PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Spoedig initiatief van Stockholm-blok voor
economische associatie verwacht
Australië maakt KLM-
dienst met jets mogelijk
Stranden in Zeeland zijn veilig
BILT
Vijf E.E.G.-landen bereid positief te reageren
S. J. VAN DEN BERGH, MINISTER
VAN OORLOG, VRAAGT ONTSLAG
202e jaargang - no. 178
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: P. v. d. Velde en P. B.
den Boer. Adjunct: W de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 68 cent per
week 7.00 p. kw.; fr p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 31 juli 1959
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm Mlnim. p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advértentles (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C.. Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 61, teL 3841; Goes, L. Voretstr. 63, tel, 2475 {b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9. tel. 20; Temeuzen, Brouwerijstraat 2; Zterikzee. red. tel. 2425 adm. tel. 3094.
Nederland vóór politieke
integratie, maar tegen blokvorming
(Van onze Haagse redacteur)
In Nederlandse diplomatieke kringen wordt verwacht, dat de zeven landen
die zich kortelings hebben verbonden in de economische associatie van
het zg. Stockholm-blok op korte termijn een officiële demarche zullen
ondernemen bij de zes E.E.G.-landen om een economische associatie tus
sen deze twee blokken tot stand te brengen.
Volgens informatie uit dezelfde bron kan voor zeker worden aangenomen,
dat vijf van de zes E.E.G.-landen reeds op dit ogenblik bereid zijn posi
tief te reageren op deze nieuwe pogingen om een Europese Economische
Associatie (een aangepaste vrijhandelszone) te vormen. Bovendien be
staat de indruk dat er enige voorzichtige aanwijzingen zijn die erop zou
den kunnen wijzen, dat er zich in Frankrijk zekere wijzigingen aan het
voltrekken zijn, die een nieuw gesprek over een Europese economische
associatie niet bij voorbaat uitzichtloos zullen maken.
De Nederlandse regeling heeft de tot
standkoming van het Stockholm-blok
van de aanvang af met de grootst
mogelijke belangstelling en niet zon
der bezorgdheid gevolgd. Met name
de laatste fase van de vorming van
het blok, waarin Groot-Biittannië
aan Denemarken zeer verregaande
concessies heeft gedaan op het ge
bied van de invoerrechten op Deense
Namen
In deze vakantiedagen, nu iedereen
zijn huis verlaat om ergens an
ders grote en nauwelijks verwach
te vreugden te zoeken, stuit men nog
al eens op bieden, die de weg kwijt
zijn. De weg in de meest letterlijke
zin van het woord, want zij wandelen
of rijden in halfbekende steden en
dorpen langs onbekende straten en
paden.
Vanzelfsprekend zijn vriendelijke
mensen steeds bereid deze dolende
vakantiegangers op het goede pad te
helpen.
Daarbij valt het dan wel op hoe
deze zoekers vaak worstelen met
de namen van straten, wegen en
pleinen. Ze spreken de namen ver
keerd uit of ze vergeten de helft en
ze verhaspelen de andere helft, kort
om: niet het aanduiden van het rech
te pad, maar het verstaan van de
naam is de grootste puzzel.
En dat is niet alleen zo in Nederland,
dat is precies even vermoeiend in Pa
rijs, in Londen en de rest van West-
Europa.
Het is wel zeker, dat de gemeen
tebesturen van dit werelddeel
eeuwenlang aan de straatnamen
weinig aandacht hebben geschonken.
Ze dachten, dat ze belangrijker din-
fen te doen hadden.
'as in de vorige eeuw begon men
zich wat meer om de straatnamen te
bekommeren en in de twintigste eeuw
kwam er echt systeem in. Er ont
stonden 'toen vogelwijken, bloemen-
wijken, schilderswijken, zeehelden
buurten enz.
Minder nette straatnamen uit het ver
leden werden verwijderd en alles werd
braaf en degelijk.
De tijd, dat men ergens in een
Duits wijnstadje een straat de
„Besoffene Gasse" durfde te. noemen
was radicaal voorbij
Toch wanneer men op een va
kantiereisje in onbekende steden
en dorpen, de typische namen
leest, die nog uit het verleden stam
men, dan doen die oude namen heel
wat pittiger en origineler aan, dan de
hedendaagse. Dat hebben sommige
gemeentebesturen in Nederland be
grepen en nu is er sedert kort een
soort revolutie in de straatnamen ont
ketend. Men wil af van de bloemen
en de vruchten, van de nauwelijks be
kende dichters en schilders uit de
achttiende eeuw.
Men wil geen lanen en geen straten
meer, maar terug naar plaatsaandui
dingen.
De gemeente Den Haag zal straks een
wijk hebben, waar zestien duizend
zielen zullen huizen, die op zulke
plekken zullen vertoeven als „Haver
kamp", Amberliorst" enz
Het gemeentebestuur van Leeuwar
den is ook al gegrepen door deze
naamsvernieuwing. Het wilde de
Westindische buurt in die gemeente
omdopen, maar de bewoners hebben
bezwaar. Het bleek plotseling, dat ze
gehecht waren aan de Arubastraat-
enz.
Ook in andere gemeenten is men door
de „betere-straatnamen-drift" gegre
pen.
Men wil namen met fantasie
men wil niet langer huizen in
een Industriestraat of een Tand
wielstraat men wil allerwege als
een adelaar wonen op een horst, als
een ridder in een burg... als een
vakantieganger in een „kamp".
Het ziet er naar uit, dat deze drift
zich geleidelijk van alle Nederlandse
gemeenten meester zal maken.
Daarbij past dan een enkele opmer
king: zorg, dat de nieuwe namen be
grijpelijk zijn voor iedereen en ook
gemakkelijk' uit te spreken zijn. Dat
vereenvoudigt het vragen naar de
weg als de ene helft van Nederland
tijdens de vakantie op bezoek
is hij de andere helft van Nederland
landbouwprodukten heeft geleid tot
een toeneming van de bezorgdheid
van Den Haag, maar tevens tot een
versterking van de overtuiging, dat
een handelsoorlog tussen de twee
blokken dient te worden vermeden,
en dat een algemene economische
associatie in Europa meer dan ooit
gewenst is.
Minister Luns heeft in verband met
deze gesprekken tijdens zijn lang
durig verblijf in Genève reeds tal
rijke besprekingen over deze kwestie
gevoerd met zijn Franse, Duitse,
Zwitserse, Italiaanse en Belgische
ambtgenoten.
Wij hebben aanleiding om aan te
nemen, dat de minister van buiten
landse zaken besloten heeft de
vraagstukken van de Europese po
litiek geheel in eigen hand te
houden, ook al zal binnenkort de
benoeming van een staatssecretaris
van buitenlandse zaken wel tege
moet kunnen worden gezien.
Sinds kort is er nu een nieuw ele
ment in deze Europese kwesties ge
komen door het Italiaanse initiatief
om te komen tot de instelling van
een politiek bureau van de zes lan
den in Parijs. Dit initiatief is niet in
alle hoofdsteden van de zes landen
met enthousiasme ontvangen en uit
bevoegde bronnen is ons gebleken
dat ook de gevoelens van de Neder
landse regering nogal gereserveerd
zijn. Een alleszins bevoegde zegs
man verklaarde ons, dat de Neder
landse regering tegen het denkbeeld
in de vorm waarin Italië het heeft
gegoten, en waarin Parijs het wel
het meest acceptabel acht, nogal
principiële bezwaren heeft.
In feite, aldus onze zegsman, komt
de instelling van een politiek bureau,
zoals Italië dat thans wenst, neer op
een nieuw soort van Europese en
tente, een blokvorming waarbij men
zich steeds heeft te realiseren dat zij
noodzakelijkerwijze tegen anderen
zal zijn gericht.
Van integratie is in dergelijke opzet
geen sprake. Het is in feite niet an
ders dan een coördinatie van de bui
tenlandse politiek van enkele landen.
Politieke integratie is iets heel an
ders. Zij omvat niet alleen de bui
tenlandse politiek van de betrokken
landen, zij richt zich integendeel
veel meer naar binnen en zou dan
ook slechts kunnen geschieden in de
vorm van de instelling van gemeen
schappelijke organen van min of
meer bovennationale aard, waarin
voor de zes landen tezamen het be
leid zou moeten worden bepaald.
Daarbij is dan ook noodzakelijker
wijze nodig, dat de betrokken landen
afstand moeten doen van delen van
OM REDENEN VAN PERSOONLIJKE AARD
Ook staatssecretarissen gaan
(zoals gebruikelijk) heen
De minister van defensie, de
heer S. J. van den Bergh, heeft
gisteren aan H. M. de Koningin
verzocht, hem eervol ontslag te
willen verlenen als minister van
defensie, teneinde hem bij de be
handeling van een particuliere
aangelegenheid volkomen vrij
heid van beweging te geven.
Het besluit van minister Van den
Bergh om zijn portefeuille beschik
baar te stellen houdt verband'met het
feit, dat zijn naam is genoemd als
partij in een echtscheidingsprocedure
die een zakenman in Californië aan
hangig heeft gemaakt.
Deze zakenman heeft de Nederlandse
minister van oorlog aangewezen als
partij die hem aanleiding heeft gege
ven zich van zijn echtgenote te laten
scheiden. De vrouw van de zakenman
is kortelings na een verblijf van de
Nederlandse minister in de Verenigde
Staten met haar kinderen naar Ne
derland vertrokken. De Californische
zakenman heeft thans aan de recht
bank gewaagd die kinderen onder
zijn hoede te stellen.
In de buitenlandse pers heeft deze
delicate zaak zeer grote aandacht ge
trokken. De minister heeft daaruit
afgeleid, dat het ongewenst was zijn
publieke taak voort te zetten, zolang
zijn particuliere aangelegenheid hem
geen volkomen vrijheid van beweging-
laat.
Het ligt in de bedoeling dat, na in
williging van de ontslagaanvrage door
H. M. de Koningin, de minister-pre
sident, minister van algemene zaken
voorlopig ad interim de portefeuille
van defensie zal beheren, in afwach
ting van de benoeming van een nieu
we bewindsman.
De staatssecretarissen van defensie
(van oorlog en van marine) hebben
eveneens hun ontslagaanwage bij
H.M. de Koningin ingediend. Dit is
een normaal gevolg van het aftreden
van een minister, aangezien zijn op
volger vrij zal moeten zijn in de keu
ze van zijn staatssecretarissen.
Mr. H. van Riel opvolger?
Over de opvolging van minister Van
den Bergh wordt uiteraard druk ge
speculeerd. Twee oplossingen worden
voor de hand liggend geacht. Ervan
uitgaande dat de V.V.D. weer de kan
didaat voor deze functie zal leveren
gaan de gedachten uit naar mr. H.
van Riel, het lid van de Eerste Ka
mer dat al bij herhaling voor deze
portefeuille is genoemd omdat hij op
het terrein van defensie zich in de
Kamer grote bekendheid heeft ver
worven. Maar ook naar de minister
van verkeer en waterstaat, mr. Kort
hals, die tijdens de kabinetsformatie
ook voor deze portefeuille van defen
sie is genoemd. In dit laatste geval
zou er dan een nieuwe minister voor
verkeer en waterstaat uit de V.V.D.
rangen moeten worden aangetrokken
Ogenschijnlijk liggen de papieren
';<n mr. Van Riel. die thans in het
buitenland vertoeft, het gunstigst.
VAN DEN BERGH
hun eigen soevereiniteit, die dan op
deze gemeenschappelijke organen
zouden moeten overgaan. In de Ita
liaanse opzet, aldus onze zegsman,
is daar geen sprake van.
(Zie slot pag. 9 kol. 6)
Zes gouden sterren voor
Europese gemeenschappen
f§ De voorzitters van de uitvoe-
rende organen van de Europese
Gemeenschappelijke Markt,
Euratom en de Europese Ge-
meenschap voor Kolen en Staal
hebben een gemeenschappelijk
embleem voor de drie organisa-
ties aanbevolen: zes in een
cirkel gelegen gouden sterren L-
H die de zes leden voorstel-
len tegen een azuurblauwe
achtergrond. M
Dit embleem is geïnspireerd op
dat van de Raad van Europa:
twaalf gouden sterren in een
H cirkel tegen een azuren ach-
tergrond.
NIEUW AKKOORD
Tweede dienst op
Sidney geweigerd
(Van onfce Haagse redacteur)
Den Haag, donderdag. De Neder
lands-Australische luchtvaartonder
handelingen, die sedert maandag In
lïfiu Haag worden gevoerd hebben
donderdag tot principiële overeen
stemming tussen de twee delegaties
geleid. Het nieuwe akkoord dat in de
Ir. Den Hollander algemeen
voorzitter Ned. Werkgevers
In de gisteren gehouden ledenverga
dering van het „Verbond van Neder-
landsehe Werkgevers" te Utrecht is
besloten tot de instelling van een
presidium, om het mogelijk te ma
ken, dat de taak van de voorzitter
over meerdere leden van het dage
lijks bestuur kan worden verdeeld.
Het algemeen bestuur heeft tot al
gemeen voorzitter benoemd dr. ir. F.
Q. den Hollander. Hij neemt dus de
leiding over van ir. A. J. Engel, die
na het overlijden van de heer Twijn-
stra tot voorzitter werd benoemd.
Reeds bij zijn benoeming had de heer
Engel te kennen gegeven, in verband
met zijn drukke werkzaamheden, het
voorzitterschap slechts voor korte tijd
te kunnen bekleden. De heer Engel
is in dezelfde vergadering van het
algemeen bestuur benoemd tot lid
van het presidium.
loop van vrijdag in een verdragtekst
zal worden uitgelegd geeft Neder
land en de K.L.M. niet datgene
waarop sedert twee jaar is gehoopt.
Australië heeft er niet in toegestemd
een tweede KJL.M.-dienst per week
op Sidney toe te staan.
Toch wordt door de Nederlandse
onderhandelaars de bereikte over
eenstemming bevredigend ge
noemd, omdat de nieuwe regeling
het de K.L.M. mogelijk zal maken
op economisch verantwoorde wijze
jetvliegtuigen in te zetten op de
luchldienst van Nederland via Biak
naar Sidney.
De voorwaarden welke Australië in
het luchtvaartakkoord van 1951 had
doen opnemen waren zó beperkend
dat de K.LM. met geen mogelijkheid
straalvliegtuigen met een capaciteit
van 113 tot 149 passagiers op Sidney
kon laten vliegen, omdat de vervoers-
voorwaarden niet toelieten meer dan
28 passagiers per vliegtuig in Austra
lië binnen of uit te vliegen, al moch
ten binnenkomende vliegtuigen naar
Australië wel met Nederlandse emi
granten worden opgevuld.
Het nieuwe akkoord staat aanzienlijk
betere mogelijkheden toe, zodat het
Douglas DC-8 straalvliegtuig zonder
verlies op het traject Biak-Sidney
kan worden ingezet. Dat neemt niet
weg, dat een Australische weigering
om twee vluchten toe te staan in Den
Haag met teleurstelling is ontvangen.
De Australische stelling is echter dat
de Australische regering met deze
nieuwe overeenkomst al zeer gene
reus tegenover Nederland is, omdat
de Australische luchtvaartmaatschap
pij nu eenmaal geen aanspraken op
wederkerige luchtrechten op Neder
land doet gelden.
Maar reddingsbrigade is nodig
DE STRANDEN IN ZEELAND zijn veiliger dan in de rest van
Nederland... Dat is een uitspraak, die niet alleen door V.V.V.-
propagandisten ijverig gehanteerd wordt, maar die ook wordt
gezegd door de deskundigen van een bond met een bijzonder
wijdlopige naam: de Koninklijke Nederlandsche Bond tot het
Redden van Drenkelingen. Waarom zijn die stranden in Zeeland
zoveel veiliger? Het antwoord is simpel: omdat in deze provin
cie de verraderlijke rijen zandbanken voor de kust vrijwel overal
ontbreken. Voor de kusten van Noord- en Zuid-Holland liggen
die banken in lange ketens voor de kust en in de diepe zwinnen
en muien tussen deze banken trekt het water gevaarlijk....
Verwonderlijk is het dus niet, dat
langs de Zeeuwse stranden slechts
zelden een zwemmer in zee getrok
ken wordt, terwijl aan de kusten
van Noord- en Zuid-Holland regel
matig de reddingsbrigades in actie
moeten komen, zwemmend of met
hun vlugge vaartuigjes. Vreemd
genoeg zijn in Zeeland, dat bijkans
omringd wordt door het zeewater,
de reddingsbrigades voornamelijk
ingesteld op redden in binnenwa
terZeereddingen komen hier
slechts sporadisch voor!
Toch zal niemand ook in het vei
lige Zeeland het nut van een
goed georganiseerde reddingsbri
gade kunnen bestrijden. Want ook
in deze provincie worden de stran
den steeds drukker en zondag liad
nog weer een jonge Brabander, die
bij Westduin (Koudekerkc) onder
water verdween, zijn leven te dan
ken aan de toevallige aanwezig
heid van een Utrechter, die red
dend kon zwemmen en die boven
dien in het bezit was van een
E.HJS.O.-diploma. Dit geval be
wijst, dat het ook aan de Zeeuwse
stranden bij topdrukte noodzake
lijk Is, dat leden van een reddings
brigade patrouilleren. En dat ge
beurt thans helaas slechts bij uit
zondering
Voor de oorlog was dat anders: met
name langs de Walcherse kust lie
pen 'leden van de Vlissingse en
Middelburgse reddingsbrigade pa
trouille. Maar de belangstelling
voor deze reddingsbrigades van de
Koninklijke Nederlandsche Bond
tot het Redden van Drenkelingen
liep steeds terug. En nu houden de
leden van de reddingsbrigade al
leen nog op verzoek een oogje in
het zeil. En met name aan het
Koudekerkse strand wordt door
een strandterras-exploitant dit ver
zoek nog al eens gedaan, omdat
op dit strand vrijwel ieder red
dingsmiddel ontbreekt.
Niettemin heeft de Koninklijk Ne
derlandse Bond tot het Redden van
Drenkelingen een goede hoop, dat
er weer meer reddingsbrigades in
Zeeland zullen komen. Nu zijn er
alleen nog brigades in Vlissingen,
Middelburg en Terneuzen. Overal
in Zeeland stationneert genoemde
bond echter de bekende oranje
kleurige reddingsvletten-met-bui-
tenboordmotor. Vlissingen heeft
drie van deze vletten, Middelburg
twee en Terneuzen één. Maar ook
elders in deze provincie zijn deze
vletten gestationneerd. Enkele
voorbeelden: in de districten Kloos-
terzande 2, Aardenburg 3, Veere 1,
Arnemuiden 1, Vrouwenpolder 1,
Souburg 2. Kruiningen 1.
In de meeste plaatsen, waar geen
reddingsbrigades zijn, krijgt de
B.B. deze vletten onder haar be
rusting, maar in een enkele plaats
beheert de brandweer deze vaar
tuigjes. De bond verwacht nu, dat
zich mettertijd rond deze vletten
die bedoeld zijn om ingezet te wor
den bij een eventuele watersnood,'
maar waarmee nu al geoefend
mag worden zich nieuwe red
dingsbrigades zullen vormen.
Op initiatief van Heinz Deutsch, een
jonge Oostenrijkse kunstenaar, wordt
gedurende de maanden juli en augus
tus in Steinbruch St.-MargaYethen
(Oostenrijk) een symposium gehou
den voor Europese beeldhouwers. De
werken van de kunstenaar worden
ter plaatse aan particulieren en in
stellingen te koop aangeboden. Alle
beeldhouwers, onder wie de Amster
dammer Hans Verhulst (foto), heb
ben in de open lucht een prachtig
atelier gevonden.
|iiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiii|
Man erfde één dollar
H Ben rijke vrouw in San Fran-
risco heeft het grootste deel
II van haar miljoenen onderne- H
H ming na haar dood bestemd
voor de oprichting van een
fonds ter nagedachtenis van
haar hond „Bingo". Haar echt-
genoot moest het doen met één
dollar precies. Dit is gebleken
H toen het testament van me-
vrouw Amy Bachman, die vo-
dg jaar overleed, dezer dagen
H werd gepubliceerd.
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllliiF
Het weer in Europa
Volgens de weerrapporten
avond 7 uur:
Den Helder, regenbui
Ypenburg, regen
Vlissingen, zwaar bewolkt
Eelde, regenbui
De Bilt, zwaar bewolkt
Twente, onweer
Eindhoven, regen
Zuid-Limburg, regen
Helsinki, zwaar bewolkt
Stockholm, zwaar bewolkt
Oslo, onbewolkt
Kopenhagen, zwaar bewolkt
Aberdeen, zwaar bewolkt
Londen, zwaar bewolkt
Amsterdam, regenbui
Brussel, geheel bewlokt
Luxemburg, half bewolkt
Parijs, onweer
Bordeaux, licht bewolkt
Grenoble, regen
Nice, licht bewolkt
Berlijn, regenbui
Frankfort, onweer
München, regen
ZUrlch, regenbui
Genève, zwaar bewolkt
Locarno, onweer
Wenen, onweer
Innsbruck, regen
Belgrado, onbewolkt
Athene, onbewolkt
Rome, onbewolkt
Ajaccio, onbewolkt
Madrid, licht bewolkt
Mallorca, zwaar bewolkt
Lissabon, licht bewolkt
19 gr.
19 gr.
20 gr.
22 gr.
16 gr.
17 gr.
13 gr.
19 gr.
21 gr.
24 gr.
22 gr.
22 gr.
14 gr.
19 gr.
16 gr.
20 gr.
17 gr.
20 gr.
22 gr.
24 gr.
32 gr.
24 gr.
21 gr.
16 gr.
20 gr.
21 gr.
24 gr.
23 gr.
15 gr.
"33 gr.
31 gr.
31 gr.
28 gr.
32 gr.
32 gr.
30 gr.
VERWACHT.
Geldig tot hedenavond
NOORDWESTELIJKE WIND
Aanhoudend koel weer met veel be
wolking en enkele buien. Matige, af
en toe krachtige noordwestelijke
wind.
VERWACHTING VOOR DE
ZEEUWSE STRANDEN
(Van onze weerkundige medewerker)
Vandaag nog koel strandweer met
vrij veel bewolking en nog een kleine
kans op een bui. Matige wind tussen
noordwest en noord. Temperatuur
's middags 18 a 19 graden Celsius.
Vooruitzichten: tegen het weekend
wat beter strandweer met meer zon
nige perioden.
ZON EN MAAN
1 augustus
Zon op 5.00 onder 20.32
Maan op 2.12 onder 18.02