Volgend jaar bouw van nieuw bodehuis in Goes JEUGDIGE WESTKAPELLENAAR „LEENDE" AUTO VAN BAAS RAAD DOMBURG STELDE HET UITBREIDINGSPLAN VAST OMMETJE NAAR AMERIKA VAN 79-JARIGE VLISSINGER 10 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG SEPTEMBER 1959 TIEN JAAR OUD PROBLEEM IS OPLOSSING NABIJ Aan chaos van auto's en goederen i Grote Kerk zal dan einde komen bij HET PROBLEEM VAN HET BODEHUIS in Goes, waarmede deze gemeente al sedert de bevrijding worstelt, is een oplossing nabij Zeer waarschijnlijk reeds volgend jaar zal een nieuw bodecentrum worden gebouwd in Goes-Noord. Aan de bestaande onhoudbare toestand rond de monumentale Grote Kerk te Goes, waar de zware vrachtauto's elkaar op dinsdag en woensdag bijna verdringen, zal dan een einde zijn gekomen. Voor de ge meente Goes een zorg minder en voor verladers en vervoerders eindelijk de kans op „normaal" zaken doen Het bodehuis in Goes vormt in veler lei opzichten een ernstig probleem. Iedere dag staan vele vrachtauto's op de betrekkelijk kleine ruimte rond de kerk, waar het overige verkeer er niet zelden hinder van ondervindt. Op dinsdag en vrijdag, als alle Beveland- se bodediensten op Goes rijden, is het voor menig automobilist vaak een he le worsteling om te passeren. Dit is nog slechts één facet van de zaak. Behalve verkeers-technische proble men, zijn er ook moeilijkheden op ander gebied. In de chaos van auto's en goederen moeten de verladers en vervoerders .zaken" doen. De een voert een goe de administratie; de ander gaat weer op een veel omslachtiger manier te werk. Kortom uniformiteit in de rompslomp van papieren ontbreekt volkomen. Hoewel thans reeds op de meeste plaatsen in Noord- en Zuid- Beveland een dagelijkse bodedienst wordt onderhouden, is dit op enkele dorpen niet het geval. Dat betekent, dat goederen en pakjes slechts op een bepaald tijdstip aangeboden kunnen worden. In de praktijk is het niet zelden zo, dat de verlader het pakje of wat het dan ook moge zijn, bij de kerk neerzet, in de hoop, dat het te bestemder plaatse zal aanko men „Voorwereldlijk gedoe zo kwalificeerde een vervoerder het bodehuis rond de kerk. Het is inderdaad zo, dat men hier op de meest primitieve wijze moet wer- - ken. Naar oplossing Geen wonder dus, dat naar een op lossing wordt gestreefd. Het plein rond de kerk is ten ene malen te klein om plaats te bieden aan de rond 40 vrachtauto's van evenzovele ver voerders op Noord- en Zuid-Beveland. Een gelukkige omstandigheid is dan nog, dat de grotere vervoerders vrij wel nooit hun auto's bij de kerk par keren. „Onder de meest moeilijke om standigheden zijn de jaren „doorge sukkeld" tot in 1959", vertelde ons de secretaris van de Bodevereniging „De Bevelanden", de heer J. Blomaard te Goes, die van mening is, dat deze stad in 1960 een nieuw bodehuis rijk is. Volgens onze zegsman waren er vroeger niet minder dan vier „tref punten" voor de bodes. Dat was voor Wereldoorlog XE. Ideaal was de toe stand echter allerminst, want men werd vaak van het kastje naar de muur gestuurd... Na de oorlog heeft het gehele vervoer zich rond de mo numentale Grote Kerk geconcen treerd, met het gevolg, dat het bode huis de vervoerders boven het hoofd is gegroeid. De gemeente heeft echter het gevaar willen onderkennen. En kele maanden geleden zijn de eerste besprekingen gehouden tussen B. en W. en vertegenwoordigers van de ver voerders. Het ziet er thans naar uit, dat deze besprekingen op korte ter mijn vruchten zullen afwerpen B. en W. achten de plaats onmiddel lijk achter het slachthuis in Goes- Xoord geschikt voor de bouw en in- Veel meer plaats rond de Grote Kerk te Goes is er op vrijdag niet meer, voor de bodediensten op de verschil lende plaatsen van Zuid-Beveland. Op het drukst van de dag staan de zwa re vrachtauto's zij aan zij geparkeerd \oaarvan deze foto een indruk geeft. (Foto P.Z.C.). richting van een bodecentrum. Ook de vervoerders, die aanvankelijk niet wilden vertrekken van hun oude standplaats, voelen hier wel voor. Zij zouden evenwel liever iets dichter bij het centrum van de stad zitten. Hoe groot liet bodecentrum moet worden is bij benadering niet te zeggen, maar wel staat vast, dat er naast goede parkeergelegenheid een cen traal bodehuis moet komen. In dit gebouw zullen alle zaken afgehandeld moeten worden. Efficiënter werken, uniformiteit In de administratie en gemakkelijke bedie ning zijn de wensen, die de vervoer ders door middel van een dergelijk gebouw trachten te verwezenlijken. Hoe uiteindelijk de financiering zal geschieden is nog niet uitgemaakt. Mogelijk bouwen de verladers zelf 'n bodehuis, of misscien ook zal de ge meente gelden uittrekken voor de realisering van dit project. Bouw- en inrichtingskosten van een centraal bode huis worden geschat op rond 100.000. Binnenkort zullen de afgevaardigden van de bodevereniging „De Bevelan den" weer besprekingen hebben met B. en W. van Goes. De plannen kun nen dan nader worden uitgewerkt. Na verloop van enkele maanden ver wacht men in vervoerderskringen een begin te kunnen maken met realise ring van de plannen. Algemeen is men van mening, dat het bodecen trum in 1960 zal worden geopend POLITIERECHTER MIDDELBURG Rit door dorp eindigde met botsing. Voor de politierechter te Middelburg, mr. B. S. Sieperda, stond donderdag middag de 18-jarige Westkapellenaar M. G., monteur van beroep, terecht. De jongeman had op 16 juni bij een bezoek aan een café nogal vat ge dronken, was vervolgens met een vriend in de auto van zijn baas ge stapt en had een enerverende rit door het dorp gemaakt, waarbij nu niet be paald alle verkeersregels in acht wa ren genomen, aldus bleek uit het pro- ces-verbaal. Zo kon een voorbijganger het vege lijf slechts redden door een snelle sprong opzij te maken.- Het tochtje eindigde met een botsing te gen enkele paaltjes in de Klooster straat Zonder iets te zeggen had hij daar na de wagen op de plaats vanwaar hij hem had meegenomen geparkeerd en was naar huis vertrokken. De schade aan de auto beliep 150, aan de paaltjes 75. In een fel requisitoir stipte de offi cier van justitie, mr. G. J. B. v. d. Dussen, aan, dat dit een uiterst ge vaarlijke daad was geweest. Gezien de leeftijd eiste hij een boete van 75 subs. 15 dagen, die de politie rechter conform oplegde. Ook In de zaak tegen de Middel burgse opperman A. H., die onder invloed met zijn bromfiets te Vlissingen tegen een auto was opgereden, trok de officier fel van leer. „Het merendeel der zaken die op deze zitting voorkomen hebben met drankmisbruik te maken", betoogde hij. „Flinke straffen is het enige wat er op zit en waar mee de verkeersveiligheid wordt gediend." De eis luidde 80 subs. 16 dagen. Het vonnis was conform. Scheldwoorden De landbouwer D. A. D. uit Ame- muiden had de aandacht van een surveillerende agent getrokken, toen hij plotseling van zijn bromfiets viel. De agent ging eens poolshoogte ne men en merkte dat de landbouwer naar drank rook, zodat hij hem ver bood verder te rijden. De rest van de weg moest de landbouwer, gevolgd door de agent, lopende afleggen. Op deze tocht richtte hij zich in minder nette bewoordingen tot de agent, die hij uitschold voor „schurk", „schoft" en „ras ploert", hetgeen hem donder dagmiddag op de zitting zeer kwalijk werd genomen. Verdachte ontkende echter zich van deze uitdrukkingen bediend te heb ben: „Ik ben glad niet lelijk geweest tegen de politie", zei hij, „maar de wachtmeester heeft een hekel aan me." Daar verdachte enkele jaren terug al eens eerder voor dronkenschap was gestraft, eiste de officier één week gevangenis en zes maanden ontzeg ging om motorvoertuigen te bestu ren. De politierechter veranderde dit in zijn vonnis tot 100 subs. 20 dagen, één week voorwaardelijk met proef tijd van drie jaar en zes maanden onvoorwaardelijke ontzegging om motorvoertuigen te besturen. Voor het onder invloed rijden op een fiets werd de Vlissinger A. P. H. veroordeeld tot 50 subs. 10 dagen, tien gulden minder dan de eis, om dat verdachte zonder werk was. De Hongaarse fabrieksarbeiders Z. F. V. uit Vlissingen had onder invloed een bromfiets bereden. Ook hier luid de het vonnis 50 subs. 10 dagen. De eis was 60 subs. 15 dagen. De Vlissingse loswerkman L. van H. in Middelburg op 17 okt. In de Concert- en Gehoorzaal te Mid delburg belegt de Nederlandsche Zon dagsschool vereniging zaterdag 17 oktober a.s. een conferentie ter voor bereiding van het Kerstfeest. De Amsterdamse predikant, ds. K. H. Kroon, zal daar spreken over het on derwerp „Lofzangen uit het Evange lie van Lukas" De deelname aan deze conferentie zal niet alleen be perkt zijn tot zondagsschoolleidsters en -leiders, maar staat open voor al len, die belangstelling hebben voor de godstdienstïge vorming van het De avondbijeenkomst zal gewijd zijn aan de viering van het Kerstfeest in woord en beeld, onder het motto „En het geschiedde in die dagen Bovendien wordt een tentoonstelling ingericht van hulpmiddelen bij de godsdienstige opvoeding en van bij belse archeologische voorwerpen. Raad Kloetinge benoemde gemeente-secretaris In de vrijdagavond gehouden verga dering van de gemeenteraad van Kloetinge is de heer J. A. Hoste met algemene stemmen tot gemeente-se cretaris benoemd. De heer Hoste is sedert juli 1954 werkzaam op de se cretarie van Kloetinge. Sinds 1 okto ber 1956 was hij plaatsvervangend secretaris. De nieuwe secretaris be gon zijn loopbaan op de secretarie van zijn geboorteplaats Nieuw vliet. had zich te buiten gegaan aan scheldwoorden, waarvoor de officier 20 subs. 4 dagen vroeg. De straf luidde 15 subs. 3 dagen. De Middelburgse stuurman M. van L. had op 5 juni in de Lange Delft met zijn motor de onderwijzer D. de V. omver gereden die juist was afge stapt om een defect aan zijn 'brom fiets te repareren. De broek van de onderwijzer werd hierbij aan flarden gereden, terwijl hij zelf bovendien was flauw geval len. Conform werd de stuurman ver oordeeld tot 80 subs. 16 dagen. De. Middelburgse loodgieter J. van der W. had enige tijd geleden met een van zijn huurders onenigheid ge kregen over de huurverhoging die hij had ingevoerd. Een twistgesprek ein digde in een kaakslag die de huurder neervelde en hem een week zieken huis kostte. Conform werd de lood gieter veroordeeld tot 40 subs. 8 dagen. De chauffeur W. van S. uit Souburg had bij het achteruitrijden met zijn veeauto te Souburg een stenen paal omver gereden. Hoewel het voor de officier als de politierechter onom stotelijk vaststond dat de chauffeur die ontkende hier schuld aan te hebben de paal stuk gereden had, werd hij vrij gesproken omdat opzet niet bewezen was. RAAD VERGADERDE Wederopbouwplan werd met algemene stemmen aanvaard De gemeenteraad van Domburg lieeft1' tijdens haar donderdagavond gehou den vergadering uitgebreid gediscus sieerd over de vaststelling van het nieuwe uitbreidingsplan. Enkele raadsleden hadden ten aanzien van dit plan bezwaren. De heer Jac. de Visser Lz (a.r.) vond het gehele plan in sommige opzichten te ingrijpend. En stelde dat sommige eigenaars door do uitvoering van het plan zullen worden gedupeerd. Hij roerde onder meer de kwestie van de heer Baard aan, door wiens wo ning de rooilijn van de nieuw te bou wen kleuterschool loopt. Sommige ei genaren menen, dat de waarde van hun panden door de bijzondere be stemming die eraan is gegeven in waarde zal verminderen. De voorzit ter zegde toe, dat de eigenaars bij eventuele onteigening zoveel moge lijk zouden worden schadeloos ge steld. Hij opperde tevens, dat een uitbreidingsplan niet kan worden vastgesteld zonder dat bepaalde eige naren moeilijkheden ondervinden. De heer A. Wisse die een schuur bezit, gelegen in het uitbreidingsplan, had de raad dè suggestie gedaan om in onderhandeling te treden over een aankoop door de gemeente van deze schuur. Daar het plan reeds sinds 1952 bestaat had hij verzocht de schuur thans aan te kopen of zijn eigendommen anders uit het uitbrei dingsplan te schrappen. Voorzitter mr. W. J. E. Crommelin zegde toe de onderhandelingen te zuilen beginnen. Ook de heer Joh. de Visser Wz. (s.g.p.) was evenals de heer Jac. de Visser van mening, dat het plan wel diep in de eigendomsrechten ingrijpt. Hij vroeg zich af waar om de eigenaars de dupe moesten worden van het plan. Wethouder A. Passenier (p.v.d.a) was van mening, dat men niet op het plan vooruit moet lopen, maar eerst de goedkeuring van G.S. afwachten voor in onderhandeling te treden. Hij betoogde dat thans nog niet uit te maken is of de eigenaars wel gedu peerd zullen worden. Tenslotte werd het voorstel in stemming gebracht en met 6 tegen 1 stem aanvaard. Het wederopbouwplan werd voorts met algemene stemmen vastgesteld. De raad besloot de negen toegewezen woningwetwoningen aan de dr. B. Vaandragerstraat, te laten bouwen. Dit zal zo spoedig mogelijk plaats hebben, omdat men momenteel in verband met afbraak van do bunkers om woonruimte verlegen zit. Men be sloot dan ook bouw- en grondvoor- schotten aan te vragen. Aan de heer H. Visser te Oostka- pelle en de fa. De Pagter en Van Sluis te Domburg werden stukken grond van respectievelijk 550 m2 en 709 m2 tegen prijzen van f 9625 en f 2090 verkocht. Tevens werd de be groting 1959 gewijzigd. In de woon ruimtecommissie werden de heren Jac. de Visser, H; G. Hoevers, P. de Pagter, A. Geertse en L. Maas be noemd. De raad besloot voorts om de woning van de heer P. Steijn te gen een prijs van 1' 700 aan te kopen en de lieer Steijn tevens een lening van f 945 te verstrekken. Bij de rondvraag vroeg de heer L. Dourleyn (p.v.d.a.) naar de geruch ten als zou Vrouwenpolder inplaats van bij Domburg bij Veere getrokken worden. De voorzitter antwoordde, dat het college het verzoek heeft ont vangen van het Provinciaal Bestuur om de opinie van de raad hierover kenbaar te maken. De heer Jac. de Visser informeerde hoe het ervoor stond met de scholenbouw. De voor zitter antwoordde, dat het advies van de bouwinspecteur in Den Haag bin nen 14 dagen verwacht wordt en dat men aan de Staten het verzoek zal richten om een geldlening te mogen aangaan. De heer J. Warners (cJi.) vroeg om een begin te maken met de rattenbestrijding op de vuilnis belt. De voorzitter zegde dit toe. EVEN AANWIPPEN BIJ BROERS J. Jilleba: reisje van 12750 km en 7000 zeemijl ALS GOEDE Jiileba's waren ze met z'n tweeëntwintigen naar Rotterdam gegaan om voor de uit Amerika terugkerende nestor van de familie, de 79-jarige Vlissingse meneer J. Jilleba, een uitgebreid comité van ontvangst j te vormen. Op de afmerende boot i expliceerde deze voor z'n mede- passagiers: „Kijk, daar heb je een j Jilleba op de ka en nog al een i Jilleba en nog éénDat i kwam aardig uit, want er was een j lielc bus Jiileba's. En in Vlissingen zwaaiden zijn i kleinste kleinkinderen en al de an- I iere kinderen uit de Glacisstraat j met vlaggetjes uit de bovenramen, i De bejaarde heer Jilleba. een ge- pensioneerd zeeloods, mijmert er i Jog over na„Ja-ja, de ouwe Jo was terug Bijna vier maanden was de heer Jilleba in Amerika ge weest, om eens te kijken, hoe zijn geëmigréerde vijf broers en één zuster het daar maak ten. Uiteraard ook om eens te de zuidelijke staten". Onder de „mooie dingen" rang schikte de heer Jilleba graag het respect, waarmee in Amerika de vrouw wordt behandeld. Ook was het hem niet ontgaan, dat van de honderd auto's, waarin zich een man en een vrouw verplaatsen, er minstens negentig door de vrouw worden bestuurd. De mannen be palen zich meer tot het „besturen" van de kinderwagen, als die op een wandeling meegaat. Is dit nu allemaal uit respect, of met begin van een collectie ve verdrukking „Weineen", meende de heer Jilleba, „de man zit hier ook in de ver drukking, maar dat zie je niet D! prettigste uurtjes van de he le reis vond de heer Jilleba evenwel die. waarop aan boord van de „Rijndam", die hem heen en weer bracht, de maaltij- Jen met een gong werden inge luid. Op de heenreis deelde hij zijn tafel met vier Zwitsers, die hun hele leven weinig meer hadden ge zien dan wat enge watertjes tus sen de bergen. Zo doceerde de Vlissingse oud-zeeloods hier zee vaartkunde en al spoedig was hij Je vraagbaak van alle passagiers. Zoals hij in Amerika de vraag baak van zijn familie was, die hij nauwkeurig verslag moest uit brengen over de toestanden in Vlissingen. Hij merkte daarbij, Jat een van zijn broers, die vijf tig jaar geleden is geëmigreerd, nog niets van "net Nederlands, laat staan van het Vlissingse dia lect had verleerd. „Laat ze nooit aankomen met „ik ben m'n taal verleerd", want dat zijn smoes jes", aldus een kernachtige uit spraak van de heer Jilleba. Hoe do 79-jarige Vlissinger zijn tijd aan boord doorbracht Al pratende. Hoe het kwam, dat weet tiij niet, maar iedereen klampte hem aan voor een praatje. En met ruim -vierhonderd passagiers aan boord is dat uiteraard geen ge ringe opgave. Hij was in Amerika, voor liij er erg in had. Terug eigenlijk ook. Bij de tweeëntwin tig Jiileba's op de kade en de kleinkinderen met de vlaggetjes in de Vlissingse Glacisstraat Daarvoor heeft hij volop de gele- i genheid gekregen. Zijn familie e voerde hem mee door twaalf sta- ten, over een afstand van 12.750 kilometer. „En denk nu niet, dat dit alles is", zo vertelde de heer e Jilleba, „met de boot komen er e nog 7000 zeemijlen bij Het eerste cijfer was althans vol- doende om hem vanuit de stad en Je staat New-York te voeren naar I New-Jersey, Pennsylvania, Mary- land, Noord- en Zuid-Carolina, e Virginia, Alabama, Mississippi, I Loulssiana, Georgia en Connec- p ticut. M~ et recht concludeert de 70- jarige Vlissinger daarom, b dat hij met dit vakantie- b reisje méér. van de Ver. Staten heeft gezien dan menige Ameri- kaan „Mijn familie voerde mij i naar de mooiste plekjes en ik heb b er daarom heel mooie dingen ge il zien, maar ook de beroerde b De rassenkwestie bijvoorbeeld In lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllItH Het weer in Europa Den Helder, geheel bewolkt Ypenburg, zwaar bewolkt Vlissingen. half bewolkt Eelde, half bewolkt De Bilt, zwaar bewolkt Twente, half bewolkt Eindhoven, licht bewolkt Zuid-Limburg, zwaar bewolkt Helsinki, onbewolkt Stockholm, half bewolkt Oslo, onbewolkt Kopenhagen, licht bewolkt Aberdeen, zwaar bewolkt Londen, zwaar bewolkt Amsterdam, zwaar bewolkt Brussel, zwaar bewolkt Luxemburg, onbewolkt Parijs, onbewolkt Bordeaux, regen Grenoble, half bewolkt Nicê, régen Berlijn, onbewolkt Frankfort, licht bewolkt München, onbewolkt Zürich, zwaar bewolkt Genève. zwaar bewolkt Locarno, regen Wenen, zwaar bewolkt Innsbruck, zwaar bewolkt, Belgrado, zwaar bewolkt Athene, onbewolkt Rome, zwaar bewolkt Madrid, zwaar bewolkt Mallorca, weerlicht Lissabon, zwaar bewolkt 19 gr. 21 gr 24 gr. 21 gr. 21 gr. 22 gr. 22 gr. 22 gr. 10 gr. 12 gr. 15 gr. 15 gr. 20 gr. 21 gr. 21 gr. 22 gr. 23 gr. 25 gr. 19 gr. 20 gr. 24 gr. 17 gr. 21 gr. 20 gr. 20 gr. 22 gr. 21. gr. 16 gr. 24 gr. 21 gr. 27 gr. 28 gr. 20 gr. 26 gr. 25 gr. Ongelukkige val van dragline Bij het afstappen van een dragline is de heer J. G. uit Stavenisse zodanig komen to vallen, dat hij een been brak' en in het ziekenhuis te Bergen op Zoom moest worden opgenomen. Het ongeluk gebeurde bij herverka velingswerkzaamheden in de gemeen te Sint Annaland. Gouverneur Rockefeller van New, York heeft een som ven 1000 dollar geschonken aan de kerkeraad van Soegne in Noorwe gen* waar zijn zoon onlangs een Noors meisje trouwde. Nagekomen advertenties. Heden is na een vrij kortstondige ziekte van ons heengegaan onze lieve zuster, behuwdzus ter en tante GJILKJE OSINGA in de ouderdom van 75 jaar. Assen: A. Was-Osinga D. C. Was Helmond: Chr. Osinga- van Oekel. Nichten en neven. Souburg, 25 september 1959. Middenhofsingel 6. De teraardebestelling zal plaatshebben te Vlis singen op maandag 28 september a.s. Vertrek Middenhofsingel 6 om twaalf uur. Heden is na een vrij kortstondige ziekte van mij heengegaan mijn lieve huisgenote GJILKJE OSINGA in de ouderdom van 75 jaar. A. E. Vermaas. Souburg. 25 september 1959. Middenhofsingel 6.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 16