Rapport over W. Zeeuws-Vlaamse economische ontwikkeling ZUINIGHEIDSTRIOMPH VAN CITROEN PANHARD de zonnige RANG de ms/tapewif wm Hansaplast ZWEEFVLIEGTUIGEN LANDEN VAAK „TE HOOI EN TE GRAS" C00P. SUIKERFABRIEK TE SAS VAN GENT JUBILEERT ZATERDAG 18 JULI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 9 JONGEREN MOETEN EUfPLOOI KUNNEN VINDEN Opbloei van streek moet in regionaal verband aangepakt worden Vrijdagavond is tijdens een bijeenkomst in de Casinozaal le Breskens een bespreking gewijd aan het streekrapport over de economische ontwikke ling van West Zeeuwsch-Vlaanderen, dat op initiatief van de vereniging van B. en S. in deze streek is opgesteld door het E.T.I. voor Zeeland in samenwerking met een aantal Zeeuwse deskundigen op verschillend ge bied. Het rapport bevat naast een inventarisatie van wat de streek op diverse terreinen te bieden heeft een aantal verlangens, die als er aan wordt voldaan het welvaartsniveau van het gewest zullen ver hogen. Noodzakelijk hiervoor is een uitbreiding van de exploitatie van de bodemeïgenschappen, waardoor meer jongeren die thans tot vertrek uit de streek worden gedwongen kunnen worden gebonden en het zie lental toeneemt. Achtereenvolgens worden Sn het rapport de mogelijk heden van land- en tuinbouw, visserij, recreatie, verkeer en vervoer, industrie-ontwikkeling en arbeidsreserve aan de orde gesteld. Aan het begin wordt onder meer op- gemerkt, dat de economische ontwik keling van West Zeeuwsch-Vlaande ren de laatste jaren perspectieven biedt door de toenemende ontsluiting, waarvoor de veerdienst Breskens Vlissingen zeer illustratief is. Door de verbetering van de verkeersfactor is het noodzakelijk de problemen op regionale schaal en niet meer lokaal te stellen. Ten aanzien van de bevolking wordt opgemerkt, dat de groei van het zielental zeer gering is. Binnen dit kader heeft de bevol king zich meer op Oostburg en Breskens georiënteerd. Door ge brek aan welvaartsbronnen is 't vertrekoverschot groot, terwijl 't voornamelijk jongeren zijn, die vertrekken, waardoor de veroude ring sterker dan waar ook in Zee land voortschrijdt. LANDBOUW. De agrarische bedrijfstak in West Zeeuwsch-Vlaanderen kan over het geheel genomen gezond worden ge noemd. Betreffende de landbouw wordt in het rapport geconcludeerd, dat in het kader van de technische produktieomstandigheden plaatselijk verbetering van de ontsluiting (land- bouwwegen) gewenst is. Hoewel rond de Braakman verdroging op treedt, verwacht men, dat de in het najaar van 1958 tot stand gekomen sanering voor de betrokken boeren gunstig zal werken. Overigens laat de elektriciteitsvoorziening in de streek nog veel te wensen over. Voorts wordt opgemerkt, dat uit breiding van het agrarisch onderwijs zowel kwantitatief als kwalitatief, alsmede een bevordering van de fi nancieringsmogelijkheden wenselijk Is, hoewel het stimuleren van het be nutten van vreemde financiering, waardoor een te. exclusieve zelffinan ciering kan worden vermeden, nog urgenter is. Voor de tuinbouw (fruitteelt) ver dient het sterke aanbeveling de voor waarden optimaal te maken met be trekking tot afzet, transport en fi nanciering, terwijl bovendien de teeltregeling zou kunnen worden verzacht en de voorlichting geïnten siveerd. Voor de landbouw in de streek is het noodzakelijk, dat ook in de toekomst de arbeidsproduktivi- teit kan stijgen, hetgeen echter betekent, dat nog meer arbeids krachten moeten worden uitge stoten. Deze moeten dus opgevan gen worden door een goede beroe pen- en beroepskeuzevoorlichting en de ontwikkeling van niet-agra- rische werkgelegenheid. VISSERIJ. Voor de handhaving van een gezon de visserij wordt in het rapport een verbetering van de garnalenvloot dringend gewenst geacht. De Bres- kense vissers varen met kleine sche pen; enkele zijn zelfs te klein en zouden vervangen of uit de vaart nomen moeten worden. Met name voor de verder afgelegen visgronden zijn schepen van meer dan 50 ton nodig, die een motorvermogen heb ben van meer dan 200 pk. Daardoor wordt het wellicht ook mogelijk om evenals de Urker vissers even eens aan de haringvisserij te begin nen. Nu de visserij ïn Breskens met een tekort aan bemanning wor stelt, is mede hierom verdere me chanisatie van de visserij wenst. Daardoor wordt echter nog in sterkere mate dan thans het geval is, deskundige bediening en onderhoud noodzakelijk. In de scholing hiervoor kan de Vlis- sïngse visserijschcol voorzien. Voor de noodzakelijke aanschaf van moderner materiaal noemt het rapport een kredietregeling door de overheid gewenst. TOERISME. Om de toeneming van het toerisme, economisch gezien van grote bete kenis voor de streek, mogelijk te maken, dient een aantal voorzienin gen te worden getroffen. In het rap port wordt vooral gewezen op de douw van moderne logiesaccommoda- tie als bungalows en caravanterrei nen, de inrichting van een jachtha ven te Breskens en de aanleg van een goede verbindingsweg langs de kust. Voorts dient de accommodatie zich te richten op het sociale toeris me. Gezien de spankracht van de bin nenscheepvaart in het totaal van de vervoersconcurrentie en de be tekenis van de binnenscheepvaart voor de streek, wordt het in het rapport wenselijk geacht om de havens van Breskens en Hoofd plaat aanzienlijk heter te outil leren en de toegang voor grotere schepen te realiseren. In dit ver hand wordt liet noodzakelijk ge acht de Breskense haven uit te breiden met de ruimte, die vrij komt van de oude veerhaven. WERKGELEGENHEID. Eetreffende de werkgelegenheid en de arbeidsvoorziening wordt opge merkt, dat het aantal landarbeidex-s sinds 1930 met ruim 40 gedaald is, terwijl volgens het L.E.I. de werk gelegenheid in de land- en tuinbouw in de komende tien jaar met 11 zal afnemen. Daarom is het, ook voor de landbouw, aan te bevelen tot industrievestiging te komen, zodat West Zeeuwsch-Vlaanderen zijn be volking kan vasthouden. Door het sterke agrarische karakter komt het gebied niet in aanmerking voor de vestiging van zware indu strie. Wel wordt gedacht aan toeleverings bedrijven voor de landbouw en lichte metaalindustrie. Als vestigingsplaats voor industriële bedrijven ligt Bres kens het gunstigst en om diverse re denen wordt in het rapport de aan- wijziging van Breskens als ontwik kelingskern dan ook zeer wenselijk geacht. N.C.R.V. in Zierikzee met „Gelijk oversteken" Radiospel voor veilig verkeer Geertje Legemater uit Zierikzee was donderdagavond hoofdrolspeelster in het radiospel „Gelijk oversteken" van de N.O.R.V. Zij was het eerste „slachtoffer" van opperwachtmeester H. Fipping, die met Dick van Bom mel op het Zierikzeese Kraanplein de eerste de beste voorbijgangster en dat was Geertje liet stoppen. „Ik weet van niets hoor!" was Geertjes verschrikte reactie. „Zeg maar eens gauw je naam", deed Dick van Bom mel ook nog een duit in het zakje. „Geertje Legemater", zei Geertje be dremmeld. „Gelijk oversteken" is een veilig-ver- keersspel en daarom was de volgende vraag te verwachten: „Geldt het ver bod om onder invloed van sterke drank te rijden ook voor wielrijders?" „Ja", antwoordde Geertje krachtig en de eerste rijksdaalder had zij ver diend. Ook de tweede vraag stelde het Zierikzeese meisje voor geen pro blemen, maar de derde was moeilij ker. Haar antwoord was voor de helft goed. Daarna begon de tweede ronde van liet radiospel met als opgaaf aan de Zierikzeese luisteraars: „Zoek de re porter en geef hem het telefoonnum mer van de rijkspolitie". De heer J. van Urk was het die Dick van Bom mel het gevraagde telefoonnummer faf. De reportagewagen stond op de Jri-achtweg tussen Nobelpoort en Zuidwellebrug. De heer Van Urk beantwoordde de twee volgende vragen uitstekend en zal als beloning op 20 augustus mo gen deelnemen aan de landelijke fina le in Musis Sacrum in Arnhem. Hij heeft dus een kans op de hoofdprijs, een tiendaagse reis naar Zwitserland. De tweede prijs is een vijfdaagse bui tenlandse reis en de derde prijs een vijfdaagse binnenlandse reis. Geslaagd Te Bergen op Zoom slaagden Advertentie j I Neem wat WO N DVE R BAN D extra in voorraad Voor een wondje is slechts het beste floéd genoeg. Zorg daarom dat U altijd Hansaplast wondverband bij de hand hebt. Maar zoiets is nog geen „noodlanding!" Men schrijft ons: Onder titels als: „Noodlanding van zweefvliegtuig!" zijn in de afgelopen weken berichten in de pers versche nen, waarbij de lezer werd vergast op een verhaal over een haast wonder baarlijke'afloop van een avontuur. Bij overlandvluchten met zweefvlieg tuigen is er inderdaad sprake van een avontuur, doch do afloop, zoals bij Borssele en Biervliet is allesbehal ve wonderbaarlijk: deze afloop is vol komen normaal! Onder invloed van de werking der zwaartekracht is een motorloos vlieg tuig, nadat het door middel van een EN Algemeen klassement van de Mobil Economy Run 1959, gereden over 2201,5 KM van Luik, door de Alpen naar Biarritz: Ondanks de bergen was het gemiddelde van Maus Gatsonides I op 16,5. 1 Dyna Panhard 2 Citroen ID 19 3 Citroen ID 19 4 Dyna Panhard 5 Citroen ID 19 6 Citroen ID 19 7 Dyna Panhard 8 Citroën ID 19 9 Citroën ID 19 10 Wolseley Toch was er grote con currentie in deze strijd. 54 Wagens zijn gestart. Hieronder waren 24 ty pen, verdeeld over 16 verschillende merken. 1 op 21.2 1 op 16,5 of andere mechanische startmethode op een hoogte van enige honderden meters is gebracht, gedoemd om in rustige lucht steeds in glijvlucht naar beneden te komen. In onstabiele lucht komen verticale luchtstromingen voor, die omlaag of omhoog gericht kunnen zijn. De omhoog gerichte luchtstromingen worden door de zweefvliegers zo veel mogelijk benut en wanneer de wind sterker is dan de daalsnel heid van het zweefvliegtuig, is er sprake van werkelijk zweven. Door ongeziene krachten omhoog ge stuwd te worden, omhoog naar steeds grotere hoogten of voortgedreven te worden naai- ongeweten verten, dat is het ideaal van elke zweefvlieger. De prestaties van zweefvliegers wor den afgemeten naar bereikte hoogten, afgelegde afstanden en vluchtduur. Een wel zeer bijzondere prestatie is het, wanneer de zweefvlieger van te voren het doel opgeeft, waarheen hij wil zweven en dit doel ook bereikt! Dit impliceert, dat bij het merendeel der afstandsvluchten de vlieger niet weet, waar hij terecht zal komen. Vindt hij geen stijgwind meer, dan moet hij dalen en in glijvlucht zoekt hij zich een zo gunstig mogelijk lan dingsterrein uit. Aangezien overdag boven water in de regel daalwinden voorkomen, kan een oversteek over een rivier en dus zeker van een zeearm, slechts dan met suc ces worden ondernomen, wanneer de vlieger op voldoende grote hoogte, aan de oversteek begint. Daarbij dient hij terdege rekening te houden met genoemde daalwinden. Ontbreekt het hem aan voldoende hoogte, om royaal de overkant te halen, dan zoekt hij zich rustig een voetbalveld je, een stukje akker of een niet te kléin grasgazon en daar zet hij zijn lichte toestel rustig aan de grond. In het geval, dat de onstabiliteit van de lucht zó groot is, dat zich een on weersbui vormt, dan zijn de daal- en stijgwinden dermate sterk, dat men in de stijgwindgebieden grote kans i loopt de wolken ingezogen te worden. I Heeft men geen bevoegdheid tot het I wolkenvliegen of ontbreken blind- vlieginstrumenten in het zweefvlieg- j tuig, dan zoekt elke verstandige zweefvlieger de grond weer op. Samenvattend kan dus worden ge steld, dat vrijwel iedere overland- vluclit met een zweefvliegtuig niet op een officieel vliegveld eindigt en daar om voor niet ingewijden het karakter heeft van een noodlanding. Het is echter een volkomen normale zaak. Alleen niet tijdig ontdekte obstakels zoals prikkeldraadomheiningen, plot- seling het terrein oplopende koeien! e.d. kunnen leiden tot beschadiging Aan het zweefvliegtuig. „Beschadi ging" aan de zweefvlieger komt ge- lukkig hoogst zelden voor. 1 DOOR BOEREN OPGERICHT Fabriek bestaat 27 juli zestig jaar Eén der belangrijkste bedrijven langs de Zeeuws-VIaamse Kanaalzo ne, de Eerste Coöperatieve Beetwortel Suikerfabriek te Sas van Gent, zal op 27 juli aanstaande jubileren. Op die dag zal het namelijk zestig jaar geleden zijn dat een aantal boeren tijdens een A'ergadering te Axel be sloot over te gaan tot de oprichting van deze coöperatie. In de jaren vóór het einde van de vorige eeuw was een veel verbouwde plant, de „meekrap", voor een be langrijk deel uitgevallen door de uit vinding van hard synthetische stof fen. Door het uitvallen van dit wis- selprodukt, ontstond een grote langstelling voor de verbouw van suikerbieten. Kort daarna kreeg men een opbloei van talrijke kleine beet wortelfabriekjes maar het grote pro bleem was de prijs die de fabrikan ten wilden betalen voor de aange voerde bieten. Toen talrijke bespre kingen niet tot overeenstemming leidden besloten de boeren tot oprich ting van deze coöperatie, waarvan één der medeoprichters, de Oosten rijker Roos, de eerste directeur werd. De eerste bietencampagne begon in 1900 te draaien met een totaal verwerking van 28.000 ton bie ten, hetgeen men een bevredigen de start noemde. Ter vergelijking moge dienen de record-campagne van 1958, toen per dag 2400 ton en in totaal 204.000 ton suikerbie ten aan de fabriek werden afge leverd en verwerkt! ,Het 60-jarig bestaan van de coöpe- atie", zo zei ons directeur ir. R. H. van Krevelen, „zal iets bescheidener van opzet worden dan het halve- eeuwfeest van 10 jaar geleden, maar is toch van dien aard dat het zeker niet onopgemerkt voorbij zal gaan." Op 27 juli, des morgens om 11 uur zullen bestuur, directie, personeel, controleurs en gepensioneerden in de fabriek bijeenkomen, waar door de voorzitter der Coöperatie, de heer H. A. A. Baron Collot. d'Escury een herdenkingsrede zal worden uitge sproken. Verder zal tijdens deze bij eenkomst het woord worden gevoerd door directeur Van Krevelen en door een lid van de ondernemingsraad. Daarna zal een monument worden onthuld, dat is ontworpen en ge beeldhouwd door een personeelslid van de fabriek en dat door het ge zamenlijk personeel aan het bestuur wordt aangeboden. Dit monument komt te staan bij de kantine. Des middags recipieert het bestuur der coöperatie in één der in aanbouw zijnde gebouwen. Twee dagen later maken bestuur' en personeel met hun dames een reis via de „Kluisberg" (Audenaerde) naar de Belgische kust, waar in de „Panne" geluncht en in Brugge het avondmaal genuttigd wordt, waarna het gezelschap via een tocht door West Zeeuwsch-Vlaanderen weer huiswaarts keert. In het begin van augustus wordt de gepensioneerden van de fabriek een gezellig samen zijn aangeboden. Ter herdenking van dit 60-jaris jubileum zal aan aUe leden, con tractanten en relaties van de co- operatie, een zilveren suikerschep met een embleem van de fabriek en de jaartallen 18991959 wor den aangeboden. „Arlequino" trad op in Haamstede Het theater „Arlequino", een speciaal voor het zomerseizoen samengestelde toneelgroep van „De Schouwspelers", heeft in Haamstede twee blijspelen opgevoerd het Franse stuk Père Le- leu en het Russische blijspel „Het hu welijksaanzoek" van Tsjechow. De stukken werden gespeeld op de speelweide bij de Prinses Beatrix- school. De belangstelling voor beide voorstellingen was uiterst gering niet meer dan honderd toeschouwers. „Arlequino" heeft ook voor de kinde ren In Haamstede een speciale voor stelling gegeven die door circa 150 kinderen werd gezien. In deze toneel groep speelden onder anderen Char- my Reijnen, Wil Steenbergen en Theo van Duin. Examen Aan de nijverheidsschool voor meis jes te Bergen op Zoom slaagden voor de primaire opleiding Adrie Re- mijn en Elly Timmermans uit Oud- Vossemeer. Voor assistente in de huishouding Nelly Geluk en Nellye Goudemondt uit Tholen. Stien Manu- hutu uit Hansweert. Voor het diplo ma huisnaaister Maartje Schilait uit Kruiningen. Zweefvliegen op Haamstede van 1 tot 16 augustus De West Brabantse Aero Club te Bergen op Zoom organiseert van 1 tot 16 augpstus een zweef vliegkamp op het vliegveld Haamstede. Het be stuur van de Waleherse Zweef club is daarom in overleg getreden met het bestuur van de Brabantse club ^n heeft bewerkstelligd, dat ook voor de Zeeuwen gedurende deze twee we ken de mogelijkheid bestaat op zeer aantrekkelijke voorwaarden het zweefvliegen te beoefenen. De W.B.A.C. ondersteunt de pogin gen van de Waleherse Zweefelub en van de Schouwse Vereniging Zeeuw se Aero Club om weer van de grond te komen. •Intussen zijn enige Middelburgse le den van de Waleherse Zweefelub re gelmatig aan het oefenen op de vliegbasis Woensdreeht bij Bergen op Zoom. Twee van hen wisten hier het C-brevet te behalen. Coaster vastgelopen in kanaal Terneuzen-Gent Donderdagnacht tegen half twee is de Nederlandse kustvaarder „Alex" uit IJmuiden. ongeveer een kilometer benoorden de Sluiskilse brug, om hooggevaren tegen de» oostelijke oe ver van het kanaal Terneuzen-Gent. De coaster moest uitwijken voor een tegemoetkomende zandzuiger en is daarbij vermoedelijk „uit het roer" gelopen. Het schip bleek muurvast te zitten, zodat de beide sleepboten „En- avant XV" uit Terneuzen en „Con stance" uit Antwerpen na twee uur trekken, hun verdere pogingen staak ten. Eerst toen tegen half elf de ster ke „Schelde" van de firma Muller uit Terneuzen vastmaakte. kon de „Alex" worden vlotgetrokken en haar reis A'ervolgen. Het schip was met 750 ton staal op weg van Gent naar Stockholm. De „Alex" had een Belgische loods aan boord, terwijl op het moment van het omhoogvaren de Goese matroos J. de K. als roerganger fungeerde. Examen Te Den Haag slaagde voor het algehele examen 2e stuurman grote handelsvaart J. W. v. d. Heuvel te Breskens. Overstelpend druk was de receptie die (listermiddag in Britannia werd gehouden ter gelegenheid van het 25- jarig jubileum van de N.V. Haven van Vlissingen. Een va» de velen die hun gelukwensen kwamen aan bieden Wus de heer <1. K. Brouwer, directeur van de De Ruyferschool, die zoals bekend Vlissingen binnen kort gaat verlaten. De heer Brouwer staal hand in hand met burgemees ter mr. B. Kolfj. Links de haven directeur, de heer F. P. C. Mijs. (Foto P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 15