Ravitaillering: een „levensbelang" voor
renners in klassieke wielerwedstrijden
Wielerkaravaan wordt na
120 km in Domburg bevoorraad
Coureurs beginnen „bepakt en
bezakt" aan 200 kilometer
lange race
OORLOGEN ZIJN VERLOREN gegaan door het
stagneren van de bevoorrading of om het iets
anders te zeggen door het misgaan van de ra
vitailleringHet is dan ook niet verbazingwek
kend, dat die ravitaillering bij een militair leger
één van de belangrijkste onderdelen vormt. Het is
in het Nederlandse leger zelfs zo, dat achter iedere
soldaat aan het front vijf andere militairen staan,
die zorgen voor de bevoorrading van de frontsol
daat. AI die mankracht is niet alleen nodig voor de
keuken, maar veeleer om de problemen van het
transport op te lossenEen soortgelijk probleem
kent ook een klassieke wielerwedstrijd als de Ron
de van Midden-Zeeland. Per slot van rekening zit
ten de renners om en nabij vijf uur in het zadel en
bij een snelheid van 35 tot 55 kilometer per uur
gebruiken die renners duizenden calorieën aan
energie. Een renner kan dan ook door het missen
van zijn ravitaillering zijn kansen verspelen
Onderzoekingen, geba
seerd op langdurige er
varingen, hebben ge
leerd, dat de ravitaille
ring „stapsgewijs" vol
gens een vooropgezet
plan moet geschieden.
Voor een zware wed
strijd als de Ronde van
Midden-Zeeland begint
de bevoorrading al de
avond te voren. De ren
ner moet dan reeds veel
koolhydraten en eiwit
ten naar binnen wer
ken. De volgende och
tend moet hij nogmaals
soortgelijk „brandstof"
opslaan.
Opkikkertje
Twee of civic uur voor de
aanvang van dc wedstrijd
wordt cr door de serieuze
renner niet meer gegeten.
Hoogstens zal hij vlak voor
de wedstrijd nog een opkik
kertje nemen in de vorm
van honing.
Voor het eerste derde
deel van de wedstrijd
hebben de deskundigen
vastgesteld, dat het
voor de renner het gun
stigst is regelmatig klei
ne hoeveelheden vast
voedsel te verorberen.
Voor het tweede derde
gedeelte gaat de cou
reur zich „toeleggen"
oj) snel verteerbaar
voedsel. AI bij al heeft
zo'n renner aan de start
lijn dan ook heel wat
voedsel bij zicli....
In de Tour!
De organisatie zorgt er bo
vendien voor, dat de ren
ners ook ergens onderweg
nog een zak vol proviand
krijgen. In de Ronde van
Midden-Zeeland gebeurd
dat tegen vijven in Dom
burg. De samenstelling van
dit proviandzakje is zorg
vuldig afgewogen en over
wogenDe organisatie
heeft zelfs dc medewerking
verkregen van een interna
tionaal levensmiddelenbe-/
drijf, dat dit jaar ook de
renners in de Tour de Fran
ce ravitailleert.
lu de zakjes bevinden
zich onder meer rijste-
vlaatjes, suikerklontjes,
gepelde sinaasappelen,
bananen, een kruik hete
thee
In de Tour de France is zo
als bekend een „vliegende
ravitaillering": onder het
rijden moeten de renners
de proviandzakjes uit de
handen grissen van verzor
gers, die er langs de weg
mee klaar staan. Dit vereist
een grote dosis ervaring en
behendigheid en het is dan
ook bepaald niet verbazing
wekkend, dat in een Torn
de France vele malen de
ravitaillering wordt gemist
door een renner
Simpel ei....
In de Ronde van Midden-
Zeeland wordt dan ook op
Italiaanse wijze geravitail
leerd: men laat de verschil
lende groepen renners stop
pen en na ontvangst van
de proviandzakjes starten
die groepen weer met de
zelfde onderlinge tijdsver
schillen, waarmee zij ook
binnenkwamen! Het sim
pele ei van Columbus.....
Deze ravitaillering is
spectaculair, veroor
zaakt een grote bedrij
vigheid en in Domburg
wordt dan ook op de
plaats van de ravitaille
ring een grote belang
stelling verwacht. Niet
alleen van Zeeuwen en
badgasten, maar met
name ook van de pers
en de fotografen.
De ravitaillering is im
mers dikwijls een kente
ring in het wedstrijd
verloop en een aanwij
zing over de conditie
van de nog in de strijd
zijnde renners.... Op
grond hiervan kunnen
al belangrijke voorspel
lingen worden gedaan!
Dorstig
Overigens is die ravitaille
ring streng gereglemen
teerd: noch het publiek
noch de volgers mogen
voedsel of drinken aanrei
ken, op straffe van uitslui
ting van de hongerige of
dorstige renner.
Niet alleen de renners wor
den bevoorraad, maar ook
de officials, ploegleiders en
andere volgers in de Ronde.
's-Middags hij het vertrek
van de publiciteitskaravaan
om kwart voor één en van
de rennerskaravaan om
twee uur worden de volg
auto's bovendien door de
zelfde levensmiddelenorga
nisatie bevoorraad met
lunchpakketten, terwijl
aanvullend door een aantal
ondernemingen, die in de
reclamekaravaan zijn ver
tegenwoordigd ook nog si
garetten en verversingen
worden aangebqden. Ook
dit gaat uiteraard met de
nodige bedrijvigheid ge
paard.
Om de ronde niet te
stagneren was het van-
zelfsprekend nodig, dat
de gehele ravitaillering
in Goes en Domburg vol
gens een minutieus tijd
schema werd gepland.
Geen eten
en drinken
Enkele interessante voor
schriften uit het ronde-
reglement willen we de le
zers niet onthouden. Het
zijn deze:
Het is aan de renners ver
boden onderweg van volgers
of toescliouwcrs voedsel of
drinken aan te nemen. Dit
kan. voor de renner leiden
tot diskwalificatie
Het ongereglementeerd vol
gen van de renners is niet
toegestaan. Ook is verboden
het stayereu van renners:
dat wil zeggen door middel
van een motor, rijwiel of
auto gangmaken van ren
ners.
Het is bepaald niet verbazingwekkend, dat een renner,
die al meer dan 100 kilometer in. een tempo van ',0 ki
lometer per uur heeft gefietst, een hongerig gevoel
krijgtBegrijpelijk is het dus, dat. in een 200 kilo
meter lange wedstrijd „geravitailleerd" wordt. Dal
gebeurt ook in de Ronde van Midden-Zeeland, Zoals de-
foto het laai zienzal hét echter niet gaanwant in
Domburg laat men de renners stoppen om hen een
voedselpakket aan te reiken.