Aanleg „delingsdijk" op Schouwen is reeds ver gevorderd Temeuzen krijgt 4,5 ton van Economische Zaken Ufffe Zeeuwse Almanak LANDBOUWER VERWAARLOOSDE ZIJN RUNDERHORZELPLICHTEN RASECHTE WESTKAPPELAAR" DIRECTEUR ZEEVAARTSCHOOL Agenda PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 27 AUGUSTUS 195Ö DIJKLICHAAM GROEIDE IN SNEL TEMPO DWARS OVER HET KALE, VLAKKE Schonwse land kronkelt zich als een vaal-grijze slang de nieuwe 7.7 km lange „delings dijk", de eertijds zo veel omstreden binnendijk, die het meer dan 9000 ha grote waterschap Schouwen in vrijwel 2 gelijke parten verdeelt. Tussen Serooskerke en Brouwershaven, waar enkele maanden geleden nauwelijks de eerste aanzet van dit voor Schouwen-Duiveland zo belangrijke project zichtbaar was, is de afgelopen maanden in razendsnel tempo een dijklichaam ge groeid. In ruwe vorm is de „delingsdijk" thans gereed gekomen, vele weken eerder dan men had verwacht. De afwerking van de ze „beperkingswaterkering", die gemaakt is om een plotselinge en totale overrompeling van het eiland door de zee, zoals in 1953, tegen te gaan, zal nog vele maanden vergen. De opleverings-da- tum is gepland op juli 1960. Tussen Serooskerke en Brouwershaven De aanleg- van de „delingsdijk". het maken van twee kunstwerken en het aanbrengen van een schrale beton- laag met sliplaag op de dijk met op ritten naar de aansluitende wegen, vergt een uitgaaf van rond 3V2 mil joen gulden. De kunstwerken, die no dig waren om de afwatering van het polderwater zonder moeilijkheden te doen verlopen, zijn inmiddels gereed gekomen. Het betrof hier de bouw van twee duikers, waarvan de groot ste bestaat uit twee 48 meter lange en 2% meter brede kokers. Tussen de ze duiker en de Schelphoek is een tweede, overigens veel kleinere dui ker gebouwd, die speciaal dient voor de ontwatering van het laag gelegen Prunjegebied. De onderlinge afstand tussen de duikers is rond 400 meter. Toen deze kunstwerken gereed waren gekomen, stond de bouwers van de dijk niets meer in de weg om met de aanleg te beginnen. In eerste instan tie werden de perskaden gevormd, waartussen enkele maanden geleden het zand is gespoten. Razendsnel tempo Dit werk nu is in razendsnel tem po uitgevoerd. In 16 weken tijd is een hoeveelheid van 1.116.38 ku bieke meter zand gespoten, dat gewonnen werd op de plaat „Dwars In de weg" voor Brou wershaven en de „Roggeplaat" bij de Schelphoek. Op het hoogtepunt van de werkzaamheden waren honderdvïjftig arbeiders ingescha keld, alsmede twee win- en twee perszuigers, een opjaagpomp bij Brouwershaven en een arsenaal van ander materiaal. Tempo en nog eens tempo was het devies en dank zij het uitzonderlijke zomer, se weer vorderden de werkzaamhe den bijzonder vlot. Zowel bij Brou wershaven als bij de Schelphoek werd zand gespoten en dagelijks kon men het dijklichaam zien groeien. Met een snelheid van 480 meter per week „kropen" de dij ken naar elkaar toe, totdat enke le weken geleden ergens in het midden van het eiland de beide gedeelten ineenvloeiden. Een juichkreet van de tientallen dijk werkers klonk toen boven het ru moer van de machines uit Na een korte adempauze werd de vol gende fase aangepakt: het aanbren gen van de klei-bekledingslaag, die deze winter onder profiel zal worden gebracht. Inmiddels is ook begonnen met de aanleg van de. "wegen, een werk, dat wordt uitgevoerd door de Nedex-landse Basalt Maatschappij. Rond zestig arbeiders resten thans nog, veertig van hen zijn ingescha- kelt bij het grondwerk, twintig bij de aanleg van de wegen. Dit werk is geen peuleschil, want niet alleen zal over de 7.7 km lange dijk een' land- bouwweg A voeren van Serooskerke naar Brouwershaven, maar dwars op de dijk komen de polderwegen uit. Dit betekent het aanleggen van niet minder dan 13 opritten. De „delingsdijk" verdeelt het eiland min of meer in twee verkeersgebie den, maar de uitvoerders van het werk hebben steeds één polderweg in het midden voor het verkeer vrijge laten. Bij Brouwershaven, waar de „delingsdijk" aansluit op de Sehouw- se dijk, kon men het uiteraard zonder wegomleggingen stellen, terwijl ook in het zuid-westen het verkeer steeds voortgang kon vinden. Wel ls hier de provinciale weg Zierikzee-Haam- steae afgesloten, maar in opdracht van rijkswaterstaat is een even fraaie „rondweg" gemaakt langs de Schelphoek, Samenwerking De samenwerking tussen rijkswater staat die in de persoon van de technisch hoofdambtenaar K. Lanser de supervisie heeft het water schap Schouwen als belanghebbende en do aannemer is voortreffelijk. „Zo goed als het maar zijn kan", vertel de ons de hoofduitvoerder, de heer P. Tempelaar, die zijn functie spoedig zal overdragen aan de heer A. J. En gel. Ook dank zij de prettige en vruchtdragende samenwerking kon het werk zo snel vorderen, menen de beide uitvoerders. Komende herfst en winter zullen dus de „resten" van dit miljocnenwerk worden afgewerkt! Dat is overigens nog heel wat, want behalve het profi leren van de dijk staat de aanleg van de wegen op het programma. Ook de werkterreinen aan weerszijden -van de dijk, mot een totale oppervlakte van 44 ha, zullen moeten worden ge ëgaliseerd. Aangenomen mag worden dat de nieuwe „delingsdijk" op Schou wen-Duiveland volgende zomer ge reed zal zijn. TT Geef mij maar... VIRGINIA NO. CIGARETTES Leraren benoemd aan Vlissingse „De Ruyterschool" Met ingang van het nieuwe school- seizoen zijn aan de Vlissingse „De Ruyterschool" twee nieuwe leraren benoemd: ir. P. A. van Deinse uit Den Haag, 41 jaar, leraar elektro techniek en de 52-jarige dr. ir. W. van Konijnenburg, tot voor kort werkzaam bij een technische dienst van het gouvernement Ontario in Canada. Voor verlegging van rijkswaterleiding Naar wij vernemen heeft de mi nister van economische zaken aan de gemeente Terneuzen een bedrag ter beschikking gesteld van circa vier en halve ton als bijdrage in de kosten, die ver band houden met het dempen van de oostelijke rïjkswaterlei- ding aldaar en het maken van een nieuwe verbinding met de Otheense kreek. Dit bedrag is aan Terneuzen toegewezen uit de voor 1959 beschikbare rijks- gelden voor de ontwikkelings kernen. De oostelijke rijkswaterleiding te Temeuzen dient te verdwijnen om twee redenen: in de eerste plaats om dat deze leiding voor een deel ls gele gen op gronden, die nodig zijn Voor de verzwaring van de Westerschelde- dijken, en in de tweede plaats omdat 2ij een ernstige belemmering vormt voor de uitvoering van het Terneu- zense uitbreidingsplan. Rijkswater- wil van deze leiding echter alleen maar dat deel opruimen en verleg gen, dat een belemmering vormt voor de dijksverhoging. Het doen verdwij- VAN TOT CONCERT EN BAL De badgasten in Cadzand hebben in hotel „Zeebad" heel prettig gedanst op de tonen van een bandje, dat uit hun rijen geformeerd was. Onder lei ding van een Tilburgse wijnhandelaar gaf dit amateurorkestje een jazz-con- cort, dat bij de liefhebbers in goede aarde viel. De opbrengst J 267 zal ten goede komen aan de Konink lijke Zuidhollandse Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen. Na afloop van het concert was het bal. PRETTIG NIEUWS Het zal de schaatsliefhebbers in Sint Annaland plezier doen. dat het gedeelte van de Langeweg bij de ijsbaan zal worden verbreed. De Langeweg is gedeeltelijk ver beterd en het wegdek is van een teerlaag voorzien. Geheel voltooid is de weg nog niet, maar er wordt verder aan gewerkt. BIJDRAGE... Omdat dc bevjoners van dat grens- plaatsje in Zeemvsch-Vlaanderen he lemaal niet beter noch slechter zijn dan wie ooic ter wereld, gebeurt het ook daar wel eens, dat in de col- lectezalcjes van de kerkgenootschap pen oude munten worden aangetrof fen. Wanneer je zo'tt waardeloze munt maar met een breed gebaar in het zakje deponeert, meent buurman ongetwijfeld, dat ge uw kerk met rijkdom overlaadt. Zo dacht die nijvere landbouwer er ook over, die onlangs bij het bewer ken van zijn akker een oud, otwog'lijh geldstuk vond. Hij stopte de munt zorgvuldig in zijn zak met het oog op de zondags in de lcerlo te houden collecte. Meneer pastoor heeft er later uitbun dig voor bedankt. Het was een oud goud tientje, met een waarde van twintig gulden... FEESTELIJKE OPTOCHT Domburg zal de verjaardag van prin ses Wilhelmina vieren. Op de laatste dag van augustus zal 's avonds een optocht van versierde voertuigen wor den georganiseerd voor de Jeugd. Het materiaal om de wagens, rijwielen en dergelijke te versieren en ook de prij zen zullen door de middenstand en do burgerij beschikbaar worden gesteld. De muziekvereniging „Apollo" ver leent haar onontbeerlijke medewer king aan do feestelijke optocht, die wordt gevolgd door de vertoning van een film in de openlucht op het re creatieterrein. nen van het overige deel en het ma ken van een rechtstreekse verbinding in plaats van deze waterleiding met de Otheense kreek (met een sluisje) zouden dus voor rekening van de ge meente Terneuzen komen. In principe heeft de raad enige maanden geleden daartoe besloten en daardoor een be drag uitgetrokken van Vijfhonderd twintigduizend gulden. De raad was daartoe wel verplicht, omdat de uit voering van het uitbreidingsplan tot fevolg zou hebben, dat over deze lei- ing vele bruggen gebouwd moesten Worden. Enige tijd geleden werd echter bekend, dat voor de industrieker nen nog een bedrag ter beschik king zou komen voor de verbete ring van de infrastructuur (wegen, kanalen enz.) in het jaar 1959. Voorwaarde was evenwel, dat nog dit jaar met de bewuste projecten begonnen kon worden. Bij het na gaan van de plannen van de Zeeuwse kernen bleek, dat alleen dit „waterleidingplan" van Terneu zen gereed was voor uitvoering. Het werd daarop ingediend bij het ministerie van economische zaken, dat nu heeft beslist dat het plan Inderdaad voldoet aan de normen, omdat met name de verbindings wegen in het uitbreidingsplan hier bij zijn betrokken. Het plan, met de uitvoering waarvan inmiddels is begonnen, zal nu dus voor een deel door rijkswaterstaat worden betaald en voorts gefinancierd kunnen worden uit de door econo mische zaken beschikbaar gestel de gelden. Dit ministerie betaalt voorlopig 85% van de kosten, die anders voor rekening van de ge meente zouden zijn gekomen, d.w.z. 85% van 520.000 of bijna 4,5 ton. Inmiddels moeten ook de plannen van de diverse kernen worden ingediend voor het jaar 1960. De vier gemeen ten, die dit jaar als kern werden aan gewezen (Goes, Terneuzen, St.-Maar- tensdijk en ZierSkzee) zijn thans' be zig in samenwerking met het provin ciaal bestuur en het E.T.I. voor Zee land hun plannen klaar te maken. De minister van economische zaken zal daarna nagaan welke in aanmerking komen om gesubsidieerd te worden uit de fondsen, beschikbaar voor 1960 ten dienste van de ontwikkelingsge bieden en industriekernen. KANTONRECHTER MIDDELBURG Bij twee controles werden levende larven gevonden De landbouwer L. M. uit Oudelande moest zich woensdagmorgen voor de kantonrechter te Middelburg, mr. J. Moolenburgh verantwoorden voor twee overtredingen: bij controles op 12 mei en liierna op 2 juni werden op runderen van de landbouwer ver schillende levende larven van de ge vreesde ronderhorzel aangetroffen. M. gaf dit toe. Ter verdediging voerde hij aan dat het weiland waarin deze runderen lie pen meer dan twaalf kilometer van zijn bedrijf lag, waardoor hij er niet elke dag komt. Verder stipte hij aan dat twee runderen waar deze larven bij de tweede controle werden aange troffen waren verkocht. De kanton rechter was echter van mening dat de verantwoording bij verdachte bleef daar deze beesten nog in zijn wei lie pen. Hij noemde het optreden van de landbouwer verwaarlozing van plich ten en verhoogde de eis van twee boetes van 15 subs. 3 dagen tot tweemaal 25 subs. 5 „Ik heb er door geleerd", herhaal de de landarbeider J. C. D. uit Grijpskerke een paar maal. Hij moest zich verantwoorden voor twee verkeersovertredingen, die hij op 29 april in zijn woonplaats had begaan en die een aanrijding met een motorfiets tot gevolg hadden. Het zwaarst werd de land arbeider aangerekend die op een fiets reed dat hij voor de motor linksaf was geslagen, ter wijl hij bovendien niet genoeg rechts had gehouden. Verdachte verklaarde dat hij voordat hij was afgeslagen, omgekeken had doch de weg was vrij geweest. Wel had hij een motor horen naderen, maar die zat nog in de bocht van de weg. Naar zijn mening had de mo torrijder te hard gereden. Verder merkte hij op dat de motor rijder zelf had verklaard die dag een paar borrels te hebben gedronken. Maar dat was een paar uur tevoren gebeurd op een feestje. „Alles goed en Wêl", replicóèfde mr. Moolen burgh, „U bent op gevaarlijke wijze overgestoken", wat de landarbeider toegaf. Misschien was de drank ook wel uitgewerkt voerde hij even later goedig aan. De eis van 40 subs. 8 dagen en 5 subs. 1 dag veranderde de kantonrechter in 30 subs. 5 da gen en 6 subs. 2 dagen. Dure suiker „Hier moeder, hier heb je een du re kilo suiker", zei de Vlissinger J. J. K. op 30 juni tegen zijn moe der toen hij met zijn bromfiets even een boodschap was gaan doen. Op de Boulevard Evertsen werd hij namelijk bekeurd voor te hard rijden. Verdachte kon zelf niet op de zitting verschijnen daar hij met vakantie in het buitenland was, doch zijn moeder kwam woensdagochtend op de zitting voor haar zoon op. Conform werd deze overtreding gehonoreerd met 20 subs. 4 dagen. De automonteur B. J. de M. had met zijn brommer in de Paul Kruger- straat te yiissingen te hard gereden. VOOR HET EERST EEN ZEEUW BENOEMD De heer Faase - 50 - door de praktijk gevormd vakman VOOR HET EERST In de geschiede nis van de Vlissingse „De Rnyter- school" heeft deze zeevaartschool een geboren Zeeuw als directeur ge kregen: de 50-jarige heer K. Faase, eens een „rasechte Westkappelaar", zoals hijzelf zegt.-. De heer Faase, die met ingang van 1 september a.s. is benoemd en die daarmee de heer G. K. Brouwer opvolgt, is voor lera ren en leerlingen van de Vlissingse zeevaartschool zeker geen onbeken de: sinds 1947 is hij reeds leraar aan de „De Ruyterschool" en sedert 1958 is liij zelfs adjunct-directeur. Deze nieuwe directeur ls een door de praktijk gevormd vakman. Dat ls de eerste en belangrijkste indruk, die men krijgt bij het nagaan van de le vensloop van deze zoon van een Westkapelse dijkwerker. Tot zijn 14e jaar bleef de heer Faase in zijn geboorteplaats Westkapelle, waar hij de lagere school vlot doorliep. Onder tussen was hij aan de Middelburgse ambachtsschool gaan leren voor ma chine-bankwerker, maar toen het gezin Faase in 1922 naar Petten ver huisde was hij nog niet klaar met deze studie. Zodoende veranderde er weinig voor de jonge Faase, want hij kreeg nu gelegenheid naar de Alkmaarse ambachtsschool te gaan en inplaats van het traject Westlta- pelle-Middelburg kwam nu Iedere dag het traject Petten-Alkmaar Met. het ambachtsschooldiploma voor machinebankwerker in de zak lukte het de jeugdige Faase vlot werk te vinden in een fa briek, maar ondertussen was in hein het voornemen gerijpt niet altijd zijn werktijd te slijten tüs- sen fabrieksmuren. Al spoedig werd hij dan ook een goed leer ling van de avond-machinlsten- school in Alkmaar: overdag wer ken, 's avonds naar school. Op Zeeuwse bodem kon de heer Faa se deze machinisteneursUB afmaken, want toen hij 18 was, verhuisde het gezin Faase weer naar Zeeland, om precies te zijn naar Westkapelle. Aan de Middelburgse dag-machinis- tenschool voltooide hij snel zijn stu die Schip voer op Oosthaven- dam te Terneuzen In de nacht van dinsdag op woens dag is de Rijnaak „Marie 5" uit Rot terdam bij het binnenvaren van de westelijke haven te Terneuzen op de Oosthavendam gelopen. Het schip, dat geladen met 1387 ton grint op weg was van Duitsland naar Gent, geraakte bij dit omhoogvaren lek, zodat de pompen direct in werking moesten worden gesteld. Wegens de eb gelukte het een aantal sleepboten van de firma Muller aanvankelijk niet, het schip vlot te krijgen, maar tegen vier uur 's morgens kon men de „Marie 5" met vijf sleepboten van de dam trekken. Men wil nu trachten het schip naar zijn bestemming te slepen, waar men het eerst wil los sen, voordat het in reparatie zal gaan. P het goede anker-horloge <ïi liet op het rode ypdrièhoelclt) fel Daar hij dit met grote zekerheid ont kende werd besloten deze 2aak aan te houden tot de zitting van twee september a.s. om de verbalisant te horen. Hoewel de zomervakantie van de scholen nog volop aan de gang zijn, werd er gister in de Vlissingse Zee vaartschool door deze twee mannen al weer tot laat in de avond gewerkt. Het zijn een gaande en een komen de man": de heer K. Faase (rechts), die met ingang van 1 september is benoemd tot directeur van de ,(De Ruyterschool" en de heer G. K. Brou wer, de voorganger van de heer Faase. Beiden zijn bezig het nieuwe schooljaar voor te bereiden. Foto P.Z.C.) NAAR AUSTRALIË. Op de maand af weet de 50-jarige heer Faase zich nog te herinneren wanneer hij voor het eerst als 19-ja- rige het zeegat uitvoer. „Dat was in augustus 1927", vertelt hij, „en het was op een schip van de Rotterdam se Lloyd, de „Almkerk", één van de vier schepen van de Lloyd, die een dienst onderhielden op Australië". Op dit vracht- en passagiersschip, 'n vroegere uitgave van de tegenwoor dige „Almkerk", was de heer Faase vijfde scheepswerktuigkundige. Ver volgens ging de 20-jarige Faase in militaire dienst en kwam er na 9 maanden als sergeant weer uit. Er volgden daarna reizen op de „Aagtekerk", een schip, dat ook een dienst op Australië onderhield, op de „Kota Baroe" en op de „Kota Inten". Tussen de tochten met de „Kota Ba- roe" en de „Kota Inten" in had de heor Faase overigens al tijd gevon den om zijn diploma A te behalen, waardoor hij als vierde werktuig kundige aan de slag was gegaan. In 1930 kwamen er nog meer Zeeuw se aspecten in de loopbaan van deze Zeeuw: hij nam ontslag bij de Rot terdamse Lloyd en kwam bij de Stoomvaartmaatschappij „Zeeland" als vierde werktuigkundige in dienst. Met korte en succesvolle onderbrekingen voor de studie voor zijn B en C-diploma's aan de Vlis singse zeevaartschool was hij voor de Maatschappij „Zeeland" tot aan de mobilisatie in 1939 werkzaam. Hon derden reizen maakte hij op de mail boten, die van Vlissingen naar Har wich voeren.... Toen kwam dus de wereldoorlog. De mobilisatietijd bracht de heer Faase bij de pontonniers ergens tussen Zaltbommel en Gorkum door. „Neen, oorlogshandelingen heb ik niet mee gemaakt in die tijd", vertelt hij, „maar wel was na de capitulatie in mei 1940 varen niet meer mogelijk". En door die onmogelijkhoid-tot-va- ren legde de heer Faase hoewel uiteraard niet doelgericht en wellicht zelfs onbewust de basis voor deze benoeming tot directeur.... Deze actieve machinist kon na melijk bepaald niet stilzitten in do oorlogstijd en „pakte de studio dus op", zoals hijzelf zegt. Resul taat? In februari 1941 had hij zijn akte natuur- en werktuigkun de N. I. in de zak, een akte voor lager nijverheidsonderwijs en wat later stond hij als leraar In de wiskundevakken, natuurkunde en elektro-techniek voor de klassen van de Middelburgse ambachts school. Hij studeerde verder, besloot na de bevrijding in het onderwijsvak te blijven, werd in oktober 1947 leraar aan de Vlissingse zeevaartschool en behaalde in 1952 zijn akte N XIII voor scheepswerktuigkunde en aan verwante technische vakken, een ak te voor middelbaar nijverheidsonder wijs. Het is allerminst verbazingwekkend, dat deze door de nraktijk gevormde vakman en directeur voorstander Is van onderwijsvernieuwing: ..De op leiding moet meer op de nraktijk ge richt worden", meent hij. VANDAAG. Middelburg Electro: „Tyfoon over Na gasaki", 19, 21.15 uur, 14 jaar. Prov. Bibliotheek: tentoonstelling prentbrief kaarten van Vlissingen en Veere, 10— 12.30 en 13.30—18 uur Miniatuur Wal cheren met tentoonstelling Deltaplan, Molenwater, 9—23 uur. Zaal van den Berge, voorheen Groene wegen, Inlich tingen omtrent emigratie, 19.3021.30 uur. Terrein ooop. veiltngver. „Walche ren", fokveedag voor Walcheren, van af 9 uur. Nieuwe Kerk: orgelconcert door Jaap Billen, 20 uur. Domburg Badpaviljoen: „Alpenlied", 20.S0 uur, aJ.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 2