PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT KORTERE DIENSTTIJD MOGELIJK MITS PARATE STERKTE BLIJFT BILT Ontevredenheid over gidsen in Yerseke AANTAL WENSELIJKHEDEN EN ALTERNATIEVEN VOORGELEGD WEER „ONTDEKKERS-SATELLIET MET CAPSULE GELANCEERD Staal sneed autobus open ZES MENSEN GEDOOD BIJ ONGEVAL IN DARMSTADT VERWACHT... 202e jaargang no. 195 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: P. v. d. Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week 7.00 p. kw.; fr p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 20 aug. '59 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Minim, p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (ma*. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.—„Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg. Bureaus: Vllsslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerlictee, red. tel. 2425. adm. tel. 2094. Commissie Van Voorst tot Voorst rapporteert over dienstijdvermindering (Van onze Haagse redacteur) De staatscommissie Van Voorst tot Voorst, ingesteld door mi nister Staf 'om rapport uit te brengen over de mogelijkheden tot verkorting van de duur van de diensttijd heeft zijn werkzaam heden afgesloten en zal wellicht nog voor een nieuwe minister van defensie zal zijn benoemd, rapport uitbrengen. Volgens informaties uit betrouwbare bronnen verkregen, is de commissie tot de conclusie gekomen, dat vermindering van de diensttijd met twee maanden in beginsel gewenst is, gezien voor al in het hebt van het feit dat in de N.A.T.O.-Ianden rond Neder land een stelselmatige verdere vermindering van de diensttijd is doorgevoerd. Dat kan, aldus de commissie, zijn invloed op Nederland niet missen. Daartegenover zou volgens onze inlich tingen de commissie Van Voorst tot Voorst als voorwaarde stellen dat de parate gevechtskracht van de Nederlandse strijd krachten niet mag worden verminderd als gevolg van de ver korting van de duur van de eerste oefening. Dit heeft do commissie geleid tot de conclusie dat een vermindering van diensttijd slechts mogelijk is indien er een redelijke kans is, dat de door het vervroegd afzwaaien van dienstplich tigen in de parate strijdkrachten val lende gaten, kunnen worden opgevuld door de aanwerving van voldoende vrijwilligers om de strijdkrachten op hetzelfde paraatheidspeil te houden. Vermindering van de diensttijd in Nederland met twee maanden komt neer op het openvallen van omstreeks 7000 plaatsen in de strijdkrachten van de Koninklijke Landmacht. Vol- Verzamelen In deze vakantiedagen nu er veel gereisd wordt, is een bepaalde groep verzamel aars (sters) bijzon der actief, namelijk de suikerzakjes- mensen. Ze glippen in restaurants binnen om zich daar meester te ma ken van het begeerde verpakkings materiaal. Omdat deze verzamelwoede ongetwij feld ook de verkoop van suikerzakjes stimuleert, heeft onlangs een journa list de voornaamste Nederlandse le verancier van verpakte suiker bena dert. Hij wilde vragen stellen over de omvang van de suikerzakjeswoede, maar hij kreeg een nors en weige rend antwoord. De grote suikerverpakker voelde zich geïrriteerd door de suikerzakjeswoede en hij wilde geen verband zien tussen het verzamelen en de verkoop van zijn produkt. Vermoedelijk heeft deze man gro tendeels ongelijk, want verkoop specialisten vertellen, dat elke vorm van verzamelwoede een prach tige verkoopstimulans is en dat ar tikelen, die geschikt zijn voor het uitleven van deze woede, topverkoop- cijfers halen. Maar de prikkelbaarheid van de zak jesgrossier is toch begrijpelijk, want het verzamelen van de zakjes is irra tioneel, het is verstandelijk niet te be redeneren en zoiets werkt inderdaad Etikkelend op sommige mensen. Dat eredeneren is wel mogelijk voor oudere vormen van verzamelen, zoals het bijeenbrengen van postzegels, an tiquiteiten, boeken enz. Daaraan kan een bepaalde redelijke betekenis of waarde niet ontzegd worden. Nu is het opmerkelijk, dat in tijden van toenemende welvaart (zoals wij thans in West-Europa beleven) alles wat irreëel is, groter aandacht krijgt en dat verklaart dan de zonderlinge wij ze, waarop sommige jongere of oude re mensen thans aan de verzamel woede toegeven door zulke dingen als suikerzakjes en bierviltjes bijeen te brengen. In Duitsland is er al een enquête ge houden naar de nieuwe en oude vormen van de verzamelwoede, en die wees uit, dat ongeveer 73 van alle mensen in hun leven iets verza melt of verzameld heeft. Aan de top stonden de postzegelverzamelaars met 32 Verzamelaars van foto's en reissouvenirs brachten het tot cir ca 12 van boeken tot circa 12 en van grammofoonplaten tot circa 9 Daarna kwamen de mensen, die zich bezighouden met keukenrecepten, kranteknipsels, bierviltjes, suikerzak jes, filmscerkaarten, handtekeningen, enz. Zesendertig procent van de ver zamelaars behoorde tot de rubriek „overige verzamelaars", die eigenlijk geen rubriek was, want men had er alle lieden in bijeengebracht, die niet te rubriceren waren, omdat zij dui zend en een verschillende zaken ver zamelden. Zaken, die uiteenliepen van de mooiste tot de zotste dingen, van klokken met speelwerk tot rouwbrie ven, van sigarettendoosjes en haak- patroontjes tot aanplakbiljetten en oude paardetuigen. Meestal lijden de verzamelaars niet doorlopend aan hun kwaal. Bijna de helft van hen doet aan de hobby slechts van tijd tot tijd. Twintig procent echter gaf een (Zie slot pag. 3 kol. 1) gens onze informaties zou de com missie tot de conclusie zijn gekomen, dat dit een vermindering van uitga ven van 7000 maal 5000 gulden, dat is 35 miljoen gulden, zou betekenen. Om de paraatheid op het thans ge handhaafde peil te houden, zou het niet nodig zijn in de plaats van deze zevenduizend vervroegd afzwaaien de dienstplichtigen zevenduizend vrijwilligers te verwerven. Er kun nen als gevolg van het verkorten van de diensttijd talrijke instruc teurs vrijkomen en ook op andere wijze kunnen besparingen aan mankracht ten behoeve van de pa rate strijdkrachten wel worden ver kregen. Aanwerving van vier en een half tot vijfduizend man vrij willigers is echter het minste wat nodig schijnt te worden geacht om de huidige graad van paraatheid te kunnen handhaven. De kosten van een vrijwilliger wor den echter geraamd op rond tiendui zend gulden per man per jaar, indien men althans aan de vrijwilligers de zelfde voorwaarden blijft bieden als thans het geval is. In die verhouding komt men tot een uitgave van ten minste vijftig miljoen gulden, het geen dus een kostenverhoging als ge volg van vervanging van dienstplich tigen door vrijwilligers van vijftien miljoen per jaar met zich mee zou brengen. Ernstige twijfel Aan deze conclusie is echter een zeer belangrijk „maar" verbonden. Die sterke reserve ten aanzien van (Zie slot pag3 kol5) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuim Warm en zomers weer M (Van onze weerkundige j§ medewerker) De temperatuur is deze week elke dag iets hoger geworden n en steeg gisteren in het Z.O. van het land al tot 28 graden f§ s C. Het hogedrukgebied met het centrum boven Denemarken is ook in de hogere luchtlagen sterk ontwikkeld, waardoor het een grote stabiliteit ver- toont. De temperatuur kan te il gen het einde van de week H overdag dicht bij 30 graden C. komen te liggen. M Oceaanstoringen kunnen ons =h voorlopig niet bereiken, maar tegen het einde van de week M zullen de omstandigheden voor het zich ontwikkelen van warmteonweders boven Frank- H rijk groter worden. Doordat het hogedrukgebied zeer om- vangrijk is, komt thans in bij- na geheel Europa mooi zomer ss weer voor. VAN VLIEGBASIS VANDENBERG baan om de aarde worden gebracht. De eivormige capsule die men terug wil halen, eit in de neus van de 1700 pond wegende satelliet „Discoverer VI". Behalve een partij instrumenten met eèn gewicht van 300 pond, bevat de satelliet een mechanisme om de capsule los te maken van de „moe- der"-satelliet, een raket om de vaart van de capsule op de terugweg naar de aarde te vertragen en een para chute om de capsule ongeschonden op aarde te krijgen. Als alles goed gaat, zullen grote vrachtvliegtuigen trachten de cap sule In de lucht op te vangen ergens binnen een gebied van 50 bij 200 mijl op de Stille Oceaan. Nader wordt gemeld, dat de „ont- dekker"-satelliet in zijn baan is ge- verder geperfectioneerd Van de vliegbasis Vandenberg in Ca- lifomië is woensdagavond een twee- iraps „Ontdekkeri'-satelliet gelan ceerd. De satelliet moet een baan om de aarde gaan beschrijven, richting noord-zuid. Het is de tweede poging om voor het eerst de instrumenten uit een sateL iet ongeschonden op aarde terug te krijgen. De Amerikaanse luchtmacht hoopt dat het daartoe ontworpen systeem thans voldoende geperfectioneerd is om voor het eerst een Amerikaanse kunstmaan naar de aarde terug te brengen. Als het gelukt, zal hier misschien spoedig een aap in een Foto v.l.n.r.: De Nederlandse perso nenauto, de Duitse vrachtwagen en de Belgische bus. Prijspeil gestegen Loonronde voor Belgen van 2.5 pet. Hoewel het officiële indexcijfer van de kosten voor liet levensonderhoud in België niet voor de volgende week bekend zal worden gemaakt wordt algemeen aangenomen, dat deze maand het „fatale" peil van 109.83 zal worden bereikt, hetgeen automa tisch een loonronde voor de ambte naren van 2,5 procent tot gevolg zal hebben. Zowel het Vlaamse katholieke blad „De Standaard" als liet in de Franse taal verschijnende katholieke blad „La Libre Belgique" schrijven, dat niet meer kan worden getwijfeld aan het verder oplopen van het indexcij fer, dat in juli reeds tot 109.0 was gestegen, en dat de staat voor aan zienlijk nieuwe lasten komt te staan. Want niet alleen de salarissen, maar ook de pensioenen van de ambtena ren zullen automatisch onder deze verhoging vallen. Indien inderdaad de kosten van levensonderhoud het „fatale" peil zullen overschrijden, dan staat ook de Belgische industrie nieuwe lasten te wachten. Explosie bij Stork: 1 dode, 6 gewonden In de beproevingsafdeling dieselmo toren van de koninklijke machinefa briek gebroeders Stork en Co. N.V. te Hengelo heeft gistermiddag in of bij een tien meter hoge motor een ontploffing plaatsgehad, die de 24- jarige B. J. A. N. uit Enschede het leven heeft gekost. Zes anderen wer den gewond, van wie twee zwaar. De zwaar gewonden zijn de 19-jarige B. G. uit Groningen en de eveneens 19-jarige H. B. uit Hardenberg, twee M.T.S.-ers, die hun proefjaar in Hen gelo kwamen doorbrengen. Nadat de ledrijfsmedische dienst de eerste hulp had verleend werden de gewon den in de beide plaatselijke zieken huizen opgenomen. Door een hoge steekvlam vatte het dak van het gebouw vlam. De be drijfsbrandweer wist het vuur echter snel te blussen. De inmiddels gealar meerde gemeentelijke brandweer be hoefde geen dienst meer te doen. Passagiers sliepen tijdens botsing Bij een botsing tussen een Belgische toeristenbus en een Duitse vracht auto met aanhangwagen op de auto weg bij Darmstadt tussen Mannheim en Frankfurt) zijn dinsdagnacht zes mensen om het leven gekomen en 25 zo ernstig gewond dat zij naar een ziekenhuis moesten worden overge bracht. Enkelen verkeren in levens gevaar. Er zaten 61 scholieren en twee chauf feurs in de bus, die uit Oostenrijk terugkeerde. Na de botsing kantelde de vrachtwagen op een op de vlucht strook geparkeerde Nederlandse per sonenauto, maar geen van de inzit- tendejx- hiervan raakte gewond. De Brits vliegtuig stort neer bij Barcelona: 33 doden Een Brits verkeersvliegtuig dat op weg was naar Londen, is woensdag avond in het gebergte veertig kilo meter van Barcelona neergestort. De 33 inzittenden, 27 Britse en twee Spaanse studenten en vier beman- ningsleden, kwamen om. Het toestel, een Dakota, behoorde aan de „Transair" en was gecharterd door de nationale studentenbond. De Britse studenten waren lid van deze bond. Het vliegtuig was woensdag morgen van Gatwick naar Barcelona gevlogen met een andere groep stu denten die vakantie in Spanje zouden nemen. Het ongeluk was het tweede grote vliegtuigongeluk in Spanje dit jaar. Op 30 april verongelukte ten oosten van Barcelona tijdens slechts weer een DC-3 van de Iberia Airlines. Achtentwintig personen, onder wie de bekende Spaanse gymnast Joaquin Blume, kwamen toen om het leven. „NIET REPRESENTATIEF" Gemeentebestuur zal ingrijpen „GIDSEN AANWEZIG OP KERKPLEIN EN HAVEN- PLATEAU". In grote witte let ters staan deze woorden te le zen op een door zon en regen vaalblauw geworden vierkant bord, dat in de berm van de weg is geplaatst aan de ingang van het oester- en mosseldorp Yer seke. Er staat geen woord te veel op, want op beide plaatsen treft men enkele bejaarde gid sen aan, die gretig iedere gele genheid aangrijpen om toeris ten rond te leiden. Maar de wijze waarop dat allemaal ge beurt, is vele Yersekenaren een doorn in het oog. In de gemeen teraadsvergaderingen zijn her haaldelijk klachten geuit over het optreden van de gidsen en burgemeester A. C. Willemsen heeft enkele maanden geleden zelfs gedreigd de vergunningen van de vijf gidsen in te zullen trekken. Het bord aan de ingang van het dorp moge dan suggere ren, dat het gidsenkorps klaar staat de vreemdelingen rond te leiden, in werkelijkheid wordt hier een vertoning opgevoerd, die de naam van het tot ver over de grenzen te goeder faam bekend staande Yerseke beslist afbreuk doet. De kwestie van de gidsen is eigenlijk nooit goed geregeld geweest. Tot 1955 was het zo, dat degenen, die zich daartoe geroepen voelden en dat waren er heel wat het „be roep" van gids konden uitoefenen. Her en der klampte men toeristen aan, die men langs de oesterputten, een kreeftenpark en een mossel- schoonderij leidde. Aan het einde van een dergelijke excursie werd de be trokken gids voor zijn diensten be loond. In 1955 maakte het gemeentebe stuur van Yerseke een einde aan deze onwaardige toestand door in de politieverordening een artikel op te nemen, waarin het „gidsen" werd verboden. Tegelijkertijd ver leende het college van B. en W. aan enkele oudere Yersekenaren een vergunning, die het hen mo gelijk maakte toch met de toeris ten op te trekken. Ten dele was hiermede de wilde, ongeorganiseer de gidsendienstverlening aan ban den gelegd. Om als gids te kunnen optreden dien de men niet aan bepaalde eisen te voldoen, maar wel moest men verschil lende bepaling ennakomen, welke zijn samengevat in de „voorwaarden voor de gids". Daarin is o.m. bepaald, dat de gids zich correct moet gedragen; hij mag zijn diensten niet aanbieden, maar hij moet gevraagd worden; tij dens het verrichten van zijn dienst mag de gids geen alcoholhoudende drank gebruiken; het is hem verboden oesters, mossel of kreeft te koop aan te bieden, te verkopen of te verstrek ken; kortom de gids dienst zich „mo del te gedragen". Daar hapert echter wel het een en ander aan. In de loop der jaren zijn de vergunningen ingetrokken van verscheidene gidsen, die op eni gerlei wijze buiten hun boekje waren gegaan. Het korps is nu gereduceerd tot vijf man, van wie er vier ouder zijn dan 65 jaar. De oudste telt zelfs 82 jaar... Alleen aan een witte band zijn de gidsen te herkennen. In ieder ander opzicht verschillen zij niets van de vele bejaarde mannen, die hun vrije tijd op het Kerkplein of het Ha venplateau doorbrengen. Slechts een van hen spreekt Frans, Duits en En- (Zie slot pag. 2 kol. 5) Een groot vierkant bord, dat in de berm van de weg aan de ingang van het oester- en mosseldorp Yerseke if geplaatst vermeldt het opschrift „Gidsen aanwezig op Kerkplein er Havenplateau". De gidsen baren hei gemeentebestuur van Yerseke echter veel zorgen door hun wijze van op treden. Foto P.Z.C.) vrachtautochauffeur en zijn maat liepen slechts lichte verwondingen op. Ziekenauto's uit Heidelberg, Mann heim en van de Amerikaanse troepen brachten de gewonden naar twee zie kenhuizen in Mannheim. Volgens de politie, die de autoweg verscheidee uren moest afsluiten, was de vrachtwagen juist de weg opgereden toen de bus hem een hon derd meter verder achteropkwam en raakte. Het staal dat de wagen ver voerde, reet de rechterwand van de bus tot in het midden open. De bus vervoerde een grote groep schoolkinderen van 10 tot 12 jaar uit een vakantiekolonie in het Lechdal (Tirol) naar Linkebeek bij Brussel en voorts een gezel schap ambachtsscholieren uit Ant werpen. De doden waren ambachts scholieren, de tweede chauffeur en een Belgische vakantieganger, die uit Tirol met de bus was meege reisd. De andere chauffeur was slechts licht gewond. Volgens de leider van de Brusselse scholieren sliepen allen toen de bus de vrachtwagen bij het inhalen schampte. Binnen een half uur waren ambulances en brandweer ter plaatse maar voordien hadden drie passerende artsen de arm van een gewond meisje ter plaatse moe ten amputeren. Het weer in Europa Volgens de weerrapporten van gister avond 7 uur: Den Helder, onbewolkt 23 gr. Ypenburg, onbewolkt 27 gr. Vllssingen, onbewolkt 27 gr. Eelde, licht bewolkt 29 gr. De Bilt, onbewolkt 28 gr. Twente, onbewolkt 29 gr. Eindhoven, onbewolkt 28 gr. Zuid-Limburg, onbewolkt 27 gr. Helsinki, half bewolkt 27 gr. Stockholmi zwaar bewolkt 28 gr. Oslo, onbewolkt 29 gr. Kopenhagen, onbewolkt 23 gr. Aberdeen, zwaar bewolkt 23 gr. Londen, onbewolkt 29 gr. Amsterdam, onbewolkt 27 gr. Brussel, onbewolkt 28 gr Luxemburg, onbewolkt 26 gr. Parijs, onbewolkt :io gr. Bordeaux, onbewolkt 29 gr. Grenoble, licht bewolkt 27 gr. Nice, zwaar bewolkt 26 gr. Berlijn, licht bewolkt 26 gr. Frankfort, onbewolkt 29 gr. München, zwaar bewolkt 23 gr. Zürich, onbewolkt 24 gr. Genève, half bewolkt 22 gr. Locamo, licht bewolkt 25 gr. Wenen, onweer 25 gr. Innsbruck, onweer 26 gr. Belgrado, regen, 24 gr. Athene, onbewolkt 32 gr. Rome, regen 30 gr. Ajaccio, onweer 28 gr. Madrid, onbewolkt 35 gr. Lissabon onbewolkt 34 gr. Geldig tot hedenavond ZONNIG Droog-, zonnig; en warm. Zwakke tot matige oostelijke wind. VERWACHTING VOOR DE ZEEUWSE STRANDEN (Van onze weerkundige medewerker) Ook vandaag zonnig strandweer en zwakke oostenwind. Middagtempera- turen 26 27 graden C. Zeewater 19 graden C. Vooruitzichten: Nog warm en zomers strandweer. ZON EN MAAN 21 augustus Zon op 5.32 onder 19.54 Maan op 20.59 onder 8.55

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 1