PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
HEVIG ONWEER RICHTTE RAVAGES AAN
Treinverkeer werd in
westen gestagneerd
Koning Boudewijn in Rotterdam,
Deltagebied en Noordwijk
Kanaalzone-project komt al volgend voorjaar
in uitvoering....
BILT
RONDVAART VAN DE
KONING DOOR DE HAVEN
202e jaargang - no. 160
Dagblad, uitgave van de firma
Provinciale Zeeuwse Courant.
Directie: F. v. d. Velde en F. B.
den Boer. Adjunct: W. de Pagter.
Hoofdredacteur: W. Leertouwer.
Adjunct-hoofdred.G. A. de Kok.
ABONNEMENTSPRIJS 88 cent per
week 7.00 p. kw.; fr. p. p. 7.25
per kw. Losse nummers 15 cent.
WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN
Vrijdag 10 juli 1959
ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per
mm. Minim, p. advertentie 4.—.
Ing. mededelingen driemaal tarief.
Kleine advertenties (max. 8 regels)
23 cent p. regel met een minimum
van 1.—. „Brieven of adres
bureau v. d. blad" 25 cent meer.
Giro no. 359300 P.Z.C., Middelburg.
Bureaus: Vlissingen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 3508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. VorBtstr. 63, tel. 2476 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Terneuzen, Brouwerijstraat 2; Zierikzee, red. tel. 2425. adm. lel. 2094.
Na dag met temperaturen tot 36 graden
De koning, gefotografeerd Op de achtergrond H.M.
tijdens de rondvaart door de Koningin,
de Rotterdamse havens.
Een lievig onweer, dat met krachtige windstoten gepaard ging, is gisteren
van zuidwest naar noordoost over ons land getrokken, waarbij de bliksem
In bovenleidingen van spoorbanen sloeg en zo het treinverkeer in het wes
ten des lands stagneerde. Op tal van plaatsen ontstonden branden; in de
loods Azië van het Amsterdamse Blaauwhoedenveetn, waar aanzienlijke
schade werd aangericht, in een café-boerderij te Utrecht in een kunst-
mestmagazijn te Huissen en in een hotel te Olsterwijk, welks bovenver
dieping volledig werd verwoest.
Dit onweer kwam tegen de avond van de warmste dag die Nederland dit
jaar heeft beleefd en die op vele plaatsen temperaturen tot 36 graden Cel
sius bracht. Om zeven uur gisteravond was in de omgeving van Rotterdam
al 20 tot 80 millimeter regen gevallen.
Nadat de onweersbui om ongeveer zeven unr boven Amsterdam was los
gebarsten kwamen bij de storingsdienst van het hoofdstedelijke elektrici
teitsbedrijf binnen een uur tijds ongeveer 200 meldingen binnen over
doorgeslagen zekeringen in Iiehtleidingen. Om half elf was de dienst nog
steeds In touw deze storingen te verhelpen.
Normaal worden slechts 20 a SO storingen per avond aangegeven.
Draadbreuk tussen
Dordt en Zwaluwe
De bliksem sloeg in de boven
leiding van de spoorbaan tussen
Leiden en Delft, Delft en Schie
dam, Schiedam en Hoek van
Holland, Zwijndrecht en Dor
drecht en Dordrecht en Lage
Zwaluwe. Het treinverkeer werd
daardoor in het westen des
lands gestagneerd. Tussen Dor
drecht en Lage Zwaluwe ont
stond een draadbreuk. De trei
nen moesten er over één spoor
rijden. De Austria-Express
kreeg een uur vertraging en de
r.E.K-148 (Amsterdam-Parijs)
112 minuten. Ook op de Zeeuw
se lijn deden zich vertragingen
voor van een uur en meer.
Lawaai-egoïsten
In een Franse krant troffen we
gisteren een groot opgemaakt
bericht aan over een couveuse
baby, die drie weken eerder kwam
dan hij werd verwacht, omdat zijn
moeder tijdens een rustperiode 's mid
dags wakker was geschrokken door
het gierende lawaai van een straalja
ger. Bij het lezen van dat bericht
moesten we even aan Tijl Uilenspiegel
denken.
Waarom? Niet omdat (Te goede Tijl
in Damme eveneens een couveuse
kindje zou zijn geweest, maar omdat
ook hij het te kwaad had met straal
jagers. Deze week namelijk tijdens
een van de opvoexingen van Uilen
spiegel in het Middelburgse Open
luchttheater Toorenvliedt kwam eni
ge malen een straaljager over. En
hoewel het vliegtuig vrij hoog vloog
en zich waarschijnlijk niet loodrecht
boven het theater bevond, was het la
waai toch zo overheersend, dat van
Tijl en zijn makkers niets kon worden
gehoord.
Het is trouwens toch opvallend, hoe
on zo'n zomeravond zelfs in dit enigs-
Toorenvliedt allerlei la
waai de voor een openluchtspel nood
zakelijke stilte komt verstoren. Van
de verder op gelegen weg komen ge
luiden van auto's, die eens lekker op
trekken, het gegier van snelbrommers
is bijna even erg als dat van straalja
gers en zelfs treinen maken hinderlij
ke geluiden. Het is wellicht allemaal
onvermijdelijk, maar het accentueert
tevens het feit, dat het bijna niet
ge-
meer mogelijk is in deze tijd een pl
je te vinden, waar het stil is, héél
woon stil.
Een tweede „lawaai-bericht" uit
het buitenland, dat deze week
de aandacht trok ging over een
kleine parlementaire strijd in Enge
land. Daar werd in het Lagerhuis een
motie verworpen om de Big Ben van
twaalf tot zes 's nachts het zwijgen
op te leggen. In Engeland is men in
dit opzicht blijkbaar nog niet zo ver
als in ons land, waar vele carillons na
twaalven het zwijgen wordt opge
legd. En terecht. Ook in Zeeland ge
beurt dat, bijvoorbeeld in Middelburg
en Goes. In Vlissingen daarentegen
stelt men zich op het Londense stand
punt, want de beiaard van de Jacobs-
toren klingelt hier de hele nacht door.
Het is een onjuist standpunt, zeker
voor een toeristenstad als vlissingen:
men moest er beter weten en er in de
nacht het carillon stopzetten. Er is al
genoeg geluid in de wereld en zelfs
het welluidenste klokkenspel is voor
iemand, die i nachts de slaap niet
kan vatten, een gesel.
Waarom deze verzuchtingen? Om
dat juist op stille zomeravon
den, zoals we die nu meema
ken, het opvallend is, welk een ont
stellende hoeveelheid lawaai we dage-
lijks moeten verdragen. Lawaai van
motoren, brommers, vliegtuigen en
(Zie slot pag. 3 kol. 1)
Brandweerlieden
uitgeschakeld
Toen de brand in het Amsterdamse
Blaauwhoedenveem op zijn hevigst
was, werden met zestien stralen,
een straatwaterkanon, een water
kanon van de drijvende motorspuit
Jan van der Heijde en een van de
sleepboot Albatros duizenden liters
water in de vuurzee gespoten. De
brand bleef beperkt tot de helft
der bovenste verdieping van de 40
meter lange, 22 meter hoge en cir
ca 15 meter brede loods. Er lag
zeer veel tabak opgeslagen en
voorts stukgoederen, en o.a. ook
koffie. De schade was aanzienlijk.
Drie van de zestig bij de blussing be
trokken brandweerlieden raakten
door de scherpe tabaksrook bevan
gen en moesten met het zuurstof
apparaat in de wagen van de G.G.
en G.D. worden behandeld. Een vier
de liep snijwonden op. Er moest van
zuurstofmaskers gebruik worden
maakt.
Eveneens met zuurstofmaskers be
streed de Huissense brandweer een
brand in het magazijn van de coöpe
ratieve aan- en verkoopvereniging
van de A.B.T.B., waar grote hoeveel
heden kunstmeststoffen, veevoeders
en dergelijke waren opgeslagen. Een
hevige wervelwind deed de vlammen
overslaan naar de belendende veiling
gebouwen. Dank zij de hulp van de
Arnhemse brandweer, die de houten
hallen nathield, bleven deze behou
den. Het magazijn brandde echter ge
heel uit.
Tragische samenloop
Onder wel zeer tragische omstan
digheden woedde een brand in het
achterhuis van een boerderij annex
café tussen Utrecht en Bunnïk,
vlak bij de renbaan Mereveld. De
eigenaar van de stallen die naast
de boerderij staan, de 34-jarige
heer Nico Bloemzaad, was gister
middag om vier uur in de omge
ving van Ede bij een auto-ongeluk
om net leven gekomen. De vergun
ninghouder van het café, de 72-
jarige heer A. van Wijk, was en
kele uren voor de blikseminslag
getroffen door een attaque. Op een
melkwagen was hij naar de buren
gebracht.
Het vuur kon tot de met 400 balen
hooi gevulde zolder van het achter
huis worden beperkt.
Markies op ziekenauto
Andere gevolgen van het onweer
waren:
De bovenverdieping van hotel Wij-
enbergh aan de Gemullehoekenweg
te Oisterwijk werd door de bliksem
getroffen en volledig verwoest. Het
eronder gelegen gedeelte kreeg grote
waterschade.
9 Een groot aantal planken werd
losgeslagen van de 05 meter hoge
steigers, die rond de St.-Vïtustoren te
Bussum zijn opgesteld.
De bliksem sloeg in de gerefor
meerde kerk te Muiden, waarbij een
deel van het dak werd vernield. In
de r.-k. kerk van Muiden werd de
lichtleiding geraakt. Een dienst die
juist aan de gang was, werd met
kaarslicht voortgezet.
Ook de centrale van de Noord-
Zuid-Hollandse Vervoersmaatschappij
aan de Loolaan te Voorburg werd
door bliksem getroffen. Het reizi
gersverkeer met de „Blauwe Tram"
werd zeven kwartier onderbroken.
Aan de Rotterdamse Waalhaven
sloegen twee schepen los en raakten
vier wagons op drift. Op verschillen
de plaatsen in de stad woeien bomen
om. Een markies werd van een ge
vel gerukt en kwam op een passe
rende ziekenauto terecht, waarin een
patiënt werd vervoerd. Alleen de
chauffeur liep snijwonden op, omdat
het glas van zijn voorruit brak. De
zieke werd overgenomen door een
andere wagen.
In Epe werden de stallen van het
circus Boltini door de storm vernield.
De dieren moesten worden onderge
bracht bij boeren in de omgeving. De
circusbrandweer heeft de showtent
door natspuiten overeind kunnen
houden.
0 In Scherpenzeel werden acht
koeien in een weiland door de blik
sem gedood.
De tweede dag van het bezoek van koning Boudewijn van België
aan ons land werd grotendeels boven, op en aan het water door
gebracht. Eerst genoten de koning en zijn gastvrouw en gast
heer, koningin Juliana en prins Bemhard, van een vaartocht
door de Rotterdamse havens. Vervolgens maakten de vorsten
in gezelschap van waterstaatdeskundigen in drie Dakota's een
vlucht boven het Deltagebied. Ir. A. G. Maris, directeur-generaal
van rijkswaterstaat, had tevoren in het paleis op de Dam des
kundige voorlichting over het plan tot afsluiting van de zee
armen in Zuid-Holland en Zeeland gegeven.
Na de rondvlucht bezocht de Belgische vorst de feestelijk versierde bad
plaats Noordwijk, waar de Koningia-Astrid-bouIevard de herinnering aan
de vakanties van de Belgische koninklijke familie levend houdt. De koning
sprak er met mensen aan wie vroeger de zorg over de Belgische prinsjes
was toevertrouwd en verzuchtte, toen hij zijn blik over de zee liet glijden;
„Ik heb veel zin om hier te blijven en te gaan zwemmen".
Koning Boudewijn heeft gisteren de
havens van Rotterdam bezocht. Reeds
in de morgen heerste er een ver
wachtingsvolle en feestelijke stem
ming langs de weg, die de koninklij
ke auto zou nemen. Langs de gehele
route werd druk gevlagd en op de
trottoirs groepten de mensen samen.
Om even voor half twaalf-kwam men
bij het clubhuis van de koninklijke
roei- en zeilvereniging „De Maas"
aan, waar vooral veel belangstelling
bestond van de zijde der burgerij en
de Belgische kolonie. Bij de ingang
van het clubhuis werden de gasten
onder meer begroet door burgemees
ter, mr. G. E. van Walsum, de com
missaris der koningin in Zuid-Hol
land, mr. J. Klaassensz de kamerheer
in buitengewone dienst, mr. dr. K. P.
van der Mandele en de voorzitter van
„De Maas", de heer P. J. van der
Giessen.
Na de begroeting buiten bood de
11-jarige Maria Anna Elizabeth de
Vos, dochtertje van de wethouder
voor sociale zorg en volksgezond
heid Koningin Juliana bloemen
aan. Een aardig moment was er
toen de vorstelijlce stoet het At-
lantichuis aan het Westplein pas
seerde, want opeens zweefden 250
ballonnetjes boven de hofauto's.
Dit was de speciale verrassing van
het personeel van een scheepvaart
maatschappij, dat hiervoor geld
had ingezameld.
In de ontvangstzaal van het clubhuis
werden de dames Van Walsum en
Klaassensz en de heren ambassadeur
Van der Straten Waillet, minister
Luns, ambassadeur Teixeira de Mat-
tos en consul-generaal Willems met
echtgenotes voorgesteld. Ook werden
degenen, die aan boord van de „Eras
mus" de tocht door de haven zouden
meemaken voorgesteld. Nadat Koning
Boudewijn zijn handtekening in het
„gouden boek" van de gemeente Rot
terdam had gezet, begaven de vor-
(Zie slot pag. 3 kol. 2)
Gigantisch werk
zal 10 jaar in
beslag nemen
REEDS IN HET aanstaande
voorjaar gaat in Terneuzen „de
eerste spade in de grond" voor
een gigantisch project, dat pas
na aclit a tien jaar voltooid zal
zijn: de verbeteringen aan het
kanaal van Terneuzen naar Sas
van Gent en de sluiswerken in
TerneuzenEr zal overigens
heel wat meer materieel nodig
zijn dan die „eerste spa". Tien
tallen draglines, bulldozers,
vrachtwagens, baggermolens,
zandzuigers en andere kolossen
zullen jaren achtereen in bedrijf
zijn om dit enorme werk uit te
voeren. Dat mag ook blijken nit
de volgende punten, die gister
morgen in Terneuzen bekend ge
maakt werden door ir. C. A. de
Vlieger, hoofdingenieur van
rijkswaterstaat in het arrondis
sement Terneuzen:
De nieuwe zeesluis, die in
i* Terneuzen gebouwd zal
worden, krijgt een lengte
van 290 meter, een breedte
van 40 meter en een diepte
van 12.50 meter!
Van Terneuzen tot voorbij
-• Sas van Gent wordt het
kanaal 70 a 75 meter breder
en krijgt zodoende een to
tale breedte van 150 meter!
I Er komt een nieuwe ver-
keersweg van Terneuzen
tot voorbij Sluiskil. Deze
weg zal bij Sluiskil niet
langs het kanaal lopen.
maar hoogstwaarschijnlijk
als een rondweg langs het
dorp voeren.....
IEr komen tenminste vier
nieuwe bruggen, waarvan
er één, die bij Sluiskil bo
vendien gecombineerd
wordt met een spoorweg
brug...
Om de verzilting van het
kanaal tegen te gaan wordt
een volkomen nieuw sys
teem toegepast, dat nog
niet eerder in Nederland
werd gebruikt: een diepe
liolte in het kanaal, vlak;
achter de sluizen, waarin
het zoute water wegzakt en
waaruit dit zoute water la
ter via een speciaal „com
municerend riool" wordt
verwijderd....
Zoals bekend heeft vooral België in
de afgelopen jaren sterk aangedron
gen op deze verbeteringen, met als
doel Gent toegankelijk te maken voor
veel grotere zeeschepen dan tot nu
toe. Ondertussen gaan da besprekin
gen oveiü verschillende Jacetten, van
deze werken nog voort en op enkele
punten is dit plan dan ook nog niet
definitief, zoals de heer De vlieger
vertelde.
Model in N,O.P.
Overigens zal Gent bij uitvoering
van deze plannen ongetwijfeld veel
gemakkelijker te bereiken zijn door
de grote zeeschepen. De huidige 170
meter lange en 18 meter brede
Westsluis in Terneuzen laat hoog
stens schepen van 10.700 ton dead
weight door!
De nieuwe zeesluis echter zal het
mogelijk maken, dat zeeschepen van
50.000 ton deadweight in het ver
brede kanaal komen
Deze nieuwe zeesluis krijgt een apar
te 1500 meter lange voorhaven, die
komt te liggen in 't huidige westelijk
bolwerk. Zoals bekend zijn de be
sprekingen voor de onteigening in
dit bolwerk nu reeds begonnen! Langs
deze enorme voorhaven zal een zo
hoog mogelijke beplanting komen, die
als een natuurlijk windscherm zal
dienen
Binnenkot zal in liet waterloopkun
dig laboratorium in de Noord-Oost-
Polder een model van deze voorhaven
worden gebouwd. Door proeven met
dit model zal het mogelijk zijn be
zwaren als „verzanding" en „hinder
lijke stomingen" tot een minimum te
beperken
Ondertussen zal diezelfde 1500 meter
lange voorhaven ook de toegang zijn
(Zie slot pag. 2 kol. 1
Douglas-Home getrouwd,
maar niet met prinses
De 26-jarige Robin Douglas-Home,
die de vorige zomer naar de hand van
prinses Margaretha van Zweden
dong, is donderdag in het huwelijk
getreden met Sandra Paul, een 18-
jarig Londens fotomodel en manne
quin. Robin, die barpianist is ge
weest, is thans werkzaam in een re
clamebedrijf. Hij is een neef van de
Earl of Home. staatssecretaris voor
betrekkingen met het Gemenebest.
Het weer in Europa
Volgens de weerrrapporten van
avond 7 uur:
Den Helder, omveer
Ypenburg, onweer
Vlissingen, half bewolkt
Eelde, half bewolkt
De Bilt, onweer
Twente, licht bewolkt
Eindhoven, licht bewolkt
Zuid-Limburg, licht bewolkt
Helsinki, onbewolkt
Stockholm, onbewolkt
Oslo, half bewolkt
Kopenhagen, licht bewolkt
Aberdeen, zwaar bewolkt
Londen, licht bewolkt
Arasterdam, onweer
Brussel, onweer
Luxemburg, onweer
Parijs, onbewolkt
Bordeaux, onbewolkt
Grenoble, zwaar bewolkt
Nice, onbewolkt
Berlijn, onbewolkt
Frankfort, onbewolkt
München, onbewolkt
Zurich, onbewolkt
Genève, onbewolkt
Locarno, onbewolkt
Wenen, onbewolkt
Innsbruck, onbewolkt
Belgrado, onbewolkt
Athene, onbewolkt
Rome, zwaar bewolkt
Ajaccio, onbewolkt
Madrid, niet ontvangen.
Mallorca, onbewolkt
Lissabon, onbewolkt
31 gr.
34 gr.
32 gr.
35 gr.
36 gr.
36 gr.
25 gr.
31 gr.
26 gr.
26 gr.
18 gr.
24 gr.
33 gr.
36 gr.
32 gr.
36 gr.
34 gr.
31 gr.
28 gr.
S3 gr.
35 gr.
30 gr.
32 gr.
32 gr.
30 gr.
29 gr.
33 gr.
29 gr.
32 gr.
31 gr.
28 gr.
VERWACHT.
Geldig tot hedenavond
KOELER
Veranderlijke bewolking met plaatse
lijk regen of onweer. Zwakke tot ma
tige wind in hoofdzaak tussen west
en noord. Koeler dan gisteren.
VERWACHTING VOOR DE
ZEEUWSE STRANDEN
(Van onze weerkundige medewerker)
Aan het strand werd het gisteren bij
ons 32 graden Celsius. Vandaag blijft
het veel koeler met een matige tot
krachtige noordwestenwind.
Overwegend droog. Temperatuur in
de middag ruim 20 graden Celsius.
Zeewater bijna 18 graden Celsius.
Vooruitzichten: opnieuw zonnige pe
rioden, maar wat minder bestendig.
11 juli
ZON EN MAAN
Zon op 4.32 onder 20.58
Maan op 10.45 onder 23.17