MF5 ODnVIMriAlF 7FFIIWRF MUDANT «S» NEW-YORK HEET BEATRIX WELKOM Prinses glimlachte en wuifde steeds terug Kanaal door Z.-Beveland voldoet Antwerpen MINDER DAN OOIT K0MPL0T OP CYPRUS OM MAKARIOS TE VERMOORDEN Saluutschoten, juichende menigte, papiersnippers, beierende klokken Onder muziek van fluiten, trompetten en trommels heeft prinses Beatrix gisteren te New-York voet aan wal gezet. Hare Majesteits torpedojager „Gelderland" bracht de koninklijke bezoekster naar pier 1. De prin ses was tevoren overgestapt van het vlaggeschlp van de Holland Amerika Lijn op de oorlogsbodem. Terwijl dit schip Governors Island passeerde klonken 21 saluut schoten van Fort Jay, een fort uit de tijd van do Ame rikaanse revolutie. Helikopters, brandweerboten, die water omhoog spoten en een luchtescorte van de Amerikaanse luchtmacht begroette de prinses tijdens de vaart van de Gelderland door de haven van New-York. Op de wal boden een meisje en een jongetje in Volen- dams kostuum de prinses, die gekleed was in een blauw wollen pakje met een witte kraag en een korenblauwe hoed, een boeket rode rozen aan. De prinses werd begroet door de Nederlandse ambassadeur in Amerika dr. J. H. van Roijen, de Nederlandse consul-generaal in New-York jhr. mr. H. Th. S. M, van Rijckevorsel en de voorzitter van het comité voor de Hud- sonherdenking, Richard Patterson. Vervolgens stapte de prinses in een open grijze Chrysler waarmee de tocht naar het stadhuis begon. Onder weg viel haar de traditionele „ticker tape" ontvangst van de Newyorkse bevolking ten deel. Onder de uit de ramen neerdwarrelende papiersnippers stond een menigte, die de prinses luid toejuichte. De prinses, rechts achter in de auto gezeten, glimlachte en wuifde voortdurend terug. Tussen de gezagvoerder van de „Gel derland", kapitein-luitenant ter zee E. H. van Rees (links) en de heer William Zeckendorf (rechts), die voorzitter is van de commissie welke de viering van de Henry Hudson feesten heeft voorbereid, stapt H.K.H. Prinses Beatrix hier te New Tork aan land op pier 1 bij het Battery Park. (Telefoto A.N.P.) „Prinses Beatrix is een aardig meisje" De „Rotterdam" ontscheepte de meer dan 1300 passagiers bij de aankomst in Hoboken, nadat de prinses op de „Gelderland" was overgegaan. De kapitc-in, commo dore Bouman, deelde aan verslag gevers mee: „Alles ging goed. Wij hadden prachtig weer. In feite had ik wel een beetje minder goed weer willen hebben om te zien hoe het schip zich gedroeg. Op vragen over de prinses ant woordde hij: „Het is een aardig meisje en ze gedroeg zich precies als iedere andere passagier op het schip." „Ticker-tape parade onvergetelijk" De stoet werd voorafgegaan door de kapel van het eerste Amerikaanse leger. Eenheden van de verschillende onderdelen van de Amerikaanse strijdkrachten alsmede een detache ment van 48 matrozen van de „Gel derland". Ook mariniers met tam boers en pijpers liepen in de stoet. Toen de prinses de kerk der Drie Eenheid nabij de Wallstreet naderde werden de klokken ter begroeting geluld. Overal hingen de vlaggen uit, de Amerikaanse, de Nederlandse, de ko ninklijke standaard en de Newyorkse stadsvlag, die nog steeds de kleuren van de oude Nederlandse prinsen vlag, het oranje, blanje, bleu, heeft behouden. Om half één kwam de stoet aan bij het stadhuis, waar de prinses na de, erewacht geïnspecteerd te hebben op' een podium plaatsnam tussen burge meester Robert F. Wagner en diens echtgenote. De officiële begroeter van New York, Zeckendorf, en de burgemeester spraken haar daar toe. De burgemeester herinnerde aan de eerste Nederlandse kolonisten in New York en zei, dat hun be langrijkste bijdrage geweest is hun vrijheidsliefde, die stevig wortel schoot in Manhattan en de Hud- sonvallei. Hij bood zijn gaste de medaille aan van de stad met de woorden: „Deze medaille is een te ken van de liefde en hoogachting die alle mensen van New York m hun hart dragen voor uwe hoog heid en het volk van Nederland." De prinses dankte met de woorden: „Met geheel mijn hart dank ik U voor de schitterende begroeting. New York heeft mij ontvangen op een manier die ik alleen kan beschrijven als een der ontroerendste en indruk wekkendste ervaringen van mijn le ven. De demonstraties in de haven van New York en in de lucht, de plechtigheid bij de historische bat tery en de opwindende ticker-tape parade waren onvergetelijk, maar ik was nog het meest onder de indruk van de grote warmte en vriendschap die uit de begroeting van de New yorkse bevolking sprak. „Dank U" is een te zwakke uitdrukking voor wat ik gevoel." DOOR BRIEF UIT ATHENE ONTDEKT „Streven naar opzegging overeenkomst met Londen" In welingelichte Grieks-Cyprische kringen is meegedeeld dat een kom- plot om aartsbisschop Makarios en ongeveer vijftig van zijn naaste aan hangers te vermoorden is ontdekt door het onderscheppen van een ver trouwelijke brief uit Athene die was geadresseerd aan een voormalig voor aanstaand lid van de EOKA op Cy prus. Gezegd werd dat tot de te vermoor den mensen verschillende ministers Toen H.K.H. Prinses Beatrix donder dag na haar aankomst in New York over Broadway reed, staande in een- lichte open wagen, bereidde de stad haar de fameuze „ticker-tape" para de, (Telefoto A.N.P.) van het Cyprische overgangskabinet behoorden, die de aartsbisschop na de ondertekening van de overeenkomst van Londen uit de gelederen van de hoogste EOKA-leiders had gekozen. De brief was verzonden door een lid van de voormalige EOKA uit de naas te omgeving van generaal Grivas, In de brief werd aangedrongen op de vorming van een bewapende groep op Cyprus die een aantal mensen moest vermoorden en die moest streven naar onzegging van de overeenkomst van Londen. In genoemde kringen was men van mening dat deze brief zou bij dragen tot net achterhalen van de genen die achter het komplot stonden. Intussen heeft aartsbis schop Makarios delegaties uit Oost-Cyprus ontvangen in verband met het ontslag van de vroegere EOKA-leider voor het gebied van Famagusta, Fotis Papafotis. Deense reders helpen trouwlustige zeelieden Deense reders hebben zich het lot aangetrokken van de zeelieden, die bun huwelijk in Denemarken lan ge tijd moeten uitstellen omdat zij soms 18 maanden tot twee jaar wegblijven. In de afgelopen zes maanden zijn meer dan vijftig hu welijken gesloten in havens van Bangkok tot Karatsji tussen Deense zeelieden en hun bruiden, aldus is thans bekendgemaakt. De mëisjes zijn met een vliegtuig naar de havens gebracht op kosten van de reders om de mannen te crouwen op wie zij anders wel twee jaar gewacht zouden moeten hebben. Ze mogen drie maanden ang de wittebroodsweken op zee door brengen. De Sjah van Ferzië heeft zijn voorgeno men officiële bezoek aan Jordanië, in ok tober, uitgesteld wegens de recente „ge spannen verhouding" tussen Perzië en de Sowjet-Unie en het komende bezoek van de Indiase premier, Nehroe, aan Perzië, Twee kleuters uit gezin verdronken In Berlikum. (Fr.) zijn gisteren twee jonge kinderen van het gezin A. Dus- 1 selaar in een onbewaakt ogenblik ln de vaart achter de ouderlijke woning geraakt en verdronken. De slachtof fertjes zijn de1 2-jarige Eelkje en de 3-jarige Albert. Toen mevrouw Dusselaar zich om streeks elf uur realiseerde, dat zij de kinderen al geruime tijd niet meer had gezien, ging ze op onderzoek uit. Tot haar grote ontsteltenis zag zij het tweetal in het water drijven. On middellijk gealarmeerde arbeiders1 van een in de nabijheid staande con structiewerkplaats slaagden er ln de drenkelingetjes op het droge te bren gen, waarna met behulp van zuur stofapparaten terstond kunstmatige ademhaling werd toegepast. De le vensgeesten bleken echter reeds te zijn geweken. Het gezin Dusselaar heeft nog een kind, dat gisteren juist een jaar is geworden. KORTE PREDIKATIE „Als de Here het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan". Psalm 127 1. Vorige week had ik een jong bruids paar op bezoek, dat aan het eind van deze maand in 't huwelijk hoopt te treden. Vol trots vertelden ze van hun woning, vorig jaar nog weinig meer dan een krot, nu een vriendelijk huisje met veel licht, heldere kleuren en niet eens zo weinig ruimte. De bruidegom, zélf in het bouwvak, had anderhalf jaar lang praktisch al zijn vrije tijd eraan besteed, om dit re sultaat te kunnen bereiken. Toch bleek hij ook veel dank verschuldigd te zijn aan zijn kameraden, die met plezier hun vrije uren hadden opge offerd, om het huis op tijd klaar te krijgen. Een voorbeeld als dit valt natuurlijk in 't niet, vergeleken bij de grootse bouw- en restauratiewerken, die al lerwegen in ons land ten uitvoer wor den gelegd. En toch, hoe sympathiek doet het aan, als een jonge man, sa men met zijn vrienden, het huis bouwt, dat hem straks met de vrouw van zijn keuze wie weet voor hoeveel tientallen van jaren tot wooh-plaa{s zal dienen. Ook in kerkelijk Nederland gonst het momenteel van bouw-activiteit. Miljoenen moeten worden bijeenge bracht om het tempo van industriali satie en stadsuitbreiding bij te hou den. Waar mensen wonen en werken, dient de Kerk present te zijn. Daar om wordt op een belangrijk deel van ons volk een beroep gedaan, om met vereende krachten die noodzakelijke kerkenbouw mogelijk te maken. Het zou een verheugend téken van onze volkskracht zijn, als de gevraagde miljoenen er inderdaad zouden 'ko men. Intussen, of het. nu gaat om een arm zalig krot, dat met weinige handen tot een keurige arbeiderswoning wordt herschapen, dan wel om een miljoenenproject, waarmee de bouw van 160 kerken wordt beoogd nooit zal men de zin van het oude psalmwoord mogen vergeten, dat het „zwoegen der bouwlieden" stélt te genover het werk van de hemelse Bouwmeester. Zowel de trotse brui degom, die straks met zijn stralende bruid het sobere „paleis van hun dro men" betreedt, als de tallozen die binnenkort met vreugde een kerk zien verrijzen in hun woonplaats, mogen geloven, dat God zelf uitein delijk de bron is, waaruit de krach- j ten ontspringen voor het welzijn van 1 gezin en gemeente. „Zonder Mij kunt gij niets doen", zegt Jezus tot zijn discipelen. Al onze 'menselijke activi teit hoe nobel en verheven van be doeling ook dient, om waarlijk vruchtbaar te zijn, géboren te wor den uit de liefde Gods, die ons ge toond is in het „werk" van zijn Zoon Jezus Christus. Middelburg. W. DIJCKMEESTER. MENING VAN SCHEPEN DELWAIDE: Twijfel aan de havenfunctie van het Kreekrakplan (Van een onzer redacteuren) TIJDENS de regionale Beneluxconferentie, gisteren in Antwer pen gehouden voor de Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg en voor de Belgische gewesten Antwerpen en Lim burg, is over zaken gesproken, die ook Zeeland aangaan: de Tus senwateren (kanaal door Zuid-Beveland) en het Kreekrakplan. Het was met name de Antwerpse schepen mr. L. Delwaide een gezaghebbend man in België die beide punten aanroerde. De heer Delwaide ging daarbij na, boe men in Beneluxverband vooral havens en waterwegen moet aanpassen aan de in beide landen (België en Nederland) zo zeer gewenste industrialisatie. Hij pleitte In dit verband voor een gezamenlijke aanpak, die ten slotte dient te leiden tot één Belgisch-Nederlands Welvaartsplan. Samen zal men moeten studeren over de vraag wat er aan ha vens, wegen en waterwegen nodig is, meende de beer Delwaide. Hetgeen hem overigens niet verhinderde bij voorbaat reeds duidelijk zijn mening te zeggen over de Schelde-Rijnverbïnding: „Er móet een verbinding komen van Antwerpen naar het Hol- landscli Diep. En zij moet lopen van zuid naar noord", zo conclu deerde hij. En zonder ook maar bet woord „Moerdijkkanaal" in de mond te nemen, voegde bij er aan toe: „Deze verbinding is voor Antwerpen een levensbelang en komt voorts West-Brabant ten goede Mr. Delwaide kwam tot deze con clusie na een analyse van de Bel gisch-Nederlandse scheepvaartwe gen. Hij liet daarbij het kanaal Ter- neuzen-Gent buiten beschouwing, want zo zei hij „dan zou dit voor mij als Antwerpenaar toch al zo glibberige terrein van de water wegen nog glibberiger worden..." De binnenvaart-systemen van België en Nederland hebben slechts drie onder linge verbindingen, aldus deze spre ker, namelijk Ternaaien. de Zuid- Willemsvaart en de Tussenwateren in het Deltagebied. Van deze drie verbindingen is slechts die van de Tussenwateren bevaarbaar voor het Europese type binnenvaartschip van 1350 ton. Deze weg, die de verbinding van Antwerpen met de Rijn vormt, is voor Antwerpen een le vensbelang. Wil deze stad haar plaats als wereldhaven behouden, dan moet ze op de verbinding met de Rijn kunnen rekenen. Maar de huidige vaarweg door het kanaal door Zuid-Beveland heeft Antwerpen nooit bevredigd en vol doet thans minder dan ooit. De Wes- terschelde is overbelast tengevolge van de groeiende zeevaart en de vaart door het kanaal Wemeldinge- Hansweert wordt steeds moeilijker. Bovendien vreest Antwerpen, dat «le uitvoering van het Deltaplan nieuwe belemmeringen zullen opleveren voor de scheepvaart in de Tussenwateren. Daarenboven is deze vaarweg niet geschikt voor de steeds toenemende Dmwaart. Antwerpen moet dus een verbeterde verbinding krijgen, een verbinding die is aangepast aan de hedendaagse techniek. En wanneer men nu re kent, dat van de scheepvaart door het kanaal door Zuid-Beveland meer dan de helft als land van bestemming of herkomst Nederland heeft, dan is het duidelijk, dat die nieuwe verbin ding moet worden gezocht van zuid naar noord. De heer Delwaide noemde dus ln zijn betoog geen enkele maal het woord (Zie slot pag. 2 kol. 5) Het weer in Europa Volgens de weerrapporten van gisteravond 7 uur: Den Helder, onbewolkt Ypenburg, licht bewolkt Vlissingen, licht bewolkt Eelde, onbewolkt De Bilt, onbewolkt Twente, onbewolkt Eindhoven, licht bewolkt Zuid-Limburè, onbewolkt Helsinki, licht bewolkt Stockholm, onbewolkt Oslo, onbewolkt Kopenhagen, onbewolkt Aberdeen, zwaar bewolkt Londen, licht bewolkt Amsterdam, onbewolkt Brussel, licht bewolkt Luxemburg, onbewolkt Parijs, onbewolkt Bordeaux, onbewolkt Grenoble, onbewolkt Nice, onbewolkt Berlijn, onbewolkt Frankfort, onbewolkt München, onbewolkt Zurich, onbewolkt Genève, onbewolkt Wenen, onbewolkt Innsbruck, onbewolkt Athene, licht bewolkt Rome, onbewolkt Ajaccio, onbewolkt Madrid, geheel bewolkt Mallorca, onbewolkt Lissabon, licht bewolkt Belgrado, licht bewolkt 26 gr. 29 gr. 28 gr. 28 gr. 29 gr. 30 gr. 30 gr. 30 gr. 20 gr. 23 gr. 26 gr. 21 gr. 23 gr. 23 gr. 28 gr. 30 gr. 27 gr. 31 gr. 29 gr. 26 gr. 26 gr. 24 gr. 29 gr. 24 gr. 25 gr. 26 gr. 23 gr. 26 gr. 24 gr. 27 gr. 25 gr. 27 gr. 29 gr. 26 gr. 26 gr. Geldig tot hedenavond WARM Droog, zonnig en warm tot zeer warm weer. Overwegend zwakke wind. VERWACHTING VOOR DE ZEEUWSE STRANDEN. (Van onze weerkundige medewerker) Vandaag warm, zonnig strandweer. Temperatuur 2628 graden C. Zeewater: ruim- 19 graden. Zwakke oostenwind. Vooruitzichten: Ook zon dag nog een zomerse stranddag. ZON EN BLAAN 13 september Zo« op 6.09 onder 19.02 Maan op 17.08 onder 1.57 14 september Zon op 6.11 onder 19.00 Maan op 17.41 onder 3.0Ï Directie: F. v. d. Velde en F. B. IV jSff Kg 1» I B gS H M H I II V V KI IB m. M BV Iug. mededelingen driemaal den Boer. Adjunct: W. de Pagter. |\|J W 1 IJ lkk fffrza tëfaB k] M V W Hü W V IR WM 1 Kleine advertenties (max. 8 regels) Hoofdredacteur: W. Leertouwer. cent regej met een minimum Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. Brieven of adres S D tS WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN bureau v. d. blad" 25 cent meer. per kw. Losse nummers' 15 cent. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3308 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 3; Zlerikiee, red, tel. 242-5, adm. tel. 2COL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 1