Toekomstmuziek van „Frankfort":
zelf televisie-opnamen maken
MONACO
Groots Deltawerk in het Veersegat vordert
WEm
PRINCE
DUITSE WERF BOUWT TWEE
REUZENPASSAGIERSSCHEPEN
ZATERDAG 22 AUGUSTUS 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
UITWEG VOOR ONTEVREDENEN
De Duitse elektronische in
dustrie heeft zich sinds de
oorlog een belangrijke plaats
weten te verwerven. Duitse
radio- en televisietoestellen
vindt men overal. Zeker niet
het minst in Nederland. De
Duitse industrie waarbij
inbegrepen onze Nederlandse
Philips, die immers in Ham
burg een Duitse vestiging-
heeft mag dan ook gerust
als toonaangevend voor de
toekomst worden beschouwd.
Wat ons onlangs op de Duit
se radio-, televisie- en gram-
mofoontentoonsteüing in
Frankfort dan ook het meest
interesseerde was, welke
nieuwigheden de ruim 200 ex
posanten op de 50.000 m2 ex
positieruimte lieten zien. Wel
nu, wereldschokkende dingen
waren er bepaald niet. De ra
dio en tot op zekere hoog
te ook de televisie hebben
het stadium bereikt, waarin
er een stilstand schijnt te zijn
aangebroken. De veranderin
gen zijn dan ook meer verbe
teringen, die de toch al ver
wende koper nog meer moe
ten verwennen, dan echt nieu
we vindingen. Een betere ge
luidsweergave, een gemakke
lijker bediening en een mooie
re kast, ziedaar, waar het in
hoofdzaak om draait
Wat de televisie betreft gaat het
streven naar „groter" hand in
hand met de pogingen om de
enorme kast wat handzamer te
maken. Het groter dan heeft be
trekking op het beeldscherm. De
43 c.m. beeldhuis is langzaam aan
het verdwijnen. Ze zal zich zo
menen de deskundigen nog
handhaven voor de kleine wonin
gen, maar de produktiecijfers be
wijzen, dat de belangstelling van
de kopers en die hebben de be
slissende stem uitgaat naar de
53 cm buizen en, zij het voorals
nog in geringere mate naar de
61 cm. Het beeldscherm wordt dus
groter. Maar de kast wordt klei
ner. De „ouderwetse" beeldbuis
gaat een gewisse ondergang tege
moet. Vrijwel uitsluitend worden
thans de 110° buizen vervaardigd,
hetgeen het mogelijk maakt, dat
de kasten enige centimeters min
der diep worden, zodat een televi
sie-apparaat binnen niet al te lan
ge tijd niet veel groter meer hoeft
te zijn dan een radiotoestel.
Er waren in Frankfort toestel
len te zien, die onder de maat van
een fors radiotoestel bleven.
Draagbare apparaten, die een uit
stekend beeld geven, trokken flin
ke belangstelling. Overigens wordt
nog altijd veel aandacht besteed
aan het uiterlijk. Men zag kasten
in alle vormen en uitvoeringen.
Ouderwets, met veel gepolitoerd
hout en blinkend verguldsel, maar
ook strakke, moderne apparaten.
En zelfs een kast, compleet inge
bouwd met aquarium en fontein...
Alleen maar aanzetten
Eigen programma
Minder opvallend, maar daar
om niet onbelangrijk, is de
steeds verder gaande automati
sering van de bediening. Een
modern televisietoestel hoeft
men alleen nog maar aan te
zetten. Verder gaat alles auto
matisch. Zelfs de lichtsterkte
wordt, zonder dat er een vinger
aan te pas komt, geregeld naar
de lampen in de kamer. Over
„horizontaal en verticaal" be
hoeft de kijker zich geen zor
gen meer te maken. De nieuwe
ontvangers zijn voorta alle
voorzien van een mogelijkheid
Voor 2000 Mark kunt U uw ei
gen televisieprogramma samen
stellen. De camera sluit U aan
op uw televisietoestel en wat
er verder gebeurt, dat ligt hele
maal aan de fantasie van re
gisseur en acteurs. Goedkoop is
dit grapje bepaald niet.
om het toekomstige tweede
net te ontvangen. Maar, wie
niet lang geleden een apparaat
heeft aangeschaft, behoeft
zich geen zorgen te maken. Het
oude toestel kan met weinig
moeite worden omgebouwd.
Ook daarop is gerekend. Met
een handig voorzetapparaatje
't werd door Philips gedemon
streerd op een toestel van ver
voor de oorlog is het toestel
volkomen up to date.
Wel helemaal nieuw is een appa
raat van Grundig, dat bestemd
schijnt voor de ontevredenen. Men
kan er namelijk zijn eigen televi
sieprogramma mee maken. Het
omvat een camera, die aangeslo
ten kan worden op het eigen
toestel. Zet de camera in de tuin,
en maak uw eigen programma!
Misschien is het wel beter dan dat
uit BussumNatuurlijk is het
ook mogelijk, amateurfilmpjes via
deze camera op het beeld te bren
gen. Maarzo'n stukje speel
goed kost in Duitsland een kleine
2000 Mark.
Voor industrieel gebruik is zo'n
camera uiteraard wel goud waard.
Men kan het instrument op af
stand bedienen en dus om alle
hoekjes kijken, dat wil zeggen ma
chines observeren, zonder heen en
weer lopen elkaar iets laten zien,
dus het personeel „in de gaten
houden". De techniek staat voor
niets meer. Een Duitse krant be
val het apparaat aan om in de
tuin van de buren te gluren
Een „practische" toepassing
zag men overigens in de vorm
van een „beeldtelefoon", waar
bij de „bellenden" elkaar kun
nen zien. Maar dat blijft voor
lopig nog „Spielerei".
Wat de verre toekomst overigens
zal brengen, daarover was nog
niets te zien. Geen Ampex, waar
mee men de programma's vast
kan leggen. Zo'n apparaat is voor
de N.T.S. nog veel te duur, laat
staan, dat het voor privégebruik
te koop zom zijn. En toch rekent
men erop, dat op den duur een
bandrecorder voor de T.V. dus
met beeld en geluid in de han
del zal komen. Deze Frankforter
tentoonstelling liet er niets van
zien. Helaas was er ook niets van
kleurentelevisie, waarmee men in
Amerika en Rusland toch al regel
matig uitzendingen verzorgt. Maar
dat was misschien politiek.... om
de eigen achterstand niet te duide
lijk te accentueren.
En dan de radio's. Ze worden klei
ner en beter. De geluidsweergave
is nog steeds niet volmaakt en al
tijd kan die volmaaktheid weer tot
op iets minder groter afstand wor
den bereikt. Op het ogenblik en
daarmee komen we dan meteen op
de grammofoons is stereo het
toverwoord. Vrijwel iedere stand
houder demonstreerde stereo in
Frankfort en in Amsterdam op de
Firato zal dit niet anders zijn.
Maar stereo staat nog betrekkelijk
in de kinderschoenen en alle appa
ratuur ervoor voldoet niet aan de
eisen. Niettemin demonstreert
men, dat de stukken eraf vlogen.
Wie er het geld voor heeft kan
prachtige sterieo-combinaties aan
schaffen met een verbluffende ge
luidsweergave. De algemene ver
wachting is, dat de radio binnen
enkele jaren stereo uitzendingen
zal gaan verzorgen op geregelde
tijden. Dan komt zo'n stereo radio
goed van pas. Voorlopig zal men
het nog met grammofoonplaten en
banden moeten doen, die in over
vloed gedemonstreerd worden.
Stereo-platenspelers en bandre
corders ja, ja, men kan al z'n
eigen stereo opnamen maken ook!
worden het artikel van de toe
komst, aldns de handel. Wij moe
ten het nog zien, want de stereo-
weergave is nog allerminst vol
maakt en zeker niet voor de huis-,
tuin- en keukenapparaten.
Maar wie zich gewonnen geeft,
kan radio's kopen, die zonder meer
de stereoplaten kunnen weerge
ven. Zelfs zakradio's. De luidspre
kers zijn aangepast; met gebruik
van transistors worden ook die
steeds volmaakter. Wat de gram
mofoons betreft nog een nieuwig-
DE
2Q STUKS 1 GULDEN
Verfijnde
Amerikaanse tabakken
en 50 jaar
Europese ervaring
heid, een zakgrammofoontje, niet
groter dan een sigarenkistje,
waarop 45 toeren plaatjes aan de
onderkant worden afgespeeld.
Leuk, maar voor wiens oren ver
wend zijn, bepaald niet ideaal qua
geluidsweergave. Maar dat geldt
voor alles wat klein is en niet te
duur.
Tenslotte nog iets anders: gram
mofoons voor automobilisten. Ze
draaien rustig door bij een hobbe
lige weg, de naald springt niet uit
de groef. Dus kan men nu ook
autorijdend z'n plaatjes draaien.
Want wat radio en grammofoon
thuis aan de televisie verliezen
moeten ze terugverdienen aan
mensen die „onderweg" zijn. Aan
het strand, in de auto, overal mu
ziek. 't Wordt steeds leuker
WESTDUITSE VLAG EN BEMANNING
Contracten met
hotelmagnaat
H. B. Cantor getekend
In New York zijn donderdag co
tracten getekend tussen de Amei
kaanse hotelmagnaat en president
van de Sea Coast Transatlantic Lines
Inc., H. B. Cantor, en de Hamburgse
Deutsche Werft a.g. voor de bouw
van twee passagiersschepen van
90.000 ton elk.
Het gigantische Deltawerk in het Veersegat, gefotogra
feerd vanaf Walcheren in de richting van Noord-Beveland.
De activiteiten met groot baggermateriaal en caissons is
duidelijk zichtbaar, [(Foto K.L.M.-Aerocartq N.V.),
Deze schepen, die een passagiers-
dienst tussen New York en Zeebrug-
ge zullen onderhonden, zullen 6.000
pasagiers kunnen vervoeren, plus een
bemanning van 1350 personen.
De kosten van de bouw worden ge
raamd op 80 miljoen dollar per schip.
Het eerste schip zal volgens de heer
Cantor in augustus 1962 worden af
geleverd, en het tweede een jaar la
ter. Zij zullen de namen „Peace" en
„Goodwill" voeren.
De heer Cantor deelde verder mede,
dat op de uitreis uit New York. de
schepen na het aanlopen van Zee-
brugge als eerste haven, zullen door
varen naar een Duitse haven. Zij zul
len de Westduitse vlag voeren en ook
Westduitse bemanningen hebben.
Er zullen 2750 passagiershutten
aan boord zijn, en verder zwem
baden, een rolschaatsbaan, bios
copen en een televisie-apparatuur.
De passageprijs bedraagt voor een
enkele reis voor twintig procent
van de hutten 50 dollar, en voor
de rest maximaa 125 dollar. In de
restaurants en cafétaria's worden
betaald.
De kruissnelheid bedraagt 34 kno
pen, zodat de overtocht over de
Atlantische Oceaan in vier dagen
zal kunnen worden volbracht.
De schepen werden ontworpen
door Wladimir Joerkewitsj, die
destijds ook de Franse „Norman-
dië" ontwierp.
De financiering zal \olgeus Cantor
geschieden door Amerikaanse verze
keringsmaatschappijen, de Duitse
werf en hemzelf. De Westduitse rege
ring zon zich hebben bereid verklaard
de voor de financiering nodige lenin-
Amerikaan stuurt geplaagde
Londense gardist beloning
H Een inwoner van Connecticut H
heeft een cheque van tien shil- V-
H ling overgemaakt aan de gar-
-- dist die tijdens zijn dienst voor
H het paleis van Buckingham te s
Londen een opdringerige Ame-
ri kaan se toe riste op de tenen
s had getrapt en daarvoor tien M
dagen had moeten brommen.
De Amerikaan liet hierbij we-
ten dat zijn geste voortkwam
uit de overtuiging dat de Ame-
ri kanen in het algemeen en de
Amerikaanse toeristen in het
bijzonder niet een, maar veel
meer schoppen verdienen. En s
hij kon het weten, zo legde hij
er nog bij uit, want hij was nu =v
getrouwd met een Francaise
na, tot zijn verdriet, met een 1
- - - gehuwd te zijn
llllll!lllll!lll!lllll!llll!lllllinilllllllllllllll!!lll|||!|||||||||(||l|||||||||||||||||||||f
In Parijs Is op 87-jarige leeftijd over
leden de „Jenn* premier" uit de tijd van
de Btomme film Henrl Garat, die vaak
met Lilian Harvey optrad en het idool
was van de Par ij se midinettes.