Volgend jaar bouw van nieuw
bodehuis in Goes
JEUGDIGE WESTKAPELLENAAR
„LEENDE" AUTO VAN BAAS
RAAD DOMBURG STELDE HET
UITBREIDINGSPLAN VAST
OMMETJE NAAR AMERIKA VAN
79-JARIGE VLISSINGER
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG SEPTEMBER 1959
TIEN JAAR OUD PROBLEEM IS OPLOSSING NABIJ
Aan chaos van auto's en goederen
i Grote Kerk zal dan einde komen
bij
HET PROBLEEM VAN HET BODEHUIS in Goes, waarmede
deze gemeente al sedert de bevrijding worstelt, is een oplossing
nabij Zeer waarschijnlijk reeds volgend jaar zal een nieuw
bodecentrum worden gebouwd in Goes-Noord. Aan de bestaande
onhoudbare toestand rond de monumentale Grote Kerk te Goes,
waar de zware vrachtauto's elkaar op dinsdag en woensdag
bijna verdringen, zal dan een einde zijn gekomen. Voor de ge
meente Goes een zorg minder en voor verladers en vervoerders
eindelijk de kans op „normaal" zaken doen
Het bodehuis in Goes vormt in veler
lei opzichten een ernstig probleem.
Iedere dag staan vele vrachtauto's
op de betrekkelijk kleine ruimte rond
de kerk, waar het overige verkeer er
niet zelden hinder van ondervindt. Op
dinsdag en vrijdag, als alle Beveland-
se bodediensten op Goes rijden, is het
voor menig automobilist vaak een he
le worsteling om te passeren. Dit is
nog slechts één facet van de zaak.
Behalve verkeers-technische proble
men, zijn er ook moeilijkheden op
ander gebied.
In de chaos van auto's en goederen
moeten de verladers en vervoerders
.zaken" doen. De een voert een goe
de administratie; de ander gaat weer
op een veel omslachtiger manier te
werk. Kortom uniformiteit in de
rompslomp van papieren ontbreekt
volkomen. Hoewel thans reeds op de
meeste plaatsen in Noord- en Zuid-
Beveland een dagelijkse bodedienst
wordt onderhouden, is dit op enkele
dorpen niet het geval. Dat betekent,
dat goederen en pakjes slechts op een
bepaald tijdstip aangeboden kunnen
worden.
In de praktijk is het niet zelden
zo, dat de verlader het pakje of
wat het dan ook moge zijn, bij de
kerk neerzet, in de hoop, dat het
te bestemder plaatse zal aanko
men „Voorwereldlijk gedoe
zo kwalificeerde een vervoerder
het bodehuis rond de kerk. Het is
inderdaad zo, dat men hier op de
meest primitieve wijze moet wer-
- ken.
Naar oplossing
Geen wonder dus, dat naar een op
lossing wordt gestreefd. Het plein
rond de kerk is ten ene malen te
klein om plaats te bieden aan de rond
40 vrachtauto's van evenzovele ver
voerders op Noord- en Zuid-Beveland.
Een gelukkige omstandigheid is dan
nog, dat de grotere vervoerders vrij
wel nooit hun auto's bij de kerk par
keren. „Onder de meest moeilijke om
standigheden zijn de jaren „doorge
sukkeld" tot in 1959", vertelde ons de
secretaris van de Bodevereniging „De
Bevelanden", de heer J. Blomaard te
Goes, die van mening is, dat deze
stad in 1960 een nieuw bodehuis rijk
is. Volgens onze zegsman waren er
vroeger niet minder dan vier „tref
punten" voor de bodes. Dat was voor
Wereldoorlog XE. Ideaal was de toe
stand echter allerminst, want men
werd vaak van het kastje naar de
muur gestuurd... Na de oorlog heeft
het gehele vervoer zich rond de mo
numentale Grote Kerk geconcen
treerd, met het gevolg, dat het bode
huis de vervoerders boven het hoofd
is gegroeid. De gemeente heeft echter
het gevaar willen onderkennen. En
kele maanden geleden zijn de eerste
besprekingen gehouden tussen B. en
W. en vertegenwoordigers van de ver
voerders. Het ziet er thans naar uit,
dat deze besprekingen op korte ter
mijn vruchten zullen afwerpen
B. en W. achten de plaats onmiddel
lijk achter het slachthuis in Goes-
Xoord geschikt voor de bouw en in-
Veel meer plaats rond de Grote Kerk
te Goes is er op vrijdag niet meer,
voor de bodediensten op de verschil
lende plaatsen van Zuid-Beveland. Op
het drukst van de dag staan de zwa
re vrachtauto's zij aan zij geparkeerd
\oaarvan deze foto een indruk geeft.
(Foto P.Z.C.).
richting van een bodecentrum. Ook
de vervoerders, die aanvankelijk niet
wilden vertrekken van hun oude
standplaats, voelen hier wel voor. Zij
zouden evenwel liever iets dichter bij
het centrum van de stad zitten. Hoe
groot liet bodecentrum moet worden
is bij benadering niet te zeggen,
maar wel staat vast, dat er naast
goede parkeergelegenheid een cen
traal bodehuis moet komen. In dit
gebouw zullen alle zaken afgehandeld
moeten worden.
Efficiënter werken, uniformiteit In de
administratie en gemakkelijke bedie
ning zijn de wensen, die de vervoer
ders door middel van een dergelijk
gebouw trachten te verwezenlijken.
Hoe uiteindelijk de financiering zal
geschieden is nog niet uitgemaakt.
Mogelijk bouwen de verladers zelf 'n
bodehuis, of misscien ook zal de ge
meente gelden uittrekken voor de
realisering van dit project. Bouw- en
inrichtingskosten van een centraal
bode huis worden geschat op rond
100.000.
Binnenkort zullen de afgevaardigden
van de bodevereniging „De Bevelan
den" weer besprekingen hebben met
B. en W. van Goes. De plannen kun
nen dan nader worden uitgewerkt.
Na verloop van enkele maanden ver
wacht men in vervoerderskringen een
begin te kunnen maken met realise
ring van de plannen. Algemeen is
men van mening, dat het bodecen
trum in 1960 zal worden geopend
POLITIERECHTER MIDDELBURG
Rit door dorp eindigde
met botsing.
Voor de politierechter te Middelburg,
mr. B. S. Sieperda, stond donderdag
middag de 18-jarige Westkapellenaar
M. G., monteur van beroep, terecht.
De jongeman had op 16 juni bij een
bezoek aan een café nogal vat ge
dronken, was vervolgens met een
vriend in de auto van zijn baas ge
stapt en had een enerverende rit door
het dorp gemaakt, waarbij nu niet be
paald alle verkeersregels in acht wa
ren genomen, aldus bleek uit het pro-
ces-verbaal. Zo kon een voorbijganger
het vege lijf slechts redden door een
snelle sprong opzij te maken.- Het
tochtje eindigde met een botsing te
gen enkele paaltjes in de Klooster
straat
Zonder iets te zeggen had hij daar
na de wagen op de plaats vanwaar
hij hem had meegenomen geparkeerd
en was naar huis vertrokken. De
schade aan de auto beliep 150, aan
de paaltjes 75.
In een fel requisitoir stipte de offi
cier van justitie, mr. G. J. B. v. d.
Dussen, aan, dat dit een uiterst ge
vaarlijke daad was geweest. Gezien
de leeftijd eiste hij een boete van
75 subs. 15 dagen, die de politie
rechter conform oplegde.
Ook In de zaak tegen de Middel
burgse opperman A. H., die onder
invloed met zijn bromfiets te
Vlissingen tegen een auto was
opgereden, trok de officier fel van
leer.
„Het merendeel der zaken die op
deze zitting voorkomen hebben
met drankmisbruik te maken",
betoogde hij. „Flinke straffen is
het enige wat er op zit en waar
mee de verkeersveiligheid wordt
gediend."
De eis luidde 80 subs. 16 dagen.
Het vonnis was conform.
Scheldwoorden
De landbouwer D. A. D. uit Ame-
muiden had de aandacht van een
surveillerende agent getrokken, toen
hij plotseling van zijn bromfiets viel.
De agent ging eens poolshoogte ne
men en merkte dat de landbouwer
naar drank rook, zodat hij hem ver
bood verder te rijden. De rest van de
weg moest de landbouwer, gevolgd
door de agent, lopende afleggen. Op
deze tocht richtte hij zich in minder
nette bewoordingen tot de agent, die
hij uitschold voor „schurk", „schoft"
en „ras ploert", hetgeen hem donder
dagmiddag op de zitting zeer kwalijk
werd genomen.
Verdachte ontkende echter zich van
deze uitdrukkingen bediend te heb
ben: „Ik ben glad niet lelijk geweest
tegen de politie", zei hij, „maar de
wachtmeester heeft een hekel aan
me."
Daar verdachte enkele jaren terug
al eens eerder voor dronkenschap was
gestraft, eiste de officier één week
gevangenis en zes maanden ontzeg
ging om motorvoertuigen te bestu
ren.
De politierechter veranderde dit in
zijn vonnis tot 100 subs. 20 dagen,
één week voorwaardelijk met proef
tijd van drie jaar en zes maanden
onvoorwaardelijke ontzegging om
motorvoertuigen te besturen.
Voor het onder invloed rijden op een
fiets werd de Vlissinger A. P. H.
veroordeeld tot 50 subs. 10 dagen,
tien gulden minder dan de eis, om
dat verdachte zonder werk was.
De Hongaarse fabrieksarbeiders Z. F.
V. uit Vlissingen had onder invloed
een bromfiets bereden. Ook hier luid
de het vonnis 50 subs. 10 dagen. De
eis was 60 subs. 15 dagen.
De Vlissingse loswerkman L. van H.
in Middelburg op 17 okt.
In de Concert- en Gehoorzaal te Mid
delburg belegt de Nederlandsche Zon
dagsschool vereniging zaterdag 17
oktober a.s. een conferentie ter voor
bereiding van het Kerstfeest.
De Amsterdamse predikant, ds. K. H.
Kroon, zal daar spreken over het on
derwerp „Lofzangen uit het Evange
lie van Lukas" De deelname aan
deze conferentie zal niet alleen be
perkt zijn tot zondagsschoolleidsters
en -leiders, maar staat open voor al
len, die belangstelling hebben voor
de godstdienstïge vorming van het
De avondbijeenkomst zal gewijd zijn
aan de viering van het Kerstfeest in
woord en beeld, onder het motto „En
het geschiedde in die dagen
Bovendien wordt een tentoonstelling
ingericht van hulpmiddelen bij de
godsdienstige opvoeding en van bij
belse archeologische voorwerpen.
Raad Kloetinge benoemde
gemeente-secretaris
In de vrijdagavond gehouden verga
dering van de gemeenteraad van
Kloetinge is de heer J. A. Hoste met
algemene stemmen tot gemeente-se
cretaris benoemd. De heer Hoste is
sedert juli 1954 werkzaam op de se
cretarie van Kloetinge. Sinds 1 okto
ber 1956 was hij plaatsvervangend
secretaris. De nieuwe secretaris be
gon zijn loopbaan op de secretarie
van zijn geboorteplaats Nieuw vliet.
had zich te buiten gegaan aan
scheldwoorden, waarvoor de officier
20 subs. 4 dagen vroeg. De straf
luidde 15 subs. 3 dagen.
De Middelburgse stuurman M. van
L. had op 5 juni in de Lange Delft
met zijn motor de onderwijzer D. de
V. omver gereden die juist was afge
stapt om een defect aan zijn 'brom
fiets te repareren.
De broek van de onderwijzer werd
hierbij aan flarden gereden, terwijl
hij zelf bovendien was flauw geval
len. Conform werd de stuurman ver
oordeeld tot 80 subs. 16 dagen.
De. Middelburgse loodgieter J. van
der W. had enige tijd geleden met
een van zijn huurders onenigheid ge
kregen over de huurverhoging die hij
had ingevoerd. Een twistgesprek ein
digde in een kaakslag die de huurder
neervelde en hem een week zieken
huis kostte. Conform werd de lood
gieter veroordeeld tot 40 subs. 8
dagen.
De chauffeur W. van S. uit Souburg
had bij het achteruitrijden met zijn
veeauto te Souburg een stenen paal
omver gereden. Hoewel het voor de
officier als de politierechter onom
stotelijk vaststond dat de chauffeur
die ontkende hier schuld aan te
hebben de paal stuk gereden had,
werd hij vrij gesproken omdat opzet
niet bewezen was.
RAAD VERGADERDE
Wederopbouwplan werd met
algemene stemmen
aanvaard
De gemeenteraad van Domburg lieeft1'
tijdens haar donderdagavond gehou
den vergadering uitgebreid gediscus
sieerd over de vaststelling van het
nieuwe uitbreidingsplan. Enkele
raadsleden hadden ten aanzien van
dit plan bezwaren. De heer Jac. de
Visser Lz (a.r.) vond het gehele plan
in sommige opzichten te ingrijpend.
En stelde dat sommige eigenaars door
do uitvoering van het plan zullen
worden gedupeerd.
Hij roerde onder meer de kwestie van
de heer Baard aan, door wiens wo
ning de rooilijn van de nieuw te bou
wen kleuterschool loopt. Sommige ei
genaren menen, dat de waarde van
hun panden door de bijzondere be
stemming die eraan is gegeven in
waarde zal verminderen. De voorzit
ter zegde toe, dat de eigenaars bij
eventuele onteigening zoveel moge
lijk zouden worden schadeloos ge
steld. Hij opperde tevens, dat een
uitbreidingsplan niet kan worden
vastgesteld zonder dat bepaalde eige
naren moeilijkheden ondervinden. De
heer A. Wisse die een schuur bezit,
gelegen in het uitbreidingsplan, had
de raad dè suggestie gedaan om in
onderhandeling te treden over een
aankoop door de gemeente van deze
schuur. Daar het plan reeds sinds
1952 bestaat had hij verzocht de
schuur thans aan te kopen of zijn
eigendommen anders uit het uitbrei
dingsplan te schrappen. Voorzitter
mr. W. J. E. Crommelin zegde toe de
onderhandelingen te zuilen beginnen.
Ook de heer Joh. de Visser Wz.
(s.g.p.) was evenals de heer Jac.
de Visser van mening, dat het plan
wel diep in de eigendomsrechten
ingrijpt. Hij vroeg zich af waar
om de eigenaars de dupe moesten
worden van het plan. Wethouder
A. Passenier (p.v.d.a) was van
mening, dat men niet op het plan
vooruit moet lopen, maar eerst de
goedkeuring van G.S. afwachten
voor in onderhandeling te treden.
Hij betoogde dat thans nog niet uit te
maken is of de eigenaars wel gedu
peerd zullen worden. Tenslotte werd
het voorstel in stemming gebracht
en met 6 tegen 1 stem aanvaard. Het
wederopbouwplan werd voorts met
algemene stemmen vastgesteld.
De raad besloot de negen toegewezen
woningwetwoningen aan de dr. B.
Vaandragerstraat, te laten bouwen.
Dit zal zo spoedig mogelijk plaats
hebben, omdat men momenteel in
verband met afbraak van do bunkers
om woonruimte verlegen zit. Men be
sloot dan ook bouw- en grondvoor-
schotten aan te vragen.
Aan de heer H. Visser te Oostka-
pelle en de fa. De Pagter en Van
Sluis te Domburg werden stukken
grond van respectievelijk 550 m2 en
709 m2 tegen prijzen van f 9625 en
f 2090 verkocht. Tevens werd de be
groting 1959 gewijzigd. In de woon
ruimtecommissie werden de heren
Jac. de Visser, H; G. Hoevers, P. de
Pagter, A. Geertse en L. Maas be
noemd. De raad besloot voorts om
de woning van de heer P. Steijn te
gen een prijs van 1' 700 aan te kopen
en de lieer Steijn tevens een lening
van f 945 te verstrekken.
Bij de rondvraag vroeg de heer L.
Dourleyn (p.v.d.a.) naar de geruch
ten als zou Vrouwenpolder inplaats
van bij Domburg bij Veere getrokken
worden. De voorzitter antwoordde,
dat het college het verzoek heeft ont
vangen van het Provinciaal Bestuur
om de opinie van de raad hierover
kenbaar te maken. De heer Jac. de
Visser informeerde hoe het ervoor
stond met de scholenbouw. De voor
zitter antwoordde, dat het advies van
de bouwinspecteur in Den Haag bin
nen 14 dagen verwacht wordt en dat
men aan de Staten het verzoek zal
richten om een geldlening te mogen
aangaan. De heer J. Warners (cJi.)
vroeg om een begin te maken met
de rattenbestrijding op de vuilnis
belt. De voorzitter zegde dit toe.
EVEN AANWIPPEN BIJ BROERS
J. Jilleba: reisje van
12750 km en 7000 zeemijl
ALS GOEDE Jiileba's waren ze
met z'n tweeëntwintigen
naar Rotterdam gegaan om
voor de uit Amerika terugkerende
nestor van de familie, de 79-jarige
Vlissingse meneer J. Jilleba, een
uitgebreid comité van ontvangst
j te vormen. Op de afmerende boot
i expliceerde deze voor z'n mede-
passagiers: „Kijk, daar heb je een
j Jilleba op de ka en nog al een
i Jilleba en nog éénDat
i kwam aardig uit, want er was een
j lielc bus Jiileba's.
En in Vlissingen zwaaiden zijn
i kleinste kleinkinderen en al de an-
I iere kinderen uit de Glacisstraat
j met vlaggetjes uit de bovenramen,
i De bejaarde heer Jilleba. een ge-
pensioneerd zeeloods, mijmert er
i Jog over na„Ja-ja, de ouwe Jo
was terug
Bijna vier maanden was de
heer Jilleba in Amerika ge
weest, om eens te kijken, hoe
zijn geëmigréerde vijf broers
en één zuster het daar maak
ten. Uiteraard ook om eens te
de zuidelijke staten".
Onder de „mooie dingen" rang
schikte de heer Jilleba graag het
respect, waarmee in Amerika de
vrouw wordt behandeld. Ook was
het hem niet ontgaan, dat van de
honderd auto's, waarin zich een
man en een vrouw verplaatsen, er
minstens negentig door de vrouw
worden bestuurd. De mannen be
palen zich meer tot het „besturen"
van de kinderwagen, als die op
een wandeling meegaat.
Is dit nu allemaal uit respect,
of met begin van een collectie
ve verdrukking „Weineen",
meende de heer Jilleba, „de
man zit hier ook in de ver
drukking, maar dat zie je niet
D! prettigste uurtjes van de he
le reis vond de heer Jilleba
evenwel die. waarop aan
boord van de „Rijndam", die hem
heen en weer bracht, de maaltij-
Jen met een gong werden inge
luid. Op de heenreis deelde hij zijn
tafel met vier Zwitsers, die hun
hele leven weinig meer hadden ge
zien dan wat enge watertjes tus
sen de bergen. Zo doceerde de
Vlissingse oud-zeeloods hier zee
vaartkunde en al spoedig was hij
Je vraagbaak van alle passagiers.
Zoals hij in Amerika de vraag
baak van zijn familie was, die hij
nauwkeurig verslag moest uit
brengen over de toestanden in
Vlissingen. Hij merkte daarbij,
Jat een van zijn broers, die vijf
tig jaar geleden is geëmigreerd,
nog niets van "net Nederlands,
laat staan van het Vlissingse dia
lect had verleerd. „Laat ze nooit
aankomen met „ik ben m'n taal
verleerd", want dat zijn smoes
jes", aldus een kernachtige uit
spraak van de heer Jilleba.
Hoe do 79-jarige Vlissinger zijn
tijd aan boord doorbracht Al
pratende. Hoe het kwam, dat weet
tiij niet, maar iedereen klampte
hem aan voor een praatje. En met
ruim -vierhonderd passagiers aan
boord is dat uiteraard geen ge
ringe opgave. Hij was in Amerika,
voor liij er erg in had. Terug
eigenlijk ook. Bij de tweeëntwin
tig Jiileba's op de kade en de
kleinkinderen met de vlaggetjes
in de Vlissingse Glacisstraat
Daarvoor heeft hij volop de gele-
i genheid gekregen. Zijn familie
e voerde hem mee door twaalf sta-
ten, over een afstand van 12.750
kilometer. „En denk nu niet, dat
dit alles is", zo vertelde de heer
e Jilleba, „met de boot komen er
e nog 7000 zeemijlen bij
Het eerste cijfer was althans vol-
doende om hem vanuit de stad en
Je staat New-York te voeren naar
I New-Jersey, Pennsylvania, Mary-
land, Noord- en Zuid-Carolina,
e Virginia, Alabama, Mississippi,
I Loulssiana, Georgia en Connec-
p ticut.
M~ et recht concludeert de 70-
jarige Vlissinger daarom,
b dat hij met dit vakantie-
b reisje méér. van de Ver. Staten
heeft gezien dan menige Ameri-
kaan „Mijn familie voerde mij
i naar de mooiste plekjes en ik heb
b er daarom heel mooie dingen ge
il zien, maar ook de beroerde
b De rassenkwestie bijvoorbeeld In
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllItH
Het weer in Europa
Den Helder, geheel bewolkt
Ypenburg, zwaar bewolkt
Vlissingen. half bewolkt
Eelde, half bewolkt
De Bilt, zwaar bewolkt
Twente, half bewolkt
Eindhoven, licht bewolkt
Zuid-Limburg, zwaar bewolkt
Helsinki, onbewolkt
Stockholm, half bewolkt
Oslo, onbewolkt
Kopenhagen, licht bewolkt
Aberdeen, zwaar bewolkt
Londen, zwaar bewolkt
Amsterdam, zwaar bewolkt
Brussel, zwaar bewolkt
Luxemburg, onbewolkt
Parijs, onbewolkt
Bordeaux, regen
Grenoble, half bewolkt
Nicê, régen
Berlijn, onbewolkt
Frankfort, licht bewolkt
München, onbewolkt
Zürich, zwaar bewolkt
Genève. zwaar bewolkt
Locarno, regen
Wenen, zwaar bewolkt
Innsbruck, zwaar bewolkt,
Belgrado, zwaar bewolkt
Athene, onbewolkt
Rome, zwaar bewolkt
Madrid, zwaar bewolkt
Mallorca, weerlicht
Lissabon, zwaar bewolkt
19 gr.
21 gr
24 gr.
21 gr.
21 gr.
22 gr.
22 gr.
22 gr.
10 gr.
12 gr.
15 gr.
15 gr.
20 gr.
21 gr.
21 gr.
22 gr.
23 gr.
25 gr.
19 gr.
20 gr.
24 gr.
17 gr.
21 gr.
20 gr.
20 gr.
22 gr.
21. gr.
16 gr.
24 gr.
21 gr.
27 gr.
28 gr.
20 gr.
26 gr.
25 gr.
Ongelukkige val van dragline
Bij het afstappen van een dragline is
de heer J. G. uit Stavenisse zodanig
komen to vallen, dat hij een been
brak' en in het ziekenhuis te Bergen
op Zoom moest worden opgenomen.
Het ongeluk gebeurde bij herverka
velingswerkzaamheden in de gemeen
te Sint Annaland.
Gouverneur Rockefeller van New, York
heeft een som ven 1000 dollar geschonken
aan de kerkeraad van Soegne in Noorwe
gen* waar zijn zoon onlangs een Noors
meisje trouwde.
Nagekomen advertenties.
Heden is na een vrij
kortstondige ziekte van
ons heengegaan onze
lieve zuster, behuwdzus
ter en tante
GJILKJE OSINGA
in de ouderdom van 75
jaar.
Assen:
A. Was-Osinga
D. C. Was
Helmond:
Chr. Osinga-
van Oekel.
Nichten en neven.
Souburg,
25 september 1959.
Middenhofsingel 6.
De teraardebestelling
zal plaatshebben te Vlis
singen op maandag 28
september a.s. Vertrek
Middenhofsingel 6 om
twaalf uur.
Heden is na een vrij
kortstondige ziekte van
mij heengegaan mijn
lieve huisgenote
GJILKJE OSINGA
in de ouderdom van 75
jaar.
A. E. Vermaas.
Souburg.
25 september 1959.
Middenhofsingel 6.