Verplichte keuring van auto's zal niet kunnen uitblijven klankbord GEVANGENISSTRAFFEN GEËIST TEGEN ONTAARDE OUDERS Maughan won Blériot-race CENTRAAL BUREAU (60 JAAR) HOUDT JEUGDPRÏJSVRAAG TIJDENS NIXONS AANKOMST HEKELDE KROESJTSJEW V.S. VRIJDAG 24 JULI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT A. G. BOOST (A.N.W.B.) IN ENSCHEDE: Kwart van de handremmen niet in orde; vele andere gebreken Gebrek aan verantwoordelijkheidszin van een groot aantal auto-eige naars zal er waarschijnlijk toe leiden, dat een verplichte keuring van motorrijtuigen niet zal kun nen uitblijven. De A.N.W.B. be treurt dit in hoge mate, maar de resultaten van technische keurin gen wijzen onherroepelijk in die richting. Deze mededeling deed de heer A. G. Boost, directeur wegen en verkeer van de A.N.W.B., gisteren tijdens de opening vaü een nieuw techno- station te Enschede. Deze verplichte keuring zou verme den kunnen worden, indien men over de gehele linie meer zorg voor de toestand van zijn voertuig zou hebben. Voor zover kan wor den nagegaan is het aantal onge lukken, dat uitsluitend te wijten is aan technische gebreken, ver moedelijk 20 tot 30 van het totaal, doch de gevolgen ervan zijn doorgaans het meest fataal. Negen techno-stations en drie tech- no-mobielen keurden in de eerste helft van dit jaar zevenduizend automobielen op vrijwillige aan melding der eigenaren. Ruim 3000 stuks of 43 vertoonde gebreken aan de voctrem; van 255 wagens verkeerde deze voetrem in gevaar lijke toestand. Bijna een kwart van de handremmen was niet in orde, waarvan ruim 20 totaal versleten. De stuur inrichtingen van 2600 der zeven duizend personenautos bleken niet in orde; 150 daarvan waren in geheel ontoelaatbare staat. Meer dan de helft van de gekeurde wagens had een of meer banden met een totaal versleten loopvlak, namelijk minder dan een mm dik rubber op het canvas, met can- vasbreuken enz. Deze gegevens, aldus de heer Boost, stemmen vrijwel overeen met de uitkomsten van vroegere enquê tes. De gevonden ernstige gebre ken waren van dien aard, dat daardoor elk ogenblik een onge luk zou hebben kunnen gebeuren. Gemiddelde nog slechter Deze cijfers van in vrijwilligheid ter keuring aangeboden wagens doen vermoeden, aldus de heer Boost, dat de gemiddelde staat van on derhoud van het totale Nederland se autopark (650.000 stuks) nog slechter is dan de gevonden cij fers, ofschoon een vrij groot aan tal automobilisten de wagens pe riodiek door garagehouders laat onderhouden. Het spreekt welhaast vanzelf, dat auto's uit de jaargangen 1950 '54 de meeste gebreken zouden vertonen. De praktijk leert ech ter, dat ook de auto's uit de jaar gangen 1955 en '56 hoge percen tages gebreken hebben. Deze wagens vindt men het meest in de tweedehandshandel. Alleen al in 1958 gingen 160.000 auto's in andere handen over. Het ligt naar mening van ir. J. van Roosevelt, chef van de technische dienst van de A.X.W.B., voor de hand, dat een verplichte keuring alleen maar voor een deel van het wagenpark tot een bepaalde jaar gang kan worden voorgeschreven. De keuring van 160 wagens per dag (40.000 per jaar) op veiligheid en bedrijfszekerheid, zou een in vestering voor een keuringssta tion van 300.000 nodig maken. De totale keuringscapaciteit van de A.N.W.B.-stations is op het ogenblik in totaal 20.000 per jaar. Met de verplichte keuring zal boven dien een flinke administratieve rompslomp gepaard gaan. Het lijkt echter steeds meer nodig tot verplichte keuring te komen. ROTTERDAMSE RECHTBANK Vierjarig kind werd bont en blauw geslagen 30 juli (Slot van pag. 1) andere beleidstaken (cultuur, maat schappelijk werk b.v.) in het gedrang zullen komen, zo verklaarde hij toen. Men mag dus vaststellen, dat het „durven" hier toch wel een bijzonder groot risico met zich meebrengt. Dat risico kan alleen verminderd worden door medewerking van het rijk. Die medewerking zal worden gevraagd, zo delen Gedepu teerden mede, maar reeds nu ver klaren zij. dat het rijk „niet erg toegankelijk voor deze zaak is". Daardoor 'komt het woord „gedurfd" in een wel zeer bepaalde belichting te staan. Gelukkig behoeven de Staten nog geen besluit te nemen, want het gaat hier slechts om een beleidsvisie, neergelegd in een interim-rapport, dus geenszins om voorstellen. Ware dat wél het geval, dan zou het woord „durven" onder de huidige omstan digheden toch wel geïnterpreteerd moeten worden als „waaghalzerij". Het lijkt ons dei-halve dit alles overwegend niet uitgesloten, dat bij de openbare discussies over de onderhavige nota, volgende week in de Staten, van de zijde der Staten leden met grote nadruk gevraagd zal worden om het rijk reeds nu in deze gehele kwestie te betrekken. Want Gedeputeerden zelf hebben hier het verband gelegd tussen deze plan nen en de begrotingspositie van de provincie. Het gaat hier niet alleen meer om een verkeersverbinding, maar tevens om het gehele voorzie- nlngenpeil der provincie Er is nóg een reden, waarom de Sta tenleden naar alle waarschijnlijkheid met deze vraag zullen komen. Op 30 juli immers, zo is tijdens de vori ge Statenzitting medegedeeld, zullen Gedeputeerden met minister Kort hals twee reeds lang aan de orde zijnde punten bespreken: de veerta- rieven en de vaste verbinding over de Westerschelde. Welnu, nu Gedepu teerden hun „Oosterschelde-kaarten" op tafel hebben gelegd, is het opval lend dat dit plan voor de noordelijke verbinding zo voortreffelijk past bij de twee andere met de minister te bespreken onderwerpen. Het ziet er naar uit. dat met de be windsman ditmaal niet over twee in cidentele onderwerpen kan en mag worden gesproken. Deze keer moet als een totaliteit aan de orde worden gesteld: de noord-zuidverbinding in de provincie Zeeland, alsmede de ver houding (dan wel taakverdeling) in dit opzicht tussen rijk en provincie. Pas als over dat laatste punt alles duidelijk is. kan Zeeland besluiten tot een „gedurfd" beleid. Anders wa re het „waaghalzerij". SCHEREN. In een vraaggesprek voor de BBC-televisie in Londen werd op Adlai Stevenson de veiwachte vraag afgevuurd: zou hij zich op nieuw kandidaat stellen voor de Amerikaanse presidentsverkiezing Stevenson antwoordde dat hij na tweemaal te zijn verslagen wel zijn bekomst heeft en voegde er'aan toe: „trouwens, er is ook veel tegen het presidentschap. Het beste argument is wel dat men zich tweemaal per dag moet scheren". Een zaak, die maanden geleden de gemoederen nogal in beroering heeft gebracht, namelijk de ernstige mis handeling door ouders van hun vier jarig zoontje, heeft gistermiddag voor de rechtbank te Rotterdam ge diend. Veertien dagen heeft de recht bank genomen om zich te beraden op de eis van de officier van justitie: vijf jaar met aftrek tegen de vader, de 29-jarige fabrieksarbeider W. J. F. uit Rotterdam en vier jaar even eens met aftrek, tegen zijn 24-jarige in Hamburg geboren vrouw. De raadslieden van beide verdachten vroegen de rechtbank uiterste cle mentie te willen betrachten. De zaak was aan het rollen gekomen (zo bleek gistermiddag) toen de pre sident, mr. C. W. de Visser, twee rechercheurs ondervroeg) tóen op een dag in februari j.l. de ouders van de vrouw met een ernstig mishandeld kind bij de politie kwamen. De poli- tiearts, G. F. K. W. Meijboom, on derzocht meteen het ventje en zijn conclusie was „letterlijk bont èn blauw geslagen". De linkerarm en het linkerbeen waren gezwollen, de andere ledematen waren iets minder toegetakeld. Een foto toonde in de linkerarm en het linkerbeentje breu ken, die bezig waren te genezen. Het zwaarste letsel, aldus de arts, ver toonde de rug. De huid was daar van de onderlaag losgerukt, een wat hij noemde „vochtblaas" met gestold bloed had zich gevormd. Het op 18 juli 1955 geboren kereltje had verder ernstige bloedarmoede, waarschijn lijk tengevolge van bloedingen. Voor het eerst in zijn loopbaan kwam hij in aanraking met de uitdrukking „zwaar lichamelijk letsel toegebracht aan een kind door ouders, zo vertelde de politiearts. De dagvaarding zei, dat Wimpie, zo heette liet knulletje, door de ouders tegen het hoofd was gestompt. Hij was geslagen inet een pook, een broekriem en een deel van een stoel leuning, een stuk hout van bijna een pond. dat de moeder, aldus verklaar- j de dokter Meijboom, een „stokje" noemde. Niet zindelijk Het bleek, dat béiden het kind had den geslagen, de vrouw in iets min dere mate. En dat alles, zo zei later - mr. H. van Buuren, officier van jus titie in zijn requisitoir, omdat het kind niet zindelijk zou zijn. Wimpie was het voorkind van de vrouw, da. daags voor hun huwelijk door de man werd erkend. Toen de politi. tenslotte had ingegrepen en het kind j op het bureau, vervolgens in een zie- kenhuis en later in een pleeggezin werd opgènomén, was op één nacht na nooit iets van Wimpie? onzindelijkheid bespeurd. Achter.-"' heeft de vrouw toegegeven niet te hebben kunnen begrijpen, dat het ventje niet gestorven is, toen haar man het afranselde. De zenuwarts J. H. Plokker uit Leidschendam, achtte beide ver dachten volkomen toerekenings vatbaar. Op vragen van mr, A. J. Osinga, een der raadslieden, acht te hij de omstandigheden, waarin het echtpaar verkeerde van ver zachtende aard. Ze woonden met twee kinderen in bij een 75-jarige oude man, de stiefvader van de moeder van de man. Hoewel hij eigen „apartementen" had meen de hij het recht te hebben dag en nacht bij zijn onderhuurders in de kamer te verblijven. Bovendien ging hij zich aan alcohol te buiten, aldus de zenuwarts. De door de echtelieden toegebrachte verwondingen, zo zeide de officier, zijn een gevolg van maandenlang beulswerk van twee ontaarde men sen, die het in bepaalde martelkam pen tot ongekende hoogten hadden kunnen brengen. „Een ongepaste op merking" interrumpeerde mr. Osin ga. In het wetboek had de officier één straf gemist, die hier op de juis te plaats zou zijn, namelijk lijfstraf. Verdachten zeiden tenslotte nog spijt van het gebeurde te hebben. Tot wélke capriolen een rubberboot met buitenboordmotor wel in staat is toont deze foto van een nieuw soort bootje, de „Gemini", voor de Engelse strijdkrachten. Het vaartuig, dat wordt aangedreven door een bui tenboordmotor van 'i3 pk werd gede monstreerd op een tentoonsteïling van de Britse koninklijke marine in de Eastney-kazerne te Southseain het Engelse graafschap Hampshire. De motor heeft zo'n enorme kracht, dat de lichte Geminibijna geheel uit het water wordt getild. Majoor Charles Maugham van de Britse luchtmacht heeft in de Blé riot-race de eerste prijs ter waarde van 5000 pond (ruim 50.000 gulden) behaald. Zijn snelste tijd 40 minu ten 44 seconden maakt hij woens dag tussen de Are de Triomphe te Parijs en de Marble Arch te Londen. De tweede prijs in deze wedstrijd die elf dagen heeft, geduurd, gaat naar Eric Rylands, de eigenaar van een Britse particuliere luchtvaartmaat schappij, die zondag j.l. in 41 minu ten en 41 seconden van Londen naar Parijs kwam. Hij krijgt 2500 pond sterling. Kolonel Norman Ryder krijgt de der de prijs van 1500 pond. Deze officier van de Britse luchtmacht legde zon dag j.l. de afstand van Parijs naar Londen af in 42 minuten en 6 secon den. Colette Duval werd gediskwalificeerd De wedstrijdleiding van de Blériot- race heeft donderdagavond bekend gemaakt, dat de Franse mannequin en kampioene valschermspringen Co- lette Duval en haar echtgenoot Gil Delamare zich woensdag bij hun po gingen om het Britse record te bre ken, niet gehouden hebben aan het wedstrijdreglement en derhalve zijn gediskwalificeerd. Hun beste tijd was 43 minuten 51 seconden. Kolonel Ryder van de Britse lucht macht kwam gisteravond strompe lend bij decontrolepost bij de Lon- Drie vrouwen en drie jonge meisjes zijn om het leven gekomen bij een brand, welke heeft gewoed ifi een psychiatrische kliniek, gevestfigd in het kasteel Chesnaie bij het Franse stadje Blois. De foto toont brandweerlieden tijdens de blussing bij de voorgevel van het kasteel. Churchill en Callas op Onassis' jacht Het jacht van de Griekse scheepsmagnaat Aristoteles H Onassis is gisteren in Portofi- e§ H no, Italië, aangekomen. Aan boord bevinden zich sir Winston Churchill en echtge- note, Maria Menighinï-Callas Is an echtgenote en Elsa Max- well, die als gasten van het echtpaar Onassis een kruis- tocht over de Middellandse Zee maken. §f p Aan boord van het jacht „Sal- tillo" arriveerde de Spaanse troonpretendent, Juan de Bour- bon. Aan boord van een ander schip in de haven bevonden zich H prins Alvaro de Orleans Bour- H bon en prinses Carla. iiiill!lllllllllllllllllllll!!llll!lllllll!IIIIIIIIIlllllllllllllllllll!!!!!l!lllll!l!lllllll!!F dense Marble Arch aan. Hij had bij zijn tocht door Parijs een val van een motorfiets gemaakt, waardoor hij in een ziekenhuis terechtkwam. Met inbegrip van deze verloren tijd deed hij over de afstand ParijsLonden 7 uur en 25 minuten. „GROEI MEE MET DE E.E.G." Grootste importeur van voedergranen en veekoeken Vandaag bestaat de nationale coöpe ratieve aan- en verkoopvereniging voor de landbouw „Centraal Bureau" G.A. zestig jaar. Het ligt in de be doeling in oktober te Rotterdam een De conferentie van Transatlantische scheepvaartmaatschappijen voor perso- i nenvervoer hebben te New Vork een verlaging van tien procent van de pas sage voor emigranten naar de Verenigde Staten bekendgemaakt- Deze verlaging geldt voor I960 met uitzondering van de tijd van 1 juli tot 31 oktober. interne herdenkinsbijeenkomst te houden. Tevoren, in september, zal een prijsvraag voor platteiandsjon- geren worden uitgeschreven onder het motto „Groei mee met de E.E.G.". Aan een veertigtal, dat de beste op stellen inlevert, zal in 1960 of '61 bedoeld is twee groepen van 20 deel nemers te vormen een veertien daagse studiereis door de landen van de E.E.G. worden aangeboden. Na 1961 hoopt het Centraal Bureau nog drie van dergelijke studiereizen te organiseren. Het Centraal Bureau heeft in de 60 jaren van zijn bestaan een gestadige groei doorgemaakt. De geldomzet bedroeg in 1900 een half miljoen, in 1925 veertig miljoen, in het boekjaar 1948-'49 138 miljoen en in het nu per 30 juni afgesloten boekjaar 427 mil joen. Op liet gebied van voedergra nen en veekoeken meent het Cen traal Bureau zich tot de grootste im porteur te hebben ontwikkeld en wat de binnenlandse granen betreft tot de belangrijkste groothandelaar. Het beschouwt zich thans als een conglo meraat van groothandels-in- en ex portbedrijven. Wat de financiële positie aangaat, men beschikt thans over een eigen vermogen van circa 23 miljoen gulden. De aanschaffingswaarde van terreinen, gebouwen en ma chines bedraagt ongeveer 21 mil joen gulden, waarop circa negen miljoen werd afgeschreven. Hier bij moet er rekening mee worden gehouden, dat in de coöperatieve organisatie van het Centraal Bu reau de bedrijven, die in het ge hele land verspreid zijn, in han den zijn van de leden-verenigin gen. PREMIER NIET PRESENT; SPRAK IN SPORTPALEIS Het Wereldgebeuren De Zeven Toen hij in Oxford studeerde, in teresseerde Reginald Maudling zich maar matig voor politieke discussies. Men zegt dat hij in d® Oxford Union, die als een oefenge legenheid voor toekomstige politici geldt, maar één keer een rede heeft gehouden, en dat was nog maar een kleintje. Pas in de Tweede Wereld oorlog. toen hij onder meer als privé- secretaris fungeerde van de minister voor luchtvaart, sir Archibald Sin clair, en in de na-oorlogse door le vendige debatten gekenmerkte pe riode ging er een politiek pitje bij hem op, dat al spoedig aanwakker de tot een voortdurende innerlijke gloed. Zijn uitblinken in de filosofie en in de logica kwam hem in de jaren die volgden heel goed van pas. Ingewikkelde problemen op het ge bied van zijn specialiteit, de econo mie, wist hij zo duidelijk weer te ge ven dat ook oningewijden een ogen blik de indruk kregen dat ze zo klaar waren als een klontje. Alle redeneerkunst ten spijt heeft Maudling vorig jaar een blauw tje gelopen. Hij had snel car rière gemaakteerst als economisch deskundige op het bureau der con servatieve partij, later in ondermi nistersfuncties; van 1950 tot 1956 als minister voor de bewapenings industrie en sindsdien als paymaster- general: minister zonder portefeuille, belast met bijzondere opdrachten. Het was in dit ambt, dat hij in augustus 1957 werd belast met de be hartiging van kwesties met betrek king tot de instelling van een Euro pese vrijhandelszone. Met het vrij handelaanbod in de hand werd hij echter eind vorig jaar door de Euro- markt afgewezen. De zes Euromarkt- landen, die zich om politieke redenen lieten overstemmen door de eerste viool van Marianne, beperkten zich voorlopig ertoe, hun eigen gemeen schappelijke markt in te richten. Maudling bracht wat teleurgesteld maar als gewoonlijk zeer gelijkmoe dig verslag uit aan premier Macmil- lan en de andere ministers. Zij be seften dat bet niet aan zijn optreden mocht worden geweten dat het over leg was mislukt. Het idee van een vrijhandelszone, waar de leden alleen onderling hun tarieven verminderen maar tegenover de buitenwereld doen wat in hun in dividuele kraam te pas komt, was niet in overeenstemming met de be langen van het Franse protectionis tische economische nationalisme. En Engeland voelde zich door zijn betrekkingen met het Gemenebest aan handen en voeten gebonden voor de (wijd openstaande) poort van de Euromarkt. Als het die Euromarkt binnenging, zou het de „buitentarie ven" van deze gemeenschap moeten aannemen, en dat was teveel ge vraagd. Maudling heeft sindsdien niet stil gezeten. Het resultaat was de bijeenkomst die deze week in Salt-Sjöbaden, een badplaats in de buurt van Stockholm, werd gehouden. Negenenzeventig gedelegeerden van Groot-Brittannië, Zweden, Noorwe gen, Denemarken, Oostenrijk, Zwit serland en Portugal, kwamen daar in principe overeen, een „Kleine Vrij handelszone" te vormen. Het was on getwijfeld voornamelijk toe te schrij ven aan de politieke handigheid van de Britse paymaster-general, dat deze belangrijke zet werd gdaan op het schaakbord der Europese handelspo litiek. De onderlinge tariefafspraken van de Kleine Vrijhandelszone mogen niet worden verwaarloosd; kennelijk is het de bedoeling om „in de pas" te blij ven met de Euromarkt. Maar de bedoelingen gaan verder. De onderlinge handel van deze „Zeven" is niet van zo grote omvang als hun handel met de Euromarktlanden. En men kan dan ook niet genoeg nadruk leggen op de zin uit het vrijhandels- communiqué waarin staat, dat het doel zal zijn, spoedige onderhandelin gen met de Euromarkt en met de andere bij de Organisatie voor Euro pese Economische Samenwerking aangesloten landen te vergemakkelij ken. Engeland, dat belangrijke en dure concessies aan Denemarken heeft moeten doen om het tot toetre ding te bewegen, wil de Kleine Vrij handelszone ongetwijfeld gebruiken om druk te oefenen op de landen van de Euromarkt en op die manier toch nog een overeenkomst te bereiken. Maudling rekent erop, dat niet alleen in de Vrijhandelszone Denemarken telkens met toenaderingsverlangen zal omkijken naar de Euromarkt (waarheen tot dusver een groot deel van zijn voedselexporten ring) maar dat in de Euromarkt Duitsland en Nederland economisch genoodzaakt zulen worden, om bij Frankrijk aan te dringen op grotere soepelheid. Maudling heeft nu aan Macmillan ten overvloede bewezen, dat hij wat weet te bereiken als de omstandigheden een beetje meewerken. En voorlopig is hij nog niet uitgediscussieerd... Bezoeker schudde handen van omstanders Terwijl de Amerikaanse vice- president Nixon donderdag in Moskou aankwam, waar hij van daag de grote Amerikaanse ten toonstelling zal openen, deed de Sowjet-premier Kroesjtsjew in het sportpaleis een aanval op de Verenigde Staten in verband met de door de Amerikaanse re gering gesteunde „gebedsweek voor de volken in communisti sche gevangenschap en hun be vrijding daaruit". ;ze (door het Amerikaanse con- s goedgekeurde) gebedsweek wordt gehouden op hetzelfde tijdstip waarop een ontspanning in de inter nationale toestand is ingetreden en er vooruitzichten zijri' voor de tot standkoming van betere Russisch- Amerikaanse betrekkingen. Aan de ene kant openen de Verenigde Staten een tentoonstelling in Moskou en zij zenden hun vice-president hierheen om deze te openen, en aan de andere kant kondigen zij de een of andere gebedsweek voor volken in gevangen schap af", aldus Kroesjtsjew. Hij voegde hier aan toe: „Dit optre den der Amerikaanse Imperialisten en monopolisten kan slechts worden gekenschetst als een rechtstreekse in menging in onze binnenlandse aan gelegenheden". Samen leven of samen ondergaan Terwijl Kroesjtsjew in het Sport paleis tegen de Verenigde Staten uitviel, verklaarde Nixon na aan komst dat hij gekomen was ora uiting te geven aan de welgemeen de Amerikaanse vriendschap voor de Sowjet-Unie. Hij voegde hier echter aan toe: „Ernstige vraag stukken houden de Verenigde Sta ten en de Sowjet-Unie verdeeld. Een onopgelost blijven van deze problemen zou de vrede in gevaar kunnen brengen. Wij weten, dat een volgende oorlog geen overwin naars, doch slechts verliezers zal opleveren. Voor de eerste maal sinds de dageraad der beschaving is het punt bereikt waarop wij hetzij moeten leren tezamen te le ven, hetzij verenigd ten onder te gaan. Nixon verklaarde te hopen dat een ieder, die hij in Rusland zou ontmoe ten, vrijuit met hem zou spreken. Hij blijft tien dagen in de Sowjet- Unie. Driemaal zal hij een onderhoud met Kroesjtsjew hebben. De Ameri kaanse vice-president zal verscheide ne Russische steden bezoeken. Nixon c.s. werd op het Moskouse vliegveld van Wnoekowo verwelkomd door vice-premier Kozlow, die kort- j geleden de Verenigde Staten heeft bezocht. In de menigte Toen de groep auto's met Nixon en gevolg zich in beweging zette om naar Moskou te rijden, zag de vice-president achter het stations gebouw een menigte van enkele honderden Russen. Hij liet zijn auto stoppen, stapte uit en meng de zich onder de Russen de han den schuddend van mannen, vrou wen en kinderen. Hij vroeg om een tolk en onderhield zich met enkele Russen. Men verdrong zich om hem de hand te schudden. Toen hij naar zijn auto terugliep schudde Nixon zoveel handen als hij maar kon. REGINALD MAUDLING de sevenrijn ze»

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5