Vijftig jaar geleden „rondde" Vlissinger Kaap Hoorn OPA HARMSEN GEEFT DE JEUGD VRIJ BAAN HEINZ SANDWICH SPREAD 'S VERVALST BRITS GELD VAN NAZI'S GEVONDEN now made in Holland with imported tobaccos lH Opa Hurmse uit Amsterdam, III die in goede gezondheid de 70 g| jaar heeft gehaald, loopt dit- I maal voor de achtste maal in de Nijmeegse Vierdaagse. Opa komt elke keer keurig op tijd aan de eindstreep, maar gunt zich onderweg wel af en toe een ogenblik verdiende rust. Hier wuift hij naar de jeugd, die hem passeert. de nieuwe bpoodbelegglng VRIJDAG 24 JULI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MIDDELPOT 0.98 GROTE POT 1.45 „ALLE DAGEN BRUINE BONEN Het driemast-zeilschip Margari ta", waarmee de heer Hoek uit Vlissingen als vijftienjarige knaap rond Kaap Hoorn voer. Regeringscommissie: geen complot in Njassaland De onderzoekcommissie die de Britse regering Instelde na de heftige onge regeldheden van februari in Njassa land en Bhodesië is tot de conclusie gekomen, dat er in deze gebieden geen groot complot van Afrikaanse nationalisten om door middel van massamoord aan de macht te komen heeft bestaan. Het bestaan van zulk een complot was destijds het argu ment waarmee de regering van Rho- desië en van Engeland de scherpe maatregelen zoals het uitroepen van de noodtoestand tegenover de oppo sitie verdedigden. In het rapport van de onderzoekcom missie, die onder leiding stond van rechter sir Patrick A. Devlin, staat nu: „Wij hebben het bewijsmateriaal zoals het werd aangevoerd voor het bestaan van een. samenzwering tot massamoord verworpen. Wij hebben geen enkel gedetailleerd plan voor massamoord en terreur ontdekt". Maar verder staat in het rapport dat de toestand op de dag, dat de nood toestand werd afgekondigd van dien aard was, dat de regering van Njas saland voor de keuze stond in te grij pen of af te treden. Het uitroepen van de noodtoestand was gerechtvaar digd, omdat de regering niet in staat was met de troepen die haar ter be schikking stonden onder de omstan digheden van dat ogenblik de orde te handhaven zonder speciale maat regelen. Daarnaast wordt weer opgemerkt, dat wel niet iedereen zijn goedkeu ring zal geven aan de mate waarin en de wijze waarop de regering van Njassaland van haar bevoegdheden gebruik maakte. Advertentie; Maar voor een afdeling van de Amicalevoelt hij niets (Van onze speciale verslaggever) WANNEER ER IEMAND het aloude lied, getiteld „Alle dagen bruine bonen is ook zo lekker niet" met volle over tuiging zou kunnen zingen, dan is dat ongetwijfeld de beer A. Hoek in Vlissingen. Rond vijftig jaar geleden beeft bij zich wat je noemt „tegen gegeten" aa die peulvruchten. Dat was aan boord van de driemaster „Margarite", een kloek zeilschip, waarmee Hoek als vijftienjarige jongeling Kaap Hoorn „rondde". Op die anderhalf jaar oude reis is het toen gebeurd, dat het menu gedurende 37 dagen drie maal per dag -uit bruine bonen bestond. „Ik lust ze nog niet", verklaart de nu 66-jarige h^r Hoek en het klinkt zéér geloofwaardig! Hij „rondde" Kaap Hoorn en dat was de aanleiding voor een ge sprek met de heer Hoek. In Ne derland is namelijk kort geleden het initiatief genomen tot oprich ting van een afdeling der in Frankrijk sinds 1937 bestaande „Association Amicale Internatio nale" des Capitains au Long Courts Cap Hornier", kortweg „Ami cale" genoemd. Er zijn zeelui in verenigd, die in het verleden Kaap Hoorn, ook wel Stormkaap ge noemd, gerond hebben. In Neder, land vond men nog een vijftigtal zeelieden, die dit wapenfeit in hun vaandel kunnen schrijven en een van hen is de heer Hoek, die nu al weer ron<* tien jaar aan de wal verblijft als gepensioneerd zee- loods. Een resoluut man, die zijn meningen in besliste bewoordin gen kenbaar maakt en die aan net initiatief van de oud-Kaap- Roomers A. C. Metzelaar, Van Vulpen, E. Zeegers en Cellosse, samen met de hoofdredacteur van het scheepvaartmaandblad „De Blauwe Wimpel", Anthony van Kampen, maar weinig woorden wijdt. „Ik zie er het nut niet van in. Ze zijn al begonnen met het op trekken van een muur (er zijn drie categoriën: gezagvoeders, zij die gezagvoerder werden en pas sagiers) en bovendien: die men sen kennen elkahr helemaal niet. De meesten waren vijftien, zestien jaar, toen ze rond de Kaap voe ren en ze hebben elkaar nooit ontmoet". Nee, de heer Hoek ziet niet zo veel in die „Kaap-vereniging". Er is geen enkele band, meent hij. In Frankrijk, waar men destijds veel zeilvaart had, zon dat anders iig- en. Allemaal jongens „We waren allemaal nog jongens" herhaalt hij peinzend en duikt dan op uitdrukkelijk verzoek in zijn herinnering om nog eens na te gaan, hoe dat destijds allemaal ging. Na zijn debuut als „zee man" op 14-iarige leeftijd te heb ben gemaakt op het stoomschip „Maasstad" monsterde Arie Hoek in september 1909 nu dus vijf tig jaar geleden alsknaap van 15 jaar op het zeilschip „Marga rita". Aanvankelijk was dit schip eigendom van een Engelse maat schappij, maar het was toen net verkocht aan een grote, maar nogal zuinige Noorse rederij, die volstond met een bemanning van 18 koppen, inplaats van de beno digde 26 man. Bovendien verkoch ten ze in Middelburg, waar het schip lag, de lier aan een opko per. Laden en lossen kon zonder zo'n Instrument ook wel, meende men. Wel d&t ondervond de beman ning. Om één klein voorbeeld te noemen: in Zuld-Amerika moest 3000 ton steenkool in lichters ge lost worden. Dat duurde zes we ken Harde leerschool Het was een harde leerschool, de zeilvaart. Achttien man aan boord, onder wie de kapitein, twee stuurlui, een zeilmaker, de tim merman, de kok en..,, vijf knapen van veertien, vijftien jaar. Dag en nacht in touw aan de zeilen en laden en lossen. De voedsel voorziening ging erg eenvoudig, soms 37 dagen bruine bonen, drie maal per dag zoet water werd mondjesmaat verstrekt. „Een ei had ik op die reis niet gezien. Toen we op de thuisreis in Fal mouth lagen, kocht ik er twaalf tegelijk en ze waren rap verdwe nen", herinnert de heer Hoek zich.... De gage? Achttien hele guldens per maand. Op 2 september 1909 vertrok de „Margarita"; in maart 1911 keerde het driemast-volschip in Advertentie GARANTIE: volledige vergoeding door Uw leverancier, indien een Heinz 57 product niet voldoet. Antwerpen terug na een reis, die voerde naar o.m. Pensecola, Bue nos Aires, New Castle (Austra lië), Chili en Falmouth. En tij dens dat anderhalf jaar durende tripje werd dan Kaap Hoorn ge rond. Sober logboek Reeds als vijftienjarige hield Arie Hoek een soort logboek bij; een nu vergeeld schrift, waarin de knaap nauwgezet de bijzonderhe den over koers en windsterkte bij hield. Het passeren van Kaap Hoorn is er ook in te vinden, in enkele sobere aantekeningen: „Kaap Hoorn". Vrijdag 23 december (1910) maak ten wij de voor en kruisrail vast en was de k eva 's morgens O.N. O., doch 's avonds veranderde de koers en stuurden wij N.O.O. met vierkant gebraste ra's. Za terdag 24 december stuurden wij N.O. t. O. tot zondagmorgen, toen wij bij den wind brasten en om half vijf het eiland Dego de Ma ria passeerden, dat zestig mijl van Kaap Hoorn ligt 's Avonds tegen 8 uur kregen wij de wind meer achterlijk en brasten wij op. De koers was N.N.O. Zondag le kerstdag 's avonds passeerden wij Kaap Hoorn". „Ja en wat moet je daar nou verder over vertellen?", verzucht de heer Hoek nu na een lang en intensief zeemansleven, waarin hij o.m. als zeeloods In 1940 naar Engeland uitweek en gedurende do oorlogsjaren wel andere staal tjes van zeemanschap heeft ver richt dan het passeren van Kaap Hoorn al gebeurde dat dan in 1910 en met een zeilschip. En over die tocht met dat zeilschip ant woordt hij op een typische leken- vraag „of het toen nog gestormd heeft", met een veelzeggend: „Och meneertje...." Een Duitse expeditie heeft op de bo-1 dem van het Toplitz-meer in Oos tenrijk een grote hoeveelheid ver valste Britse vijfponds-biljetten ge vonden. Dit geld werd tijdens de laatste oorlog door de Gestapo ver vaardigd voor de geheime agenten in het buitenland en ook werd er aan gedacht het in grote hoeveel heden naar Engeland te brengen om de Britse geldmarkt te onder mijnen. De expeditie, uitgerust door een groot geïllustreerd blad in West-Duits- land, zocht de bodem van het meer af met een onderwater-televisieca mera. Eerst werden enkele kisten met munitie gevonden, maar later kwam ook een kist met bankbiljet ten te voorschijn. Het hout van de kisten was zo verrot, dat zij niet in hun geheel naar boven gebracht konden worden. Een van de bank biljetten werd echter reeds aan het Oostenrijkse ministerie van bin nenlandse zaken overhandigd. Ook Scotland Yard werd van de vondst in kennis gesteld. Men zoekt nu nog door naar de clichés waar mee de biljetten gedrukt werden. In totaal werden nu achttien kisten gevonden. Er waren enkele kleine bij met postzegels met een afbeel ding van Stalin erop en het op schrift „jood is oorlog". De goed uitgeruste expeditie had de steun van de voormalige com mandant van het marine-centrum dat bij het Toplitz-meer gwestigd was. Het was bekend, dat de Gestapo tij dens de oorlog een grootscheepse vervalsing van Brits geld op touw had gezet. Eerst werd druk uitge oefend op de ,Reichsbank" om dit valse geld te produceren, maar toen de bank officieel weigerde daarbij betrokken te worden, bracht de Ge stapo een aantal van de beste ex perts op het gebied van geldverval- sing bijeen in een concentratiekamp en gaf hun de opdracht te zorgen voor Britse bankbiljetten. Na enkele maanden konden de ex perts pondbiljetten leveren die niet van de echte te onderscheiden wa ren. Volgens betrouwbare berich ten werd de laatste tijd van de oorlog 400.000 pond per maand geproduceerd. Vlak voor de capitula tie werden alle gevangen die bij de vervalsingsoperatie, „Action Bern- hard" genoemd, betrokken waren geweest, gedood. Alle clichés en verder materiaal verdwenen spoor loos. De Amerikanen hebben na de oorlog ook in het Toplitz-meer ge zocht, maar zonder succes. Een onafhankelijke commissie heeft de regering van Singapore geadviseerd, de diploma's van de Chinese Nanjang-unl- versiteit niet te erkennen, omdat het peil van het onderwijs te laag is. De ïfanjang- universiteit is de trots van de Chinese gemeenschap van Singapore. Ongeval aan Vlaardingse haven eist mensenleven Gistermiddag omstreeks half vijf is bij het havenbedrijf Vlaardingen- oost een ernstig bedrijfsongeval ge beurd, waarbij een arbeider werd ge dood en een ernstig gewond. De 62-jarige E. C. Kuy en de 31-jari- ge M. H. J. Tieben. waren bezig met het oppompen van een gerepareerde band van een reservewiel van een der mobiele kraanwagens. Toen de band op ongeveer 4% atmosfeer was ge pompt sprong de ijzeren borgring vanachter het ijzeren, velglint van daan, tengevolge waarvan de rubber band vrij kwam en uit elkaar sprong. Kuy werd evenals Tieben door de ijzeren borgring aan het gelaat ge troffen; een derde arbeider, de 34- jarige H. Ploeg, werd door de lucht druk tegen een muur geworpen. Kuy bekwam zulke verwondingen, dat hij even later ter plaatse over leed. Tieben is met een zware, her senschudding, een hoofdwond en een shock in het algemeen, ziekenhuis op genomen. Ploeg werd slechts licht ge- Wond. Ontwikkelingskernen in Noord-Holland aangewezen Ten behoeve van het probleemgebied oostelijk West-Friesland (N.-Hol- land) zijn thans de plaatsen Enkhui zen, Hoorn en Medemblik aangewe zen als kernen, die bij de stimule ringsactiviteiten in het kader van het regionale industrialisatiebeleid be trokken zullen zijn. Dit blijkt uit een bekendmaking van de minister van economische zaken in de Nederlandse staatscourant van heden. Hierin wordt nl. medegedeeld, dat de premie- en prijsreductieregeling „bevordering industrialisatie ontwikkelingskernen" van 16 april 1959 ook voor deze plaats zal gelden. AVAILABLE IN LIMITED QUANTITIES ONLY

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7