brinta AUSTIN VOORZIENINGEN IN PROBLEEMGEBIEDEN Ruim 31 miljoen voor betere wegen in het Noorden Televisie-zendtijd wordt uitgebreid en kijkgeld verhoogd TRUCES Niemand de deur uit zondereen Brinta-ontbijt! ZIJLSTRA: GEEN AFKAPPEN BESTAANDE STAATSTAKEN AANTAL RIJKSAMBTENAREN IS VERMINDERD VOOR DRIE-EILANDENPLAN 22 MILJOEN UITGETROKKEN 16 PROVlNplALE ZEEUWSE QOURANT WOENSDAG 16 SEPTEMBER 1959 Voorziening in behoefte aan woningen Binnen het raam van de komende begroting van verkeer en waterstaat is voor liet noorden van het land een normaal werkprogram ter verbete ring van de verkeersverbindingen tot een bedrag van ruim 81 miljoen gulden opgenomen. Voor versnelde realisatie van de wegen in het rijks wegenplan, voorzover deze voor de industrialisatie in de probleemgebieden en in het bijzonder voor het noorden des lands van betekenis zijn en deze nog niet in do gewone begroting van verkeer en waterstaat kon den worden verwerkt, zal een beroep kunnen worden gedaan op de 25 miljoen gulden van hoofdstuk veertien (onvoorziene uitgaven). Dit deelt de minister van financiën mee in zijn Miljoenennota, waarbij hij opmerkt, dat de plannen van de regering tot het voeren van een regionaal welvaartsbeleid in de rijksbegroting 1960 gestalte hebben ge kregen. In de daarvoor in aanmerking komende departementale begrotin gen en op hoofdstuk veertien (onvoorziene uitgaven) heeft de regering een belangrijke plaats ingeruimd voor voorzieningen in de probleemge bieden. Het is van grote betekenis, aldus de Miljoenennota, in de pro bleemgebieden een gunstig industrieel klimaat te scheppen door verbete ring van de verkeersverbindingen naar en binnen deze gebieden. Voor de aanleg van secundaire, c.q. tertiaire wegen en verdere openbare nutsvoorzieningen in de provinciale en gemeentelijke sfeer is op de be groting van economische zaken er mede rekening gehouden, dat in 1960 voor een bedrag van 23 miljoen ver plichtingen kunnen worden aange gaan. Voor de uitvoering van de nieuwe premie- en prijsreductierege ling „bevordering industi-ialisatie ontwikkelingskernen", die ten doel heeft de induatriespreiding in de pro bleemgebieden te bevorderen, is in 1960 ten laste van de begroting van economische zaken 9 miljoen gulden beschikbaar gesteld. f Advertentie) Op de begroting van maatschappelijk werk is voorzien Jn gelden voor het stimuleren van investeringen voor de maatschappelijke begeleiding van de industrialisatie, die naast de verbe tering van de lokale outillage de aanpassing van de bevolking aan de zich wijzigende omstandigheden kun nen bevorderen. ONTWIKKELING TOERISME In aansluiting aan de regerings verklaring, waarin de ontwikke ling wi het toerisme ais wel vaartsbron voor de probleemgebie den wordt aangekondigd, zal in 1960 de mogelijkheid worden geo- Ïiend rijksstcun te verlenen aan agere overheden in deze gebieden voor het treffen van toeristische voorzieningen. Tor aanvulling van hetgeen de be trokken departementen in 1960 op de eigen begroting voor de verbetering van het industriële klimaat in de probleemgebieden hebben geraamd, kunnen voorzover thans nog geen concrete plannen bestaan voor dit doel gelden worden geput uit het be drag van 25 miljoen, dat. hiertoe (en tevens als reserve voor de bestrijding van een eventuele conjunctuurwerk loosheid) op het hoofdstuk onvoor ziene uitgaven is opgenomen WONINGVOORZIENING Wat de woningvoorziening betreft zal ten behoeve van personeel van nieuw te vestigen of uit te breiden bestaande bedrijven een groter aan tal woningen in do probleemgebie den moeten worden gesticht. De re gering zal bevorderen, dat in deze bijzondere behoefte wordt voorzien. Hierbij wordt opgemerkt, dat elke duizend woningwetwoningen, die ad ditioneel in de probleemgebieden worden gebouwd, een investering al daar van rond 18 miljoen gulden ver» tegenwoordigen. Mede gezien deze woningbouw zal het in het advies van de Sociaal-Economische Raad in zake het in 1959 en 1960 te voeren sociaal-economisch beleid genoemde bedrag aan, voor de probleemgebie den additionele, overheidsinvesterin gen ad 50 miljoen gulden ruim schoots overschreden, aldus de mi nister van financien jn zijn Mil* joenennota. te Bttmimsusi mmnau.it Looncompensatie voor de ambtenaren Er is in de ontwerp-begroting reke ning gehouden mot een looncompen satie voor de rijksambtenaren, In to taal vergende een bedrag van 65 mil joen gulden. Deze compensatie geldt ae verhoging van dn lonen en sala rissen met het oog op de stijging van de kosten van het levensonderhoud als gevolg van de huurverhoging en de afschaffing van het melksubsidio In 1960. Geen rekening is gehouden met de gevolgen van een vrijere loonvor ming voor de uitgaven en voor de belastingopbrengst.. Hierbij valt te bedenken dat één procent loonsverho ging voor ambtenaren het rijk ex clusief de bedrijven circa 25 mil joen per jaar kost. BEGRIP GEVRAAGD VOOR SOBER BELEID Staatsschuld bedraagt ruim 19 miljard Als we de totale bevolking van Ne derland voor het gemak op precies elf miljoen zielen stellen, dan loopt iedere Nederlander, oud of jong en man of vrouw, rond met een aan deel in de staatsschuld van f 1735. Men make zich niet ongerust. De staat zal niemand er vandaag of morgen om aanspreken. Die schuld wordt wel weer afgelost en er worden weer nieuwe schul den gemaakt, zodat de staat voort durend met een aanzienlijke schuld belast blijft. Dat is verdedigbaar, omdat bijvoorbeeld voor de uitvoe ring van grote werken, waarvan ook het nageslacht profiteert en waaraan dus het nageslacht maar moet meebetalen, geleend mag worden. In de periode van 30 juni 1958 tot 30 juni 1959 is de staatsschuld toege nomen met 648 miljoen gulden, zo vermeldt dc Miljoenennota. Deze stijging is te wijten aan een toeneming van de binnenlandse schuld met 334 miljoen. Op 30 juni 1959 bedroeg de totale Nederlandse staatsschuld 19.085 miljoen gulden. Uitgaven moeten kritisch worden bekeken Da minister van financien ls, blijkens zijn Miljoenennota, van oordeel, dat niet het grootste resultaat moot worden verwacht van het af kappen van bestaande staatszaken. Meer verwacht hij van het kri tisch bezien van het peil van de uitgaven voor bestaande taken en het betrachten van de uiterste te rughoudendheid met de aanvaar ding van nieuwe taken. Van groot belang acht de minister het ook, dat de volksvertegenwoor diging en do publieke opinie mee werken en begrip tonen voor een sober uitgavenbeleid. Een situatie, waarin slechts de groepen, die ge ïnteresseerd zijn in hogere uitga ven voor hun sector, aan het woord komen, leidt tot inflatie van de uitgaven, een onharmonische ontwikkeling en een hoge belas- tingdruk. In dit verband merkt de minister op, dat bij de parlementaire begro tingsbehandeling het gesprek over het beleid zich dikwijls beperkt tot onderwerpen van algemeen be stuur, die geen neerslag vinden in de begrotingsartikelen. Voorzover de debatten over het beleid wel over begrotingsartikelen gaan, komt de hoogte van de gevraagde bedragen bij een gegeven taak stelling tegenwoordig niet vaak ter sprake. Indien de hoogte wqI ter sprake komt. nemen vaak alleen degenen deel aan het debat, die pleiten voor Als de staatstaak op het ogenblik nog even stipt wordt uitgevoerd als enige jaren geleden we-nebben geen re den om daaraan te twijfelen dan wer ken de ambtenaren te genwoordig harder of in elk geval efficiënter dan vroeger. Want on danks de toeneming van de bevolking in Nederland Is de sterkte gan het burgerlijk rijkspersoneel terugge lopen. Op 31 januari 1957 be stond liet burgerlijk rijkspersoneel exclu sief onderwijs, kunsten en wetenschappen en defensie uit 71.441 mensen. Op 31 januari 1958 was dat 71.101 mensen, op 31 januari 1959 70.660 personen en op 30 juni 1959 70.401 mensen. Voor o.. k, en w-, dat een andere ontwikkeling te zien geeft, waren deze cij fers respectievelijk 10.325, 10.536. 11.238 en 11.565 en voor de fensie: 33.152. 32.945, 32.265 en 32.084. In totaal liep de sterk te dus van 31 januari 1957 tot 30 juni 1959 terug van 114.918 tot 'J 14.050. Bij doze sterk- te zijn niet gerekend de staatsbedrijven en de geschorsten en langdu rig zieken. hogere uitgaven. Op deze wijze is het gevaar niet denkbeeldig, dat een kritische beoordeling van de begrotingsbedragen uit de ge zichtshoek van het algemeen be lang achterwege blijft en dat als gevolg van de gehouden pleidooien een opwaartse druk op in de toe komst voor te stollen uitgaven wordt uitgeoefend. Anti-cyclische beïnvloeding van de conjunctuur Voor verlaging komen eerst directe belastingen aan bod In de slotbeschouwing van do Mil joenennota zegt de minister van fi nanciën, prof. Zijlstra, dat de hogere belastingopbrengsten, die het gevolg- zijn van een gestegen welvaart, niet volledig tot uitzetting van do over heidsactiviteit doch voor een deel tot vermindering van het tekort dient te strekken, zulks ter anti-cyclische be ïnvloeding van de conjunctuur. Vooral de toeneming van de con sumptieve bestedingen, die voort vloeit uit de verhoging van het loon- Soil, verscherpt naar het oordeel van bewindsman de noodzakelijkheid om de ontwikkeling van de over heidsbestedingen binnen bepaalde grenzen to houden, Da bestedingen, dus ook de particuliere, dienen in net algemeen in toom gehouden te wor den. De regering kan daarom met lans heeft voorgesteld. - ervan over gaan dan zij Niettemin is de rei haar belastingfaciliteiten niet verder thi - tuigd dat' verlichting ran de belas tingdruk gewenst is. Het is steeds minder verantwoord om de belas tingdruk als voornaamste sluitstuk van dc begroting te hanteren. Ook de uitgavenontwikkeling, aldus de mi-, nister, zal in de toekomst do ruimte moeten scheopen voor een verlaging van do fiscale lasten. Door dc maat regelen, die leiden tot oen verminde ring van do priissubsidies, is oen stap in de goede richting gedaan. Verdere subsidieverlagingen zullen de nodige speelruimte moeien brengen. Als het zover is, dat tot belasting verlaging knn worden overgegaan, dan dienen daarvoor het eerst de di recte belastingen in aanmerking te komen, omdat daar do druk, mede door de progressie, relatief liet sterkst toegenomen is. VIJF MILJOEN VOOR KANAAL GENT - TERNEUZEN Eerst inpoldering Flevoland daarna Markerwaard In 1930 zal het werk aan een aantal grote waterstaatsprojecten weer mil joenen verslinden, zo blijkt uit het globale, overzicht, dat in de miljoe nennota is opgenomen. In het kader van het Deltaplan zal verder worden gewerkt aan Austin BMC Diesel- en benzinemotoren 12 maanden officiële fabrieksgarantie, ongeacht het aantal kilometers Alaak gebruik van de unieke Austin-,service- voorat" een objectieve berekening, welk type wagen technisch, com mercieel ènfinancieel her meest geschikt is voor Uw "bedrijf. Austin voor letterlijk elk bedrijf in de complete reeks van 250 kg tot 12 ton. R.S. STOKVIS ZONEN N.V., Afdeling Automobielen, Rotterdam. OP 1 JANUARI 1963 DERTIG UUR PER WEEK Vijftien miljoen uitgetrokken Aansluitend aan de „televisie-passage" in de Troonrede, deelt het minis terie van onderwijs, kunsten en wetenschappen mede dat de regering liet voor een goede bedrijfsvoering gewénst acht, dat een beleid op langere termijn wordt uitgestippeld ten aanzien van zendtijd en de financiering van de televisie. Om in staat te zijn een verantwoord standpunt te bepalen is in het afgelopen jaar oen prognose van do eerstkomende vier jaren op gesteld, die onlangs door de ministerraad is aanvaard. worden gesteld. Het ligt in de be doeling te bevorderen, dat bij aan neming van het voorstel het kijk geld voorshands op 36 per jaar wordt bepaald. In de begroting voor I960 van het departement van onderwijs, kunsten en wetenschappen is rekening gehou den met een verhoogd bedrag dat voor dat jaar voor de televisie ter beschikking wordt gesteld t.w. 15.000.000 (voor 1959 was dit be. darag 9.995.000). Bij het uitstippelen van de beleids lijn ten aanzien van de televisie is de reclamfe-televisie waaromtrent de ministerraad van een principe-besluit heeft genomen en waarover alvo rens definitieve beslisingen worden genomen, een nota bij de Tweede Kamer zal worden ingediend) buiten beschouwing gelaten. De staatssecretaris van onderwijs, kunsten en wetenschappen, mr. Y. Scholten acht het niet verantwoord om de beslissing over de zendtijd, de investeringen en de financiering van de televisie, zoals wij deze thans ken nen, uit te stellen tót en afhankelijk Op grond daarvan zal de zendtijd van de Nederlandse Televisiestichting en haar componenten per 1 januari 1960 voorlopig worden gesteld op 18 uur per week. Dc regering streeft ernaar de zendtijd daarna geleidelijk te ver hogen tot 30 uur por week per I ja nuari 1963. Om dit mogelijk te ma ken is het noodzakelijk, dat zeer be langrijke investeringen worden ver richt voor nieuwe studiobouw met bijbehorende technische apparatuur. De kosten, voortvloeiende uit ver meerdering van zendtijd en bedoel de investeringen dienen te worden opgevangen door een verhoging van het kijkgeld. Een daartoe strekkend wetsvoorstel zal spoedig bij de Staten-Generaal aanhangig worden gemaakt en wel in die zin, dat het maximale kijkgeld op 40 per jaar in plaats van 30.zal te stellen van een definitieve beslis sing over de vraag in welke vorm de reclame in de televisie wordt ver wezenlijkt. In verband met de uitbreiding der te levisiezendtijd is van het grootste be lang, dat de omroepverenigingen de duimschroeven wat vaster zijn aan- o ;gd. Tot nu toe whb het zo, dat de toegestane zendtijd met gemiddeld zo'n 25 procent werd overschreden. Onlangs deelde de heer Rengelink mee, dat de theoretisch toegestane vijftien uren in de praktijk waren uitgelopen tot 17. Het zal voort aan evenwel niét moor mogelijk zijn, een programma te lftton uitlopen. De heer Siebe van der Zcc. hoofd van de televisiesectie van de A.V.R.O. deelde maandagmiddag tijdens een persconferentie mee, dat men voort aan meer dan voorheen dc hand zou houden aan de officiële cijfers, het zaterdagavondprogramma hijvoor beeld zal om tien uur afgelopen zijn. Dat is één van de redenen, dat de A.V.R.O. geen quiz meer in haar programma opneemt. Honderd minuten op zaterdag avond maakt liet onmogelijk, aldus de heer v. d. Zoo, om eerst con amusementsprogramma uit te zen den, dan van decor te verwisselen en dan nog eens een quiz. te laten volgen. Men heeft in Bussum drin gende instructies gekregen en men wil bovendien de schijn vermijden, dat men met het geld dat beschik baar is voor 15 uren wel 17 uren kan vullen. Het gevolg van deze (strengere) po. lifjék is dat (Ie kijkers van een zend* tijduitbreiding tot 18 uur waarschijn, lijk niet vee! zulon merken en dut de maandagavond nog felevlsieloos zal blijven. de voltooiing van het Drie- Eilandenplan. Dat eist 22 mil joen. Voor de voortgezette bouw van.de uitwateringsslui zen in het Haringvliet is even eens 22 miljoen uitgetrokken, terwijl de daarbij aansluitende werken nog 12 miljoen vergen. Voor de werken tot afdamming van do Grevelingen en het Volkerak is respectievelijk 13 en 6 miljoen uitge trokken. Voor versterking van hoog- waterkcringen wordt 12,5 miljoen ge raamd, In overeenstemming met België zal in 1960 een begin worden gemaakt met verbetering van het kanaal Gont-Torneu/.-u, Daarvoor is 5 mil joen uitgetrokken. De kapitaalverstvekking aan het Zui- derzeefonds is 9.6 miljoen hoger geraamd dan in 1959. Na gron dige overweging van alle factoren heeft de regering aan de inpolde ring van Zuid-Flevoland voor rang gegeven boven die van de Markerwaard. Voor de werken van Zuid-Flevoland en de bedij king van oen nieuwe IJselmeer- polder zal 6.6 miljoen en even tueel 12 miljoen meer kunnen worden besteod. In de Noordoost polder zal daartegenover 4 mil joen minder verwerkt behoeven te worden dan in 1959. De voortgezette bouw vbn bruggen Gorinchem. Brienenoord, en Rheden vordert een bedrag van 12,5 miljoen. Een aanvang zal worden gemaakt met de bouw van een brug over het Ketelmeer bij Zwolse hoek. Voor de voortzetting van dc Rijn kanalisatie o.a. dc bouw van de stuwcomplexen is 12.5 miljoen uit getrokken en voor de verbetering van de Maas 3,8 miljoen. In 1960 zal een begin worden ge maakt met de werken, die nodig zijn om bij de gemeente Rotter dam in uitvoering zijnde Euro poorthavens „de bijbehorende on misbare verbinding met het ach terland te geven". Hiervoor is 4.6 miljoen aangevraagd. Voor de verbetering van het Noord zeekanaal en het Amsterdam-Rijn kanaal is 3.5 miljoen geraamd. Het maken van een bogln mot de verbe tering van de Havenmond in Uitlui den zal 10 miljoen vorderen. Voort zetting van de bouw van nieuwe slui zen in het Julinnakanaal vergt een bedrag van 11 miljoen. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilll mum j Luisterbijdragen en kijkgelden M Voor 1960 is het aandeel van de staat In de opbrengst van H do luisterbijdragen geraamd H op 80,5 miljoen gulden on dat in de opbrengst van het ltijk- geld op 21,3 miljoen. H De staat goniot enk inkomsten uit nog andere non derden ver in leende diensten. Zo zijn voor s I960 de verschillende ontvang st sten van de dienst der domei- s nen begroot, op 27.4 miljoen gulden. De inkomsten wegens g pcrsoneelsverhaa! zijn geschat op 9 miljoen. In de Inkomsten wegens rente, die op 127,3 mil- H joen zijn geraamd, is een be- m drag van 49 mi Hoen begrepen voor rente vnn woningbouw* s voorschotten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 8