PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Spoedig initiatief van Stockholm-blok voor economische associatie verwacht Australië maakt KLM- dienst met jets mogelijk Stranden in Zeeland zijn veilig BILT Vijf E.E.G.-landen bereid positief te reageren S. J. VAN DEN BERGH, MINISTER VAN OORLOG, VRAAGT ONTSLAG 202e jaargang - no. 178 Dagblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: P. v. d. Velde en P. B. den Boer. Adjunct: W de Pagter. Hoofdredacteur: W. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 68 cent per week 7.00 p. kw.; fr p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Vrijdag 31 juli 1959 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm Mlnim. p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advértentles (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 61, teL 3841; Goes, L. Voretstr. 63, tel, 2475 {b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9. tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zterikzee. red. tel. 2425 adm. tel. 3094. Nederland vóór politieke integratie, maar tegen blokvorming (Van onze Haagse redacteur) In Nederlandse diplomatieke kringen wordt verwacht, dat de zeven landen die zich kortelings hebben verbonden in de economische associatie van het zg. Stockholm-blok op korte termijn een officiële demarche zullen ondernemen bij de zes E.E.G.-landen om een economische associatie tus sen deze twee blokken tot stand te brengen. Volgens informatie uit dezelfde bron kan voor zeker worden aangenomen, dat vijf van de zes E.E.G.-landen reeds op dit ogenblik bereid zijn posi tief te reageren op deze nieuwe pogingen om een Europese Economische Associatie (een aangepaste vrijhandelszone) te vormen. Bovendien be staat de indruk dat er enige voorzichtige aanwijzingen zijn die erop zou den kunnen wijzen, dat er zich in Frankrijk zekere wijzigingen aan het voltrekken zijn, die een nieuw gesprek over een Europese economische associatie niet bij voorbaat uitzichtloos zullen maken. De Nederlandse regeling heeft de tot standkoming van het Stockholm-blok van de aanvang af met de grootst mogelijke belangstelling en niet zon der bezorgdheid gevolgd. Met name de laatste fase van de vorming van het blok, waarin Groot-Biittannië aan Denemarken zeer verregaande concessies heeft gedaan op het ge bied van de invoerrechten op Deense Namen In deze vakantiedagen, nu iedereen zijn huis verlaat om ergens an ders grote en nauwelijks verwach te vreugden te zoeken, stuit men nog al eens op bieden, die de weg kwijt zijn. De weg in de meest letterlijke zin van het woord, want zij wandelen of rijden in halfbekende steden en dorpen langs onbekende straten en paden. Vanzelfsprekend zijn vriendelijke mensen steeds bereid deze dolende vakantiegangers op het goede pad te helpen. Daarbij valt het dan wel op hoe deze zoekers vaak worstelen met de namen van straten, wegen en pleinen. Ze spreken de namen ver keerd uit of ze vergeten de helft en ze verhaspelen de andere helft, kort om: niet het aanduiden van het rech te pad, maar het verstaan van de naam is de grootste puzzel. En dat is niet alleen zo in Nederland, dat is precies even vermoeiend in Pa rijs, in Londen en de rest van West- Europa. Het is wel zeker, dat de gemeen tebesturen van dit werelddeel eeuwenlang aan de straatnamen weinig aandacht hebben geschonken. Ze dachten, dat ze belangrijker din- fen te doen hadden. 'as in de vorige eeuw begon men zich wat meer om de straatnamen te bekommeren en in de twintigste eeuw kwam er echt systeem in. Er ont stonden 'toen vogelwijken, bloemen- wijken, schilderswijken, zeehelden buurten enz. Minder nette straatnamen uit het ver leden werden verwijderd en alles werd braaf en degelijk. De tijd, dat men ergens in een Duits wijnstadje een straat de „Besoffene Gasse" durfde te. noemen was radicaal voorbij Toch wanneer men op een va kantiereisje in onbekende steden en dorpen, de typische namen leest, die nog uit het verleden stam men, dan doen die oude namen heel wat pittiger en origineler aan, dan de hedendaagse. Dat hebben sommige gemeentebesturen in Nederland be grepen en nu is er sedert kort een soort revolutie in de straatnamen ont ketend. Men wil af van de bloemen en de vruchten, van de nauwelijks be kende dichters en schilders uit de achttiende eeuw. Men wil geen lanen en geen straten meer, maar terug naar plaatsaandui dingen. De gemeente Den Haag zal straks een wijk hebben, waar zestien duizend zielen zullen huizen, die op zulke plekken zullen vertoeven als „Haver kamp", Amberliorst" enz Het gemeentebestuur van Leeuwar den is ook al gegrepen door deze naamsvernieuwing. Het wilde de Westindische buurt in die gemeente omdopen, maar de bewoners hebben bezwaar. Het bleek plotseling, dat ze gehecht waren aan de Arubastraat- enz. Ook in andere gemeenten is men door de „betere-straatnamen-drift" gegre pen. Men wil namen met fantasie men wil niet langer huizen in een Industriestraat of een Tand wielstraat men wil allerwege als een adelaar wonen op een horst, als een ridder in een burg... als een vakantieganger in een „kamp". Het ziet er naar uit, dat deze drift zich geleidelijk van alle Nederlandse gemeenten meester zal maken. Daarbij past dan een enkele opmer king: zorg, dat de nieuwe namen be grijpelijk zijn voor iedereen en ook gemakkelijk' uit te spreken zijn. Dat vereenvoudigt het vragen naar de weg als de ene helft van Nederland tijdens de vakantie op bezoek is hij de andere helft van Nederland landbouwprodukten heeft geleid tot een toeneming van de bezorgdheid van Den Haag, maar tevens tot een versterking van de overtuiging, dat een handelsoorlog tussen de twee blokken dient te worden vermeden, en dat een algemene economische associatie in Europa meer dan ooit gewenst is. Minister Luns heeft in verband met deze gesprekken tijdens zijn lang durig verblijf in Genève reeds tal rijke besprekingen over deze kwestie gevoerd met zijn Franse, Duitse, Zwitserse, Italiaanse en Belgische ambtgenoten. Wij hebben aanleiding om aan te nemen, dat de minister van buiten landse zaken besloten heeft de vraagstukken van de Europese po litiek geheel in eigen hand te houden, ook al zal binnenkort de benoeming van een staatssecretaris van buitenlandse zaken wel tege moet kunnen worden gezien. Sinds kort is er nu een nieuw ele ment in deze Europese kwesties ge komen door het Italiaanse initiatief om te komen tot de instelling van een politiek bureau van de zes lan den in Parijs. Dit initiatief is niet in alle hoofdsteden van de zes landen met enthousiasme ontvangen en uit bevoegde bronnen is ons gebleken dat ook de gevoelens van de Neder landse regering nogal gereserveerd zijn. Een alleszins bevoegde zegs man verklaarde ons, dat de Neder landse regering tegen het denkbeeld in de vorm waarin Italië het heeft gegoten, en waarin Parijs het wel het meest acceptabel acht, nogal principiële bezwaren heeft. In feite, aldus onze zegsman, komt de instelling van een politiek bureau, zoals Italië dat thans wenst, neer op een nieuw soort van Europese en tente, een blokvorming waarbij men zich steeds heeft te realiseren dat zij noodzakelijkerwijze tegen anderen zal zijn gericht. Van integratie is in dergelijke opzet geen sprake. Het is in feite niet an ders dan een coördinatie van de bui tenlandse politiek van enkele landen. Politieke integratie is iets heel an ders. Zij omvat niet alleen de bui tenlandse politiek van de betrokken landen, zij richt zich integendeel veel meer naar binnen en zou dan ook slechts kunnen geschieden in de vorm van de instelling van gemeen schappelijke organen van min of meer bovennationale aard, waarin voor de zes landen tezamen het be leid zou moeten worden bepaald. Daarbij is dan ook noodzakelijker wijze nodig, dat de betrokken landen afstand moeten doen van delen van OM REDENEN VAN PERSOONLIJKE AARD Ook staatssecretarissen gaan (zoals gebruikelijk) heen De minister van defensie, de heer S. J. van den Bergh, heeft gisteren aan H. M. de Koningin verzocht, hem eervol ontslag te willen verlenen als minister van defensie, teneinde hem bij de be handeling van een particuliere aangelegenheid volkomen vrij heid van beweging te geven. Het besluit van minister Van den Bergh om zijn portefeuille beschik baar te stellen houdt verband'met het feit, dat zijn naam is genoemd als partij in een echtscheidingsprocedure die een zakenman in Californië aan hangig heeft gemaakt. Deze zakenman heeft de Nederlandse minister van oorlog aangewezen als partij die hem aanleiding heeft gege ven zich van zijn echtgenote te laten scheiden. De vrouw van de zakenman is kortelings na een verblijf van de Nederlandse minister in de Verenigde Staten met haar kinderen naar Ne derland vertrokken. De Californische zakenman heeft thans aan de recht bank gewaagd die kinderen onder zijn hoede te stellen. In de buitenlandse pers heeft deze delicate zaak zeer grote aandacht ge trokken. De minister heeft daaruit afgeleid, dat het ongewenst was zijn publieke taak voort te zetten, zolang zijn particuliere aangelegenheid hem geen volkomen vrijheid van beweging- laat. Het ligt in de bedoeling dat, na in williging van de ontslagaanvrage door H. M. de Koningin, de minister-pre sident, minister van algemene zaken voorlopig ad interim de portefeuille van defensie zal beheren, in afwach ting van de benoeming van een nieu we bewindsman. De staatssecretarissen van defensie (van oorlog en van marine) hebben eveneens hun ontslagaanwage bij H.M. de Koningin ingediend. Dit is een normaal gevolg van het aftreden van een minister, aangezien zijn op volger vrij zal moeten zijn in de keu ze van zijn staatssecretarissen. Mr. H. van Riel opvolger? Over de opvolging van minister Van den Bergh wordt uiteraard druk ge speculeerd. Twee oplossingen worden voor de hand liggend geacht. Ervan uitgaande dat de V.V.D. weer de kan didaat voor deze functie zal leveren gaan de gedachten uit naar mr. H. van Riel, het lid van de Eerste Ka mer dat al bij herhaling voor deze portefeuille is genoemd omdat hij op het terrein van defensie zich in de Kamer grote bekendheid heeft ver worven. Maar ook naar de minister van verkeer en waterstaat, mr. Kort hals, die tijdens de kabinetsformatie ook voor deze portefeuille van defen sie is genoemd. In dit laatste geval zou er dan een nieuwe minister voor verkeer en waterstaat uit de V.V.D. rangen moeten worden aangetrokken Ogenschijnlijk liggen de papieren ';<n mr. Van Riel. die thans in het buitenland vertoeft, het gunstigst. VAN DEN BERGH hun eigen soevereiniteit, die dan op deze gemeenschappelijke organen zouden moeten overgaan. In de Ita liaanse opzet, aldus onze zegsman, is daar geen sprake van. (Zie slot pag. 9 kol. 6) Zes gouden sterren voor Europese gemeenschappen f§ De voorzitters van de uitvoe- rende organen van de Europese Gemeenschappelijke Markt, Euratom en de Europese Ge- meenschap voor Kolen en Staal hebben een gemeenschappelijk embleem voor de drie organisa- ties aanbevolen: zes in een cirkel gelegen gouden sterren L- H die de zes leden voorstel- len tegen een azuurblauwe achtergrond. M Dit embleem is geïnspireerd op dat van de Raad van Europa: twaalf gouden sterren in een H cirkel tegen een azuren ach- tergrond. NIEUW AKKOORD Tweede dienst op Sidney geweigerd (Van onfce Haagse redacteur) Den Haag, donderdag. De Neder lands-Australische luchtvaartonder handelingen, die sedert maandag In lïfiu Haag worden gevoerd hebben donderdag tot principiële overeen stemming tussen de twee delegaties geleid. Het nieuwe akkoord dat in de Ir. Den Hollander algemeen voorzitter Ned. Werkgevers In de gisteren gehouden ledenverga dering van het „Verbond van Neder- landsehe Werkgevers" te Utrecht is besloten tot de instelling van een presidium, om het mogelijk te ma ken, dat de taak van de voorzitter over meerdere leden van het dage lijks bestuur kan worden verdeeld. Het algemeen bestuur heeft tot al gemeen voorzitter benoemd dr. ir. F. Q. den Hollander. Hij neemt dus de leiding over van ir. A. J. Engel, die na het overlijden van de heer Twijn- stra tot voorzitter werd benoemd. Reeds bij zijn benoeming had de heer Engel te kennen gegeven, in verband met zijn drukke werkzaamheden, het voorzitterschap slechts voor korte tijd te kunnen bekleden. De heer Engel is in dezelfde vergadering van het algemeen bestuur benoemd tot lid van het presidium. loop van vrijdag in een verdragtekst zal worden uitgelegd geeft Neder land en de K.L.M. niet datgene waarop sedert twee jaar is gehoopt. Australië heeft er niet in toegestemd een tweede KJL.M.-dienst per week op Sidney toe te staan. Toch wordt door de Nederlandse onderhandelaars de bereikte over eenstemming bevredigend ge noemd, omdat de nieuwe regeling het de K.L.M. mogelijk zal maken op economisch verantwoorde wijze jetvliegtuigen in te zetten op de luchldienst van Nederland via Biak naar Sidney. De voorwaarden welke Australië in het luchtvaartakkoord van 1951 had doen opnemen waren zó beperkend dat de K.LM. met geen mogelijkheid straalvliegtuigen met een capaciteit van 113 tot 149 passagiers op Sidney kon laten vliegen, omdat de vervoers- voorwaarden niet toelieten meer dan 28 passagiers per vliegtuig in Austra lië binnen of uit te vliegen, al moch ten binnenkomende vliegtuigen naar Australië wel met Nederlandse emi granten worden opgevuld. Het nieuwe akkoord staat aanzienlijk betere mogelijkheden toe, zodat het Douglas DC-8 straalvliegtuig zonder verlies op het traject Biak-Sidney kan worden ingezet. Dat neemt niet weg, dat een Australische weigering om twee vluchten toe te staan in Den Haag met teleurstelling is ontvangen. De Australische stelling is echter dat de Australische regering met deze nieuwe overeenkomst al zeer gene reus tegenover Nederland is, omdat de Australische luchtvaartmaatschap pij nu eenmaal geen aanspraken op wederkerige luchtrechten op Neder land doet gelden. Maar reddingsbrigade is nodig DE STRANDEN IN ZEELAND zijn veiliger dan in de rest van Nederland... Dat is een uitspraak, die niet alleen door V.V.V.- propagandisten ijverig gehanteerd wordt, maar die ook wordt gezegd door de deskundigen van een bond met een bijzonder wijdlopige naam: de Koninklijke Nederlandsche Bond tot het Redden van Drenkelingen. Waarom zijn die stranden in Zeeland zoveel veiliger? Het antwoord is simpel: omdat in deze provin cie de verraderlijke rijen zandbanken voor de kust vrijwel overal ontbreken. Voor de kusten van Noord- en Zuid-Holland liggen die banken in lange ketens voor de kust en in de diepe zwinnen en muien tussen deze banken trekt het water gevaarlijk.... Verwonderlijk is het dus niet, dat langs de Zeeuwse stranden slechts zelden een zwemmer in zee getrok ken wordt, terwijl aan de kusten van Noord- en Zuid-Holland regel matig de reddingsbrigades in actie moeten komen, zwemmend of met hun vlugge vaartuigjes. Vreemd genoeg zijn in Zeeland, dat bijkans omringd wordt door het zeewater, de reddingsbrigades voornamelijk ingesteld op redden in binnenwa terZeereddingen komen hier slechts sporadisch voor! Toch zal niemand ook in het vei lige Zeeland het nut van een goed georganiseerde reddingsbri gade kunnen bestrijden. Want ook in deze provincie worden de stran den steeds drukker en zondag liad nog weer een jonge Brabander, die bij Westduin (Koudekerkc) onder water verdween, zijn leven te dan ken aan de toevallige aanwezig heid van een Utrechter, die red dend kon zwemmen en die boven dien in het bezit was van een E.HJS.O.-diploma. Dit geval be wijst, dat het ook aan de Zeeuwse stranden bij topdrukte noodzake lijk Is, dat leden van een reddings brigade patrouilleren. En dat ge beurt thans helaas slechts bij uit zondering Voor de oorlog was dat anders: met name langs de Walcherse kust lie pen 'leden van de Vlissingse en Middelburgse reddingsbrigade pa trouille. Maar de belangstelling voor deze reddingsbrigades van de Koninklijke Nederlandsche Bond tot het Redden van Drenkelingen liep steeds terug. En nu houden de leden van de reddingsbrigade al leen nog op verzoek een oogje in het zeil. En met name aan het Koudekerkse strand wordt door een strandterras-exploitant dit ver zoek nog al eens gedaan, omdat op dit strand vrijwel ieder red dingsmiddel ontbreekt. Niettemin heeft de Koninklijk Ne derlandse Bond tot het Redden van Drenkelingen een goede hoop, dat er weer meer reddingsbrigades in Zeeland zullen komen. Nu zijn er alleen nog brigades in Vlissingen, Middelburg en Terneuzen. Overal in Zeeland stationneert genoemde bond echter de bekende oranje kleurige reddingsvletten-met-bui- tenboordmotor. Vlissingen heeft drie van deze vletten, Middelburg twee en Terneuzen één. Maar ook elders in deze provincie zijn deze vletten gestationneerd. Enkele voorbeelden: in de districten Kloos- terzande 2, Aardenburg 3, Veere 1, Arnemuiden 1, Vrouwenpolder 1, Souburg 2. Kruiningen 1. In de meeste plaatsen, waar geen reddingsbrigades zijn, krijgt de B.B. deze vletten onder haar be rusting, maar in een enkele plaats beheert de brandweer deze vaar tuigjes. De bond verwacht nu, dat zich mettertijd rond deze vletten die bedoeld zijn om ingezet te wor den bij een eventuele watersnood,' maar waarmee nu al geoefend mag worden zich nieuwe red dingsbrigades zullen vormen. Op initiatief van Heinz Deutsch, een jonge Oostenrijkse kunstenaar, wordt gedurende de maanden juli en augus tus in Steinbruch St.-MargaYethen (Oostenrijk) een symposium gehou den voor Europese beeldhouwers. De werken van de kunstenaar worden ter plaatse aan particulieren en in stellingen te koop aangeboden. Alle beeldhouwers, onder wie de Amster dammer Hans Verhulst (foto), heb ben in de open lucht een prachtig atelier gevonden. |iiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii| Man erfde één dollar H Ben rijke vrouw in San Fran- risco heeft het grootste deel II van haar miljoenen onderne- H H ming na haar dood bestemd voor de oprichting van een fonds ter nagedachtenis van haar hond „Bingo". Haar echt- genoot moest het doen met één dollar precies. Dit is gebleken H toen het testament van me- vrouw Amy Bachman, die vo- dg jaar overleed, dezer dagen H werd gepubliceerd. lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiF Het weer in Europa Volgens de weerrapporten avond 7 uur: Den Helder, regenbui Ypenburg, regen Vlissingen, zwaar bewolkt Eelde, regenbui De Bilt, zwaar bewolkt Twente, onweer Eindhoven, regen Zuid-Limburg, regen Helsinki, zwaar bewolkt Stockholm, zwaar bewolkt Oslo, onbewolkt Kopenhagen, zwaar bewolkt Aberdeen, zwaar bewolkt Londen, zwaar bewolkt Amsterdam, regenbui Brussel, geheel bewlokt Luxemburg, half bewolkt Parijs, onweer Bordeaux, licht bewolkt Grenoble, regen Nice, licht bewolkt Berlijn, regenbui Frankfort, onweer München, regen ZUrlch, regenbui Genève, zwaar bewolkt Locarno, onweer Wenen, onweer Innsbruck, regen Belgrado, onbewolkt Athene, onbewolkt Rome, onbewolkt Ajaccio, onbewolkt Madrid, licht bewolkt Mallorca, zwaar bewolkt Lissabon, licht bewolkt 19 gr. 19 gr. 20 gr. 22 gr. 16 gr. 17 gr. 13 gr. 19 gr. 21 gr. 24 gr. 22 gr. 22 gr. 14 gr. 19 gr. 16 gr. 20 gr. 17 gr. 20 gr. 22 gr. 24 gr. 32 gr. 24 gr. 21 gr. 16 gr. 20 gr. 21 gr. 24 gr. 23 gr. 15 gr. "33 gr. 31 gr. 31 gr. 28 gr. 32 gr. 32 gr. 30 gr. VERWACHT. Geldig tot hedenavond NOORDWESTELIJKE WIND Aanhoudend koel weer met veel be wolking en enkele buien. Matige, af en toe krachtige noordwestelijke wind. VERWACHTING VOOR DE ZEEUWSE STRANDEN (Van onze weerkundige medewerker) Vandaag nog koel strandweer met vrij veel bewolking en nog een kleine kans op een bui. Matige wind tussen noordwest en noord. Temperatuur 's middags 18 a 19 graden Celsius. Vooruitzichten: tegen het weekend wat beter strandweer met meer zon nige perioden. ZON EN MAAN 1 augustus Zon op 5.00 onder 20.32 Maan op 2.12 onder 18.02

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 1