..LEZERS SCHRIJVEN..
XCeifhen
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
r
BALANS ZEEBAD BRESKENS
tuf de Oostjone
WOENSDAG 4 NOVEMBER 1959 PROVINCIALE ZBEÜW 8E COURANT
.j
Ontsluiting nodig
De zomer is voorbij en de ba
lans van de tweede start Bres
kens Bad kan worden opge
maakt. Voor het eerst sedért
1940 waren er dit jaar op ons
strand weer badhokjes en
strandhuisjes te huur. Er is
weer een duiktoren geplaatst en
er was dus weer sprake van
enig georganiseerd badleven.
Daarmede zijn we dan ongeveer
weer even ver als ruim 30 jaar
geleden. Ook toen was er door
bemiddeling der V.V.V. en enige
particulieren van een beschei
den badleven sprake. Door ver
scheidene oorzaken en vanzelf
sprekend niet het minst door de
oorlogshandelingen is de strook
duinen en strand van Breskens
tot nabij Cadzand in de verlo
pen 30 jaren slechts tot weinig
bloei gekomen. De vraag rijst
dan, is er wel voldoende moeite
gedaan om er iets van te ma
ken?
De laatste jaren Js overal het oog
gericht op het aantrekken van indus
trie. Allerlei organen en belangheb
benden doen overal moeite om maar
industrie te kunnen lokken. Er is
echter geen enkele industrie die min
der investeringen, waagt en meer
profijten afwerpt dan de Vreemdelin-
genindustrie. Deze is niet alleen be
langrijk voor het onmiddellijk er bij
betrokken gebied, doch evengoed
voor het nabije achterland en mits
goed aangevat, in ons distict zeer
ruim te exploiteren.
Wat heeft b.v. Axel, midden ln het
polderland gelegen, zo ogenschijnlijk
aan recreatie te bieden? Toch heeft
men er dit jaar zo'n 6000 overnach
tingen geboekt in de Jeugdherberg,
meest van Engelse nationaliteit. Dit
kan men zeker ook in W.-Zeeuwsch-
Vlaanderen bereiken. Ons mooie pol
derland met z'n mooie kreken, duin
rand en strand en bovendien omslo
ten door bij toeristen zeer bekende
febieden als Walcheren, Knocke en
irugge heeft kansen als zeer weinig
andere gebieden. Alleen men heeft
de kansen nooit benut.
Oud plan
De ouderen ónder ons zullen zich nog
wel herinneren dat er eveneens 30
jaar geleedn reeds een wegenplan
ontwikkeld is met de weidse naam
Nederlandse zeeman voor
gerecht in Stockholm
Tegen de Nederlandse zeeman A. P.
is maandag bij een rechtbank in
Stockholm een aanklacht ingediend
wegens poging tot moord. De rechter
stelde de datum van het proces vast
op 19 november.
A. P. werd een week geleden geares-
teerd, terwijl hij een veertigjarige
Zweedse vrouw in een flat in Stock
holm achterna zat met een mes. Vol
gens de politie heeft hij haar drie
keer gestoken omdat zij hem had uit
gescholden wegens zijn donkere
huidskleur.
(Advertentie)
BABY ZEPHYR
de zachtste voor uw kleine schat
„Ontsluiting van de Kuststrook".
Een weg werd ontworpen vanaf
Breskens onderlangs de duinen tot
Knocke. Bovendien een rijwielpad
over en door de duinen tot Cadzand,
Helaas verder dan mooie plannen is
het met de ontsluiting van de Kust
strook nooit gekomen, integendeel
juist daar heeft het nagenoeg al die
jaren stilgestaan.
Thans is de tijd weer rijp voor
ontsluiting van de Kuststrook, nu
zelfs meer dan ooit. De wegen die
de kust moeten ontsluiten verkeren
in een erbarmelijke staat. Het zijn
juist die wegen, welke in de zomer
het meest zouden gebruikt worden
als ze te gebruiken waren. Zonder
deze wegen goed bruikbaar te ma
ken, kan men nimmer een grote
ontplooiing van deze Kuststrook
verwachten.
In dit verband is het niet onaardig
terug te grijpen naar een uitspraak
van de heer Guëpin, vice-president
van de Internationale Wegenfedera
tie, die heeft gezegd, dat wij nooit
mogen vergeten, dat betaald moet
worden voor goede wegen, of men
ze heeft of niet, maar dat men er
meer voor betaald wanneer men ze
niet heeft.
Toch dreigt betreffende deze wegen
opnieuw een vertraagde film te wor
den afgedraaid.
Dijken
In het kader van de dijkverhogingen
en versterkingen zijn 20 jaren ge
pland. Zolang deze dijken niet vol
tooid zijn komen ook blijkbaar de er
onderlangs lopende wegen niet in
aanmerking. De betrokken dijken
zijn gelukkig niet van dien aard dat
ze landelijk bezien, het eerst aan de
beurt zijn. Anderzijds heeft dit het
nadeel dat ook de wegen niet verbe
terd worden. Hier zit dus het knel-
6unt en het zal niet eenvoudig blij-
en daar oen modus te vinden die ons
uit het moeras haalt.
Gelukkig gloort er enig licht. Dezer
dagen is door de nauw erbij betrokken
gemeentebesturen een begin gemaakt
om door samenspel met de daarvoor
in aanmerking komende instanties,
wat te bereiken in deze. Dat geeft
de burger moed. Mogelijk dat er toch
wel bereikt kan worden dat met be
trekkelijk geringe middelen een goed
berijdbare noodoplossing gevonden
kan worden. Bovendien zijn er voor
een effectief samengestelde commis--
sie nog meerdere taken te beharti
gen.
Veren op zondag
Ik denk hierbij aan de zondagsdien
sten der veerboten. Men bestaat het
op deze verbindingsschakel tussen
een onderbroken internationale ver
keersweg tot ver in de zomer 's zon
dags slechts om de 2 uur te varen,
officieel zelfs de gehele zomer. Al
leen als het aanbod te groot wordt
dat men het met een 2 uurs dienst
niet meer kan verwerken, wordt er
om het uur gevaren. Goede verbin
dingen zijn voor ontsluiting van de
streek echter van even groot belang,
dan goede wegen. Als dr. ir. Den Hol
lander op de onlangs gehouden ver-
keersdag beklemtoont: „Verkeers-
ontwikkeling in Zeeland moet steeds
worden gestimuleerd", dan geldt dit
ook voor de veerdiensten.
T oezicht
Een andere taak voor de commissie
kan zijn het toezicht aan de stranden
uniform regelen. Hetzelfde geldt voor
campingkosten en campingvoor
schriften. Feitelijk zou het zo moeten
worden dat de gehele kuststrook een
zelfde goed gereglementeerd karak
ter verkrijgt. Laten we hopen dat uit
deze eerste ruggespraak een overkoe
pelend orgaan ontstaat dat op ve
lerlei gebied zijn grote nut zal be
wijzen. Niet alleen voor de kust
strook, doch geheel West Zeeuwsch-
Vlaanderen zou hierin betrokken
moeten worden en er zijn voordeel
mede kunnen doen.
Breskens. Kr. Maas.
5 november
Vlissingen
Temeuzen
Hansweert
Zierlkzee
Wemeldinge
HOOG EN LAAG WATER
4- nap
uur meter
4.35 2.23
5.09 2.38
5.50 2.45
5.59 1.67
6.29 l.èl
nap
uur meter
17.04 2.22
17.36 2.3S
1817 2.45
18.23 1.74
18.49 1.97
- nap
uur meter
11.10 200
11.45 2-16
12.18 2.30
11.40 1.46
1206 1.74
nap
uur meter
23.31 1.84
(Advertentie)
Participatie-
bewijzen
Gespreide belegging m eerste klasse
buitenlandse obligaties. Effectief
rendement thans 5,4% (ongeacht
eventuele belastingvrije winstuitke
ringen).
Koers ex november coupon ca f. 807.
Inlichtingen verkrijgbaar bij de be
heerders
LaboucWerc Ce, n.v„ Theodoor Gilissen, Amsterdam
Die oude dame van zaal acht vraagt
of ik voor haar naar 't postkantoor
wil gaanom geld van d't
spaarbankboekje te balen
SN
HET POSTKANTOOR
UW SPAARBANK
...U tnect en tiU. dee»...
Trekking premielening van
„Het Witte Kruis"
Te Amsterdam zijn drie trekkingen
gehouden van de premielening 1888
van de Noord-Hollandsche Vereniging
„Het Witte Kruis."
Uitgeloot zijn 30.150 obligaties. De
premies van 10.000 vielen op serie
5109 nummer 44, serie 6717 nummer
7 en serie 4614 nummer 34. De pre
mies van 250 vielen op serie 6345
nummer 46, serie 1943 nummer 37
en serie 3100 nummer 41; die van
100 op serie 92 nummer 43, serie
593 nummer 16 en serie 1337 nummer
7. Voorts werden 141 obligaties uit-
feloot met 25 en 30.000 stuks met
18.
De Italiaanse onderminister van bui
tenlandse zaken, Folchi, zal op uitnodi
ging van de Yongo-Slavlsche regering op
11 november naar Belgrado gaan voor een
officieel bezoek aan Yongo-Slavië.
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.59-10.59%, New York
3.77H—3.771J. Montreal 3.99ft—3.99ft.
Parijs 76.95—77.05, Brussel 7.55—
7.55 Vs, Frankfort 90.55', i—90.60%,
Stockholm 72.98%—'73.03%, Zürlch
86.86'/!—86.91 Milaan 60.85%—
60.90%, Kopenhagen 54-7854.33%.
Oslo 52.9252.97, Wenen 14.60%—
14.61-Ti, Lissabon 13^0%—13.22.
...maak een blikje vis openl
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Oirschot en Best en be
noemd tot secretaris van de Neder
lands Hervormde stichting voor
Evangelisatie in het zuiden, J. L.
van den Berg te Usquert (Gr.). Aan
genomen naar Borculo W- van der
Ven te Zaandijk.
GEREF. KERKEN.
Bedankt voor Sint Thomas (Ontario-
Canada) (Christian Reformed
church) F. Guillaume te Toronto-
Annette (Ontario-Canada) voorheen
te Amsterdam-West.
CHR. GEREF. KERKEN.
Beroepen te Sneek W. Heerma te
Veenendaal; te Sint Jans Klooster,
W. Ruiter te Baarn.
GEREF. GEMEENTEN.
Bedankt voor Almelo-Enter en voor
Oostkapelle A. Elshout te Utrecht.
BAPTISTENGEMEENTEN.
Beroepen te Leeuwarden Ph. Linde
man te Stavoren. Aangenomen naar
Enschede M. de Jong te Muntendam.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Kleurloze en verdeelde markt
Nederland 1959
Nederland 1951 ,3%)
Nederland 1948 (3',<)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Nederland 1962-64 3
Ned. Indlë 1937 3
6 pet. Woningbouwlening
Nat. Handelsbank
Ned. Handelmij.
Aïg. Kunszijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Deift
Hoogovens n.r.
Ned Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Feijeaoord
Biaiiton
Kon'. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
Ver. H.VA. Mij. N.V.
Dell Mij.
Bank van Ned. gem. 4s/*
Bank van Ned. gem. 3-1958
Van Berkels Patent
Albert Heljn
Centrale Suiker
Kon. Mij. De Schelde N.B.
Intern. Nickel
American Motors
Anaconda
Bethlehem Steel
General Motors
Kennecott
New York Central
Pennsylvania
Republic Seel
Shell OU Comp.
Tide Water
U.S. Steel
Nat. Can. Corp.
PREMIELEMNGEN.
2 nov. 3 nov.
98ft 93 gb
95 95
93H 87%
89% 89'/«
91% 91ft gb.
89% 89% gb.
89% 89%
96 96% gb
97% 97%
96% 96%
'S7 109%
151 156
227% 227
373% 379 gb.
657 gb. 663 gb.
407 gb- 403
653 gb. 656%
692
690%
202
201
404%
404%
159
160
110%
109%
158'/*
169%
135
135%
143
143'/*
138%
140
162 164% gb.
145%
145%
173
171
97
97'/»
102%
102%
275 gb.
395
399
302
302
220%
221
98
97y8
80%
89%
62
61%
55
54%
54%
53%
94%
94%
18
16'
74
73%
72
71%
24%
24ft
100
99%
9%
0'A
Amsterdam 1951
Breda 1954
Eindhoven
82% 82%
80%
02'/* 82%
1318. De mannen waren
in groepjes afgeworpen, op
dat zij elkaar bij eventuele
moeilijkheden na de landing
zouden kunnen bijstaan en
ln sommige gevallen was
dat wel nodig ook. Weldra
wendde het schip de steven
en spoedde zich terug in
de richting van de oceaan.
De agenten waren nu ge
heel op zichzelf aangewe
zen. Zo dicht mogelijk bij
de dtverse grotere neder
zettingen der groene man
nen waren zij neergelaten
en het was hun taak con
tact te zoeken met de men
sen, dio nog niet onder Zo-
rin's verderfelijke invloed stonden of zich te
gen diens nieuwbakken ideeën wilden verzet
ten. Op deze wijze hoopte men in Shastar
de verwaten dictator zoveel binnenlandse
moeilijkheden te bezorgen, dat hij geen gele
genheid kreeg om tot grotere operaties te
komen. Het was geen eenvoudige opdracht,
want de agenten trókken moederziel alleen
door de enorme wouden en uitgestrekte moe
rassen met alle risico's van dien. Menige moe
dige strijder het het leven, voordat hij zijn
missie kon volbrengen.
Enschede 1954
80'.'*
Den Haag 1952 X
88%
88%
Den Haag 1952 II
87%
88%
Rotterdam 1952 I
90 b.
91%
Rotterdam 1952 II
9C
90
Rotterdam 1957
95
Utrecht 1952
89% 1.
90%
Amsterdam 1956 I
81%
81%
Amsterdam 1956 11
91%
91
Amsterdam 1956 III
91%
91
Amsterdam '33 (C- en A-)
97%
Dordrecht 1956
80"»
80%
Alkmaar 1956
80%
81
A.N.P.-C.B.S.-BEURSINDICES.
Intern- concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
29-10 2-11 3-11
448.47 452.06 452.24
237.73 238.77 239.28
155.42 154.99 155.64
174.78 175.59 175.27
135.20 135.20 135 53
311.83 313.79 314.07
BEURSOVE-IZICHT.
De internationale waarden waren dins
dagmiddag bij de opening verdeeld. A.K.
Ü.'s en Philips Iets hoger, Unilevers en
Kon. Olies een kleinigheid lager De
handel had een kalm verloop, mede door
dat New York dinsdag gesloten bleef we
gens „Election Day" Ook de overige
Europèsche beurzen waren kleurloos en
dus gebeurde er op het Damrak niets
bijzondere. Van Wallstreet, dat meren
deels nauwelijks prijshoudend was geslo
ten, ging geen enkele stimulans uit. A.K.
U.'s op 380 circa 2 punten boven de slot-
koers van maandag. Kon. Olies op t 159
circa 2 dubbeltjes lager. Unliever eer
der aangeboden en een kleinigheid be
neden de vorige slotprljs. De Engelse
tak van het margarinefonds zal ln de
komende drie Jaren ruim drie miljoen
pond sterling ln Industriële projecten in
Ghana investeren. Philips opende op 653
onveranderd. Vraag voor New Yorkse re
kening deed de ltoers snel stijgen tot 656.
Da arbitrage nam de stukken uit de
markt terwijl daarnaast de beroepshan-
del een kansje waagde. Aandelen K.LJiï.
noteerden in Wallstreet dollar hoger.
Deze hoogtevlueht werd ln Amsterdam
gehonoreerd met een koerswinst van een
paar gulden. De vooruizichten voor de
K.L.M. werden ter beurze gunstiger be
oordeeld.
Scheepvaarten kalm maar voor hun doen
aan de vaste kant met koerswinsten van
een tot twee punten. Cultures verlaten
met geringe vemderingen. In de staats
fondsen ging niet veel om en de veran
deringen verschilden niet veel. vergele
ken bij de vorige slotkoersen. De onder
toon was eerder lete gemakkelijker.
In de Amerikaanse afdeling werd weer
ruim gehandeld in certificaten Studeba-
ker die drie dollar hoger tn Wallstreet
sloten. Een kwartier na de opening
werd de affaire een stuk rustiger Ge
daan werd van 28% dollarr tot circa 28%
dollar, tegen maandag 25% dollar 2ö'/g
dollar. Ook in Inland Natural gas ging
veel om. Deze hoek bleef echter geslo
ten en er werd met één notering vol
staan. De adviesprijs was 7% dollar, te
gen maandag 7% dollar. De omzet van
mandag bedroeg 2690 certificaten van 10
shares.
In de locale sector werden aandelen Du
Croo en Brauns geadviseerd op 162 ex
7 pet dividend, tegen 155 cum dividend
maandag. Zols bekend streeft de maat
schappij naar een fusie. Aandelen Koudijs
die maandag aanvankelijk lager werden
geadviseerd en uiteindelijk 6% p. hoger
op 338% noteerden werden dinsd-g een
paar punten hoger geadviseerd. Walvis
vaarten, maandag op twee na de groot
ste omzet, kregen opnieuw een hogers
adviesprijs.
Prolongatie 3 procent
Z
O
De mensen op het perron staan met
open monden* Geen wonder! Je ziet
heus niet elke dag 'h Engels meisje
in een tailleur met 'n dergelijke snel-
heid achter een Duitser aanrennen!
Op tien pas afstand van de uitgang
en de loketten heeft ze hem te pak
ken. Zij roept iets. Hij rent door. Hij
zoekt 't in snelheid, niet in bluf. En
waarom niet? We zijn hier niet in
Amerika. Iedere schrede brengt hem
nader bij dc Oostzone een in we
zen vreemd land en 'n land, waar
voor een Engelse zich wel tweemaal
zal bedenken aleer ze z'n bodem be
treedt. Is hij eenmaal die uitgang
door, dan is het je reinste waanzin
om hem achterna te gaan. 't Kan
wel drie weken duren eer ze je toe
staan je reis voort te zetten.
Zij weet dat. Daarom maakt zij het
hier met hem af.
Zij krijgt hem bij de enkel te pak
ken Maar hij struikelt niet slechts;
zij heeft 't een of ander foefje ge-
door JEFF BOGAR
bruikt en hij maakt een sierlijke pi
rouette en valt haar in de armen.
Even later zie ik, dat hij in de ene
hand nog steeds zijn koffer heeft,
maar niets in de andere.
Zij heeft mijn camera.
Die heeft de grond zelfs niet ge
raakt......
„Hoe moet ik u bedanken?" stamel
ik.
„Laat u maar", zegt zij met een
glimlach, ,,'t Is domweg een onder
deel van m'n dagtaak."
„Hoe bedoelt u?"
Ze lacht, 't Klinkt als een frisse zee
bries, na al het klokkend, lokkend-
kelig en sex-doordrenkt gelach dat je
in Beverly Hills te horen krijgt door
de telefoonMaar heus: het heeft
dezelfde uitwerking. Alleen maar
vlugger.
„Wilt u mij heus gaan vertellen, dat
je 't niet op tien meter afstand al
ruikt?"
Ik ben in raadselen,
onverkwikkelijk baantje."
„Mijn beroep", vervolgt zij. „M'n
„Ik volg u niet
„Dat is het aardigste complimentje
dat ik in jaren te horen krijg. Ik had
zo 't idee dat het mij Zelfs tijdens
m'n civiele pakjeik ben van de
politie."
„Sjonge", zeg ik. „Mochten ze ooit
aan een wervingsactie gaan denken
voor het onderdeel waarvan U deel
uitmaakt
„Fublieke veiligheid. Helmstedt".
dan zou U die heel alleen op
poten kunnen zetten, veronderstel ik.
Het lijkt me een gewiekst stel".
„Wij moeten onze ogen hier wel wijd
open houden".
„Dat schijnt zo, ja".
Ik kijk haar weer eens aan, terwijl
de trein zich in beweging zet. Mis
schien heb ik haar daarstraks ver
keerd getaxeerd. Heel opeens is zij
vlot. Kameraadschappelijk. Geen con
ventie, geen stijf gedoe. Ik zal die
Engelse meisjes nooit leren snappen:
't ene ogenblik zien ze je nog niet
staan, het volgende... doen ze van
„Hallo-jochie, fijn-da-'k-je-zie" van
Spitsbergen tot Saragossa. Ik denk
dat de waarheid in het midden ligt;
je hebt ze in twee soorten. Hen, die
je in Engeland leert kennen en hen.
die je in den vreemde ontmoet. Bel
den geven je eerst een koude douche
om mee te beginnen. Maar de ene
soort ontdooit.
„Er zijn er zeker niet veel van jul
lie die dat werk hier doen?" vraag
ik- „In '47 waren we met z'n riyaal-
1 ven. Nu met z'n vieren".
„En pakken jullie werkelijk misdadi
gers?"
„Zo opwindend is het nu ook weer
niet. Meetal is het domweg routine
werk. We liggen aan de grens. Daar
gebeuren soms rare dingen, weet U,
ook met wouwen. Illegale grensover
schrijding bijvoorbeeld. Veel gesmok
kel. Vrouwelijke reizigers moeten
sonis gefouileerd worden. Dat is mijn
afdeling
„Wat smokkelen zij dan?" wil ik
weten
„Niets bijzonders. Heel ln het begin
hebben wij eens een groothertogin te
pakken gehad die de overkant had
weten te bereiken van onder tot bo
ven beladen met familiejuwelen".
„Wat hebt U gedaan?"
„Haar gelukgewenst en laten schie
ten. Aan zoiets hebben wij geen
boodschap; als ze het wil riskeren
laat ze hun gang maar gaan".
„Waar zitten jullie dan wel achter
heen?"
„Saaie technische dingen- Dingen
met vreselijke lastige namen. Chemi
caliën. geneesmiddelen. Metalen. En
ook dingen die het normale handels
verkeer ongunstig kunnen beïnvloe
den, zoals Schnapps en optiek en
zo... cameralenzen bijvoorbeeld. Ik
heb een hele waslijst. Iets opwin
dends is daar echt niet bij".
„Dan zult U 't soms knap saai vin
den, denk ik".
„Zo is het".
„Ik weet, dat de Engelsen de dingen
graag altijd wat geringer voorstel
len, dan ze in werkelijkheid zijn. Wat
ik werkelijk denk is, dat U 'n gewél
dig opwindende baan hebt".
„Ach zo af en toe eens..."
„Ut zou het best eens willen horen".
„Nou... de manier bijvoorbeeld waar
op de Russen gestolen goederen ter
rugsturen is soms bijzonder schil
derachtig".
„Gestolen goeden terugsturen blijft
de hele wereld over altijd een schil
derachtig schouwspel, dunkt me",
„'t Gebeurt dan toch maar. 'n Tijdje
geleden passeerde een aantal grens
wachten de lijn om aan de boemel
te gaan Ze drukten de wagen van de
kolonel achterover, 'n levensgrote
Humber. Hij heeft die precies vieren
twintig uur lang gemist. De volgende
avond stónd zijn wagen weer netjes
voor zijn deur".
„In goede staat?"
„Er zaten hier en daar wat bloed
vlekken van de drie lijken die erin
zaten".
„Lijken?".
„Van de schuldigen. De dieven. Een
van hen had 'n briefje op zijn jas
gespeld, dat zij verantwoordelijk wa
ren bevonden en dat hun comman
dant zijn spijt betuigde voor het ver
oorzaakte ongerief".
„Ik snap 't nog steeds niet hele
maal..."
„O nee? De dieven waren schti'dfo
bevonden en doodgeschoten. Om aan
te tonen dat het aan de andere kant
aan discoiline niet ontbreekt, hadden
ze mèt de wagen ook de schuldigen
geretourneerd.
„Wel wat erg dramatisch".
„Neen. Niet op dezelfde schaal al3
de gevallen waar wij in het zieken
huis mee te maken hebben gekre
gen".
„Bent U dan ook al verpleegster?"
„Neen. Wij moeten alleen bewijzen
en getuigenissen verzamelen. Als het
vrouwen betreft Weet U als er
weer zo'n illegale karavaan de grens
overgaat zwart, zoals wij het noe
men, onofficieel en zij wordt door
de oostelijke grenswachten gepakt
en als er dan vrouwen bil zijn nu,
misschien kunt U nu wel raden wat
er gebeurt..."
„Allicht".
,,'n Enkele keer zien ze kans om deze
kant weer te halen. Als regel zijn
ze dan volkomen overstuur. Hyste
risch. En dan hebben zij medische
behandeling nodig..."
„Moeten zij dan per se op dlê ma
nier de grens over? Krijgen ze geen
officiële vergunning?"
„Wij van onze kant geven die zonder
meer. Dat is de stempelkant van
mijn werk. Van de andere kant gaat
het niet zo vlot. Misschien krijg je
die vergunning één keer, maar wil je
nóg eens gaan of heb je opont
houd gehad en is de geldigheidsduur
met een aantal dagen overschre
den..."
,.'t Is dus net zoiets als een visum
•tgenlljk?"
Wordt vervolgd