Nog onzekerheid over bouw van atoomcentrale Geertruidenberg VAN DE GEBOORTE SPOORWEG ITALIAN0 KOU 0 GEVAT/ POGING OM DE KOSTEN TE VERMINDEREN de lekkere r Van en voor de boekenplank v.1 VOGELS": BIJZONDER FRAAI EN INTERESSANT WERK EEN PRIJSVRAAG BRACHT DE OVERWINNING DINSDAG 6 OKTOBER 1959 PROVINCIAL,E ZEEUWSE COURANT 9 NIEUWE COMMISSIE VAN ONDERZOEK (Van onze Haagse redacteur) Naar wij uit zeer betrouwbare bron vernemen, heeft de Vereniging van samenwerkende Elektriciteitsproducenten (S.E.P.) thans een besluit ge nomen dat de bouw van de eerste Nederlandse kernenergiecentrale verder op de lange baan schuift. In een speciale tot nu toe geheim gehouden vergadering heeft de S.E.P. een nieuwe commissie ingesteld, die zal moe ten trachten binnen een half jaar antwoord te vinden op een aantal vraag stukken, welke beslissend zijn voor het al dan niet doorgaan van de plan nen om een atoomenergiecentrale bij Geertruidenberg te bouwen. Dat betekent, dat de aanvankelijke bevindingen van de commissie-Roodenburg niet houdbaar zijn gebleken in het licht van de omstandigheden zoals die zich thans voordoen. Wel heeft de S.E.P. in haar geheime vergadering een nieuwe mantelover eenkomst opgesteld, waarin de leden van de S.EJ?. (alle Nederlandse elek triciteitsmaatschappijen) zich principieel hebben uitgesproken voor de bouw van een kernenergiecentrale te Geertruidenberg, als onderdeel van de installaties van de Provinciale Noordbrabantse Elektriciteits Maat schappij. Deze overeenkomst is door de meeste leden van de S.E.P. reeds ondertekend, doch de bekendmaking daarvan wacht nog op een enkele maatschappij, die nog niet tot tekening is overgegaan. Het staat echter nu reeds vast, dat deze principiële uitspraak geen enkele zekerheid om trent de uiteindelijke bouw inhoudt. energiecentrale kunnen worden geno men, Maar de kansen van de commis sie worden op het ogenblik niet roos kleurig beoordeeld. Vooreerst wordt het voor het ogenblik zeer twijfelach tig geacht dat Euratom bereid zou zijn voor het Nederlandse geval af te wijken van zijn leningsvoorwaar den die geldig zijn voor de gehele ge meenschap van Zes. De vraag of de regering bereid zou zijn in te gaan op de uitnodiging om een deel van het investeringskapitaal min of meer a fonds perdu te verstrekken lijkt op het ogenblik-ook niet groot. De rege ring neeft ,zeer ernstig rekening te houden niet de zorgwekkende situatie bij de mijnen. Volgende week zal zij door de directie van de staatsmijnen worden uitgenodigd om de bouw van de nieuwe staatsmijn „Beatrix" waar in reeds 60 miljoen is geïnvesteerd stil te leggen met 't oog op de zorg wekkende stijging van de kolenvoor- raad, als gevolg van de«afzetmoei- heden. De bouw van de kernenergiecen trale nu zou de mogelijkheden om de kolenafzefc eerlang te vergroten ten behoeve van elektriciteitspro- duktie te niet doen. Het moet voor het ogenblik twijfelachtig worden genoemd, dat. de regering voor do uitschakeling van die mo gelijkheid voor. de mijnen ook nog Aantrekkelijk aanbod Gebleken is namelijk, dat de exploi tatie van een kernenergiecentrale zo als voorgesteld in de S.E.P.-commis- sie-Roodenburg in het licht van de situatie van dit ogenblik niet bij be nadering tot een economisch verant woorde elektriciteitsprijs zou leiden. Dit is gevolg enerzijds van een te optimistische beoordeling van de kos ten van een kernenergiecentrale op dit ogenblik en anderzijds van een te pessimistische beoordeling van het aanbod van gewone brandstof voor elektriciteitsproduktie. Dit laatste beeld is ingrijpend veranderd door de Europese kolencrisis en van de zorgwekkende groei van de voorraad onverkochte kolen bij de Nederlandse mijnen. Die voorraad is op het ogen blik al tot meer dan 1.025.000 ton ge stegen. Minstens even beslissend voor het opschorten van de plannen voor de bouw van de kernenergiecentrale is echter het feit, dat de factoren die zich daarbij voordoen te optimistisch zijn geschat. Naur wij uit betrouwbare bron ver nemen zal do nieuwe commissie van onderzoek zich nu in de allereerste Klaats richten op do mogelijkheid de ouw eu exploitatiekosten van de kernenergiecentrale die men zou gaan bouwen zeer aanzienlijk naar beneden te drukken. De voornaamste middelen daartoe worden geacht, ten eerste een poging om van de Ameri kaanse fabriek, welke do reactor zal moeten leveren een financieel veel aantrekkelijker aanbod te krijgen, ten tweede een poging om Euratoom ervan te overtuigen dat de voorwaar den waarop Euratoom geld voor de lenen belangrijk gunstiger voor de exploitatie zullen moeten zijn vooral wat hun rentepeil betreft, dat als wij het wél hebben op 4'/2 procent is gesteld en ten derde een poging om het rijk te bewegen een bedrag £t fonds perdu te verstrekken. Finan ciële deelneming van het rijk anders dan ii fonds perdu wordt door de S. E.P. niet begeerd. Langs deze drie wegen zou moeten worden bereikt, dat de investering in de geprogram meerde atoomcentrale zoveel lager wordt, dat de prijs van te Geertrui denberg met kernenergie op te wek ken elektriciteit waarin uiteraard rente en afschrijvingen op het geïn vesteerde kapitaal zich in zeer aan zienlijke mate zullen doen gelden zich redelijk zal kunnen verhouden tot de prijs van met steenkolen of water opgewekte energie. Niet rooskleurig Slaagt de commissie in deze opdracht dan zal over ongeveer een half jaar het besluit tot de bouw van de kern- De Britse Fordfabrieken hebben een nieuw model van de befaamde An- glia gelanceerd. Deze wagen valt direct op door de achterover hellende achterruit, een stijlvernieuwing die niet alleen een esthetische opvatting tot achtergrotid heeft, maar die tevens van praktische waarde wordt geacht: nooit een be sneeuwde of bevroren achterruit, nooit hinder van de stovende zon, al tijd een onbelemerd uitzicht naar achteren". Andere vernieuwingen zijn: vier versnellingen en korte vloerversneUingshandle van het race- wagentype. De wagen is voorzien van een nieuxoe 997 cc .'/-cilinder kopktejf- motor. Verdere uitbreidingsplannen voor Antwerpse haven Het gemeentebestuur van Antwerpen overweegt een achtjarenplan voor de verdere uitbreiding van de haven, waarmee een bedrag zal zijn gemoeid van meer dan vier miljard Belgische frank (ongeveer 300 miljoen gulden). Het voornaamste project hiervan is de aanleg van een zevende havendok en de modernisering van de facilitei ten. Dit zevende dok zou ten noorden van het zesde moeten komen, dat binnen kort wordt gegraven als onderdeel van het in 1965 aflopende tienjaren plan. Het grondwerk rondom het zesde dok en het vijfde, dat thans zijn voltooiing nadert, is vrijwel gereed. Over het achtjarenplan heeft het ge meentebestuur van Antwerpen reeds besprekingen gevoerd met de rege ring in Brussel. Met een aantal grote Antwerpse banken is contact opgeno men over de financiering ervan. In Florida in „blanke" restaurants geen negers De minister van justitie van de Ame rikaanse staat Florida. Richard Er- vin, heeft bepaald dat blanke restau ranteigenaars niet verplicht zijn ne gers te bedienen. Wanneer de (neger) klant weigert het restaurant te verlaten kan de eigenaar hem eruit laten zetten. De uitspraak werd gedaan op ver zoek van de officier van justitie van Miami, Richard Gerstein. De afge lopen weken is het in Miami herhaal delijk tot incidenten gekomen met blanke restauranteigenaars die ne gers niet wilden bedienen. Maandag ontstond een vechtpartij tussen een restaurateur enerzijds en een neger en een blanke anderzijds, beiden lid van het „Comité voor gelijkheid van Rassen" (C.O.R.E., comittee of ra cial equality). een aanzienlijk bedrag als subsi die voor de bouw van de atoom centrale over heeft. Wensen van industrie Intussen blijkt uit het besluit van de S.E.P. dat men daar de mogelijkhe den toch niet zonder meer wil prijs geven. Het ligt voor de hand dat op die beslissing van invloed is geweest de behoefte om in Nederland op zo kort mogelijke termijn eigen erva ring op te doen met kernenergiecen trales. Die behoefte is buiten de kring van de elektriciteitsproducenten zo mogelijk nog groter dan daar binnen. AI verscheiedene maanden geleden heeft een aantal industrieën waaron der Philips, Werkspoor en De Schelde een gezamenlijke maatschappij. NERATOOM, opgericht, met het doel deel te nemen aan de bouw van atoomcentrales. Neratoom heeft ook ingeschreven op het Geertruidenberg- project. Neratoom heeft duidelijk gemaakt dat het bij de bouw van de centrale bij Geertrmdenberg voor het verkrijgen van industriële ervaring in Nederland zeer is geïnteresseerd. Die aandrang lijkt op het besluit van de S.E.P. om in principe aan de bouw vast te houden niet vreemd. Het zegt toch duidelijk, dat als de drie op drachten van de nieuwe S.E.P.-com- missie met succes worden bekroond, er tevens sprake zou zijn van 'n zeer omvangrijke subsidie, zowel van het rijk als van Euratom aan de in Nera toom samengebundelde experimente rende industrieën. De onderkenning van dat feit zal de taak van de com missie niet gemakkelijker maken, hoe zeer men met name ook in regerings kringen als ook in die van parlement aandacht heeft voor de wenselijkheid dat Nederland én ook de Nederlandse industrie eigen ervaring krijgt, zo verneemt men hier. De houding van regering en parlement zal dan ook wellicht voor een belangrijk deel be paald worden door de vraag of Era- toom zelf ook tot offers bereid is. lish Elektric-fabrieken, die bij een John Squier, test-piloot, van de Eng- snelheid van 1200 mijl per uur uit een van de nieuwste straaljagerseen Pl-Lighting is gesprongen en die daarna meer dan dertig uur met een rubberbootje in zee heelt gedreven was door vrijwel iedereen opgegeven. Hij spoelde echter aan op de Schotse kust, waar hij door een wandelaar ster werd gevonden. De foto toont hem in het ziekenhuis van Stranraer in Schotland met zijn dolgelukkige vroim Margaret. Herige brand teisterde Britse vliegtuigfabriek Er heeft zaterdagavond een zware brand gewoed ln de tekenafdeling, de verfwerkplaatsen en de assemblage- afdeling van de A. V. Roe vliegtuig fabriek te Chadderton in het Engelse graafschap Lancashire Zes brandweerlieden moesten met verwondingen in een ziekenhuis wor den opgenomen. De maatschappij deelde later mee dat de produktie van het straalver- •keersvliegtuig de Avro-748 en van de Shackletons niet zal lijden onder de brand en dat de produktie van de Vulcans niet ernstig zal worden ver traagd. Men hoopte dat de meeste ar beiders vandaag weer aan het werk konden. In Amerika rijdt zestig procent van auto's in hele wereld De Verenigde Staten hebben het grootste autopark ter wereld, name lijk 56.870.684 personenauto's, 11.158.561 vrachtwagens en 270.163 autobussen, aldus heeft het Ameri kaanse ministerie van handel vrij dag meegedeeld. Dit is zestig pro cent van het aantal auto's in de ge hele wereld. Op de tweede plaats komt Frankrijk met in totaal 6.040.086 auto's, op de derde Groot-Brittannië met 5.912.708, op de vierde Canada met 4.623.600, op de vijfde de Duitse bondsrepubliek met 3.770.900 en op de zesde de Sow- jet-Unie met ongeveer 3.500.000. Volgens deze bekendmaking zijn in de Sowjet-Unie 500.000 personen auto's, 2.965.000 vrachtauto's en 35.000 autobussen. EEN PRODUKT VAN KlNGr EN RANGFABR1EKEN TONNEMA N.V. SNEEK Grootpoothoenders zijn ovenbouwers Dezer dagen verscheen het uitgebrei de werk „Vogels" door E. Thomas Gilliard (uitgave W. Gaade - Den Haag) dat ongetwijfeld reeds veler aandacht heeft getrokken. De aan trekkelijke kleurenfoto van een rood borstje, tevens een der afbeeldingen, die in het boek wordt aangetroffen, maakt de stofband tot een uitnemen de blikvanger. Het lag in dc bedoeling dit derde deel van een reeks van zes werken onder de titel „De Wereld der Dieren in kleuren" dit voorjaar reeds te laten verschijnen. De extra aandacht, die de vertalers en bewerkers: de heren dr. M. A. IJsseling en dr. A. Schey- grond aan de tekst hebben gewijd, heeft tot gevolg gehad, dat de inhoud een groter omvang heeft verkregen. Veel meer dan in het oorspronkelijke boek werden Nederlandse en in Bel gië voorkomende vogels aan de ord: gesteld. Voorts hebben enkele des kundigen meer tijd gekregen om de inhoud te helpen verrijken. Dr. G. C. A. Junge zorgde er voor, dat de we tenschappelijke benamingen „bij" zijn. Dit vergt zeer veel tijd en nauw keurigheid, veel meer dan een leek ook maar kan vermoeden. Dr. A. F. J. Portielje stond uit zijn rijke ervaringen materiaal af over het gedrag van de besproken vogels, waardoor de tekst aan le vendigheid heeft gewonnen. Het hoek is dus als het ware niet al leen bewerkt, maar zo goed als herschreven. Het spreekt vanzelf, dat bij de huidi ge, vergevorderde stand van de we tenschap van alle vogels niet alles kan worden gegeven. Uit een familie van 220 soorten als die van de tropi sche Tangara's kan slechts een klein aantal en dan nog oppervlakkig wor den bekeken. Daarom is In vele ge vallen de nadruk gelegd op de nieu were ontdekkingen over het gedrag van de vogels. Zo is dit werk ook voor bezitters van een bibliotheekje over vogels een aanwinst van waar de te noemen, speciaal als samenvat- (Van een medewerker) Dat de triomftocht van de locomotief 130 jaar geleden begon met een prijsvraag, weet heden nauwelijks 1 van de miljoenen reizigers die da gelijks gebruik maken van de trein. Niemand denkt er meer aan dat in die tijd de angst voor snelheid de grootste vijand was van de vooruit gang. En nauwelijks iemand weet nog de naam van de man die met ziju „Rockett" een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het verkeers wezen opensloeg: George Stephenson uit Wylam in het Engelse Graafschap Northumberland. Honderddertig jaar geleden De kleine George groeide op als een van de 6 kinderen van een arm arbeidersgezin in de om geving van New Castle. Schoolkennis deed hij nauwelijks op. Hij hoedde schapen en paarden en werd later hulpje van een stoker. Hier ont dekte liij zijn liefde voor de techniek en hier leerde hij echter ook inzien dat zonder exacte berekeningen en zonder wiskunde technische vooruitgang onmogelijk is. Hij ging naar de avondschool en probeerde zoveel mogelijk op te steken. En daar kwam hij op de gedachte paar den door machines te vervangen. Uitvindingen hangen vaak af van het toeval. Stephenson vond een wekker uit, voor nachtwakers, en een veilig heidslamp voor kolenmijnen. Hij kreeg hiervoor een prijs van ,1000 guineas en de functie van directeur van een kolenmijn in de buurt van Kïllingworth. En opnieuw ging hij zich bezighouden met het probleem hoe hij mijnpaarden zou kunnen ver vangen door machines. Reeds in 1817 bouwde hij een stoomwagen die wel iswaar nog gebreken had maar die toch het werk zó goed overnam dat er tussen 1817 en 1825 nog 53 van deze machines besteld werden. Zij waren speciaal aangepast aan de mij nen en wérden ook geëxploiteerd. WERK VAN DE DUIVEL Stephenson en ziju zoon Robert stichtten een locomotïevehfabriek in New Castte. De Stockton-Darlington „IJzeren Weg", die zij construeerden maakte de vader in 1826 tot de eerste ingenieur van de Liverpool Manches ter spoorweg. Maar nog was de tijd niet rijp voor de eerste locomotieven die met „grote" snelheid door het land zouden rijden. Overal zag men de machines die zon der paarden arbeid presteerden als zoiets als het werk van de duivel. On danks het feit dat Evans reeds in 1786 had voorspeld: „Er zal een tijd komen dat men uw stoomwagens van de ene stad naar de andere rijdt met bijna dezelfde snelheid als die van de vogels „24-36 km per uur". In de morgen zal een wagen uit Washing ton vertrekken, waarvan de passa giers op dezelfde dag in Baltimore kunnen ontbijten, in Philadelphia hun middageten kunnen eten en hun diner in New York kunnen gebruiken." Zelfs in 1S28 lachte men nog om ir. Pelford die beweerde dat men met één van de nieuwe locomotieven met een snelheid van 26km per uur even zo veilig en comfortabel kon rei zen als tot dusverre met de stoom boot „zonder de zeeziekte of het ge vaar van verbranden of verdrinken te behoeven vrezen." In de „Quarterly Review" heette het: „Zelfs wanneer men geloof zou willen hechten aan alle verzekeringen over de ongevaar lijkheid dan zal men toch eerder kun nen geloven dat de inwoners van Woolwich zich op een raket zouden laten afvuren dan dat ze zich zouden toe*-artrouwen aan een zo snel rijden de machine." Niet in de laatste-plaaU was-het d© ting van verspreid gepubliceerde re cente gegevens. De uitgever biedt het geheel aan als een royaal boek, gedrukt met pretti ge letter. Op de ongeveer 500 blad zijden tekst vindt men 250 zwart- wit-foto's, verzameld uit alle delen van de wereld; onafhankelijk daar van en op extra zwaar papier zijn 217 fraaie kleurenfotografieën in veelkleurendruk toegevoegd. Een re gister van 4000 namen maakt het. opzoeken van beschrijvingen en af beeldingen gemakkelijk. Aan liet eigenlijke boek gaat een uit gebreide inleiding vooraf. De waar schuwing deze vooral niet over te slaan, kan liier achterwege blijven; ze boeit de lezer van meet af. Ze leidt de lezer dan ook werkelijk in, niet slechts in het rijk der vogels, maar vooral ook in de moderne vo gelkunde. Deze ontwikkelt zich snel, sinds men er oog voor kreeg, dat vele gedragsdetails, die ons voorheen alleen maar vreemd, interessant of grappig leken, een zeer inten sieve betekenis hebben voor het kunen blijven bestaan, of voor de uitbreiding van de soort. Ze blij ken onderdelen te zijn van een in gewikkeld vraag- en antwoord spel, waaraan maar heel weinig mag ontbreken of de zaken lopen mis. Daarom wordt het gedrag der dieren thans (en wel voor el ke soort weer apart) zeer nauw keurig bestudeerd en de uitkom sten worden zo mogelijk met be hulp van proeven gecontroleerd. In de inleiding, die wij bedoelen en waarop in het gehele boek wordt voortgebouwd, kan de schrijver dus veel bekende dingen op een geheel andere wijze zeggen, dan bijvoor beeld tien jaar geleden mogelijk was. De rijke inhoud is door schrijver en vertalers in eenvoudige, begrijpelijke taal neergeschreven. Slechts hier eu daar merken we met een vertaling te doen te hebben; het boek kon zo ir. het Nederlands zijn geschreven. De vogels worden behandeld naar hun indeling in groepen, wat het voordeel heeft, dat men zich bewust wordt van de verschillende gedragin gen, waar de leden van één familie ons voor plaatsen. Speciale aandacht is gewijd aan bij zonder vreemde gewoonten, als bijv. van de merkwaardige Grootpoot hoenders, die „ovens" bouwen, daar in hun eieren één voor één onder brengen en daarna de temperatuur van die „ovens" regelen, zodat de eieren niet lijden van een te veel aan warm of koud, vocht of droogte. Dit alles steeds vermeld in verband met de weer anders werkende leden van de familie, waartoe ze behoren. Al met al een bijzonder fraai en in teressant boek over het gevederd ge dierte, waarmede de lezer zijn kennis van de vogels sterk zal kunnen ver diepen. stoommachine van Stephenson die de Liverpool Manchester spoorweg er toe bracht een prijsvraag uit te schrijven voor een lokomotief. De voorwaarden waren: de lokomotieven moesten hun eigen rook verbranden en in een horizontaal vlak, hij een stoomspanning van 3,6 kg 20 ton ge wicht (inclusief de tender) met een snelheid van 16 km per uur kunnen vervoeren. Op de vlakte van Rainhill verschenen inderdaad op 6 oktober 1829 5 machines om de proef af te leggen: de „Novelty" uit Londen, de „Sanspareil" uit Shildon. „Perseve rance" uit Burstall. de „Rocket" van George en Robert Stephenson en een lokomotief waarvan de naam niet ge noemd werd. Slechts de „Rockett" kon de voorgeschreven afstand van 112 km afleggen. Op de tweede dag werd een wagen met 30 man voortgetrok ken met een snelheid van 40-48 km per uur en met 2 beladen wagons met een tótaal gewicht van meer dan 9 ton haalde dc „Rockett" 38 km per uur. Stepliensons succes was enorm: on middellijk werden door de Liverpool Manchester spoorweg 8 „Koeketts" besteld. 1 daarvan moet later op een nieuw aangelegd baanvak van de Midgehohne-spoorweg zelfs een snel heid van 80 km per uur bereikt heb ben. De Rockett" staat tegenwoor dig als het prototype van de lokomo tief in het South-Kensington-Museum te Londen. De start van de „Rockett" was in feite het geboortcuur van de spoorweg. Nog bij zijn leven heeft men voor de vader George Stephen- son,eeu monumenfc gebouwd,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5