m
c ,on SINGER
I U."GOEDKOPER!
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
DOCUMENTVRIJHEID BIJ IN-
EN UITVOER UITGEBREID
vlidtf
Waar zijn onze schepen?
Het moeilijke oüer
R0V1NC1ALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 10 JULI 1959
MELDINGSPROCEDURE KOMT TE VERVALLEN
Voorschriften handels- en
betalingsverkeer simpeler
Met ingang van 15 juli a-s. zal naar
het ministerie van economische zaken
en het ministerie van financiën me
dedelen, de procedure die gevolgd
moet worden bij de in- en uitvoer
van goederen in vele gevallen aan
merkelijk worden vereenvoudigd
door uitbreiding van de zgn. docu
ment-vrijheid bij de in- en uitvoer
en daarmee ook het vervallen van de
zgn, mcldingsprocedurc.
Aldus blijkt uit bekendmakingen van
de centrale dienst voor in- en uit
voer in de Nederlandse staatscourant
van 9 juli 1959. Tevens zal blijkens
een bekendmaking van de Nederland-
sche Bank met ingang van dezelfde
datum een volledige liberalisatie van
het dienstenverkeer met het buiten
land worden doorgevoerd, hetgeen
eveneens, op een aantal uitzonderin
gen na het" geval zal zijn voor het
transitoverkeer. Al deze vereenvou
digingen zijn mede mogelijk gemaakt
door het herstel van de externe con
vertibiliteit.
insektenverdelger
luchtververser
in één VLIDO spuitbus
Nu met één vingerdruk
een dubbele weldaad:
wég motten, muggen,
vliegen... wég hinder
lijke luchtjes! Ga gauw
zo'n grote voordeligs
bus halen!
I grou
1 slechts
3.95
Voor de invoer uit, resp. de uitvoer
naar een aantal landen was reeds
vopr een reeks van goederen de do
cumentvrijheid c.q. de meldingspro
cedure van kracht, dat wil zeggen
er behoefde in de betrokken gevallen
geen vergunning bij in- of uitkla-
ring overgelegd te worden.
Deze vereenvoudiging der admi
nistratieve voorschriften kon met
ingang van bovengenoemde da
tum verder worden uitgebreid zo
wel wat het aantal landen als
't aantal industrie- en landbouw-
produkten betreft. Hierdoor wordt
het aantal gevallen dat een voor
afgaande vergunning moet wor
den aangevraagd, aanmerkelijk
beperkt, terwijl de zgn. meldings
procedure in haar geheel komt te
vervallen. Een en ander betekent
vooral een vereenvoudiging van 't
handelsverkeer met het dollarge-
bied.
De liberalisatie van het dienstenver
keer heeft eveneens vooral betrek
king op het verkeer met het dollar-
gebied. Zij houdt in dat ook ten aan
zien van betalingen voor verleende
diensten boven 1000 thans over de
gehele linie geen speciale voorafgaan
de vergunningen meer vereist zijn.
Voor de niet-dollargebieden was
reeds vroeger een vergaande libera-
KERKNIEUWS
Duitse kerkdienst
In de Ned. herv. kerk te Westkapel-
le zal zondag'a.s. een Duitse kerk
dienst worden gehouden. Voorganger
is Pfarrer Schiawjinski. De dienst
vangt aan om 11 uur 's morgens.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Klazienaveen L. Lingen
te Kolder-Dinxterveen; beroepen te
Gameren D. van der Ent Braat te
Elspeet; beroepen te Scherpenisse W.
Kalkman, kandidaat te Kapelle aan
de IJsel; bedankt voor Ommen J. J.
v. d. Krift te Ermelo.
GEREFORMEERDE KERKEN
Beroepen te Aardenburg J. P. de
Vries, kandidaat en hulpprediker te
Oostzaan.
CHRISTELIJK GEREFORMEERDE
KERKEN
Beroepen te Aarlanderveen-Nieuw-
koop P. Zonneveld, kandidaat te Bus-
sum; beroepen te Rozenburg H. P.
Brandsma, kandidaat te Sneek.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen te Dirksland P. Blok, kan
didaat te Rotterdam.
lisatie van het dienstenverkeer door
gevoerd.
Wat het transitoverkeer betreft komt
de nieuwe regeling er op neer dat de
algemene vergunningen, welke aan
de transitohandel waren verleend
door nieuwe zullen worden vervan
gen waardoor nog slechts in een be
perkt aantal gevallen een voorafgaan
de goedkeuring vereist zal zijn.
«BI DA T «O m. v. Cu
AAGTCDIJK 7 U B»lr*
AAGTCKKRK 7 U Ad.n
ALCOR ISO p
HCELSUM 6
Savannah
HEEMSKERK S
NAESS COMMANOKR 7 1
NW. AMSTERDAM S V.
ALMKERK ta La, Palm.
ALMDIJK O V. R'dam n. I
ALNATI B v. Santo, n.
JAQERSFONTEIN 7
AXELDIJK S
SCHCLPWIJK t
ARENDSKËRK 8 to Corn
ANDA 7 v. Jacksonvil
HOU,,° ARNHEM
EINDHOVEN 7
LEIDEN 7 Ad*
8 v. Gothenbu
LE1DERKERK 7 37i
LEMSTERKERK B I
te Hou,ton
DICMEROUK 7 30 m v. Wight
DUIVENDIJK 7 250 m v. Lo,
Angela,
EEMDIJK 7 450 m v. Aiorcn
ZAANKERK 8 t
HOOG EN LAAG WATER
11 juli
Vlissingen
Terneuzen
Hansweeit
Zierikzee
Wemeldinge
nap
uur meter
5.15 2.15
5.41 2.31
6.19 2.46
6.30 1.59
6.55 1.84
nap
uur meter
17.31 1.93
18.01 2.10
18.29 2.22
18.42 1.37
19.15 1.60
nap
uur meter
11.28 1.72
11.53 1.88
0.25 2.34
12.07 1.36
0.17 2.03
TIJDELIJKE AANBIEDING
ZIGZAG
MACHINES
Dit is Uw grote kans om een moderne elektrische
SINGER zigzag-naaimachine tegen een veel la
gere prijs te kopen. En... zelfs bij deze prijzen
geldf nog de bekende SINGER betalingsregeling,
dus een aankoop die erg gemakkelijk is. Laat
deze gelegenheid niet voorbijgaan, 't is slechts
tijdelijk.
Reserveer nog vóór Uw vakantie Uw SINGER
zigzag bij de dichtstbijzijnde SINGER winkel
of agent, dan staaf zij straks voor U klaar!
Stuur
ï°r s'^71Q°9 n°3
fob
m.v
JTTTM Pro,""««I
Naam:
Adres;
ftoafs:
'n.
Alleen bij SINGER
kunt- U
kiezen
<fnsche
3 'n P"is ver-
uit-
in
moderne zigzags
prijzen
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Warmte ontnam stimulans aan Damrak
Dat het donderdag met de handel ter
beurze weer niet erg vlot zou lopen
lag min of meer voor de hand. De markt
verkeert in een soort vakantiestemming
en de grote warmte animeert de handel
uiteraard ook niet. Daarbij komt dat
Wallstreet voor het Damrak nog steeds
geen stimulans betekent.
Aandelen Kon. Olie zijn woensdag in
New York na een lagere opening op een
onveranderde koers gesloten. Hieruit
putte Amsterdam de moed voor een
licht herstel maar verder dan 50 tot 60
cent ging de verbetering toch niet en de
koers van f 156.80 bleef dan ook nog
60 cent onder pariteit New York. Phi
lips en Unilever lagen verwaarloosd, het
geen met een koersafbrokkeling van ca
twee punten gepaaid ging. AKU is
daarentegen goed op peil gebleven. Er
bestond voor dit fonds middenkoersvraag
van de kant van het publiek met als re
sultaat dat de openingskoers ca. drie pun
ten boven het vorige slot kwam. Winst
nemingen deden dit avance in het ver
dere verloop echter teniet De K.L.M.
waarden werden onveranderd geadvi
seerd.
1219. Mare keek zijn vriend
'n beetje onnozel aan. „Wat
is dat dan voor een idee?"
vroeg hij. Arend grijnsde.
„Luister goed. Op ditzelfde
moment volgen de piraten
al onze bewegingen en zij
lachen in hun vuistje, om
dat wij hen niet kunnen
vinden. Volgens mij ligt het
antwoord op al onze vragen
in die reusachtige krater en
als wij ons doel willen be
reiken, moeten wij nu doen,
alsof wij niets verdachts be
speuren en het zoeken opge
ven. Mijn idee is nu, dat de
Onyx achter de eerstvolgen
de berg neerduikt, zodat de kerels ons ook niet
met hun kijkers kunnen zien om daarna met
een weer op te stijgen, als hadden wij alleen
maar even een vluchtje genomen op een ver
dachte plaats. Inmiddels hebben jullie mij dan
al met de Horzel gedropped en van daaruit
kan ik dan mooi de zaak eens van nabij gaan
onderzoeken". „Ha", riep Mare smalend uit.
„Wat een verhaal. Je hebt geen enkel bewijs,
dat de situatie is, zoals jij die voorstelt en
daarbij wou jij zeker in je eentje gaan?" „Nee,
Ucayba gaat met mij mee", lachte Arend, als
betrof het een fietstochtje naar Gaastèrland.
De features van de markt vormden don
derdag de Deli en de Senembali maat
schappij. Eerstgenoemde bracht het tot
een avance van circa vier gulden en Se-
nembah maatschappij, welk fonds bij
uitzondering weer eens in een open hoek
werd verhandeld, kon ruim zeven pun
ten verbeteren waarbij en passant dc
twee maal parikoers werd overschreden.
HVA was gedrukt en Amsterdam Rub
ber bracht het niet verder dan een prijs
houdende stemming. In de scheepvaart
afdeling bestond weer goede vraag naar
aandelen KNSM met als resultaat dat
de koers Iets verder is opgetrokken.
Ook de andere scheepvaartaandelen la
gen wat vriendelijker in de markt.
Scheepvaart-Unie steeg twee punten.
De lokale markt gaf over het algemeen
geen belangrijke verschillen te zien. Het
dividendvoorstel van de emballagefa
briek en houthandel werd met een koers-
reactie van ca. twee punten beantwoord.
Voor de introductie van de 4 pet con
verteerbare obligaties assurantiemaat
schappij ,De Zeven Provinciën" werd
een niet onbevredigende belangstelling
geconstateerd. De adviesprijs voor de
obligaties luidde 140 a 145. Op de 6taats-
fondsenmarkt brokkelde de 4% pet le-
ning-1959 nog een fractie af. De obliga
ties 1862/64 v/aren vaster. Prolongatie 3
pet.
Nederland 1951 (3%)
Nederland 1955 (3'A)
Nederland 1947 (3%) 3
Nederland 1937 3
Dollarlening 1047 3
Investeringscert. 3
Nederland 1962-64 3
6 °l> Woningbouwlening 1957
Nat. Handelsbank
Ned. Handelmij.
Alg. Kunstzijde Unie
Berghs' en Jurgens
Calvé-Delft
Hoogovens n.r.
Ned. Kabelfabriek
Philips
Unilever
Wilton-Fcijenoord
Kon. Petroleum Mij.
Amsterdam Rubber
Holland Amerika Lijn
Kon. Paketvaart
Rotterdamse Lloyd
Scheepvaart Unie
Stv. Mij. Nederland
Ver. H.V.A. Mij. N.V.
Dell Mij.
Bank van Ned. gem. 4'
Van Berkels Patent
83 881
9219 92%gb
91 9019
91% 91%
- 9619
97%gb 98gb
112 111%
148 145
557 556'A
540gb 538
157 157.50
92'Agb 93
156% 158
130 130
135
130 131 I's
154 154gl
151 150gl
17flgb 181gb
104%
257
259
<W\|vwvwvwwvwwvv^*
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN
Londen 10.60%—10.61; New York
3.77—3.77'A; Montreal 3.94ft—3.91%;
Parijs 76.77%—'76.87%Brussel
7.55%—7.55%; Frankfort 90.19—
90.24: Stockholm 72.07%—72.92%:
Ztirlch 87.49%.—87.54%; Milaan
60.75'A—60.80%; Kopenhagen 54.79
—54.84; Oslo 52.98%—53.03%; We
nen 1459%14.60%: Lissabon
13.21%13.23; Ankara 3.76%—
3.77%; Praag 52.84—52.94.
vw\*ww\*\*w\*wwwv
Centrale Suiker
252
252
Kon. Mij. De Schelde N.B.
238
235
Intern. Nickel
99 7s
99%
American Motors
46'A
47
Anaconda
62%
62%
Baltimore en Ohio
49%
4018
Bethlehem Steel
57%
66%
General Motors
87%
56
Kennecott
104%
103%
New York Central
30%
31%
Pennsylvania
19%
Republic Steel
79V»
78%
Shell Oil Comp.
78%
78%
Tide Water
24%
24%
U.S. Steel
103'A
101%
Nat. Can. Corp.
10%
-
PREMIELENINGEN.
Amsterdam 1951
86
36%
Breda 1954
80%
Eindhoven 1954
80%
Enschede 1954
81
81%
Den Haag 1952 I
81%
Den Haag 1952 I
87%
83
Rotterdam 1952 I
89
Rotterdam 1957
95%
95%
Amsterdam 1956 I
80%
80%
Amsterdam 1956 II
7
95%
Amsterdam 1956 III
Amsterdam 33 (C. en A 1001
Dordrecht 1956
Alkmaar 1956 80%
ANP CBS BEURSINDICES
Intern, concerns
Industrie
Scheepvaart
Banken
Indo», fondsen
Algemeen
7-7 8-7
9-7
427.13 425.87 424.97
214.25 214.95 214.90
150.40 150.83 151.71
174.29 173.47 173.80
126.41 125.79 125.59
294.58 294.04 293-68
q De Westduitse minister van buiten
landse zaken, Schroder, lieeft vla de
televisie een beroep op oostelijke agen
ten ln de bondsrepubliek gedaan om
zich bij de autoriteiten te melden.
FEUILLETON
DOOK
DAVID HOWARTH
Ziedaar, kort samengevat, de rede
nen, die hem noopten terdege de weg
en het omringende landschap gade te
slaan. De bus zou op een gegeven
ogenblik de brug passeren en de dan
nog overgebleven passagiers zouden
naar hun passen en de motieven voor
hun reisjes worden gevraagd, leder
die geen goede pas kon tonen of
slechts onvoldoende motieven noemde,
zou als hij geluk had worden te
ruggestuurd, of als het hem tegen
liep gevangen genomen.
Natuurlijk iiep de majoor in feite
geen gevaar. Als hij te lang bleef
zitten, zou de Britse wacht aan deze
kant van de brug hem we! waarschu
wen. Hij stelde er echter hoegenaamd
f;cen prijs op, tekst en uitleg te moe-
en geven aan de Engelse veiligheids
politie; de kans daarop schrikte hem
méér af dan de heel wat kleinere mo
gelijkheid, dat hij in Russische han
den zou vallen. De kwestie was, dat
hij het weekeinde ging doorbrengen
bij zijn vriend de opperboswachter,
die op plm. anderhalve kilometer van
it**, brug in de bossen woonde en dat
zijn kolonel, als.hij het wist, dit ze
ker onvoorzichtig zou vinden. Ook
zou hij allicht iets aan te merken
hebben op het milieu waaruit de ma
joor zijn vrienden koos en hem mis
schien zulke bezoeken kort en goed
verbieden! De majoor had hem im
mers dikwijls genoeg horen zeggen:
„Die kerels zijn geen van uilen te
vertrouwen; één op de vijf is zeker
een verrader! Het hele nest zit vol
spionnen!" Ja, als hij aan de kolonel
dacht, werd het de majoor bijna te
machtig. Stel je voor: die brave An
ton niet betrouwbaar, evenmin als
„Frau" Berner of Liesel en de kin
deren! Hij zou hun zijn leven en als
hij het bezat zijn vermogen, kortom
alles wat hem dierbaar was, hebben
toevertrouwd. Zeker stelde hij door
hen te bezoeken, zijn waardigheid als
officier althans het restant ervan
in de waagschaal, maar dat kwam
er weinig op aan. Hij maakte zich
heus geen illusies; 'n beroepsofficier,
die op zijn 44e nog slechts majoor
was, had niet veel kans, hoger te
klimmen, vooral wanneer, zoals in
zijn geval, de ware liefde voor het
„vak" eruit ging. Nu ja, als er weer
oorlog zou komen... maar hij was al
lang, héél lang de vurige wensen van
een jong officier naar snelle, sensa
tionele promotie in oorlogtijd ont
groeid. Neen, zijn „waardigheid" en
militaire loopbaan gingen hem
slechts uiterst matig ter harte: de
familie Berner in elk geval vrij wat
meer.
Gelukkig had de majoor, terwijl hij
daar zo geduldig zat, er nog geen
flauw vermoeden van, dat nog voor
het einde van de nacht zijn leven
werkelijk in hun handen zou zijn; die
zorg werd hem althans voor 't ogen
blik bespaard.
Door allerlei gedachten bestormd,
luisterde hij ietwat dromerig naar de
pappen en het gelach van zijn me
iereizigers. Het lawaai was bijna
angstwekkend. De bus had nu de top
van een lange heuvel bereikt en de
kabouter aan het stuurwiel dwong
knorrig de enigszins weerspannige
motor tot steeds grotere snelheid.
Het ding brulde letterlijk en deed de
hele carfosserie trillen en klepperen,
zodat de passagiers, om zich ver
staanbaar te maken, hun geestighe
den met luider stem moesten uit
schreeuwen. De weg slingerde zich
langs een nauw, tamelijk diep dal,
waardoor bij elke bocht de „lushan
gers" allen dezelfde kant op zwaai
den. terwijl de jongelui van beiderlei
„kunne" zonder al te veel tegenzin
eikaars steun zochten en vonden.
Plotseling maakte de bus zulk een
geweldige schuiver, dat een stevige
jonge dame, die naast de majoor
stond, haar evenwicht verloor en op
zijn schoot terechtkwam.
„O, neemt u mij niet kwalijk", zei ze,
hem vriendelijk toelachend.
„Integendeel; het is me een genoe
gen", antwoordde de majoor in zijn
school-Duits.
„O, u isLieve help, dat wist ik
niet! U is geen Oostenrijker, niet
waar?" Meteen trachtte ze zich van
zijn knieën te verheffen.
„Noen, ik ben Engelsman, maar blijft
u gerust zitten. Als ik kon opstaan,
zou ik u mijn plaats aanbieden, maar
dat gaat niet".
„U zal me wel erg onbeleefd vinden.
Als ik geweten had, dat u een vreem
deling was
De majoor voelde zich door de on
schuldige bekentenis, dat het gebeur
de niet helemaal toeval was geweest,
lichtelijk gevleid.
,,'t Doet er niet toe", verzekerde hij.
„Sta maar niet op: ik vind het best
zo".
De mensen die vlak bij hem zaten of
stonden en het korte gesprek hadden
beluisterd, zwegen een paar minuten
toen ze de tegenwoordigheid van een
buitenlander opmerkten. Weldra ech
ter knoopten ook zij heel beleefd wat
conversatie aan en probeerden vol
ijver hem uit te leggen waarom ze
toch telkens zoveel plezier hadden.
„Ja, ziet u, die kleine man achterin
heeft een kip bij zich en ze denken dat
het beest een ei gaat leggen
zei de een.
„Ze lachen, omdat de chauffeur zo
klein is, dat hij niet eens over het
stuurwiel kan heenzien. Het grappige
is, dat je volgens het bij hem hangen
de bordje niet met de bestuurder mag
spreken, maar dat niemand je kan
verbieden, óver hem te praten",
bracht een ander in 't midden. „En dat
maakt hem extra nijdig, zodat hij
misschien op een gegeven ogenblik
ontploft".
Intussen werd het langzamerhand wat
minder vol. Bij elke halte riepen de
voorste passagiers, die naar buiten
konden zien, cle naam van dorp, ge
hucht of zijweg.
„Ncudorf? Liefhebbers voor Ncu-
dorf
Dan klonk er geroep van „ja" of „hal
lo!". waarop een hevig gedrang naar
de deur volgde.
Toen de gelukkige eigenaar van de
kip wilde uitstappen, werd hij op
nieuw luidkeels uitgelachen. Het dier
met beide handen omhoog houdend,
laveerde hij behoedzaam door 't gang
pad. Hij zag rood van inspanning en
was klaarblijkelijk overstuur. Eens
klaps klonk een doordringend gekrijs
en vloog het kostbare beest, aan zijn
greep ontsnapt, als bezeten door de
bus heen en weer, terwijl tal van han
den het vergeefs trachtten te pakken.
Steeds wilder en banger wordend,
zocht de vogel ten slotte oen schuil
plaats in 't bagagenet, vanwaar het
veren regende op haar belagers. De
passagiers vermaakten zich opper
best, maaf de kleine man scheen
sprakeloos van ontsteltenis. Eindelijk
ving hij de kip en sloop ermee naar
buiten.
De majoor kon, als hij uit het raam
keek, hem nog op de weg zien staan.
Hij werd afgehaald dooi- een vrouw,
blijkbaar zijn wederhelft, die hem
met kip en al omhelsde en kuste. Toen
liet hij haar zijn aankoop bewonde
ren. Ze nam die aan als een kostbaar
geschenk en kuste hem nogmaals. De
bus reed weer verder en liet het twee
tal achter in de duisternis.
Dit op zichzelf weinig betekenende
voorval, enerzijds lachwekkend, an
derzijds ontroerend, had bij de ma
joor een verlangen gewekt', dat hij
met alle geweld probeerde te onder
drukken. Ook hij had eens een tehuis
bezeten en het geluk beseft van op
een gegeven ogenblik de beklemmen
de wereld achter zich te laten, om in
de kring van zijn familie troost, geluk
en begrip te vinden, precies als de
man met de kip, die het spottende ge
lach was ontsnapt en heul had ge
zocht in zachte vrouwenarmen. Hij,
dc majoor, was eveneens getrouwd
geweest en vader van twee veelbelo
vende kinderen Zes jaar lang had hij
er zich tamelijk gelukkig bij bevon
den cn zijn vrouw eveneens; dat hun
geluk niet volmaakt was, had niet zo
zeer aan hemzelf gelegen als wel aan
het zwervende leven, een gevolg van
zijn militaire loopbaan. Een leven, dat
elk nieuw opgebouwd „home" na kor
te tijd weer als een kaartenhuis ineen
deed storten.
(Wordt vervolgd)