chief
Whip
(hisl"t>
FARNBOROUGH in teken van
kentering in luchtvaartindustrie
INDUSTRIËLE HERGROEPERINGEN IN ENGELAND
ZEEBRUGGE VREEST ERNSTIGE
CONCURRENTIE VAN NEUZEN
ZIGEUNERS DOOR DE DUITSE
DOUANE TERUGGEWEZEN
op teders lip! 20 stuks 1.1..
GENERALE SYNODE DER
CHR. GEREFORMEERDE KERKEN
GEEN SPOOR VAN BEMANNING
VAN AMERIKAANS TOESTEL
PERSLEIDING VOOR WERK AAN SUEZKANAAL
WOENSDAG 9 SEPTEMBER 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Op het grote researeh-vliegveld Farn-
horongh op veertig kilometer ten
westen van Londen, is de Society of
British Aircraft Constructor gastheer
voor iedereen, die iets met luchtvaart
te maken heeft. Zij organiseert haar
jaarlijkse bears, bestaande uit een 1
uitgebreide tentoonstelling van vlieg
tuigen en onderdelen, een grote para
de van tientallen vliegtuigen op de
grond en iedere middag vliegdemon-
straties met dezelfde vliegtuigen. De-
re demonstraties worden opgeluisterd
door deelname van de Royal Air For
ce en de Britse marine. „Farnbo-
rough" is maandag begonnen en men
venvacht meer bezoekers dan ooit
tevoren.
De gewijzigde omstandigheden voor
de Britse vliegtuigindustrie hebben
Ingrijpende gevolgen gehad. Het weg
vallen van de grote orders voor ge
vechtsvliegtuigen en de opdrachten
tot het ontwerpen van nieuwe ty-
£en betekende voor sommige fabrie-
en een overschakeling. Voorts is het
de politiek van de Engelse regering
dat de fabrieken de kosten voor re
search- en ontwikkelingswerk zoveel
mogelijk zelf moeten dragen. Alleen
gezonde en kapitaalkrachtige onder
nemingen zijn daartoe in staat. De
regering moedigt het vormen van
dergelijke ondernemingen aan door
overheidsopdrachten alleen te ver
strekken aan die fabrieken of com
binaties van fabrieken, die geacht
kunnen worden eventuele financiële
risico's zelf te kunnen dragen.
Deze politiek en de gewijzigde om
standigheden hebben de laatste
jaren tot verscheidene fusies en
combinaties in de vliegtuigindus
trie geleid. Twee grote fabrieken
van vliegtuigmotoren, Bristol en
Armstrong Siddeley, zijn samen
gegaan onder de naam Bristol-
Siddeley. De Havilland heeft sa
men met Fairey en Hunting de
Aircraft Manufacturing Company,
kortweg Airco, gevormd, welke
onderneming voor de British Eu
ropean Airways een nieuw drie-
motorig straalverkeersvliegtuig,
de DH-121, gaat ontwikkelen en
bouwen. De fabrieken van Saun-
ders-Roe en Westland zijn samen
gegaan als Saro-Westland, een
combinatie die zich specialiseert
in helikopters. Tenslotte zal naar
verluidt Folland spoedig in de
Hawker Siddeley Group worden
opgenomen.
Dart
Met een nauwere samenbundeling van
krachten als achtergrond presenteert
de Engelse vliegtuigindustrie zich dit
jaar op Farnborough. Indrukwekken
de nieuwigheden zal men er niet zien.
Engelands drie grote verkeersvlieg
tuigen, de Vickers Vanguard, de
Armstrong Whitworth Argosy en de
Comet Mk-4 B, zullen alle drie voor
het eerst op Farnborough te bewon
deren zijn, maar op de Cornet na zijn
zij dit jaar al in Parijs te zien ge
weest en dus eigenlijk niet nieuw
meer. Dat de Dart Herald er dit jaar
voor het eerst is komt omdat hij vo
rig jaar op weg naar Farnborough
verongelukte nu heeft men een nieu
we Dart Herald gereed die men dit
jaar zal laten zien. Het is- een toestel
met twee schroefturbines, in dezelfde
klasse als de Fokker Friendship.
De andere civiele en militaire vlieg
tuigen, die men op Farnborough ziet,
zijn oude bekenden ofwel nieu
we versies van reeds bestaande ty
pen. De twee V-bommenwerpers Vul
can en Victor zijn nog steeds in pro-
duktie en do marinejagers Seavixen
en Scimitar. Ook de beroemde Can
berra atoomhommenwerper wordt
nog gebouwd, maar de produktie
biervan loopt ten einde. Engelands
laatste bemande jager, de Lightning,
I» in volle produktie en het eerste
squadron Lightnings wordt nog dit
Jaar In dienst gesteld.
Kleine terreinen
Er worden inmiddels nog nieuwe
militaire typen ontwilckeld Vic
kers en English* Electric werken
samen aan de TSR-2, een lichte
bommenwerper die sneller moet
kunnen vliegen dan het geluid en
die van zeer kleine terreinen moet
kunnen starten. Dat is de eis van
de toekomst, nu erkend is dat de
vliegbases met hun enorme start
banen en hun daai'omheen opge
stelde massa concentraties van
vliegtuigen veel, zeer veel te
kwetsbaar zijn. Dit toestel moet
de Canberra opvolgen.
Bij Hawker heeft men een project
van een zeer steil startend vliegtuig
onder handen, waarover men verder
niets vertelt. Blackburn is bezig met
de ontwikkeling van de NA-39 ma
rine-jachtbommenwerper en Short be
reidt de bouw van het grote Britan
nic transportvliegtuig voor, terwijl
Armstrong Whitworth enkele tien
tallen militaire Argosy's als vracht
vliegtuigen zal leveren. Ook zijn nog
enkele typen militaire helikopters in
aanbouw.
Twee ongewone toestellen zullen be
slist veel aandacht trekken op Farn
borough. De eerste is de Rairey Ro-
todyne, een vliegtuig dat start en
landt als een helikopter, maar vliegt
als een gewoon vliegtuig. De produc
tieversie hiervan zal 65 passagiers
kunnen vervoeren i Er is grote be
langstelling voor dit veelbelovende
toestel en er schijnen zoveel orders
in uitzicht te zijn, dat de produktie
van vijftig van deze Rotodynes vrij
wel zeker is. Behalve Okanagan Air
ways uit Canada en New York Air
ways, die vaste bestellingen plaat
sten, verwacht men orders van de
BEA, de Sabena en het Engelse le
ger.
De andere is de Hovercraft, een toe
stel dat men eigenlijk geen vliegtuig
meer kan noemen. Deze Hovercraft
schuift als het ware laag over de
grond of het water op een luchtkus
sen, dat door de 435 pk motor onder
Maandag is te Farnborough. de twin
tigste Engelse luchtvaarttentoonstel-,
ling geopend.
Een van de hoogtepunten loas een
demonstratievlucht van de „Zwarte
Pijlende Hunter-straaljagers van
het lilde squadron van de R.A.F.
het toestel wordt gevormd. Het appa
raat waarmee men nu experimenteert
is nog slechts een onooglijk experi
menteel geval, maar als deze proeven
slagen gaat men grotere, sierlijker
toestellen bouwen, die onder meer als
veerponten belangrijke diensten zul
len kunnen bewijzen, met name voor
het oversteken van brede zee-armen
als Het Kanaal.
Famborough-1959 zal moeten bewij
zen of de Britse vliegtuigbouwers
uitgepraat zijn, dan wel of zij nog
goede pijlen op hun boog hebben.
BRIEF AAN BELGISCHE PREMIER
Onze toekomst verkeert
in gevaar"
De toekomst van Zeebrugge is In ge
vaar nu Terneuzen is aangewezen als
industrieel ontwikkelingscentrum, zo
zegt het gemeentebestuur van Brug
ge in een brief aan de Belgische mi
nister-president, de heer Eyskens,
waarin de Belgische regering wordt
verzocht op haar beurt Brugge als
ontwikkelingskern voor de Belgische
industrie aan te wijzen.
Niet alleen deze beslissing van de
Nederlandse minister van economi
sche zaken echter, heeft ongerustheid
in Brugge veroorzaakt. Men vreest
ook de concurrentie van Terneuzen
door de bouw van een grote zeesluis
en de verbeteringen van het kanaal
van Gent naar Terneuzen, „die voor
een groot deel door de Belgische
overheid zullen worden bekostigd".
Het gemeentebestuur van Brugge
Is van mening, dat op korte ter
mijn het havencomplex van Brug-
ge-Zeebrugge aan de ontwikkeling
van Terneuzen dient te worden
aangepast. Het voert daarbij de
plannen van verschillende Belgi
sche en buitenlandse maatschap
pijen aan om industrieën ln en
rondom Zeebrugge te vestigen, die
aan duizenden arbeiders werk zou
den verschaffen.
Voorts wordt gewezen op de na
tuurlijke achterstand van Zee
brugge ten opzichte van Terneu
zen met zijn gunstiger ligging,
toegang en afzetgebieden.
Het gemeentebestuur van Brugge
dringt bij de Belgische regering aan
op uitvoering van de voor Zeebrugge
ontworpen plannen, waarvan de uit
voering een bedrag zal vergen van
De Duitso douane heeft dinsdag 25
zigeuners die door de Nederlandse
politie over de grens waren gezet, te
ruggewezen. De andere zigeuners,
die over Duitse passen beschikten,
werden toegelaten. De 25, die terug
gewezen werden installeerden zich
eerst een poos in het niemandsland
tussen de twee slagbomen en konden
tenslotte op Nederlands grondgebied
terugkeren, nadat de Duitse douane
erop gewezen had. dat de groep, die
Italiaanse papieren liad, via België
eu niet via West-Duitsland naar Ne
derland was gekomen.
De zigeuners waren in nette auto's
met caravans zonder moeilijkheden
Nederland binnengekomen, omdat de
douane hen aanzag voor gewone toe
risten. De volgende dag kwam de po
litie van Rotterdam echter tot de
ontdekking, dat zij geen geldige pa
pieren hadden en dat een aantal van
hen gezocht werd wegens diefstal en
soortgelijke vergrijpen. Zij zouden
eerst teruggebracht worden naar de
Belgische grens, maar werden later
op eigen verzoek naar de grenspost
van Roermond gebracht.
bijna 150 miljoen gulden. Dit bedrag
is niet alleen bestemd voor de ver
betering van de haven waarvan
de eerste werken deze week zullen
worden aanbesteed maar ook voor
de uitvoering van een programma
voor industrialisatie, de aanleg van
een zeesluis en het graven van een
dok.
In de brief wordt gezegd dat een be
slissing over dit programma geboden
is, daar „het vanzelf spreekt dat de
toekomst van Zeebrugge gezien aan
Terneuzen verstrekte voordelen,
waarvan tachtig procent door de Bel
gische staat wordt bekostigd, in ge
vaar verkeert".
f Advertentie)
Generale Synode van
Gereformeerde Kerken
De Generale Synode der Gerefor
meerde Kerken in Nederland heeft
gisteren het beleid van de deputaten
voor de geestelijke verzorging van
zee-, land- en luchtmacht goedge
keurd. Besloten is opnieuw acht de
putaten te benoemen, die een breed
omschreven opdracht ontvangen.
Tevens besloot de synode de kerken
dringend op te wekken tot-medewer
king wanneer op haar een beroep
wordt gedaan om tijdelijk een predi
kant af te staan voor de geestelijke
verzorging van de militairen. Voorts
is aangedrongen op trouw in het ver
lenen van militaire attesten, alsmede
in het verstrekken van de door depu
taten gevraagde gegevens inzake
haar leden in militaire dienst, tot het
voortdurend aansporen van haar
doopleden in militaire dienst om ge
trouw de catechisaties te bezoeken en
zich ervan te vergewissen dat deze
in de garnizoenskelken de catechesa-
ties bijwonen.
IN REHOBOTHKERK TE ROTTERDAM
Twee weken nodig
om agenda af te werken
In de Rehobothkerk te R'dam is gis
teren de gewone driejaarlijkse gene
rale synode van de Christelijke Gere
formeerde Kerken in Nederland be
gonnen. De synode telt 48 leden,
want elke particuliere synode en
deze kerken tellen er vier vaar
digt zes predikanten en zes ouder
lingen af. Verder nemen zes hoogle
raren vier aetiefdienende en twee
emeriti als preadviseur zitting.
Ook is er een afgevaardigde van de
kerken in Canada en Amerika. De
agenda van de synode vermeldt 36
Na drie maanden waarin vliegtuigen,
helikopters, rupsvoertuigen en ka
melen zijn gebruikt, heeft de Ame
rikaanse luchtmacht de hoop opge
geven nog sporen aan te treffen
van de negen militairen die met
een ..liberator" een noodlanding
maakten in de Libysche woestijn
en toen te voet een goed heenko
men zochten.
Men heeft hun sporen van liet zes
tien en 'n half jaar oude, maar
Bandieten schoten op
Sicilië politieman dood
Drie bandieten hebben dinsdagoch
tend vroeg in de omgeving van Pa
lermo "een politieagent doodgescho
ten, nadat zij tevoren drie auto's
hadden aangehouden om de inzitten
den te beroven.
De buit aan geld en juwelen bedroeg
ruim 20.000 gulden. In de omgeving
werd het stoffelijk overschot gevon
den van een jongeman, die waar
schijnlijk tot de groep bandieten be
hoorde.
Gouverneur van Kenya
redde 13-jarig meisje
De 56-jarige gouverneur van Kenya,
sir Evelyn Baring, ligt met koorts te
bed nadat hij een dertienjarig Isla
mitisch meisje van verdrinking
heeft gered. Na de redding kwam hij
zelf in moeilijkheden en moest door
een ander aan wal gebracht worden.
Jack Norworth, eens bekend al3 „de
Koning van de Vaudeville" en componist
van talloze populaire liedjes, is te La-
guna Beach in Califonnië aan een hart
aanval overleden. Hij was 60 jaar. Hij
componeerde o.a. „Shine on Harvest
Moon", „When its apple blossom time in
Normandy' en „Garden of Sweden".
nog in zeer goede staat zijnde
vliegtuigwrak kunnen volgen tot
in de „zandzee van Calenscio".
Daar trof men de gemummificeerde
lijken aan van een man en vijf
kamelen die omstreeks zeventig
jaar geleden door een zandstorm
moeten zijn overvallen. Maar van
de negen luchtmachtsoldaten geen
spoor.
De bommenwerper is op 4 april 1943,
terugkerend van een bombarde-
mentsvlucht naar Benghazi, in de
woestijn neergestort. De radionin-
stallatie van net toestel werkt
thans nog, en het vliegtuig zou
zonder veel moeiten weer lucht
waardig kunnen worden gemaakt;.
De droogte en de hitte hebben het
wrak uitstekend geconserveerd.
De bemanning, van wie een lid ge
wond was, is in de richting van
de Middellandse Zeekust gegaan.
Maar ver zijn ze geen van allen
gekomen op deze 650 km lange
weg.
Jongen stak man, die
tegen hem opbotste, dood
Een 17-jarige jongen heeft gisteren
bekend dat hij een man heeft dood
gestoken omdat deze per ongeluk te
gen hem opbotste. De moordenaar,
Ramiro Roman, die pas drie maan
den geleden uit Puerto Rico in New
York was gekomen, gaf toe dat de
man per ongeluk tegen hem was op
gebotst.
„Maar het maakte me woedend", zei
hij.
De jongen is beschuldigd van dood
slag.
Deze laatste jeugdmisdaad heeft nog
grotere urgentie verleend aan de ver
gadering die op het bureau van gou
verneur Rockefeller is begonnen om
een oplossing te zoeken voor het pro
bleem van de jeugdmisdaad in New
York.
deputaatschappen, die aan haar rap
port van hun werkzaamheden zullen
uitbrengen. Voorts zijn er verschil
lende instructies, waarvan de voor-
naamsten de volgende zijn: De parti
culiere synode van het noorden stelt
voor dat de Chr. Geref. Kerken zich
zullen aansluiten bij de gereformeer
de oecumenische synode. De particu
liere synode van het oosten wil van
de synode een uitspraak over de le
venshouding van de christen in deze
tijd. Zij wenst ook een deputaat-
schap ter nadere bestudering van het
vraagstuk van kerk en industrie in
verband met de vragen van zondags
rust en glijdende werkweek.
De particuliere synode van het
zuiden keert zich in een instruc
tie tegen de nieuwe bijbelverta
ling en wil een uitspraak van de
synode tegen wat zij noemt „het
kwaad van de televisie" vooral
met betrekking tot de prediking.
Naar het zich laat aanzien, zal de
synode wel een tweetal weken nodig
hebben om de agenda af te werken.
Aan de synode ging maandagavond
een bidstond vooraf, waarin voor
ging de voorzitter van de vorige sy
node, ds. J. H. Velema uit Apel
doorn. Gisteren om 9 uur opende da.
I. de Bruijne namens de kerk van
Rotterdam-C de synode.
Hij gaf o.m. eèn historisch overzicht
van dc Christelijk Gereformeerde
Kerken in Rotterdam, die in 1892, na
de hereniging van de geref. Kerken
en de Chr. Geref. Kerk, zeer sterk ge
decimeerd thans zeven gemeenten
ojnvat. De kerk staat in Rotter
dam door de snelle groei der agglo
meratie, de problemen van de rand
stad-Holland, de Europoort en het
Delta-plan voor bijzondere vraag
stukken, zo zeide hij.
Prinses Margaret naar
Olympische spelen
Volgens de „Daily Herald" is
prinses Margaret volgend jaar
van plan in Rome de olympische
spelen bij te wonen en wordt ver
wacht dat zij daar haar favoriete
begeleider, prins Henry van Hes
sen, weer zal ontmoeten. Volgens
de „Herald" gaat ook misschien
de koningin-nroeder naar Rome.
Een woordvoerder van het Itali
aans Olympisch comité zou ver
klaard hebben dat aanvragen
voor toegangsbewijzen ontvangen
zijn van de koningin-moeder en
de prinses. De „Herald" roept
de ontmoeting tussen de prinses
en de prins van april van dit
jaar in herinnering en zegt: zij
dansten samen en waren zelden
buiten eikaars gezelschap.
Bij Bijkers aannemingsbedrijf in
Vlissingen is in opdracht van het
aannemingsbedrijf Breejen-v. d. Bout
N.V. te Heemstede een 260 meter
lange persleiding vervaardigddie in
■Egypte aal worden gebruikt bij het
werk tot verbreding en verdieping hebben een doorsnee van 65 cm en
van het Suez-kanaal. Zoals bekend
heeft Bredjen-v. d. Bout dit werk sa
men met een Belgische firma aange
nomen. De ijzeren buieen twi de in
yii&tingen vervaardig ds persleiding
zijn berekend op een druk van 10
atm., welke druk dus in dit geval
door Egyptisch woestijnzand zal wor
den gevormd,
éJoUt PAOil
Vrouw stal f 400,-
bij buurman
(Van onze correspondent).
Toen de heer M. in Hogeveen afwe
zig was, wist zijn buurvrouw zijn wo
ning binnen te dringen en een bedrag
van 400 gulden te stelen. De helft van
dit geld stortte zij op de rekening van
een winkelier, bij wie zij voor vijf
honderd gulden in het krijt stond.
Op het stortingsbewijs veranderde zij
hierna het bedrag van 200 in 250 gul
len, waarna zij dit aan haar man liet
zien, van wie zij reeds eerder een be
drag van 250 gulden had ontvangen
ter afbetaling van eerstgenoemde
schuld. Dit bedrag had zij echter op
een andere wijze besteed.
De overgebleven 200 gulden stopte zij
in de portefeuille van haar schoonva
der, waaruit zij ongevraagd ook reeds
verschillende bedragen had geleend.
Sigarettendïeven en
helers gearresteerd
Nadat de politie er lucht van gekre
gen had dat sinds enkele dagen enige
mannen in Groesbeek liepen te venten
met sigaretten die zij onder de ban-
derolleprijs aanboden, stelde zij een
onderzoek in. Dit onderzoek had tot
gevolg dat men bij een caféhouder te
Groesbeek een grote partij gestolen
sigaretten wist op te sporen en in be
slag te nemen.
Ook bij een sigarenwinkelier te Nij
megen wist men zulk een partij ge
stolen sigaretten op te sporen. Deze
sigaretten hadden behoord tot een
partij van 20.000, die aan het eind van
de vorige maand uit spoorwagons te
Nijmegen werd ontvreemd. Er rezen
verdenkingen tegen vier spoorwegar
beiders van de N.S. Dezen werden ge
arresteerd en ter beschikking van de
officier van jusitie te Arnhem ge
steld. Men vermoedt dat de mannen
ook verantwoordelijk zijn voor siga-
rettendiefstallen die in de zomer van
het vorige, jaar op het spoorwegem
placement werden gepleegd en waar
in noch de politie noch de spoorweg
recherche tot nu toe klaarheid hadden
weten te brengen.
Ook de caféhouder en de sigarenwin
kelier zijn gearresteerd op beschul
diging van heling en naar Arnhem
overgebracht. Hoe groot het bedrag is
dat met de diefstallen ig gemoeid kon
nog Biel worden vastgesteld.