m c ,on SINGER I U."GOEDKOPER! PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer DOCUMENTVRIJHEID BIJ IN- EN UITVOER UITGEBREID vlidtf Waar zijn onze schepen? Het moeilijke oüer R0V1NC1ALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 10 JULI 1959 MELDINGSPROCEDURE KOMT TE VERVALLEN Voorschriften handels- en betalingsverkeer simpeler Met ingang van 15 juli a-s. zal naar het ministerie van economische zaken en het ministerie van financiën me dedelen, de procedure die gevolgd moet worden bij de in- en uitvoer van goederen in vele gevallen aan merkelijk worden vereenvoudigd door uitbreiding van de zgn. docu ment-vrijheid bij de in- en uitvoer en daarmee ook het vervallen van de zgn, mcldingsprocedurc. Aldus blijkt uit bekendmakingen van de centrale dienst voor in- en uit voer in de Nederlandse staatscourant van 9 juli 1959. Tevens zal blijkens een bekendmaking van de Nederland- sche Bank met ingang van dezelfde datum een volledige liberalisatie van het dienstenverkeer met het buiten land worden doorgevoerd, hetgeen eveneens, op een aantal uitzonderin gen na het" geval zal zijn voor het transitoverkeer. Al deze vereenvou digingen zijn mede mogelijk gemaakt door het herstel van de externe con vertibiliteit. insektenverdelger luchtververser in één VLIDO spuitbus Nu met één vingerdruk een dubbele weldaad: wég motten, muggen, vliegen... wég hinder lijke luchtjes! Ga gauw zo'n grote voordeligs bus halen! I grou 1 slechts 3.95 Voor de invoer uit, resp. de uitvoer naar een aantal landen was reeds vopr een reeks van goederen de do cumentvrijheid c.q. de meldingspro cedure van kracht, dat wil zeggen er behoefde in de betrokken gevallen geen vergunning bij in- of uitkla- ring overgelegd te worden. Deze vereenvoudiging der admi nistratieve voorschriften kon met ingang van bovengenoemde da tum verder worden uitgebreid zo wel wat het aantal landen als 't aantal industrie- en landbouw- produkten betreft. Hierdoor wordt het aantal gevallen dat een voor afgaande vergunning moet wor den aangevraagd, aanmerkelijk beperkt, terwijl de zgn. meldings procedure in haar geheel komt te vervallen. Een en ander betekent vooral een vereenvoudiging van 't handelsverkeer met het dollarge- bied. De liberalisatie van het dienstenver keer heeft eveneens vooral betrek king op het verkeer met het dollar- gebied. Zij houdt in dat ook ten aan zien van betalingen voor verleende diensten boven 1000 thans over de gehele linie geen speciale voorafgaan de vergunningen meer vereist zijn. Voor de niet-dollargebieden was reeds vroeger een vergaande libera- KERKNIEUWS Duitse kerkdienst In de Ned. herv. kerk te Westkapel- le zal zondag'a.s. een Duitse kerk dienst worden gehouden. Voorganger is Pfarrer Schiawjinski. De dienst vangt aan om 11 uur 's morgens. NED. HERV. KERK Beroepen te Klazienaveen L. Lingen te Kolder-Dinxterveen; beroepen te Gameren D. van der Ent Braat te Elspeet; beroepen te Scherpenisse W. Kalkman, kandidaat te Kapelle aan de IJsel; bedankt voor Ommen J. J. v. d. Krift te Ermelo. GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Aardenburg J. P. de Vries, kandidaat en hulpprediker te Oostzaan. CHRISTELIJK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen te Aarlanderveen-Nieuw- koop P. Zonneveld, kandidaat te Bus- sum; beroepen te Rozenburg H. P. Brandsma, kandidaat te Sneek. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen te Dirksland P. Blok, kan didaat te Rotterdam. lisatie van het dienstenverkeer door gevoerd. Wat het transitoverkeer betreft komt de nieuwe regeling er op neer dat de algemene vergunningen, welke aan de transitohandel waren verleend door nieuwe zullen worden vervan gen waardoor nog slechts in een be perkt aantal gevallen een voorafgaan de goedkeuring vereist zal zijn. «BI DA T «O m. v. Cu AAGTCDIJK 7 U B»lr* AAGTCKKRK 7 U Ad.n ALCOR ISO p HCELSUM 6 Savannah HEEMSKERK S NAESS COMMANOKR 7 1 NW. AMSTERDAM S V. ALMKERK ta La, Palm. ALMDIJK O V. R'dam n. I ALNATI B v. Santo, n. JAQERSFONTEIN 7 AXELDIJK S SCHCLPWIJK t ARENDSKËRK 8 to Corn ANDA 7 v. Jacksonvil HOU,,° ARNHEM EINDHOVEN 7 LEIDEN 7 Ad* 8 v. Gothenbu LE1DERKERK 7 37i LEMSTERKERK B I te Hou,ton DICMEROUK 7 30 m v. Wight DUIVENDIJK 7 250 m v. Lo, Angela, EEMDIJK 7 450 m v. Aiorcn ZAANKERK 8 t HOOG EN LAAG WATER 11 juli Vlissingen Terneuzen Hansweeit Zierikzee Wemeldinge nap uur meter 5.15 2.15 5.41 2.31 6.19 2.46 6.30 1.59 6.55 1.84 nap uur meter 17.31 1.93 18.01 2.10 18.29 2.22 18.42 1.37 19.15 1.60 nap uur meter 11.28 1.72 11.53 1.88 0.25 2.34 12.07 1.36 0.17 2.03 TIJDELIJKE AANBIEDING ZIGZAG MACHINES Dit is Uw grote kans om een moderne elektrische SINGER zigzag-naaimachine tegen een veel la gere prijs te kopen. En... zelfs bij deze prijzen geldf nog de bekende SINGER betalingsregeling, dus een aankoop die erg gemakkelijk is. Laat deze gelegenheid niet voorbijgaan, 't is slechts tijdelijk. Reserveer nog vóór Uw vakantie Uw SINGER zigzag bij de dichtstbijzijnde SINGER winkel of agent, dan staaf zij straks voor U klaar! Stuur ï°r s'^71Q°9 n°3 fob m.v JTTTM Pro,""««I Naam: Adres; ftoafs: 'n. Alleen bij SINGER kunt- U kiezen <fnsche 3 'n P"is ver- uit- in moderne zigzags prijzen AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Warmte ontnam stimulans aan Damrak Dat het donderdag met de handel ter beurze weer niet erg vlot zou lopen lag min of meer voor de hand. De markt verkeert in een soort vakantiestemming en de grote warmte animeert de handel uiteraard ook niet. Daarbij komt dat Wallstreet voor het Damrak nog steeds geen stimulans betekent. Aandelen Kon. Olie zijn woensdag in New York na een lagere opening op een onveranderde koers gesloten. Hieruit putte Amsterdam de moed voor een licht herstel maar verder dan 50 tot 60 cent ging de verbetering toch niet en de koers van f 156.80 bleef dan ook nog 60 cent onder pariteit New York. Phi lips en Unilever lagen verwaarloosd, het geen met een koersafbrokkeling van ca twee punten gepaaid ging. AKU is daarentegen goed op peil gebleven. Er bestond voor dit fonds middenkoersvraag van de kant van het publiek met als re sultaat dat de openingskoers ca. drie pun ten boven het vorige slot kwam. Winst nemingen deden dit avance in het ver dere verloop echter teniet De K.L.M. waarden werden onveranderd geadvi seerd. 1219. Mare keek zijn vriend 'n beetje onnozel aan. „Wat is dat dan voor een idee?" vroeg hij. Arend grijnsde. „Luister goed. Op ditzelfde moment volgen de piraten al onze bewegingen en zij lachen in hun vuistje, om dat wij hen niet kunnen vinden. Volgens mij ligt het antwoord op al onze vragen in die reusachtige krater en als wij ons doel willen be reiken, moeten wij nu doen, alsof wij niets verdachts be speuren en het zoeken opge ven. Mijn idee is nu, dat de Onyx achter de eerstvolgen de berg neerduikt, zodat de kerels ons ook niet met hun kijkers kunnen zien om daarna met een weer op te stijgen, als hadden wij alleen maar even een vluchtje genomen op een ver dachte plaats. Inmiddels hebben jullie mij dan al met de Horzel gedropped en van daaruit kan ik dan mooi de zaak eens van nabij gaan onderzoeken". „Ha", riep Mare smalend uit. „Wat een verhaal. Je hebt geen enkel bewijs, dat de situatie is, zoals jij die voorstelt en daarbij wou jij zeker in je eentje gaan?" „Nee, Ucayba gaat met mij mee", lachte Arend, als betrof het een fietstochtje naar Gaastèrland. De features van de markt vormden don derdag de Deli en de Senembali maat schappij. Eerstgenoemde bracht het tot een avance van circa vier gulden en Se- nembah maatschappij, welk fonds bij uitzondering weer eens in een open hoek werd verhandeld, kon ruim zeven pun ten verbeteren waarbij en passant dc twee maal parikoers werd overschreden. HVA was gedrukt en Amsterdam Rub ber bracht het niet verder dan een prijs houdende stemming. In de scheepvaart afdeling bestond weer goede vraag naar aandelen KNSM met als resultaat dat de koers Iets verder is opgetrokken. Ook de andere scheepvaartaandelen la gen wat vriendelijker in de markt. Scheepvaart-Unie steeg twee punten. De lokale markt gaf over het algemeen geen belangrijke verschillen te zien. Het dividendvoorstel van de emballagefa briek en houthandel werd met een koers- reactie van ca. twee punten beantwoord. Voor de introductie van de 4 pet con verteerbare obligaties assurantiemaat schappij ,De Zeven Provinciën" werd een niet onbevredigende belangstelling geconstateerd. De adviesprijs voor de obligaties luidde 140 a 145. Op de 6taats- fondsenmarkt brokkelde de 4% pet le- ning-1959 nog een fractie af. De obliga ties 1862/64 v/aren vaster. Prolongatie 3 pet. Nederland 1951 (3%) Nederland 1955 (3'A) Nederland 1947 (3%) 3 Nederland 1937 3 Dollarlening 1047 3 Investeringscert. 3 Nederland 1962-64 3 6 °l> Woningbouwlening 1957 Nat. Handelsbank Ned. Handelmij. Alg. Kunstzijde Unie Berghs' en Jurgens Calvé-Delft Hoogovens n.r. Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wilton-Fcijenoord Kon. Petroleum Mij. Amsterdam Rubber Holland Amerika Lijn Kon. Paketvaart Rotterdamse Lloyd Scheepvaart Unie Stv. Mij. Nederland Ver. H.V.A. Mij. N.V. Dell Mij. Bank van Ned. gem. 4' Van Berkels Patent 83 881 9219 92%gb 91 9019 91% 91% - 9619 97%gb 98gb 112 111% 148 145 557 556'A 540gb 538 157 157.50 92'Agb 93 156% 158 130 130 135 130 131 I's 154 154gl 151 150gl 17flgb 181gb 104% 257 259 <W\|vwvwvwwvwwvv^* Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN Londen 10.60%—10.61; New York 3.77—3.77'A; Montreal 3.94ft—3.91%; Parijs 76.77%—'76.87%Brussel 7.55%—7.55%; Frankfort 90.19— 90.24: Stockholm 72.07%—72.92%: Ztirlch 87.49%.—87.54%; Milaan 60.75'A—60.80%; Kopenhagen 54.79 —54.84; Oslo 52.98%—53.03%; We nen 1459%14.60%: Lissabon 13.21%13.23; Ankara 3.76%— 3.77%; Praag 52.84—52.94. vw\*ww\*\*w\*wwwv Centrale Suiker 252 252 Kon. Mij. De Schelde N.B. 238 235 Intern. Nickel 99 7s 99% American Motors 46'A 47 Anaconda 62% 62% Baltimore en Ohio 49% 4018 Bethlehem Steel 57% 66% General Motors 87% 56 Kennecott 104% 103% New York Central 30% 31% Pennsylvania 19% Republic Steel 79V» 78% Shell Oil Comp. 78% 78% Tide Water 24% 24% U.S. Steel 103'A 101% Nat. Can. Corp. 10% - PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 86 36% Breda 1954 80% Eindhoven 1954 80% Enschede 1954 81 81% Den Haag 1952 I 81% Den Haag 1952 I 87% 83 Rotterdam 1952 I 89 Rotterdam 1957 95% 95% Amsterdam 1956 I 80% 80% Amsterdam 1956 II 7 95% Amsterdam 1956 III Amsterdam 33 (C. en A 1001 Dordrecht 1956 Alkmaar 1956 80% ANP CBS BEURSINDICES Intern, concerns Industrie Scheepvaart Banken Indo», fondsen Algemeen 7-7 8-7 9-7 427.13 425.87 424.97 214.25 214.95 214.90 150.40 150.83 151.71 174.29 173.47 173.80 126.41 125.79 125.59 294.58 294.04 293-68 q De Westduitse minister van buiten landse zaken, Schroder, lieeft vla de televisie een beroep op oostelijke agen ten ln de bondsrepubliek gedaan om zich bij de autoriteiten te melden. FEUILLETON DOOK DAVID HOWARTH Ziedaar, kort samengevat, de rede nen, die hem noopten terdege de weg en het omringende landschap gade te slaan. De bus zou op een gegeven ogenblik de brug passeren en de dan nog overgebleven passagiers zouden naar hun passen en de motieven voor hun reisjes worden gevraagd, leder die geen goede pas kon tonen of slechts onvoldoende motieven noemde, zou als hij geluk had worden te ruggestuurd, of als het hem tegen liep gevangen genomen. Natuurlijk iiep de majoor in feite geen gevaar. Als hij te lang bleef zitten, zou de Britse wacht aan deze kant van de brug hem we! waarschu wen. Hij stelde er echter hoegenaamd f;cen prijs op, tekst en uitleg te moe- en geven aan de Engelse veiligheids politie; de kans daarop schrikte hem méér af dan de heel wat kleinere mo gelijkheid, dat hij in Russische han den zou vallen. De kwestie was, dat hij het weekeinde ging doorbrengen bij zijn vriend de opperboswachter, die op plm. anderhalve kilometer van it**, brug in de bossen woonde en dat zijn kolonel, als.hij het wist, dit ze ker onvoorzichtig zou vinden. Ook zou hij allicht iets aan te merken hebben op het milieu waaruit de ma joor zijn vrienden koos en hem mis schien zulke bezoeken kort en goed verbieden! De majoor had hem im mers dikwijls genoeg horen zeggen: „Die kerels zijn geen van uilen te vertrouwen; één op de vijf is zeker een verrader! Het hele nest zit vol spionnen!" Ja, als hij aan de kolonel dacht, werd het de majoor bijna te machtig. Stel je voor: die brave An ton niet betrouwbaar, evenmin als „Frau" Berner of Liesel en de kin deren! Hij zou hun zijn leven en als hij het bezat zijn vermogen, kortom alles wat hem dierbaar was, hebben toevertrouwd. Zeker stelde hij door hen te bezoeken, zijn waardigheid als officier althans het restant ervan in de waagschaal, maar dat kwam er weinig op aan. Hij maakte zich heus geen illusies; 'n beroepsofficier, die op zijn 44e nog slechts majoor was, had niet veel kans, hoger te klimmen, vooral wanneer, zoals in zijn geval, de ware liefde voor het „vak" eruit ging. Nu ja, als er weer oorlog zou komen... maar hij was al lang, héél lang de vurige wensen van een jong officier naar snelle, sensa tionele promotie in oorlogtijd ont groeid. Neen, zijn „waardigheid" en militaire loopbaan gingen hem slechts uiterst matig ter harte: de familie Berner in elk geval vrij wat meer. Gelukkig had de majoor, terwijl hij daar zo geduldig zat, er nog geen flauw vermoeden van, dat nog voor het einde van de nacht zijn leven werkelijk in hun handen zou zijn; die zorg werd hem althans voor 't ogen blik bespaard. Door allerlei gedachten bestormd, luisterde hij ietwat dromerig naar de pappen en het gelach van zijn me iereizigers. Het lawaai was bijna angstwekkend. De bus had nu de top van een lange heuvel bereikt en de kabouter aan het stuurwiel dwong knorrig de enigszins weerspannige motor tot steeds grotere snelheid. Het ding brulde letterlijk en deed de hele carfosserie trillen en klepperen, zodat de passagiers, om zich ver staanbaar te maken, hun geestighe den met luider stem moesten uit schreeuwen. De weg slingerde zich langs een nauw, tamelijk diep dal, waardoor bij elke bocht de „lushan gers" allen dezelfde kant op zwaai den. terwijl de jongelui van beiderlei „kunne" zonder al te veel tegenzin eikaars steun zochten en vonden. Plotseling maakte de bus zulk een geweldige schuiver, dat een stevige jonge dame, die naast de majoor stond, haar evenwicht verloor en op zijn schoot terechtkwam. „O, neemt u mij niet kwalijk", zei ze, hem vriendelijk toelachend. „Integendeel; het is me een genoe gen", antwoordde de majoor in zijn school-Duits. „O, u isLieve help, dat wist ik niet! U is geen Oostenrijker, niet waar?" Meteen trachtte ze zich van zijn knieën te verheffen. „Noen, ik ben Engelsman, maar blijft u gerust zitten. Als ik kon opstaan, zou ik u mijn plaats aanbieden, maar dat gaat niet". „U zal me wel erg onbeleefd vinden. Als ik geweten had, dat u een vreem deling was De majoor voelde zich door de on schuldige bekentenis, dat het gebeur de niet helemaal toeval was geweest, lichtelijk gevleid. ,,'t Doet er niet toe", verzekerde hij. „Sta maar niet op: ik vind het best zo". De mensen die vlak bij hem zaten of stonden en het korte gesprek hadden beluisterd, zwegen een paar minuten toen ze de tegenwoordigheid van een buitenlander opmerkten. Weldra ech ter knoopten ook zij heel beleefd wat conversatie aan en probeerden vol ijver hem uit te leggen waarom ze toch telkens zoveel plezier hadden. „Ja, ziet u, die kleine man achterin heeft een kip bij zich en ze denken dat het beest een ei gaat leggen zei de een. „Ze lachen, omdat de chauffeur zo klein is, dat hij niet eens over het stuurwiel kan heenzien. Het grappige is, dat je volgens het bij hem hangen de bordje niet met de bestuurder mag spreken, maar dat niemand je kan verbieden, óver hem te praten", bracht een ander in 't midden. „En dat maakt hem extra nijdig, zodat hij misschien op een gegeven ogenblik ontploft". Intussen werd het langzamerhand wat minder vol. Bij elke halte riepen de voorste passagiers, die naar buiten konden zien, cle naam van dorp, ge hucht of zijweg. „Ncudorf? Liefhebbers voor Ncu- dorf Dan klonk er geroep van „ja" of „hal lo!". waarop een hevig gedrang naar de deur volgde. Toen de gelukkige eigenaar van de kip wilde uitstappen, werd hij op nieuw luidkeels uitgelachen. Het dier met beide handen omhoog houdend, laveerde hij behoedzaam door 't gang pad. Hij zag rood van inspanning en was klaarblijkelijk overstuur. Eens klaps klonk een doordringend gekrijs en vloog het kostbare beest, aan zijn greep ontsnapt, als bezeten door de bus heen en weer, terwijl tal van han den het vergeefs trachtten te pakken. Steeds wilder en banger wordend, zocht de vogel ten slotte oen schuil plaats in 't bagagenet, vanwaar het veren regende op haar belagers. De passagiers vermaakten zich opper best, maaf de kleine man scheen sprakeloos van ontsteltenis. Eindelijk ving hij de kip en sloop ermee naar buiten. De majoor kon, als hij uit het raam keek, hem nog op de weg zien staan. Hij werd afgehaald dooi- een vrouw, blijkbaar zijn wederhelft, die hem met kip en al omhelsde en kuste. Toen liet hij haar zijn aankoop bewonde ren. Ze nam die aan als een kostbaar geschenk en kuste hem nogmaals. De bus reed weer verder en liet het twee tal achter in de duisternis. Dit op zichzelf weinig betekenende voorval, enerzijds lachwekkend, an derzijds ontroerend, had bij de ma joor een verlangen gewekt', dat hij met alle geweld probeerde te onder drukken. Ook hij had eens een tehuis bezeten en het geluk beseft van op een gegeven ogenblik de beklemmen de wereld achter zich te laten, om in de kring van zijn familie troost, geluk en begrip te vinden, precies als de man met de kip, die het spottende ge lach was ontsnapt en heul had ge zocht in zachte vrouwenarmen. Hij, dc majoor, was eveneens getrouwd geweest en vader van twee veelbelo vende kinderen Zes jaar lang had hij er zich tamelijk gelukkig bij bevon den cn zijn vrouw eveneens; dat hun geluk niet volmaakt was, had niet zo zeer aan hemzelf gelegen als wel aan het zwervende leven, een gevolg van zijn militaire loopbaan. Een leven, dat elk nieuw opgebouwd „home" na kor te tijd weer als een kaartenhuis ineen deed storten. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12