„Modem" Japan haat en veracht zijn slagers en leerlooiers NEDERLAND AAN DE SPITS MET BINNENVAARTOPLEIDING TRACTOR MET ZES MAN BOTST TEGEN BUS BIJ H0ENDERL0 ALS EUROMAST-LIFT HAPERT: OVERSTAPPEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 10 AL --39 GEVOLG VAN EEUWENOUD KASTESTELSEL Etanog steeds „louter drek In liet onder Amerikaanse in vloed de laatste jaren enorm ge moderniseerde Japan bestaat nog steeds een kastestelsel met op de laatste plaats in de rang orde de zogenaamde „Eta", een bevolkingsgroep, die ongeveer driehonderdduizend leden om vat, verspreid over heel Japan. De andere Japanners laten hen links liggen en zoeken hen slechts op, wanneer zij hen ab soluut nodig hebben, want de Eta's zijn onrein. Goede betrek kingen krijgen zij daarom niet. De Eta's zijn slagers en leer looiers. Bijna alle Japanse leder waren worden door hen ver vaardigd. 's Nachts verzamelen leden van deze groep drek en afval om er mest van te maken, maar wanneer de Eta's op zeke re dag hun gereedschappen zou den neerleggen, zou de Japanse economie ernstig in gevaar ko men. Stephen Kelen vertelt in het Zwitser se blad „Die Weltwoche" van een ont moeting, die hij in een Tokiose bar had met 'n jongeman wiens ouders tot de „Eta" behoorden. Het was een so bere geklede jongeman, die zich naast mij aan de bar zette, zo vertelt hij. De barkeeper had juist enkele klanten bediend toen hij zich omdraaide om de nieuwe gast aan te kijken. Plotse ling was op zijn gelaat diepe ontzet ting te lezen die overging in een uit drukking van haat en verachting. Langzaam hief hij de rechterhand omhoog; de 4 vingers als uitroepte kens in de lucht,, de duim dwars over de handpalm. De gasten betaalden vlug him rekeningen en verdwenen haastig uit het rokerige lokaal. „TT hoeft niet bang te zijn", zei de jongeman, alsof hij mijn gedach ten geraden_ had. „Het is niet be smettelijk". „Ik ben gek, dat ik hier teruggekomen ben, maar ver der mankeert mij niets. Wilt U iets drinken „Graag", zei k. De lusteloze barkee per bediende ons ziedend van kwaad heid. Uit iedere beweging sprak zijn verachting voor de jongeman. „Op de vrijheid en een beter begrip tussen de mensen", toastten de jonge Eta, die verder vertelde hoe zijn ou ders genoeg hadden gespaard om naar Amerika te emigreren en hoe hij daar besloten had om tegen al hun waarschuwingen in terug te gaan naar Japan. „Mijn ouders haddèn niet de moed om mij over mijn afstamming in te lich ten, maar het duurde niet lang of ik Josephine Baker in Rotterdam (Slot van pag. 1 wist tot welke kaste ik in mijn vader land behoorde. De barkeeper woont bij ons in de buurt en hij kent mijn grootouders. Het teken, dat hij met de rechterhand maakte betekent „de vier poten van de os. Deze man is een Eta. Hij is onrein. „Eta" betekent letter lijk „louter drek". Dat zijn wij. Wij worden in Japan zo gehaat en veracht, dat men onze naam niet eens uitspreekt, maar al leen een teken met de hand maakt. Vroeger telde men het aantal kilome ters door een Eta-dorp 1 stonden eenvoudig niet' De Amerikaanse Japanner Mat- soemoto, nu een van de leiders van de Eta vertelde nog meer bijzon derheden van zijn kaste. De Eta's zijn feitelijk van een ander ras dan de Japanners. Zij komeu oor spronkelijk uit de omgeving van Indonesië en belandden op hun zwerftochten in Japan, waar zij in goede harmonie naast de authen tieke bewoners der eilanden, de „Ainoe's" leefden. De slechte tijd brak pas voor hen aan toen keizer Hirohito's voorvaderen zo'n 2600 jaar geleden Kioesjoe, het zuidelijkste van de viif belangrijkste eilanden, overvielen. De invallers trokken steeds verder naar het noor den en onderwierpen de bevolking. De onderworpenen moesten de jachthon den van hun heersers verzorgen en voederen en zij gehoorzaamden ge dwee. In het midden van de zestiende eeuw werden de Japanse opoer-leenheren plotseling hartstochtelijke boeddhis ten en zij dwongen hun dienaren dit geloof over te nemen. De slaven moes ten desondanks doorgaan met het do den en slachten van dieren om de honden te kunnen voederen. Zij zon digden daarmee zwaar tegen de gebo den van het boeddhisme en het gevolg was, dat de Eta's als onrein werden beschouwd. Van die tijd af waren zij slagers en leerlooiers. Zij werden ver nederd en uitgebuit. De enige hoop, die een Eta kan koesteren is eens de kans te krijgen zijn identititeit te verloochenen en zich te mengen onder de „gewone" Japanners. Velen hebben het geprobeerd, maar slechts enkelen gelukte het. Leiders van de Eta riepen een vrij heidsbeweging in het leven, die haar hoofdkwartier in Nara, Japans eerste hoofdstad, had. Daar vormelijke pro testen van die beweging zonder ge volg bleven, besloten de leiders geweld te gebruiken. In 1923 waren er meer dan duizend opstanden van de Eta en het oproer in Nara was zo hevig, dat een heel regiment infanterie moest worden ingezet om het de kop in te drukken. Gedurende de oorlog in de Stille Oceaan hoopte geen volk welicht zo op een overwinning van de geallieer den als de geknechte „Eka's". De Amerikaanse bezetting van Japan be loofde eindelijk de zo lang verbeide bevrijding te brengen. De Eta's ko zen hun leider Jiitschiro Matsoemoto in de Japanse senaat. Maar zodra de bezetting was opgeheven verloren zij weer terrein. Opnieuw sloot zich de ring der Japanse maatschappij-orde ning om deze verachte bevolkings groep. Communisten Men behoeft geen geschoolde-politi cus te zijn om te wijzen op het gevaar dat de Eta's ondanks de oppositie van hun leider Matsoemoto hij is socia list allen communisten zullen wor den, wanneer hun landgenoten niet van instelling veranderen. Reeds in 1949 verklaarden politieke waarnemers, dat de Eta's voor vijf enzeventig procent communisten ge worden waren. Men nam echter aan, dat zij onder betere omstandigheden het communisme graag de rug zouden toekeren. Momenteel echter lijkt het als of de Eta's voor de andere Ja panners weer snel geworden zijn wat zij waren: „louter drek". WEINIG TIJD OM TROTS TE ZIJN In najaar nieuwe cursus matroos-motordrijver Nederland staat in West-Europa thans aan de spits waar het de op leiding voor de binnenscheepvaart betreft. Maar het Koninklijk Onder wijsfonds voor de Scheepvaart (K.O. F.), dat dit heeft bereikt, is nog niet tevreden en heeft plannen uitgewerkt voor vervolmaking van de opleiding tot binnenvaartkapïtein of -machi nist. Deze opleiding geschiedt door middel van schriftelijke cursussen, waarna door het K.O.F. ouder rijks- toezicht de examen worden afgeno- Over de resultaten van deze cursus sen en over de nieuwe wegen die men gaat inslaan, vertelde de direc teur van het K.O.F., de heer A. A. Kleijn, woensdagochtend tijdens de 35ste vakantiecursus, die deze week op de „Prinses Juliana" op de Maas in Limburg wordt gehouden. Men is in april 1957 begonnen met een schriftelijke cursus voor de schip- persdiploma's, waarvan er vijf zijn voor de verschillende vaargebieden het havengebied van Rotterdam, de kanaalvaart, de rivier- en de kanaal vaart, de ruime vaarwaters- en de kanaalvaart en de Rijnvaart. Met deze cursussen bleek men in de roos geschoten te hebben. Er zijn voor het eerste examen in juni j.l. 25 van de 37 kandidaten geslaagd en de cursus wordt nu door ongeveer 250 matrozen en ongediplomeerde schip pers gevolgd. Met ingang van 1 oktober zal nu de cursus in drie delen worden ge splitst: de kanaalvaart, de rivier- en kanaalvaart en de ruime vaarwaters, opdat de cursisten zich meer op het door hen gewenste diploma kunnen richten. De heer Kleijn verwacht overigens een nog aanmerkelijk ver der gaande differentiatie, wanneer namelijk het nog bij de Tweede Ka mer in te dienen wetsontwerp op de veiligheid in de binnenvaart wets- kracht verkregen zal hebben. Dan zullen waarschijnlijk ook voor vele korte trajecten (veerdiensten) afzon derlijke diploma's vereist worden. Plan Het Koninklijk Onderwijsfonds voor de Scheepvaart heeft voorts het leer plan gereed voor een dit najaar te beginnen cursus „matroos-motordrij ver". Er blijkt een zeer grote behoef te te bestaan aan deze vaklieden in de binnenvaart. De in Europa unieke opleiding „binnenscheepvaart" van het K.O.F. ziet er nu als volgt uit: gedegen la gere schoolopleiding, twee jaar dag nijverheidsschool (Amsterdam, Rot terdam, Harlingen en Delfzijl). Twee jaar vaarpraktijk ingevolge het landelijk leerlingenstelsel voor de Rijn- en binnenvaart, waarna het Tijdens uc gehouden ringrijderijenkwam ook dit paard eens even bij de bestuurs tafel kijken. Het wilde kennelijk we ten, wat er nu eigenlijk aan bekers en andere prijzen te winnen viel en de heren achter de tafel gunden de edele viervoeter dit kijkje van har te (Foto P.Z.C.). Overstromingen op Formosa eisen 280 mensenlevens De overstromingen in Midden- en Zuid-Formosa hebben aan circa 280 mensens het leven gekost. Vermist worden 224 mensen en meer d3n 30-000 zijn dakloos, aldus is zondag officieel in Taipeh meegedeeld. In sommige gebieden ten zuiden van Taipeh valt nog steeds regen, maar zondagmiddag begon liet water in vele blanikstaande gebieden te zak ken. De gouverneur van Formosa, Tsjoe Tsjï-Joe, heeft een spoedverga dering belegd van de provinciale au toriteiten om plannen voor hulp uit te werken. De verbindingen zijn ge deeltelijk hersteld. Maar het spoor verkeer tussen de hoofdstad en de geteisterde gebieden ri nog steeds niet hervat, omdat 32 bruggen door het woedende water zijn meegesleurd. De dood op de weg Ongeluk bij inhalen op kruispunt te Bussum In het afgelopen weekeinde zijn weer verscheidene dodelijke verkeersongevallen gebeurd. Zaterdagmiddag; geschiedde tussen Hoenderlo en de ingang van de Ho ge Veluwe een botsing tussen een tractor met aanhangwagen, be stuurd door H. O. uit Hoenderlo en een autobus, waarvan G. V. uit As sen de bestuurder was. Naast en achter de bestuurder van de tractor zaten vijf jongens, allen afkomstig van het rijksopvoedingsgesticht „Hoenderlo". De tractor, die aan de rechterkant van de weg reed, werd ingehaald door de autobns. De trae- torbestuurder en de jongens zwaai den naar de buspassagiers. Vervol gens ontstond de botsing. De tractor kantelde en de bestuur der en de jongens vielen op het weg dek. Een der knapen, de 16-jarige F. Willemsen, werd met een schedelba- sisfractuur naar het St. Lidwina- ziekenliuis te Apeldoorn vervoerd, waar hij 's avonds is overleden. De overigen werden lichter gewond. Omstreeks half elf zaterdagavond is te Bussum een auto-ongeluk gebeurd dat aan één persoon het leven heeft gekost en waarbij twee mensen ern stig en één licht werd gewond. Het ongeluk gebeurde toen de bestuurder van een personenwagen, de heer H. Dieters uit Bussum, met zijn auto waarin tevens zijn echtgenote cn zijn twaalfjarige en zijn zestienjarige dochter waren gezeten, op een kruis punt een bestelwagen wilde inhalen. De wagen van de heer D. ramde eerst een auto die uit een zijwég kwam, raakte vervolgens de bestel wagen en kwam aan de overzijde van de weg tegen een boom tot stilstand. De echtgenote van de heer D. over leed op slag. Hijzelf en zijn 12-jarige dochtertje werden ernstig en het 16- jarige dochtertje werd lichter ge wond. Zaterdagavond is op de hoofdweg Best-Eindhoven een personenauto op onverklaarbare wijze van de weg geraakt. De auto sloeg enkele malen over de kop en werd ver nield. De bestuurder, de 29-jarige.- P. van O. uit Herten werd levens gevaarlijk gewond en overleed za terdagnacht in het ziekenhuis te Eindhoven. Drie vrouwelijke in zittenden, onder wie de verloofde van de bestuurder, moesten even eens in het ziekenhuis worden op genomen. Voorlopig wordt aan genomen, dat de bestuurder, die als een goede, doch harde rijder bekend stond, door te grote snel heid van de rijweg is geraakt. matrozendiploma behaald wordt, de cursus „matroos-motordrijver" en tot slot de schipperscursus of de ma chinistencursus. Deze afgeronde binnenvaartvakoplei- ding is alleen in Nederland te vinden. Het K.O.F. gunt zich echter weinig tijd om trots te zijn. Men gaat zich nu voorbereiden op de komende wet op de veiligheid in de binnenscheep vaart om klaar te staan, wanneer men bij de uitvoering van deze wet een taak toebedeeld mocht krijgen. HONDERD METER HOGE VLUCHTTRAP Veilig overstapje naar andere kooi Reeds eerder is gemeld, dat in de „Euromast" te Rotterdam twee snelle personenliften zullen worden gebouwd. Als '1 tijdschema kan worder aangehouden zal medif september een daarvar voor gedeeltelijk gebruil in zoverre gereed zijn dat ze als werklift voo' de afbouw kan wordei gebruikt. De euromastliften zullen een snelheid hebben van vier meter per seconde. De hoogte-afstand van 'n kleine honderd meter zal dan ook binnen de 25 se conden kunnen worden afgelegd. Met elke lift kunnen veertien personen mee. Speciaal voor de euro- uast is door de lifttech- lici van de Rotterdamse lienst van gemeentewer ken een systeem ontwor pen, dat snelle assisten tie mogelijk maakt. Een onverhoopte storing kan telefonïscn door de inge- slotenen worden gemeld. Men kan dan ogenblikke lijk de tweede lift naar dezelfde hoogte dirige ren en door een schuif deur in de achterwand naar een klein bevei ligd uitbouwtje worden geleid. Via een veilig overstapje naar de an dere liftkooi kan men dan de tocht omhoog of omlaag rustig vervol gen, Behalve deze twee liften komt er nog een zogenaamde „vlucht- trap." Deze is nu reeds voor een deel gereed. Begin volgende week zal de Werkspoor lier, die op de top van de mast staat, de vijf ton zware liftmachines langs de to ren en voorbij 't kraai e- nest" hijsen. Al met al wordt er hard gewerkt om de Euro mast op 25 maart van 't volgend jaar gereed te hebben. Dan immers moet 's morgens om tien uur de internationale tuinbouwtentoonstel ling „Floriade" worden geopend, waarvan de Eu romast deel zal uitma ken. Vrijdag is officieel bekendgemaakt, dat Koningin Elizabeth begin volgend jaar haar derde kmd verwacht. Een recente foto van het Britse ko ninklijke paar. Ir. Witte commissaris Ballastmaatschappij Aan de op 20 augustus a.s. te houden buitengewone vergadering van aan deelhouders der N.V. Amsterdamsche Ballast Maatschappij zal worden voorgesteld ir. H. B. J. Witte tot commissaris te benoemen. Tweejarig kind viel in Rotterdam uit raam Woensdagmiddag is de tweejarige Franciscus Vos uit de derde ver dieping van het ouderlijk huis aan de Jan van Avennesstraat te Rotter dam gevallen, 's Avonds is het kind in het Westerziekenhuis aan de be komen verwondingen overleden. Dit jaar zijn in de Oostenrijkse alpen 43 personen om hel leven gekomen en 679 gewond. In 1956 vielen er 132 doden en 3907 gewonden. overnachten en vervolgens per spe ciaal vliegtuig naar Nederland. Ideaal Jospehine Baker, die vergezeld was van drie kind'erverzorgsters, heeft ons het een en ander van haar regen boogkinderen en van haar bedoelin gen verteld. Haar bedoeling is, zo vertelde zij, behalve een goede op voeding en een gelukkige jeugd te bezorgen aan deze aanvankelijk mis deelde kinderen negen van hen hebben geen ouders meer daad werkelijk de vooroordelen te bestrij den, die dikwijls aan de herkomst en nationaliteit worden gehecht. „De ze kinderen die afkomstig zijn uit de vier hoeken van de aarde, zijn de le vende symbolen van een werkelijk menselijke bi-oederschap, die geba seerd moet zijn op verdraagzaamheid, onderling begrip en liefde", zo ver klaart zij. Alle kinderen zijn wette lijk geadopteerd en dragen de naam Bouillon. Josephine Baker is namelijk getrouwd met de voormalige orkest leider Jo Bouillon. Opvoeding De kinderen krijgen, voor zover zij daaraan toe zijn, huisonderwijs. Zij leren daarbij verschillende talen, hoewel er voornamelijk Frans ge sproken wordt. Als zij ongeveer twaalf jaar zijn, wil mevrouw Baker de kinderen naar hun eigen land la ten gaan om scholen te bezoeken en eventueel later een universitaire loopbaan te volgen. Er blijft dan ech ter een nauw onderling contact be staan. In de vakanties zullen zij na melijk steeds naar huis komen. De verzorging en do opvoeding van haar regenboogkindcren er zijn er met blanke, bruine, zwarte, rode en gele huidkleur vergen veel geld. Zij heeft er speciaal zeven men sen voor in dienst, onder wie een dokter, een onderwijzer en drie kin derverzorgsters. De kosten van haar gezin bedragen zelfs meer dan zij oorspronkelijk voorzichtig geraamd had. Vandaar, dat zij onlangs op 53- jarige leeftijd het moedige besluit nam nadat zij in 1956 afscheid van de planken had genomen om opnieuw in een Parijs theater te gaan optreden. „Les Mi'andes mag niet verloren gaan", zegt zij. Onder de bewonderende blikken van duizenden leden van de Shell Junior Club ontving ieder regenboogkind een paai- echt-Hollandse klompen, waarbij de idealistische kunstenares zelf niet vergeten werd. Alle jongens van Josephine Bakers gezin werden de trotse eigenaar van kleine Indi aanse wigwams, een tent met hun naam erop. Het enige meisje, Mari anne, kreeg een pop in Zeeuws kos tuum. Wat minder opvallend is aan Josephine Baker bovendien een gift overhandigd. Weer expositie in Brouwershaven Burgemeester J L. van Leeuwen van Brouwershaven opende zaterdagmid dag de zesde schilderijententoonstel ling, ingericht in het uit 1599 date rende raadhuis. In de raadszaal boven zijn 26 schilderijen geëxposeerd, die zijn vervaardigd in de jaren rond 1600. De Dienst voor 's Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen te 's-Gravcnhage stelde deze collectie welwillend be schikbaar. In de benedenzaal epepo- seert de jonge onderwijzer-schilder Peter Hendrik van Veelen, geboren te Arnhem en thans wonende te Zon- nemaire, 36 schilderijen, tekeningen, gouaches en plastieken. Burgemeester Van Leeuwen toonde zich bijzonder verheugd, dat ook dit jaar weer deze tentoonstelling kan worden gehouden. Vervolgens gaf de heer Van Leeuwen een korte uiteen zetting over het tentoongestelde, waarna de genodigden de expositie bezichtigden. De tentoonstelling zal gedurende de gehele maand augustus geopend zijn. ip de foto: De schilder Van Veelen geeft een toelichting, met o.a. burge meester Van Leeuwen als aandachti ge toehoorder.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 8