„Modem" Japan haat en veracht
zijn slagers en leerlooiers
NEDERLAND AAN DE SPITS
MET BINNENVAARTOPLEIDING
TRACTOR MET ZES MAN BOTST
TEGEN BUS BIJ H0ENDERL0
ALS EUROMAST-LIFT HAPERT: OVERSTAPPEN
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 10 AL --39
GEVOLG VAN EEUWENOUD KASTESTELSEL
Etanog steeds
„louter drek
In liet onder Amerikaanse in
vloed de laatste jaren enorm ge
moderniseerde Japan bestaat
nog steeds een kastestelsel met
op de laatste plaats in de rang
orde de zogenaamde „Eta", een
bevolkingsgroep, die ongeveer
driehonderdduizend leden om
vat, verspreid over heel Japan.
De andere Japanners laten hen
links liggen en zoeken hen
slechts op, wanneer zij hen ab
soluut nodig hebben, want de
Eta's zijn onrein. Goede betrek
kingen krijgen zij daarom niet.
De Eta's zijn slagers en leer
looiers. Bijna alle Japanse leder
waren worden door hen ver
vaardigd. 's Nachts verzamelen
leden van deze groep drek en
afval om er mest van te maken,
maar wanneer de Eta's op zeke
re dag hun gereedschappen zou
den neerleggen, zou de Japanse
economie ernstig in gevaar ko
men.
Stephen Kelen vertelt in het Zwitser
se blad „Die Weltwoche" van een ont
moeting, die hij in een Tokiose bar
had met 'n jongeman wiens ouders tot
de „Eta" behoorden. Het was een so
bere geklede jongeman, die zich naast
mij aan de bar zette, zo vertelt hij. De
barkeeper had juist enkele klanten
bediend toen hij zich omdraaide om
de nieuwe gast aan te kijken. Plotse
ling was op zijn gelaat diepe ontzet
ting te lezen die overging in een uit
drukking van haat en verachting.
Langzaam hief hij de rechterhand
omhoog; de 4 vingers als uitroepte
kens in de lucht,, de duim dwars over
de handpalm.
De gasten betaalden vlug him
rekeningen en verdwenen haastig uit
het rokerige lokaal.
„TT hoeft niet bang te zijn", zei de
jongeman, alsof hij mijn gedach
ten geraden_ had. „Het is niet be
smettelijk". „Ik ben gek, dat ik
hier teruggekomen ben, maar ver
der mankeert mij niets. Wilt U
iets drinken
„Graag", zei k. De lusteloze barkee
per bediende ons ziedend van kwaad
heid. Uit iedere beweging sprak zijn
verachting voor de jongeman.
„Op de vrijheid en een beter begrip
tussen de mensen", toastten de jonge
Eta, die verder vertelde hoe zijn ou
ders genoeg hadden gespaard om naar
Amerika te emigreren en hoe hij daar
besloten had om tegen al hun
waarschuwingen in terug te gaan
naar Japan.
„Mijn ouders haddèn niet de moed om
mij over mijn afstamming in te lich
ten, maar het duurde niet lang of ik
Josephine Baker
in Rotterdam
(Slot van pag. 1
wist tot welke kaste ik in mijn vader
land behoorde. De barkeeper woont
bij ons in de buurt en hij kent mijn
grootouders. Het teken, dat hij met de
rechterhand maakte betekent „de vier
poten van de os. Deze man is een Eta.
Hij is onrein. „Eta" betekent letter
lijk „louter drek".
Dat zijn wij. Wij worden in Japan zo
gehaat en veracht, dat men onze
naam niet eens uitspreekt, maar al
leen een teken met de hand maakt.
Vroeger telde men het aantal kilome
ters door een Eta-dorp 1
stonden eenvoudig niet'
De Amerikaanse Japanner Mat-
soemoto, nu een van de leiders van
de Eta vertelde nog meer bijzon
derheden van zijn kaste. De Eta's
zijn feitelijk van een ander ras
dan de Japanners. Zij komeu oor
spronkelijk uit de omgeving van
Indonesië en belandden op hun
zwerftochten in Japan, waar zij in
goede harmonie naast de authen
tieke bewoners der eilanden, de
„Ainoe's" leefden.
De slechte tijd brak pas voor hen aan
toen keizer Hirohito's voorvaderen
zo'n 2600 jaar geleden Kioesjoe, het
zuidelijkste van de viif belangrijkste
eilanden, overvielen. De invallers
trokken steeds verder naar het noor
den en onderwierpen de bevolking. De
onderworpenen moesten de jachthon
den van hun heersers verzorgen en
voederen en zij gehoorzaamden ge
dwee.
In het midden van de zestiende eeuw
werden de Japanse opoer-leenheren
plotseling hartstochtelijke boeddhis
ten en zij dwongen hun dienaren dit
geloof over te nemen. De slaven moes
ten desondanks doorgaan met het do
den en slachten van dieren om de
honden te kunnen voederen. Zij zon
digden daarmee zwaar tegen de gebo
den van het boeddhisme en het gevolg
was, dat de Eta's als onrein werden
beschouwd. Van die tijd af waren zij
slagers en leerlooiers. Zij werden ver
nederd en uitgebuit. De enige hoop,
die een Eta kan koesteren is eens de
kans te krijgen zijn identititeit te
verloochenen en zich te mengen onder
de „gewone" Japanners. Velen hebben
het geprobeerd, maar slechts enkelen
gelukte het.
Leiders van de Eta riepen een vrij
heidsbeweging in het leven, die haar
hoofdkwartier in Nara, Japans eerste
hoofdstad, had. Daar vormelijke pro
testen van die beweging zonder ge
volg bleven, besloten de leiders geweld
te gebruiken. In 1923 waren er meer
dan duizend opstanden van de Eta en
het oproer in Nara was zo hevig, dat
een heel regiment infanterie moest
worden ingezet om het de kop in te
drukken.
Gedurende de oorlog in de Stille
Oceaan hoopte geen volk welicht zo
op een overwinning van de geallieer
den als de geknechte „Eka's". De
Amerikaanse bezetting van Japan be
loofde eindelijk de zo lang verbeide
bevrijding te brengen. De Eta's ko
zen hun leider Jiitschiro Matsoemoto
in de Japanse senaat. Maar zodra de
bezetting was opgeheven verloren zij
weer terrein. Opnieuw sloot zich de
ring der Japanse maatschappij-orde
ning om deze verachte bevolkings
groep.
Communisten
Men behoeft geen geschoolde-politi
cus te zijn om te wijzen op het gevaar
dat de Eta's ondanks de oppositie van
hun leider Matsoemoto hij is socia
list allen communisten zullen wor
den, wanneer hun landgenoten niet
van instelling veranderen.
Reeds in 1949 verklaarden politieke
waarnemers, dat de Eta's voor vijf
enzeventig procent communisten ge
worden waren. Men nam echter aan,
dat zij onder betere omstandigheden
het communisme graag de rug zouden
toekeren. Momenteel echter lijkt het
als of de Eta's voor de andere Ja
panners weer snel geworden zijn wat
zij waren: „louter drek".
WEINIG TIJD OM TROTS TE ZIJN
In najaar nieuwe cursus
matroos-motordrijver
Nederland staat in West-Europa
thans aan de spits waar het de op
leiding voor de binnenscheepvaart
betreft. Maar het Koninklijk Onder
wijsfonds voor de Scheepvaart (K.O.
F.), dat dit heeft bereikt, is nog niet
tevreden en heeft plannen uitgewerkt
voor vervolmaking van de opleiding
tot binnenvaartkapïtein of -machi
nist. Deze opleiding geschiedt door
middel van schriftelijke cursussen,
waarna door het K.O.F. ouder rijks-
toezicht de examen worden afgeno-
Over de resultaten van deze cursus
sen en over de nieuwe wegen die
men gaat inslaan, vertelde de direc
teur van het K.O.F., de heer A. A.
Kleijn, woensdagochtend tijdens de
35ste vakantiecursus, die deze week
op de „Prinses Juliana" op de Maas
in Limburg wordt gehouden. Men is
in april 1957 begonnen met een
schriftelijke cursus voor de schip-
persdiploma's, waarvan er vijf zijn
voor de verschillende vaargebieden
het havengebied van Rotterdam, de
kanaalvaart, de rivier- en de kanaal
vaart, de ruime vaarwaters- en de
kanaalvaart en de Rijnvaart. Met
deze cursussen bleek men in de roos
geschoten te hebben. Er zijn voor
het eerste examen in juni j.l. 25 van
de 37 kandidaten geslaagd en de
cursus wordt nu door ongeveer 250
matrozen en ongediplomeerde schip
pers gevolgd.
Met ingang van 1 oktober zal nu de
cursus in drie delen worden ge
splitst: de kanaalvaart, de rivier- en
kanaalvaart en de ruime vaarwaters,
opdat de cursisten zich meer op het
door hen gewenste diploma kunnen
richten. De heer Kleijn verwacht
overigens een nog aanmerkelijk ver
der gaande differentiatie, wanneer
namelijk het nog bij de Tweede Ka
mer in te dienen wetsontwerp op de
veiligheid in de binnenvaart wets-
kracht verkregen zal hebben. Dan
zullen waarschijnlijk ook voor vele
korte trajecten (veerdiensten) afzon
derlijke diploma's vereist worden.
Plan
Het Koninklijk Onderwijsfonds voor
de Scheepvaart heeft voorts het leer
plan gereed voor een dit najaar te
beginnen cursus „matroos-motordrij
ver". Er blijkt een zeer grote behoef
te te bestaan aan deze vaklieden in
de binnenvaart.
De in Europa unieke opleiding
„binnenscheepvaart" van het K.O.F.
ziet er nu als volgt uit: gedegen la
gere schoolopleiding, twee jaar dag
nijverheidsschool (Amsterdam, Rot
terdam, Harlingen en Delfzijl).
Twee jaar vaarpraktijk ingevolge
het landelijk leerlingenstelsel voor
de Rijn- en binnenvaart, waarna het
Tijdens uc
gehouden ringrijderijenkwam ook
dit paard eens even bij de bestuurs
tafel kijken. Het wilde kennelijk we
ten, wat er nu eigenlijk aan bekers
en andere prijzen te winnen viel en
de heren achter de tafel gunden de
edele viervoeter dit kijkje van har
te (Foto P.Z.C.).
Overstromingen op Formosa
eisen 280 mensenlevens
De overstromingen in Midden- en
Zuid-Formosa hebben aan circa 280
mensens het leven gekost. Vermist
worden 224 mensen en meer d3n
30-000 zijn dakloos, aldus is zondag
officieel in Taipeh meegedeeld.
In sommige gebieden ten zuiden van
Taipeh valt nog steeds regen, maar
zondagmiddag begon liet water in
vele blanikstaande gebieden te zak
ken. De gouverneur van Formosa,
Tsjoe Tsjï-Joe, heeft een spoedverga
dering belegd van de provinciale au
toriteiten om plannen voor hulp uit
te werken. De verbindingen zijn ge
deeltelijk hersteld. Maar het spoor
verkeer tussen de hoofdstad en de
geteisterde gebieden ri nog steeds niet
hervat, omdat 32 bruggen door het
woedende water zijn meegesleurd.
De dood op de weg
Ongeluk bij inhalen op
kruispunt te Bussum
In het afgelopen weekeinde zijn
weer verscheidene dodelijke
verkeersongevallen gebeurd.
Zaterdagmiddag; geschiedde tussen
Hoenderlo en de ingang van de Ho
ge Veluwe een botsing tussen een
tractor met aanhangwagen, be
stuurd door H. O. uit Hoenderlo en
een autobus, waarvan G. V. uit As
sen de bestuurder was. Naast en
achter de bestuurder van de tractor
zaten vijf jongens, allen afkomstig
van het rijksopvoedingsgesticht
„Hoenderlo". De tractor, die aan de
rechterkant van de weg reed, werd
ingehaald door de autobns. De trae-
torbestuurder en de jongens zwaai
den naar de buspassagiers. Vervol
gens ontstond de botsing.
De tractor kantelde en de bestuur
der en de jongens vielen op het weg
dek. Een der knapen, de 16-jarige F.
Willemsen, werd met een schedelba-
sisfractuur naar het St. Lidwina-
ziekenliuis te Apeldoorn vervoerd,
waar hij 's avonds is overleden. De
overigen werden lichter gewond.
Omstreeks half elf zaterdagavond is
te Bussum een auto-ongeluk gebeurd
dat aan één persoon het leven heeft
gekost en waarbij twee mensen ern
stig en één licht werd gewond. Het
ongeluk gebeurde toen de bestuurder
van een personenwagen, de heer H.
Dieters uit Bussum, met zijn auto
waarin tevens zijn echtgenote cn zijn
twaalfjarige en zijn zestienjarige
dochter waren gezeten, op een kruis
punt een bestelwagen wilde inhalen.
De wagen van de heer D. ramde
eerst een auto die uit een zijwég
kwam, raakte vervolgens de bestel
wagen en kwam aan de overzijde van
de weg tegen een boom tot stilstand.
De echtgenote van de heer D. over
leed op slag. Hijzelf en zijn 12-jarige
dochtertje werden ernstig en het 16-
jarige dochtertje werd lichter ge
wond.
Zaterdagavond is op de hoofdweg
Best-Eindhoven een personenauto
op onverklaarbare wijze van de
weg geraakt. De auto sloeg enkele
malen over de kop en werd ver
nield. De bestuurder, de 29-jarige.-
P. van O. uit Herten werd levens
gevaarlijk gewond en overleed za
terdagnacht in het ziekenhuis te
Eindhoven. Drie vrouwelijke in
zittenden, onder wie de verloofde
van de bestuurder, moesten even
eens in het ziekenhuis worden op
genomen. Voorlopig wordt aan
genomen, dat de bestuurder, die
als een goede, doch harde rijder
bekend stond, door te grote snel
heid van de rijweg is geraakt.
matrozendiploma behaald wordt, de
cursus „matroos-motordrijver" en
tot slot de schipperscursus of de ma
chinistencursus.
Deze afgeronde binnenvaartvakoplei-
ding is alleen in Nederland te vinden.
Het K.O.F. gunt zich echter weinig
tijd om trots te zijn. Men gaat zich
nu voorbereiden op de komende wet
op de veiligheid in de binnenscheep
vaart om klaar te staan, wanneer
men bij de uitvoering van deze wet
een taak toebedeeld mocht krijgen.
HONDERD METER HOGE VLUCHTTRAP
Veilig overstapje
naar andere kooi
Reeds eerder is gemeld,
dat in de „Euromast" te
Rotterdam twee snelle
personenliften zullen
worden gebouwd. Als '1
tijdschema kan worder
aangehouden zal medif
september een daarvar
voor gedeeltelijk gebruil
in zoverre gereed zijn
dat ze als werklift voo'
de afbouw kan wordei
gebruikt.
De euromastliften zullen
een snelheid hebben van
vier meter per seconde.
De hoogte-afstand van 'n
kleine honderd meter zal
dan ook binnen de 25 se
conden kunnen worden
afgelegd. Met elke lift
kunnen veertien personen
mee.
Speciaal voor de euro-
uast is door de lifttech-
lici van de Rotterdamse
lienst van gemeentewer
ken een systeem ontwor
pen, dat snelle assisten
tie mogelijk maakt. Een
onverhoopte storing kan
telefonïscn door de inge-
slotenen worden gemeld.
Men kan dan ogenblikke
lijk de tweede lift naar
dezelfde hoogte dirige
ren en door een schuif
deur in de achterwand
naar een klein bevei
ligd uitbouwtje worden
geleid. Via een veilig
overstapje naar de an
dere liftkooi kan men
dan de tocht omhoog
of omlaag rustig vervol
gen, Behalve deze twee
liften komt er nog een
zogenaamde „vlucht-
trap." Deze is nu reeds
voor een deel gereed.
Begin volgende week zal
de Werkspoor lier, die op
de top van de mast
staat, de vijf ton zware
liftmachines langs de to
ren en voorbij 't kraai e-
nest" hijsen.
Al met al wordt er hard
gewerkt om de Euro
mast op 25 maart van 't
volgend jaar gereed te
hebben. Dan immers
moet 's morgens om tien
uur de internationale
tuinbouwtentoonstel
ling „Floriade" worden
geopend, waarvan de Eu
romast deel zal uitma
ken.
Vrijdag is officieel bekendgemaakt,
dat Koningin Elizabeth begin volgend
jaar haar derde kmd verwacht.
Een recente foto van het Britse ko
ninklijke paar.
Ir. Witte commissaris
Ballastmaatschappij
Aan de op 20 augustus a.s. te houden
buitengewone vergadering van aan
deelhouders der N.V. Amsterdamsche
Ballast Maatschappij zal worden
voorgesteld ir. H. B. J. Witte tot
commissaris te benoemen.
Tweejarig kind viel in
Rotterdam uit raam
Woensdagmiddag is de tweejarige
Franciscus Vos uit de derde ver
dieping van het ouderlijk huis aan
de Jan van Avennesstraat te Rotter
dam gevallen, 's Avonds is het kind
in het Westerziekenhuis aan de be
komen verwondingen overleden.
Dit jaar zijn in de Oostenrijkse alpen
43 personen om hel leven gekomen en
679 gewond. In 1956 vielen er 132 doden
en 3907 gewonden.
overnachten en vervolgens per spe
ciaal vliegtuig naar Nederland.
Ideaal
Jospehine Baker, die vergezeld was
van drie kind'erverzorgsters, heeft
ons het een en ander van haar regen
boogkinderen en van haar bedoelin
gen verteld. Haar bedoeling is, zo
vertelde zij, behalve een goede op
voeding en een gelukkige jeugd te
bezorgen aan deze aanvankelijk mis
deelde kinderen negen van hen
hebben geen ouders meer daad
werkelijk de vooroordelen te bestrij
den, die dikwijls aan de herkomst
en nationaliteit worden gehecht. „De
ze kinderen die afkomstig zijn uit de
vier hoeken van de aarde, zijn de le
vende symbolen van een werkelijk
menselijke bi-oederschap, die geba
seerd moet zijn op verdraagzaamheid,
onderling begrip en liefde", zo ver
klaart zij. Alle kinderen zijn wette
lijk geadopteerd en dragen de naam
Bouillon. Josephine Baker is namelijk
getrouwd met de voormalige orkest
leider Jo Bouillon.
Opvoeding
De kinderen krijgen, voor zover zij
daaraan toe zijn, huisonderwijs. Zij
leren daarbij verschillende talen,
hoewel er voornamelijk Frans ge
sproken wordt. Als zij ongeveer
twaalf jaar zijn, wil mevrouw Baker
de kinderen naar hun eigen land la
ten gaan om scholen te bezoeken en
eventueel later een universitaire
loopbaan te volgen. Er blijft dan ech
ter een nauw onderling contact be
staan. In de vakanties zullen zij na
melijk steeds naar huis komen.
De verzorging en do opvoeding van
haar regenboogkindcren er zijn
er met blanke, bruine, zwarte, rode
en gele huidkleur vergen veel
geld. Zij heeft er speciaal zeven men
sen voor in dienst, onder wie een
dokter, een onderwijzer en drie kin
derverzorgsters. De kosten van haar
gezin bedragen zelfs meer dan zij
oorspronkelijk voorzichtig geraamd
had. Vandaar, dat zij onlangs op 53-
jarige leeftijd het moedige besluit
nam nadat zij in 1956 afscheid
van de planken had genomen om
opnieuw in een Parijs theater te gaan
optreden. „Les Mi'andes mag niet
verloren gaan", zegt zij.
Onder de bewonderende blikken van
duizenden leden van de Shell Junior
Club ontving ieder regenboogkind
een paai- echt-Hollandse klompen,
waarbij de idealistische kunstenares
zelf niet vergeten werd. Alle jongens
van Josephine Bakers gezin werden
de trotse eigenaar van kleine Indi
aanse wigwams, een tent met hun
naam erop. Het enige meisje, Mari
anne, kreeg een pop in Zeeuws kos
tuum. Wat minder opvallend is aan
Josephine Baker bovendien een gift
overhandigd.
Weer expositie in Brouwershaven
Burgemeester J L. van Leeuwen van
Brouwershaven opende zaterdagmid
dag de zesde schilderijententoonstel
ling, ingericht in het uit 1599 date
rende raadhuis.
In de raadszaal boven zijn
26 schilderijen geëxposeerd, die zijn
vervaardigd in de jaren rond 1600.
De Dienst voor 's Rijks Verspreide
Kunstvoorwerpen te 's-Gravcnhage
stelde deze collectie welwillend be
schikbaar. In de benedenzaal epepo-
seert de jonge onderwijzer-schilder
Peter Hendrik van Veelen, geboren
te Arnhem en thans wonende te Zon-
nemaire, 36 schilderijen, tekeningen,
gouaches en plastieken.
Burgemeester Van Leeuwen toonde
zich bijzonder verheugd, dat ook dit
jaar weer deze tentoonstelling kan
worden gehouden. Vervolgens gaf de
heer Van Leeuwen een korte uiteen
zetting over het tentoongestelde,
waarna de genodigden de expositie
bezichtigden.
De tentoonstelling zal gedurende de
gehele maand augustus geopend zijn.
ip de foto: De schilder Van Veelen
geeft een toelichting, met o.a. burge
meester Van Leeuwen als aandachti
ge toehoorder.