hij deze geheime agent in dienst ge
steld had. Niet alleen, dat hem successievelijk
alle bijzonderheden over Zorin's piratennest
verstrekt werden, maar dank zij Baryl kon
cr nauwelijks een schip uit Markad vertrek
ken of het werd hem bekend. Zodoende wer
den de meester „raiders" door de Shastar-
patrouille opgevangen, voordat zij kwaad kon
den stichten of kostbare materialen kapen.
Amsterdam "33 (C.+A.)
Dordrecht 1956
Alkmaar 1956
80%
8IV»
97%
80%
ANP-CBS BEUTtSINDICES
4-11 6-11 6-11
456.19 454.93 45336
241-14 242.75 24337
155-64 155.42 155.84
174.45 174.12 174.76
136-10 136.10 135.42
316.33 316.13 315.76
Intern Concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
De markt gaf vrijdagmiddag voor de In
ternationale waarden «.en lusteloze stem
ming te zien met koersen die niet veel
afweken van het slotniveau van de vorige
dag Hierdoor werd de vaste tendentie
van donderdag voor Philips en Unilevers
vrijdag niet verder voortgezet, niettegen
staande deze fondsen in Wallstreet don
derdag vast In de markt lagen. Overigens
ging er van de slotkoersen uit New York
op het Damrak wederom geen enkele
stimulans uit Daar ook de W stduitse
beurzen prijshoudend waren bij kalme
zaken Is het verklaarbaar, dat er op het
Damrak niet veel omging. Hierbij komt
nog dat men rekening hield met het a.s.
weekeinde. Philips en Unilevers noteer
den respectievelijk circa 671 en 696% te
gen donderdag als slotprijs 671% en 696'/».
AKU's een puntje lager op 383 en Kon.
Olies prijshoudend zonder meer. K:L:M:
werd onveranderd op f 122 geadviseerd.
Ook In de scheepvaartafdeling viel niet
veel te beleven en de prijzen stelden zich
rondom het slotniveau van donderdag.
Cultures stil met eerder Iets lagere koer
sen Staatsfondsen door elkaar onveran
derd met een goede ondertoon.
In de Amerikaanse sector ondergingen
certificaten Studebaker-Packard een
verdere reactie. De koers draaide rond
de 26% dollar tegen donderdag als 6lot-
prijs 28'/» dollar. De omzetten worden
steeds geringer Inland Natural Gas kon
zich bij een adviesprijs van 6% dollar
vrij goed handhaven.
In de locale sector waren grootbanken
verdeeld- Claims Reesink kregen een on
veranderde adviesprij» op f350 De Croo
en Brauns verder in reactie, daarentegen
werden Hoogovens Iets hogre geadvi
seerd De Dortmund Hörder. waarin
Hoogovens een groot belang heeft, pro
duceerde In oktober j.I. 239514 ton ruw
staal. Dit was het op een na hoogste
maandtotaal dat deze onderneming ooit
heeft bereikt. Aandelen Verenigde Ma
chines Iets lager op eèn tussentijdse
mededeling, dat ondanks het feit, dat de
bezetting van de fabrieken (Stork-Werk-
spoor) voor langere tijd verzekerd is,
voor het boekjaar 1959 met eet lagere
winst rekening moet worden gehouden.
Rijnstaal kreeg een hogere adviesprijs op
145 (143). Vrijdag begon de clalmhandel ln
Hagemeijer en Co's handelmaatschappij.
De omzet van donderdag van certifica
ten Madison Fund. inc. heeft 5500 shares
bedragen. Hierdoor Is dus de Introductie
een goed succes geworden, de prijs werd
vrijdag op 20 dollar geadviseerd tegen
donderdag 20% dollar. Prolongatie 3 pet.
(Advertentie)
zakdoeken.
Om nooit te vergeten
Z
O
„Waarom Ze zijn al in de westelijke
zone, dat zeg je tenminste. In de
schaduw van de grenscontrole. Waar
om durven zij zich dan niet te ver
tonen?"
„Misschien zijn zij bang..."
„Om teruggestuurd te worden? Kom
nu toch. Hebben wij ooit iemand te
ruggestuurd die, al was het maar
zestig centimeter aan onze kant
was? Laat staan een kilometer?
Vanaf het midden van dat bos zijn
ze al op westelijk grondgebied! Als
die lading uit mensen zou bestaan,
dan zouden wij dat nu hebben moe
ten merken"
„Er is geen hoop op dat ze het nu
nog halen"
„Ik heb nog nooit zoiets oliedoms
gezien Drie trucks bij elkaar, klaar
lichte dag, en dat op nog geen steen
worp afstand van de grenscontrole"
,.Ze haasten zich zelfs niet".
„Ze maken zo'n volkomen onschul-
door JEFF BOGAR
dige indruk dat geen sterveling zich
druk om hen zal maken".
„Wat? Zo vlak bij de weg?"
„Hoe dan ook. ik ga een kijkje ne
men"
„Dat kan je niet doen".
„Waarom niet? De trein staat zowat
stil. Gaat ze verder voor ik terug
ben. geef mijn koffer' dan maar in
depot Helmstedt, wil je? Er zit een
label aan met mijn naam. Dan kom
ik die bij gelegenheid wel ophalen".
„Je begrijpt het niet. Je kunt hier
de trein niet uit".
„O nee? Hiervoor ben ik naar Duits
land gekomen. Eindelijk kan ik wat
echte smokkel voor de lens halen"
„Maar je komt er zelfs niet..."
,,'t Is Westelijk grondgebied".
„Ja. maar die grenslijn kronkelt
zo gek Misschien zitten we hier wel
weer in het Oostelijk!"
,,'t Is enkel een kwestie van een
paar meter".
„Dat is het 'm juist".
„Naar de maan met die paar me
ter". „In Berlijn hebben ze mensen
doodgeschoten om een aantal centi
meters".
„Dit is geen Berlijn".
„Maar wel hetzelfde systeem. Blijf
binnen".
„Maar kijk eens naar de bocht die
we gaan maken! Hier op dit punt
zijn we het dichtste bij. Tussen de
bomen door ben ik er zo..."
„Goed dan. Als jij dan niet op je
zelf kan passen zal ik het moeten
doen".
Zij heeft haar eigen koffertje in het
middenpad gezet in de hoop dat
een witkiel zich er in Helmstedt over
zal ontfermen en komt mij achterna,
het portier uit. de treeplank op.
„Wat voer je nu uit? Ik wil je er
echt liever niet in betrekken".
„Misschien geloof je mij niet, maar
zonder mij ben je niet veilig. Mij
kennen ze hier in de buurt. Ik ben
bonafide. Ik kan voor je in de bres
springén. Als onbekend Amerikaan
met nog wel een filmcamera op de
koop toe loop je de kans op een paar
hoogst onplezierige weken, als ze je
te grazen krijgen".
„Ik zie niet in waarom ze ons te
grazen zouden krijgen. Als we die
homen achter ons hebben..."
We lopen door de brand.greppel langs
de spoorbaan en dan door de dun-
gezaaide uitlopers van het bos tot
aarde trucks zich bevinden.
Er gebeurt evenwel niets. Op een
meter of tachtig van de trucks houdt
het bos op en schenkt ons een onbe
een brede
lemmerd uitzicht op
straatweg.
„De hemel zij gedankt", zegt Lor
na en wacht de verdere ontwikkeling
der gebeurtenissen af.
De eerste bestaat uit de tussenkomst
van het wettig gezag niets meer
of minder. Dwars door het grasveld
'n enorm grasveld wat dat aan
gaat, want in Duitsland doen ze niet
aan het aanleggen van velden of
aan heggen er omheen dwars door
dat grasveld en uit de richting van
het gindse huisje komen drie ge
daanten de straatweg op.
Ik moet grinniken. „Nou", zeg ik,
„dat is dan meteen het einde van
ons kleine smokkelavontuur. Ik denk
niet dat ze zullen schieten".
Ze doen het ook echt niet. Ze komen
op hun dooie gemak aankuieren. Een
van hen heeft een revolver tevoor
schijn gehaald om der wille van
de vorm. De deemoedige manier
waarop zij allen de handen omhoog
steken is lachwekkend. De revolver
heid heeft zijn blaffer weer in de
holster geborgen en wij zijn nu
dicht genoeg genaderd om een on
deugend lichtje in zijn ogen en de
zwakke afspiegeling van een geamu
seerde glimlach rond zijn mondhoe
ken te kunnen zien
„Kom nou", zegt hij tegen zes truck-
mensen. „Was meint ihr bloss? We
ten jullie niet dat hier vijfendertig
jaar op staat?"
Wij zijn nu de derde truck gena
derd, die nog altijd vast zit.
De zes truckmannetjes klitten op
een als schapen, 't Is alsof ze de
koude voelen in de heldere, van hars-
geur doordrenkte lucht. Er is iets on
weerstaanbaar komieks aan hen. Oj
mij maken zij de indruk van het lar-
hartigste stel smokkelaars dat je
ooit ergens tegen zou kunnen komen.
Aan hun intimiderende voorkomen
hebben ze hun baan vast niet te
danken. Misschien aan het feit dat
hun werkgevers eens smakelijk wil
den lachen, 't Zijn stuk voor stuk
kleine, minne kereltjes net school-
jochies die op heterdaad betrapt wer
den ln een gijntje, dat niet zozeer
op kattekwaad dan wel op stommiteit
berust. Hun Adamsappels maken
overuren Hun lippen zijn zo moge
lijk nog droger dan de mijne. Al
waartoe zij zich kunnen opwerken
om een zekere schijn van heldhaf
tigheid te handhaven. Is een schaap
achtig grijnslachje. Ze zijn mij een
dertig meter celluloid waard, zeker
meer. En dan nog krijg ik vast een
grote mond van Sam Loew, dat ik
hem geen tijgers in mensengedaan
te meebreng.
„Schnell, die Wagen aufgemacht
De Engelsman die dit zegt breekt
zijn woorden plotseling af als hij
mijn metgezel en mij ln de gaten
krijgt
„Verdikke, Lorna, wat doe jij hier.
voor den duivel? Je bent toch zeker
niet met dit konvooi meegekomen
wel?"
„Ik zag het vanuit de trein. En ben
toen regelrecht hierheen gekomen".
„Door niemandsland? Ben je gek ge
worden tijdens ie reis naar Berlijn?"
„Hier heb je de schuldige, 't Was
zijn idee. Hij wil een smokkelfilm
maken Meneer Bogar dit is lui
tenant Snell. Sergeant Gosforth.
Korporaal Smith. Publieke veilig
heid. net als ik Het spijt mij dat we
niet zoiets schitterends bij de hand
hebben als Heren Hoge Omes van de
Recherche of zo. maar zo ligt het nu
eenmaal".
„Hoe maakt U het?" zingt Snell mij
toe „Maar blijf een volgend maal in
de trein. In die bossen loopt U letter
lijk en figuurlijk op een dvnamiet-
lading Waar wachten jullie nog op?
Aufmachen, donn'erwetteiDit laat
ste weer tegen de bedeesde truck
mannetjes.
..Jawohl, Herr Kapitan Aufmachen".
„Geen bezwaar dat ik dit opneem?"
roep ik
„Ga je gang Als het geheim is, moet
ik beslag op de film leggen. Maar ik
denk zo, dat er weinig geheims
aan deze vracht zal zijn".
Iets nog bedeesder en bereidwilliger
dan de wijze, waarop deze armzalige
smokkelaartjes de Instructies opvol
gen, heb ik van mijn leven nog niet
gezien. Ze scharrelen even bedrijvig
rond de achterzijde van hun trucks
als een kleuter van vier turven hoog
op mama's verjaardag, als hij einde
lijk op de kast wordt losgelaten om
he< cadeautje tevoorschijn te halen,
dat hij daar al weken verborgen
houdt
(Wordt vervolgd),