Vlissingse raad bijna en bloc voor
restauratie van gevangentoren
PROGRAMMA G0ESE FRUITWEEK
NEEMT VASTE VORM AAN
ZES SCHEPEN VAN CARRAS BIJ
„DE SCHELDE" GEANNULEERD
Zeeuwse Almanak
Bouw van verpleeghuis te
Goes thans goedgekeurd
Vlissingse Volkskredietbank
leende f 150.09150 uit
Agenda
SCHEEPSWERF TE HAÏFA
PROVINCIALE ZEËVWBE COURANT ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1959
„BOULEVARD ZONDER „BOMVRIJE" ONDENKBAAR....."
Slechts twee raadsleden achten uitgave
van 300.000 'gulden onverantwoord
NIET IN HET MINST is het gistermiddag aan burgemeester en wethou
ders van Vlissingen moeilijk gevallen om tijdens de openbare raadsverga
dering hun voorstel tot restauratie van de „bomvrije toren" aan de bou
levard „er door" te krijgen... In vaak lyrische ontboezemingen verhaal
den vele raadsleden van hun liefde voor Vlissingen in het algemeen
en voor de boulevard in het bijzonder. En In feite maakte de heer H. B.
J. Knoop (v.v.d.) zich tot de tolk van de overgrote raadsmeerderheid, toen
hij met bewogen stem vaststelde: „De Vlissingse boulevard is ondenk
baar zonder het karakteristieke beeld van de gevangéntoren". Opval
lend weinig bezwaar was er ook tegen het ongetwijfeld imponerende be
drag, dat nodig is voor deze restauratie: bijna 300.000 gulden. „Als de
deskundigen van monumentenzorg en van het rijk de mening zijn toe
gedaan, dat onze gevangentoren dit waard is", zo betoogde de heer H.
van Rooyen (c.h.) bijvoorbeeld „dan bewijst dit toch wel, dat dit bouw
werk van grote historische betekenis is". Hiermee was alleen de heer
J. H. Krietemeijer (a.r.) het niet eens. „Dit is slechts een klein deel en
nog niet eens het belangrijkste van de oorspronkelijke Westpoort", zei
hij. „en 300.000 gulden van de gemeenschap daarvoor beschikbaar te
stellen is niet verantwoord". Hij kreeg echter alleen stenn van de heer
S. J. Adriaanse (k.v.p.), die „een boulevard zonder sta-in-de-weg" veel
fraaier noemde. Zodoende werd het voorstel om een krediet van 276.500
te verlenen met overweldigende meerderheid aanvaard: 17 stemmen vóór
en 2 tegen!
De heer Van Rooijcn begon het uit
voerige debat over dit onderwerp.
Hij herinnerde er aan, dat het vraag
stuk een enorme weerklank bij be
volking en pers heeft gevonden en
wees op het kleine opinie-onderzoek,
dat dit blad hield. „Overigens", zo
bekende hij, „geeft dit voorstel mij
geen reden tot juichen, want de voor
standers van sloop hebben op vele
punten gelijk: het is een foeilelijk
geval; het is een verkeersmoeïlijk-
held".
Daartegenover stelde de lieer Van
Rooijen echter een aantal punten, die
voor instandhouding van de „bom
vrije" pleiten: le Vlissingen moet al
les doen om het weinige, dat aan het
roemrijke verleden herinnert te be
waren; 2e Na restauratie zal de to
ren zeker niet meer foeilelijk, maar
zeer markant zijn; 3e De boulevard
moet men niet zien als een verkeers
weg en als de automobilisten last
van dit gebouw hebben dan ligt dit
aan de automobilisten die te hard
rijden zelf; 4e Destijds heeft de
raad reeds in principe voor restau
ratie besloten en 5e Monumentenzorg
wil 90 procent van de kosten beta
len, hetgeen bewijst, dat het hier om
een grote historische waarde gaat.
„Dit alles samenvoegend", aldus de
heer Van Rooijen, „kan ik slechts
vóórstemmer zijn"...
Vol emotie
Na het afwegen van de voor- en na
delen was de heer Krietemeijer ech
ter tot een ander besluit gekomen:
„Het moet niet verantwoord worden
geacht een bedrag van bijna drie ton
hieraan te bestedenen dus ben ik
tegen". Hij wees er op, dat uit de in
gezonden stukken en een artikel in de
pers blijkt, dat de meeste beschou
wingen van voor- en tegenstanders
vol emotie zijn, zonder dat het „voor"
en „tegen" rustig afgewogen wordt.
„Wat is eigenlijk de oorzaak, dat
men zich zo gaarne verdiept in za
ken van het verleden", vroeg de heer
Krietemeijer zich af. „Is het geen
vlucht uit het heden naar het verle
den om het vermeende schone uit
het verleden te bewaren?"
In dit opzicht gaf hij als zijn me
ning te kennen, dat voor de bouw
vallige gevangentoren, die slechts
een deel is van de vroeger veel
grotere Westpoort, zoveel geld niet
uitgegeven mag worden. „Restau
ratie heeft alleen zin", zo achtte
hij, „wanneer een gebouw in zijn
geheel in de oorspronkelijke stand
wordt hersteld en dat is hier ze
ker niet het geval".
„Deze erfenis van onze voorvaderen
is inderdaad, vergeleken bij wat er
geweest is, zeer gering", gaf de heer
Knoop toe, „maar dat is ook op an
der gebied met erfenissen gebruike
lijk door de successierechten...". Niet
temin toonde de heer Knoop zich 'n
warme voorstander van behoud van
dit brokje historie en hij stak B. en
W. een pluim op de hoed omdat het
college zulke ruime medewerking van
het rijk heeft weten te verkrijgen.
Offers
De heer E. G. Vader (k.v.p.) vond
het inderdaad veel geld, „maar", zo
betoogde hij, „als we nagaan hoeveel
offers Vlissingen in de oorlogen aan
stedeschoon heeft gebracht, dan is
het zeker verantwoord deze ruime
rijksbijdrage te accepteren en boven
dien is het dan verantwoord,, dat ook
de gemeente nog een bijdrage geeft".
En hij besloot: „We moeten alles
doen om dit weinige wat we nog
bezitten te behouden".
„Dankzij de gevangentoren krijgt de
boulevard een zekere afwisseling,
terwijl er bovendien steeds weer een
element van verrassing inschuilt: wat
krijgt men te zien als men de toren
gepasseerd is", aldus luidde één van
de argumenten, die de heer F. G.
Smit (p.v.d.a.) gebruikte. Bovendien
achtte nij de historische waarde van
het bouwwerk zeer groot, hetgeen
hij aantoonde met enkele gegevens
uit het boek over de Vlissingse ge
schiedenis van Winkelman. „Na
mens de gehele P.v.d.A.-fractie, ver
klaar ik mij voor restauratie", deel
de hij mee.
Tenslotte vroeg de heer Smit nog of
de gangen en trappen onder de to
ren en de boulevard zullen verdwij
nen nu beneden het rijdek alles mas
sief gemaakt wordt. „Inderdaad",
vertelde later burgemeester mr. B.
Kolff, „verdwijnen deze gangen en
trappen, maar er zal waarschijnlijk
gezorgd worden voor een andere ver
binding met de binnenstad".
Voor de heer P. Bikker (cJi.) was
er slechts één reëel probleem: de ver
keerssituatie. „Zo kan het niet blij
ven", betoogde hij en hoewel hij een
volkomen rechte weg niet nodig
achtte, pleitte hij toch voor verbre
ding van de boulevard. „Nu is deze
kromming veel te smal en nu is er te
weinig uitzicht", besloot de heer Bik
ker, Burgemeester Kolff deelde later
mee, dat in overleg met rijkswater
staat die ook versteviging van de
binnenzijde van de boulevard voor
staat wellicht een oplossing te'
vinden is.
Wel toereikend
„Een ontsiering en een verkeersob
stakel", zo luidde kort en krachtig
de kenschets, die de heer A. J. Adri-
Onder het werk overleden
Tijdens zijn werkzaamheden is de 45-
jarige landarbeider Jac. de K. uit
Driewegen (gem. Temeuzen) onwel
geworden.
Met de ambulance-auto van het Ju-
liana-ziekenhuis is de heer De K.
naar huis vervoerd, maar gedurende
dit transport is hij overleden.
aanse (k.v.p.) van de bomvrije toren
gaf. Hij wees er op, dat bij restau
ratie de gemeente ook voor onder
houdskosten zal komen te staan en
verder pleitte hij voor spoedige res
tauratie van de Sint Jacobstoren.
„Ongetwijfeld", ze! hij, „stort do
bomvrije toren voor drie kwart in
als men de banden losmaakt om
te gaan restaureren en ik vraag
me af of een bedrag van drie ton
toereikend zal zijn". Dit alles was
voor hem aanleiding genoeg om
tegen het voorstel te stemmen.
Wethouder W. Poppe bekende, dat
gevoelsoverwegingen hier een grote
rol spelen: „Nog altijd ben ik trots
op de voorgeschiedenis van Vlissin
gen en altijd grijp je weer naar het
verleden terug; daarom wil ik zo'n
stuk zichtbaar verleden graag be
houden" Hij gaf toe, dat inder
daad de gehele Westpoort niet geres
taureerd kan worden, maar aan de
hand van in 1897 genomen foto's liet
hij zien, dat de gevangentoren een
markant en robuust bouwwerk kan
worden. „De kantelen worden boven
dien nog mooier dan op deze foto's
die genomen zijn enige jaren na de
restauratie, die in 1883 begon", zo
prees hij de op til zijnde restauratie
aan.
De heer Kolff, die zich ook verheugde
over de grote publieke belangstelling
die in de pers getoond was, ging die
per op de historie in. En wethouder
M. A. van Popering beklemtoonde
nog eens, dat de bomvrije toren niet
alleen als onderdeel van de West-
poort gezien moet worden, maar wel
degelijk een zelfstandige functie
heeft gehad als gevangentoren en
zelfs als rechtsgebouw.
Ook in tweede instantie werd nog
druk het woord gevoerd door ver
schillende raadsleden, waarbij echter
geen nieuwe gezichtspunten naar vo
ren kwamen. Bij de stemming bleek
tenslotte dat alleen de heren Kriete
meijer en Adriaanse tegen het verle
nen van een krediet waren en tegen
het in principe akkoord verklaren
met overname van de toren boven
weghoogte voor één gulden.
VAN 12—19 SEPTEMBER
Reeds zeventien
praalwagens voor
corso ingeschreven
De voorbereidingen voor het Zeeuws
Fruitcorso, dat zaterdag 19 septem
ber a.s. door de straten van Goes zal
trekken, zijn momenteel in volle
gang. Niet alleen het programma
voor de dag van het corso zelf heeft
de volle aandacht van de organisato
ren, maar ook gedurende de weck
van 12 tot 19 september zullen veler
lei festiviteiten worden gehouden. Tij
dens een vrijdagmidag in hotel „Cen
traal" te Goes gehouden bespreking
konden enige verdere mededelingen
over het corso wordeh gedaan.
Definitief staat de deelneming vast
van 17 praalwagens, hetgeen 6 meer
is dan vorig jaar. Verwacht wordt,
dat ook het aantal reclameauto's
aanmerkelijk zal worden uitgebreid.
Voorts zal een „autoshow" in de stoet
meerijden. Maximaal twintig wagens
kunnen deelnemen. Hiervoor zijn
reeds 11 inschrijvingen van Goese
garages en uit de streek ontvangen.
Deze auto's zullen aan de kop van
de stoet rijden, gevolgd door de re
clamewagens, met daarachter de mu
ziekkorpsen en de praalwagens.
Op de dag van het corso zal behalve
de Goese muziekgezelschappen ook de
ieugdband van de „Trommélaeren van
Koesendaele" in de stoet meelopen.
De avondrondrit zal worden gemaakt
door de oudere leden van deze drum
band, die later op de avond zullen be
sluiten met een taptoe. De muzikan
ten zullen dan in gala-uniform ziin
gekleed. Medewerking wordt voorts
verleend door de Tilburgse kinder
drumband- en doedelzakband „De
Scotjes".
Intrede
De officiële ontvangst en installa
tie van de fruitfee zal plaatsheb
ben op vrijdagavond II september
a.s. in het stadhuis, waar B. en
W. van Goes de gaste uit sprook
jesland met haar hofdames zullen
verwelkomen. De volgende dag
doet de fruitfee haar intrede in
Goes.
Vijfentwintighonderd schoolkinderen
zullen „gewapend" met ballonnen de
fruitfee op haar tocht van de veiling
naar de Grote Markt- begeleiden. Op
Advertentie)
(Slot van pag. 1)
in opgenomen, dat in onderling over
leg tussentijdse wijzigingen zouden
kunnen worden aangebracht en dat
de eventueel daaruit voortvloeiende
schade gezamenlijk gedragen zou
worden. Overigens had de heer Car-
ras ook klachten over de eerste vier
schepen welke „De Schelde" had af
geleverd. Hij had bij de Rotterdamse
VAN
TOT
POOT.
's-Heerenhoek is sinds kort een com
missie rijk, die zich de bescherming
\an natuur en dieren ten doel stelt.
Een van de eertse transacties van de
commissie gold de aankoop van een
tweetal zwanen, dat de gemeentelijke
brandput als domein kreeg.
's-Heerenhoek telt echter niet alleen
mensen, die in commissieverband al
lerlei aardige dingen tot stand bren-
Vooruitzien...
Er zijn Heden, die het motto „rege
ren is vooruitzien" uiterst nauwge
zet toepassen. Men zou hen kunnen
beschouwen als de natuurlijke tegen
hangers van degenen, die onbekom
merd uit plegen te roepen, dat zij
zich geen zorgen maken voor de dag
keek bijzonder ver vooruit. Op een
dag, dat het weerbericht de tempera
tuur schatte op 25 tot 30 graden
ijs- en limonaaefabrikanten topzaken
deden en de mensheid puffend door
het leven ging op die dag klom
onze Goesenaar naar de zolder van
zijn woning en haalde de bobslee
tevoorschijn. ,X>ie zullen we es piek
fijn in orde laten maken", mompelde
hij, sjouwde het geval de trappen af,
laadde het in zijn auto en ging op
weg naar de plaatselijke bobslee-
deskundige.
Tot groot genoegen van de vele men
sen, die hij op zijn weg ontmoette en
van wie vele opgeschoten jongelieden
hem in het' voorbijrijden toeriepen:
.Hé, vader, ga je lekker sleeën f".
.Jüog nietnog niet, jongendacht
'le man dan, „maar straks als het
•veer lekker vriest en sneeuwt dan
hen ik het heertje".
Zie je, dat is vooruitzien...
gen, er wonen ook kwajongens, of
althans één knaap, die aanspraak op
deze titel maakt.
Deze blaag smeet met een steen naar
een van de commissiezwanen, zo hard
nog wel, dat een van de poten van
het dier brak.
De veearts van Heinkenszand, ue
lieer Klaassen moest er aan te pas
komen om de zwanenpoot te zetten
en van een gipsverband te voorzien...
Het zwaneleed is thans nagenoeg
geleden: deze week heeft de vee
arts het gipsverband verwijderd
het bletelt, dat do poot vrijwel
weer in orde was. Nog wat stijfjes
zwemt te zwaan weer in de braud-
vijver rond.
WAGEN
Men weet in 's-Heerenhoek van aan
pakken, hetgeen ook weer blijkt uit
het initiatief van de fruitkwekers,
die gezamenlijk met een fruitwagen
aan het fruitcorso te Goes zullen
deelnemen. Het plan is nu, deze bij
drage als een soort „gemeentelijke
wagen" de vertegenwoordiging van
's Heerenhoek in het fruitcorso dus,
te lanceren.
GEUL.
In Bruinisse heeft men een honderd
meter lange geul moeten graven om
een woonark, die als een ris op het
droge lag, weer in haar element te
krijgen.
Toen een Deltawerken-aannemer
naar Lelystad vertrok werd de woon
ark, de „Us wente" hoog op het zand
getrokken.
Deze toestand kan ^echter niet lan
ger zo duren, omdat op deze
plaats de dijk moest worden door
getrokken. Met een dragline voor
het graafwerk, gunstig tij en de
hulp van een motorbootje is het
tenslotte gelukt de „Us wente" 'n
logischer positie te geven....
rechtbank een eis tot schadevergoe
ding aanhangig gemaakt voor een be
drag van 12 miljoen.
Persconferentie
Tijdens een persconferentie in het
ministerie van financiën te 's-Graven-
hage heeft de wnd. thesaurier-gene
raal, de heer Kan, vragen van jour
nalisten over de bovenomschreven
kwestie beantwoord.
De heer Kan bevestigde, dat de or
der bij „De Schelde" voor wat be
treft de daar nog te bouwen 6 sche
pen, is geannuleerd. Nadat er in ver
band met de door „De Schelde" ge
leverde schepen moeilijkheden waren
gerezen, is men begin juni van rege
ringszijde gaan bemiddelen in deze
zaak. Eind juli is men het in principe
eens geworden over een schikking.
De schade
De heer Kan zeide, dat er bij deze
schikking inderdaad schade wordt ge
leden. In die schade wordt gedeeld
door de staat (die een contra-garan
tie heeft gesteld voor het exportkre
diet), door „De Schelde" en door de
heer Carras. Hoeveel deze schade be
loopt en in welke verhouding deze
wordt gedeeld kon hij niet zeggen.
Het hangt van de opbrengst van de
zes niet afgenomen schepen af hoe
groot do schadepost voor de staat
zal zijn, maar het zal een „aanvaard
baar" bedrag blijven, aldus de heer
Kan. Over de verkoopmogelijkheden
van de ze» schepen was de heer Kan
optimistisch. De vrachtenmarkt is
weliswaar ongunstiger dan enige jaren
geleden (en op grond daarvan heeft
men van Nederlandse zijde concessies
moeten doen), maar cr is nog steeds
een grote behoefte aan nieuwe sche
pen.
Voorts wees de heer Kan erop, dat de
staat nu eenmaal risico's loopt bij
exportgaranties en dat de premies op
het exportkrediet de vorige jaren een
behoorlijk batig saldo hebben opge
leverd. Wat de moeilijkheden tussen
Carras en „De Schelde' betreft, zei
de heer Kan, dat deze vielen in het
kader van de normale geschillen, die
er tussen werven en reders wel meer
plegen te zijn.
De heer Kan heeft er de nadruk op
gelegd, dat er geen reden is om aan
te nemen, dat de heer Carras in fi
nanciële moelliikheden zou verkeren.
Over enkele details var» de schikking
met de heer Carras moet nog onder
handeld worden.
De schikking
Naar de advocaten van de heer Car-,
ras aan het A.N.P. medegedeeld heb
ben zou de Ned. Scheopsbouwexport-
centrale in beginsel akkoord gaan
met een terugbetaling aan de heer
Carras van twee miljoen gulden en
met terugstorting van alle bedragen,
die voor de zes geannuleerde schepen
reeds gestort waren.
Wat de dekking betreft van de scha
de, die door de Nederlandse Staat
wordt geleden, kan medegedeeld wor
den, dat die schade betaald zal wor
den uit een premie-reserve, die voor
dc exportkredietverzekering se
dert 1932is gevormd en die thans
26 miljoen gulden bedraagt.
Vermoedelijke aanbesteding
volgend voorjaar
Naar wij vernemen heeft de minis
ter van sociale zaken de plannen
goedgekeurd van het nieuwe ver
pleeghuis voor langdurig zieken te
Goes, dat door de Stichting Verpleeg-
en Rusthuizen aan de Bergweg al
daar zal worden gebouwd.
De architect van het verpleeghuis, ir.
P. J. 't Hooft, is thans bezig de plan
nen bestedingsklaar te maken. Zij
voorzien in de bouw van een inrich
ting met 135 bedden en een zuster
huis met 60 bedden. Vermoedelijk
zal het geheel in het voorjaar van
1960 worden aanbesteed.
Geslaagd
Voor het diploma banketbakker
slaagde te Breda de heer W. v. d.
Broeke uit Sint-Laurens.
Markt zullen de jongens en meis
jes op een teken van de fee hun bal
lon oplaten. Aan de wedstrijd zijn on
geveer 50 prijzen verbonden. Het
stichtingsbestuur heeft zich voor de
fruitweek verzekerd van de medewer
king van de Rollet Balletshow „Luc
ky Rolling" te Bergen op Zoom, die
met een geheel nieuw programma
voor het voetlicht zal treden. Tijdens
een speciale kinderavond zal voorts
het Goese jeugdvariété „Jong Artis-
tenbloed" optreden. Op één van de
avonden in de fruitweek zal een de
monstratie met 10 modelvliegtuigen
worden gegeven. In verband met en
kele technische moeilijkheden is nog
niet bekend, waar de demonstraties
en wedstrijden worden gehouden.
Voorts zal getracht worden op een
middag en avond een braderie te hou
den, met tot slot een echte Zeeuwse
boerenbruiloft op de Grote Markt.
Ook de gemeente Goes laat zich niet
onbetuigd. Tijdens de fruitweék zal
de stad op verscheidene punten wor
den verfraaid. Illuminatie wordt aan
gebracht bij de stenenbrug en in de
plantsoenen. In de vesten zullen ver
lichte fonteinen worden geplaatst. Al
met al belooft de fruitweek een in
teressante week te worden, met tot
besluit als hoogtepunt het vijfde
Zeeuwse Fruitcorso
De gemeentelijke volkskredietbank
te Vlissingen heeft in 1958 7,8 pet.
meer krediet aan de leden verstrekt
dan in het Jaar daarvoor, aldus het
jaarverslag van de bank over 1958.
In totaal werd 150.091,50 uit ge
leend, met een gemiddelde van 334
per krediet.
Het aanal aangesloten detaillisten
steeg tot 101, omvattende 94 mid
denstandszaken, 6 grootwinkelbedrij
ven en een coöperatie. De sterke da
ling die zich in de laatste jaren bij
de uitleningen voordeed heeft zich
in 1958 niet doorgezet.
De besteding der kredieten vertoont
grote overeenkomst met die van voor
gaande jaren. Het grootste gedeelte
werd uitgegeven voor kleding (25
pet. van totaal), meubilair (15 pet.),
vloerbedekking en soffering (11 pet.).
In de loop van de jaren heeft zich
een vaste klantenkring gevormd.
Mere dan 60 pet. der kredietnemers
bestond uit weekloners uit particulie
re bedrijven, terwijl de maandloners
uit deze bedrijven nauwelijks 4 pet.
van het totaal vormden Een andere
groep zijn werknemers in overheids
dienst; ongeveer 22 pet.
Er werden in 1958 18 leningen ver
strekt mét een looptijd van 6 maan
den of korter, 76 met voor langer dan
een half jaar tot en met een jaar en
356 leningen en voor langer dan een
jaar tot en met 20 maanden.
Het saldo in rekeningcourant be
droeg op de Iaatse dag van het vorige
jaar 101.421,68.
VANDAAG
Middelburg Schouwburg: Do zwarte
baretten, 20 uur, 14 jaar. Electro: Foei,
Nicole, 19, 21.15 uur, 18 Jaar.
Prov. Bibliotheek: expositie prent
briefkaarten van Walcheren 10—12.30,
13.30—17.45 uur.
Molenwater: Miniatuur Walcheren
met tentoonstelling Deltaplan 8 tot
23 uur.
Miniatuur Walcheren: dansen op mu
ziek van het Clavioline kwartet, 20
uur.
Vlissingen Alhambra: De ondergang
van de Titanic (A night to remember)
7 en 9 uur, 14 jaar. Luxor: Het lokaas
van Fort Bellow. 7 en 9 uur, 14 Jaar.
Goes Grand: Meisjes, mambo's en
Whisky, 7 en 9 uur, 18 Jaar.
MORGEN
Middelburg Schouwburg: De zwarte
baretten, 14.30, 20 uur, 14 Jaar. Elec
tro: Foei, Nicole, 15.30, 19 en 21.15 uur,
18 Jaar.
Miniatuur Walcheren met tentoon
stelling Deltaplan, Molenwater, S—
23 uur.
Vlissingen Alhambra: De ondergang
van de Titanic (A night to remember)
3, 7 en 9 uur, 14 Jaar Luxor: Het
lokaas van Fort Bellow, 3, 7 en 9
uur, 14 jaar.
Goes Grand: 3 uur: David Crockett,
a.l Meisjes, mambo's en whisky, 7 en
9 uur, 18 jaar.
Hoogtepunt van het door het comité
„Visserijdagen" te Breskens opge
stelde programma was vrijdag de
„vlootschoww". Toen de schepen weer
binnen vjarendeelden de vissers gar
nalen uit. Op de foto: Een deskundige
Bressiaander leerde Hanneke de
Leeuw uit Bleriok in Limburg (links)
en Marly van Eyndthoven uit het
zelfde Limburgse plaatsje hoe een
garnaal wordt gepeld. (Foto P.Z.C.),
(Zie voor verslag pag. 5).
„DE SCHELDE" BOUWT
Eerste fase moet
in 1962 gereed zijn
Reuter meldt nader uit Jeruzalem
over de door de N.V. Koninklijke
Maatschappij „De Schelde" in Haifa
te bouwen scheepswerf, dat de werf
in 1962 voltooid, zal zijn. Met „De
Schelde" is een contract van twaalf
jaar gesloten voor haar deelneming
aan het beheer van de nieuwe werf.
Voorts zal „De Schelde" deskundigen
en technische kennis ter beschikking
stellen. Ook zal de maatschappij be
hulpzaam zijn bij het verkrijgen op
gemakkelijke voorwaarden van een
lening groot vief miljoen dollar in
harde valuta voor de uitvoering van
de eerste fase van het project. Met
het gehele project zal, zoals reeds
werd gemeld, een bedrag van 40 mil
joen Israëlische ponden zijn gemoeid.
Na de voltooiing van de eerste fase
in 1962 zullen op de werf schepen
van 8000 ton kunnen worden ge
bouwd. In de tweede fase zal deze
capaciteit worden verhoogd tot sche
pen van 20.000 ton en in de derde
fase tot schepen van 45.000 ton. Het
is de bedoeling, dat alle reparatie-
en onderhoudswerkzaamheden van
de schepen van de Israëlische koop
vaardijvloot op de nieuwe werf wor
den verricht.