TZcbbe
Koninklijke Luchtmacht ontvangt
supersonische jagers pas in 1963
RUYS
Philips' verrassend TV-nieuws
VISZAAK
2e WERKTUIGKUNDIGEN
5e WERKTUIGKUNDIGEN
ASSISTENT- EN LEERLING-
WERKTUIGKUNDIGEN
De krant kunt U niet missen, geen dag
UNIVERSEEL T.V.-ONTVANGER
ƒ1065-
D. J. KUIJT
4
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1959
MEESTE GEBRUIKTE TYPES ZIJN VEROUDERD
Modernste vliegtuigen voor ons
'land vaak te duur in aanschaf
Het snelle straalvliegtuig, symbool van onze „luchtvaart" eeuw, is
een vertrouwde verschijning geworden in ons luchtruim. De publie
ke opinie betreffende dit vliegt'uig, varieert na do eerste inge
bruikstelling in ons land, omstreeks 1950, nog steeds sterk. Aan de
dikwijls overmoedige en vooral luchtvaartgezinde jeugd ontlokt het
zien van een snelle formatie gierende straaljagers de veelbeteke
nende uitroep „mieters" of „machtig", meer bedachtzame ne beza
digde ouderen, die dagelijks de krant lezen, plegen het daarentegen
begrijpelijkerwijze kernachtige „rotdingen" of „krengen" te noemen.
Vooral moeder klaagt wel eens wanneer haar kinderen niet kunnen
slapen vanwege het geluid dat een laagvliegende T-33 of Hunter
van de vliegbasis Woensdrecht op nachtelijke partouilletocht voort
brengt. Dat geluid, ja daar hebben we allemaal een hekel aan, hoe
wel het dikwijls nogal meevalt. Er is zelfs een groep mensen, die
dit geluid zo ergert dat ze b.w. van spreken liever nog Russische
MiG's boven zich zouden zien, omdat ze tijdens de enerverendste
luchtmanoeuvres de commandant van een onder hoogspanning wer
kende vliegbasis met onbenullige telefoontjes lastig vallen. Want dit
donderende, geluid zegt ons namelijk iets. Het is liet beste bewijs
dat onze Koninklijke Luchtmacht paraat is, en ten koste van offers
aan mensen en materiaal de training harer A'liegers tot het opvoe
ren van de vliegvaardigheid op bijzonder effieiente wijze aanpakt,
om in een eventueel toekomstig conflict pal te kunnen staan.
Onze zo gewaardeerde belastingjrij-
drage maakt het mogelijk onze Ko
ninklijke Nederlandse Luchtmacht,
een zelfstandig wapen, te laten vlie
gen, om in tijd van nood ons een
schild hoven het hoofd te houden en
een bijdrage te leveren tot een vrij
Nederlands luchtruim. Waarlijk, bij
even logisch nadenken blijkt dus wel
dat het straalvliegtuig, z'n luidruch
tige stem buiten beschouwing gela
ten, toch niet zo'n kreng is, maar eer
der een „vredesduif", want met z'n
aanwezigheid zal een eventuele
agressor wel degelijk rekening hou
den.
Verouderd
Waarom moeten er toch zoveel (wat
verstaat U onder zoveel, het percen
tage ongelukken met dodelijke afloop
is de laatste jaren snel gedaald) van
deze toestellen, met aan boord een
jongeman in de kracht van z'n le
ven, verongelukken Het antwoord is
simpel en van ijzige nuchterheid. De
straaljager is een door mensenhan
den geconstrueerde machine, zodat ze
dus, evenals de mens zelf, nooit vol
maakt kan zijn. Het ene moment
schijnt ze volmaakt te functioneren,
in het andere kan zich een crash
voordoen. Daarom moeten we de
offers die deze jongemannen aan de
vrije wereld brengen op waarde we
ten te schatten...
We zetten daarom onze vliegers, die
blijkens vele internationale rappor
ten een goed geschoolde vliegliand
hebben, bij voorbaat graag in veilige
en aan de tegenpartij gelijkwaardi
ge, snelle vliegtuigen. Snelle vliegtui
gen omdat de tegenpartij ook snelle
vliegtuigen heeft, zo niet snellere.
Het behoeft vooral geen betoog meer
dat in onze moderne tijd snelheid de
belangrijkste factor Is in de reeks
die een succesvol optreden mogelijk
moet maken. Langzame jachtvliegtui
gen, tenzij gevlogen door crack-vlie
gers, hebben in de laatste supersoni
sche jaren niet veel meer in te bren
gen.
Tot deze langzame, verouderde
straaljagers behoren, als we meten
met Amerikaanse en Russische maat
staven, ook onze Hawker Hunter en
North American Sabre luchtverdedi
gingsjagers van de bases Woens
drecht, Twente, Soesterberg en
Leeuwarden.
Deze machines passen niet meer in
het milieu van het supersonische, laat
staan het ultrasonische jachtvlieg
tuig van vandaag.
Mig 21 „Faceplate"
De hoogste eis waaraan een tegen
woordig interceptie-vliegtuig moet
voldoen is een zeer grote stijgsnel-
Duitsland verscheidene malen in for
matie waargenomen, hetgeen aan
duidt dat het toestel In operationele
dienst is.
We mogen tevens gerust aannemen
dat de Sowjet-Unie over volledig
operationeel gequalificeerde vliegers
beschikt, en dat deze tezamen met de
Mig-19 en -21 straaljagers een voor
treffelijk nationaal produkt vormen.
Generaal Vladimir Sudets, comman
dant van de Russische strategische
luchtmacht, staat er persoonlijk borg
voor dat de 7 tot 800 TU-16 en 4 tot
600 TU-95 straalbommenwerpers,
gestationeerd in Midden-Europa, een
bijzonder effectief offensief wapen
vormen, om hiermee aan te tonen dat
deze bommenwerpers kruisend met
snelheden tussen de 800 tot 1000 km
per uur b.v. een harde noot zijn om
te kraken, zelfs door de modernste,
volautomatische notenkraker.
Voor onze Kon. Luchtmacht over
schakelt op een supersoon jacht
vliegtuig zijn wij allen hopenlijk
4 jaar ouder, want het eerste type
licentie te bouwen F-104 jagers (300)
pleit voor hun goede smaak en voor
uitziende blik, waarvan men bij het
bestellen van modern oorlogsmate-
riecl door alle tijden heen nooit ver
stoken is geweest. West-Duitsland
zal voor deze kostbare aanschaf gro
te financiële offers moeten brengen.
Waarom bestellen wij nu deze super
gevechtsvliegtuigen niet? Het ant
woord ligt in het bovengaande op
gesloten.
Om de NAVO heen, die voor een al
gemene standaardisatie is van één of
hoogstens twee vliegtuigtypes binnen
De hier afgebeelde Northrop N-156F
Freedom ighter", een lichtgewicht-
jager, zal waarschijnlijk de verouder
de jagers in de NAVO en SEATO-
defensiestelsels gaan vervangen.
Economisch biedt het vliegtuig grote
voordelen, want volgens de Northrop-
fabneken zullen de produktiekosten
van het toestel J/O tot 50 pet. lager
liggen dan bij de meeste andere ja
gers.
bestaande uit enkele Luchtmachtvlie
gers heeft daartoe in augustus van
dit jaar in de V.S. vertoeft, teneinde
enkele van de nieuwste straaljagers,
waaronder ook de F-104 Starfighter,
Republics F-105 Thunderchief en ue
Grumman F11F-1 Tiger,' voor de
Kon. Luchtmacht te beproeven. Ook
de nieuwste Amerikaanse creatie, de
Northrop N-156F „Freedom Fighter
een lichtgewichtjager, werd onder
hun kundige handen getest.
We mogen, niet zonder enige reden,
aannemen dat deze Vrijheidsjager
het type bij uitstek is dat voor uit
verkiezing de beste kansen heeft. De
Northrop fabrieken, die, met dit
vliegtuig het juiste antwoord zagen
94987
heïd, ten doel op 15 tot 25.000 me
ter hoogte vliegende bommenwerpers
te onderscheppen in de kortst moge
lijke tijd. De tegenwoordige straal
bommenwerpers bereiken een maxi
mumsnelheid die verbijsterend is,
over en weer, want ze blijkt op en
kele te verwaarlozen kilometertjes"
na gelijk aan het onderscheppende
vliegtuig te zijn.
Onze Hunter en Sabre intercep
tors hebben een te lange stijgtijd,
en hun prestaties tippen niet aan
de eisen die momenteel gesteld
worden, en die alleen worden vol
daan door de nieuwe generatie
jachtvliegtuigen van Oost- en
West met snelheden tot Mach 2.5
(2500 km. per uur). Hieronder
behoren de Amerikaanse F-104
Starfighter en de nieuwe North
rop „Freedom Fighter", de Russi
sche Mig-19 en -21, benevens de
Engelse P-l Lightning.
De Russische tegenhanger van rle
F-104 is zoals vermeld de Mig-2l
„Faceplate", die in enkele minuten
(2 tot 4) naar 15 a 20 km. klimt en
enige tijd geleden zelfs het door de
Starfighter gevestigde hoogterecord
van 26 km. met 1400 meter brak. De
ze Rus begint al snel van de produk-
tieband te komen, en is boven Oost
voor een supersonisch jachtvlieg
tuig wordt in 1963 pas geïntrodu
ceerd, wanneer we de luchtmacht-
berichten mogen geloven. Duurt
dat niet wat lang? In aanmerking
genomen dat de interceptor een
defensief wapen is dat snel ver
ouderd in de tegenwoordige evolu
tie van het militaire vliegtuig, en
in onze defensie, zeer zeker. Het
is zelfs zo sterk dat wanneer een
bepaald type jachtvliegtuig een
maal voor gebruik bij de squa
drons gereed is, er al weer een
nieuwer en sneller type is dat
echter nog in het zeer langdurige
prototype-stadium verkeert, dat
meestal enkele jaren bedraagt.
Het kan dan ook niet anders of het
gebruik van overjarige NAVO jagers
als de Hunter en Sabre moet een
verzwakking betekenen van onze
luchtverdediging.
Omdat wij dus niet over het juiste
type beschikken stellen we ons ver
trouwen vooralsnog op de Amerika
nen en Duitsers met de F-104, de
Fransen met de Dassualt Super Hys-
tère en Mirage 2 en 3. en last but
not least de Engelsen met de P-l
Lightning, die binnenkort massaal
in squadronservice gaat bij de RAF.
Dat de nieuwe Duitse Luftwaffe bin
nenkort ook wordt voorzien met in
de Westeuropese luchtstrijdkrachten
en wacht op het moment dat de Ver.
Staten één harer super-gevechtsvlieg
tuigen voor een prikje onder MDAP
levert, gaat ons die machine teveel
kosten zodat de defensie-uitgaven
drastisch verhoogd zouden worden.
De F-104 kost n.l. 870.300.
Onze economische draagkracht is
hier ten ene male niet tegen opge
wassen. Het wachten is dus op de
goede gever, het suiker-oompje in
Amerika. De vraag is nu alleen maar
wat voor presentje hij over de oce
aan dacht te zenden, of voor ons in
het buitenland bestelt, Hopenlijk is
het een moderner stukje speelgoed.
De generaal Schaper, opperbevelheb
ber van de Nederlandse luchtstrijd
krachten, heeft enige tijd geleden
een bezoek gebracht aan het NAVO
hoofdkwartier te Fontainebleau, en
daar met generaal Norstadt gespro
ken over de toekomstige jager die
ons zal worden toebedacht. Resulta
ten van dit onderhoud en het type
waarover gesproken werd zijn niet
bekend.
Hij brengt thans in dit verband
een bezoek aan de Ver. Staten,
omdat dit najaar een beslissing ge
nomen dient te worden over de ver
vanging van de huidige vliegtuigen
bij de Luchtmacht. Een testgroep
de behoefte van vele NAVO- en
lATO-partners, delen mee dat de
jager 40 a 50 goedkoper te ver
vaardigen is dan de eerder genoem
de, en gelijkwaardige prestaties heeft
aan deze.
Zo wordt opgegeven dat de kruissnel
heid Mach 1.5 zal zijn op 12.000 me
ter, dus 1590 km. per uur. boven
dien kan het toestel gebruikmaken
van de tegenwoordig bestaande start
banen. Tevens is de mogelijkheid
voorzien het toestel van een ver
plaatsbare startslede te lanceren, wat
vermindering van de kwetsbaarheid
betekend.
De 6-156F Freedom Fighter is een ja
ger-bommenwerper, die zowel voor
de luchtverdediging als voor tacti
sche functies kan dienen. Deze factor
zal van doorslaggevende betekenis
zijn, want er wordt naar gestreefd
de Hunters, Thunderstreaks en Sa-
bres te vervangen door één type die
voor deze beide functies gebruikt
kan worden.
geval Formosa een bewijs vormt.
Het laat zich aanzien dat dit jacht
vliegtuig de beste kansen maakt ver
kozen te worden. Wanneer dit het
geval mocht zijn. dan zal getracht
worden dit vliegtuig in 'licentie in
Nederland te doen bouwen. Fokker
zal hier ten zeerste mee gebaat zijn.
Te koop of te huur aangeboden
een sedert jaren gevestigde goed
beklante
op goede stand in Harlingen.
Brieven onder no. 40, POSTHUMA's BOEKHANDEL,
Harlingen.
De
N.V. NEDERLANDSE TANK- EN
PAKETVAART MAATSCHAPPIJ
vraagt voor spoedige indiensttreding aan boord
van haar vrachtschepen (lijndiensten) en tankers
in het bezit van het diploma B (bij voorkeur
ouder dan 30 jaar)
in het bezit van het diploma B (bij voorkeur
in het bezit van het getuigschrift BM of AM,
of de Verklaring van het Voorlopig Diploma.
Sollicitaties te richten aan de N.T.P.M., Afd.
Personeelszaken, „Het Scheepvaarthuis", Post
bus 714, Amsterdam.
dat U
in elk
Zeeuws
gezin
kunt
aantreffen
RUYS' HANDELSVEREENIGING
EXPOSEERT EN DEMONSTREERT
HAAR MODERNE REEKS
BOEKHOUDMACHINES
I
in het
NEDERLANDS KOFFIEHUIS
te
MIDDELBURG
op maandag 28 september van 1421 uur
en
op dinsdag 29 september van 1021 uur.
Hoofdkantoor
Den Haag, L. Voorhout 17
Tel. 184160
kantoormachines
VESTIGINGEN DOOR GEHEEL NEDERLAND
REMMENSERVICE
Fa. J. G. HOLLESTELLE
Noordeinde 16 Tel. 2083
GOES
Pracht bijverdienste
KOFFIEBRANDERIJ
vraagt in iedere plaats een
AGENT(E)
voor de verkoop van Koffie,
Thee en Cacao rechtstreeks
aan particulieren. Invaliden
kunnen ok schrijven.
Brieven onder no. 4060, Nw.
Prov. Gron. Courant, Nw.
Ebbingestr. 25, Groningen.
53 cm beeldbuis - NU voor
DESKUNDIGE AANLEG EN
SNELLE SERVICE.
ELEKTRO-TECHNISCH BUREAU
Speciaal adres moderne verlichting
Uit voorraad leverbaar.
Keuze uit 3 landenprogramma
(Nederland-België-Frankrijk
Langeviele 20-22 Middelburg
Telefoon 295G - 01180
Ha OfÜAuteAM Je -pAris
Het zal voor U eenvoudig
zijn een keuze te doen
uit onze grote gevarieerde
mantelcollectie.
Alle mantels zijn van prima
kwaliteit, hebben een goede
pasvorm én zijn prachtig
afgewerkt.
Reeds vanaf 97,50
brengen wij diverse gezel
lige mantels.
Wij vestigen uw aandacht
op onze mantels in cash
mere, lama, vicuna en
andere exclusieve kwali
teiten.
Wij willen U ook enkele
modetips voor de a.s. winter
geven.
Favoriet zijn
grote kragen
bontgarnering, zoals
wasbeer, opossum, vos.
Verder persianer, zee
hond, Indisch lam en
nerts-staarten
bouclé en langharige
mohair stoffen
de tinten lila, mosgroen,
geelkoper, zwart, grijs
en marine.
Voor uw betere damesconfectie
eerst kijken bij
UW MODEHUIS
IN VLISSINGEN
VENDUTIE.
op woensdag 30 september
1959, vun. 10 uur, in de zaal
Krijger, Beestenmarkt 12
te Goes, tegen contante be
taling, t.o.v. deurwaarder
M. Loeve, voor J. M. de Kok,
van
meubilaire e.a.
goederen,
w.o. ameublementen, bank
stel, dressoirs, kasten, pia
no, tafels, w.o. mah. speel
tafel, stoelen, fauteuils,
clubs, ligstoelen, ledikanten,
ressorts, bedden, vloerkle
den, gordijnen, lampen,
spiegels, haarden, kachels,
sjoelbak met schijven, rij
wielen, n. winkel toonbanken
n. winkelkasten, n. gebak
kastjes, kleren, glas- aarde
en steenwerk en hetgeen
verder ten verkoop zal wor
den gepresenteerd.
Zindelijke goederen kunnen
worden bijgebracht of wor
den afgehaald, waarvan op
gave te doen aan de vendu
meester C. Louws, 's-H.H..-
kinderendijk 107, tel. 2306,
of ten kantore Kleine Kade
11, tel. 2477.
Kijkdag dinsdag t.v. van
105 uur.
Gem. Koudekerke.
Het hoofd van het gemeen
tebestuur van Koudekerke
brengt ter openbare kennis:
1. dat het besluit van de
raad dezer gemeente
van 18 augustus 1958,
nr. 49, tot vaststelling
van het „uitbreidings
plan-Kom 1958" met de
daarbij behorende be
bouwingsvoorschriften
door Gedeputeerde Sta
ten van Zeeland is goed
gekeurd bij hun besluit
van 15 september 1959,
nr. 2667-346, 3c afdeling;
2. dat het onder 1 genoem
de plan in uitvoerige
kaarten met de daarbij
behorende bebouwings
voorschriften vanaf 26
september 1959 voor een
ieder ter inzage is ne-
dergclegd ter gemeente
secretarie;
3. dat belanghebbenden,
die bezwaren tegen het
onder 1 genoemde plan
bij de raad hebben inge
diend binnen een maand
na heden tegen voor
melde goedkeuring bij
de Kroon beroep kunnen
instellen.
Koudekerke, 25 sept. 1959.
Het hoofd van het
gemeentebestuur
voornoemd,
J. L. Dreg mans,