Besprekingen over harmonisering
verkeersregels in Europese landen
Première van Toon Hermans' film
„Moutarde van Sonansee"
KLANKBORD
M0TIE-SUURH0FF OVER
LOONBELEID VERWORPEN
VRIJDAG 23 OKTOBER 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
3
ZEVENTIENDE VERKEERSDAG K.N.A.C.
Minister Korthals tegenstander
afsluiten van binnensteden
In zijn openingswoord tot de zeventiende verkeersdag van de KNAC lieeft
de minister van verkeer en waterstaat, de heer H. A. Korthals, medege
deeld, dat de Benelux-besprekingen over liarmonisering van de voornaam
ste verkeersregels onlangs zijn uitgebreid tot een aantal andere West-
Europese landen. In het. begin van deze maand zijn de eerste besprekingen
te dien aanzien gehouden tussen de vertegenwoordigers dezer landen. De
harmonisatie-idee vond algemene instemming. Besloten is dit overleg
voort te zetten.
Hij verklaarde zich tegenstander van
het afsluiten van binnensteden om
een eind te maken aan verkeerscon-
gesties. Het meest logische is nu een
maal vaak niet het beste, zo zeide
hij. Het aanleggen van ringwegen,
die het doorgaande verkeer in staat
stellen het stadscentrum te vermij
den, het stimuleren van openbaar
vervoer, het instellen van één-rich-
tingverkeer, het aanleggen van par
keergarages onder of boven de grond,
't weren van „langparkeerders'* door
invoering van parkeerschijven of par-
keermeters, zijn mogelijkheden, wel
ke tot verlichting kunnen bijdragen.
Het is echter zo, dat indien de ver
keersintensiteit zodanig blijft toene
men, dat zij alle prognoses achter
zich laat, men noodgedwongen diéper
ingrijpende maatregelen zal moeten
overwegen, aldus minister Korthals-
De voorzitter van de KJN.A.C. jhr.
mr. J. Th. M. Smits van Oyen noem
de het onderwerp van de dag „ste
delijke verkeersvraagstukken" het
grootste verkeersprobleem vol be
angstigende en gecompliceerde moei
lijkheden. Het is niet duidelijk hoe
het verkeer, elke prognose achterha
lend, in de grotere agglomeraties op
gang kan worden gehouden. Gelet
tenminste op de tegenwoordige aan
pak, zo voegde jhr. Smits van Oyen
hier aan toe.
Voor elke 10 voor de sloop bestem
de personenauto's komen er onge
veer 34 bij, voor elke 10 vrachtwa
gens 30, voor elke 10 autobussen. 40
en voor elke 10 motoren en scooters
35. In tal van gemeenten is geen geld
om versleten verkeersinst-allaties te
vervangen. De verkeerstechnische en
stedebouwkundige aspecten van het
vraagstuk werden aan de orde ge
steld door prof. dr. ir. Mas-Erich
Feuchtinger, hoogleraar te Ulm, die
voor tal van steden, ook voor
Utrecht, uitvoerige verkeersplannen
heeft gemaakt.
Hij stelde, dat het thans mogelijk is
op wetenschappelijke basis progno
ses te maken over de ontwikkeling
van economie en verkeer, die meer
zijn dan twijfelachtige schattingen.
Loon
(Slot van pag. 1)
J. Witteveen, een beschouwing gepu
bliceerd over de miljoenen-nota I960.
Het kritische geluid, dat deze libe
rale politicus laat horen over die no
ta, kan hier goeddeels buiten be
schouwing worden gelaten.
Hij geeft echter ook zijn mening
over de vrijere loonvorming en die
verdient wel de aandacht.
Prof. Witteveen zegt, dat het crite
rium van de produktiviteit zeer
moeilijk bruikbaar is, omdat nauw
keurige en betrouwbare gegevens
over de stijging van de produktiviteit
in de meeste bedrijfstakken" ontbre
ken.
Er moet gegoocheld worden met cij
fers, die een volkomen onvoldoende
basis hebben.
Hij berekent aan de hand van wat
er ln de metaalindustrie is gebeurd
per 1 april 1960 de gemiddelde
loonstijging op 11 waarbij dan is
inbegrepen de nog komende compen
satie voor de huur en melkprijsver
hoging.
Dat is 5 meer dan de Sociaal-Eco
nomische Raad mogelijk achtte op
grond van de produktiviteitsstijging.
Er ontstaat dus gevaar van prijsstij
ging.
Prof. Witteveen acht het op zichzelf
juist, dat de regering geen prijsver
hoging wil toestaan, maar lüj twij
felt er aan of dit verbod na verloop
van enige tijd nog effect zal sorte-
ren. Gedetailleerde en werkelijk ef
fectieve prijscontrole is onmogelijk en
ook zelfs ongewenst.
Op de duur zal men niet kunnen be
letten, dat de prijzen zich bij de kos
ten aanpassen.
Prof. Witteveen voorziet dan ook in
1960 een sterk inflatoire loonontwik
keling, waarvan iedereen de schade
moet dragen.
Zijn betoog komt daarop neer, dat
het huidige vrije loonbeleid een illu
sie schept, die niet te verwerkelijken
zal zijn. Niemand zal namelijk be
reid zijn zichzelf de vrijwillige be
perkingen op te leggen, die zo'n be
leid op dat ogenblik nog vereist-
mt5t. In Japan is de politiee van me
ning dat de wet tot-en-met dient te
worden nageleefd. Vijf groente ven
ters die een knobbeltje maakten om
te bepalen wie' de rekening van 3
gulden in een restaurant zou moeten
betalen, werden gearresteerd wegens;
gokken en moesten een nacht in de
cel vertoeven.
Film. Mogen wij de Londense „Dai
ly Telegraph" geloven en waarom
niet.? het is een nette krant dan
heeft woensdag, bij de 154ste ver
jaardag van Nelsons zeeslag bij Tra
falgar, een functionaris van de B.B C.
de admiraliteit opgebeld om te vra
gen of er in het archief misschien
een film van dat zeegevecht voor
radig was. Hij wou die film wel voor
«S televisie hebben—
In Nederland rijden veertig auto's
per duizend inwoners. In 1980
moet men rekenn op 100 auto's
per 1000 inwoners. De verkeers
dichtheid in Nederland met een
entwintig auto's per kilometer be
schikbareweg (Europees gemid
delde zeventien) is echter groot.
In 1980 zal daarom drie-en-een-
half maal zoveel wegruimte be
schikbaar moeten zijn als thans.
Bij deze berekening zijn bevol
kingsgroei en overgang van twee
op vierwielige voertuigen in aan
merking genomen.
Een prognose over motorïsering is
nog geen verkeersprognose. Voor
steekhoudende uitspraken is het ma
ken van verkeersprognoses in be
trekkelijk eng afgebakende gebieden
nodig. Daartoe dienen verkeers-
research en inventarisatie van plan
nen voor verkecrsvoorzienïngen.
Sprekende over bestrijding van be
staande noodsituaties gaf prof.
Feuchtinger als remedies onder an
dere het scheiden van langzaam en
snelverkeer, vergroting van kruis
punten, instellen van een-richting-
verkeer en rationalisatie van par
keerruimte aan- In afwachting van
structurele wijzigingen van stads
plattegronden' is- er voorlopig genoeg
te doen. Prof. Feuchtinger acht het
sluiten van stadscentra onjuist. Le
vende stadskernen moeten ontlast
worden met ringwegen (tangenten),
die in grote steden kruisingsvrij
moeten zijn. Hij verwacht de Ame
rikaanse methoden van verkeerssa-
nering door het reconstrueren van
gehele stadsdelen nog niet in Euro
pa. Toch moet het de stedebouw zijn
die het verkeer gaande houdt. Een
stad met een minimum aan verkeer
en met een open kern is een gezón
de stad, aldus prof. Feuchtinger.
De financiële en economische aspec
ten van ..het verkeer in de bran
ding" werden belicht door de oud
president-directeur van de herstel-
bank J. F. Posthuma ec. drs.
Het verkeer zal in de toekomst een
groot beroep moeten doen op de ka
pitaalmarkt. De heer Postuma on
derschrijft daarbij echter niet de
conclusie van het rapport „verkeer
en welvaart" van de Nederlandse
maatschappij voor nijverheid en
handel, dat voor de verkeersexpan-
sie tussen 1959 en 1970 een investe
ring van 11.5 miljard gulden nodig
acht.
Bij een kapitaalaanbod van ander
half miljard gulden per jaar kan
men volgens de heer Postuma een
vraag Aan achthonderd miljoen uit
de verkeerssector verwachten. Men
zal moeten trachten deze vraag te
verminderen om de markt niet te
ontwrichten. Het slagen van een be
roep van driehonderd miljoen gulden
voor het verkeer is veeleer mogelijk-
Daarnaast zal de overheid vijfhon
derd miljoen beschikbaar moeten
stellen om een tienjarenplan te ver
wezenlijken in overeenstemming met
de wensen uit de verkeerssector.
Amortisering van tien 40-jarige
leningen zou uit de motorrijtui
genbelasting kunnen worden op
gebracht. Theoretisch zou één
percent van de vennootschapsbe
lasting kunnen worden afgezon
derd' om devijfhonderd miljoen
per jaar te verkrijgen.
(Vervolg van pag. 1
tijk van de komende maanden zal
moeten aantonen, in hoeverre de si
tuatie zich zal voordoen, dat er voor
verdere verbeteringen als de huur
en melkprijsverhogiitg uit de pro
duktiviteitsstijging is gevonden
geen ruimte is.
De heer Van Eibergen (a.r.), die
spi'ak van een wat gedifferentieerde
geleide loonpolitiek, gewaagde voorts
van enige ongerustheid bij zijn frac
tie, omdat er al te veel tijd verspild
is met debatten over spelregels. Hij
hield de regering voor. dat als zij
bang is voor ove'rbesteding, alle be
stedingscategorieën onder de loep ge
nomen behoren te worden en niet al
leen de lonen.
De heer Van Mastri<rt (c.h.) stelde
het teleur, dat de regering blijkbaar
met enige vrees meer vrijheid en
verantwoordelijkheid aan het be
drijfsleven heeft gegeven. Jammer,
noemde hij het. dat in het bedrijfs
leven moeilijkheden zijn gere
zen, maar hij vroeg zich af. of daar
om door de regering gegrepen
moest worden naar een wapen uit
het arsenaal van de geleide loonpo
litiek. Men moet beginnen met ver
trouwen te stellen in de werkgevers
en de werknemers, die met een
C.A.O. komen.
De heer Andriessen van de K.V.P.,
die hier en daar lichte kritiek oefen-
Koningin Julianafonds
verstrekt subsidies
De raad van beheer van het Konin
gin Juliana Fonds heeft tijdens zijn
laatste vergadering besloten opnieuw
aan een groot aantal instellingen,
welke zich alle op het terrein van het
maatschappelijk werk bewegen, sub
sidies te verlenen tot een bedrag van
in totaal f 144.033.
Voor het algemeen maatschappelijk
werk werd een bedrag van f 20.950,
toegewezen, ten behoeve van het
jeugdzorgwerk f 35.703, voor buurt
en clubhuiswerk f 8.170, ten behoeve
van de geestelijke volksgezondheid
f 25.500, voor de zorg voor minder-
validen f 11.000 en voor studie en
opleiding 24.950. Met de toewijzing
van verschillende kleinere subsidies
is nog een bedrag van f 17.750 ge
moeid.
de -hij vond, dat de loonpolitiek
dichter bij de werkgevers gebracht
dient te worden nam de regering
in het algemeen in bescherming te
gen de socialistische aanvallen-
Hij vond de heer Oorver aan zijn
zijde, doch de heren Baart (p.v.d.a.)
Bakker (c.p.n.) en v. d. Veen (p.s.p.)
tegenover zich.
In een van kennis A an zaken getui
gende, slagvaardige speech ging de
staatssecretaris op de gemaakte on-
merkingen en a'ooral op de geleverde
kritiek in. Daarbij ging het een en
kele maal heftig toe. Bijvoorbeeld
toen dc heer Roemers en Baart van
de P-a-.d.A. herhaaldelijk interrum
peerden bij het a'oorlezen door de
lieer Roohink a'an een passage uit
de notulen Aan de bespreking van
de Stichting a'an de Arbeid met de
regering. De voorzitter probeerde
met liamergeroffel de interrupties
te oa'erstemmen. Het enige geA'olg
Avas. dat nog luider geïnterrumpeerd
aa'erd. Met enkele harde kwade ha
merslagen maakte dr. Ivortenhorst
een einde aan de Ai'oordemvisseling.
De Kamer verwierp tenslotte de mo
tie.
Het Wereldgebeuren
In België minder
geld voor leger,
meer voor
de Kongo
De Belgische minister van financiën,
Van Houtte, heeft aangekondigd, dat
België in verband niet de financiële
steun, Avelke liet aan de Kongo Aer-
strekt, zijn militaire inspanning
moet herzien. De minister van lands
verdediging, de lieer Gilson, heeft in
tussen verklaard, dat de begroting
a'an zijn ministerie door de kabinets
raad met een bedrag A'an 500.000.000
Belgische francs (37.500.000 gulden)
is besnoeid. De totale uitgaven a'oor
1960 bedragen thans 21.4 miljard.
Minister Van Houtte zei nog. dat
België zich ervan bewust is, dat het,
wanneer het de nodige offers, brengt
om een gezonde economische en so
ciale toestand in het hart van Afrika
te handhaven, aan de zaak van de
wereldvrede en a'an de verdediging
van het westen een bijdrage levert,
die tenminste zoveel whard is als
zijn militaire inspanningen. „Die mi
litaire inspanning zal dus. met rech
ten reden, moeten worden herzien",
zo voegde liij hieraan toe.
Belgiës steun aan Kongo zal in 1960
ongeveer 5 miljard Belgische francs
bedragen.
Disconto in
Duitsland verhoogd
Het bankdisconto is gisteren in W.
Duitsland van 3 op 4 procent ge
bracht.
Op een vergadering in Frankfort,
Avaaraan werd deelgenomen door
minister van economische zaken
Ludwig Erhard, heeft het centrale
comité van de Federale Bank het
disconto van 3 op 4 proeent ge
bracht. de rente op leningen niet on
derpand van 4 op 5 procent en de
rente van leningen die aan de rege
ring en deelstaten Avorden verstrekt
\ran 3 op 4 procent.
In de Londense havenwijk heeft prin
ses Margaret aan verscheidene jeugd
clubs een- bezoek gébracht. Toen de
prinses met bisschop Mervyn Stock-
wood (deuropening achtergrond) een
zaaltje betrad van een club werd zij
door niemand opgemerkt. De jeugd
was aan het dansen en dus in trance.
„Topoverleg maar
geen janboel"
Eisenhower en Kroesjtsjew
voor december-conferentie
President "Eisenhower heeft gisteren
op zijn persconferentie Aerklaard
van mening te zijn, dat het een
goed idee is om een topconferentie
tussen oost en Avest te houden tegen
het einde a'an het jaar. „Maar ik
heb nooit een bepaalde datum ge
noemd", zo zei hij. (Gisteren heeft
do Russische ambassadeur in Parijs
laten Aveten, dat ook premier
Kroesjtsjew voor topoverleg in de
cember is). Hij legde er de nadruk
op dat er aan deze topconferentie
een ontmoeting tussen de westelijke
leiders a ooraf moet gaan, opdat de
a'crschillcndc standpunten gecoördi
neerd kunnen AAorden. „Anders zou
de topconferentie weieens een jan
boel kunnen aa'orden."
Een conferentie tussen de westelijke
leiders moet naar zijn mening zo
spoedig mogelijk worden gehouden.
Over het Amerikaanse raketpro
gram en de overheveling van Wern-
her Von Brauns rakettenafdeling
van het leger naar de burgerlijke
dienst de Nasa, zei hij onder meer
dat Amerika nu beschikt oA'er inter
continentale projectielen die voor
operationeel gebruik gereed zijn. Hij
verklaarde dat de bouw a'an grote
aanjaagraketten („boosters") op een
gegeven tijdstip noodzakelijk bleek.
Omdat deze raketten op het ogen
blik van geen belang meer zijn voor
het ministerie van defensie, heb ik
besloten de raketgroep van het leger
naar de Nasa over te hevelen, zo zei
Eisenhower.
Hartelijke
huldiging in
Citytheater
(Van een speciale verslaggever)
Na afloop a'an de gala-première van
Toon Hermans' film „Moutarde van
Sonansee" donderdagaAond Iaat in
het Citytheater te Amsterdam heeft
een hartelijke huldiging plaatsgevon
den van hen die op enigerlei Aiïjze bij
dit fibiiAverk betrokken AAaren. De
achttien aan Avie een kleine of grote
rol was toebedeeld kwamen op de
Bühne, de man die de a'ierduizend
meter film inkortte en monteerde tot
2600 meter, die Ave deze avond te
zien kregen, orkestleider Dolf van
der Linden, die de arrangementen
verzorgde en dan tenslotte de seena-
rioschrijver-componist-regisseuri-
hoofdrolspeler Toon Hermans.
De acteur Guus Ostcr bood allen
bloemen aan en Toon kreeg een krans
om de nek. Tot de laatste zei Guus
vervolgens: „Ik kan me persoon
lijk geen betere hulde a'oor je inden
ken dan te Avensen dat ik geen Os-
ter maar Oscar zou heten, dan zou
ik je nu mezelf kunnen aanbieden
voor de filmprestatie die je hebt ge
leverd". Toon Hermans antwoordde:
„Ik vind het gemakkelijker een hele
avond voor de televisie op te treden,
dan een uur daar boA'en in de loge te
moeten zitten. Vandaaruit a\ras het
me onmogelijk al de reacties van de
zaal te peilen". Woorden Aan dank
sprak hij vervolgens tot de heer Wil
ton, die het hem mogelijk heeft ge
maakt dit filmpje te spelen, dank
baar was hij ook de directie van het
Citytheater, die prachtige bloem-
versieringen in de zaal had geplaatst
voor deze avond. En verder alle men
sen die hem hielpen en beter dan wie
ook weten, hoe dit filmpje werd ge
maakt in die oude Zandvoortse bio
scoop. Ei" is maar een jaar aan ge
werkt, dat is niet zo bar lang. Zeer
primitief was de outillage. „Ik had
maar een schilder en een timmerman
ter beschikking, terwijl de camera op
een wankel karretje geplaatst moest
worden. Je moet mij niet vragen hoe
ik de film vind, ik lieb de film al een
keer gezien", grapte Toon. In de
laatste plaats wilde hij dank betui
gen aan zijn vi-ouav Rita, die hem
vele dagen en nachten heeft moeten
missen. Voor het feit, dat hij Avel een
paar mensen zal hebben 'vergeten,
excuseerde hij zich vanwege zijn ze
nuwen, vooral met die nieuwe schoe
nen aan.
Toon Hermans als chirurg -
dr oomscènc uit „Sonaansee",
Ten laatste richtte hij zich tot de
aanwezigen en de nog a'olgende toe
schouwers met de oprechte hoop dat
hun ontvangst van zijn moutarde,
a'oor hem een aanmoediging moge
zijn om in deze richting voort te wer-
ken, teneinde ook eens de film over
de grenzen te kunnen brengen uit het
land dat hij zo lief heeft. Terloops
beloofde Toon ook nog wel eens een
ontmoeting Ais a a'is in het theater".
Een feestelijk gestemd publiek, dat
niet alleen honderd minuten glim
lachte om de capriolen a an monsieur
„Moutarde a'an Sonansee", maar nu
en dan zelfs schaterlachte, beloonde
spelers en andere medeAverkers met
een oAationeel applaus.
Quasimodo wint
Nobelprijs voor literatuur
De Zweedse academie heeft de no-
belprijs 1959 a-oor letterkunde toege
kend aan de Italiaause dichter Sal-
Aatore Quasimodo wegens zijn „ly
rische diclitAverk dat met klassiek
vuur de tragische erA-arïng van het
leven in ouze dagen uitdrukt".
Quasimodo is iu 1901 in Syracuse op
Sicilië geboren. Hij is eigenlijk inge
nieur en Averkte in Italiaanse over
heidsdienst aan bruggen- en Avegen-
bouAv. In die kwaliteit reisde Jxij ge
heel Italië af en \estigde zich ten
slotte te Milaan aa'aar hij zich wijdde
aan de studie a'an de klassieke ta
len. Quasimodo is Ieraar aan het
Milaansc conservatorium.
De drie landgenoten die a'oor Quasi
modo de nobelprijs wonnen Avaren
Cerducci, Deledda en Pirandello.
Quasimodo is een man met commu
nistische sympathiën en hij" is o.m.
lid geweest van de communistische
partij. In een recent gedicht. „De
nieuwe maan" heeft hij vooral on
der de Italiaanse rooms-katholieken
veel verzet gewekt, bij alle erken
ning die men heeft a'oor de poëtische
talenten van Quasimodo,
Overgeheveld
Voor ruimtevaartenthousiast Wer
ner von Braun zal het weinig
uitmaken, of hij nu in dienst
staat van het Amerikaanse leger,
dan wel van het Burgerlijk Natio
naal Bureau voor Lucht- en Ruim
tevaart (National Aeronautics and
Space AdministrationNasa). Het
aa-oensdag door president Eisenhower
genomen besluit om hem met zijn
staf van ruimtevaartdeskundigen
van het leger over te plaatsen naar
dat burgerlijke bureau zal des te
minder voor hem betekenen, omdat
hij toch een andere baas zou krijgen.
Generaal-majoor John Medaris, die
commandant was a'an de „Army Bal-
listic Missile Agency", heeft immers
dezer dagen ontslag genomen, naar
hij dinsdag zei omdat de achterstand
van de Amerikanen in de ruimte op
de Russen steeds groter zou worden
als het programma niet werd ver
sneld. Volgens de minister van het
leger, Wilbur Brucker, liep het zo'n
vaart niet: Medaris had hem verteld
met pensioen te willen gaan omdat
hij nu al 38 jaar in dienst van het
leger aa'as en meende recht te heb
ben op wat rust...
Maar Von Braun heeft dezer dagen
verklaard, dat de Verenigde Staten
gevaar liepen, straks op weg naar
de maan „Russische douane" te moe
ten passeren.
Nu het leger „uit de ruimtevaart"
is, verandert er niet veel in Von
Brauns positie. Alleen zal zijn
nieuwe baas geen generaal zijn maar
medeburger Keith Glennan, die al
lang directeur van de Nasa is. En
men krijgt de indruk dat de leger-
ruimtevaartdeskundigen met deze
overplaatsing in hun nopjes zijn; Me
daris heeft althans reeds gisteren la
ten weten, te geloven dat hij de ver
andering met Glennan zonder moei
lijkheden zou kunnen regelen. „De
beslissing inzake Werner von Braun
en zijn staf heeft mij opgelucht en
doet mij plezier", zo zei hij. De op
luchting sproot waarschijnlijk voor
namelijk voort uit de ontdekking,
dat deze afdeling die mede de trots
van het Amerikaanse leger uitmaak
te, niet werd ondergebracht bij de
luchtmacht, die men eerder als een
ruimteconcurrent dan als een mede
onderdeel van de strijdkrachten ziet.
Niet lang geleden was reeds in prin
cipe de beslissing gevallen, dat de
luchtmacht alle projecten die met
de „grote" ruimtevaart te maken
hadden, zou mogen overnemen; de
marine zou zich dan tot navigatie-
satellieten moeten beperken en 't le
ger tot verbindings-satellieten. Ook
't trotse Saturnus-project, dat zal
Averken met raketten van grotere
stuwkracht dan alle tot dusver be
kende Amerikaanse en Russische,
zou dan onder de luchtmacht komen
te resorteren.
Door Eisenhowers besluit zullen Von
Braun en de zijnen, zonder in lucht
macht-dienst te komen, kunnen
voortwerken aan Saturnus en derge
lijke projecten. De eerste statische
beproeving van de Saturnus is be
paald op volgend jaar maart en de
eerste lancering zal pas in 1961 zijn
beslag kunnen krijgen. Von Braun
had vroeger klaar willen zijn, maar
enkele keren trad vertraging op. Hij
verweet dat aan de beperktheid van
de hem ter beschikking gestelde fi
nanciële middelen.
Intussen bad ook de Nasa zelf een
indrukwekkend ruimteproject op
stapel gezet, de Nova, eveneens 'n
bijzonder krachtige raket die echter
de eerste zeA'en jaren nog niet gereed
zou zijn om in de richting A'an maan,
Mars of Venus te worden afgescho
ten. Leger, luchtmacht, marine en
Nasa Averkten in Arele opzichten
langs en „over" elkaar heen.
Nu de legerprojecten a'oor de ruimte
vaart bij het burgerlijke bureau zijn
ondergebracht, zal tenminste een be
gin kunnen worden gemaakt met het
coördineren a'an het Saturnus- en het
Nova-project.
Als eén begin van de al te lang uit
gestelde coördinatie der Amerikaan
se ruimtevaartprojecten zal 't door
hakken a'an de knoop door de presi
dent-persoonlijk in brede kring \a'aar-
dering rinden.
Wernher Von Braun zal zijn
niet-militaire staf waarA'an de
kern bestaat uit mensen die
1 in Peenemunde met hem hebben sa
mengewerkt, behouden. Tot die staf
behoort ook de 64-jarige ruimte-
a-aartpionier Hermann Oberth. die
omstreeks 1925 zonder het zelf te
weten de toen 13-jarige Von Braun.
enthousiast maakte voor de ruimte
vaart. Von Braun las in dat jaar-
namelijk een artikel van Oberth, dat
de reeds door zijn moeder in hem
wakker geroepen belangstelling a'oor
de sterrenkunde prikkelde doordat
er een afbeelding van een ruimte
raket bij stond.
Sedertdien is Von Brauns leven be
heerst door de hartstocht van de
ruimtevaart. Hij heeft lang voor de
reorganisatie, die Avoensdag bekend
werd, gezegd, dat hij daarvoor kan
Averken, „waar ook ter Avereld."
wernher von braun
-ala hij maar de ruimte krijgt...;