Aanleg „delingsdijk" op Schouwen
is reeds ver gevorderd
Temeuzen krijgt 4,5 ton van
Economische Zaken
Ufffe
Zeeuwse Almanak
LANDBOUWER VERWAARLOOSDE
ZIJN RUNDERHORZELPLICHTEN
RASECHTE WESTKAPPELAAR"
DIRECTEUR ZEEVAARTSCHOOL
Agenda
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 27 AUGUSTUS 195Ö
DIJKLICHAAM GROEIDE IN SNEL TEMPO
DWARS OVER HET KALE, VLAKKE Schonwse land kronkelt
zich als een vaal-grijze slang de nieuwe 7.7 km lange „delings
dijk", de eertijds zo veel omstreden binnendijk, die het meer dan
9000 ha grote waterschap Schouwen in vrijwel 2 gelijke parten
verdeelt. Tussen Serooskerke en Brouwershaven, waar enkele
maanden geleden nauwelijks de eerste aanzet van dit voor
Schouwen-Duiveland zo belangrijke project zichtbaar was, is de
afgelopen maanden in razendsnel tempo een dijklichaam ge
groeid. In ruwe vorm is de „delingsdijk" thans gereed gekomen,
vele weken eerder dan men had verwacht. De afwerking van de
ze „beperkingswaterkering", die gemaakt is om een plotselinge
en totale overrompeling van het eiland door de zee, zoals in 1953,
tegen te gaan, zal nog vele maanden vergen. De opleverings-da-
tum is gepland op juli 1960.
Tussen Serooskerke
en Brouwershaven
De aanleg- van de „delingsdijk". het
maken van twee kunstwerken en het
aanbrengen van een schrale beton-
laag met sliplaag op de dijk met op
ritten naar de aansluitende wegen,
vergt een uitgaaf van rond 3V2 mil
joen gulden. De kunstwerken, die no
dig waren om de afwatering van het
polderwater zonder moeilijkheden te
doen verlopen, zijn inmiddels gereed
gekomen. Het betrof hier de bouw
van twee duikers, waarvan de groot
ste bestaat uit twee 48 meter lange
en 2% meter brede kokers. Tussen de
ze duiker en de Schelphoek is een
tweede, overigens veel kleinere dui
ker gebouwd, die speciaal dient voor
de ontwatering van het laag gelegen
Prunjegebied. De onderlinge afstand
tussen de duikers is rond 400 meter.
Toen deze kunstwerken gereed waren
gekomen, stond de bouwers van de
dijk niets meer in de weg om met de
aanleg te beginnen. In eerste instan
tie werden de perskaden gevormd,
waartussen enkele maanden geleden
het zand is gespoten.
Razendsnel tempo
Dit werk nu is in razendsnel tem
po uitgevoerd. In 16 weken tijd is
een hoeveelheid van 1.116.38 ku
bieke meter zand gespoten, dat
gewonnen werd op de plaat
„Dwars In de weg" voor Brou
wershaven en de „Roggeplaat" bij
de Schelphoek. Op het hoogtepunt
van de werkzaamheden waren
honderdvïjftig arbeiders ingescha
keld, alsmede twee win- en twee
perszuigers, een opjaagpomp bij
Brouwershaven en een arsenaal
van ander materiaal. Tempo en
nog eens tempo was het devies en
dank zij het uitzonderlijke zomer,
se weer vorderden de werkzaamhe
den bijzonder vlot. Zowel bij Brou
wershaven als bij de Schelphoek
werd zand gespoten en dagelijks
kon men het dijklichaam zien
groeien. Met een snelheid van 480
meter per week „kropen" de dij
ken naar elkaar toe, totdat enke
le weken geleden ergens in het
midden van het eiland de beide
gedeelten ineenvloeiden. Een
juichkreet van de tientallen dijk
werkers klonk toen boven het ru
moer van de machines uit
Na een korte adempauze werd de vol
gende fase aangepakt: het aanbren
gen van de klei-bekledingslaag, die
deze winter onder profiel zal worden
gebracht. Inmiddels is ook begonnen
met de aanleg van de. "wegen, een
werk, dat wordt uitgevoerd door de
Nedex-landse Basalt Maatschappij.
Rond zestig arbeiders resten thans
nog, veertig van hen zijn ingescha-
kelt bij het grondwerk, twintig bij de
aanleg van de wegen. Dit werk is
geen peuleschil, want niet alleen zal
over de 7.7 km lange dijk een' land-
bouwweg A voeren van Serooskerke
naar Brouwershaven, maar dwars op
de dijk komen de polderwegen uit.
Dit betekent het aanleggen van niet
minder dan 13 opritten.
De „delingsdijk" verdeelt het eiland
min of meer in twee verkeersgebie
den, maar de uitvoerders van het
werk hebben steeds één polderweg in
het midden voor het verkeer vrijge
laten. Bij Brouwershaven, waar de
„delingsdijk" aansluit op de Sehouw-
se dijk, kon men het uiteraard zonder
wegomleggingen stellen, terwijl ook
in het zuid-westen het verkeer steeds
voortgang kon vinden. Wel ls hier
de provinciale weg Zierikzee-Haam-
steae afgesloten, maar in opdracht
van rijkswaterstaat is een even
fraaie „rondweg" gemaakt langs de
Schelphoek,
Samenwerking
De samenwerking tussen rijkswater
staat die in de persoon van de
technisch hoofdambtenaar K. Lanser
de supervisie heeft het water
schap Schouwen als belanghebbende
en do aannemer is voortreffelijk. „Zo
goed als het maar zijn kan", vertel
de ons de hoofduitvoerder, de heer P.
Tempelaar, die zijn functie spoedig
zal overdragen aan de heer A. J. En
gel. Ook dank zij de prettige en
vruchtdragende samenwerking kon
het werk zo snel vorderen, menen de
beide uitvoerders.
Komende herfst en winter zullen dus
de „resten" van dit miljocnenwerk
worden afgewerkt! Dat is overigens
nog heel wat, want behalve het profi
leren van de dijk staat de aanleg van
de wegen op het programma. Ook de
werkterreinen aan weerszijden -van
de dijk, mot een totale oppervlakte
van 44 ha, zullen moeten worden ge
ëgaliseerd. Aangenomen mag worden
dat de nieuwe „delingsdijk" op Schou
wen-Duiveland volgende zomer ge
reed zal zijn.
TT
Geef mij maar...
VIRGINIA NO.
CIGARETTES
Leraren benoemd aan
Vlissingse
„De Ruyterschool"
Met ingang van het nieuwe school-
seizoen zijn aan de Vlissingse „De
Ruyterschool" twee nieuwe leraren
benoemd: ir. P. A. van Deinse uit
Den Haag, 41 jaar, leraar elektro
techniek en de 52-jarige dr. ir. W.
van Konijnenburg, tot voor kort
werkzaam bij een technische dienst
van het gouvernement Ontario in
Canada.
Voor verlegging van
rijkswaterleiding
Naar wij vernemen heeft de mi
nister van economische zaken
aan de gemeente Terneuzen een
bedrag ter beschikking gesteld
van circa vier en halve ton als
bijdrage in de kosten, die ver
band houden met het dempen
van de oostelijke rïjkswaterlei-
ding aldaar en het maken van
een nieuwe verbinding met de
Otheense kreek. Dit bedrag is
aan Terneuzen toegewezen uit
de voor 1959 beschikbare rijks-
gelden voor de ontwikkelings
kernen.
De oostelijke rijkswaterleiding te
Temeuzen dient te verdwijnen om
twee redenen: in de eerste plaats om
dat deze leiding voor een deel ls gele
gen op gronden, die nodig zijn Voor
de verzwaring van de Westerschelde-
dijken, en in de tweede plaats omdat
2ij een ernstige belemmering vormt
voor de uitvoering van het Terneu-
zense uitbreidingsplan. Rijkswater-
wil van deze leiding echter alleen
maar dat deel opruimen en verleg
gen, dat een belemmering vormt voor
de dijksverhoging. Het doen verdwij-
VAN
TOT
CONCERT EN BAL
De badgasten in Cadzand hebben in
hotel „Zeebad" heel prettig gedanst
op de tonen van een bandje, dat uit
hun rijen geformeerd was. Onder lei
ding van een Tilburgse wijnhandelaar
gaf dit amateurorkestje een jazz-con-
cort, dat bij de liefhebbers in goede
aarde viel. De opbrengst J 267
zal ten goede komen aan de Konink
lijke Zuidhollandse Maatschappij tot
Redding van Schipbreukelingen. Na
afloop van het concert was het bal.
PRETTIG NIEUWS
Het zal de schaatsliefhebbers in
Sint Annaland plezier doen. dat
het gedeelte van de Langeweg bij
de ijsbaan zal worden verbreed.
De Langeweg is gedeeltelijk ver
beterd en het wegdek is van een
teerlaag voorzien. Geheel voltooid
is de weg nog niet, maar er wordt
verder aan gewerkt.
BIJDRAGE...
Omdat dc bevjoners van dat grens-
plaatsje in Zeemvsch-Vlaanderen he
lemaal niet beter noch slechter
zijn dan wie ooic ter wereld, gebeurt
het ook daar wel eens, dat in de col-
lectezalcjes van de kerkgenootschap
pen oude munten worden aangetrof
fen. Wanneer je zo'tt waardeloze
munt maar met een breed gebaar in
het zakje deponeert, meent buurman
ongetwijfeld, dat ge uw kerk met
rijkdom overlaadt.
Zo dacht die nijvere landbouwer er
ook over, die onlangs bij het bewer
ken van zijn akker een oud, otwog'lijh
geldstuk vond. Hij stopte de munt
zorgvuldig in zijn zak met het oog
op de zondags in de lcerlo te houden
collecte.
Meneer pastoor heeft er later uitbun
dig voor bedankt. Het was een oud
goud tientje, met een waarde van
twintig gulden...
FEESTELIJKE OPTOCHT
Domburg zal de verjaardag van prin
ses Wilhelmina vieren. Op de laatste
dag van augustus zal 's avonds een
optocht van versierde voertuigen wor
den georganiseerd voor de Jeugd. Het
materiaal om de wagens, rijwielen en
dergelijke te versieren en ook de prij
zen zullen door de middenstand en do
burgerij beschikbaar worden gesteld.
De muziekvereniging „Apollo" ver
leent haar onontbeerlijke medewer
king aan do feestelijke optocht, die
wordt gevolgd door de vertoning van
een film in de openlucht op het re
creatieterrein.
nen van het overige deel en het ma
ken van een rechtstreekse verbinding
in plaats van deze waterleiding met
de Otheense kreek (met een sluisje)
zouden dus voor rekening van de ge
meente Terneuzen komen. In principe
heeft de raad enige maanden geleden
daartoe besloten en daardoor een be
drag uitgetrokken van Vijfhonderd
twintigduizend gulden. De raad was
daartoe wel verplicht, omdat de uit
voering van het uitbreidingsplan tot
fevolg zou hebben, dat over deze lei-
ing vele bruggen gebouwd moesten
Worden.
Enige tijd geleden werd echter
bekend, dat voor de industrieker
nen nog een bedrag ter beschik
king zou komen voor de verbete
ring van de infrastructuur (wegen,
kanalen enz.) in het jaar 1959.
Voorwaarde was evenwel, dat nog
dit jaar met de bewuste projecten
begonnen kon worden. Bij het na
gaan van de plannen van de
Zeeuwse kernen bleek, dat alleen
dit „waterleidingplan" van Terneu
zen gereed was voor uitvoering.
Het werd daarop ingediend bij het
ministerie van economische zaken,
dat nu heeft beslist dat het plan
Inderdaad voldoet aan de normen,
omdat met name de verbindings
wegen in het uitbreidingsplan hier
bij zijn betrokken. Het plan, met
de uitvoering waarvan inmiddels
is begonnen, zal nu dus voor een
deel door rijkswaterstaat worden
betaald en voorts gefinancierd
kunnen worden uit de door econo
mische zaken beschikbaar gestel
de gelden. Dit ministerie betaalt
voorlopig 85% van de kosten, die
anders voor rekening van de ge
meente zouden zijn gekomen,
d.w.z. 85% van 520.000 of bijna
4,5 ton.
Inmiddels moeten ook de plannen van
de diverse kernen worden ingediend
voor het jaar 1960. De vier gemeen
ten, die dit jaar als kern werden aan
gewezen (Goes, Terneuzen, St.-Maar-
tensdijk en ZierSkzee) zijn thans' be
zig in samenwerking met het provin
ciaal bestuur en het E.T.I. voor Zee
land hun plannen klaar te maken. De
minister van economische zaken zal
daarna nagaan welke in aanmerking
komen om gesubsidieerd te worden
uit de fondsen, beschikbaar voor 1960
ten dienste van de ontwikkelingsge
bieden en industriekernen.
KANTONRECHTER MIDDELBURG
Bij twee controles werden
levende larven gevonden
De landbouwer L. M. uit Oudelande
moest zich woensdagmorgen voor de
kantonrechter te Middelburg, mr. J.
Moolenburgh verantwoorden voor
twee overtredingen: bij controles op
12 mei en liierna op 2 juni werden
op runderen van de landbouwer ver
schillende levende larven van de ge
vreesde ronderhorzel aangetroffen.
M. gaf dit toe.
Ter verdediging voerde hij aan dat
het weiland waarin deze runderen lie
pen meer dan twaalf kilometer van
zijn bedrijf lag, waardoor hij er niet
elke dag komt. Verder stipte hij aan
dat twee runderen waar deze larven
bij de tweede controle werden aange
troffen waren verkocht. De kanton
rechter was echter van mening dat
de verantwoording bij verdachte bleef
daar deze beesten nog in zijn wei lie
pen. Hij noemde het optreden van de
landbouwer verwaarlozing van plich
ten en verhoogde de eis van twee
boetes van 15 subs. 3 dagen tot
tweemaal 25 subs. 5
„Ik heb er door geleerd", herhaal
de de landarbeider J. C. D. uit
Grijpskerke een paar maal. Hij
moest zich verantwoorden voor
twee verkeersovertredingen, die
hij op 29 april in zijn woonplaats
had begaan en die een aanrijding
met een motorfiets tot gevolg
hadden. Het zwaarst werd de land
arbeider aangerekend die op
een fiets reed dat hij voor de
motor linksaf was geslagen, ter
wijl hij bovendien niet genoeg
rechts had gehouden.
Verdachte verklaarde dat hij voordat
hij was afgeslagen, omgekeken had
doch de weg was vrij geweest. Wel
had hij een motor horen naderen,
maar die zat nog in de bocht van de
weg. Naar zijn mening had de mo
torrijder te hard gereden.
Verder merkte hij op dat de motor
rijder zelf had verklaard die dag een
paar borrels te hebben gedronken.
Maar dat was een paar uur tevoren
gebeurd op een feestje. „Alles goed
en Wêl", replicóèfde mr. Moolen
burgh, „U bent op gevaarlijke wijze
overgestoken", wat de landarbeider
toegaf. Misschien was de drank ook
wel uitgewerkt voerde hij even later
goedig aan. De eis van 40 subs. 8
dagen en 5 subs. 1 dag veranderde
de kantonrechter in 30 subs. 5 da
gen en 6 subs. 2 dagen.
Dure suiker
„Hier moeder, hier heb je een du
re kilo suiker", zei de Vlissinger
J. J. K. op 30 juni tegen zijn moe
der toen hij met zijn bromfiets
even een boodschap was gaan
doen. Op de Boulevard Evertsen
werd hij namelijk bekeurd voor te
hard rijden. Verdachte kon zelf
niet op de zitting verschijnen daar
hij met vakantie in het buitenland
was, doch zijn moeder kwam
woensdagochtend op de zitting
voor haar zoon op. Conform werd
deze overtreding gehonoreerd met
20 subs. 4 dagen.
De automonteur B. J. de M. had met
zijn brommer in de Paul Kruger-
straat te yiissingen te hard gereden.
VOOR HET EERST EEN ZEEUW BENOEMD
De heer Faase - 50 - door de
praktijk gevormd vakman
VOOR HET EERST In de geschiede
nis van de Vlissingse „De Rnyter-
school" heeft deze zeevaartschool
een geboren Zeeuw als directeur ge
kregen: de 50-jarige heer K. Faase,
eens een „rasechte Westkappelaar",
zoals hijzelf zegt.-. De heer Faase,
die met ingang van 1 september a.s.
is benoemd en die daarmee de heer
G. K. Brouwer opvolgt, is voor lera
ren en leerlingen van de Vlissingse
zeevaartschool zeker geen onbeken
de: sinds 1947 is hij reeds leraar aan
de „De Ruyterschool" en sedert
1958 is liij zelfs adjunct-directeur.
Deze nieuwe directeur ls een door de
praktijk gevormd vakman. Dat ls de
eerste en belangrijkste indruk, die
men krijgt bij het nagaan van de le
vensloop van deze zoon van een
Westkapelse dijkwerker. Tot zijn
14e jaar bleef de heer Faase in zijn
geboorteplaats Westkapelle, waar hij
de lagere school vlot doorliep. Onder
tussen was hij aan de Middelburgse
ambachtsschool gaan leren voor ma
chine-bankwerker, maar toen het
gezin Faase in 1922 naar Petten ver
huisde was hij nog niet klaar met
deze studie. Zodoende veranderde er
weinig voor de jonge Faase, want
hij kreeg nu gelegenheid naar de
Alkmaarse ambachtsschool te gaan
en inplaats van het traject Westlta-
pelle-Middelburg kwam nu Iedere
dag het traject Petten-Alkmaar
Met. het ambachtsschooldiploma
voor machinebankwerker in de
zak lukte het de jeugdige Faase
vlot werk te vinden in een fa
briek, maar ondertussen was in
hein het voornemen gerijpt niet
altijd zijn werktijd te slijten tüs-
sen fabrieksmuren. Al spoedig
werd hij dan ook een goed leer
ling van de avond-machinlsten-
school in Alkmaar: overdag wer
ken, 's avonds naar school.
Op Zeeuwse bodem kon de heer Faa
se deze machinisteneursUB afmaken,
want toen hij 18 was, verhuisde het
gezin Faase weer naar Zeeland, om
precies te zijn naar Westkapelle.
Aan de Middelburgse dag-machinis-
tenschool voltooide hij snel zijn stu
die
Schip voer op Oosthaven-
dam te Terneuzen
In de nacht van dinsdag op woens
dag is de Rijnaak „Marie 5" uit Rot
terdam bij het binnenvaren van de
westelijke haven te Terneuzen op de
Oosthavendam gelopen. Het schip,
dat geladen met 1387 ton grint op
weg was van Duitsland naar Gent,
geraakte bij dit omhoogvaren lek,
zodat de pompen direct in werking
moesten worden gesteld. Wegens de
eb gelukte het een aantal sleepboten
van de firma Muller aanvankelijk
niet, het schip vlot te krijgen, maar
tegen vier uur 's morgens kon men
de „Marie 5" met vijf sleepboten van
de dam trekken. Men wil nu trachten
het schip naar zijn bestemming te
slepen, waar men het eerst wil los
sen, voordat het in reparatie zal
gaan.
P het goede anker-horloge
<ïi liet op het rode ypdrièhoelclt)
fel
Daar hij dit met grote zekerheid ont
kende werd besloten deze 2aak aan
te houden tot de zitting van twee
september a.s. om de verbalisant te
horen.
Hoewel de zomervakantie van de
scholen nog volop aan de gang zijn,
werd er gister in de Vlissingse Zee
vaartschool door deze twee mannen
al weer tot laat in de avond gewerkt.
Het zijn een gaande en een komen
de man": de heer K. Faase (rechts),
die met ingang van 1 september is
benoemd tot directeur van de ,(De
Ruyterschool" en de heer G. K. Brou
wer, de voorganger van de heer
Faase. Beiden zijn bezig het nieuwe
schooljaar voor te bereiden.
Foto P.Z.C.)
NAAR AUSTRALIË.
Op de maand af weet de 50-jarige
heer Faase zich nog te herinneren
wanneer hij voor het eerst als 19-ja-
rige het zeegat uitvoer. „Dat was in
augustus 1927", vertelt hij, „en het
was op een schip van de Rotterdam
se Lloyd, de „Almkerk", één van de
vier schepen van de Lloyd, die een
dienst onderhielden op Australië".
Op dit vracht- en passagiersschip, 'n
vroegere uitgave van de tegenwoor
dige „Almkerk", was de heer Faase
vijfde scheepswerktuigkundige. Ver
volgens ging de 20-jarige Faase in
militaire dienst en kwam er na 9
maanden als sergeant weer uit.
Er volgden daarna reizen op de
„Aagtekerk", een schip, dat ook een
dienst op Australië onderhield, op de
„Kota Baroe" en op de „Kota Inten".
Tussen de tochten met de „Kota Ba-
roe" en de „Kota Inten" in had de
heor Faase overigens al tijd gevon
den om zijn diploma A te behalen,
waardoor hij als vierde werktuig
kundige aan de slag was gegaan.
In 1930 kwamen er nog meer Zeeuw
se aspecten in de loopbaan van deze
Zeeuw: hij nam ontslag bij de Rot
terdamse Lloyd en kwam bij de
Stoomvaartmaatschappij „Zeeland"
als vierde werktuigkundige in dienst.
Met korte en succesvolle
onderbrekingen voor de studie voor
zijn B en C-diploma's aan de Vlis
singse zeevaartschool was hij voor de
Maatschappij „Zeeland" tot aan de
mobilisatie in 1939 werkzaam. Hon
derden reizen maakte hij op de mail
boten, die van Vlissingen naar Har
wich voeren....
Toen kwam dus de wereldoorlog. De
mobilisatietijd bracht de heer Faase
bij de pontonniers ergens tussen
Zaltbommel en Gorkum door. „Neen,
oorlogshandelingen heb ik niet mee
gemaakt in die tijd", vertelt hij,
„maar wel was na de capitulatie in
mei 1940 varen niet meer mogelijk".
En door die onmogelijkhoid-tot-va-
ren legde de heer Faase hoewel
uiteraard niet doelgericht en wellicht
zelfs onbewust de basis voor deze
benoeming tot directeur....
Deze actieve machinist kon na
melijk bepaald niet stilzitten in
do oorlogstijd en „pakte de studio
dus op", zoals hijzelf zegt. Resul
taat? In februari 1941 had hij
zijn akte natuur- en werktuigkun
de N. I. in de zak, een akte voor
lager nijverheidsonderwijs en wat
later stond hij als leraar In de
wiskundevakken, natuurkunde en
elektro-techniek voor de klassen
van de Middelburgse ambachts
school.
Hij studeerde verder, besloot na de
bevrijding in het onderwijsvak te
blijven, werd in oktober 1947 leraar
aan de Vlissingse zeevaartschool en
behaalde in 1952 zijn akte N XIII
voor scheepswerktuigkunde en aan
verwante technische vakken, een ak
te voor middelbaar nijverheidsonder
wijs.
Het is allerminst verbazingwekkend,
dat deze door de nraktijk gevormde
vakman en directeur voorstander Is
van onderwijsvernieuwing: ..De op
leiding moet meer op de nraktijk ge
richt worden", meent hij.
VANDAAG.
Middelburg Electro: „Tyfoon over Na
gasaki", 19, 21.15 uur, 14 jaar. Prov.
Bibliotheek: tentoonstelling prentbrief
kaarten van Vlissingen en Veere, 10—
12.30 en 13.30—18 uur Miniatuur Wal
cheren met tentoonstelling Deltaplan,
Molenwater, 9—23 uur. Zaal van den
Berge, voorheen Groene wegen, Inlich
tingen omtrent emigratie, 19.3021.30
uur. Terrein ooop. veiltngver. „Walche
ren", fokveedag voor Walcheren, van
af 9 uur. Nieuwe Kerk: orgelconcert
door Jaap Billen, 20 uur.
Domburg Badpaviljoen: „Alpenlied",
20.S0 uur, aJ.