Stlïhtn
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
HET BLONDE GEVAAR
16
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG SI OKTOBER 1959
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Iets hoger bij geringe omzet
BEURSOVERZICHT.
Be handel was vrijdagmiddag voor de
laatste beursdag van deze week zeer
kalm. Be stemming was over het alge
meen niet ongunstig en alle internatio
nale waarden, behalve Kon. Olie. no
teerden boven de vorige slotprijzen. Het
naderende weekeinde was mede oorzaak
dat er niet veel omging. Be betere ten
dentie kwam van West-Duitsland, waar
de beurzen een tiental punten hoger no
teerden. Daarnaast was ook Londen be
ter. Wall Street was ongeanimeerd en
moet nog te veel op de staalstaking let
ten. Voor Philips en Unilevers hadden
Duitsland en Londen enige belangstel
ling. Hoofdzakelijk hierdoor kwamen
beide fondsen boven de vorige slotnote-
ringen uit. De koerswinsten waren ech
ter gering. AKU's goed prijshoudend zon
der meer. Kon. Olies vielen tegen, de
aandelen sloten in Wall Street dollar
lager en dit drukte vanzelfsprekend de
koers op het Damrak. De prijs f 158 lag
een daalder beneden de slotprijs van
donderdag. K.L.M. kreeg een hogere ad
viesprijs doordat de aandelen in New
York een halve dollar in herstel waren.
De tendentie In de scheepvaartsector was
eerder iets luier en ook in deze afdeling
was de handel klein. De noteringen in de
cultuurafdeling verschilden niet veel met
die van de vorige dag. Amsterdam Rub
bers fractioneel hoger. Ook in de staats
fondsen was de affaire zeer gering. De
prijzen lagen op een iets hoger niveau.
In de Amerikaanse sector werden certi-
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 1059%—10.60%. New York
3.77%3.77%. Montreal 3.98%—
3.98%. Parijs 76.87%—76.97%. Brus
sel 750—750%. Frankfort 9053—
9057. Stockholm 72.97—73.02. Zü-
rich 86.87—86.92. Milaan 60.84%—
60.89%. Kopenhagen 54.80—54.85.
Oslo 52.93%—52.98%. Wenen 14.60%
—14-61%. Lissabon 13.21—1352
Ankara 3.76%—3.77%.
VVVW*>^*WVVWV\*/w\V*VV
LEZERS SCHRIJVEN
Wachtgelegenheid op
veerplateau Breskens
Om de wachttijden bij het veer Vlis-
singenBreskens zo plezierig en ge
riefelijk mogelijk te maken staat sinds
kort aan de Zeeuws-Vlaamse kant een
splinternieuw restaurant aangeleund
tegen het dienstgebouw van de Prov.
Stoombootdiensten. De meestal tot
improduktief wachten gedwongen rei
ziger kan er zijn tijd korten met een
geurig kop koffie of een andere hart
versterking. Bovendien en dat is
misschien wel de belangrijkste func
tie van dit restaurant kan hij er
beschutting vinden, tegen de bij veer
ponten niet te miskennen invloeden
van een klimaat, dat zich vooral in de
herfst op deze plaatsen vaak met
storm en regen aandient. Een uit
komst dus voor de bootreizigers, die
daar 's morgens, 's middags en in het
begin van de avond arriveren en tot
een half uurtje wachten zijn ge-,
doemd.
Behalve de late avond-passanten! Die
worden hier af en toe vergeten. Wan
neer zij, opgejaagd door windvlagen,
en striemende regen, op een holletje
naar het restaurant trekken is alles
er in donker gehuld en is de deur er
onverbiddelijk gesloten, zoals maan
dagavond om kwart over tien het ge
val was.
Is het een wonder, dat deze categorie
motoristen, bromfietsers en andere
berijders van tweewielige „open"-
voertuigen verontwaardigd de schou
ders ophalen en de aanwezigheid van
het restaurant alleen maar kunnen be
kritiseren. Voor hen is er de telefoon
cel van twee bij twee meter
Vlissingen. Een bootpassagier.
Noot van de redactie: Van de zijde
van de Prov. Stoombootdiensten werd
ons desgevraagd meegedeeld, dat de
wachtgelegenheden volgens de in
structie tot het vertrek van de laat
ste boot geopend moeten blijven.
Advertentiet
de meest gevraagde
licaten Studebaker In een ruime open
hoek verhandeld en moesten terrein
prijsgeven, na de forse koersstijgingen
van de laatste dagen. In New York be
reikte het fohds donderdag wederom de
hoogste omzet met 369.600 shares. Het slot
lag echter aldaar 3 dollar lager. Op het
Damrak werd gehandeld op circa 25V.
dollar tegen donderdag 23% dollar.
In de locale sector werden aandelen Wal
visvaart in een open hoek verhandeld op
circa 123 tegen de vorige dag 120V*. De
handel in deze aandelen was vrij leven
dig en er werd geboden en gelaten voor
postjes van 6 en 10 stuks. Aandelen Gras
so's Kon. Machinefabrieken kregen een
iets hogere adviesprijs.
Prolongatie 3 pet.
29 okt. 30 okt.
Nederland 1959 97ft 97«
Nederland 1948 (3%) 87% 87%
Nederland 1955 (3%) 89& 89w
Nederland 1947 (3%) 3 90% 90H
Nederland 1937 3 89s1» 89A
Dollarlening 1947 3 89ft 89%
Investeringscert. 3 96yg 96% gb
Nederland 196A-64 3 97% 97
Ned. Xndië 1937 3 9G% 97
8 Woningbouwlening 1957 109 92%
Nat. Handelsbank 159 158
Ned. Handelmij. 227'/» 227%
Alg. Kunstzijde Unie 375% 375% gb
Berghs' en Jurgens 285 285
Calvê-Delft 63SV« gb 685
Hoogovens n.r. 655 gb 650 gb
Ned. Kabelfabriek 408 gb 407% gb
Philips 644% 649
Unilever 686 gb 686%
Wilton-Feijenoord 361 gb 200% gb
Blliiton 404 404%
Kon. Petroleum Mij. 16050 159
Amsterdam Rubber 110 110% gb
Holland Amerika Lijn 159 158 gb
Kon. Paketvaart 136-% 136
Rotterdamse Lloyd 144% 143
Scheepvaart Unie 140% 139%
Stv. Mij. Nederland 165 163
Ver. H.VA Mij. N.V. 147 145%
Dcli Mij. 170 170
Bank van Ned. gem. 4V« 97% 97%
Bank van Ned. gem. 5-1958 102% 103%
Van Berkels Patent 270 gb 270% gb
Albert Heijn 399
Centrale Suiker 296 300
Kon. Mij. De Schelde N.B. 222 222
Intern. Nickel 98 97%
American Motors 77% 77%
Anaconda 63 63ST<
Bethlehem Steel 56 56%
General Motors 53% 53%
Kennnecott 95V» 95
New York Central 30 30%
Pennsylvania 16%
Republic Steel 72% 73'/»
Shell Oil Comp. 72% 71%
Tide Water 25% 24%
U.S. Steel 99 99%
Nat. Can. Corp. «tt 10
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1901 83 83
Breda 1954 80% b 80%
Eindhoven 1954 82
Enschede 1954 80?'g 80%
Den Haag 1952 I 88 88%
Rotterdam 1952 I 90
Rotterdam 1952 II 89%
Rotterdam 1957 95
Utrecht 1952 91% 92
Amsterdam 1956 1 81% 81%
Amsterdam 1956 II 91'91%
Amsterdam 1956 III 91% 91%
Amsterdam '33 (C. A.) 97% 97%
Dordrecht 1936 80V«
Alkmaar 1956 81 81 b
A.N.P^-C.B.S. BEURSINDICES.
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
28/10 29/10 30/10
451.17 449.19 448 47
237.56 237.58 237.73
153.89 155.86 155.42
176.41 175.10 174.78
136.10 135-53 135.20
313.18 312.23 311.83
1315- Niemand twijfelde
aan de ernst van de plot
seling ontstane situatie.
Als Val Marian alle sche
pen terugriep, was dat stel
lig niet om een wissewasje;
weldra streken de eerste
formaties in de dokken van
Shastarluchtbasis neer.
Toen de Polaris binnen was,
begaf admiraal Vuldun zich
onmiddellijk naar het
hoofdkwartier, waar hij
zijn misnoegen over de
gang van zaken niet on
der stoelen of banken stak.
Zijn zware stem deed de
ruiten rinkelen. „Als je
vermoedt, dat die ellendi-
fe verrader van een Zorin
ier achter zit en dat hij
vanuit Markad opereert, laten wc dan spij
kers met koppen slaan. Geef me honderd
schepen en ik veeg dat nest kompleet van de
kaart!" Val Marian trachtte zijn doordraven
de vriend te kalmeren en ook de immer onbe
wogen Eldred kwam hem te hulp. „Rustig aan
wat, Vuldun" suste hij. „Je weet evengoed als
wij, dat het eeuwenoude Orgol-Granol Pact
ons belet in te grijpen bij binnenlandse aan
gelegenheden van het territorium der groe
ne mannen. Wij mogen de eer van onze voor
vaderen niet besmeuren. Bovendien bestaat
de bevolking van Markad slechts voor 'n zeer
klein deel uit Zorinisten. Neen, dat zou talloze
onschuldigen het leven kosten!"
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK
Beroepen te Harlingen (bocz.) G. Was
senaar te Harderwijk. Bedankt voor
's-Heer Arendskerke (toez.) M. van
den Bosch te Nichtevecht. Bedankt
voor ElspeetUddel en Vierhouten
(toez.) A. J. Timmer te Huizen
(N.-H.).
GEREF. KERKEN
Beroepen te Dinteloord F. L. van dei-
Bom, kand. te Amsterdam. Bedankt
voor KlundertZevenbergen C. M.
van der Loo te Dordrecht.
CHRIST. GEREF. KERKEN
Beroepen te Zwaagtyesteinde W.
Heerma te Venendaal.
GEREF. GEMEENTEN.
Bedankt voor Dordrecht K. de Gier
te 's-Gravenhage.
Advertentie j
DETECTIVE-ROMAN DOOR BERKELEY GRAY
52
Daarna sprak hij geen woord meer
om Davidson niet te storen, nu de
auto met een geweldige snelheid
langs de weg schoof. Gevaar voor
een ongeluk was echter zeer gering
want de lichten van tegenliggers zou
den gauw genoeg in de duisternis
te zien zijn.
Ze reden door Little Braden zonder
hun vaart te verminderen en na
derden nu Beaconsfield. Er was
haast geen verkeer meer in het stad
ie. daarvoor was het nu te laat.
Van een Austin Sheerline was geen
spoor te bekennen.
„Halt!" commandeerde Williams. Da
vidson remde zo hard hij kon en
met een Bchok kwam de auto tot
stilstand. Een politieagent kwam op
hun toelopen. „Er moet hier zojuist
een Austin Sheerline langs gereden
Zijn", riep Williams vanuit het
naampje. «Welke kant is hij opge
gaan? We zijn van Scotland Yard".
„Ik zag al dat het een politieauto
wasSheerline, zei U Nog geen
minuut geleden de richting van Lon
den uitgegaan". De politieagent wees
met zijn vinger de richting aan.
„Ik dacht al dat er iets mis was,
toen ik hem zo woest voorbij zag
vliegen".
Maar Davidson luisterde al niet
meer en gaf weer vol gas. Ze reden
in volle vaart Beaconsfield uit en
de grote weg naar Londen op en
hier kon Davidson laten zien tot
wat voor snelheid een politieauto in
staat is.
Williams hield zich krampachtig aan
de bank vast in de hoop op een goe
de afloop. Al heel gauw ontdekten
ze de lichten van een auto.
Freane reed snel. maar Davidson
reed nog sneller, ze haalden de an
dere auto dan ook gauw genoeg in.
Davidson drukte op de claxon en
wenkte Freane om te stoppen ter-
vijl hij hem met zijn auto naar de
kant van de weg toe dwong.
Het leek El'eane beter aan het ver
zoek gehoor te geven, vooral ook
omdat hij op het ogenblik niet tot
veilig rijden in staat was. Hij dacht
dat hij een bekeuring zou krijgen
omdat hij veel te hard gereden had.
„Mijnheer Freane", zei Williams, op
de Austin toelopend, zoudt U zo goed
willen zijn om even uit uw auto te
komen?"
Freane gehoorzaamde mopperend.
Hij had weer wat kleur op zijn ge
zicht maar zag er toch nog niet
goed uit.
„Waarom moet ik de auto uit?"
vroeg hij kwaad. „Het spijt me dat
ik te hard door de stad reed
„Hebt U vanavond erge haast, me
neer?" onderbrak Williams hem.
die twee koffers in de duto ontdekt
had. „Waarom stopte U niet toen U
me in de tuin voorbij reed? Ik gaf
U daar toch al een teken om te
stoppen. Ik moet U dringend over
een zekere Conquest spreken".
De uitdrukking van woede, die bij
het horen van Conpuests naam op
Freane's gezicht verscheen, zei ge
noeg. Opeens herkende hij Williams
als de man die die middags bij hem
op het kantoor geweest was. ïn een
plotselinge opwelling van angst
kwam hij met gebalde vuist op Wil
liams af en probeerde hem op zijn
gezicht te slaan. De inspecteur was
op deze aanval niet voorbereid en
toen Freane hem oen flinke slag
onder de kin gaf wankelde hij en
viel languit op de grond. Freane pro
beerde vlug naar zijn auto terug te
lopen, maar Davidson pakte hem
stevig beet en hield hem vast.
„Dat was dom van U, mijnheer
Freane". zei hij. Toen draaide hij
zich naar Williams. „Gaat het. in
specteur?"
Williams stond gebarend op.
„Hiervoor zou ik U kunnen arres
teren", zei hij woest. „U gaat nu
direct met ons naar uw huis terug
en brengt ons naar de tweede uit
gang van uw schuilkelder. Ik heb
gehoord dat Conquest er met nog
enigen in opgesloten zit en ik wil
weten wat er aan de hand is. Ik
hoop dat U rustig mee zult gaan".
Zonder tegenspraak gehoorzaamde
Freane. Hij volgde Williams naar de
politieauto, stapte gewillig achter in
en ging zitten. Zijn hele houding ver
anderde. hij was opeens een bijna
beklagenswaardige figuur. Zijn auto
bleef op het gras aan de kant van
de weg achter. Williams dacht dat
Freane tijdens de rit wel tot praten
zou komen, maar Freane bleef als
verdoofd voor zich uit staren. Pas
toen de auto voor het terras van
High Mount stopte probeerde hij
zich te vermannen.
„Het spijt me dat ik U geslagen
heb", zei hij dof. „Ik hoop dat U
me er niet voor zult arresteren. Ik
ben mezelf niet. Ik heb een
schok gehad en moet vanavond voor
een dringende zaak naar Londen".
..En ik moet voor een dringende zaak
hier zijn", zei Williams koel. „U
brengt me nu direct naar die tweede
uitgang; er is al veel te veel op
onthoud geweest".
„En als ik weiger?" zei Freane op
eens, met iets van zijn oude geest
kracht.
„Wees nu maar eens verstandig!"
zei Williams. „Moet ik uw personeel
soms van bed lichten om me die
uitgang te wijzen Zij zullen ook
wel weten waar hij is!"
„Ik kom al", zei Freane Hij sprak
nu weer op rustige toon Zijn bloed
doorlopen ogen kregen plotseling
een nieuwe glans. Hij was nog niet
verslagen... Zonder nog een woord te
zeggen ging hij hun voor naar een
goéd onderhouden moestuin. Aan het
einde ervan stond een Vvitgekalkt
bijgebouwtje, waar Freane op toe
liep en naar binnen ging. Het licht
van twee zaklantaarns scheen op
wat gereedschap, dat over de grond
verspreid lag. Er was een ijzeren
riooldeksel in het midden van de
vloer.
„Is het dit?" vroeg Williams.
„Ja".
„Neem dit deksel dan weg!"
Freane nam een sleutel uit zijn zak
en stak hem in een sleutelgat dat in
het deksel aangebracht was. Daarna
trok hij uit alle macht aan een ste
vig handvat en met grote moeite
scnoof hij het zware deksel terug.
„De schacht leidt regelrecht naar de
schuilkelder", zei Freane op een
toon alsof de hele geschiedenis hem
nu verder niet aanging „Jullie kunt
op die sporter, daar naar beneden, ze
zijn sterk genoeg. Ik kom wel achter
jullie aan".
De inspecteur stootte een kort lachje
uit. „Het spijt me maar ik vertrouw
U niet meer! Gaat U maar eerst
naar beneden".
Er kwam een boosaardige uitdruk
king in Freane's ogen m»ar hij deed
wat hem geboden vyerd. Hij wist dat
dit het einde was en dat hij het
spel verloren had.
Davidson was de laatste die de
schacht binnenging. William volgde
Freane op de voet toen ze beneden
door een smalle tunnel liepen en in
de, kleine ruimte kwamen waar de
luchtverversingsinstallatie stond. De
inspecteur liet het licht van zijn
zaklantaarn op alle knoppen en wij-
zerplaatjes schijnen
„Is dit bord aangesloten?"