„Leven begint bij veertig" geldt ook voor jubilerende K.L.M. DIRECTEUR ALER: ONS GEHEIM IS PLESMAN i Aandacht voor PRESIDENT-DIRECTEUR ALER 40 JAAR IN LUCHTVAART FABLO american white W shirts 13.90 OOK BIJ K.L.M.-AUTOBEDRIJF VEEL VERANDERD... DONDERDAG 1 OKTOBER 1959 PROV1N01ALE ZEEUWSE OOURANT IS Bij het feest van 7 oktober Eerste veertig waren rijk.... (Van onze verkeersredacteur) Het leven begint bij de K.L.M. met veertig met het straal- tijdperk in de burgerluchtvaart. Het K.L.M.-jubileum valt samen met de afsluiting van een tijd perk en het begin van een nieuw. Dat afgesloten tijdperk heeft een enorme betekenis. Zo als alleen voor een man of vrouw, die in de eerste veertig jaar van hun leven een eigen persoonlijkheid hebben opge bouwd, de jaren daarna inhoud kunnen krijgen, die gewoonlijk bedoeld wordt, als men zegt „Het leven begint bij veertig" vitaliteit, die gepaard gaat aan rijpheid, inzicht in het leven, het begin van wijsheid, geeste lijk evenwicht De eerste veertig jaar moeten rijk zijn, willen de volgende iets te betekenen hebben. Voor de K.L.M. waren zij rijk. Zij zijn boordevol herinneringen en fei ten. Het is de geschiedenis van een bedrijf, dat zeker de tijd mee had. Maar dat hadden an deren ook. Sommigen van de anderen faalden. Een gedeelte had succes. Dat waren meestal de grootsten. Daartussen had ook de K.L.M. zeker niet de grootste, al was het dan de oud ste succes. Men spreekt wel eens over „het geheim van de K.L.M.". Er zit immers iets ver bazingwekkends in, dat een ver voersbedrijf van een klein land als Nederland zich niet alleen kon handhaven maar zelfs tot de grootsten kon blijven beho ren, zonder zich te binden, zon der zich te verkopen, toch om ringd door een moordende con currentie. Zinvol monument President-directeur I. A. Aler gaf ons liet of zijn antwoord op de vraag naar dat „geheim". Naast het feit, dat Nederland generaties van zeevaarders heeft voortgebracht, dat het ingesteld is op vervoer en het verlenen van diensten, geloof ik, dat het feit, dat Plesman er is geweest, toch het eigenlijke „geheim" is ge weest van de K.LJVL Hij is er tijdig ingesprongen. Hij heeft de kansen ge zien en hij had het geloof om bergen te verzetten. Dat is volgens mij het eigenlijke geheim van hetgeen be reikt werd. Ik geloof ook, dat de ont hulling van het Plesman-monument een van de zinvolste daden is bij dit jubileum", zegt de heer Aler. En hij maakt een handgebaar in de richting van de plaats waar straks dat monu- Wie met de machine op het onderste plaatje een De Havilland DH-9 in die eerste K.L.M.-jaren als enige passagier naar Londen vloog was zon der meer een held. Hij kreeg een leren jas aan en een vliegkap op en zijn voeten rustten op een warmwaterstoof. Hij vloog alleen als het weer goed was. Is het een vjonderdat president-directeur Aler zegt„De K.L.M. leek nergens op, die eerste tijd Bovenste fotode Douglas DC-8, het nieuwste straalvliegtuig van de K.L.M.waarvan de eerste in januari wordt afgeleverd. Het contrast met 1920 is enorm. Geen leren jassen en vliegkap, maar een geriefelijke stoel in een goed verwarmde cabine. Geen wachten op goed weer maar vliegen boven het weer.-En een snelheid, die zo ongeveer het tienvoudige is, van wat die o\ide De Havilland Icon halen. ment komt, dat hij van zijn werkka mer uit zal kunnen zien. Reputatie Het verleden van de K.LJM. is overbekend De „Elta", het geloof van mannen als Albert Plesman en Generaal Snijders, de eerste vluch ten naar Londen. Later als héél vroeg - de vluchten naar Indië, de naam Fokker, onverbre kelijk verbonden aan de KDJd., de wederopbouw uit helemaal niets na 1945. De heer Aler vertelt er niet veel van. Hij denkt aan de volgende vijf, misschien tien jaar. Hij zegt„We zijn altijd geneigd, naar het moment te kijken. In. de 25 jaar, dat ik er bij was, is het altijd even moeilijk geweest. Er was altijd een waslijst van moei lijkheden. Soms heel gewone din gen. Het was altijd interessant, maar we hebben het nooit cadeau gekregen. Concurrentie is er altijd geweest. De anderen vlogen in de zelfde machines als wij. Hun op leiding en de onze waren dezelfde. En toch durven we de concurren tie aan. Dat geldt voor nu. Dat geldt voor de toekomst. Er worden ook fouten gemaakt. Daar leer je uit. Als je afstand neemt, dan zie je één woord reputatie". Duizend op een dag De heer Aler gaat in op de voorbe reidingen, die de KX.3I. heeft ge troffen voor het „jet-tijdperk", zoals bijvoorbeeld de DC-8 vluehtnabootser (Flight-simulator), de „jet-engine- trainer", de I.B.M. 705 elektronische rekenmachine een miljoenenpro gramma, dat klaar moet zijn nog vóór de eerste DC-8 er is. „Als die machines er eenmaal zijn, moet je er ook zo mee kunnen wegvliegen. Toch I. A. ALER De president-di recteur „laat zich •niet inmetselen". is er alleen voor de DC-8 al een trai ningsprogramma van 91/2 miljoen gul den opgesteld. Nietteminals die vluehtnabootser er niet was, zouden do toekomstige vliegers op de DC-8 vijftien uren nodig hebben op de ma chine, voor zij voldoende getraind zijn. Nu is dat aantal teruggebracht tot negen. Er is echter méér op zo'n „Flight-simulator" kun je allerlei si tuaties nabootsen, die je in een wer kelijke machine moeilijk kunt laten ontstaan. :e voorbereidingen zijn nu zicht baar op Schiphol. Het is het begin van een tastbare en straks hoorbare realiteit we zeiden immers voor de K.L.M. begint het leven met veer tig maar eigenlijk is het al veel eerder begonnen. „Eerst ga je na, wat je precies hebben wilt. Dan moet je de duiten hebben. Toen we die hadden in 1956 zijn we gaan bestellen. Machines, die voor het grootste deel in 1960 van de lijn komen. De jaren '61 en '62 vormen een overgangspe riode. En 1963? Ik weet het niet. Maai- als ik nu terugkijk op de jaren '45'46, toen wij als eerste in Euro pa schuchter een lijn over de oceaan gingen exploiteren en als ik dan zie, dat op drukke dagen nu in New-York meer dan duizend passagiers van de K.L.M. aankomen en vertrekken volle kisten heen en zes volle kisten terug dan kan ik wel zeg gen het proces van popularisering van de luchtvaart gaat voort. Het gaat ongeremd door, straks met de jet-machines. Met de jet-vliegtuigen gaan we in een richting, die maakt dat de luchtvaart bereikbaar zal wor den voor meer en meer mensen en tegen lagere tarieven", zegt de heer Aler. „En straks het supersonisch ver keer •Persoonlijk iet wel, dit is mijn persoonlijke mening ben ik meer geïnteresseerd in een economisch voortbewegen met sub-sonische snel heid, dan in supersonische vliegtui gen". En heel voorzichtig voegt hij er aa.n toe „We zitten in de luchtvaart waar het vrachtvervoer per auto in 1918 zat. Er zullen steeds meer men sen en goederen door de lucht ver voerd worden. We gaan ook die' kant op als het wegvervoer. Maar ik ben voorzichtig inet voorspellingen. Ik ind het prachtig dat er mensen zijn, die zoveel geloof hebben, dat zij hun mening op papier willen zetten. Maar ik laat me niet inmetselen. Daar ben ik nog niet aan toe 1 Wel ben ik er van overtuigd, dat liet uiterste op technisch gebied nog niet bereikt Is". Naar groter vrijheid Van techniek gaat het gesprek over op mensen of eigenlijk de vrijhe den van de lucht, zoals die door men sen gemaakt worden of beperkt. „Ik ben er óók van overtuigd, dat hoewel er vandaag nog restricties zijn, we strains tot een grotere ordening en DR. ALBERT PLESMAN Het „geheim" van de K.L.M. I X perspectieven S Op 7 oktober bestaat de J K.L.M. veertig jaar. De K.L.M. zelf viert dat feit betrekkelijk sober. Onge- merkt gaat bet echter niet Voorbij. Dat zou ook on- i: juist zijn. Want dit feest is een afsluiting van een periode, die de volgende mogelijk maakte die van het straalverkeersvlieg- x x tuig. Onze verkeersredac- teur had naar aanleiding van dit jubileum een ge- sprek met president-direc- teur I. A. Aler. Hij ging ook eens kijken, hoe Schip- x hol zich voorbereidt op het verkeer met het straal- vliegtuig. Het verleden van de KL. g M. is overbekend. Met op- zet werd de nadruk gelegd op wat na 7 oktober 1959 komt. Over veertig jaar, als de bus met „voorspel- 5 lende" brieven in de X Utrechtse Domtoren wordt opengemaakt, zal blijken, S of fantasie en werkelijk- heid met elkaar overeen- stemmen. Nü bepalen wij S J>ns tot de eerstkomende jaren, die in technisch op- zicht te overzien en op S zichzelf al interessant ge- noeg zijn. 4= ■X1 X X X- -X- X- X X X- -a- jf it- if -X* if if- -X- -X- if- -X- X daarmee tot grotere vrijheid zullen komen. Historisch gezien zeg ik dat ogenblik komt er". Aan het einde van ons gesprek komt een onderwerp ter sprake, dat op het ogenblik taboe is in do K.LJM.de concentraties in de luchtvaart. Het antwoord is dat van een diplomaat „Samenwerking is een interessant ge beuren, waar we attent op moeten blijven. We staan er voor open. Maar we zeggen niet„Vol verwachting klopt ons hart". Iedere propositie wordt nauwkeurig bekeken. En we staan niet afkerig tegenover een aantrekkelijke propositie", Méér wil president-directeur Aler'er niet van zeggen. Over zijn kennismaking met Ples man vertelt de heer Aler „Ik had het voorrecht, dat Ik in Soester- berg meteen kennismaakte met Plesman. Toen. ik daar aangeko men was en mijn koffertje had uitgepakt, ging Ik naar het offi cierscasino. Er waren daar zeker dertig officieren en ik moest gaan kennismaken. Per ongeluk stelde ik me twee keer aan luitenant Plesman voor. Hij zei „Ja. Aler, dat heb je al eens gedaan. Ik heet Plesman. Onthoud dat, misschien worden we nog eens vrienden". CARRIÈRE NA „LOS JONGENSBESLUIT" Eén daarvan in de lucht doorgebracht Vijftig jaar geleden zei een jongen tegen zijn vader „Ik wil in de luchtvaart". Hij moet een heel verstandige va der gehad hebben want lucht vaart was in 1909 een ge vaarlijk avontuur, waar de meeste vaders weinig voor voelden -en ook niet in ge loofden. Deze vader zei „Goed, loop eerst de h.b.s. maar afToen de jongen de h.b.s. had afgelopen kon hij naar Soesterberg. De jon gen heette Aler. Op 4 novem ber 1919 haalde hij zijn bre vet als militair vlieger, pre cies veertig jaar geleden, vrij wel samenvallend met de op richting van de K.L.M. „Dat besluit op m'n dertiende jaar was een vrij los jongensbesluit", vertelt de heer Aler. „Maar intus sen heb ik van die veertig jaar er één in de lucht doorgebracht bijna zevenduizend uur in de cock pit en tweeduizend-als passagier en 39 op de grond". Hij voegt er aan toe „Een groot gedeelte van de luchtvaart speelt zich op de grond af". „Veertig jaar geleden haalde ik m'n militair brevet. Op novem ber 1918 kwam ik op Soesterberg aan. Een jaar-later was er de „El ta". Plesman stichtte na die „El ta de K.L.M., samen met vérzien de mensen als generaal Snijder en jhr. Van den Bergh van Heemste de. Dat was iets heel bijzonders. Want in die tijd gold met recht „Een luitenant met een goed idee wat trekt die nou mee?" De K.L.M. stelde in het begin niets voor. We verkochten meer prent briefkaarten dan passages. En we hadden de grootste moeite de eindjes aan elkaar te knopen. Maar in het eerste jaarverslag van de K.L.M. stond Burgerlucht vaart is slechts een kwestie van organisatie..." De cockpit van een modern ver keersvliegtuig op de grond, in het K.L.M.-Flight-operations-gebouw op Schiphol. Er is geen verschil met een eente cockpit. Maar waar de fotograaf stond is een paneel met knopjes, dat de bemanning haast duivels kan kwellen en ongekend paraat maken. In deze Flight Simulator worden zelfs situaties nagebootst, die men in een werkelijke machine moeilijk kan la ten ontstaan. „Hoofd" Kramer kwam in 1922 in dienst In een hoek op het oud ste gedeelte van Schip hol, vlak tegen de ring dijk van de Haarlem mermeer aan liggen de garages en het kantoor van het K.L.M.-autobe- drijf. Veertig jaar is het hoofd van dat bedrijf, de heer Kramer nog niet bij de K. L. 31., maar wel 37^2 jaar. In april 1922 kwam hij in dienst ais chauffeur, als lader en losser van de machines en ook nog als plaatsver vangend kantinebaas. Drie chauffeurs had de K.L.M. toen.En twee auto's: een open Packard om de passagiers voor Londen naar de vliegwei van Schiphol te brengen en nog een oude T-Ford als bestelwagen. De pas sagiers werden in een compleet vliegpak met op een groot bord: „Lucht express K.L.M." En na de Packard kreeg Amsterdam een gesloten Benz. Later kwam er een busje, maar toen was de vliegerij al"weer een stuk verder. „Verder hadden we voor het personeel nog een bootverbinding met Am sterdam, een boot van de Volharding. Soms, als meneer DeUaert, die toen stationschef was, naar Amstelveen ge bracht moest worden, gingen we met de pas sagiers in die bus met een pontje over de ring vaart. Met passagiers in de wagen deden we ook wel boodschappen. Het kon gebeuren, dat ze naar Schiphol reden met hun voeten op een staaf ijs, die we voor het hotel gehaald hadden. En nu en dan gingen we de vaste passagiers van huis afhalen met de bus", vér- telt de heer Kramer. In de jaren van dertig werd het allemaal wat geregelder. In 1945 moest opnieuw worden legpa op de rug de letters K. L. 31. op het Leidseplein in die open Packard ge zet en iedereen in Am sterdam kon do held A-oorbij zien komen. „Op iedere rit moesten we langs twee tollen. We reden over de oude Sló- terweg en dan over dat zelfde bruggetje, dat er nog is over de ring vaart", vertelt de heer Kramer. Op Waalhaven hadden ze in die eerste dagen een Minerva, een dichte-wagen met boven- gestart. Alle rollend ma teriaal was verdwenen. En nu, veertig jaar na de oprichting van de K. L. M-, telt dit bedrijf on der de leiding van dezelf de man, die als een der eerste chauffeurs in dienst werd genomen, ruim honderd voertuigen niet meegerekend al die wagens voor het in tern vervoer op de lucht haven zelf. Per jaar wor den er per bus geëx ploiteerd in combinatie met de Nederlandse Spoorwegen 400-000 personen aan- en afge- voerd. Het materiaal is geriefelijk en modern. En de K.L.M. was voor Nederland de pionier op het gebied van L.P.G., de gasvormige brandstof, die nu steeds meer toe gepast wordt. Drie klei ne bussen rijden er. 17 grote en verder vallen personenwagens, \Tacht- en bestelwagens en klei ne busjes voor het vlie gend personeel onder het beheer van de autodïensi Voor passagiers wordt op Schiphol een aulo- stalling geëxploiteerd met plaats voor 140 tot 150 wagens. „Lucht express K.LJJ." stond op de Minerva, die in de jaren van twintig de passagiers van Rot terdam naar het vlieg veld Waalhaven bracht*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5