Rampzalige dag voor Neluxploeg:
Charly Gaul verliest 20 minuten
jjijW
Luxemburgse favoriet
lijkt bijna kansloos
VddtoÉl
mm
nieuw
KLASSEMENTEN 13e ETAPPE
MIDDENSTANDERS ONTEVREDEN
OVER REGERINGSNOTA
PROVINCIALE ZEEUWSE
COURANT
DONDERDAG 9 juli 1969
MOORDENDE ETAPPE IN VERZENGENDE HITTE
Weer twee Nederlanders uit de strijd:
Van den Borgh in de brokkenwagen en
Piet van Est kwam 40 sec. te laat
(Van een speciale verslaggever)
Eenzaam reed de tengere in 4e roocLwit-blauwe kampioenstrui
van het groothertogdom Luxemburg gehulde renner over de
hoogvlakte van Auvergne. Eenzaam, tussen rijen Franse toe
schouwers door, van wie de priemende blikken als duizenden
speldenprikken in zijn lendenen en rug staken. Zijn naam golfde
als een onstuitbare branding heen en weer: Charlie Gaul
Charlie Gaul!
De kampioen uit Bettembourgli hield de blik strak gericht op het
smeltende teer van het wegdek. Hij smachtte van de dorst. Zijn
verlamde benen weigerden dienst te doen. Af en toe keek hij
radeloos achterom, maar de hulp, die zijn zou moeten zijn, kwam
niet. Het was een gebroken man. Als een beginneling was hij in
zijn eigen domein, de bergen, gelost. Hij ging een van de zwaar
ste nederlagen van zijn loopbaan tegemoet, een nederlaag die
hem wel eens de tourzege zou kunnen kosten. Twintig minuten
en veertig seconden na de Franse kampioen Anglade, die voor
Auquetil, Bahamontes, Robinson, Adriaejissens, Mahé en Bal-
dini de eindspurt op de rode smalle wielerbaan van Aurïllac won,
ging Charlie Gaul in het gezelsehap van „oude man" Louison
Bobet, de totaal uitgeputte Kéné Privat en de uitgebluste PJanc-
kaert over de eindstreep.
Twintig minuten en veertig secon
den verspeelde Charlie Gaul in deze
moordende etappe van Albi naar
Aurïllac in een allés verzengende
hitte. Is het een wonder, dat hij
aan de finish de lippen op elbafór
perste toen de internationale jour
nalisten schare om hem heen drong
om uit zijn eigen mond een ver
klaring te horen?
Gaul verdween zo snel mogelijk, zon
der eep woord te zeggen, zonder
ïemajid'"een blik waardig te keuren
naar zijn hotel.
H)j had er genoeg van!
Lokkende fontein
Op het vlakke stuk tussen de twee
cols in deze etappe, de Col de Polis-
sal en de Montsalvy is liet gebeurd.
Terwijl de groep, waarin Gaul met
Itivière, Pauwels, Hoevenaers, Planc-
kaert, Louison Bobet en Branckart
aciiter de na 94 km hij de tweede
ravitaillering bij verrassing wegge-
spongen Bahamontes, Baldini, An-
quetil en nog een elftal renners aan
joeg sprong Gaul's achterband. Jeng
Goldschmidt reed vlak a.cliter de kop
man en stak een nieuw wiel vlak bij
een lokkende fontein.
Charlie kon geen weerstand bieden
aan de verleiding'en stak zijn bezwe
te hoofd onder het verkoelende water
Gulzig hield hij zijn mond wijd open
onder de straal, vulde snel zijn bidons
en toog weer op weg. Met lood in de
schoenen. Want nu pas merkte de
Luxemburger hoe .zeer de hitte aan
hem had geknaagd. Zijn dorst was
niet te lessen. De twee bidons waren
nauwelijks tweehonderd meter verder
weer helemaal leeg en toen begon
Charlie aan zijn lijdensweg. Hij haal
de de uitgeputte drager van de gele
trui in en danste moeizaam achter de
groep Rivière-Bobet aan.Maar de
cadans was eruit.
In brokkenwagen
Het was niet alleen voor Charlie
Gaul een rampzalige dag, maar voor
de gehele Neluxploeg. die wederom
twee man verloor. Martin van den
Borgh klom na 30 km in de brokken
wagen. Zijn pijnlijke rechterknie,
wgarover hij bij de aankomst in Albi
al had geklaagd, was. zo gaan steken
dat hij afstapte. Piet vafl' Est kwam
veertig seconden na de sluiting van
de controls binnen en werd met nog
zeven anderen uit de strijd genomen.
Piet de Jongh en Jaap Kersten, die
het begin van de etappe na de vlucht
van Baldini, c.s. bergen hadden moe
ten verzetten om Gaul naar voren te
brengen kwamen ruim 23 minuten na
Anglade binnen. Marcel Ernzer, Aldo
Bolzan. Gerrit Voorting én Bram
Kool bevonden zich in het grote pe
loton, dat met een achterstand van
32 minuten en 10 seconden Aurillae
bereikte. De maat was nog niet vol
genoeg. Piet de Jongh en. Jaap Ker
sten, die bij het beklimmen van de col
de Polissal Charlie Gaul om beurten
in de rug hadden geduwd, werden
door de vvedstrijdeomissuris elli een
boete van 2500 franks opgelegd en
Uregen bovendien dertig strafsecon?
den j)ok Gaul, die deze hulp welge
vallig Jiad aanvaard, werd op dezelf
de manier bestraft.
Dat de 219 km lange rit van Albi
naar Aurillae zulke ingrijpende wij
zigingen met zich mee zou brengen
had niemand verwacht, wapt op pa
pier vórmden de in de derde catego
rie ingedeelde 515 meter hoge Polis
sal en de in de tweede categorie in
gedeelde 780 meter hoge Montsalvy
fèën onoverkomenlijke hindernissen,
ïet" venijn zat dan ook ditmaal" niet
n de hoogte van deze bergjes, maar
in het voortdurend stijgende en dalen-
dé parkoers en de niét aflatende ste
kende zonnestralen.
Venijnige bochten
De werkers van. het eerste uur
strandden in de venijnige scherpe
bochten van de Mont Tapus na 30
kin. Vooral de Franse kampioen An
glade was bijzonder actief geweest en
prob.eerde steeds weer medestrijders
te vinden. Het lukte hem niet maa.r
de jachten hadden tot resultaat, dat
bij Naüeelle (44 km) het peloton in
stukken liiteen was gevallen. Char
lie Gaul, Bram Kool, Jaap Kersten en
Piet de Jongh bevonden zich in de
hoofdmacht," dié acht kilometer ver
der bij La Mothe zeven man liet ont
snappen. Darrigade, Busto, Privat,
potto, Robinson, Adriaenssens en
Mahé waren de moedigen die in de
aanval gingen. En evenals in de eer
ste Pyreneeën-etappe lieten de groten
hen gaan in de verwachting dat deze
stoutmoedigheid in de bergen duur
betaald zou worden.
Het schilderachtige op een heuvel
gelegen Ródëz (78) zag de kopgroep
bij de eerste ravitaillering echter rriet
een voorsprong van vier minuten
doorkomen.
Het was ook getuige van de be
slissende slag tegen Gaul. In tje
stéile afdaling in de schaduw van
de romaanse kathedraal van dit
stadje dcmureerden plotseling An-
Advertentie
Zeer moijern, zeer chic, zeer ster)
doublé dameshorloge, Zes modieuz-
asymmetrische modellen!
Uh*..* LH-, HAh. tww,4 Ou.(tri
quetil, Seliellemberg, Anglade-, Ba
hamontes, Falaschi, Baldini en Ber-
gaud. Toen Gaul zich realiseerde
wat er gebeurde was het te laat.
De vluchtelingen lieten zich als ko
meten naar beneden vallen en ver
dwenen tussen het dicht geboomte
jnpgs de kronkelende afdaling. Zij
aren en bleven weg.
Laatste wapenfeit
Nog voor de top van de Polissal, die
het eerst door Dotto en Bahamontes
werd genomen, hadden Anquetil, Bal
dini en Jiun kornuiten aansluiting ge
kregen met de kopgroep. Dé inmid
dels door Rivière, Gaul en Bobet ge
vormde jachtmeute lag op twee mi
nuten en vijftig seconden.
In de afdaling naar het plaatsje En-
traygues (125 km) liet Bobet zijn
makkers in de steek eu begon hele
maal alleen aan de achtervolging van
de koplopers. Het was zijn laatste
wapenfeit ïn de etappe, want toen de
karavaan langs het riviertje Le Lot
opienw van voedsel was voorzien en
aan de steile beklimming over een
slechte grindweg van de Montsalvy
begon, bleef Bobet eerst „zwemmen"
en werd vervolgens door velen over
vleugeld.
Bahamontes bereikte het eerst de top
en versterkte door de zes punten, die
hij hiermee veroverde, zijn leiders
plaats in het bergklassement.
Op de baan in Aurillae werden de bo
nificaties in een felle eindsprint ver
deeld. Henri Anglade pakte het wiel
van Anquetil en versloeg de trico
lore met een banddikte.
Bahamontes, dié tevergeefs had ge
tracht zieh in de laatste ronde van
zijn tegenstanders te ontdoen, werd
derde, maar was ruimschoots tevre
den met de 10Ó.000 francs voor de
strijdlustigste renner.
Dé dertiende étappe yan de-Ronde yan
Frankrijk van Albi naar Aurillae over
219 km, is gewonnen door Henry Angla
de van de Centraal Zuidelijke ploeg. De
Belg Hoevenaers heeft de gele leiders
trui van de Fransman Vermeulin (Pa
rijs N-O) overgenomen.
KLASSEMENT VAN DE 130 ETAPPE
Anglade (Centraal Zuid) 6 uur J9 sec.
(met bonificatie 6.11.19). 2. Anquetil (Fr.
Nationaal) ss.t. (met bonificatie 6.11.49).
3. Bahamontes (Spanje) t. 4. Robinson
(Int. Ploeg) z.t. 5. Adriaenssens (Belg.)
6.12.24. 6. Mahé (W.Z.W-) Z.t. 7. Baldini
It.) 6.12.29. 8. Hoevenaers (Belg.) fi.16.11.
9. Manzanc-que (Spanje) z.t. 10. Bergauil
(Centraal Zuid) z.t. 11. l'auwcls (Belg.)
z.t, 12. Bivièru (frankrijk Nationaal) z.t.
li. Brankart (Belg.) z.t. 14. Dotto (Centr.
Zuid) 6.23.23. 15. Busto (Centr. Zuid)
6.25.58. 16. GAUL (NelUX) 6.32.59 (op 20
min. 40 sec. na de winnaar). 17. Louison
Bobet (Fr. Nat.) Z.t- 18. I'rjyat (Fr. Nat.)
z.t, 19. PJankaert (Belg.) z.t. 20, Darri-
gade: (Fr. Nat.) 6,34.54. 24. V,ermculin
(Parijs Noordoost) 6-35.10. 25. DE JONGII
(Nelux) 6,35.58. 27. KERSTEN (Nelux)
6.35.58
IIET ALGEMENE KLASSEMENT
1, Hoeyenaéi's (Belg.) 69 uur 20 min. 33
sec. 2. Anglade (Centr Zd.) 69.24.16 (op
3 min, 43 sec.). 3. Mahé (W.Z.W.) 69-25.48
(op 5 min. 15 sec.). 4. Baldini (It) 69.27.33
(op 7 min 0 sec.). 5. Bahamontes (Sp.)
69.27-37 op 7 min. 4 sec.). 6. Anquitit (Fr.
Na).) 69.26 01); 7. Adriaenssens (Belg.)
69.28-31. 8- Rivière (Fr- Nat.) 69.30.24, 'J.
Robinson (Int. PI.) 69.32.28. 10. Pauwpls
(Belg.) 69-32.46. li. Vermeulin (Parijs
N-O-) 69.35.44. 12. Brankart (Belg.) 69.40.20.
13. Manzaneque (Sp.) 6S.42.u5. 14. Bcrg^ud
(Centr. Zd.) 69.42.24. lé. Dotto (Centr.
Zd.)* 69.46.37. 16. Desm'et (Belg.) 69.47.46.
17. GAUL (Nelux) 69.46.24 (op 27 min. 51
sec.). 18- Bobet (Fr. N?t.) 69-52.06. 19.
Plankaert (Belg.) 69.55.41. 20. Privat (Fr.)
69.55.56. 23. Darrigade (Fr. Nat.) 70.01.05.
37. ERNZER (NelUX) 70.13.48. 41. DAMEN
(Nelux) 70.16ë .54. 46. BOLZAN (Nell)x)
70.16.58. 47. DE JONGH (Nelux) 70.l9.oi.
61. KERSTEN (NelUX) 70.25.39. 68. VOOR
TING (Neiuxj 7u 29.22. 77. VAN EST (Ne
lux) 70 32.20. 78. KOOL (Nelux) 70-32.31
De Nederlander Martin van den Borgh
heeft in deze etappe de etrljd gestaakt.
CHARLY GAUL
...te dorstig...
(Advertentie)
houdt nu een schifderfeest met
Ook de Zwitser Patner, Moresi (Zw.-
Duitse pl., Ecuyer (Zw.-Duitse pl.), Pa-
vard (Parijs N O.), Dejouliannet (Centr.
Z.) en Otano (Sp.) zijn uitgevallen-
De Nederlander Piet van Est kwaiu in
6 uur 50 min. 12 sec. als 97e binnen, na
dat de finish-controle al was gesloten.
De wedstrijdleiding heeft besloten dat
Van Est, evenals zeven andere renners
t.w. Bouvet (W.Z.W.), Slalilinski (Fr.),
Suarez (Sp.), Galdeano (Sp.), Everaert
Fr. Nat.), Berrendero Sp.) en Gauthier
(Centr. Zd.) die te laat binnenkwamen,
donderdag niet mogen starten. In deze
13b etappe werden dus 15 renners ge
ëlimineerd.
HET ALGEMENE f'LOEGENKLASSE-
JVIENT: l, België (I-Ioevenaers, Adriaens
sens en Pauwels) 208.2l.?0; 2. Frankrijk
Nationaal 208.50.32); 2. Centraal Zuid
20858.17; Spanje 209.16,08; West Zuid
West 209.33.44; 6. Italië 209.38.14; 7. Pa
rijs Noordoost 209.59.20; 8. Zwitsers-
Duitse Ploeg 209.59.20; 9. Internationale
Ploeg 210.18,10; 10. NELUX-ploeg
210.10.00.
BERGKLASSEMENT: 1- Bahamontes
(Sp.) 22 p.; 2. ex aequo: Huot (Centr.
Zd.) en Saint (W.Z.W) beiden 13 p. 4.
GAUL (Nelux) 12 p. 5. pesniet (Belg.) 30
p. 6. ex aequo: Privat (Fr.), Mahé (WZW)
en Dotto (Centr. Zd) 9 p. 9 ex aequo:
Janssens (Belg.) en ftlarigil (Sp.) beiden
8 p.; 11 ex aeuo: Vermeulin (Parijs N.O.)
en Stablinski (Fr.) beiaen 7 p. 13. Ber-
gatid (Centr. Zd.) 6 p.; 14. Bobet (Fr.
Nat.) 5 p. 35 ex aequo: Rivière (Fr.),
Hoevenaers (Belg.), ERNZER (Nelux) en
Robinspn (Int. PI.)'allen 4 p.
De prijs voor de grootste pcchvgoel was
deze etappe voor dc Franse regionaal
Dollo (Centraal Zuid), de premie voor
de strijdlustigste renner ging naar dc
Spanjaard Balmmontes.
Charly Gaul \yerrt beboet met 2500 lraok
nn 30 seconden wegeps bel zjclt laten
duwen door De Jongh en Kersten, Dc j
laatste twee kregen eenzelfde boeit. 1
SIKKENS-TJALLEMA PR0DUKTEN
vraag gratis boekje 'gezelligheid door kleur*
(32 pagina's in kleurenj bij postbus 2 - Leiden
VERWACHTINGEN NIET VERWEZENLIJKT
„Eerst bestedingsbeperking
ongedaan maken"
Het heeft liet bestnnr van het Neder
lands Verbond van Middenstandsver
enigingen, bij zijn beraad over de no
ta van de regering inzake enkele
hoofdpunten van liet sociaal-econo
mische beleid in de naaste toekomst
getroffen dat het in hot voornemen
van de regering ligt de tijdelijke be
lastingverhogingen ook voor 1960 te
handhaven. Het bestuur vau liet N.V.
M. constateert thans dat de verwach
tingen die destijds op dit punt bij het
bedrijfsleven werden gewekt niet zul
len worden geëffectueerd.
Het bestuur van het N.V.M. is dan
ook van oordeel, dat het mede om die
reden aanbeveling zou hebben ver
diend de thans aanwezige ruimte in
de economie in de eerste plaats te ge
bruiken voor het inhalen van de ach
terstand, die is ontstaan door de des
tijds noodzakelijk toegepaste beste-
dingsbeperkingsmaatrëgelen en tot
verbetering van de reële inkomens,
inplaats van deze ruimte thans bij
voorrang te gebruiken voor verhoging
van dé huren en van de melkprijs.
Het bestuur van het N.V.M. betreurt
het nalaten van een meer reële wel
vaartsspreiding te meer omdat in de
nota van dg regering op geen enkele
wijze is voorzien in compensatie
maatregelen voor de middenstand.
Het ontbreken hiervan acht het ba-
stuur van hét N.V.M. weinig in ovei>
eenstemimng met de pasage in de no
ta: ,,ïri het gehele regelingsbeleid zal
grote aandacht geschonken blijven
worden aan de positie van het mid
den- en kleinbedrijf".
Ten aanzien van de voorgestelde
huurverhoging is het bestuur van
het N.VJvï. van oordeel dat de mo
tieven die aanleiding zouden kunnen
geven tot verhoging van de huren
van woningen niet. of in belangrijk
mindere mate, gelden voor de huren
van bedrijfsruimten. Ook bij vooraf
gaande huurverhogingen is onder
scheid gemaakt tussen huren van wo
ningen én huren van bedrijfsruimten.
Het bestuur van bet N.V.M., acht
(Van .een speciale verslaggever)
Het is waar, vele internationale des
kundigen hebben zieh verleden jaar
min of meer belachelijk gemaakt,
met de conclusie omtrent de kansen
in de laatste, fase van de strijd in
de Tour de France. Men herinnert
zich nog hoe liet ging. Vóór de be
klimming van de Mont Ventoux,
heette het dat Gaul er slecht voor
stond, 11a de zege in de tijdrit op
de Provence-top schreef ieder; Gaul
won de tour op de Ventoux. Een dag
later moest alles worden herroepen
toen de slag op de Route des Prin
ces was geleverd en tenslotte bleek
ook dat zeer voorbarig te zijn want
Charly Gaul won de ronde toch.
Het is begrijpelijk dat de Tour de
Francervolgers uit het gebeurde van
1958 hun les hebben getrokken. Ze
ker nu nog negen etappes moeten
worden gereden waagt niemand het
met enige stelligheid een yyinnaar
aan te wijzen of te beweren dat
Charly Gaul de ronde niet zal win
nen.
Maar de feiten liggen toch wel wat
anders dan verleden jaar. Toen had
Gaul op het kritieke moment ruim
17 minuten achterstand en hij had
toen eigenlijk alleen maar rekening
te houden met Anquetil. Nu is het
verschil nog wat groter en de con
currentie bestaat maar liefst uit Ri
viere, Baldini, Bahamontes en Anque
til. Vier man uit drie ploegen, die
dus wel geen samenzwering tegen de
titelhouder op touw zullen zetten,
sJüd/vcM'
beschuit
maar die één voor één op de steun
van een steï sterke helden kunnen
rekenen en die wanneer het er op
aan komt in de slag, ondanks do
angst voor elkaar toóii wel eens een
tijdelijke wapenstilstand kunnen slui
ten.
De versehjkkingen van deze dertien
de etappe door het jgloeiende land
van Aveyron en Cantal hebben als
een wervelstorm huisgehouden in 't
algemeen klassement. Da regionaal
Vermeulin, die in de eerste aanval-
de maatregel tot verhoging van de
consumentenprijs voor melk uit
sociale overwegingen niet verant
woord, omdat iedere verhoging
van deze prijs in het verleden
steeds tot vermindering van liet
melkverbruik heeft geleid.
Het bestuur van het N.V.M. dringt er
bij de regeling op aan om aan het
voornemen tot verhoging van de melk
prijs geen gevolg te geven. Mocht dit
pp onoverkomelijke bezwaren stui
ten dan zou het bestuur van het ver
bond gaarne zien dat, overeenkomstig
het advies van de SJ3.R., de melk
prijs geleidelijk zal worden verhoogd
tot ten hoogste drie cent per liter.
Wat de voorgestelde compensatie
maatregelen betreft wijst het be
stuur van het N,V,M. er op dat er
juist in het iniden- en kleinbedrijf
bedrijfstakken zullen zijn, waar da
geschatte ruimte pm de uit de
inaatregelen van de regering voort
vloeiende kosten op te vangen, niet
aanwezig is. Het bestuur verwacht
dat voor die bedrijfstakken een
doorberekening mogelijk zal wor
den gemaakt.
Mét liét oog op bepaalde compen
satiemogelijkheden acht het be
stuur van het N.V.M. het van be
lang dat aandacht wordt geschon
ken aan het opheffen van de be
staande discriminatie, in het bij
zonder voor het midden- en klein
bedrijf, die voortvloeit uit het hui
dige systeem van investeringsaf»
trek. Het bestuur acht het af
schaffen van de drieduizendgpl-
dengrens dan ook op zijn plaats.
Tenslotte meent het bestuur van het
N.V.M. dat het voornemen van de re
gering om tot een vrijere loonpolitiek
te komen hoe aantrekkelijk dit
ook in principe moge zijn voor
het midden- en kleinbedrijf onoverko
melijke moeilijkheden zal opleveren.
Bij een vrijere loonvorming zal, naar
het bestuur van het N.V-MV vreest, dé
zuigkracht die van de grootindustrie
uitgaat bij het aantrekken van per
soneel worden versterkt. Het gevolg
hiervan zal zijn dat het midden- en
'kleinbedrijf gedwongen zal worden
zwarte lonen te betalen.
len zo'n dapper partijtje meeblles,
maar later steeds meer naar achte
ren zakte, duikelde van de eerste
naar de elfde plaats, op 6 min en
11 sec van zijn ppvolger In de gele
triu, de Belg Hoevenaers. Hepri
Anglade, de winnaar van de Dau-
phine Libéré en kampioen van Frank
rijk steeg van de vijfde met bijna
12V2 minuut achterstand naar da
tweede met een achterstand van 3
min 43 sec. De slanke donkere kop
man van Centraal Zuid, die zo fris
als een hoentje als winnaar oyer de
streep vloog, kan zonder voorbehoud
bij de grootste kanshebbers worden
genoemd, waarmee Charly Gaul
weer een belager meer heeft.
De grote mannen zitten allen vlak
bijeen, behalve CharJié Gaul, die ze
ven plaatsen zakte eu nu als 17e op
27 min en 51 see van de geje trui,
bijna 21 minuten achter Bahamontes
en Baldini, 20V2 minuut achter' An-
luetil en preeif mt
tiviere staat.
Bromfietser bij botsing
met trein gedood
Woensdagochtend om ongeveer kwart
over tien is op een onbewaakte over
weg in Elleeom (gemeente Rheden),
tussen De Steeg en Dieren een 19-
jarigë bromfietser door een trein ger
Pepen en gedood. Het was de heer F.
H. uit Breukelerveen (gemeente
De eerste officiële foto yan koning
Boudeiyijn, koningin Juliana en print
Bemhard in het Paleis op de Dam.
Breukelen). De Jongeman werd aan-
gei eden door de trein die uit de rich
ting Dieren kwam. De politie, die een
onderzoek instelt, vermoedt dat hij
nog snel voor de naderende trein de
overweg heeft willen passeren.