DE
IN HET KOMENDE
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1959
f H O V I N l A I. b W N O U K A N 7
NU HET WINTERSEIZOEN weer voor de deur staat, heeft
der traditiegetrouw de P.Z.C.-redactie zich bezonnen
op hetgeen zij de grote schaar van abonnees (meer dan
28.000 naast het gebruikelijke nieuws, moet aanbie
den. Deze winter zullen wij met het volgende komen
it MIJN ROMANCE
TUSSEN HAAIEN EN KORALEN
Een boelend verhaal over de befaamde Oostenrijkse
geleerde dr. Hans Hass. Deze wereldvermaarde diep
zeeduiker weet als geen ander te vertellen over de
wonderlijke wereld, tientallen meters onder de zee
spiegel. In dit gevaarvolle beroep was geen plaats voor
een vrouw totdat Lotte Baierl, een Weense, zijn
secretaresse werd. Zij werd zijn vrouw en medewerk
ster.
ie ZEEUWEN IN DE MIDDELEEUWEN
Onze medewerker Jac. R. W Sinnighe, bekende publi
cist op het gebied van legenden en oude volksverhalen,
zal een serie brengen over „Zeeuwen in de middel
eeuwen" In deze serie zal hij onder meer beschrijven
hoe beroepen in Zeeland werden uitgeoefend.
MEN KAN ER wel eens om
glimlachen, om die befaamde
slagzin: „De krant kunt U
niét missen, géén dag." Maar
dat neemt niet weg, dat het
waAr is: U kunt de krant geen
dag missen! Dat is vorig jaar
in de Verenigde Staten geble
ken tijdens een staking in New
York. Een zakenman vertelde
na afloop aan een verslaggever
van United Press: „Ik had de
Indruk alsof ik negentien da
gen van de rest van de wereld
was gescheiden." Negentien
dagen duurde namelijk deze
staking van krantenbezorgers
In New York, waardoor, negen
grote kranten in deze wereld
stad niet konden verschijnen.
De gevolgen waren enorm: de
Inkopen van de warenhuizen
de: staking viel in de tijd vóór
do kerstinkopen daalde met
tien miljoen dollar; zeventien
duizend van de twintigduizend
krantenempioyés derfden vijf
tig miljoen dollar aan .lonen;
de verkoop van huizen daalde
met vijftig procent en- er gin
gen veel minder mensen naar
sportwedstrijden, toneel en
film.
Ondergetekende wenst zich met ingang van.,
te abonneren op de P.Z.C. als ^^.taal
Naam
(in blokletters)
Aan de administratie
van de P.Z.C. Straat
Markt 31
Middelburg
Plaats
doorhalen wat niet verlangd wordt.
STUDENTEN VAN een oplei
dingsschool voor journalistiek
aan de Columbia universiteit
trokken na de staking rond om
allerlei mensen te interviewen.
En zij stelden de vraag: „Kon
U de krant missen?" Daarbij
deden zij opmerkelijke ervarin
gen op. Makelaars, onderwij
zers. politici, zakenlieden, amb
tenaren. huisvrouwen, zij allen
voelden zich onplezierig toen
zij de krantniet in huis kre
gen. Het dagelijkse leven on
derging een grondige verande
ring De belangstelling voor of
ficiële plechtigheden nam sterk
af. Onderwijsautoriteiten
klaagden er over. dat het ge
mis aan kranten moeilijkheden
in de klassen veroorzaakte.
HET BELANGRIJKSTE was
misschien nog .het opvallende
.-..gevoel, -vrijwel- -iedereen
'sprak daarover van verlo
renheid. Men voelde zich niet
fileer op z'n gemak, er was
een leegte ontstaan Nu had
men aanvankelijk gedacht, dat
radio en televisie dit vacuüm
wel zouden opvullen. Maar het
bleek, dat deze beide media
niet in staat waren de rol van
de krant over te nemen. Zij ga
ven weliswaar meer nieuws
dan gewoonlijk, maar dat sti
muleerde juist de behoefte om
te lezen. Bovendien was men
afhankelijk va? de zendtijden,
terwijl een krant vrijwel altijd
voorhanden is. Hoe onplezierig
het nieuws soms ook is, dat een
krant de lezer moet voorscho
telen, toch zorgt de krant er
voor, dat de mens uit de twin
tigste eeuw zfch kan oriënte
ren en de wereld niet al te zeer
als chaos ervaart.
DE KRANT KUNT U dus niet
missen. Ook de P.Z.C. niet.
Want dit blad is het oriënte-
ringspunt voet de Zeeuwse
krantelezer. Een blad, dat ge
specialiseerd is in goede ge
westelijke berichtgeving en dat
voorts uitvoerige Informatie
verstrekt over binnen- en bui
tenland.
WETENSWAARDIGHEDEN IN BEELD
Wij zullen beginnen met de publicatie van een serie
vlotte tekeningen, waarop duidelijk uiteengezet wordt,
hoe allerlei „nieuwigheden" van deze tijd in elkaar
zitten: Echolood, Asdic, Helikopter enz.
ie RADIO- EN TELEVISIERUBRIEK
In de loop van de volgende maand wordt de radio- en
televisierubriek aanzienlijk uitgebreid. Meer dan voor
heen zal in deze rubriek aandacht worden geschonken
aan bekende radio- en televisiefiguren. Voorts zal voor
uitgebreid illustratiemateriaal worden zorggedragen.
it NEDERLAND DENKT IN MILJOENEN
Een team van bijzonder bekwame journalisten zal een
reeks van circa tien uitvoerige artikelen bewerken over
de miljoenen-plannen, die in Nederland thans in uit
voering zijn of in uitvoering genomen moeten worden.
Wij noemen: het Deltaplan, de Europoort en verdere
havenplannen, de geïntensiveerde industrialisatie, de
toepassing van kernenergie enz.
it JEUGDRUBRIEK
Ook deze winter zal onze veertiendaagse jeugdpagina
verschijnen. „Tussen 13 en 20", het blad voor en door
onze „teen-agers".
it EN VERDER
zijn er uiteraard onze boeiende streekpagina's, de uit
gebreide reportages over Zeeuwse onderwerpen, de
degelijke voorlichting over binnen- en buitenland, dfe
wekelijkse cultuurpagina, de vrouwenpagina (mét
Zeeuwse onderwerpen), de rubriek Stemmen uit de ker
ken, de bijdragen van onze medewerkers Hans Wanen,
Barend Zwerfmans, prof. dr. G. J. Renïér, de rubriek
Zeelandica, de strips —kortgeleden aangevuld met.cle
geestige avonturen van Maurice de uitgebreide
sportrubriek met verslagen en beschouwingen,, het eom:-
mèntdar ut hoofdartikelen en buitenlandse overzichten,
kortom teveel om op te noemen.
DIT ALLES betekent, dat de P.Z.C. voor de Zeeuw
Inderdaad een orïënteringspunt is, een krant, die U
niet missen wilt, maar ook niet missen kunt. Onze
redacteuren weten, dat dit verplichtingen oplegt, maar
zij stellen er een eer in om elke dag opnieuw aan onze
grote schare Zeeuwse lezers een goede krant voor te
leggen.
De oprichters van V.T.V.
In uw blad van 18 september las ik,
dat een aantal Vlissingse jonge man
nen in 1899 het idee opvatten, de
turnsport in georganiseerd verband
te beoefenen. Hetgeen leidde tot de
oprichting van de Vlissingse Turn
vereniging. Dit nu is een onvolledige
voorstelling van zaken.
De oprichtingsdatum is wei juist,
maar de genoemde jonge mannen wa
ren voordien al aspirant-lid van de
gymnastiekvereniging „Eendracht
maakt Macht". Omdat deze vereni
ging eigenlijk aan „bloedarmoede
leed, probeerden de 17-jarige jonge
lieden een nieuwe vereniging op te
richten.
Directeur J. Meyer is geen oprichter
geweest. Vóór hem was er nog een
andere directeur, de heer J. v. d.
Voorde, maar deze vertrok .naar el
ders.
Wie de oprichters dan wel zijn ge
weest? Bij het 50-jarig jubileum is
hiernaar ook al gezocht. Toen waren
nog twee oprichters in leven... en
dat is ook nu nog het geval.
Waarschijnlijk kunnen de notulen
van het 50-jarig bestaan hierover
meer onthullen.
Dé jonge veremg'ng V.T.V. heeft be
kendheid gekv-Tr-n met het uitbeel
den van een tab'eau vivant op uit
nodiging van de Mij. tot' Nut van
Algemeen. Dit werd een overweldi
gend succes voor ,,'t Nut" en daar
van heeft V.T.V. meegeprofiteerd.
Vlissingen. J. F. Nobels,
een der oprichters.
't Is prettig wenen in de
Stromenwijk te Middelburg
Met genoegen heb ik in de P.Z.C. van
23 september het interessante stuk
gelezen over onze stadsuitbreiding.
Inderdaad is deze Middelburgse wijk,
het stromengcb'ed, een dorp op slch-
zelf te noemen.
Nu is er echter iets, dat niet klopt
wat de aanpassing aan de groei van
dit nieuwe stadsgedeelte betreft.
Met de groei van deze uitbreiding,
groeit ook het verkeer mede. Het ge
motoriseerde verkeer komt steeds
meer naar dit stadsgedeelte toe.
Neem maar bijvoorbeeld bakkér, sla
ger, kruidenier, enz. Deze mensen be
dienen tegenwoordig met .snelle, mo
derne besteldiensten. Verder zietU
in de Stromenwijk vele autobezitters.
Komepde uit de Piet Heinstraat is er
door de hagen, die de ventweg van
de grote verkeersweg scheiden, bitter
weinig zicht. Nu zijn deze wat bij
geknipt. Doch van een goed, royaal
zicht op de grote verkeersweg is geen
sprake. Ik kan niets anders zeggen,
dan dat deze. hagen de veiligheid met
in de hand werken. Komt men uit de
richting Middelburg, en moet,men de
Piet Heinstraat in, is het nóg gevaar
lijker. Men moet dan ook het lang
zame Verkeer voorrang geven, waar
o.m. de bewuste bromfietsen ook on
der vallen. Nu zie ik als bestuurder
van een auto deze categorie niet als
langzaam verkeer, afgaande op de.
snelheid, waarmee met deze verkapte'
motorfietsen wordt gereden.
Dus uiterst rechts langs dc haag
moet men de. Piet Heinstraat in, zo
dra het verkeer langs de vérkeers-
weg is gepasseerd, zowel het tege
moet- als het van achter komend
verkeer.
Ook daar is de bewuste haag die het
uitzicht belemmert, om zeker te zijn,
dat men dit punt veilig kan kruisen..
Deze haag: moet minstens 25 'meter
opgeruimd worden en de vrijkomende
grond moet worden benut als uitkijk-
plaats voor het afslaande verkeer,
dan heeft het achterop komende ver
keer op de Viissingseweg naar~Vlis-
singen ook meer vrij spel.
Punt twee is dé hoek Dorus Rijkers-
straat-Piet Heinstraat. Hoe iedereen
zo vlug weet, dat er een nieuwe weg
ligt naar Vlissingen weg via dè
Oosterscheldestraat weet ik niet.
Een feit is, dat men daar nu al kan
spreken van een intens verkeer. Ko
mende door de D. Rijkersstraat naar
Oosterscheldestraat krijgt men een
kruising, die levensgevaarlijk is ge
worden, nl. de hoek D. Rijkeisstraat-
Piet Heinstraat. Vanuit de Piet Hein
straat (rechterzijde) door de tuin.van.
de b.l.o.-schóöl, die hóóg beplant 'is,
wordt alle uitzicht belemmerd. Het
zou zonde zijn, als men terwille van
het verkeer daar zou moeten gaan
snoeien.
Er ia maar één oplossing, en wel een
rijverbod van de Piet Heinstraat van
af-het. Torenvlietwegje tot aan de
kruising' D. Rijkersstraat. Als men
ziet, wat daar aan klein verkeer pas
seert, vooral in de zomer, als men
van het strand komt per fiets uit de
richting Koudekerke en van park
Torenvliet, houdt men zijn hart vast.
Er is vanuit de D. Rijkersstraat niet
het minste zicht op wat van rechts
komt.
Ik hoop, dat debevoegde instanties
hier spoedig maatregelen willen ne
men, die aanpassen aan Middelburgs
grootste stadsuitbreiding; en zorgen,
dat. het geen put dempen is voor het
békende kalf.
Een bewoner van deze buurt, die da-
felijks deze wijk- berijdt en dagelijks
it laatste zeer gevaarlijke punt voor
ogen ziet,
Middelburg F. N.. BAAN
Lifters langs de weg
Er wordt in deze tijd, met zijn enor
me drukte langs de wegen, wel eens
tegenop gezien, om lifters mee te ne
men.
Maar me dunkt, het is toch een kleine
moeite voor een automobilist ze
ker wanneer het dag is om iemand
mee te nemen. Bij avond op eenzame
wegen kan het wel eens gevaarlijk
zijn, als men iemand niet kent. Maar
hoeveel militairen zijn er niet, die
elke week graag naar huis willen en
die het geld niet bezitten, om met
trein of autobus te gaan Er zijn ook
genoeg ouden van dagen, die amper
rond kunnen komen met hun ouder
domsvoorziening. Voor de ongehuw-
den is het te weinig, ze ontvangen
maar ƒ81 per maand. Daar moeten
zij hun kleren en schoenen van be
talen, waarvoor men minstens 5 per
week kan rekenen. Daar moet ook
het kostgeld van ongeveer 20 per
week af. Wat moet men dan als on
gehuwde van 65 jaar met nog geen
ƒ20 inkomen per week? Nu zijn nog
niet meegerekend het ziekenfonds,
waar ieder wel in moet zijn, en het
begrafenisfonds. Men komt dan tot
een som van 30 per week aan uit
gaven en heeft nog geen cent over
om een sigaar of iets dergelijks te
kopen (of wordt die mensen dat niet
gegund?).
Juist deze oude en ook gebrekkigen
moesten overal vrij kunnen komen,
in bioscopen, autobussen enz. Zou het
niet mogelijk zijn om plaatselijk per
sonen te vinden, die met hun auto
deze mensen dat plezier willen doen.
Men zou op zeker punt in een plaats
kunnen staan als lifter, of zoals in
Middelburg, waar men zich als lfter
op bepaalde plaatsen kan melden, zo
meen ik eens gelezen te hebben. Of
zijn er in onze tijd geen Barmhartige
Samaritanen meer, die mensen langs
de weg willen helpen.
Gelukkig zijn er nog altijd goede
mensen te vinden, maar ze zijn zeld
zaam. Velen trekken zich het lot van
hun medemensen niet aan, en laten
ze langs de weg staan, zien niet eens
naar een lifter op. Moge dit schrijven
er wellicht toe bijdragen, om meer
werk van naasteniefde te doen. Als
het maar enigszins mogelijk is, om
er ook anderen mee gelukkig te ma
ken.
EEN INSIDER
Kasporgo Goes
In het stukje Lezers Schrijven over
„Onverdiende blaam op Kasporgo
Goes", dat wij in de krant van dins
dag j.l. plaatsten is een kleine fout
geslopen. De „rekening en verant
woording" werd niet, zoals in het
stukje stond vermeld, op 31 augustus
1959, doch op 31 augustus 1958 in
gediend.
9 De weduwe van een Fransman, die ln
19-14 door de Franse verzetslieden bij ver
gissing als collaborateur was doodgescho
ten, ls cr eindelülï -.ln geslaagd de nage
dachtenis van haar man ln ere hersteld
te krijgen. De man. Jules Chartier een
verzekeringsagent te Montmorilion werd
door verzetslieden terechtgesteld die
meenden met een andere verzekerings
agent, die eveneens Chartier heette, te
doen te hebben. De naam van Jules Char
tier is te Sillars bij Poitiërs aangebracht
op het oorlogsmonument, met de vermel
ding „mort pour la France" (gestorven
voor Frankrijk).
1285. Kleine oorzaken kun
nen grote gevolgen hebben
en zoals in het geval van
Zorin en doctor Drago kost
te liet-de beide heren-zelfs
de macht over Valeron. De
neergeschoten man moest
noodzakelijkerwijs uit Dra-
go's vertrekken verwijderd
worden en zo spoedig mo
gelijk verdonkeremaand.
Tijdens het transport naar
één dei- buitenwijken van
Shastar begingen hun hand
langers in alle haast echter
een grote verkeersovertre
ding, zodat zij een politie
patrouille achter zich aan
kregen. De snelle wagen
passeerde hen en stopte ver voor hen uit,
waarna een agent op de weg verscheen, die
hun gebaarde te stoppen. Drago's mannen
vloekten. „Als wij stoppen, vinden zij het li
chaam achter in de wagen en dan hangen we.
Onze enige kans is doorrijden. Hou je vast!"