Ravitaillering: een „levensbelang" voor renners in klassieke wielerwedstrijden Wielerkaravaan wordt na 120 km in Domburg bevoorraad Coureurs beginnen „bepakt en bezakt" aan 200 kilometer lange race OORLOGEN ZIJN VERLOREN gegaan door het stagneren van de bevoorrading of om het iets anders te zeggen door het misgaan van de ra vitailleringHet is dan ook niet verbazingwek kend, dat die ravitaillering bij een militair leger één van de belangrijkste onderdelen vormt. Het is in het Nederlandse leger zelfs zo, dat achter iedere soldaat aan het front vijf andere militairen staan, die zorgen voor de bevoorrading van de frontsol daat. AI die mankracht is niet alleen nodig voor de keuken, maar veeleer om de problemen van het transport op te lossenEen soortgelijk probleem kent ook een klassieke wielerwedstrijd als de Ron de van Midden-Zeeland. Per slot van rekening zit ten de renners om en nabij vijf uur in het zadel en bij een snelheid van 35 tot 55 kilometer per uur gebruiken die renners duizenden calorieën aan energie. Een renner kan dan ook door het missen van zijn ravitaillering zijn kansen verspelen Onderzoekingen, geba seerd op langdurige er varingen, hebben ge leerd, dat de ravitaille ring „stapsgewijs" vol gens een vooropgezet plan moet geschieden. Voor een zware wed strijd als de Ronde van Midden-Zeeland begint de bevoorrading al de avond te voren. De ren ner moet dan reeds veel koolhydraten en eiwit ten naar binnen wer ken. De volgende och tend moet hij nogmaals soortgelijk „brandstof" opslaan. Opkikkertje Twee of civic uur voor de aanvang van dc wedstrijd wordt cr door de serieuze renner niet meer gegeten. Hoogstens zal hij vlak voor de wedstrijd nog een opkik kertje nemen in de vorm van honing. Voor het eerste derde deel van de wedstrijd hebben de deskundigen vastgesteld, dat het voor de renner het gun stigst is regelmatig klei ne hoeveelheden vast voedsel te verorberen. Voor het tweede derde gedeelte gaat de cou reur zich „toeleggen" oj) snel verteerbaar voedsel. AI bij al heeft zo'n renner aan de start lijn dan ook heel wat voedsel bij zicli.... In de Tour! De organisatie zorgt er bo vendien voor, dat de ren ners ook ergens onderweg nog een zak vol proviand krijgen. In de Ronde van Midden-Zeeland gebeurd dat tegen vijven in Dom burg. De samenstelling van dit proviandzakje is zorg vuldig afgewogen en over wogenDe organisatie heeft zelfs dc medewerking verkregen van een interna tionaal levensmiddelenbe-/ drijf, dat dit jaar ook de renners in de Tour de Fran ce ravitailleert. lu de zakjes bevinden zich onder meer rijste- vlaatjes, suikerklontjes, gepelde sinaasappelen, bananen, een kruik hete thee In de Tour de France is zo als bekend een „vliegende ravitaillering": onder het rijden moeten de renners de proviandzakjes uit de handen grissen van verzor gers, die er langs de weg mee klaar staan. Dit vereist een grote dosis ervaring en behendigheid en het is dan ook bepaald niet verbazing wekkend, dat in een Torn de France vele malen de ravitaillering wordt gemist door een renner Simpel ei.... In de Ronde van Midden- Zeeland wordt dan ook op Italiaanse wijze geravitail leerd: men laat de verschil lende groepen renners stop pen en na ontvangst van de proviandzakjes starten die groepen weer met de zelfde onderlinge tijdsver schillen, waarmee zij ook binnenkwamen! Het sim pele ei van Columbus..... Deze ravitaillering is spectaculair, veroor zaakt een grote bedrij vigheid en in Domburg wordt dan ook op de plaats van de ravitaille ring een grote belang stelling verwacht. Niet alleen van Zeeuwen en badgasten, maar met name ook van de pers en de fotografen. De ravitaillering is im mers dikwijls een kente ring in het wedstrijd verloop en een aanwij zing over de conditie van de nog in de strijd zijnde renners.... Op grond hiervan kunnen al belangrijke voorspel lingen worden gedaan! Dorstig Overigens is die ravitaille ring streng gereglemen teerd: noch het publiek noch de volgers mogen voedsel of drinken aanrei ken, op straffe van uitslui ting van de hongerige of dorstige renner. Niet alleen de renners wor den bevoorraad, maar ook de officials, ploegleiders en andere volgers in de Ronde. 's-Middags hij het vertrek van de publiciteitskaravaan om kwart voor één en van de rennerskaravaan om twee uur worden de volg auto's bovendien door de zelfde levensmiddelenorga nisatie bevoorraad met lunchpakketten, terwijl aanvullend door een aantal ondernemingen, die in de reclamekaravaan zijn ver tegenwoordigd ook nog si garetten en verversingen worden aangebqden. Ook dit gaat uiteraard met de nodige bedrijvigheid ge paard. Om de ronde niet te stagneren was het van- zelfsprekend nodig, dat de gehele ravitaillering in Goes en Domburg vol gens een minutieus tijd schema werd gepland. Geen eten en drinken Enkele interessante voor schriften uit het ronde- reglement willen we de le zers niet onthouden. Het zijn deze: Het is aan de renners ver boden onderweg van volgers of toescliouwcrs voedsel of drinken aan te nemen. Dit kan. voor de renner leiden tot diskwalificatie Het ongereglementeerd vol gen van de renners is niet toegestaan. Ook is verboden het stayereu van renners: dat wil zeggen door middel van een motor, rijwiel of auto gangmaken van ren ners. Het is bepaald niet verbazingwekkend, dat een renner, die al meer dan 100 kilometer in. een tempo van ',0 ki lometer per uur heeft gefietst, een hongerig gevoel krijgtBegrijpelijk is het dus, dat. in een 200 kilo meter lange wedstrijd „geravitailleerd" wordt. Dal gebeurt ook in de Ronde van Midden-Zeeland, Zoals de- foto het laai zienzal hét echter niet gaanwant in Domburg laat men de renners stoppen om hen een voedselpakket aan te reiken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 25