chief Whip (hisl"t> FARNBOROUGH in teken van kentering in luchtvaartindustrie INDUSTRIËLE HERGROEPERINGEN IN ENGELAND ZEEBRUGGE VREEST ERNSTIGE CONCURRENTIE VAN NEUZEN ZIGEUNERS DOOR DE DUITSE DOUANE TERUGGEWEZEN op teders lip! 20 stuks 1.1.. GENERALE SYNODE DER CHR. GEREFORMEERDE KERKEN GEEN SPOOR VAN BEMANNING VAN AMERIKAANS TOESTEL PERSLEIDING VOOR WERK AAN SUEZKANAAL WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Op het grote researeh-vliegveld Farn- horongh op veertig kilometer ten westen van Londen, is de Society of British Aircraft Constructor gastheer voor iedereen, die iets met luchtvaart te maken heeft. Zij organiseert haar jaarlijkse bears, bestaande uit een 1 uitgebreide tentoonstelling van vlieg tuigen en onderdelen, een grote para de van tientallen vliegtuigen op de grond en iedere middag vliegdemon- straties met dezelfde vliegtuigen. De- re demonstraties worden opgeluisterd door deelname van de Royal Air For ce en de Britse marine. „Farnbo- rough" is maandag begonnen en men venvacht meer bezoekers dan ooit tevoren. De gewijzigde omstandigheden voor de Britse vliegtuigindustrie hebben Ingrijpende gevolgen gehad. Het weg vallen van de grote orders voor ge vechtsvliegtuigen en de opdrachten tot het ontwerpen van nieuwe ty- £en betekende voor sommige fabrie- en een overschakeling. Voorts is het de politiek van de Engelse regering dat de fabrieken de kosten voor re search- en ontwikkelingswerk zoveel mogelijk zelf moeten dragen. Alleen gezonde en kapitaalkrachtige onder nemingen zijn daartoe in staat. De regering moedigt het vormen van dergelijke ondernemingen aan door overheidsopdrachten alleen te ver strekken aan die fabrieken of com binaties van fabrieken, die geacht kunnen worden eventuele financiële risico's zelf te kunnen dragen. Deze politiek en de gewijzigde om standigheden hebben de laatste jaren tot verscheidene fusies en combinaties in de vliegtuigindus trie geleid. Twee grote fabrieken van vliegtuigmotoren, Bristol en Armstrong Siddeley, zijn samen gegaan onder de naam Bristol- Siddeley. De Havilland heeft sa men met Fairey en Hunting de Aircraft Manufacturing Company, kortweg Airco, gevormd, welke onderneming voor de British Eu ropean Airways een nieuw drie- motorig straalverkeersvliegtuig, de DH-121, gaat ontwikkelen en bouwen. De fabrieken van Saun- ders-Roe en Westland zijn samen gegaan als Saro-Westland, een combinatie die zich specialiseert in helikopters. Tenslotte zal naar verluidt Folland spoedig in de Hawker Siddeley Group worden opgenomen. Dart Met een nauwere samenbundeling van krachten als achtergrond presenteert de Engelse vliegtuigindustrie zich dit jaar op Farnborough. Indrukwekken de nieuwigheden zal men er niet zien. Engelands drie grote verkeersvlieg tuigen, de Vickers Vanguard, de Armstrong Whitworth Argosy en de Comet Mk-4 B, zullen alle drie voor het eerst op Farnborough te bewon deren zijn, maar op de Cornet na zijn zij dit jaar al in Parijs te zien ge weest en dus eigenlijk niet nieuw meer. Dat de Dart Herald er dit jaar voor het eerst is komt omdat hij vo rig jaar op weg naar Farnborough verongelukte nu heeft men een nieu we Dart Herald gereed die men dit jaar zal laten zien. Het is- een toestel met twee schroefturbines, in dezelfde klasse als de Fokker Friendship. De andere civiele en militaire vlieg tuigen, die men op Farnborough ziet, zijn oude bekenden ofwel nieu we versies van reeds bestaande ty pen. De twee V-bommenwerpers Vul can en Victor zijn nog steeds in pro- duktie en do marinejagers Seavixen en Scimitar. Ook de beroemde Can berra atoomhommenwerper wordt nog gebouwd, maar de produktie biervan loopt ten einde. Engelands laatste bemande jager, de Lightning, I» in volle produktie en het eerste squadron Lightnings wordt nog dit Jaar In dienst gesteld. Kleine terreinen Er worden inmiddels nog nieuwe militaire typen ontwilckeld Vic kers en English* Electric werken samen aan de TSR-2, een lichte bommenwerper die sneller moet kunnen vliegen dan het geluid en die van zeer kleine terreinen moet kunnen starten. Dat is de eis van de toekomst, nu erkend is dat de vliegbases met hun enorme start banen en hun daai'omheen opge stelde massa concentraties van vliegtuigen veel, zeer veel te kwetsbaar zijn. Dit toestel moet de Canberra opvolgen. Bij Hawker heeft men een project van een zeer steil startend vliegtuig onder handen, waarover men verder niets vertelt. Blackburn is bezig met de ontwikkeling van de NA-39 ma rine-jachtbommenwerper en Short be reidt de bouw van het grote Britan nic transportvliegtuig voor, terwijl Armstrong Whitworth enkele tien tallen militaire Argosy's als vracht vliegtuigen zal leveren. Ook zijn nog enkele typen militaire helikopters in aanbouw. Twee ongewone toestellen zullen be slist veel aandacht trekken op Farn borough. De eerste is de Rairey Ro- todyne, een vliegtuig dat start en landt als een helikopter, maar vliegt als een gewoon vliegtuig. De produc tieversie hiervan zal 65 passagiers kunnen vervoeren i Er is grote be langstelling voor dit veelbelovende toestel en er schijnen zoveel orders in uitzicht te zijn, dat de produktie van vijftig van deze Rotodynes vrij wel zeker is. Behalve Okanagan Air ways uit Canada en New York Air ways, die vaste bestellingen plaat sten, verwacht men orders van de BEA, de Sabena en het Engelse le ger. De andere is de Hovercraft, een toe stel dat men eigenlijk geen vliegtuig meer kan noemen. Deze Hovercraft schuift als het ware laag over de grond of het water op een luchtkus sen, dat door de 435 pk motor onder Maandag is te Farnborough. de twin tigste Engelse luchtvaarttentoonstel-, ling geopend. Een van de hoogtepunten loas een demonstratievlucht van de „Zwarte Pijlende Hunter-straaljagers van het lilde squadron van de R.A.F. het toestel wordt gevormd. Het appa raat waarmee men nu experimenteert is nog slechts een onooglijk experi menteel geval, maar als deze proeven slagen gaat men grotere, sierlijker toestellen bouwen, die onder meer als veerponten belangrijke diensten zul len kunnen bewijzen, met name voor het oversteken van brede zee-armen als Het Kanaal. Famborough-1959 zal moeten bewij zen of de Britse vliegtuigbouwers uitgepraat zijn, dan wel of zij nog goede pijlen op hun boog hebben. BRIEF AAN BELGISCHE PREMIER Onze toekomst verkeert in gevaar" De toekomst van Zeebrugge is In ge vaar nu Terneuzen is aangewezen als industrieel ontwikkelingscentrum, zo zegt het gemeentebestuur van Brug ge in een brief aan de Belgische mi nister-president, de heer Eyskens, waarin de Belgische regering wordt verzocht op haar beurt Brugge als ontwikkelingskern voor de Belgische industrie aan te wijzen. Niet alleen deze beslissing van de Nederlandse minister van economi sche zaken echter, heeft ongerustheid in Brugge veroorzaakt. Men vreest ook de concurrentie van Terneuzen door de bouw van een grote zeesluis en de verbeteringen van het kanaal van Gent naar Terneuzen, „die voor een groot deel door de Belgische overheid zullen worden bekostigd". Het gemeentebestuur van Brugge Is van mening, dat op korte ter mijn het havencomplex van Brug- ge-Zeebrugge aan de ontwikkeling van Terneuzen dient te worden aangepast. Het voert daarbij de plannen van verschillende Belgi sche en buitenlandse maatschap pijen aan om industrieën ln en rondom Zeebrugge te vestigen, die aan duizenden arbeiders werk zou den verschaffen. Voorts wordt gewezen op de na tuurlijke achterstand van Zee brugge ten opzichte van Terneu zen met zijn gunstiger ligging, toegang en afzetgebieden. Het gemeentebestuur van Brugge dringt bij de Belgische regering aan op uitvoering van de voor Zeebrugge ontworpen plannen, waarvan de uit voering een bedrag zal vergen van De Duitso douane heeft dinsdag 25 zigeuners die door de Nederlandse politie over de grens waren gezet, te ruggewezen. De andere zigeuners, die over Duitse passen beschikten, werden toegelaten. De 25, die terug gewezen werden installeerden zich eerst een poos in het niemandsland tussen de twee slagbomen en konden tenslotte op Nederlands grondgebied terugkeren, nadat de Duitse douane erop gewezen had. dat de groep, die Italiaanse papieren liad, via België eu niet via West-Duitsland naar Ne derland was gekomen. De zigeuners waren in nette auto's met caravans zonder moeilijkheden Nederland binnengekomen, omdat de douane hen aanzag voor gewone toe risten. De volgende dag kwam de po litie van Rotterdam echter tot de ontdekking, dat zij geen geldige pa pieren hadden en dat een aantal van hen gezocht werd wegens diefstal en soortgelijke vergrijpen. Zij zouden eerst teruggebracht worden naar de Belgische grens, maar werden later op eigen verzoek naar de grenspost van Roermond gebracht. bijna 150 miljoen gulden. Dit bedrag is niet alleen bestemd voor de ver betering van de haven waarvan de eerste werken deze week zullen worden aanbesteed maar ook voor de uitvoering van een programma voor industrialisatie, de aanleg van een zeesluis en het graven van een dok. In de brief wordt gezegd dat een be slissing over dit programma geboden is, daar „het vanzelf spreekt dat de toekomst van Zeebrugge gezien aan Terneuzen verstrekte voordelen, waarvan tachtig procent door de Bel gische staat wordt bekostigd, in ge vaar verkeert". f Advertentie) Generale Synode van Gereformeerde Kerken De Generale Synode der Gerefor meerde Kerken in Nederland heeft gisteren het beleid van de deputaten voor de geestelijke verzorging van zee-, land- en luchtmacht goedge keurd. Besloten is opnieuw acht de putaten te benoemen, die een breed omschreven opdracht ontvangen. Tevens besloot de synode de kerken dringend op te wekken tot-medewer king wanneer op haar een beroep wordt gedaan om tijdelijk een predi kant af te staan voor de geestelijke verzorging van de militairen. Voorts is aangedrongen op trouw in het ver lenen van militaire attesten, alsmede in het verstrekken van de door depu taten gevraagde gegevens inzake haar leden in militaire dienst, tot het voortdurend aansporen van haar doopleden in militaire dienst om ge trouw de catechisaties te bezoeken en zich ervan te vergewissen dat deze in de garnizoenskelken de catechesa- ties bijwonen. IN REHOBOTHKERK TE ROTTERDAM Twee weken nodig om agenda af te werken In de Rehobothkerk te R'dam is gis teren de gewone driejaarlijkse gene rale synode van de Christelijke Gere formeerde Kerken in Nederland be gonnen. De synode telt 48 leden, want elke particuliere synode en deze kerken tellen er vier vaar digt zes predikanten en zes ouder lingen af. Verder nemen zes hoogle raren vier aetiefdienende en twee emeriti als preadviseur zitting. Ook is er een afgevaardigde van de kerken in Canada en Amerika. De agenda van de synode vermeldt 36 Na drie maanden waarin vliegtuigen, helikopters, rupsvoertuigen en ka melen zijn gebruikt, heeft de Ame rikaanse luchtmacht de hoop opge geven nog sporen aan te treffen van de negen militairen die met een ..liberator" een noodlanding maakten in de Libysche woestijn en toen te voet een goed heenko men zochten. Men heeft hun sporen van liet zes tien en 'n half jaar oude, maar Bandieten schoten op Sicilië politieman dood Drie bandieten hebben dinsdagoch tend vroeg in de omgeving van Pa lermo "een politieagent doodgescho ten, nadat zij tevoren drie auto's hadden aangehouden om de inzitten den te beroven. De buit aan geld en juwelen bedroeg ruim 20.000 gulden. In de omgeving werd het stoffelijk overschot gevon den van een jongeman, die waar schijnlijk tot de groep bandieten be hoorde. Gouverneur van Kenya redde 13-jarig meisje De 56-jarige gouverneur van Kenya, sir Evelyn Baring, ligt met koorts te bed nadat hij een dertienjarig Isla mitisch meisje van verdrinking heeft gered. Na de redding kwam hij zelf in moeilijkheden en moest door een ander aan wal gebracht worden. Jack Norworth, eens bekend al3 „de Koning van de Vaudeville" en componist van talloze populaire liedjes, is te La- guna Beach in Califonnië aan een hart aanval overleden. Hij was 60 jaar. Hij componeerde o.a. „Shine on Harvest Moon", „When its apple blossom time in Normandy' en „Garden of Sweden". nog in zeer goede staat zijnde vliegtuigwrak kunnen volgen tot in de „zandzee van Calenscio". Daar trof men de gemummificeerde lijken aan van een man en vijf kamelen die omstreeks zeventig jaar geleden door een zandstorm moeten zijn overvallen. Maar van de negen luchtmachtsoldaten geen spoor. De bommenwerper is op 4 april 1943, terugkerend van een bombarde- mentsvlucht naar Benghazi, in de woestijn neergestort. De radionin- stallatie van net toestel werkt thans nog, en het vliegtuig zou zonder veel moeiten weer lucht waardig kunnen worden gemaakt;. De droogte en de hitte hebben het wrak uitstekend geconserveerd. De bemanning, van wie een lid ge wond was, is in de richting van de Middellandse Zeekust gegaan. Maar ver zijn ze geen van allen gekomen op deze 650 km lange weg. Jongen stak man, die tegen hem opbotste, dood Een 17-jarige jongen heeft gisteren bekend dat hij een man heeft dood gestoken omdat deze per ongeluk te gen hem opbotste. De moordenaar, Ramiro Roman, die pas drie maan den geleden uit Puerto Rico in New York was gekomen, gaf toe dat de man per ongeluk tegen hem was op gebotst. „Maar het maakte me woedend", zei hij. De jongen is beschuldigd van dood slag. Deze laatste jeugdmisdaad heeft nog grotere urgentie verleend aan de ver gadering die op het bureau van gou verneur Rockefeller is begonnen om een oplossing te zoeken voor het pro bleem van de jeugdmisdaad in New York. deputaatschappen, die aan haar rap port van hun werkzaamheden zullen uitbrengen. Voorts zijn er verschil lende instructies, waarvan de voor- naamsten de volgende zijn: De parti culiere synode van het noorden stelt voor dat de Chr. Geref. Kerken zich zullen aansluiten bij de gereformeer de oecumenische synode. De particu liere synode van het oosten wil van de synode een uitspraak over de le venshouding van de christen in deze tijd. Zij wenst ook een deputaat- schap ter nadere bestudering van het vraagstuk van kerk en industrie in verband met de vragen van zondags rust en glijdende werkweek. De particuliere synode van het zuiden keert zich in een instruc tie tegen de nieuwe bijbelverta ling en wil een uitspraak van de synode tegen wat zij noemt „het kwaad van de televisie" vooral met betrekking tot de prediking. Naar het zich laat aanzien, zal de synode wel een tweetal weken nodig hebben om de agenda af te werken. Aan de synode ging maandagavond een bidstond vooraf, waarin voor ging de voorzitter van de vorige sy node, ds. J. H. Velema uit Apel doorn. Gisteren om 9 uur opende da. I. de Bruijne namens de kerk van Rotterdam-C de synode. Hij gaf o.m. eèn historisch overzicht van dc Christelijk Gereformeerde Kerken in Rotterdam, die in 1892, na de hereniging van de geref. Kerken en de Chr. Geref. Kerk, zeer sterk ge decimeerd thans zeven gemeenten ojnvat. De kerk staat in Rotter dam door de snelle groei der agglo meratie, de problemen van de rand stad-Holland, de Europoort en het Delta-plan voor bijzondere vraag stukken, zo zeide hij. Prinses Margaret naar Olympische spelen Volgens de „Daily Herald" is prinses Margaret volgend jaar van plan in Rome de olympische spelen bij te wonen en wordt ver wacht dat zij daar haar favoriete begeleider, prins Henry van Hes sen, weer zal ontmoeten. Volgens de „Herald" gaat ook misschien de koningin-nroeder naar Rome. Een woordvoerder van het Itali aans Olympisch comité zou ver klaard hebben dat aanvragen voor toegangsbewijzen ontvangen zijn van de koningin-moeder en de prinses. De „Herald" roept de ontmoeting tussen de prinses en de prins van april van dit jaar in herinnering en zegt: zij dansten samen en waren zelden buiten eikaars gezelschap. Bij Bijkers aannemingsbedrijf in Vlissingen is in opdracht van het aannemingsbedrijf Breejen-v. d. Bout N.V. te Heemstede een 260 meter lange persleiding vervaardigddie in ■Egypte aal worden gebruikt bij het werk tot verbreding en verdieping hebben een doorsnee van 65 cm en van het Suez-kanaal. Zoals bekend heeft Bredjen-v. d. Bout dit werk sa men met een Belgische firma aange nomen. De ijzeren buieen twi de in yii&tingen vervaardig ds persleiding zijn berekend op een druk van 10 atm., welke druk dus in dit geval door Egyptisch woestijnzand zal wor den gevormd, éJoUt PAOil Vrouw stal f 400,- bij buurman (Van onze correspondent). Toen de heer M. in Hogeveen afwe zig was, wist zijn buurvrouw zijn wo ning binnen te dringen en een bedrag van 400 gulden te stelen. De helft van dit geld stortte zij op de rekening van een winkelier, bij wie zij voor vijf honderd gulden in het krijt stond. Op het stortingsbewijs veranderde zij hierna het bedrag van 200 in 250 gul len, waarna zij dit aan haar man liet zien, van wie zij reeds eerder een be drag van 250 gulden had ontvangen ter afbetaling van eerstgenoemde schuld. Dit bedrag had zij echter op een andere wijze besteed. De overgebleven 200 gulden stopte zij in de portefeuille van haar schoonva der, waaruit zij ongevraagd ook reeds verschillende bedragen had geleend. Sigarettendïeven en helers gearresteerd Nadat de politie er lucht van gekre gen had dat sinds enkele dagen enige mannen in Groesbeek liepen te venten met sigaretten die zij onder de ban- derolleprijs aanboden, stelde zij een onderzoek in. Dit onderzoek had tot gevolg dat men bij een caféhouder te Groesbeek een grote partij gestolen sigaretten wist op te sporen en in be slag te nemen. Ook bij een sigarenwinkelier te Nij megen wist men zulk een partij ge stolen sigaretten op te sporen. Deze sigaretten hadden behoord tot een partij van 20.000, die aan het eind van de vorige maand uit spoorwagons te Nijmegen werd ontvreemd. Er rezen verdenkingen tegen vier spoorwegar beiders van de N.S. Dezen werden ge arresteerd en ter beschikking van de officier van jusitie te Arnhem ge steld. Men vermoedt dat de mannen ook verantwoordelijk zijn voor siga- rettendiefstallen die in de zomer van het vorige, jaar op het spoorwegem placement werden gepleegd en waar in noch de politie noch de spoorweg recherche tot nu toe klaarheid hadden weten te brengen. Ook de caféhouder en de sigarenwin kelier zijn gearresteerd op beschul diging van heling en naar Arnhem overgebracht. Hoe groot het bedrag is dat met de diefstallen ig gemoeid kon nog Biel worden vastgesteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 3