DE IN HET KOMENDE PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1959 f H O V I N l A I. b W N O U K A N 7 NU HET WINTERSEIZOEN weer voor de deur staat, heeft der traditiegetrouw de P.Z.C.-redactie zich bezonnen op hetgeen zij de grote schaar van abonnees (meer dan 28.000 naast het gebruikelijke nieuws, moet aanbie den. Deze winter zullen wij met het volgende komen it MIJN ROMANCE TUSSEN HAAIEN EN KORALEN Een boelend verhaal over de befaamde Oostenrijkse geleerde dr. Hans Hass. Deze wereldvermaarde diep zeeduiker weet als geen ander te vertellen over de wonderlijke wereld, tientallen meters onder de zee spiegel. In dit gevaarvolle beroep was geen plaats voor een vrouw totdat Lotte Baierl, een Weense, zijn secretaresse werd. Zij werd zijn vrouw en medewerk ster. ie ZEEUWEN IN DE MIDDELEEUWEN Onze medewerker Jac. R. W Sinnighe, bekende publi cist op het gebied van legenden en oude volksverhalen, zal een serie brengen over „Zeeuwen in de middel eeuwen" In deze serie zal hij onder meer beschrijven hoe beroepen in Zeeland werden uitgeoefend. MEN KAN ER wel eens om glimlachen, om die befaamde slagzin: „De krant kunt U niét missen, géén dag." Maar dat neemt niet weg, dat het waAr is: U kunt de krant geen dag missen! Dat is vorig jaar in de Verenigde Staten geble ken tijdens een staking in New York. Een zakenman vertelde na afloop aan een verslaggever van United Press: „Ik had de Indruk alsof ik negentien da gen van de rest van de wereld was gescheiden." Negentien dagen duurde namelijk deze staking van krantenbezorgers In New York, waardoor, negen grote kranten in deze wereld stad niet konden verschijnen. De gevolgen waren enorm: de Inkopen van de warenhuizen de: staking viel in de tijd vóór do kerstinkopen daalde met tien miljoen dollar; zeventien duizend van de twintigduizend krantenempioyés derfden vijf tig miljoen dollar aan .lonen; de verkoop van huizen daalde met vijftig procent en- er gin gen veel minder mensen naar sportwedstrijden, toneel en film. Ondergetekende wenst zich met ingang van., te abonneren op de P.Z.C. als ^^.taal Naam (in blokletters) Aan de administratie van de P.Z.C. Straat Markt 31 Middelburg Plaats doorhalen wat niet verlangd wordt. STUDENTEN VAN een oplei dingsschool voor journalistiek aan de Columbia universiteit trokken na de staking rond om allerlei mensen te interviewen. En zij stelden de vraag: „Kon U de krant missen?" Daarbij deden zij opmerkelijke ervarin gen op. Makelaars, onderwij zers. politici, zakenlieden, amb tenaren. huisvrouwen, zij allen voelden zich onplezierig toen zij de krantniet in huis kre gen. Het dagelijkse leven on derging een grondige verande ring De belangstelling voor of ficiële plechtigheden nam sterk af. Onderwijsautoriteiten klaagden er over. dat het ge mis aan kranten moeilijkheden in de klassen veroorzaakte. HET BELANGRIJKSTE was misschien nog .het opvallende .-..gevoel, -vrijwel- -iedereen 'sprak daarover van verlo renheid. Men voelde zich niet fileer op z'n gemak, er was een leegte ontstaan Nu had men aanvankelijk gedacht, dat radio en televisie dit vacuüm wel zouden opvullen. Maar het bleek, dat deze beide media niet in staat waren de rol van de krant over te nemen. Zij ga ven weliswaar meer nieuws dan gewoonlijk, maar dat sti muleerde juist de behoefte om te lezen. Bovendien was men afhankelijk va? de zendtijden, terwijl een krant vrijwel altijd voorhanden is. Hoe onplezierig het nieuws soms ook is, dat een krant de lezer moet voorscho telen, toch zorgt de krant er voor, dat de mens uit de twin tigste eeuw zfch kan oriënte ren en de wereld niet al te zeer als chaos ervaart. DE KRANT KUNT U dus niet missen. Ook de P.Z.C. niet. Want dit blad is het oriënte- ringspunt voet de Zeeuwse krantelezer. Een blad, dat ge specialiseerd is in goede ge westelijke berichtgeving en dat voorts uitvoerige Informatie verstrekt over binnen- en bui tenland. WETENSWAARDIGHEDEN IN BEELD Wij zullen beginnen met de publicatie van een serie vlotte tekeningen, waarop duidelijk uiteengezet wordt, hoe allerlei „nieuwigheden" van deze tijd in elkaar zitten: Echolood, Asdic, Helikopter enz. ie RADIO- EN TELEVISIERUBRIEK In de loop van de volgende maand wordt de radio- en televisierubriek aanzienlijk uitgebreid. Meer dan voor heen zal in deze rubriek aandacht worden geschonken aan bekende radio- en televisiefiguren. Voorts zal voor uitgebreid illustratiemateriaal worden zorggedragen. it NEDERLAND DENKT IN MILJOENEN Een team van bijzonder bekwame journalisten zal een reeks van circa tien uitvoerige artikelen bewerken over de miljoenen-plannen, die in Nederland thans in uit voering zijn of in uitvoering genomen moeten worden. Wij noemen: het Deltaplan, de Europoort en verdere havenplannen, de geïntensiveerde industrialisatie, de toepassing van kernenergie enz. it JEUGDRUBRIEK Ook deze winter zal onze veertiendaagse jeugdpagina verschijnen. „Tussen 13 en 20", het blad voor en door onze „teen-agers". it EN VERDER zijn er uiteraard onze boeiende streekpagina's, de uit gebreide reportages over Zeeuwse onderwerpen, de degelijke voorlichting over binnen- en buitenland, dfe wekelijkse cultuurpagina, de vrouwenpagina (mét Zeeuwse onderwerpen), de rubriek Stemmen uit de ker ken, de bijdragen van onze medewerkers Hans Wanen, Barend Zwerfmans, prof. dr. G. J. Renïér, de rubriek Zeelandica, de strips —kortgeleden aangevuld met.cle geestige avonturen van Maurice de uitgebreide sportrubriek met verslagen en beschouwingen,, het eom:- mèntdar ut hoofdartikelen en buitenlandse overzichten, kortom teveel om op te noemen. DIT ALLES betekent, dat de P.Z.C. voor de Zeeuw Inderdaad een orïënteringspunt is, een krant, die U niet missen wilt, maar ook niet missen kunt. Onze redacteuren weten, dat dit verplichtingen oplegt, maar zij stellen er een eer in om elke dag opnieuw aan onze grote schare Zeeuwse lezers een goede krant voor te leggen. De oprichters van V.T.V. In uw blad van 18 september las ik, dat een aantal Vlissingse jonge man nen in 1899 het idee opvatten, de turnsport in georganiseerd verband te beoefenen. Hetgeen leidde tot de oprichting van de Vlissingse Turn vereniging. Dit nu is een onvolledige voorstelling van zaken. De oprichtingsdatum is wei juist, maar de genoemde jonge mannen wa ren voordien al aspirant-lid van de gymnastiekvereniging „Eendracht maakt Macht". Omdat deze vereni ging eigenlijk aan „bloedarmoede leed, probeerden de 17-jarige jonge lieden een nieuwe vereniging op te richten. Directeur J. Meyer is geen oprichter geweest. Vóór hem was er nog een andere directeur, de heer J. v. d. Voorde, maar deze vertrok .naar el ders. Wie de oprichters dan wel zijn ge weest? Bij het 50-jarig jubileum is hiernaar ook al gezocht. Toen waren nog twee oprichters in leven... en dat is ook nu nog het geval. Waarschijnlijk kunnen de notulen van het 50-jarig bestaan hierover meer onthullen. Dé jonge veremg'ng V.T.V. heeft be kendheid gekv-Tr-n met het uitbeel den van een tab'eau vivant op uit nodiging van de Mij. tot' Nut van Algemeen. Dit werd een overweldi gend succes voor ,,'t Nut" en daar van heeft V.T.V. meegeprofiteerd. Vlissingen. J. F. Nobels, een der oprichters. 't Is prettig wenen in de Stromenwijk te Middelburg Met genoegen heb ik in de P.Z.C. van 23 september het interessante stuk gelezen over onze stadsuitbreiding. Inderdaad is deze Middelburgse wijk, het stromengcb'ed, een dorp op slch- zelf te noemen. Nu is er echter iets, dat niet klopt wat de aanpassing aan de groei van dit nieuwe stadsgedeelte betreft. Met de groei van deze uitbreiding, groeit ook het verkeer mede. Het ge motoriseerde verkeer komt steeds meer naar dit stadsgedeelte toe. Neem maar bijvoorbeeld bakkér, sla ger, kruidenier, enz. Deze mensen be dienen tegenwoordig met .snelle, mo derne besteldiensten. Verder zietU in de Stromenwijk vele autobezitters. Komepde uit de Piet Heinstraat is er door de hagen, die de ventweg van de grote verkeersweg scheiden, bitter weinig zicht. Nu zijn deze wat bij geknipt. Doch van een goed, royaal zicht op de grote verkeersweg is geen sprake. Ik kan niets anders zeggen, dan dat deze. hagen de veiligheid met in de hand werken. Komt men uit de richting Middelburg, en moet,men de Piet Heinstraat in, is het nóg gevaar lijker. Men moet dan ook het lang zame Verkeer voorrang geven, waar o.m. de bewuste bromfietsen ook on der vallen. Nu zie ik als bestuurder van een auto deze categorie niet als langzaam verkeer, afgaande op de. snelheid, waarmee met deze verkapte' motorfietsen wordt gereden. Dus uiterst rechts langs dc haag moet men de. Piet Heinstraat in, zo dra het verkeer langs de vérkeers- weg is gepasseerd, zowel het tege moet- als het van achter komend verkeer. Ook daar is de bewuste haag die het uitzicht belemmert, om zeker te zijn, dat men dit punt veilig kan kruisen.. Deze haag: moet minstens 25 'meter opgeruimd worden en de vrijkomende grond moet worden benut als uitkijk- plaats voor het afslaande verkeer, dan heeft het achterop komende ver keer op de Viissingseweg naar~Vlis- singen ook meer vrij spel. Punt twee is dé hoek Dorus Rijkers- straat-Piet Heinstraat. Hoe iedereen zo vlug weet, dat er een nieuwe weg ligt naar Vlissingen weg via dè Oosterscheldestraat weet ik niet. Een feit is, dat men daar nu al kan spreken van een intens verkeer. Ko mende door de D. Rijkersstraat naar Oosterscheldestraat krijgt men een kruising, die levensgevaarlijk is ge worden, nl. de hoek D. Rijkeisstraat- Piet Heinstraat. Vanuit de Piet Hein straat (rechterzijde) door de tuin.van. de b.l.o.-schóöl, die hóóg beplant 'is, wordt alle uitzicht belemmerd. Het zou zonde zijn, als men terwille van het verkeer daar zou moeten gaan snoeien. Er ia maar één oplossing, en wel een rijverbod van de Piet Heinstraat van af-het. Torenvlietwegje tot aan de kruising' D. Rijkersstraat. Als men ziet, wat daar aan klein verkeer pas seert, vooral in de zomer, als men van het strand komt per fiets uit de richting Koudekerke en van park Torenvliet, houdt men zijn hart vast. Er is vanuit de D. Rijkersstraat niet het minste zicht op wat van rechts komt. Ik hoop, dat debevoegde instanties hier spoedig maatregelen willen ne men, die aanpassen aan Middelburgs grootste stadsuitbreiding; en zorgen, dat. het geen put dempen is voor het békende kalf. Een bewoner van deze buurt, die da- felijks deze wijk- berijdt en dagelijks it laatste zeer gevaarlijke punt voor ogen ziet, Middelburg F. N.. BAAN Lifters langs de weg Er wordt in deze tijd, met zijn enor me drukte langs de wegen, wel eens tegenop gezien, om lifters mee te ne men. Maar me dunkt, het is toch een kleine moeite voor een automobilist ze ker wanneer het dag is om iemand mee te nemen. Bij avond op eenzame wegen kan het wel eens gevaarlijk zijn, als men iemand niet kent. Maar hoeveel militairen zijn er niet, die elke week graag naar huis willen en die het geld niet bezitten, om met trein of autobus te gaan Er zijn ook genoeg ouden van dagen, die amper rond kunnen komen met hun ouder domsvoorziening. Voor de ongehuw- den is het te weinig, ze ontvangen maar ƒ81 per maand. Daar moeten zij hun kleren en schoenen van be talen, waarvoor men minstens 5 per week kan rekenen. Daar moet ook het kostgeld van ongeveer 20 per week af. Wat moet men dan als on gehuwde van 65 jaar met nog geen ƒ20 inkomen per week? Nu zijn nog niet meegerekend het ziekenfonds, waar ieder wel in moet zijn, en het begrafenisfonds. Men komt dan tot een som van 30 per week aan uit gaven en heeft nog geen cent over om een sigaar of iets dergelijks te kopen (of wordt die mensen dat niet gegund?). Juist deze oude en ook gebrekkigen moesten overal vrij kunnen komen, in bioscopen, autobussen enz. Zou het niet mogelijk zijn om plaatselijk per sonen te vinden, die met hun auto deze mensen dat plezier willen doen. Men zou op zeker punt in een plaats kunnen staan als lifter, of zoals in Middelburg, waar men zich als lfter op bepaalde plaatsen kan melden, zo meen ik eens gelezen te hebben. Of zijn er in onze tijd geen Barmhartige Samaritanen meer, die mensen langs de weg willen helpen. Gelukkig zijn er nog altijd goede mensen te vinden, maar ze zijn zeld zaam. Velen trekken zich het lot van hun medemensen niet aan, en laten ze langs de weg staan, zien niet eens naar een lifter op. Moge dit schrijven er wellicht toe bijdragen, om meer werk van naasteniefde te doen. Als het maar enigszins mogelijk is, om er ook anderen mee gelukkig te ma ken. EEN INSIDER Kasporgo Goes In het stukje Lezers Schrijven over „Onverdiende blaam op Kasporgo Goes", dat wij in de krant van dins dag j.l. plaatsten is een kleine fout geslopen. De „rekening en verant woording" werd niet, zoals in het stukje stond vermeld, op 31 augustus 1959, doch op 31 augustus 1958 in gediend. 9 De weduwe van een Fransman, die ln 19-14 door de Franse verzetslieden bij ver gissing als collaborateur was doodgescho ten, ls cr eindelülï -.ln geslaagd de nage dachtenis van haar man ln ere hersteld te krijgen. De man. Jules Chartier een verzekeringsagent te Montmorilion werd door verzetslieden terechtgesteld die meenden met een andere verzekerings agent, die eveneens Chartier heette, te doen te hebben. De naam van Jules Char tier is te Sillars bij Poitiërs aangebracht op het oorlogsmonument, met de vermel ding „mort pour la France" (gestorven voor Frankrijk). 1285. Kleine oorzaken kun nen grote gevolgen hebben en zoals in het geval van Zorin en doctor Drago kost te liet-de beide heren-zelfs de macht over Valeron. De neergeschoten man moest noodzakelijkerwijs uit Dra- go's vertrekken verwijderd worden en zo spoedig mo gelijk verdonkeremaand. Tijdens het transport naar één dei- buitenwijken van Shastar begingen hun hand langers in alle haast echter een grote verkeersovertre ding, zodat zij een politie patrouille achter zich aan kregen. De snelle wagen passeerde hen en stopte ver voor hen uit, waarna een agent op de weg verscheen, die hun gebaarde te stoppen. Drago's mannen vloekten. „Als wij stoppen, vinden zij het li chaam achter in de wagen en dan hangen we. Onze enige kans is doorrijden. Hou je vast!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 11