Vlissingse raad bijna en bloc voor restauratie van gevangentoren PROGRAMMA G0ESE FRUITWEEK NEEMT VASTE VORM AAN ZES SCHEPEN VAN CARRAS BIJ „DE SCHELDE" GEANNULEERD Zeeuwse Almanak Bouw van verpleeghuis te Goes thans goedgekeurd Vlissingse Volkskredietbank leende f 150.09150 uit Agenda SCHEEPSWERF TE HAÏFA PROVINCIALE ZEËVWBE COURANT ZATERDAG 15 AUGUSTUS 1959 „BOULEVARD ZONDER „BOMVRIJE" ONDENKBAAR....." Slechts twee raadsleden achten uitgave van 300.000 'gulden onverantwoord NIET IN HET MINST is het gistermiddag aan burgemeester en wethou ders van Vlissingen moeilijk gevallen om tijdens de openbare raadsverga dering hun voorstel tot restauratie van de „bomvrije toren" aan de bou levard „er door" te krijgen... In vaak lyrische ontboezemingen verhaal den vele raadsleden van hun liefde voor Vlissingen in het algemeen en voor de boulevard in het bijzonder. En In feite maakte de heer H. B. J. Knoop (v.v.d.) zich tot de tolk van de overgrote raadsmeerderheid, toen hij met bewogen stem vaststelde: „De Vlissingse boulevard is ondenk baar zonder het karakteristieke beeld van de gevangéntoren". Opval lend weinig bezwaar was er ook tegen het ongetwijfeld imponerende be drag, dat nodig is voor deze restauratie: bijna 300.000 gulden. „Als de deskundigen van monumentenzorg en van het rijk de mening zijn toe gedaan, dat onze gevangentoren dit waard is", zo betoogde de heer H. van Rooyen (c.h.) bijvoorbeeld „dan bewijst dit toch wel, dat dit bouw werk van grote historische betekenis is". Hiermee was alleen de heer J. H. Krietemeijer (a.r.) het niet eens. „Dit is slechts een klein deel en nog niet eens het belangrijkste van de oorspronkelijke Westpoort", zei hij. „en 300.000 gulden van de gemeenschap daarvoor beschikbaar te stellen is niet verantwoord". Hij kreeg echter alleen stenn van de heer S. J. Adriaanse (k.v.p.), die „een boulevard zonder sta-in-de-weg" veel fraaier noemde. Zodoende werd het voorstel om een krediet van 276.500 te verlenen met overweldigende meerderheid aanvaard: 17 stemmen vóór en 2 tegen! De heer Van Rooijcn begon het uit voerige debat over dit onderwerp. Hij herinnerde er aan, dat het vraag stuk een enorme weerklank bij be volking en pers heeft gevonden en wees op het kleine opinie-onderzoek, dat dit blad hield. „Overigens", zo bekende hij, „geeft dit voorstel mij geen reden tot juichen, want de voor standers van sloop hebben op vele punten gelijk: het is een foeilelijk geval; het is een verkeersmoeïlijk- held". Daartegenover stelde de lieer Van Rooijen echter een aantal punten, die voor instandhouding van de „bom vrije" pleiten: le Vlissingen moet al les doen om het weinige, dat aan het roemrijke verleden herinnert te be waren; 2e Na restauratie zal de to ren zeker niet meer foeilelijk, maar zeer markant zijn; 3e De boulevard moet men niet zien als een verkeers weg en als de automobilisten last van dit gebouw hebben dan ligt dit aan de automobilisten die te hard rijden zelf; 4e Destijds heeft de raad reeds in principe voor restau ratie besloten en 5e Monumentenzorg wil 90 procent van de kosten beta len, hetgeen bewijst, dat het hier om een grote historische waarde gaat. „Dit alles samenvoegend", aldus de heer Van Rooijen, „kan ik slechts vóórstemmer zijn"... Vol emotie Na het afwegen van de voor- en na delen was de heer Krietemeijer ech ter tot een ander besluit gekomen: „Het moet niet verantwoord worden geacht een bedrag van bijna drie ton hieraan te bestedenen dus ben ik tegen". Hij wees er op, dat uit de in gezonden stukken en een artikel in de pers blijkt, dat de meeste beschou wingen van voor- en tegenstanders vol emotie zijn, zonder dat het „voor" en „tegen" rustig afgewogen wordt. „Wat is eigenlijk de oorzaak, dat men zich zo gaarne verdiept in za ken van het verleden", vroeg de heer Krietemeijer zich af. „Is het geen vlucht uit het heden naar het verle den om het vermeende schone uit het verleden te bewaren?" In dit opzicht gaf hij als zijn me ning te kennen, dat voor de bouw vallige gevangentoren, die slechts een deel is van de vroeger veel grotere Westpoort, zoveel geld niet uitgegeven mag worden. „Restau ratie heeft alleen zin", zo achtte hij, „wanneer een gebouw in zijn geheel in de oorspronkelijke stand wordt hersteld en dat is hier ze ker niet het geval". „Deze erfenis van onze voorvaderen is inderdaad, vergeleken bij wat er geweest is, zeer gering", gaf de heer Knoop toe, „maar dat is ook op an der gebied met erfenissen gebruike lijk door de successierechten...". Niet temin toonde de heer Knoop zich 'n warme voorstander van behoud van dit brokje historie en hij stak B. en W. een pluim op de hoed omdat het college zulke ruime medewerking van het rijk heeft weten te verkrijgen. Offers De heer E. G. Vader (k.v.p.) vond het inderdaad veel geld, „maar", zo betoogde hij, „als we nagaan hoeveel offers Vlissingen in de oorlogen aan stedeschoon heeft gebracht, dan is het zeker verantwoord deze ruime rijksbijdrage te accepteren en boven dien is het dan verantwoord,, dat ook de gemeente nog een bijdrage geeft". En hij besloot: „We moeten alles doen om dit weinige wat we nog bezitten te behouden". „Dankzij de gevangentoren krijgt de boulevard een zekere afwisseling, terwijl er bovendien steeds weer een element van verrassing inschuilt: wat krijgt men te zien als men de toren gepasseerd is", aldus luidde één van de argumenten, die de heer F. G. Smit (p.v.d.a.) gebruikte. Bovendien achtte nij de historische waarde van het bouwwerk zeer groot, hetgeen hij aantoonde met enkele gegevens uit het boek over de Vlissingse ge schiedenis van Winkelman. „Na mens de gehele P.v.d.A.-fractie, ver klaar ik mij voor restauratie", deel de hij mee. Tenslotte vroeg de heer Smit nog of de gangen en trappen onder de to ren en de boulevard zullen verdwij nen nu beneden het rijdek alles mas sief gemaakt wordt. „Inderdaad", vertelde later burgemeester mr. B. Kolff, „verdwijnen deze gangen en trappen, maar er zal waarschijnlijk gezorgd worden voor een andere ver binding met de binnenstad". Voor de heer P. Bikker (cJi.) was er slechts één reëel probleem: de ver keerssituatie. „Zo kan het niet blij ven", betoogde hij en hoewel hij een volkomen rechte weg niet nodig achtte, pleitte hij toch voor verbre ding van de boulevard. „Nu is deze kromming veel te smal en nu is er te weinig uitzicht", besloot de heer Bik ker, Burgemeester Kolff deelde later mee, dat in overleg met rijkswater staat die ook versteviging van de binnenzijde van de boulevard voor staat wellicht een oplossing te' vinden is. Wel toereikend „Een ontsiering en een verkeersob stakel", zo luidde kort en krachtig de kenschets, die de heer A. J. Adri- Onder het werk overleden Tijdens zijn werkzaamheden is de 45- jarige landarbeider Jac. de K. uit Driewegen (gem. Temeuzen) onwel geworden. Met de ambulance-auto van het Ju- liana-ziekenhuis is de heer De K. naar huis vervoerd, maar gedurende dit transport is hij overleden. aanse (k.v.p.) van de bomvrije toren gaf. Hij wees er op, dat bij restau ratie de gemeente ook voor onder houdskosten zal komen te staan en verder pleitte hij voor spoedige res tauratie van de Sint Jacobstoren. „Ongetwijfeld", ze! hij, „stort do bomvrije toren voor drie kwart in als men de banden losmaakt om te gaan restaureren en ik vraag me af of een bedrag van drie ton toereikend zal zijn". Dit alles was voor hem aanleiding genoeg om tegen het voorstel te stemmen. Wethouder W. Poppe bekende, dat gevoelsoverwegingen hier een grote rol spelen: „Nog altijd ben ik trots op de voorgeschiedenis van Vlissin gen en altijd grijp je weer naar het verleden terug; daarom wil ik zo'n stuk zichtbaar verleden graag be houden" Hij gaf toe, dat inder daad de gehele Westpoort niet geres taureerd kan worden, maar aan de hand van in 1897 genomen foto's liet hij zien, dat de gevangentoren een markant en robuust bouwwerk kan worden. „De kantelen worden boven dien nog mooier dan op deze foto's die genomen zijn enige jaren na de restauratie, die in 1883 begon", zo prees hij de op til zijnde restauratie aan. De heer Kolff, die zich ook verheugde over de grote publieke belangstelling die in de pers getoond was, ging die per op de historie in. En wethouder M. A. van Popering beklemtoonde nog eens, dat de bomvrije toren niet alleen als onderdeel van de West- poort gezien moet worden, maar wel degelijk een zelfstandige functie heeft gehad als gevangentoren en zelfs als rechtsgebouw. Ook in tweede instantie werd nog druk het woord gevoerd door ver schillende raadsleden, waarbij echter geen nieuwe gezichtspunten naar vo ren kwamen. Bij de stemming bleek tenslotte dat alleen de heren Kriete meijer en Adriaanse tegen het verle nen van een krediet waren en tegen het in principe akkoord verklaren met overname van de toren boven weghoogte voor één gulden. VAN 12—19 SEPTEMBER Reeds zeventien praalwagens voor corso ingeschreven De voorbereidingen voor het Zeeuws Fruitcorso, dat zaterdag 19 septem ber a.s. door de straten van Goes zal trekken, zijn momenteel in volle gang. Niet alleen het programma voor de dag van het corso zelf heeft de volle aandacht van de organisato ren, maar ook gedurende de weck van 12 tot 19 september zullen veler lei festiviteiten worden gehouden. Tij dens een vrijdagmidag in hotel „Cen traal" te Goes gehouden bespreking konden enige verdere mededelingen over het corso wordeh gedaan. Definitief staat de deelneming vast van 17 praalwagens, hetgeen 6 meer is dan vorig jaar. Verwacht wordt, dat ook het aantal reclameauto's aanmerkelijk zal worden uitgebreid. Voorts zal een „autoshow" in de stoet meerijden. Maximaal twintig wagens kunnen deelnemen. Hiervoor zijn reeds 11 inschrijvingen van Goese garages en uit de streek ontvangen. Deze auto's zullen aan de kop van de stoet rijden, gevolgd door de re clamewagens, met daarachter de mu ziekkorpsen en de praalwagens. Op de dag van het corso zal behalve de Goese muziekgezelschappen ook de ieugdband van de „Trommélaeren van Koesendaele" in de stoet meelopen. De avondrondrit zal worden gemaakt door de oudere leden van deze drum band, die later op de avond zullen be sluiten met een taptoe. De muzikan ten zullen dan in gala-uniform ziin gekleed. Medewerking wordt voorts verleend door de Tilburgse kinder drumband- en doedelzakband „De Scotjes". Intrede De officiële ontvangst en installa tie van de fruitfee zal plaatsheb ben op vrijdagavond II september a.s. in het stadhuis, waar B. en W. van Goes de gaste uit sprook jesland met haar hofdames zullen verwelkomen. De volgende dag doet de fruitfee haar intrede in Goes. Vijfentwintighonderd schoolkinderen zullen „gewapend" met ballonnen de fruitfee op haar tocht van de veiling naar de Grote Markt- begeleiden. Op Advertentie) (Slot van pag. 1) in opgenomen, dat in onderling over leg tussentijdse wijzigingen zouden kunnen worden aangebracht en dat de eventueel daaruit voortvloeiende schade gezamenlijk gedragen zou worden. Overigens had de heer Car- ras ook klachten over de eerste vier schepen welke „De Schelde" had af geleverd. Hij had bij de Rotterdamse VAN TOT POOT. 's-Heerenhoek is sinds kort een com missie rijk, die zich de bescherming \an natuur en dieren ten doel stelt. Een van de eertse transacties van de commissie gold de aankoop van een tweetal zwanen, dat de gemeentelijke brandput als domein kreeg. 's-Heerenhoek telt echter niet alleen mensen, die in commissieverband al lerlei aardige dingen tot stand bren- Vooruitzien... Er zijn Heden, die het motto „rege ren is vooruitzien" uiterst nauwge zet toepassen. Men zou hen kunnen beschouwen als de natuurlijke tegen hangers van degenen, die onbekom merd uit plegen te roepen, dat zij zich geen zorgen maken voor de dag keek bijzonder ver vooruit. Op een dag, dat het weerbericht de tempera tuur schatte op 25 tot 30 graden ijs- en limonaaefabrikanten topzaken deden en de mensheid puffend door het leven ging op die dag klom onze Goesenaar naar de zolder van zijn woning en haalde de bobslee tevoorschijn. ,X>ie zullen we es piek fijn in orde laten maken", mompelde hij, sjouwde het geval de trappen af, laadde het in zijn auto en ging op weg naar de plaatselijke bobslee- deskundige. Tot groot genoegen van de vele men sen, die hij op zijn weg ontmoette en van wie vele opgeschoten jongelieden hem in het' voorbijrijden toeriepen: .Hé, vader, ga je lekker sleeën f". .Jüog nietnog niet, jongendacht 'le man dan, „maar straks als het •veer lekker vriest en sneeuwt dan hen ik het heertje". Zie je, dat is vooruitzien... gen, er wonen ook kwajongens, of althans één knaap, die aanspraak op deze titel maakt. Deze blaag smeet met een steen naar een van de commissiezwanen, zo hard nog wel, dat een van de poten van het dier brak. De veearts van Heinkenszand, ue lieer Klaassen moest er aan te pas komen om de zwanenpoot te zetten en van een gipsverband te voorzien... Het zwaneleed is thans nagenoeg geleden: deze week heeft de vee arts het gipsverband verwijderd het bletelt, dat do poot vrijwel weer in orde was. Nog wat stijfjes zwemt te zwaan weer in de braud- vijver rond. WAGEN Men weet in 's-Heerenhoek van aan pakken, hetgeen ook weer blijkt uit het initiatief van de fruitkwekers, die gezamenlijk met een fruitwagen aan het fruitcorso te Goes zullen deelnemen. Het plan is nu, deze bij drage als een soort „gemeentelijke wagen" de vertegenwoordiging van 's Heerenhoek in het fruitcorso dus, te lanceren. GEUL. In Bruinisse heeft men een honderd meter lange geul moeten graven om een woonark, die als een ris op het droge lag, weer in haar element te krijgen. Toen een Deltawerken-aannemer naar Lelystad vertrok werd de woon ark, de „Us wente" hoog op het zand getrokken. Deze toestand kan ^echter niet lan ger zo duren, omdat op deze plaats de dijk moest worden door getrokken. Met een dragline voor het graafwerk, gunstig tij en de hulp van een motorbootje is het tenslotte gelukt de „Us wente" 'n logischer positie te geven.... rechtbank een eis tot schadevergoe ding aanhangig gemaakt voor een be drag van 12 miljoen. Persconferentie Tijdens een persconferentie in het ministerie van financiën te 's-Graven- hage heeft de wnd. thesaurier-gene raal, de heer Kan, vragen van jour nalisten over de bovenomschreven kwestie beantwoord. De heer Kan bevestigde, dat de or der bij „De Schelde" voor wat be treft de daar nog te bouwen 6 sche pen, is geannuleerd. Nadat er in ver band met de door „De Schelde" ge leverde schepen moeilijkheden waren gerezen, is men begin juni van rege ringszijde gaan bemiddelen in deze zaak. Eind juli is men het in principe eens geworden over een schikking. De schade De heer Kan zeide, dat er bij deze schikking inderdaad schade wordt ge leden. In die schade wordt gedeeld door de staat (die een contra-garan tie heeft gesteld voor het exportkre diet), door „De Schelde" en door de heer Carras. Hoeveel deze schade be loopt en in welke verhouding deze wordt gedeeld kon hij niet zeggen. Het hangt van de opbrengst van de zes niet afgenomen schepen af hoe groot do schadepost voor de staat zal zijn, maar het zal een „aanvaard baar" bedrag blijven, aldus de heer Kan. Over de verkoopmogelijkheden van de ze» schepen was de heer Kan optimistisch. De vrachtenmarkt is weliswaar ongunstiger dan enige jaren geleden (en op grond daarvan heeft men van Nederlandse zijde concessies moeten doen), maar cr is nog steeds een grote behoefte aan nieuwe sche pen. Voorts wees de heer Kan erop, dat de staat nu eenmaal risico's loopt bij exportgaranties en dat de premies op het exportkrediet de vorige jaren een behoorlijk batig saldo hebben opge leverd. Wat de moeilijkheden tussen Carras en „De Schelde' betreft, zei de heer Kan, dat deze vielen in het kader van de normale geschillen, die er tussen werven en reders wel meer plegen te zijn. De heer Kan heeft er de nadruk op gelegd, dat er geen reden is om aan te nemen, dat de heer Carras in fi nanciële moelliikheden zou verkeren. Over enkele details var» de schikking met de heer Carras moet nog onder handeld worden. De schikking Naar de advocaten van de heer Car-, ras aan het A.N.P. medegedeeld heb ben zou de Ned. Scheopsbouwexport- centrale in beginsel akkoord gaan met een terugbetaling aan de heer Carras van twee miljoen gulden en met terugstorting van alle bedragen, die voor de zes geannuleerde schepen reeds gestort waren. Wat de dekking betreft van de scha de, die door de Nederlandse Staat wordt geleden, kan medegedeeld wor den, dat die schade betaald zal wor den uit een premie-reserve, die voor dc exportkredietverzekering se dert 1932is gevormd en die thans 26 miljoen gulden bedraagt. Vermoedelijke aanbesteding volgend voorjaar Naar wij vernemen heeft de minis ter van sociale zaken de plannen goedgekeurd van het nieuwe ver pleeghuis voor langdurig zieken te Goes, dat door de Stichting Verpleeg- en Rusthuizen aan de Bergweg al daar zal worden gebouwd. De architect van het verpleeghuis, ir. P. J. 't Hooft, is thans bezig de plan nen bestedingsklaar te maken. Zij voorzien in de bouw van een inrich ting met 135 bedden en een zuster huis met 60 bedden. Vermoedelijk zal het geheel in het voorjaar van 1960 worden aanbesteed. Geslaagd Voor het diploma banketbakker slaagde te Breda de heer W. v. d. Broeke uit Sint-Laurens. Markt zullen de jongens en meis jes op een teken van de fee hun bal lon oplaten. Aan de wedstrijd zijn on geveer 50 prijzen verbonden. Het stichtingsbestuur heeft zich voor de fruitweek verzekerd van de medewer king van de Rollet Balletshow „Luc ky Rolling" te Bergen op Zoom, die met een geheel nieuw programma voor het voetlicht zal treden. Tijdens een speciale kinderavond zal voorts het Goese jeugdvariété „Jong Artis- tenbloed" optreden. Op één van de avonden in de fruitweek zal een de monstratie met 10 modelvliegtuigen worden gegeven. In verband met en kele technische moeilijkheden is nog niet bekend, waar de demonstraties en wedstrijden worden gehouden. Voorts zal getracht worden op een middag en avond een braderie te hou den, met tot slot een echte Zeeuwse boerenbruiloft op de Grote Markt. Ook de gemeente Goes laat zich niet onbetuigd. Tijdens de fruitweék zal de stad op verscheidene punten wor den verfraaid. Illuminatie wordt aan gebracht bij de stenenbrug en in de plantsoenen. In de vesten zullen ver lichte fonteinen worden geplaatst. Al met al belooft de fruitweek een in teressante week te worden, met tot besluit als hoogtepunt het vijfde Zeeuwse Fruitcorso De gemeentelijke volkskredietbank te Vlissingen heeft in 1958 7,8 pet. meer krediet aan de leden verstrekt dan in het Jaar daarvoor, aldus het jaarverslag van de bank over 1958. In totaal werd 150.091,50 uit ge leend, met een gemiddelde van 334 per krediet. Het aanal aangesloten detaillisten steeg tot 101, omvattende 94 mid denstandszaken, 6 grootwinkelbedrij ven en een coöperatie. De sterke da ling die zich in de laatste jaren bij de uitleningen voordeed heeft zich in 1958 niet doorgezet. De besteding der kredieten vertoont grote overeenkomst met die van voor gaande jaren. Het grootste gedeelte werd uitgegeven voor kleding (25 pet. van totaal), meubilair (15 pet.), vloerbedekking en soffering (11 pet.). In de loop van de jaren heeft zich een vaste klantenkring gevormd. Mere dan 60 pet. der kredietnemers bestond uit weekloners uit particulie re bedrijven, terwijl de maandloners uit deze bedrijven nauwelijks 4 pet. van het totaal vormden Een andere groep zijn werknemers in overheids dienst; ongeveer 22 pet. Er werden in 1958 18 leningen ver strekt mét een looptijd van 6 maan den of korter, 76 met voor langer dan een half jaar tot en met een jaar en 356 leningen en voor langer dan een jaar tot en met 20 maanden. Het saldo in rekeningcourant be droeg op de Iaatse dag van het vorige jaar 101.421,68. VANDAAG Middelburg Schouwburg: Do zwarte baretten, 20 uur, 14 jaar. Electro: Foei, Nicole, 19, 21.15 uur, 18 Jaar. Prov. Bibliotheek: expositie prent briefkaarten van Walcheren 10—12.30, 13.30—17.45 uur. Molenwater: Miniatuur Walcheren met tentoonstelling Deltaplan 8 tot 23 uur. Miniatuur Walcheren: dansen op mu ziek van het Clavioline kwartet, 20 uur. Vlissingen Alhambra: De ondergang van de Titanic (A night to remember) 7 en 9 uur, 14 jaar. Luxor: Het lokaas van Fort Bellow. 7 en 9 uur, 14 Jaar. Goes Grand: Meisjes, mambo's en Whisky, 7 en 9 uur, 18 Jaar. MORGEN Middelburg Schouwburg: De zwarte baretten, 14.30, 20 uur, 14 Jaar. Elec tro: Foei, Nicole, 15.30, 19 en 21.15 uur, 18 Jaar. Miniatuur Walcheren met tentoon stelling Deltaplan, Molenwater, S— 23 uur. Vlissingen Alhambra: De ondergang van de Titanic (A night to remember) 3, 7 en 9 uur, 14 Jaar Luxor: Het lokaas van Fort Bellow, 3, 7 en 9 uur, 14 jaar. Goes Grand: 3 uur: David Crockett, a.l Meisjes, mambo's en whisky, 7 en 9 uur, 18 jaar. Hoogtepunt van het door het comité „Visserijdagen" te Breskens opge stelde programma was vrijdag de „vlootschoww". Toen de schepen weer binnen vjarendeelden de vissers gar nalen uit. Op de foto: Een deskundige Bressiaander leerde Hanneke de Leeuw uit Bleriok in Limburg (links) en Marly van Eyndthoven uit het zelfde Limburgse plaatsje hoe een garnaal wordt gepeld. (Foto P.Z.C.), (Zie voor verslag pag. 5). „DE SCHELDE" BOUWT Eerste fase moet in 1962 gereed zijn Reuter meldt nader uit Jeruzalem over de door de N.V. Koninklijke Maatschappij „De Schelde" in Haifa te bouwen scheepswerf, dat de werf in 1962 voltooid, zal zijn. Met „De Schelde" is een contract van twaalf jaar gesloten voor haar deelneming aan het beheer van de nieuwe werf. Voorts zal „De Schelde" deskundigen en technische kennis ter beschikking stellen. Ook zal de maatschappij be hulpzaam zijn bij het verkrijgen op gemakkelijke voorwaarden van een lening groot vief miljoen dollar in harde valuta voor de uitvoering van de eerste fase van het project. Met het gehele project zal, zoals reeds werd gemeld, een bedrag van 40 mil joen Israëlische ponden zijn gemoeid. Na de voltooiing van de eerste fase in 1962 zullen op de werf schepen van 8000 ton kunnen worden ge bouwd. In de tweede fase zal deze capaciteit worden verhoogd tot sche pen van 20.000 ton en in de derde fase tot schepen van 45.000 ton. Het is de bedoeling, dat alle reparatie- en onderhoudswerkzaamheden van de schepen van de Israëlische koop vaardijvloot op de nieuwe werf wor den verricht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 2