Stlïhtn PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer HET BLONDE GEVAAR 16 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG SI OKTOBER 1959 AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Iets hoger bij geringe omzet BEURSOVERZICHT. Be handel was vrijdagmiddag voor de laatste beursdag van deze week zeer kalm. Be stemming was over het alge meen niet ongunstig en alle internatio nale waarden, behalve Kon. Olie. no teerden boven de vorige slotprijzen. Het naderende weekeinde was mede oorzaak dat er niet veel omging. Be betere ten dentie kwam van West-Duitsland, waar de beurzen een tiental punten hoger no teerden. Daarnaast was ook Londen be ter. Wall Street was ongeanimeerd en moet nog te veel op de staalstaking let ten. Voor Philips en Unilevers hadden Duitsland en Londen enige belangstel ling. Hoofdzakelijk hierdoor kwamen beide fondsen boven de vorige slotnote- ringen uit. De koerswinsten waren ech ter gering. AKU's goed prijshoudend zon der meer. Kon. Olies vielen tegen, de aandelen sloten in Wall Street dollar lager en dit drukte vanzelfsprekend de koers op het Damrak. De prijs f 158 lag een daalder beneden de slotprijs van donderdag. K.L.M. kreeg een hogere ad viesprijs doordat de aandelen in New York een halve dollar in herstel waren. De tendentie In de scheepvaartsector was eerder iets luier en ook in deze afdeling was de handel klein. De noteringen in de cultuurafdeling verschilden niet veel met die van de vorige dag. Amsterdam Rub bers fractioneel hoger. Ook in de staats fondsen was de affaire zeer gering. De prijzen lagen op een iets hoger niveau. In de Amerikaanse sector werden certi- Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 1059%—10.60%. New York 3.77%3.77%. Montreal 3.98%— 3.98%. Parijs 76.87%—76.97%. Brus sel 750—750%. Frankfort 9053— 9057. Stockholm 72.97—73.02. Zü- rich 86.87—86.92. Milaan 60.84%— 60.89%. Kopenhagen 54.80—54.85. Oslo 52.93%—52.98%. Wenen 14.60% —14-61%. Lissabon 13.21—1352 Ankara 3.76%—3.77%. VVVW*>^*WVVWV\*/w\V*VV LEZERS SCHRIJVEN Wachtgelegenheid op veerplateau Breskens Om de wachttijden bij het veer Vlis- singenBreskens zo plezierig en ge riefelijk mogelijk te maken staat sinds kort aan de Zeeuws-Vlaamse kant een splinternieuw restaurant aangeleund tegen het dienstgebouw van de Prov. Stoombootdiensten. De meestal tot improduktief wachten gedwongen rei ziger kan er zijn tijd korten met een geurig kop koffie of een andere hart versterking. Bovendien en dat is misschien wel de belangrijkste func tie van dit restaurant kan hij er beschutting vinden, tegen de bij veer ponten niet te miskennen invloeden van een klimaat, dat zich vooral in de herfst op deze plaatsen vaak met storm en regen aandient. Een uit komst dus voor de bootreizigers, die daar 's morgens, 's middags en in het begin van de avond arriveren en tot een half uurtje wachten zijn ge-, doemd. Behalve de late avond-passanten! Die worden hier af en toe vergeten. Wan neer zij, opgejaagd door windvlagen, en striemende regen, op een holletje naar het restaurant trekken is alles er in donker gehuld en is de deur er onverbiddelijk gesloten, zoals maan dagavond om kwart over tien het ge val was. Is het een wonder, dat deze categorie motoristen, bromfietsers en andere berijders van tweewielige „open"- voertuigen verontwaardigd de schou ders ophalen en de aanwezigheid van het restaurant alleen maar kunnen be kritiseren. Voor hen is er de telefoon cel van twee bij twee meter Vlissingen. Een bootpassagier. Noot van de redactie: Van de zijde van de Prov. Stoombootdiensten werd ons desgevraagd meegedeeld, dat de wachtgelegenheden volgens de in structie tot het vertrek van de laat ste boot geopend moeten blijven. Advertentiet de meest gevraagde licaten Studebaker In een ruime open hoek verhandeld en moesten terrein prijsgeven, na de forse koersstijgingen van de laatste dagen. In New York be reikte het fohds donderdag wederom de hoogste omzet met 369.600 shares. Het slot lag echter aldaar 3 dollar lager. Op het Damrak werd gehandeld op circa 25V. dollar tegen donderdag 23% dollar. In de locale sector werden aandelen Wal visvaart in een open hoek verhandeld op circa 123 tegen de vorige dag 120V*. De handel in deze aandelen was vrij leven dig en er werd geboden en gelaten voor postjes van 6 en 10 stuks. Aandelen Gras so's Kon. Machinefabrieken kregen een iets hogere adviesprijs. Prolongatie 3 pet. 29 okt. 30 okt. Nederland 1959 97ft 97« Nederland 1948 (3%) 87% 87% Nederland 1955 (3%) 89& 89w Nederland 1947 (3%) 3 90% 90H Nederland 1937 3 89s1» 89A Dollarlening 1947 3 89ft 89% Investeringscert. 3 96yg 96% gb Nederland 196A-64 3 97% 97 Ned. Xndië 1937 3 9G% 97 8 Woningbouwlening 1957 109 92% Nat. Handelsbank 159 158 Ned. Handelmij. 227'/» 227% Alg. Kunstzijde Unie 375% 375% gb Berghs' en Jurgens 285 285 Calvê-Delft 63SV« gb 685 Hoogovens n.r. 655 gb 650 gb Ned. Kabelfabriek 408 gb 407% gb Philips 644% 649 Unilever 686 gb 686% Wilton-Feijenoord 361 gb 200% gb Blliiton 404 404% Kon. Petroleum Mij. 16050 159 Amsterdam Rubber 110 110% gb Holland Amerika Lijn 159 158 gb Kon. Paketvaart 136-% 136 Rotterdamse Lloyd 144% 143 Scheepvaart Unie 140% 139% Stv. Mij. Nederland 165 163 Ver. H.VA Mij. N.V. 147 145% Dcli Mij. 170 170 Bank van Ned. gem. 4V« 97% 97% Bank van Ned. gem. 5-1958 102% 103% Van Berkels Patent 270 gb 270% gb Albert Heijn 399 Centrale Suiker 296 300 Kon. Mij. De Schelde N.B. 222 222 Intern. Nickel 98 97% American Motors 77% 77% Anaconda 63 63ST< Bethlehem Steel 56 56% General Motors 53% 53% Kennnecott 95V» 95 New York Central 30 30% Pennsylvania 16% Republic Steel 72% 73'/» Shell Oil Comp. 72% 71% Tide Water 25% 24% U.S. Steel 99 99% Nat. Can. Corp. «tt 10 PREMIELENINGEN Amsterdam 1901 83 83 Breda 1954 80% b 80% Eindhoven 1954 82 Enschede 1954 80?'g 80% Den Haag 1952 I 88 88% Rotterdam 1952 I 90 Rotterdam 1952 II 89% Rotterdam 1957 95 Utrecht 1952 91% 92 Amsterdam 1956 1 81% 81% Amsterdam 1956 II 91'91% Amsterdam 1956 III 91% 91% Amsterdam '33 (C. A.) 97% 97% Dordrecht 1936 80V« Alkmaar 1956 81 81 b A.N.P^-C.B.S. BEURSINDICES. Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indon. fondsen Algemeen 28/10 29/10 30/10 451.17 449.19 448 47 237.56 237.58 237.73 153.89 155.86 155.42 176.41 175.10 174.78 136.10 135-53 135.20 313.18 312.23 311.83 1315- Niemand twijfelde aan de ernst van de plot seling ontstane situatie. Als Val Marian alle sche pen terugriep, was dat stel lig niet om een wissewasje; weldra streken de eerste formaties in de dokken van Shastarluchtbasis neer. Toen de Polaris binnen was, begaf admiraal Vuldun zich onmiddellijk naar het hoofdkwartier, waar hij zijn misnoegen over de gang van zaken niet on der stoelen of banken stak. Zijn zware stem deed de ruiten rinkelen. „Als je vermoedt, dat die ellendi- fe verrader van een Zorin ier achter zit en dat hij vanuit Markad opereert, laten wc dan spij kers met koppen slaan. Geef me honderd schepen en ik veeg dat nest kompleet van de kaart!" Val Marian trachtte zijn doordraven de vriend te kalmeren en ook de immer onbe wogen Eldred kwam hem te hulp. „Rustig aan wat, Vuldun" suste hij. „Je weet evengoed als wij, dat het eeuwenoude Orgol-Granol Pact ons belet in te grijpen bij binnenlandse aan gelegenheden van het territorium der groe ne mannen. Wij mogen de eer van onze voor vaderen niet besmeuren. Bovendien bestaat de bevolking van Markad slechts voor 'n zeer klein deel uit Zorinisten. Neen, dat zou talloze onschuldigen het leven kosten!" KERKNIEUWS NED. HERV. KERK Beroepen te Harlingen (bocz.) G. Was senaar te Harderwijk. Bedankt voor 's-Heer Arendskerke (toez.) M. van den Bosch te Nichtevecht. Bedankt voor ElspeetUddel en Vierhouten (toez.) A. J. Timmer te Huizen (N.-H.). GEREF. KERKEN Beroepen te Dinteloord F. L. van dei- Bom, kand. te Amsterdam. Bedankt voor KlundertZevenbergen C. M. van der Loo te Dordrecht. CHRIST. GEREF. KERKEN Beroepen te Zwaagtyesteinde W. Heerma te Venendaal. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt voor Dordrecht K. de Gier te 's-Gravenhage. Advertentie j DETECTIVE-ROMAN DOOR BERKELEY GRAY 52 Daarna sprak hij geen woord meer om Davidson niet te storen, nu de auto met een geweldige snelheid langs de weg schoof. Gevaar voor een ongeluk was echter zeer gering want de lichten van tegenliggers zou den gauw genoeg in de duisternis te zien zijn. Ze reden door Little Braden zonder hun vaart te verminderen en na derden nu Beaconsfield. Er was haast geen verkeer meer in het stad ie. daarvoor was het nu te laat. Van een Austin Sheerline was geen spoor te bekennen. „Halt!" commandeerde Williams. Da vidson remde zo hard hij kon en met een Bchok kwam de auto tot stilstand. Een politieagent kwam op hun toelopen. „Er moet hier zojuist een Austin Sheerline langs gereden Zijn", riep Williams vanuit het naampje. «Welke kant is hij opge gaan? We zijn van Scotland Yard". „Ik zag al dat het een politieauto wasSheerline, zei U Nog geen minuut geleden de richting van Lon den uitgegaan". De politieagent wees met zijn vinger de richting aan. „Ik dacht al dat er iets mis was, toen ik hem zo woest voorbij zag vliegen". Maar Davidson luisterde al niet meer en gaf weer vol gas. Ze reden in volle vaart Beaconsfield uit en de grote weg naar Londen op en hier kon Davidson laten zien tot wat voor snelheid een politieauto in staat is. Williams hield zich krampachtig aan de bank vast in de hoop op een goe de afloop. Al heel gauw ontdekten ze de lichten van een auto. Freane reed snel. maar Davidson reed nog sneller, ze haalden de an dere auto dan ook gauw genoeg in. Davidson drukte op de claxon en wenkte Freane om te stoppen ter- vijl hij hem met zijn auto naar de kant van de weg toe dwong. Het leek El'eane beter aan het ver zoek gehoor te geven, vooral ook omdat hij op het ogenblik niet tot veilig rijden in staat was. Hij dacht dat hij een bekeuring zou krijgen omdat hij veel te hard gereden had. „Mijnheer Freane", zei Williams, op de Austin toelopend, zoudt U zo goed willen zijn om even uit uw auto te komen?" Freane gehoorzaamde mopperend. Hij had weer wat kleur op zijn ge zicht maar zag er toch nog niet goed uit. „Waarom moet ik de auto uit?" vroeg hij kwaad. „Het spijt me dat ik te hard door de stad reed „Hebt U vanavond erge haast, me neer?" onderbrak Williams hem. die twee koffers in de duto ontdekt had. „Waarom stopte U niet toen U me in de tuin voorbij reed? Ik gaf U daar toch al een teken om te stoppen. Ik moet U dringend over een zekere Conquest spreken". De uitdrukking van woede, die bij het horen van Conpuests naam op Freane's gezicht verscheen, zei ge noeg. Opeens herkende hij Williams als de man die die middags bij hem op het kantoor geweest was. ïn een plotselinge opwelling van angst kwam hij met gebalde vuist op Wil liams af en probeerde hem op zijn gezicht te slaan. De inspecteur was op deze aanval niet voorbereid en toen Freane hem oen flinke slag onder de kin gaf wankelde hij en viel languit op de grond. Freane pro beerde vlug naar zijn auto terug te lopen, maar Davidson pakte hem stevig beet en hield hem vast. „Dat was dom van U, mijnheer Freane". zei hij. Toen draaide hij zich naar Williams. „Gaat het. in specteur?" Williams stond gebarend op. „Hiervoor zou ik U kunnen arres teren", zei hij woest. „U gaat nu direct met ons naar uw huis terug en brengt ons naar de tweede uit gang van uw schuilkelder. Ik heb gehoord dat Conquest er met nog enigen in opgesloten zit en ik wil weten wat er aan de hand is. Ik hoop dat U rustig mee zult gaan". Zonder tegenspraak gehoorzaamde Freane. Hij volgde Williams naar de politieauto, stapte gewillig achter in en ging zitten. Zijn hele houding ver anderde. hij was opeens een bijna beklagenswaardige figuur. Zijn auto bleef op het gras aan de kant van de weg achter. Williams dacht dat Freane tijdens de rit wel tot praten zou komen, maar Freane bleef als verdoofd voor zich uit staren. Pas toen de auto voor het terras van High Mount stopte probeerde hij zich te vermannen. „Het spijt me dat ik U geslagen heb", zei hij dof. „Ik hoop dat U me er niet voor zult arresteren. Ik ben mezelf niet. Ik heb een schok gehad en moet vanavond voor een dringende zaak naar Londen". ..En ik moet voor een dringende zaak hier zijn", zei Williams koel. „U brengt me nu direct naar die tweede uitgang; er is al veel te veel op onthoud geweest". „En als ik weiger?" zei Freane op eens, met iets van zijn oude geest kracht. „Wees nu maar eens verstandig!" zei Williams. „Moet ik uw personeel soms van bed lichten om me die uitgang te wijzen Zij zullen ook wel weten waar hij is!" „Ik kom al", zei Freane Hij sprak nu weer op rustige toon Zijn bloed doorlopen ogen kregen plotseling een nieuwe glans. Hij was nog niet verslagen... Zonder nog een woord te zeggen ging hij hun voor naar een goéd onderhouden moestuin. Aan het einde ervan stond een Vvitgekalkt bijgebouwtje, waar Freane op toe liep en naar binnen ging. Het licht van twee zaklantaarns scheen op wat gereedschap, dat over de grond verspreid lag. Er was een ijzeren riooldeksel in het midden van de vloer. „Is het dit?" vroeg Williams. „Ja". „Neem dit deksel dan weg!" Freane nam een sleutel uit zijn zak en stak hem in een sleutelgat dat in het deksel aangebracht was. Daarna trok hij uit alle macht aan een ste vig handvat en met grote moeite scnoof hij het zware deksel terug. „De schacht leidt regelrecht naar de schuilkelder", zei Freane op een toon alsof de hele geschiedenis hem nu verder niet aanging „Jullie kunt op die sporter, daar naar beneden, ze zijn sterk genoeg. Ik kom wel achter jullie aan". De inspecteur stootte een kort lachje uit. „Het spijt me maar ik vertrouw U niet meer! Gaat U maar eerst naar beneden". Er kwam een boosaardige uitdruk king in Freane's ogen m»ar hij deed wat hem geboden vyerd. Hij wist dat dit het einde was en dat hij het spel verloren had. Davidson was de laatste die de schacht binnenging. William volgde Freane op de voet toen ze beneden door een smalle tunnel liepen en in de, kleine ruimte kwamen waar de luchtverversingsinstallatie stond. De inspecteur liet het licht van zijn zaklantaarn op alle knoppen en wij- zerplaatjes schijnen „Is dit bord aangesloten?"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 8