PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
KORTERE DIENSTTIJD MOGELIJK MITS
PARATE STERKTE BLIJFT
BILT
Ontevredenheid over gidsen in Yerseke
AANTAL WENSELIJKHEDEN EN
ALTERNATIEVEN VOORGELEGD
WEER „ONTDEKKERS-SATELLIET
MET CAPSULE GELANCEERD
Staal sneed autobus open
ZES MENSEN GEDOOD BIJ
ONGEVAL IN DARMSTADT
VERWACHT...
202e jaargang no. 195
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: P. v. d. Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per
week 7.00 p. kw.; fr p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Donderdag 20 aug. '59
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minim, p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (ma*. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—„Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vllsslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 2475 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zlerlictee, red. tel. 2425. adm. tel. 2094.
Commissie Van Voorst tot Voorst rapporteert over dienstijdvermindering
(Van onze Haagse redacteur)
De staatscommissie Van Voorst tot Voorst, ingesteld door mi
nister Staf 'om rapport uit te brengen over de mogelijkheden tot
verkorting van de duur van de diensttijd heeft zijn werkzaam
heden afgesloten en zal wellicht nog voor een nieuwe minister
van defensie zal zijn benoemd, rapport uitbrengen.
Volgens informaties uit betrouwbare bronnen verkregen, is de
commissie tot de conclusie gekomen, dat vermindering van de
diensttijd met twee maanden in beginsel gewenst is, gezien voor
al in het hebt van het feit dat in de N.A.T.O.-Ianden rond Neder
land een stelselmatige verdere vermindering van de diensttijd
is doorgevoerd. Dat kan, aldus de commissie, zijn invloed op
Nederland niet missen. Daartegenover zou volgens onze inlich
tingen de commissie Van Voorst tot Voorst als voorwaarde
stellen dat de parate gevechtskracht van de Nederlandse strijd
krachten niet mag worden verminderd als gevolg van de ver
korting van de duur van de eerste oefening.
Dit heeft do commissie geleid tot de
conclusie dat een vermindering van
diensttijd slechts mogelijk is indien er
een redelijke kans is, dat de door het
vervroegd afzwaaien van dienstplich
tigen in de parate strijdkrachten val
lende gaten, kunnen worden opgevuld
door de aanwerving van voldoende
vrijwilligers om de strijdkrachten op
hetzelfde paraatheidspeil te houden.
Vermindering van de diensttijd in
Nederland met twee maanden komt
neer op het openvallen van omstreeks
7000 plaatsen in de strijdkrachten
van de Koninklijke Landmacht. Vol-
Verzamelen
In deze vakantiedagen nu er veel
gereisd wordt, is een bepaalde
groep verzamel aars (sters) bijzon
der actief, namelijk de suikerzakjes-
mensen. Ze glippen in restaurants
binnen om zich daar meester te ma
ken van het begeerde verpakkings
materiaal.
Omdat deze verzamelwoede ongetwij
feld ook de verkoop van suikerzakjes
stimuleert, heeft onlangs een journa
list de voornaamste Nederlandse le
verancier van verpakte suiker bena
dert. Hij wilde vragen stellen over de
omvang van de suikerzakjeswoede,
maar hij kreeg een nors en weige
rend antwoord.
De grote suikerverpakker voelde zich
geïrriteerd door de suikerzakjeswoede
en hij wilde geen verband zien tussen
het verzamelen en de verkoop van
zijn produkt.
Vermoedelijk heeft deze man gro
tendeels ongelijk, want verkoop
specialisten vertellen, dat elke
vorm van verzamelwoede een prach
tige verkoopstimulans is en dat ar
tikelen, die geschikt zijn voor het
uitleven van deze woede, topverkoop-
cijfers halen.
Maar de prikkelbaarheid van de zak
jesgrossier is toch begrijpelijk, want
het verzamelen van de zakjes is irra
tioneel, het is verstandelijk niet te be
redeneren en zoiets werkt inderdaad
Etikkelend op sommige mensen. Dat
eredeneren is wel mogelijk voor
oudere vormen van verzamelen, zoals
het bijeenbrengen van postzegels, an
tiquiteiten, boeken enz. Daaraan kan
een bepaalde redelijke betekenis of
waarde niet ontzegd worden. Nu is
het opmerkelijk, dat in tijden van
toenemende welvaart (zoals wij thans
in West-Europa beleven) alles wat
irreëel is, groter aandacht krijgt en
dat verklaart dan de zonderlinge wij
ze, waarop sommige jongere of oude
re mensen thans aan de verzamel
woede toegeven door zulke dingen als
suikerzakjes en bierviltjes bijeen te
brengen.
In Duitsland is er al een enquête ge
houden naar de nieuwe en oude
vormen van de verzamelwoede, en
die wees uit, dat ongeveer 73 van
alle mensen in hun leven iets verza
melt of verzameld heeft. Aan de
top stonden de postzegelverzamelaars
met 32 Verzamelaars van foto's
en reissouvenirs brachten het tot cir
ca 12 van boeken tot circa 12 en
van grammofoonplaten tot circa 9
Daarna kwamen de mensen, die zich
bezighouden met keukenrecepten,
kranteknipsels, bierviltjes, suikerzak
jes, filmscerkaarten, handtekeningen,
enz. Zesendertig procent van de ver
zamelaars behoorde tot de rubriek
„overige verzamelaars", die eigenlijk
geen rubriek was, want men had er
alle lieden in bijeengebracht, die niet
te rubriceren waren, omdat zij dui
zend en een verschillende zaken ver
zamelden. Zaken, die uiteenliepen van
de mooiste tot de zotste dingen, van
klokken met speelwerk tot rouwbrie
ven, van sigarettendoosjes en haak-
patroontjes tot aanplakbiljetten en
oude paardetuigen.
Meestal lijden de verzamelaars
niet doorlopend aan hun kwaal.
Bijna de helft van hen doet
aan de hobby slechts van tijd tot
tijd. Twintig procent echter gaf een
(Zie slot pag. 3 kol. 1)
gens onze informaties zou de com
missie tot de conclusie zijn gekomen,
dat dit een vermindering van uitga
ven van 7000 maal 5000 gulden, dat
is 35 miljoen gulden, zou betekenen.
Om de paraatheid op het thans ge
handhaafde peil te houden, zou het
niet nodig zijn in de plaats van deze
zevenduizend vervroegd afzwaaien
de dienstplichtigen zevenduizend
vrijwilligers te verwerven. Er kun
nen als gevolg van het verkorten
van de diensttijd talrijke instruc
teurs vrijkomen en ook op andere
wijze kunnen besparingen aan
mankracht ten behoeve van de pa
rate strijdkrachten wel worden ver
kregen. Aanwerving van vier en
een half tot vijfduizend man vrij
willigers is echter het minste wat
nodig schijnt te worden geacht om
de huidige graad van paraatheid
te kunnen handhaven.
De kosten van een vrijwilliger wor
den echter geraamd op rond tiendui
zend gulden per man per jaar, indien
men althans aan de vrijwilligers de
zelfde voorwaarden blijft bieden als
thans het geval is. In die verhouding
komt men tot een uitgave van ten
minste vijftig miljoen gulden, het
geen dus een kostenverhoging als ge
volg van vervanging van dienstplich
tigen door vrijwilligers van vijftien
miljoen per jaar met zich mee zou
brengen.
Ernstige twijfel
Aan deze conclusie is echter een
zeer belangrijk „maar" verbonden.
Die sterke reserve ten aanzien van
(Zie slot pag3 kol5)
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuim
Warm en zomers weer
M (Van onze weerkundige j§
medewerker)
De temperatuur is deze week
elke dag iets hoger geworden n
en steeg gisteren in het Z.O.
van het land al tot 28 graden f§
s C. Het hogedrukgebied met het
centrum boven Denemarken is
ook in de hogere luchtlagen
sterk ontwikkeld, waardoor
het een grote stabiliteit ver-
toont. De temperatuur kan te
il gen het einde van de week
H overdag dicht bij 30 graden C.
komen te liggen.
M Oceaanstoringen kunnen ons
=h voorlopig niet bereiken, maar
tegen het einde van de week
M zullen de omstandigheden voor
het zich ontwikkelen van
warmteonweders boven Frank-
H rijk groter worden. Doordat
het hogedrukgebied zeer om-
vangrijk is, komt thans in bij-
na geheel Europa mooi zomer
ss weer voor.
VAN VLIEGBASIS VANDENBERG
baan om de aarde worden gebracht.
De eivormige capsule die men terug
wil halen, eit in de neus van de 1700
pond wegende satelliet „Discoverer
VI". Behalve een partij instrumenten
met eèn gewicht van 300 pond, bevat
de satelliet een mechanisme om de
capsule los te maken van de „moe-
der"-satelliet, een raket om de vaart
van de capsule op de terugweg naar
de aarde te vertragen en een para
chute om de capsule ongeschonden op
aarde te krijgen.
Als alles goed gaat, zullen grote
vrachtvliegtuigen trachten de cap
sule In de lucht op te vangen ergens
binnen een gebied van 50 bij 200 mijl
op de Stille Oceaan.
Nader wordt gemeld, dat de „ont-
dekker"-satelliet in zijn baan is ge-
verder geperfectioneerd
Van de vliegbasis Vandenberg in Ca-
lifomië is woensdagavond een twee-
iraps „Ontdekkeri'-satelliet gelan
ceerd. De satelliet moet een baan om
de aarde gaan beschrijven, richting
noord-zuid.
Het is de tweede poging om voor het
eerst de instrumenten uit een sateL
iet ongeschonden op aarde terug te
krijgen.
De Amerikaanse luchtmacht hoopt
dat het daartoe ontworpen systeem
thans voldoende geperfectioneerd is
om voor het eerst een Amerikaanse
kunstmaan naar de aarde terug te
brengen. Als het gelukt, zal hier
misschien spoedig een aap in een
Foto v.l.n.r.: De Nederlandse perso
nenauto, de Duitse vrachtwagen en
de Belgische bus.
Prijspeil gestegen
Loonronde voor
Belgen van 2.5 pet.
Hoewel het officiële indexcijfer van
de kosten voor liet levensonderhoud
in België niet voor de volgende week
bekend zal worden gemaakt wordt
algemeen aangenomen, dat deze
maand het „fatale" peil van 109.83
zal worden bereikt, hetgeen automa
tisch een loonronde voor de ambte
naren van 2,5 procent tot gevolg zal
hebben.
Zowel het Vlaamse katholieke blad
„De Standaard" als liet in de Franse
taal verschijnende katholieke blad
„La Libre Belgique" schrijven, dat
niet meer kan worden getwijfeld aan
het verder oplopen van het indexcij
fer, dat in juli reeds tot 109.0 was
gestegen, en dat de staat voor aan
zienlijk nieuwe lasten komt te staan.
Want niet alleen de salarissen, maar
ook de pensioenen van de ambtena
ren zullen automatisch onder deze
verhoging vallen. Indien inderdaad
de kosten van levensonderhoud het
„fatale" peil zullen overschrijden,
dan staat ook de Belgische industrie
nieuwe lasten te wachten.
Explosie bij Stork:
1 dode, 6 gewonden
In de beproevingsafdeling dieselmo
toren van de koninklijke machinefa
briek gebroeders Stork en Co. N.V.
te Hengelo heeft gistermiddag in of
bij een tien meter hoge motor een
ontploffing plaatsgehad, die de 24-
jarige B. J. A. N. uit Enschede het
leven heeft gekost. Zes anderen wer
den gewond, van wie twee zwaar.
De zwaar gewonden zijn de 19-jarige
B. G. uit Groningen en de eveneens
19-jarige H. B. uit Hardenberg, twee
M.T.S.-ers, die hun proefjaar in Hen
gelo kwamen doorbrengen. Nadat de
ledrijfsmedische dienst de eerste
hulp had verleend werden de gewon
den in de beide plaatselijke zieken
huizen opgenomen.
Door een hoge steekvlam vatte het
dak van het gebouw vlam. De be
drijfsbrandweer wist het vuur echter
snel te blussen. De inmiddels gealar
meerde gemeentelijke brandweer be
hoefde geen dienst meer te doen.
Passagiers sliepen
tijdens botsing
Bij een botsing tussen een Belgische
toeristenbus en een Duitse vracht
auto met aanhangwagen op de auto
weg bij Darmstadt tussen Mannheim
en Frankfurt) zijn dinsdagnacht zes
mensen om het leven gekomen en 25
zo ernstig gewond dat zij naar een
ziekenhuis moesten worden overge
bracht. Enkelen verkeren in levens
gevaar.
Er zaten 61 scholieren en twee chauf
feurs in de bus, die uit Oostenrijk
terugkeerde. Na de botsing kantelde
de vrachtwagen op een op de vlucht
strook geparkeerde Nederlandse per
sonenauto, maar geen van de inzit-
tendejx- hiervan raakte gewond. De
Brits vliegtuig stort neer
bij Barcelona: 33 doden
Een Brits verkeersvliegtuig dat op
weg was naar Londen, is woensdag
avond in het gebergte veertig kilo
meter van Barcelona neergestort. De
33 inzittenden, 27 Britse en twee
Spaanse studenten en vier beman-
ningsleden, kwamen om.
Het toestel, een Dakota, behoorde
aan de „Transair" en was gecharterd
door de nationale studentenbond. De
Britse studenten waren lid van deze
bond. Het vliegtuig was woensdag
morgen van Gatwick naar Barcelona
gevlogen met een andere groep stu
denten die vakantie in Spanje zouden
nemen.
Het ongeluk was het tweede grote
vliegtuigongeluk in Spanje dit jaar.
Op 30 april verongelukte ten oosten
van Barcelona tijdens slechts weer
een DC-3 van de Iberia Airlines.
Achtentwintig personen, onder wie
de bekende Spaanse gymnast Joaquin
Blume, kwamen toen om het leven.
„NIET REPRESENTATIEF"
Gemeentebestuur
zal ingrijpen
„GIDSEN AANWEZIG OP
KERKPLEIN EN HAVEN-
PLATEAU". In grote witte let
ters staan deze woorden te le
zen op een door zon en regen
vaalblauw geworden vierkant
bord, dat in de berm van de weg
is geplaatst aan de ingang van
het oester- en mosseldorp Yer
seke. Er staat geen woord te
veel op, want op beide plaatsen
treft men enkele bejaarde gid
sen aan, die gretig iedere gele
genheid aangrijpen om toeris
ten rond te leiden. Maar de
wijze waarop dat allemaal ge
beurt, is vele Yersekenaren een
doorn in het oog. In de gemeen
teraadsvergaderingen zijn her
haaldelijk klachten geuit over
het optreden van de gidsen en
burgemeester A. C. Willemsen
heeft enkele maanden geleden
zelfs gedreigd de vergunningen
van de vijf gidsen in te zullen
trekken. Het bord aan de ingang
van het dorp moge dan suggere
ren, dat het gidsenkorps klaar
staat de vreemdelingen rond te
leiden, in werkelijkheid wordt
hier een vertoning opgevoerd,
die de naam van het tot ver
over de grenzen te goeder faam
bekend staande Yerseke beslist
afbreuk doet.
De kwestie van de gidsen is eigenlijk
nooit goed geregeld geweest. Tot
1955 was het zo, dat degenen, die
zich daartoe geroepen voelden en
dat waren er heel wat het „be
roep" van gids konden uitoefenen.
Her en der klampte men toeristen
aan, die men langs de oesterputten,
een kreeftenpark en een mossel-
schoonderij leidde. Aan het einde van
een dergelijke excursie werd de be
trokken gids voor zijn diensten be
loond.
In 1955 maakte het gemeentebe
stuur van Yerseke een einde aan
deze onwaardige toestand door in
de politieverordening een artikel op
te nemen, waarin het „gidsen"
werd verboden. Tegelijkertijd ver
leende het college van B. en W.
aan enkele oudere Yersekenaren
een vergunning, die het hen mo
gelijk maakte toch met de toeris
ten op te trekken. Ten dele was
hiermede de wilde, ongeorganiseer
de gidsendienstverlening aan ban
den gelegd.
Om als gids te kunnen optreden dien
de men niet aan bepaalde eisen te
voldoen, maar wel moest men verschil
lende bepaling ennakomen, welke zijn
samengevat in de „voorwaarden voor
de gids". Daarin is o.m. bepaald, dat
de gids zich correct moet gedragen;
hij mag zijn diensten niet aanbieden,
maar hij moet gevraagd worden; tij
dens het verrichten van zijn dienst
mag de gids geen alcoholhoudende
drank gebruiken; het is hem verboden
oesters, mossel of kreeft te koop aan
te bieden, te verkopen of te verstrek
ken; kortom de gids dienst zich „mo
del te gedragen".
Daar hapert echter wel het een en
ander aan. In de loop der jaren
zijn de vergunningen ingetrokken
van verscheidene gidsen, die op eni
gerlei wijze buiten hun boekje waren
gegaan. Het korps is nu gereduceerd
tot vijf man, van wie er vier ouder
zijn dan 65 jaar. De oudste telt zelfs
82 jaar... Alleen aan een witte band
zijn de gidsen te herkennen. In ieder
ander opzicht verschillen zij niets
van de vele bejaarde mannen, die hun
vrije tijd op het Kerkplein of het Ha
venplateau doorbrengen. Slechts een
van hen spreekt Frans, Duits en En-
(Zie slot pag. 2 kol. 5)
Een groot vierkant bord, dat in de
berm van de weg aan de ingang van
het oester- en mosseldorp Yerseke if
geplaatst vermeldt het opschrift
„Gidsen aanwezig op Kerkplein er
Havenplateau". De gidsen baren hei
gemeentebestuur van Yerseke echter
veel zorgen door hun wijze van op
treden.
Foto P.Z.C.)
vrachtautochauffeur en zijn maat
liepen slechts lichte verwondingen op.
Ziekenauto's uit Heidelberg, Mann
heim en van de Amerikaanse troepen
brachten de gewonden naar twee zie
kenhuizen in Mannheim.
Volgens de politie, die de autoweg
verscheidee uren moest afsluiten,
was de vrachtwagen juist de weg
opgereden toen de bus hem een hon
derd meter verder achteropkwam en
raakte. Het staal dat de wagen ver
voerde, reet de rechterwand van de
bus tot in het midden open.
De bus vervoerde een grote groep
schoolkinderen van 10 tot 12 jaar
uit een vakantiekolonie in het
Lechdal (Tirol) naar Linkebeek
bij Brussel en voorts een gezel
schap ambachtsscholieren uit Ant
werpen. De doden waren ambachts
scholieren, de tweede chauffeur en
een Belgische vakantieganger, die
uit Tirol met de bus was meege
reisd.
De andere chauffeur was slechts licht
gewond. Volgens de leider van de
Brusselse scholieren sliepen allen
toen de bus de vrachtwagen bij het
inhalen schampte. Binnen een half
uur waren ambulances en brandweer
ter plaatse maar voordien hadden
drie passerende artsen de arm van
een gewond meisje ter plaatse moe
ten amputeren.
Het weer in Europa
Volgens de weerrapporten van gister
avond 7 uur:
Den Helder, onbewolkt 23 gr.
Ypenburg, onbewolkt 27 gr.
Vllssingen, onbewolkt 27 gr.
Eelde, licht bewolkt 29 gr.
De Bilt, onbewolkt 28 gr.
Twente, onbewolkt 29 gr.
Eindhoven, onbewolkt 28 gr.
Zuid-Limburg, onbewolkt 27 gr.
Helsinki, half bewolkt 27 gr.
Stockholmi zwaar bewolkt 28 gr.
Oslo, onbewolkt 29 gr.
Kopenhagen, onbewolkt 23 gr.
Aberdeen, zwaar bewolkt 23 gr.
Londen, onbewolkt 29 gr.
Amsterdam, onbewolkt 27 gr.
Brussel, onbewolkt 28 gr
Luxemburg, onbewolkt 26 gr.
Parijs, onbewolkt :io gr.
Bordeaux, onbewolkt 29 gr.
Grenoble, licht bewolkt 27 gr.
Nice, zwaar bewolkt 26 gr.
Berlijn, licht bewolkt 26 gr.
Frankfort, onbewolkt 29 gr.
München, zwaar bewolkt 23 gr.
Zürich, onbewolkt 24 gr.
Genève, half bewolkt 22 gr.
Locamo, licht bewolkt 25 gr.
Wenen, onweer 25 gr.
Innsbruck, onweer 26 gr.
Belgrado, regen, 24 gr.
Athene, onbewolkt 32 gr.
Rome, regen 30 gr.
Ajaccio, onweer 28 gr.
Madrid, onbewolkt 35 gr.
Lissabon onbewolkt 34 gr.
Geldig tot hedenavond
ZONNIG
Droog-, zonnig; en warm. Zwakke tot
matige oostelijke wind.
VERWACHTING VOOR DE
ZEEUWSE STRANDEN
(Van onze weerkundige medewerker)
Ook vandaag zonnig strandweer en
zwakke oostenwind. Middagtempera-
turen 26 27 graden C. Zeewater
19 graden C.
Vooruitzichten: Nog warm en zomers
strandweer.
ZON EN MAAN
21 augustus
Zon op 5.32 onder 19.54
Maan op 20.59 onder 8.55