Aanvaardbaar routinewerk door Piet van Aken en Ab Visser PIERRE PALLA: repertoire van 10.000 muziekstukken „w „De Nikkers" (hoog gegrepen) en een Valstrikin opdracht Het Guggenheim-museum in New York nu geopend Van der Elsken exposeert H' ZATERDAG 7 NOVEMBER 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT UIT ZUID EN NOORD.. Roniaus die uit werkelijke innerlijke noodzaak ontstaan, en romans waaraan de auteur met plezier en vreugde schreef, overtuigen de lezer bijna altijd van hun waarachtigheid. Ze zijn helaas schaars. Vele oorzaken verplichten een auteur om te werken ook als de innerlijke drang en het genoegen in het schrijven verre blijven. Hij wil bijvoorbeeld in de circulatie blij ven, hij wil de bijverdienste van een boek-extra niet missen, hij krijgt een opdracht, of hij kan het schrijven eenvoudig niet meer laten en hij schrijft zoals zijn hart slaat, zonder dat hij er bij denkt. Dan ontstaan boeken, de overgrote, tamelijk kleur loze massa, die, als ze van goede auteurs stammen nu niet be paald slecht zijn en de aandacht nog wel even weten te boeien, maar die toch met geen enkel facet de letterkunde verrijken en die men prompt vergeet. Zij zijn het goede routinewerk, de al lure verraadt zich wel, en men weet of voelt dat de schrijver beter kan. Dat dergelijke boeken teleurstellen, hoeft geen nader betoog. Piet van Aken heeft mét „De Nikkers" een bijdrage geleverd tot de schaarse Belgische kolo niale literatuur. Hij heeft met dit boek nogal hoog gegrepen en zich in een geheel ander mi lieu bewogen dan gewoonlijk. In zoverre heeft hij dus variatie gebracht. Vaak echter doet „De Nikkers" denken aan 'n minder goede vertaling, naar Graham Greene b.v., slecht door het slor dige onverzorgde Nederlands. Slordig is het boek ook in ander opzicht. Zo wordt een vrouw ge ïntroduceerd als Egyptische zij blijft dit een paar hoofd stukken, om dan, tot tweemaal toe, eën „Griekse" genoemd te worden. Dat zoiets eventueel in een met tus senpozen ter hand genomen ma nuscript gebeurt is te begrijpen, dat het na het corrigeren van de proeven zo bleef staan, niet. Dit alles klinkt in mineur, en inderdaad is ..De Nik kers" geen roman om erg enthousiast over te zijn. Het (ook al onhelder fgestelde) motto van Maurice Roe- ants: „Ik hoef slechts de ogen te sluiten om meer van de wereld en van do mensen te wetenr dan door om het even welke studie, is om het even welk milieu, stad of dorp, hier of „overzee", doet vermoeden dat Piet van Aken inderdaad alles heeft „verzonnén" zoals een waarschuwing ten overvloede aangeeft. Op die wij ze zijn soms de beste boeken ont staan, maar niet in dit geval. Van Letterkundige kroniek door HANS WARREN Akens „nikkers" zijn inderdaad nik kers, geen negérs. Dat hij deze deni grerende, haast hinderlijke term al door gebruikt, wijst geenszins op een discriminatie van zijn ziide, wel op een vreemd-zijn van de mensen die hij uitbeeldt. Zijn nikkers zijn stereo tiepe figuren of zwart gemaakte blanken. Zijn werk is samengesteld uit de beproefde ingrediënten voor koloniale literatuur: theoretische ge sprekken vol gemeenplaatsen tussen hooggeplaatste ambtenaren en in dustriëlen, wrijvingen tussen deze enerzijds, en een vaag contact met de „zwarten" als massa anderzijds, plus de onvermijdelijke liefde van een blanke voor een inlands meisje, in dit geval een halfbloed, half- Griekse, die er wel schuldig aan is geweest dat de Egyptische in het boek van nationaliteit wisselt. Achtergrond: een uit te vechten vete tussen een gouverneur, Clau sen, die een administrateur, Meersman, zijn meisje heeft ont futseld en diens carrière bedor ven. De twee mannen komen on gelukkigerwijze weer samen en dan worden de politieke verwik kelingen in het land gebruikt om de persoonlijke strijd uit te vech ten Het kost heel wat negers liet leven, en ook Clausen en zijn vrouw gaan op spectaculaire en hoogst onwaarschijnlijke wijze ten onder. Het meeste plezier be leefde Van Aken blijkbaar aan het beschrijven van een lijken transport. Men zou wensen dat hij overal in dit boek een dergelijk indringend en plastisch vermogen aan de dag had gelegd. -- DE KERKERAAD van de Re- mom t rants-Gereform eerde Ge meent e te Amsterdam heeft de oude ketk aan de Keizersgracht, die niet meer voor de eredienst gebruikt wordt, per 15 oktober j.l. verhuurd aan de Ne derlandse Opera Stichting, die deze ruimte zal benutten voor repetities en voor het opbergen vamrequisieten. HERMAN KREBBERS zal op 28 november in Lissabon concerten van Mendelssohn en Mozart vertolken met het symfonie-orkest van Lissa bon. Krebbers zal dit. seizoen tevem solistisch concerteren in Duitsland en Italië. GEDEPUTEERDE STATEN van Groningen hebben Provinciale Staten voorgesteld de stichting operagezel schap ,J?orum" te Enschede voor 1959 een subsidie toe te kennen van f 7000,en voor 1960 en volgende jaren ftot wederopzegging toeeen subsidie van f 10.000.— ver ia" Met „De Valstrik" heeft Ab Vis ser voldaan aan de opdracht van de minister van O., K. en W. om een korte roman met auto biografische inslag te leveren. Hij schreef een boek dat in de Jo-Rut- gersreeks past, ergens in de buurt van het tweede deel ervan, „De vlag halfstok", maar dat toch een volko men op zichzelf staand werk is. On ze verwachtingen waren tamelijk hoog gespannen na het laatste boek van Ab Visser, „God in Frankrijk", maar helaas haalt „De Valstrik" dit peil niet. Het is een onderhoudend, sympathiek boek, doch nog meer dan het werk van Van Aken routine werk. Van Aken trachtte althans iets nieuws, Ab Visser bleef bij zijn oude manier; direct, eenvoudig, een beetje wrang-wijs, maar noodzaak ontbrak ook hier. Zijn dramatische climax, evenals in „De Nikkers" te gen het slot geplaatst, is geloof waardiger uitgevallen, ook al gelooft men er hier evenmin in. Het doet ontleend aan, men denke aan Her mans b.v- „De Valstrik" toont ons Jo Rut gers tijdens de bezetting. Hij is een halfslachtige figuur, die over al tussen door scharrelt. Hij wil graag illegaal werk doen, maar is niet uit het goede hout gesneden, zodat niemand hem iets toever trouwt. Hij komt dan in contact met een zeer onbetrouwbaar indi vidu dat hem geheel en al in de ban brengt. Deze Leen Mulder is o.a. gevaarlijk voor de illegali teit. Voor het eerst krijgt Jo Rut gers dan een opdracht: hij moet zijn vriend doden. Zelfs dan is hij een marionet: de opdrachtgevers weten dat hij het niet zal kun nen en gebruiken hem slechts als indicatuur. „De Valstrik" verraadt, evenals „De Nikkers" vele goede kwaliteiten van de auteurs. De sfeer van de bezet tingstijd wordt duidelijk o] het grauwe rondhangen het organiseren van miserabele fuif jes, het leven in schaduw en uitstel van zovele gewone mensen. Jo Rutgers, een figuur waar men gaarne in gelooft, dient echter niet te sterk gedramatiseerd te worden. Dat merkt men zelfs in „God in Frankrijk". Ook al schiet hij tekort, zoals hier, waar hij de politieke moord eenvoudig niet begaan kan, toch voelt men iets onechts. Het is het gevaar van het romantiseren van autobiografische gegevens. De volwassenheid dan wel het artistieke inzicht in verhoudingen van de au teur bepalen de dosis. Gebrek aan volwassenheid en zelfinzicht hoeft men Ab Visser niet te verwijten. Dat hij te kort schoot schuiven we eerder oi» het feit, dat hij terwille van zijn publiek een spannend slot heeft be dacht, dal er in de doorleefde reali teit van leven en oeuvre helemaal niet was. Piet van Aken: De Nikkers Ad Donker, Rotterdam. Ab Visser: De Valstrik, A. A. M. Stols, Den Plaag. Nlederlantis Vallet waar *v(o Dertig jaar geleden stierf tc Ve netië de vernieuwer van de dans kunst Serge Diaghileff. Zijn na gedachtenis wordt in december en ja nuari plechtig herdacht te Montr Carlo, waar een aantal beroemd'- dansers en danseressen zoals Margot Fonteyn, Alice Markova, Y vette Chauvire, Dolin, Serge Lifar en an deren zullen optreden. De directeur van het Theatre de Mon te Carlo heeft ook het Nederlands Ballet uitgenodigd aan deze herden king deel te nemen, nadat men het bad zien optreden tijdens de gala voorstelling in Den Haag op 19 ok tober. Er zullen door het Nederlands Ballet in totaal vier voorstellingen worden gegeven en wel op 1. 2. 3 en 4 januari. Op 6 januari treedt het Ne- derlands Ballet weer op te Rotter dam. In het programma tc Monte Carlo zullen onder meer gedanst wor den Presages, Suite en Blanc, De Verloren Zoon en Concerto Barocco. Bovendien zal er een wereldpremière worden uitgebracht: „Othello" op muziek van Maurice Thiriet, choreo grafie van Serge Lifar. Dit ballet speelt zich af in Venetië. De titelrol zal worden gedanst door Billy Wilson met als partner Sonja van Beers. Joan Cadzovv zal ais gastsoliste in deze voorstelling meedansen. „Aan de zelfkant van samenleving" Dezer dagen is in New York hel. nieuwe Solomon R. Guggenheim- museum, do veel omstreden scheppjiigjvaii .de. Amerikaaajs?.,. jjr- «c landschappep, en ..werken uit.de chitect' Frank Lloyd Wright, die m school van Barbizon. Aan het eind juni van dit jaar overleed, officieel van de twintiger jaren kreeg hij geopend. Ter gelegenheid hiervan grote belangstelling voor de schil- wordfc een speciale tentoonstelling derkunst van de 20e eeuw en vooral gehouden van 134 schilder- en beeld- voor de werken, die naar zijn me- bouwwerken van wereldbekende kun- ning een nieuwe kijk op de wereld stenaars uit een groot aantal landen, gaven en in grote tegenstelling waaronder Nederland. staan tot de oudere kunst. Het gebouw valt in het stadsbeeld Zijn oorspronkelijke collectie moder- van New York onmiddellijk op door ne kunst verkreeg hij met behulp de ronde lijnen van het ongeveer zes van baronesse Hilla Rebay, die de verdiepingen hoge gebouw, dat ge- eerste directrice van de Guggenheim- dekt is door een koepel van draadglas. stichting werd bij de oprichting in Het daglicht dat* nierdoor binnen- 1937. Deze verzameling werd voorlo- dringt wordt, evenals hef kunstlicht pig ondergebracht in een gehuurd „gefiltreerd", zodat het slechts als gebouw en in 1943 gaf hij Frank diffuus licht tot de kunstzalen kan Lloyd Wright opdracht een nieuw doordringen: er ontstaan dus nergens gebouw te ontwerpen. De collectie •linsterende plekken of schaduwen, telt thans ruim 2500 kunstwerken, n het cilindervormige gebouw is Guggenheim stierf in' 1949 en ver geen trap, maar een zacht glooiende, maakte zijn gehele collectie aan de schroefvormig verlopende helling, die stichting, een totale lengte heeft van ongeveer 500 nieter. Met behulp van een lift - kan men deze spiraal op elke hoogte binnenkomen of verlaten. De schilde rijen zijn volgens een geheel nieuwe manier opgehangen aan de muur vlakte, die zich aan een zijde van de langzaam in een spiraal stijgende vloer bevindt. Het museum wil de herinnering le vendig houden aan wijlen Solomon R. Guggenheim, industrieel, filantroop en beschermer van de kunst. Reeds voor de eerste wereldoorlog begon hij met het bijeenbrengen van schilderij en en dat waren toen vooral de wer ken van oude meesters, Amerikaan- (Van een medewerker) n liet door velen zo gepre- i zen tentoonstellingsge bouw Zinnehof te Amers foort, schepping van archi tect G. Rietveld, worden tot en met 29 november foto's van Ed van der Elsken ge toond. Van der Elsken is be zeten van zijn vak. Men be haagt liem niet met bet ver lenen van bet predicant „kunst" aan zijn werk. Van der Elsken zegt niet meer te zijn dan een fotograaf, die voor zijn vak alles trotseert. HU is altijd paraat, altijd daar 'waar de camera een beeld kan vangen uit het door zijn schake ringen zo rijke leven. Dat kan in het zo fotogenieke Parijs zijn, maar evengoed in een stil dorp van de Achterhoek of in de mens overweldigende natuur van Afri ka. Ed van der Elsken is een ra zende reporter. Hij duikt overal op. Hij legt momenten vast waar aan een ander schouderophalend voorbijgaat. Momenten die, de toekomst zal het ons Ieren, on vergankelijk waren. En al wijst Van der Elsken dan het predicant kunst voor zijn werk af, dan is er toch die zekerheid, dat het ar tistiek bezield is. Dan staat er toch een fotograaf achter het me dium, die meer ziet dan het ge wone plaatje. Een fotograaf, die de beschouwer van zijn werk het suggestieve beeld toont van de zo boeiende twintigste eeuw. Over Van der Elsken wordt ge zegd, dat hij alleen de schaduw zijde van het leven ziet, maar dan kent men zijn werk onvol doende. Dan nam men wellicht nooit kennis van zijn fijnzinnige visie op 's mensen meest gracieu ze uiting, de dans. Dan begreep men niet de zo uit het leven van een wereldstad gegrepen heel den: de voor een koets dromende paarden. Dan peilde men niet de milde atmosfeer in veel van zijn foto's, die nochtans beelden uit een bewogen tijdsgewricht zijn. Uiteraard hangt men wel eens al te wonderlijk formules aan het werlc van Ed van der Elsken op. DE IN AMERIKA wonende Ne derlandse pianiste Tan Crone zal in januari a.s. een reeks concerten ge ven in Venezuela, en op de Neder landse Antillen. In opdracht van de Sticusa reist mej. Crone vandaar door naar Suriname, waar ze zes maanden zal blijven. Zij zal er o.m. optreden als docente aan de Suri naamse Volksmuziekschool. DE OPERAZANGER Jules Moes uit Amsterdam vierde gisteren zijn 80ste verjaardag. Hij begon zijn loopbaan in 1902 bij het toenmalig Amsterdamse Lyrisch Toneel en ver vulde nadien talrijke rollen van be kende opera's bij gezelschappen in binnen- en buitenland. In Rotterdam was hij bovendien hoofdleraar solo zang en directeur van de operaklas aan het conservatorium van Jos Holthaus. In het door hem geïllustreerde boek over „Jazz" komt men bij de bijzonder suggestieve foto's bijvoorbeeld tot vreemdsoortige literaire ontboezemingen. De. vraag is of Van der Elsken's fo to's wel toelichting behoeven. Zij zijn stuk voor stuk zó expressief, zó op het juiste moment tot stand gekomen, dat een ieder er zon der meer vreugde, smart of er gernis aan beleeft Dodendans in Frans Equatoriaal Afrika Erkenning als ernstig musicus naar zijn land, maar ook aan heimwee naar werkelijke muziek. Een man die de laatste strengen wilde breken van de tros, die hem jarenlang aan de cinema had ver ankerd, aan een wereld van cellu- Ioid-dromen en schïjnmuziek, die hem een nachtmerrie geworden was. vier in te studeren, en waande Daa* 'Tns 'e ",idd,'r- zich gedekt. Maar Wood kwam -£V*J X met èén vijfde versie opdraven, nl. «»sa<*t'S instrument, dat een eigen bewerking! Een Vol- sten,d ,was P"™ en te raebke- ledlge orkestpartitu.fr die boven, t™ ala op het orgel moest staan en 5Iaar,d,t ko" k™ cr and"e waaruit Patla zijn partij moest "«'«'"s- En andere muziek, at kan ik meer willen?" vroeg Pierre Palla mij die ziften. „Het ding was haast een want Pniia «peeldeBach. Een (Van een bijzondere medewerker) meter hoog, zodït het leek, of ik S'Vjï"* ïflSf" onder het spelen vergeestelijkt in de T°dc>"a en Fnga m d klein, radio als pianist in een band. Ik zorgde ervoor, dat ik steeds de lucht zat te staren. De recen- ue. yoigenae avona, ju een o\ er- avond, toen ik hem bezocht. „In 1931 kwam ik bij de ^der meer naar de ernstige muziek toeschoof. En nu? Nu heb ik Xen... zij wiéten niet m'n begeleidingen, audities, eigen recitals zelfs m'n eigen alles. publiek". Palla toont me een volle map met muzikale vragen waal.0-m had Palla niet voor znn veel beluisterd programma: „Uit Pierre Pallas |VI geweigerd? Eenvoudig, om- Brievenbus". ju vo^Wassmko mm gP£u;j£K„' Behalve dat heeft bij een lieve echtgenote, een gezellig huis toetsen gaan we terug naar een wijding, en een tuin, waarin hij naar hartelust kan spitten. Hij zou er nacht in 1931, waar we hem vin- trouwens moeilijk nog meer bij kunnen doen. „M'n dag is sc?o?o?gciVsmtërt^eenngJ,óöt volkomen gevuld met muziek. Ik sta nu al om halfzeven op..." theater moest worden^ ingewijd het spelen vergeestelijkt in 2. '^afkraakten6hadden "Sde £aal. na het Stedelijk Or- arkraakten, hadden kegt kwam; Bach GoIvend aalI_ ruisend uit de verte als fijn pia nissimo, van lieverlee aanzwellend tot een storm van muziek, ge selend de hoofden en harten van een publiek dat er verbouwereerd as inderdaad: een in- was, voor hij in 1929 bij de En dan nog de schnabbels! We gaan nu een stapje terug en Pierre Palla vertelt mij, dat hij in mei drie hele nachten heeft moeten concerteren. „Fontana" had 40 platen nodig voor het buitenland, mét een mooie Russisch klinken de pianistennaam. „Wel", zegt Palla, „als ze „Plomplomski" mooier vinden dan mij naam, a la bonheur. Hoofdzaak was dat het klassieke werken waren". Hier neemt een briljant pianist met een repertoire van naar schatting 10.000 muziekstukken dus zelfs genoegen met anonimi teit, simpel omdat het om muziek ging ,die de moeite van het spe len waard was. Om dit beter te grijpen moeten we zijn levensweg terugwandelen. Deze omkering geeft Palla mij als het ware in de pen door een geval, waarin aan zijn spel ook een russofiele naam werd gekoppeld. Ter geruststel ling: de tenen, waarop hier ge trapt zou kunnen worden, zijn in- Palla was toen ('29-'31)°adviseurl Vjütse orgelfabriek kwam bio- ïnspeler bij de Duitse Theater- scoopor^amst^ bij Tusclimski 111 middels tot stof en asse vergaan. ÖXlfabriok-PhilliDS En dus mag die zaak eens uit de cAnA doeken. Het reusachtige ding had 6000 Op een concert eiste men van - Pajh, eer, modern orgelwerk. "S.™" SS?"®! leven. Elke midda; ware prestatie zat irT het feit. dat woordde de geplaagde directeur, Palla dit a l improviste heeft ge- wiens hoofd waarschijnlijk omliep daan. „al neemt U Bach... repeteer des- pj Hij werd eens aangezocht om op noods om 12 uur vannacht als de bi zeer korte termijn (ook dit was voor de oorlog) het 10e orgelcon cert van Handel te spelen met Sir Henry Wood als gastdirlgent. Palla, die wist dat Handel wel terdam. 7 jaar lang. De klas- siek-opgevoede Limburger, Palla. - miste een aansluiting en accep- p jpen en was in staat al het ge- teerde om den brode°in 1922 die knjs te leveren, dat het publiek organistenplaats. Maar het was nu eenmaal van een wonderor-el gefn leven. Elke middag en avond. „Maar ik kreeg geen voor- verwachtte. Maar toen Palla op feestdagen de hele §ag, koerde bereidingstijd. Toch heb ik een hoorde dat het Stedelijk Sympho- hij op de Wurlitzer nij dè stomme razend-modem ding gespeeld, een me-Orkest Wurttembeig aan zijn fjlm dc sentimentele „Wunsch- orgelfantasie van Trazomaw (of „inwijding vooraf zou gaan, kon Het is een moeras waarin zoiets). Ik kreeg daverende re- d.e gefrustreerde driftige artiest men wegzinkt. „Ik móést hieruit cencies, daarom heb ik dus nooit fich nmt meEr inhouden. „Wat proberen weg te komen en de durven opbiechten, dat ik eenvou- Kan lK, ,na zoiets nog spelenband met de werkelijke muziek dig een orgelfantasic van Mozart vroeg hij sarcastisch, „Hoempa- vast te houden:'. Elke morgen achterste voren heb gespeeld". De ""fo,eepr^ant- oefende hij niet zijn klassieke trio. Avonds, tussen de voorstellin- ;n door studeerde hij op een piano in de projeetiekamer van de bioscoop. ,Als ik ook maar een moment van die zeven jaren had „Wie speelt dear ia de n«*t", ?S«dSwreSrUderen' mogen voorbijgangers zich wel Hoe begrijpelijk dus. dat deze hebben afgevraagd. Wel, het was d'e tenslotte aan de over kant van het moeras de muziek heeft bereikt, eenvoudig zegt: heimwee „Wat kan ik meer willen!" werklui weg zijn". vier verschillende versies van dit T_ concert heeft geschreven, trok er een Hollander, Pierre Palla, met beeft een volle naclit voor uit om ze alle alleen ten prooi aan

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5