TZcbbe Koninklijke Luchtmacht ontvangt supersonische jagers pas in 1963 RUYS Philips' verrassend TV-nieuws VISZAAK 2e WERKTUIGKUNDIGEN 5e WERKTUIGKUNDIGEN ASSISTENT- EN LEERLING- WERKTUIGKUNDIGEN De krant kunt U niet missen, geen dag UNIVERSEEL T.V.-ONTVANGER ƒ1065- D. J. KUIJT 4 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 26 SEPTEMBER 1959 MEESTE GEBRUIKTE TYPES ZIJN VEROUDERD Modernste vliegtuigen voor ons 'land vaak te duur in aanschaf Het snelle straalvliegtuig, symbool van onze „luchtvaart" eeuw, is een vertrouwde verschijning geworden in ons luchtruim. De publie ke opinie betreffende dit vliegt'uig, varieert na do eerste inge bruikstelling in ons land, omstreeks 1950, nog steeds sterk. Aan de dikwijls overmoedige en vooral luchtvaartgezinde jeugd ontlokt het zien van een snelle formatie gierende straaljagers de veelbeteke nende uitroep „mieters" of „machtig", meer bedachtzame ne beza digde ouderen, die dagelijks de krant lezen, plegen het daarentegen begrijpelijkerwijze kernachtige „rotdingen" of „krengen" te noemen. Vooral moeder klaagt wel eens wanneer haar kinderen niet kunnen slapen vanwege het geluid dat een laagvliegende T-33 of Hunter van de vliegbasis Woensdrecht op nachtelijke partouilletocht voort brengt. Dat geluid, ja daar hebben we allemaal een hekel aan, hoe wel het dikwijls nogal meevalt. Er is zelfs een groep mensen, die dit geluid zo ergert dat ze b.w. van spreken liever nog Russische MiG's boven zich zouden zien, omdat ze tijdens de enerverendste luchtmanoeuvres de commandant van een onder hoogspanning wer kende vliegbasis met onbenullige telefoontjes lastig vallen. Want dit donderende, geluid zegt ons namelijk iets. Het is liet beste bewijs dat onze Koninklijke Luchtmacht paraat is, en ten koste van offers aan mensen en materiaal de training harer A'liegers tot het opvoe ren van de vliegvaardigheid op bijzonder effieiente wijze aanpakt, om in een eventueel toekomstig conflict pal te kunnen staan. Onze zo gewaardeerde belastingjrij- drage maakt het mogelijk onze Ko ninklijke Nederlandse Luchtmacht, een zelfstandig wapen, te laten vlie gen, om in tijd van nood ons een schild hoven het hoofd te houden en een bijdrage te leveren tot een vrij Nederlands luchtruim. Waarlijk, bij even logisch nadenken blijkt dus wel dat het straalvliegtuig, z'n luidruch tige stem buiten beschouwing gela ten, toch niet zo'n kreng is, maar eer der een „vredesduif", want met z'n aanwezigheid zal een eventuele agressor wel degelijk rekening hou den. Verouderd Waarom moeten er toch zoveel (wat verstaat U onder zoveel, het percen tage ongelukken met dodelijke afloop is de laatste jaren snel gedaald) van deze toestellen, met aan boord een jongeman in de kracht van z'n le ven, verongelukken Het antwoord is simpel en van ijzige nuchterheid. De straaljager is een door mensenhan den geconstrueerde machine, zodat ze dus, evenals de mens zelf, nooit vol maakt kan zijn. Het ene moment schijnt ze volmaakt te functioneren, in het andere kan zich een crash voordoen. Daarom moeten we de offers die deze jongemannen aan de vrije wereld brengen op waarde we ten te schatten... We zetten daarom onze vliegers, die blijkens vele internationale rappor ten een goed geschoolde vliegliand hebben, bij voorbaat graag in veilige en aan de tegenpartij gelijkwaardi ge, snelle vliegtuigen. Snelle vliegtui gen omdat de tegenpartij ook snelle vliegtuigen heeft, zo niet snellere. Het behoeft vooral geen betoog meer dat in onze moderne tijd snelheid de belangrijkste factor Is in de reeks die een succesvol optreden mogelijk moet maken. Langzame jachtvliegtui gen, tenzij gevlogen door crack-vlie gers, hebben in de laatste supersoni sche jaren niet veel meer in te bren gen. Tot deze langzame, verouderde straaljagers behoren, als we meten met Amerikaanse en Russische maat staven, ook onze Hawker Hunter en North American Sabre luchtverdedi gingsjagers van de bases Woens drecht, Twente, Soesterberg en Leeuwarden. Deze machines passen niet meer in het milieu van het supersonische, laat staan het ultrasonische jachtvlieg tuig van vandaag. Mig 21 „Faceplate" De hoogste eis waaraan een tegen woordig interceptie-vliegtuig moet voldoen is een zeer grote stijgsnel- Duitsland verscheidene malen in for matie waargenomen, hetgeen aan duidt dat het toestel In operationele dienst is. We mogen tevens gerust aannemen dat de Sowjet-Unie over volledig operationeel gequalificeerde vliegers beschikt, en dat deze tezamen met de Mig-19 en -21 straaljagers een voor treffelijk nationaal produkt vormen. Generaal Vladimir Sudets, comman dant van de Russische strategische luchtmacht, staat er persoonlijk borg voor dat de 7 tot 800 TU-16 en 4 tot 600 TU-95 straalbommenwerpers, gestationeerd in Midden-Europa, een bijzonder effectief offensief wapen vormen, om hiermee aan te tonen dat deze bommenwerpers kruisend met snelheden tussen de 800 tot 1000 km per uur b.v. een harde noot zijn om te kraken, zelfs door de modernste, volautomatische notenkraker. Voor onze Kon. Luchtmacht over schakelt op een supersoon jacht vliegtuig zijn wij allen hopenlijk 4 jaar ouder, want het eerste type licentie te bouwen F-104 jagers (300) pleit voor hun goede smaak en voor uitziende blik, waarvan men bij het bestellen van modern oorlogsmate- riecl door alle tijden heen nooit ver stoken is geweest. West-Duitsland zal voor deze kostbare aanschaf gro te financiële offers moeten brengen. Waarom bestellen wij nu deze super gevechtsvliegtuigen niet? Het ant woord ligt in het bovengaande op gesloten. Om de NAVO heen, die voor een al gemene standaardisatie is van één of hoogstens twee vliegtuigtypes binnen De hier afgebeelde Northrop N-156F Freedom ighter", een lichtgewicht- jager, zal waarschijnlijk de verouder de jagers in de NAVO en SEATO- defensiestelsels gaan vervangen. Economisch biedt het vliegtuig grote voordelen, want volgens de Northrop- fabneken zullen de produktiekosten van het toestel J/O tot 50 pet. lager liggen dan bij de meeste andere ja gers. bestaande uit enkele Luchtmachtvlie gers heeft daartoe in augustus van dit jaar in de V.S. vertoeft, teneinde enkele van de nieuwste straaljagers, waaronder ook de F-104 Starfighter, Republics F-105 Thunderchief en ue Grumman F11F-1 Tiger,' voor de Kon. Luchtmacht te beproeven. Ook de nieuwste Amerikaanse creatie, de Northrop N-156F „Freedom Fighter een lichtgewichtjager, werd onder hun kundige handen getest. We mogen, niet zonder enige reden, aannemen dat deze Vrijheidsjager het type bij uitstek is dat voor uit verkiezing de beste kansen heeft. De Northrop fabrieken, die, met dit vliegtuig het juiste antwoord zagen 94987 heïd, ten doel op 15 tot 25.000 me ter hoogte vliegende bommenwerpers te onderscheppen in de kortst moge lijke tijd. De tegenwoordige straal bommenwerpers bereiken een maxi mumsnelheid die verbijsterend is, over en weer, want ze blijkt op en kele te verwaarlozen kilometertjes" na gelijk aan het onderscheppende vliegtuig te zijn. Onze Hunter en Sabre intercep tors hebben een te lange stijgtijd, en hun prestaties tippen niet aan de eisen die momenteel gesteld worden, en die alleen worden vol daan door de nieuwe generatie jachtvliegtuigen van Oost- en West met snelheden tot Mach 2.5 (2500 km. per uur). Hieronder behoren de Amerikaanse F-104 Starfighter en de nieuwe North rop „Freedom Fighter", de Russi sche Mig-19 en -21, benevens de Engelse P-l Lightning. De Russische tegenhanger van rle F-104 is zoals vermeld de Mig-2l „Faceplate", die in enkele minuten (2 tot 4) naar 15 a 20 km. klimt en enige tijd geleden zelfs het door de Starfighter gevestigde hoogterecord van 26 km. met 1400 meter brak. De ze Rus begint al snel van de produk- tieband te komen, en is boven Oost voor een supersonisch jachtvlieg tuig wordt in 1963 pas geïntrodu ceerd, wanneer we de luchtmacht- berichten mogen geloven. Duurt dat niet wat lang? In aanmerking genomen dat de interceptor een defensief wapen is dat snel ver ouderd in de tegenwoordige evolu tie van het militaire vliegtuig, en in onze defensie, zeer zeker. Het is zelfs zo sterk dat wanneer een bepaald type jachtvliegtuig een maal voor gebruik bij de squa drons gereed is, er al weer een nieuwer en sneller type is dat echter nog in het zeer langdurige prototype-stadium verkeert, dat meestal enkele jaren bedraagt. Het kan dan ook niet anders of het gebruik van overjarige NAVO jagers als de Hunter en Sabre moet een verzwakking betekenen van onze luchtverdediging. Omdat wij dus niet over het juiste type beschikken stellen we ons ver trouwen vooralsnog op de Amerika nen en Duitsers met de F-104, de Fransen met de Dassualt Super Hys- tère en Mirage 2 en 3. en last but not least de Engelsen met de P-l Lightning, die binnenkort massaal in squadronservice gaat bij de RAF. Dat de nieuwe Duitse Luftwaffe bin nenkort ook wordt voorzien met in de Westeuropese luchtstrijdkrachten en wacht op het moment dat de Ver. Staten één harer super-gevechtsvlieg tuigen voor een prikje onder MDAP levert, gaat ons die machine teveel kosten zodat de defensie-uitgaven drastisch verhoogd zouden worden. De F-104 kost n.l. 870.300. Onze economische draagkracht is hier ten ene male niet tegen opge wassen. Het wachten is dus op de goede gever, het suiker-oompje in Amerika. De vraag is nu alleen maar wat voor presentje hij over de oce aan dacht te zenden, of voor ons in het buitenland bestelt, Hopenlijk is het een moderner stukje speelgoed. De generaal Schaper, opperbevelheb ber van de Nederlandse luchtstrijd krachten, heeft enige tijd geleden een bezoek gebracht aan het NAVO hoofdkwartier te Fontainebleau, en daar met generaal Norstadt gespro ken over de toekomstige jager die ons zal worden toebedacht. Resulta ten van dit onderhoud en het type waarover gesproken werd zijn niet bekend. Hij brengt thans in dit verband een bezoek aan de Ver. Staten, omdat dit najaar een beslissing ge nomen dient te worden over de ver vanging van de huidige vliegtuigen bij de Luchtmacht. Een testgroep de behoefte van vele NAVO- en lATO-partners, delen mee dat de jager 40 a 50 goedkoper te ver vaardigen is dan de eerder genoem de, en gelijkwaardige prestaties heeft aan deze. Zo wordt opgegeven dat de kruissnel heid Mach 1.5 zal zijn op 12.000 me ter, dus 1590 km. per uur. boven dien kan het toestel gebruikmaken van de tegenwoordig bestaande start banen. Tevens is de mogelijkheid voorzien het toestel van een ver plaatsbare startslede te lanceren, wat vermindering van de kwetsbaarheid betekend. De 6-156F Freedom Fighter is een ja ger-bommenwerper, die zowel voor de luchtverdediging als voor tacti sche functies kan dienen. Deze factor zal van doorslaggevende betekenis zijn, want er wordt naar gestreefd de Hunters, Thunderstreaks en Sa- bres te vervangen door één type die voor deze beide functies gebruikt kan worden. geval Formosa een bewijs vormt. Het laat zich aanzien dat dit jacht vliegtuig de beste kansen maakt ver kozen te worden. Wanneer dit het geval mocht zijn. dan zal getracht worden dit vliegtuig in 'licentie in Nederland te doen bouwen. Fokker zal hier ten zeerste mee gebaat zijn. Te koop of te huur aangeboden een sedert jaren gevestigde goed beklante op goede stand in Harlingen. Brieven onder no. 40, POSTHUMA's BOEKHANDEL, Harlingen. De N.V. NEDERLANDSE TANK- EN PAKETVAART MAATSCHAPPIJ vraagt voor spoedige indiensttreding aan boord van haar vrachtschepen (lijndiensten) en tankers in het bezit van het diploma B (bij voorkeur ouder dan 30 jaar) in het bezit van het diploma B (bij voorkeur in het bezit van het getuigschrift BM of AM, of de Verklaring van het Voorlopig Diploma. Sollicitaties te richten aan de N.T.P.M., Afd. Personeelszaken, „Het Scheepvaarthuis", Post bus 714, Amsterdam. dat U in elk Zeeuws gezin kunt aantreffen RUYS' HANDELSVEREENIGING EXPOSEERT EN DEMONSTREERT HAAR MODERNE REEKS BOEKHOUDMACHINES I in het NEDERLANDS KOFFIEHUIS te MIDDELBURG op maandag 28 september van 1421 uur en op dinsdag 29 september van 1021 uur. Hoofdkantoor Den Haag, L. Voorhout 17 Tel. 184160 kantoormachines VESTIGINGEN DOOR GEHEEL NEDERLAND REMMENSERVICE Fa. J. G. HOLLESTELLE Noordeinde 16 Tel. 2083 GOES Pracht bijverdienste KOFFIEBRANDERIJ vraagt in iedere plaats een AGENT(E) voor de verkoop van Koffie, Thee en Cacao rechtstreeks aan particulieren. Invaliden kunnen ok schrijven. Brieven onder no. 4060, Nw. Prov. Gron. Courant, Nw. Ebbingestr. 25, Groningen. 53 cm beeldbuis - NU voor DESKUNDIGE AANLEG EN SNELLE SERVICE. ELEKTRO-TECHNISCH BUREAU Speciaal adres moderne verlichting Uit voorraad leverbaar. Keuze uit 3 landenprogramma (Nederland-België-Frankrijk Langeviele 20-22 Middelburg Telefoon 295G - 01180 Ha OfÜAuteAM Je -pAris Het zal voor U eenvoudig zijn een keuze te doen uit onze grote gevarieerde mantelcollectie. Alle mantels zijn van prima kwaliteit, hebben een goede pasvorm én zijn prachtig afgewerkt. Reeds vanaf 97,50 brengen wij diverse gezel lige mantels. Wij vestigen uw aandacht op onze mantels in cash mere, lama, vicuna en andere exclusieve kwali teiten. Wij willen U ook enkele modetips voor de a.s. winter geven. Favoriet zijn grote kragen bontgarnering, zoals wasbeer, opossum, vos. Verder persianer, zee hond, Indisch lam en nerts-staarten bouclé en langharige mohair stoffen de tinten lila, mosgroen, geelkoper, zwart, grijs en marine. Voor uw betere damesconfectie eerst kijken bij UW MODEHUIS IN VLISSINGEN VENDUTIE. op woensdag 30 september 1959, vun. 10 uur, in de zaal Krijger, Beestenmarkt 12 te Goes, tegen contante be taling, t.o.v. deurwaarder M. Loeve, voor J. M. de Kok, van meubilaire e.a. goederen, w.o. ameublementen, bank stel, dressoirs, kasten, pia no, tafels, w.o. mah. speel tafel, stoelen, fauteuils, clubs, ligstoelen, ledikanten, ressorts, bedden, vloerkle den, gordijnen, lampen, spiegels, haarden, kachels, sjoelbak met schijven, rij wielen, n. winkel toonbanken n. winkelkasten, n. gebak kastjes, kleren, glas- aarde en steenwerk en hetgeen verder ten verkoop zal wor den gepresenteerd. Zindelijke goederen kunnen worden bijgebracht of wor den afgehaald, waarvan op gave te doen aan de vendu meester C. Louws, 's-H.H..- kinderendijk 107, tel. 2306, of ten kantore Kleine Kade 11, tel. 2477. Kijkdag dinsdag t.v. van 105 uur. Gem. Koudekerke. Het hoofd van het gemeen tebestuur van Koudekerke brengt ter openbare kennis: 1. dat het besluit van de raad dezer gemeente van 18 augustus 1958, nr. 49, tot vaststelling van het „uitbreidings plan-Kom 1958" met de daarbij behorende be bouwingsvoorschriften door Gedeputeerde Sta ten van Zeeland is goed gekeurd bij hun besluit van 15 september 1959, nr. 2667-346, 3c afdeling; 2. dat het onder 1 genoem de plan in uitvoerige kaarten met de daarbij behorende bebouwings voorschriften vanaf 26 september 1959 voor een ieder ter inzage is ne- dergclegd ter gemeente secretarie; 3. dat belanghebbenden, die bezwaren tegen het onder 1 genoemde plan bij de raad hebben inge diend binnen een maand na heden tegen voor melde goedkeuring bij de Kroon beroep kunnen instellen. Koudekerke, 25 sept. 1959. Het hoofd van het gemeentebestuur voornoemd, J. L. Dreg mans,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 14