N
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
GEEN CENTRALE OMSLAG
VOOR VOLLEDIG PENSIOEN
EVEN NADENKEN
■MtfH
35 ui
i n
Atoomgeleerden van
Lockheed in ons land
Waar zijn onze schepen?
Brits ontwerp voor
vliegende pyramide
Het moeilijke offer
1
10
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1959
CONVENT CHRSOCIALE ORGANISATIES:
„Voor toekomst ook
fondsen met kapitaals
dekking"
Het Convent van Christelijk Sociale
Organisaties heeft een rapport het
licht doen zien inzake de oude-dags-
voorziening door middel van bedrijfs-
De echte Engelse sigaret
van disb'nctie en goede smaak
Horizontaal: 1. zeezwaluw; 5. doch;
9. ten laatste; 10. en anderen; 11. ex-
dividend; 12. riviertje in Drente; 15.
hooggeplaatst persoon; 17. evenmin;
21. trekvisnet; 25. onder meer; 26.
kaak zonder tanden; 28. heden; 30.
5laats o. d. Veluwe; 32. experiment;
3. zijkant; 35. taalklank die geen
klinker is; 43. oosterlengte; 44. uit
roep; 45. element, afk.; 46. pers.
voornaamwoord; 49. reptiel; 50. mili
tair hoofddeksel.
Verticaal: 1. lege halmen; 2. ten Iaat-
«te; 3. muzieknoot; 4. akelig; 5. we
reldtentoonstelling; 6. de dato; 7. on
geveer, afk.; 8. neiging; 13. ten be
drage van; 14. kippenprodukt; 16.
boksersterm. afk.; 17. moeras; 18.
voorzetsel; 19. pers. voornaamwoord;
20. bloedverwant; 21. keuken-attri
buut; 22. lengtemaat; 23. voegwoord;
24. knorrepot; 27. van de; 29. wind
richting; 31. muzieknoot, firma; 34.
laatstleden; 35. soort hond; 36. leng
temaat; 37. getij; 38. watersportcen.
trum; 39. deel v. h. oog; 40. let wel,
Lat. afk.; 41. landbouwwerktuig; 42.
-lutie: beslissing; 47. deel v. d. mast;
48. bevestiging.
en ondernemingspensioenfondsen.
Aanleiding tot dit rapport was de
steeds toenemende betekenis van de
ze fondsen in het kader van de oude
dagsvoorziening. Er zijn thans 39 be
drijfspensioenfondsen met een belegd
vermogen van 2,6 miljard.
Hiermede wordt de belangrijkheid
van dit verschijnsel in het maatschap
pelijk leven voldoende geïllustreerd.
Het rapport komt na een aantal be
schouwingen tot de conclusie, dat een
volledige oude-dagsvoorziening door
middel van een centralistisch omslag
stelsel afgewezen moet worden.
De huidige opzet, namelijk de be
drijfspensioenfondsen en onderne
mingsfondsen met een kapitaal
dekkingsstelsel, wordt ook voor de
toekomst aanvaardbaar geacht.
Het convent acht het niet verant
woord, dat ook het terrein van
de aanvullende verzekeringen,
zoals de A.O.W., geheel
door een centraal omslagstelsel
zou worden vervangen en te min
der, omdat er ook voor hét kapi
taaldekkingsstelsel mogelijkheden
zijn, die het rapport ook aangeeft
om de gevolgen van de geleidelij
ke waardedaling van het geld te
verlichten.
Het rapport bespreekt in eerste in
stantie de huidige si'
dan na, welke gedachten er levëh in
situatie en gaat
jhten er leven in
de kringen van de voorstanders van
een centraal systeem, waarbij alle af
zonderlijke fondsen ondergebracht
zouden kunnen worden.
Deze voorstanders redeneren, dat dan
een omslagstelsel kan worden toege
past, zodat, evenals bij de A.O.W.,
een waardevastheid wordt verkregen.
Het convent is van mening, dat een
dergelijke centralisatie niet wenselijk
en niet nodig is. Niet wenselijk, om
dat er grote bezwaren aan zijn ver
bonden, en niet nodig, omdat nieuwe
moeilijkheden zouden rijzen en er
voorts bepaalde mogelijkheden zijn
om de, aan de huidige opzet verbon
den, bezwaren geheel of ten dele te
Drie top-cmployees van Lockheed
Nuclear Products in Georgia in de
Verenigde Staten maken een reis van
ongeveer vijf weken door. Westeuro-
pese landen om- besprekingen te voe
ren over do toepassing van kernener
gie en om de kernreactors in deze
landen te bekijken.
Zij hebben eerst West-Duitsland bo-
zocht en daarna enige dagen In ons
land vertoefd.
Zij zijn woensdag vertrokken naar
Brussel. Ze hebben o.m. gesproken
met vertegenwoordigers van de Ne
derlandse scheepvaart. Er zijn uiter
aard geen definitieve resultaten uit
deze besprekingen voortgekomen.
De Lockheed-delegatïe heeft voorts
besprekingen gevoerd met het reac
tor centrum Nederland en een bezoek
gebracht aan de reactor in Petten.
ondervangen. Het centraal systeem,
aldus het rapport, maakt inbreuk op
het beginsel dat de regeling van lo
nen en arbeidsvoorwaarden een zaak
is van de bedrijfstak en de onderne
ming en niet van de overheid, die het
daarvoor ter beschikking staande na
tionale inkomen op een bepaalde wij
ze zou mogen verdelen. Het door mid
del van de A.O.W, instellen van een
algemeen bodempensioen doet daar
aan niets af, maar versterkt juist de
zaak van een bedrijfstaks- of onder
nemingsgewijze regeling van de aan
vullende voorzieningen.
BEZWAREN.
Uitvoerig gaat het rapport vervol
gens in op do bezwaren die er in dc
kringen van het convent bestaan te
gen het omslagstelsel, waarbij een
steeds boger wordende premie nood
zakelijk zal zijn. Als belangrijkste
voorwaarde voor de waardevastheid
van het geld, waarbij de voorkeur
dus uitgaat naar kapitaaldekkings
middelen, schrijft het rapport, dat
eventuele euvelen daarvan voortvloei
en uit het feit, dat men er niet in
slaagt de waarde van öe geldeenheid
stabiel te houden. Dat moet dan ook
de belangrijkste strijd zijn: stabilise
ring vau de waarde van de geldeen
heid.
ABBEDIJK 25 500 m n.w. v.
ABBEKERK 26 Singapore.
ALKES 26 I. ralmal n. Rio de
Jknelro. ESSO AMSTEROAM 25 400 i
ALM DIJK 25 380 m. x.o. v. e.o. v. Bermuda.
St. John. E5SO NEDERLAND p. 25 Algiel
AMERSKERK 26 v. Sydney n. GAASTERKERK 26 v. RotterUi
New castle. n. Amsterdam.
ARKELDIJK 27 Botton. GROOTE KERK 26 Amsterdam
ASMIDISKE 26 650 m. W. V. GRETA 25 dw. V. Arklow.
•lehop Rock. HOLENDRECHT 20 v. Norfolk
ASTRID NAESS 36 62 m. n.w. Rio do Janolro.
v. Muscat. HOUTMAN 26 v. Mclbourno
ARENOSOIJK 26 Norfolk. KATELYSIA 27 v. Aden n.
KENIA 26 v. Rotterdam n. N<
BINNENHAVEN 25 v. Duinkerken
BOSKOOP 26 v. Barbados n.
Curasao. LEMSTERKERK 26 te Urne
BANTAM 25 dw. v. Oporto. LOENERKERK 26 Kohrrami
CALTfX LEIDEN 27 Vitaqapa. LOMBOK 26 n. Mombael
Pjitsoutl.
OUWERKERK 2
RANDFONTCIN 27 Amsterdam.
REZA SJAH THE GREAT p. 26
K. Vlleno tl. Thanoeehave.
SCHIK v. scvilla n. Rotterdam.
SOMMELSDIJK 27 Philadelphia.
STATENDAM 27 New York.
STEENWIJK 26 Amsterdam.
SUMATRA 26 v. Mareaïlle n.
TALISSE 27 Philadelphia.
27 Tjandjunguben.
r P. Elisaboth.
CALTEX ROTTERDAM 5
CALTEX UTRECHT 26
Said.
26
Britse geleerden hebben een „vlie
gende pyramide" ontworpen die,
naar zij aannemen, twee mannen
1150 kilometer ver in de ruimte
kan brengen, aldus is vermeld in
een document, dat donderdag is
uitgegeven door de ruimtevaart-
conferentie van het Britse gemene
best, die donderdag te Londen is
begonnen.
De ontwerpers, die behoren tot de
wetenschappelijke staf van de
Armstrong-Whitworthfabriek tc
Coventry, zijn van oordeel dat zij
het probleem van de warmteont
wikkeling bij de terugkeer van een
voorweip uit de ruimte in de damp
kring hebben opgelost. Door de
Deltavormige basis van het ruim
tevaartuig zou de ontstane hitte
worden afgeleid op de omringende
lucht. De pyramide zal met de neus
omhoog met een snelheid van bijna
30.000 kilometer per uur de damp
kring binnenkomen.
De door dit ruimtevaartuig bereken
de baan omvat vier omwentelingen
om de aarde. De gehele reis zou
zes Uur en drie kwartier moeten
duren. Ongeveer 35 minuten nadat
de „vliegende pyramide" is terug-
gekeerd in de dampkring, zal zij
met een snelheid van 130 kilometer
per uur landen.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Markt blijft aanhoudend vast
Nederland 1959 (414)
Nederland 1951 (316)
Nederland 1948 (314)
Nederland 1955 (3%)
Nederland 1947 (3 li) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1947 3
Investeringscert. 3
Nederland 1962-64 3
Ned. Indië 1937 3
6 pet. woningbouwlenlng
Nat. Handelsbank
Ned. Handelmij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Delft
Hoogovens n r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Feijênoord
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
26 aug. 27 aug
99% gb. 99%
9512 b. 9514 b.
89li b. 89%
901/2 90 '/a
94% 04&
91
92% 93
98% gb. 98% gb.
99% 99&
98
'57 111% 111%
166 gb. 170
225 gb. 227%
381 gb. 382 gb.
303 302
610 gb. 619%
580 gb. 574% gb.
410 gb. 407 gb.
669'/2 671V*
661 664% gb.
225 224%
172.50 173.50
101% 101% gb.
170% 169% gb.
133% 132%
160% 158
150 149
173 gb. 170%
156% 154%
Deli Mij.
175.50 173 gb.
Bank van Ned. gem 4%
93%
Van Berkels Patent
284% gb.
Centrale Suiker
275
275
Kon. Mij. Dó Schelde N.B
240
238
Intern. Nickel
99%
100
American Motor»
43%
45A
Anaconda
63%
64{i
Baltimore en Ohio
45%
45%
Bethlehem Steel
68%
57%
General Motors
54%
65%
Kennecott
- 101%
102%
Pennsylvania
16%
17
Republic Steel
77
78
Shell Oil Comp.
80%
81%
Tide Water
25
25%
U.S. Steel
102%
104
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
88%
88%
Breda 1954
84
Eindhoven 1954
.83%
83%
Enschede 1954
80%
Den Haag 1952 I
88%
Den Haag 1952 II
89%
88%
Rotterdam 1952 I
90%
Rotterdam 1952 II
89%
Rotterdam 1957
97%
97%
Utrecht 1952
90'/»
Amsterdam 1956 I
83%
83%
Amsterdam 1956 II
93%
93%
Amsterdam 1956 III
99%
99
Amsterdam '33 (C. en A.)
97
Dordrecht 1956
83%
Alkmaar 1956
82%
82%
HOOG EN LAAG WATER
Vlissingen
Terneuzen
Kansweert'
Zierikzee
Wemeldinge
nap
uur meter
10.21 1.29
10.46 1.46
11.07 1.65
11.16 1.00
11.44 1.18
~r Rap
uur meter
22.57 1.45
23.18 1.62
23.41 1.81
23.53 1.10
nap
uur meter
4.02 1.29
4.24 1.45
•1.50 1.59
4.45 1.26
4.57 1.45
nap
uur meter
16.44 1.39
17.05 1.56
17.31 1.69
17.33 1.26
17.40 1.43
1261. Onze piloot had een
onrustig slaap. Herhaalde
lijk schrok hij wakker van
lugubere geluiden uit het
woud en geheimzinnig ge
ritsel tussen de struiken.
Eenmaal meende hij zelfs
een groot roofdier onder
zijn hangmat te horen rond
sluipen en onwillekeurig
greep hij de Inca-knots, die
hem steeds een gevoel van
kracht gaf, steviger in de
hand, bereid om ieder mo
ment op een monster los te
slaan. En dan de insekten....
Hij zat onder de bulten en
moest zich links en rechts
krabben...... Grote vleermuizen fladderden om
zijn hoofd. Omhoogstarend naar. dc helderen
sterren, die hij tussen het gebladerte door kon
zien schitteren aan de nachthemel, stelde hij
zichzelf de vraag, waarom hij toch altijd weer
in nieuwe avonturen verzield raakte. Op dit
zelfde moment had hij misschien rustig ergens
in Brussel of Parijs op een terrasje kunnen zit
ten. In zijn aangename overpeinzingen werd hij
ruw wakkergeschud
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.61%—10.61%, New York
3.7715—3.78A, Montreal 3.97,V-3.97A,
Parijs 77.07%77.17%, Brussel 756%
—7.56%, Frankfort 90.34%—90.39%,
Stockholm 73.04%—73.09%, Zürlch
87.35% -37.60%, Milaan 60.91%—
60.96%, Kopenhagen 54.81—54.86,
Oslo 53.02—53.07, Wenen 14,64%—
14.65%, Lissabon 13.23—13.24%, An
kara 3.76%—3.77%, Praag 52.84—
52.94.
wwwvw*A*\\WVWV*WV
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDÏCES.
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indon. fondsen
Algemeen
25-8 26-8 27-3
455.11 460.49 463.18
231.55 232.70 234.36
160.89 162.20 160 89
194.68 197.13 196.81
138.61 138.91 138.91
315.94 319.08 320.62
BEURSOVERZICHT.
Alle internationale waarden waren don
derdagmiddag aan de vaste kant en hier
mede zetten Unilevers, Philips en Kon.
Olies de hausse tendentie van de vorige
dagen verder voort. A.K.U.'s, die deze
week nog niet mee hadden gedaan, no
teerden bij de opening circa 2 punten
boven de slotkoers van woensdag. In het
verdere beursverloop ging hier echter
het grootste gedeelte van de winst ver
loren door gebrek aan affaire. In da
Philipshoek was het zeer rustig doch da
aandelen boekten op 672% circa 3 punten
winst. De hoogste prijs van de morgen
uren was 675. Unilevers trokken ook don
derdag verreweg de meeste aandacht.
Door aankopen van arbitrage steeg de
koers van 666 tot 669% tegen 661% als
slotkoers van woensdag. Tegen het ein
de van de beurs werd 663 gedaan. Woens
dag behaalde Unilever de grootste om
zet met nominaal f 476.000. Kon. Olies
werden bij oplopende koersen uit de
markt genomen. Na een opening op
f 172.80 daalde de koers tot f 172.40 doch
tegen het einde van de beurs werd
f 173.20 betaald. De slotkoers van woens
dag was f 170.80. De aandelen noteerden
ruim boven pariteit New York en wer
den uit de markt genomen omdat ver
wacht wordt dat de tweede kwartaal
cijfers van de Kon./Shell-groep, die don
derdagavond zouden worden bekend ge
maakt, gunstig zullen zijn. De arbitrage
kocht de stukken vóór in de hoop deze
later in New York met winst te kunnen
slijten. De handel ln Olies was tamelijk
levendig. KX-M. maakte in New York
een uitzonderlijk goede landing door een
koersstijging van 1% dollar. Hierdoor
werden de aandelen in Amsterdam hoger
geadviseerd.
In de scheepvaarthoek was het donder
dagmiddag veel rustiger vergeleken bij
woensdag. Duitsland liet verstek gaan en
er werd wat winst genomen. Daardoor
vielen de koersen iets tegen en bleven
merendeels beneden die van de vorige
dag. Scheepvaart Unies zetten woensdag
f 330.000 nominaal om, toen de markt
voor dit aandeel werd schoongemaakt
op de limiet van 150. Donderdag zouden
de omzetten in dit fonds wel een stuk
lager blijven. In de cultuursector was de
stemming lusteloos en voor Deli aan de
zwakke kant. Amsterdam Rubber en ook
H-V.A. een tikje lager. Staatsfondsen
prijshoudend tot beter voor de nieuwste
lening. Voor de introductie van certifi
caten A.S.R. Products Corporation be
stond een zeer grote belangstelling. De
koers werd vastgesteld op 15% dollar of
f 580. Grootbanken vrijwel onveranderd.
Aandelen Vereenlgde Blikfabrieken wer
den op 280 bieden tegen een laatst geda
ne notering van 264%, geadviseerd ln
verband met de aanstaande aandelen
emissie met claimrecht die ter beurze
gunstig beoordeeld wordt. Veenendaalsa
Stoomspinnerij werd op 435 (445 bieden)
geadviseerd uit vrees voor concurrentie
van de nog te vestigen Amerikaanse
maatschappij
Prolongatie 3 procent.
FEUILLETON
DOOR
DAVID HOWAKTH
44 i
Op het vlot zagen ze een man die
«nel in de schaduw van de bomen
veiligheid zocht. Een ander kwam
Achter de tractor vandaan en gleed
heel stil te water.
y.Dat is Christian", fluistrde Liesel.
De man begon juist te zwemmen,
toen er andermaal, nu enkele meters
benedenstrooms, een schot klonk.
Christians hoofd was onder het Wa
teroppervlak verdwenen.
Vooruit!" riep een van' de soldaten,
„laat ons hem volgen". Liesel was al
langs de oever gesneld, maar beklom
nu haastig de rots die hier een sta-
In-dê-weg vormde. De pastoor en An
ton gingen haar achterna, maar Juli
an stond als verbijsterd naar het
water te staren, of hij Christian weer
sou zien opduiken. Zou hij zijn dood
geschoten of- kon hij onder water
Blijven tot de stroom hem buiten
sicht had meegevoerd?
,Het vlot is los, majoor", riep de kor-
~~>raal. „Les, Graaf, help een handje,
ik het touw. Die man daar heeft
lulp genoeg. Laat ze dc tractor niet
handen krijgen".
por
Inderdaad was het vlot al een eindje
van de overkant verwijderd. De kor
poraal rende het bos in cn greep dc
ossen bij hun halsters. Ze zetten zich
in beweging en het touw kwam strak
te staan.
Plotseling een zwakke kreet ergens
langs de oever en daar ontdekte Juli
an, op enkele meters afstand, een
hoofd en een zwaaiende armhet
was Carl! De majoor rende naar de
rand van het water, waadde door de
ondiepte en begon le zwemmen. Een
maal zover, bedacht hij, dat hij een
dwaze streek had uitgehaaldzc
moesten hen gezien hebben en de
vraag was nu of ze -over de rivier
zouden vuren. „Ik ben gek", zei hij
bijna hardop, „want ik trek alleen
het Schieten in Carls richting". Hij
zwom terug, zag 't hoofd*van de jon
gen vlak bij, greep hem bij dc schou
der en sleepte hem op die manier mee
naar de wal.
De Graaf dio hem langs de oever was
gevolgd, greep Julian bij zijn jas.
Carl probeerde vergeefs op te staan
en moest door de Graaf onder dc be
schuttende bomen worden gedragen.
„Waar is Christian?" vroeg de jon
gen, zodra hij daar lag.
„Hij is in de rivier gesprongen om
over te zwemmen. De anderen zullen
hem wel helpen. Wat is er met jou
gebeurd?"
..In mijn been geschoten. Ik kon niet
goed meer zwemmen".
..Julian rolde de broek van de jongen
omhoog. Hij had een wond in de dij.
„Niet erg", verzekerde Julian. „Dat
verhelpen we wel, Carl".
„Ik stond op wacht, zoals u had aan
geraden", zei de jongen. „Toen ik
langs de rivier liep, zag ik een stuk
of wat ik denk ongeveer zes
soldaten, die me toeriepen halt te
houden, maar ik dook vlug onder
water. Een van hen schoot me door
het been. Dank voor uw hulp".
„Laat dit maar aan mij over, ma
joor", zei de Graaf. „U is nodig bij
het vlot. „Ik zal je been gauw ver
binden. jongeman en dan ben je weer
ccn hele kerel".
„O, ik red het wel", zei Carl, maar
liet er toen in één adem op volgen:
„Ik voel me niet goed".
„Hindert niet, mijn jongen. Dat komt
meer voor. Ja, geneer je niet, gooi't
eruit, dan zul je wel opknappen5'.
Nu Carl in goede handen was, wierp
Julian een buk op het vlot, dat juist,
met de tractor aan boord, de oever
had bereikt. De korporaal danste
i van opwinding. Toen hij Julian
riep hij luidkeels: „Ik dacht
bijna van op;
eerst, dat we zouden gaan touwtrek
ken, majoor, maar ze hebben het an
dere touw niet gezien, Hoe zullen we
het ding nu op de wal krijgen, ma
joor? Zouden ze schieten als ik er
heenwipte en de motor aanzette?"
Julian keek eens naar de andere oe
ver, waar schaduwen zich bewogen
tussen wat kleinigheden, die Christi
an had moeten achterlaten.
„Ik zou 't er niet op wagen", zei hij.
„en de tractor maar laten waar hij
is".
„Maar majoor", wierp do korporaal,
bijna schreiend van ongeduld, tegen,
„als die lui op de idee komen, aan
net touw te trekken, halen ze hem
misschien terug".
„Niet als je hem aan een boom vast
bindt",
„Je kunt nooit weten, majoor. Ik laat
Riet graag iets half gedaan. Kom,
majoor, ze zullen ons in het donker
nooit raken en als het licht is, staan
we er veel slechter voor. Als u nu
eens het ding aanzette en ik er bo.
venop ging zitten".
„Korporaal, u is een doordrijver
hernam Julian. „We zullen de ossen
gebruiken. Geef mij het touw, clan
maak ik dat aan de tractor vast.
maar blijf zelf in uw uniform buiten
zicht".
Julian nam het touw en daalde de
oever af, terwijl hij probeerde zo on
verschillig mogelijk te kijken. Hij
was er bijna zeker van. dat er met
over de rivier zou worden gevuurd,
maar helemaal gerust voelde hij zich
niet. Hij bond het touw vooraan de
tractor, 'kwam toen weer overeind en
zag dat men hem van do andere
kant gadesloeg. Zich haastig óm-
draaiend, liep hij weer naar de wal en
tot onder de bomen, 't Had hem moei
te gekost, zijn gang te blijven mati
gen!
„Trekken, korporaal" beval hij.
De korporaal dreef de ossen aan en
de tractor kwam in beweging. Julian
zag, dat het gevaarte slingerde, zodat
hij in gebukte houding terugging en
er naast lopend het stuurwiel beet
pakte. Toen ze bovenaan de helling
waren, hoorde hij het touw op 't wa
ter achter hem vallen.
„Juist bijtijds majoor!" riep de kor
poraal. „Kijk, ze hebben 't eindelijk
beet".
Inderdaad werd van dé overzijde aan
het touw getrokken!
„Zullen wc 't hun maar laten, ma
joor? Als een aandenken?"
„Voor mijn part", antwoordde Julian,
„wij zijn er mee klaar".
Hij maakte het touw dat het vlot
vasthield los, zodat dit vlug naar de
overkant voer
„Dat zit er op", zei de korporaal, ter
wijl ze 't nakeken. „Hoe staat het
met die jongeman, majoor?"
„O, die komt wel weer op dreef", zei
Julian, „maar ik maak me ongeruBt
over de andere, over Christian".
„Ik geloof niet, dat ze lu ,u in het
water zullen raken, majoor".
„In elk geval ga ik eens poolshoogte
nemen".
„Goed, majoor. Ik geloof, dat de jon
gens en ik er vandoor moeten. Op de
brug zullen ze het schieten wel heb
ben gehoord en dan is 't of de vos in
het kippenhok zit".
„Hm", zei Les een tikje somber: „Ik
zou de sergeant wel eens wilen horen
als hij zo op kerstmorgen uit zijn
slaap wordt gehaald. Voor mijn part
was ik er nu".
„Jullie moet toch pas om acht uur
weer binnen zijn?"
„Jawel, majoor, maar ze zullen als
ze er de lucht van krijgen hier alle
maal als een bende speurhonden op
ons dak komen."
„Dat vrees ik ook. Maar jullie rap
port dan?"
„Ik geloof, dat we 't maar moeten
vergeten, majoor, vindt U niet? Wat
niet weet, wat niet. deert."
„Mij best", verzekerde Julian.
„Nu, majoor, dan pakken we onze
biezen voor ze komen en laten de
Oostenrijkers het geval maar uitleg
gen. En U dan, majoor?"
„Ik moet er ook vandoor, maar zal
eerst de Oostenrijkers op de hoogte
brengen. Wat zal jullie sectie doen
met de twee die hierheen zijn ge
zwommen?"
„Niemendal, denk ik, majoor. Ze zul
len alleen asyl moeten vragen."
„Goed, luister dan eens. Ik zou graag
willen dat jullie drieën naar Anton's
huis ging en deze jongen met zijn ge
wonde been meenam. De Graaf zal
jullie wel de weg wijzen. Jullie kunt
je daar wat afwassen en ontbijten.
Ik moet nu gaan zien wat er met
Christian is gebeurd. Als hij 't er
goed heeft afgebracht, kom ik weer
bij jullie."
(Wordt vervolgd)