MF5 ODnVIMriAlF 7FFIIWRF MUDANT «S»
NEW-YORK HEET BEATRIX WELKOM
Prinses glimlachte en
wuifde steeds terug
Kanaal door Z.-Beveland voldoet
Antwerpen MINDER DAN OOIT
K0MPL0T OP CYPRUS OM
MAKARIOS TE VERMOORDEN
Saluutschoten, juichende menigte, papiersnippers, beierende klokken
Onder muziek van fluiten, trompetten en trommels
heeft prinses Beatrix gisteren te New-York voet aan
wal gezet. Hare Majesteits torpedojager „Gelderland"
bracht de koninklijke bezoekster naar pier 1. De prin
ses was tevoren overgestapt van het vlaggeschlp van de
Holland Amerika Lijn op de oorlogsbodem. Terwijl dit
schip Governors Island passeerde klonken 21 saluut
schoten van Fort Jay, een fort uit de tijd van do Ame
rikaanse revolutie.
Helikopters, brandweerboten, die water omhoog spoten
en een luchtescorte van de Amerikaanse luchtmacht
begroette de prinses tijdens de vaart van de Gelderland
door de haven van New-York.
Op de wal boden een meisje en een jongetje in Volen-
dams kostuum de prinses, die gekleed was in een blauw
wollen pakje met een witte kraag en een korenblauwe
hoed, een boeket rode rozen aan.
De prinses werd begroet door de Nederlandse ambassadeur in Amerika dr.
J. H. van Roijen, de Nederlandse consul-generaal in New-York jhr. mr. H.
Th. S. M, van Rijckevorsel en de voorzitter van het comité voor de Hud-
sonherdenking, Richard Patterson. Vervolgens stapte de prinses in een
open grijze Chrysler waarmee de tocht naar het stadhuis begon. Onder
weg viel haar de traditionele „ticker tape" ontvangst van de Newyorkse
bevolking ten deel. Onder de uit de ramen neerdwarrelende papiersnippers
stond een menigte, die de prinses luid toejuichte. De prinses, rechts achter
in de auto gezeten, glimlachte en wuifde voortdurend terug.
Tussen de gezagvoerder van de „Gel
derland", kapitein-luitenant ter zee
E. H. van Rees (links) en de heer
William Zeckendorf (rechts), die
voorzitter is van de commissie welke
de viering van de Henry Hudson
feesten heeft voorbereid, stapt H.K.H.
Prinses Beatrix hier te New Tork
aan land op pier 1 bij het Battery
Park.
(Telefoto A.N.P.)
„Prinses Beatrix is
een aardig meisje"
De „Rotterdam" ontscheepte de
meer dan 1300 passagiers bij de
aankomst in Hoboken, nadat de
prinses op de „Gelderland" was
overgegaan. De kapitc-in, commo
dore Bouman, deelde aan verslag
gevers mee: „Alles ging goed. Wij
hadden prachtig weer. In feite had
ik wel een beetje minder goed
weer willen hebben om te zien hoe
het schip zich gedroeg.
Op vragen over de prinses ant
woordde hij: „Het is een aardig
meisje en ze gedroeg zich precies
als iedere andere passagier op
het schip."
„Ticker-tape
parade
onvergetelijk"
De stoet werd voorafgegaan door de
kapel van het eerste Amerikaanse
leger. Eenheden van de verschillende
onderdelen van de Amerikaanse
strijdkrachten alsmede een detache
ment van 48 matrozen van de „Gel
derland". Ook mariniers met tam
boers en pijpers liepen in de stoet.
Toen de prinses de kerk der Drie
Eenheid nabij de Wallstreet naderde
werden de klokken ter begroeting
geluld.
Overal hingen de vlaggen uit, de
Amerikaanse, de Nederlandse, de ko
ninklijke standaard en de Newyorkse
stadsvlag, die nog steeds de kleuren
van de oude Nederlandse prinsen
vlag, het oranje, blanje, bleu, heeft
behouden.
Om half één kwam de stoet aan bij
het stadhuis, waar de prinses na de,
erewacht geïnspecteerd te hebben op'
een podium plaatsnam tussen burge
meester Robert F. Wagner en diens
echtgenote. De officiële begroeter
van New York, Zeckendorf, en de
burgemeester spraken haar daar toe.
De burgemeester herinnerde aan
de eerste Nederlandse kolonisten
in New York en zei, dat hun be
langrijkste bijdrage geweest is hun
vrijheidsliefde, die stevig wortel
schoot in Manhattan en de Hud-
sonvallei. Hij bood zijn gaste de
medaille aan van de stad met de
woorden: „Deze medaille is een te
ken van de liefde en hoogachting
die alle mensen van New York m
hun hart dragen voor uwe hoog
heid en het volk van Nederland."
De prinses dankte met de woorden:
„Met geheel mijn hart dank ik U
voor de schitterende begroeting. New
York heeft mij ontvangen op een
manier die ik alleen kan beschrijven
als een der ontroerendste en indruk
wekkendste ervaringen van mijn le
ven. De demonstraties in de haven
van New York en in de lucht, de
plechtigheid bij de historische bat
tery en de opwindende ticker-tape
parade waren onvergetelijk, maar ik
was nog het meest onder de indruk
van de grote warmte en vriendschap
die uit de begroeting van de New
yorkse bevolking sprak. „Dank U" is
een te zwakke uitdrukking voor wat
ik gevoel."
DOOR BRIEF UIT ATHENE ONTDEKT
„Streven naar opzegging
overeenkomst met Londen"
In welingelichte Grieks-Cyprische
kringen is meegedeeld dat een kom-
plot om aartsbisschop Makarios en
ongeveer vijftig van zijn naaste aan
hangers te vermoorden is ontdekt
door het onderscheppen van een ver
trouwelijke brief uit Athene die was
geadresseerd aan een voormalig voor
aanstaand lid van de EOKA op Cy
prus.
Gezegd werd dat tot de te vermoor
den mensen verschillende ministers
Toen H.K.H. Prinses Beatrix donder
dag na haar aankomst in New York
over Broadway reed, staande in een-
lichte open wagen, bereidde de stad
haar de fameuze „ticker-tape" para
de,
(Telefoto A.N.P.)
van het Cyprische overgangskabinet
behoorden, die de aartsbisschop na de
ondertekening van de overeenkomst
van Londen uit de gelederen van de
hoogste EOKA-leiders had gekozen.
De brief was verzonden door een lid
van de voormalige EOKA uit de naas
te omgeving van generaal Grivas, In
de brief werd aangedrongen op de
vorming van een bewapende groep op
Cyprus die een aantal mensen moest
vermoorden en die moest streven
naar onzegging van de overeenkomst
van Londen.
In genoemde kringen was men
van mening dat deze brief zou bij
dragen tot net achterhalen van de
genen die achter het komplot
stonden. Intussen heeft aartsbis
schop Makarios delegaties uit
Oost-Cyprus ontvangen in verband
met het ontslag van de vroegere
EOKA-leider voor het gebied van
Famagusta, Fotis Papafotis.
Deense reders helpen
trouwlustige zeelieden
Deense reders hebben zich het lot
aangetrokken van de zeelieden, die
bun huwelijk in Denemarken lan
ge tijd moeten uitstellen omdat zij
soms 18 maanden tot twee jaar
wegblijven. In de afgelopen zes
maanden zijn meer dan vijftig hu
welijken gesloten in havens van
Bangkok tot Karatsji tussen
Deense zeelieden en hun bruiden,
aldus is thans bekendgemaakt. De
mëisjes zijn met een vliegtuig
naar de havens gebracht op kosten
van de reders om de mannen te
crouwen op wie zij anders wel
twee jaar gewacht zouden moeten
hebben. Ze mogen drie maanden
ang de wittebroodsweken op zee
door brengen.
De Sjah van Ferzië heeft zijn voorgeno
men officiële bezoek aan Jordanië, in ok
tober, uitgesteld wegens de recente „ge
spannen verhouding" tussen Perzië en de
Sowjet-Unie en het komende bezoek van de
Indiase premier, Nehroe, aan Perzië,
Twee kleuters uit
gezin verdronken
In Berlikum. (Fr.) zijn gisteren twee
jonge kinderen van het gezin A. Dus- 1
selaar in een onbewaakt ogenblik ln
de vaart achter de ouderlijke woning
geraakt en verdronken. De slachtof
fertjes zijn de1 2-jarige Eelkje en de
3-jarige Albert.
Toen mevrouw Dusselaar zich om
streeks elf uur realiseerde, dat zij de
kinderen al geruime tijd niet meer
had gezien, ging ze op onderzoek uit.
Tot haar grote ontsteltenis zag zij
het tweetal in het water drijven. On
middellijk gealarmeerde arbeiders1
van een in de nabijheid staande con
structiewerkplaats slaagden er ln de
drenkelingetjes op het droge te bren
gen, waarna met behulp van zuur
stofapparaten terstond kunstmatige
ademhaling werd toegepast. De le
vensgeesten bleken echter reeds te
zijn geweken. Het gezin Dusselaar
heeft nog een kind, dat gisteren
juist een jaar is geworden.
KORTE PREDIKATIE
„Als de Here het huis niet
bouwt, tevergeefs zwoegen
de bouwlieden daaraan".
Psalm 127 1.
Vorige week had ik een jong bruids
paar op bezoek, dat aan het eind van
deze maand in 't huwelijk hoopt te
treden. Vol trots vertelden ze van
hun woning, vorig jaar nog weinig
meer dan een krot, nu een vriendelijk
huisje met veel licht, heldere kleuren
en niet eens zo weinig ruimte. De
bruidegom, zélf in het bouwvak, had
anderhalf jaar lang praktisch al zijn
vrije tijd eraan besteed, om dit re
sultaat te kunnen bereiken. Toch
bleek hij ook veel dank verschuldigd
te zijn aan zijn kameraden, die met
plezier hun vrije uren hadden opge
offerd, om het huis op tijd klaar te
krijgen.
Een voorbeeld als dit valt natuurlijk
in 't niet, vergeleken bij de grootse
bouw- en restauratiewerken, die al
lerwegen in ons land ten uitvoer wor
den gelegd. En toch, hoe sympathiek
doet het aan, als een jonge man, sa
men met zijn vrienden, het huis
bouwt, dat hem straks met de vrouw
van zijn keuze wie weet voor hoeveel
tientallen van jaren tot wooh-plaa{s
zal dienen.
Ook in kerkelijk Nederland gonst
het momenteel van bouw-activiteit.
Miljoenen moeten worden bijeenge
bracht om het tempo van industriali
satie en stadsuitbreiding bij te hou
den. Waar mensen wonen en werken,
dient de Kerk present te zijn. Daar
om wordt op een belangrijk deel van
ons volk een beroep gedaan, om met
vereende krachten die noodzakelijke
kerkenbouw mogelijk te maken. Het
zou een verheugend téken van onze
volkskracht zijn, als de gevraagde
miljoenen er inderdaad zouden 'ko
men.
Intussen, of het. nu gaat om een arm
zalig krot, dat met weinige handen
tot een keurige arbeiderswoning
wordt herschapen, dan wel om een
miljoenenproject, waarmee de bouw
van 160 kerken wordt beoogd
nooit zal men de zin van het oude
psalmwoord mogen vergeten, dat het
„zwoegen der bouwlieden" stélt te
genover het werk van de hemelse
Bouwmeester. Zowel de trotse brui
degom, die straks met zijn stralende
bruid het sobere „paleis van hun dro
men" betreedt, als de tallozen die
binnenkort met vreugde een kerk
zien verrijzen in hun woonplaats,
mogen geloven, dat God zelf uitein
delijk de bron is, waaruit de krach-
j ten ontspringen voor het welzijn van
1 gezin en gemeente. „Zonder Mij kunt
gij niets doen", zegt Jezus tot zijn
discipelen. Al onze 'menselijke activi
teit hoe nobel en verheven van be
doeling ook dient, om waarlijk
vruchtbaar te zijn, géboren te wor
den uit de liefde Gods, die ons ge
toond is in het „werk" van zijn Zoon
Jezus Christus.
Middelburg. W. DIJCKMEESTER.
MENING VAN SCHEPEN DELWAIDE:
Twijfel aan de havenfunctie
van het Kreekrakplan
(Van een onzer redacteuren)
TIJDENS de regionale Beneluxconferentie, gisteren in Antwer
pen gehouden voor de Nederlandse provincies Noord-Brabant
en Limburg en voor de Belgische gewesten Antwerpen en Lim
burg, is over zaken gesproken, die ook Zeeland aangaan: de Tus
senwateren (kanaal door Zuid-Beveland) en het Kreekrakplan.
Het was met name de Antwerpse schepen mr. L. Delwaide
een gezaghebbend man in België die beide punten aanroerde.
De heer Delwaide ging daarbij na, boe men in Beneluxverband
vooral havens en waterwegen moet aanpassen aan de in beide
landen (België en Nederland) zo zeer gewenste industrialisatie.
Hij pleitte In dit verband voor een gezamenlijke aanpak, die ten
slotte dient te leiden tot één Belgisch-Nederlands Welvaartsplan.
Samen zal men moeten studeren over de vraag wat er aan ha
vens, wegen en waterwegen nodig is, meende de beer Delwaide.
Hetgeen hem overigens niet verhinderde bij voorbaat reeds
duidelijk zijn mening te zeggen over de Schelde-Rijnverbïnding:
„Er móet een verbinding komen van Antwerpen naar het Hol-
landscli Diep. En zij moet lopen van zuid naar noord", zo conclu
deerde hij. En zonder ook maar bet woord „Moerdijkkanaal" in
de mond te nemen, voegde bij er aan toe: „Deze verbinding is
voor Antwerpen een levensbelang en komt voorts West-Brabant
ten goede
Mr. Delwaide kwam tot deze con
clusie na een analyse van de Bel
gisch-Nederlandse scheepvaartwe
gen. Hij liet daarbij het kanaal Ter-
neuzen-Gent buiten beschouwing,
want zo zei hij „dan zou dit
voor mij als Antwerpenaar toch al
zo glibberige terrein van de water
wegen nog glibberiger worden..." De
binnenvaart-systemen van België en
Nederland hebben slechts drie onder
linge verbindingen, aldus deze spre
ker, namelijk Ternaaien. de Zuid-
Willemsvaart en de Tussenwateren in
het Deltagebied.
Van deze drie verbindingen is
slechts die van de Tussenwateren
bevaarbaar voor het Europese
type binnenvaartschip van 1350
ton. Deze weg, die de verbinding
van Antwerpen met de Rijn
vormt, is voor Antwerpen een le
vensbelang. Wil deze stad haar
plaats als wereldhaven behouden,
dan moet ze op de verbinding met
de Rijn kunnen rekenen.
Maar de huidige vaarweg door het
kanaal door Zuid-Beveland heeft
Antwerpen nooit bevredigd en vol
doet thans minder dan ooit. De Wes-
terschelde is overbelast tengevolge
van de groeiende zeevaart en de
vaart door het kanaal Wemeldinge-
Hansweert wordt steeds moeilijker.
Bovendien vreest Antwerpen, dat «le
uitvoering van het Deltaplan nieuwe
belemmeringen zullen opleveren voor
de scheepvaart in de Tussenwateren.
Daarenboven is deze vaarweg niet
geschikt voor de steeds toenemende
Dmwaart.
Antwerpen moet dus een verbeterde
verbinding krijgen, een verbinding
die is aangepast aan de hedendaagse
techniek. En wanneer men nu re
kent, dat van de scheepvaart door
het kanaal door Zuid-Beveland meer
dan de helft als land van bestemming
of herkomst Nederland heeft, dan is
het duidelijk, dat die nieuwe verbin
ding moet worden gezocht van zuid
naar noord.
De heer Delwaide noemde dus ln zijn
betoog geen enkele maal het woord
(Zie slot pag. 2 kol. 5)
Het weer in Europa
Volgens de weerrapporten van gisteravond
7 uur:
Den Helder, onbewolkt
Ypenburg, licht bewolkt
Vlissingen, licht bewolkt
Eelde, onbewolkt
De Bilt, onbewolkt
Twente, onbewolkt
Eindhoven, licht bewolkt
Zuid-Limburè, onbewolkt
Helsinki, licht bewolkt
Stockholm, onbewolkt
Oslo, onbewolkt
Kopenhagen, onbewolkt
Aberdeen, zwaar bewolkt
Londen, licht bewolkt
Amsterdam, onbewolkt
Brussel, licht bewolkt
Luxemburg, onbewolkt
Parijs, onbewolkt
Bordeaux, onbewolkt
Grenoble, onbewolkt
Nice, onbewolkt
Berlijn, onbewolkt
Frankfort, onbewolkt
München, onbewolkt
Zurich, onbewolkt
Genève, onbewolkt
Wenen, onbewolkt
Innsbruck, onbewolkt
Athene, licht bewolkt
Rome, onbewolkt
Ajaccio, onbewolkt
Madrid, geheel bewolkt
Mallorca, onbewolkt
Lissabon, licht bewolkt
Belgrado, licht bewolkt
26 gr.
29 gr.
28 gr.
28 gr.
29 gr.
30 gr.
30 gr.
30 gr.
20 gr.
23 gr.
26 gr.
21 gr.
23 gr.
23 gr.
28 gr.
30 gr.
27 gr.
31 gr.
29 gr.
26 gr.
26 gr.
24 gr.
29 gr.
24 gr.
25 gr.
26 gr.
23 gr.
26 gr.
24 gr.
27 gr.
25 gr.
27 gr.
29 gr.
26 gr.
26 gr.
Geldig tot hedenavond
WARM
Droog, zonnig en warm tot zeer
warm weer. Overwegend zwakke
wind.
VERWACHTING VOOR DE
ZEEUWSE STRANDEN.
(Van onze weerkundige medewerker)
Vandaag warm, zonnig strandweer.
Temperatuur 2628 graden C.
Zeewater: ruim- 19 graden. Zwakke
oostenwind. Vooruitzichten: Ook zon
dag nog een zomerse stranddag.
ZON EN BLAAN
13 september
Zo« op 6.09 onder 19.02
Maan op 17.08 onder 1.57
14 september
Zon op 6.11 onder 19.00
Maan op 17.41 onder 3.0Ï
Directie: F. v. d. Velde en F. B. IV jSff Kg 1» I B gS H M H I II V V KI IB m. M BV Iug. mededelingen driemaal
den Boer. Adjunct: W. de Pagter. |\|J W 1 IJ lkk fffrza tëfaB k] M V W Hü W V IR WM 1 Kleine advertenties (max. 8 regels)
Hoofdredacteur: W. Leertouwer. cent regej met een minimum
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. Brieven of adres
S D tS WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
per kw. Losse nummers' 15 cent. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3308 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 3; Zlerikiee, red, tel. 242-5, adm. tel. 2COL