Rampzalige dag voor Neluxploeg: Charly Gaul verliest 20 minuten jjijW Luxemburgse favoriet lijkt bijna kansloos VddtoÉl mm nieuw KLASSEMENTEN 13e ETAPPE MIDDENSTANDERS ONTEVREDEN OVER REGERINGSNOTA PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 9 juli 1969 MOORDENDE ETAPPE IN VERZENGENDE HITTE Weer twee Nederlanders uit de strijd: Van den Borgh in de brokkenwagen en Piet van Est kwam 40 sec. te laat (Van een speciale verslaggever) Eenzaam reed de tengere in 4e roocLwit-blauwe kampioenstrui van het groothertogdom Luxemburg gehulde renner over de hoogvlakte van Auvergne. Eenzaam, tussen rijen Franse toe schouwers door, van wie de priemende blikken als duizenden speldenprikken in zijn lendenen en rug staken. Zijn naam golfde als een onstuitbare branding heen en weer: Charlie Gaul Charlie Gaul! De kampioen uit Bettembourgli hield de blik strak gericht op het smeltende teer van het wegdek. Hij smachtte van de dorst. Zijn verlamde benen weigerden dienst te doen. Af en toe keek hij radeloos achterom, maar de hulp, die zijn zou moeten zijn, kwam niet. Het was een gebroken man. Als een beginneling was hij in zijn eigen domein, de bergen, gelost. Hij ging een van de zwaar ste nederlagen van zijn loopbaan tegemoet, een nederlaag die hem wel eens de tourzege zou kunnen kosten. Twintig minuten en veertig seconden na de Franse kampioen Anglade, die voor Auquetil, Bahamontes, Robinson, Adriaejissens, Mahé en Bal- dini de eindspurt op de rode smalle wielerbaan van Aurïllac won, ging Charlie Gaul in het gezelsehap van „oude man" Louison Bobet, de totaal uitgeputte Kéné Privat en de uitgebluste PJanc- kaert over de eindstreep. Twintig minuten en veertig secon den verspeelde Charlie Gaul in deze moordende etappe van Albi naar Aurïllac in een allés verzengende hitte. Is het een wonder, dat hij aan de finish de lippen op elbafór perste toen de internationale jour nalisten schare om hem heen drong om uit zijn eigen mond een ver klaring te horen? Gaul verdween zo snel mogelijk, zon der eep woord te zeggen, zonder ïemajid'"een blik waardig te keuren naar zijn hotel. H)j had er genoeg van! Lokkende fontein Op het vlakke stuk tussen de twee cols in deze etappe, de Col de Polis- sal en de Montsalvy is liet gebeurd. Terwijl de groep, waarin Gaul met Itivière, Pauwels, Hoevenaers, Planc- kaert, Louison Bobet en Branckart aciiter de na 94 km hij de tweede ravitaillering bij verrassing wegge- spongen Bahamontes, Baldini, An- quetil en nog een elftal renners aan joeg sprong Gaul's achterband. Jeng Goldschmidt reed vlak a.cliter de kop man en stak een nieuw wiel vlak bij een lokkende fontein. Charlie kon geen weerstand bieden aan de verleiding'en stak zijn bezwe te hoofd onder het verkoelende water Gulzig hield hij zijn mond wijd open onder de straal, vulde snel zijn bidons en toog weer op weg. Met lood in de schoenen. Want nu pas merkte de Luxemburger hoe .zeer de hitte aan hem had geknaagd. Zijn dorst was niet te lessen. De twee bidons waren nauwelijks tweehonderd meter verder weer helemaal leeg en toen begon Charlie aan zijn lijdensweg. Hij haal de de uitgeputte drager van de gele trui in en danste moeizaam achter de groep Rivière-Bobet aan.Maar de cadans was eruit. In brokkenwagen Het was niet alleen voor Charlie Gaul een rampzalige dag, maar voor de gehele Neluxploeg. die wederom twee man verloor. Martin van den Borgh klom na 30 km in de brokken wagen. Zijn pijnlijke rechterknie, wgarover hij bij de aankomst in Albi al had geklaagd, was. zo gaan steken dat hij afstapte. Piet vafl' Est kwam veertig seconden na de sluiting van de controls binnen en werd met nog zeven anderen uit de strijd genomen. Piet de Jongh en Jaap Kersten, die het begin van de etappe na de vlucht van Baldini, c.s. bergen hadden moe ten verzetten om Gaul naar voren te brengen kwamen ruim 23 minuten na Anglade binnen. Marcel Ernzer, Aldo Bolzan. Gerrit Voorting én Bram Kool bevonden zich in het grote pe loton, dat met een achterstand van 32 minuten en 10 seconden Aurillae bereikte. De maat was nog niet vol genoeg. Piet de Jongh en. Jaap Ker sten, die bij het beklimmen van de col de Polissal Charlie Gaul om beurten in de rug hadden geduwd, werden door de vvedstrijdeomissuris elli een boete van 2500 franks opgelegd en Uregen bovendien dertig strafsecon? den j)ok Gaul, die deze hulp welge vallig Jiad aanvaard, werd op dezelf de manier bestraft. Dat de 219 km lange rit van Albi naar Aurillae zulke ingrijpende wij zigingen met zich mee zou brengen had niemand verwacht, wapt op pa pier vórmden de in de derde catego rie ingedeelde 515 meter hoge Polis sal en de in de tweede categorie in gedeelde 780 meter hoge Montsalvy fèën onoverkomenlijke hindernissen, ïet" venijn zat dan ook ditmaal" niet n de hoogte van deze bergjes, maar in het voortdurend stijgende en dalen- dé parkoers en de niét aflatende ste kende zonnestralen. Venijnige bochten De werkers van. het eerste uur strandden in de venijnige scherpe bochten van de Mont Tapus na 30 kin. Vooral de Franse kampioen An glade was bijzonder actief geweest en prob.eerde steeds weer medestrijders te vinden. Het lukte hem niet maa.r de jachten hadden tot resultaat, dat bij Naüeelle (44 km) het peloton in stukken liiteen was gevallen. Char lie Gaul, Bram Kool, Jaap Kersten en Piet de Jongh bevonden zich in de hoofdmacht," dié acht kilometer ver der bij La Mothe zeven man liet ont snappen. Darrigade, Busto, Privat, potto, Robinson, Adriaenssens en Mahé waren de moedigen die in de aanval gingen. En evenals in de eer ste Pyreneeën-etappe lieten de groten hen gaan in de verwachting dat deze stoutmoedigheid in de bergen duur betaald zou worden. Het schilderachtige op een heuvel gelegen Ródëz (78) zag de kopgroep bij de eerste ravitaillering echter rriet een voorsprong van vier minuten doorkomen. Het was ook getuige van de be slissende slag tegen Gaul. In tje stéile afdaling in de schaduw van de romaanse kathedraal van dit stadje dcmureerden plotseling An- Advertentie Zeer moijern, zeer chic, zeer ster) doublé dameshorloge, Zes modieuz- asymmetrische modellen! Uh*..* LH-, HAh. tww,4 Ou.(tri quetil, Seliellemberg, Anglade-, Ba hamontes, Falaschi, Baldini en Ber- gaud. Toen Gaul zich realiseerde wat er gebeurde was het te laat. De vluchtelingen lieten zich als ko meten naar beneden vallen en ver dwenen tussen het dicht geboomte jnpgs de kronkelende afdaling. Zij aren en bleven weg. Laatste wapenfeit Nog voor de top van de Polissal, die het eerst door Dotto en Bahamontes werd genomen, hadden Anquetil, Bal dini en Jiun kornuiten aansluiting ge kregen met de kopgroep. Dé inmid dels door Rivière, Gaul en Bobet ge vormde jachtmeute lag op twee mi nuten en vijftig seconden. In de afdaling naar het plaatsje En- traygues (125 km) liet Bobet zijn makkers in de steek eu begon hele maal alleen aan de achtervolging van de koplopers. Het was zijn laatste wapenfeit ïn de etappe, want toen de karavaan langs het riviertje Le Lot opienw van voedsel was voorzien en aan de steile beklimming over een slechte grindweg van de Montsalvy begon, bleef Bobet eerst „zwemmen" en werd vervolgens door velen over vleugeld. Bahamontes bereikte het eerst de top en versterkte door de zes punten, die hij hiermee veroverde, zijn leiders plaats in het bergklassement. Op de baan in Aurillae werden de bo nificaties in een felle eindsprint ver deeld. Henri Anglade pakte het wiel van Anquetil en versloeg de trico lore met een banddikte. Bahamontes, dié tevergeefs had ge tracht zieh in de laatste ronde van zijn tegenstanders te ontdoen, werd derde, maar was ruimschoots tevre den met de 10Ó.000 francs voor de strijdlustigste renner. Dé dertiende étappe yan de-Ronde yan Frankrijk van Albi naar Aurillae over 219 km, is gewonnen door Henry Angla de van de Centraal Zuidelijke ploeg. De Belg Hoevenaers heeft de gele leiders trui van de Fransman Vermeulin (Pa rijs N-O) overgenomen. KLASSEMENT VAN DE 130 ETAPPE Anglade (Centraal Zuid) 6 uur J9 sec. (met bonificatie 6.11.19). 2. Anquetil (Fr. Nationaal) ss.t. (met bonificatie 6.11.49). 3. Bahamontes (Spanje) t. 4. Robinson (Int. Ploeg) z.t. 5. Adriaenssens (Belg.) 6.12.24. 6. Mahé (W.Z.W-) Z.t. 7. Baldini It.) 6.12.29. 8. Hoevenaers (Belg.) fi.16.11. 9. Manzanc-que (Spanje) z.t. 10. Bergauil (Centraal Zuid) z.t. 11. l'auwcls (Belg.) z.t, 12. Bivièru (frankrijk Nationaal) z.t. li. Brankart (Belg.) z.t. 14. Dotto (Centr. Zuid) 6.23.23. 15. Busto (Centr. Zuid) 6.25.58. 16. GAUL (NelUX) 6.32.59 (op 20 min. 40 sec. na de winnaar). 17. Louison Bobet (Fr. Nat.) Z.t- 18. I'rjyat (Fr. Nat.) z.t, 19. PJankaert (Belg.) z.t. 20, Darri- gade: (Fr. Nat.) 6,34.54. 24. V,ermculin (Parijs Noordoost) 6-35.10. 25. DE JONGII (Nelux) 6,35.58. 27. KERSTEN (Nelux) 6.35.58 IIET ALGEMENE KLASSEMENT 1, Hoeyenaéi's (Belg.) 69 uur 20 min. 33 sec. 2. Anglade (Centr Zd.) 69.24.16 (op 3 min, 43 sec.). 3. Mahé (W.Z.W.) 69-25.48 (op 5 min. 15 sec.). 4. Baldini (It) 69.27.33 (op 7 min 0 sec.). 5. Bahamontes (Sp.) 69.27-37 op 7 min. 4 sec.). 6. Anquitit (Fr. Na).) 69.26 01); 7. Adriaenssens (Belg.) 69.28-31. 8- Rivière (Fr- Nat.) 69.30.24, 'J. Robinson (Int. PI.) 69.32.28. 10. Pauwpls (Belg.) 69-32.46. li. Vermeulin (Parijs N-O-) 69.35.44. 12. Brankart (Belg.) 69.40.20. 13. Manzaneque (Sp.) 6S.42.u5. 14. Bcrg^ud (Centr. Zd.) 69.42.24. lé. Dotto (Centr. Zd.)* 69.46.37. 16. Desm'et (Belg.) 69.47.46. 17. GAUL (Nelux) 69.46.24 (op 27 min. 51 sec.). 18- Bobet (Fr. N?t.) 69-52.06. 19. Plankaert (Belg.) 69.55.41. 20. Privat (Fr.) 69.55.56. 23. Darrigade (Fr. Nat.) 70.01.05. 37. ERNZER (NelUX) 70.13.48. 41. DAMEN (Nelux) 70.16ë .54. 46. BOLZAN (Nell)x) 70.16.58. 47. DE JONGH (Nelux) 70.l9.oi. 61. KERSTEN (NelUX) 70.25.39. 68. VOOR TING (Neiuxj 7u 29.22. 77. VAN EST (Ne lux) 70 32.20. 78. KOOL (Nelux) 70-32.31 De Nederlander Martin van den Borgh heeft in deze etappe de etrljd gestaakt. CHARLY GAUL ...te dorstig... (Advertentie) houdt nu een schifderfeest met Ook de Zwitser Patner, Moresi (Zw.- Duitse pl., Ecuyer (Zw.-Duitse pl.), Pa- vard (Parijs N O.), Dejouliannet (Centr. Z.) en Otano (Sp.) zijn uitgevallen- De Nederlander Piet van Est kwaiu in 6 uur 50 min. 12 sec. als 97e binnen, na dat de finish-controle al was gesloten. De wedstrijdleiding heeft besloten dat Van Est, evenals zeven andere renners t.w. Bouvet (W.Z.W.), Slalilinski (Fr.), Suarez (Sp.), Galdeano (Sp.), Everaert Fr. Nat.), Berrendero Sp.) en Gauthier (Centr. Zd.) die te laat binnenkwamen, donderdag niet mogen starten. In deze 13b etappe werden dus 15 renners ge ëlimineerd. HET ALGEMENE f'LOEGENKLASSE- JVIENT: l, België (I-Ioevenaers, Adriaens sens en Pauwels) 208.2l.?0; 2. Frankrijk Nationaal 208.50.32); 2. Centraal Zuid 20858.17; Spanje 209.16,08; West Zuid West 209.33.44; 6. Italië 209.38.14; 7. Pa rijs Noordoost 209.59.20; 8. Zwitsers- Duitse Ploeg 209.59.20; 9. Internationale Ploeg 210.18,10; 10. NELUX-ploeg 210.10.00. BERGKLASSEMENT: 1- Bahamontes (Sp.) 22 p.; 2. ex aequo: Huot (Centr. Zd.) en Saint (W.Z.W) beiden 13 p. 4. GAUL (Nelux) 12 p. 5. pesniet (Belg.) 30 p. 6. ex aequo: Privat (Fr.), Mahé (WZW) en Dotto (Centr. Zd) 9 p. 9 ex aequo: Janssens (Belg.) en ftlarigil (Sp.) beiden 8 p.; 11 ex aeuo: Vermeulin (Parijs N.O.) en Stablinski (Fr.) beiaen 7 p. 13. Ber- gatid (Centr. Zd.) 6 p.; 14. Bobet (Fr. Nat.) 5 p. 35 ex aequo: Rivière (Fr.), Hoevenaers (Belg.), ERNZER (Nelux) en Robinspn (Int. PI.)'allen 4 p. De prijs voor de grootste pcchvgoel was deze etappe voor dc Franse regionaal Dollo (Centraal Zuid), de premie voor de strijdlustigste renner ging naar dc Spanjaard Balmmontes. Charly Gaul \yerrt beboet met 2500 lraok nn 30 seconden wegeps bel zjclt laten duwen door De Jongh en Kersten, Dc j laatste twee kregen eenzelfde boeit. 1 SIKKENS-TJALLEMA PR0DUKTEN vraag gratis boekje 'gezelligheid door kleur* (32 pagina's in kleurenj bij postbus 2 - Leiden VERWACHTINGEN NIET VERWEZENLIJKT „Eerst bestedingsbeperking ongedaan maken" Het heeft liet bestnnr van het Neder lands Verbond van Middenstandsver enigingen, bij zijn beraad over de no ta van de regering inzake enkele hoofdpunten van liet sociaal-econo mische beleid in de naaste toekomst getroffen dat het in hot voornemen van de regering ligt de tijdelijke be lastingverhogingen ook voor 1960 te handhaven. Het bestuur vau liet N.V. M. constateert thans dat de verwach tingen die destijds op dit punt bij het bedrijfsleven werden gewekt niet zul len worden geëffectueerd. Het bestuur van het N.V.M. is dan ook van oordeel, dat het mede om die reden aanbeveling zou hebben ver diend de thans aanwezige ruimte in de economie in de eerste plaats te ge bruiken voor het inhalen van de ach terstand, die is ontstaan door de des tijds noodzakelijk toegepaste beste- dingsbeperkingsmaatrëgelen en tot verbetering van de reële inkomens, inplaats van deze ruimte thans bij voorrang te gebruiken voor verhoging van dé huren en van de melkprijs. Het bestuur van het N.V.M. betreurt het nalaten van een meer reële wel vaartsspreiding te meer omdat in de nota van dg regering op geen enkele wijze is voorzien in compensatie maatregelen voor de middenstand. Het ontbreken hiervan acht het ba- stuur van hét N.V.M. weinig in ovei> eenstemimng met de pasage in de no ta: ,,ïri het gehele regelingsbeleid zal grote aandacht geschonken blijven worden aan de positie van het mid den- en kleinbedrijf". Ten aanzien van de voorgestelde huurverhoging is het bestuur van het N.VJvï. van oordeel dat de mo tieven die aanleiding zouden kunnen geven tot verhoging van de huren van woningen niet. of in belangrijk mindere mate, gelden voor de huren van bedrijfsruimten. Ook bij vooraf gaande huurverhogingen is onder scheid gemaakt tussen huren van wo ningen én huren van bedrijfsruimten. Het bestuur van bet N.V.M., acht (Van .een speciale verslaggever) Het is waar, vele internationale des kundigen hebben zieh verleden jaar min of meer belachelijk gemaakt, met de conclusie omtrent de kansen in de laatste, fase van de strijd in de Tour de France. Men herinnert zich nog hoe liet ging. Vóór de be klimming van de Mont Ventoux, heette het dat Gaul er slecht voor stond, 11a de zege in de tijdrit op de Provence-top schreef ieder; Gaul won de tour op de Ventoux. Een dag later moest alles worden herroepen toen de slag op de Route des Prin ces was geleverd en tenslotte bleek ook dat zeer voorbarig te zijn want Charly Gaul won de ronde toch. Het is begrijpelijk dat de Tour de Francervolgers uit het gebeurde van 1958 hun les hebben getrokken. Ze ker nu nog negen etappes moeten worden gereden waagt niemand het met enige stelligheid een yyinnaar aan te wijzen of te beweren dat Charly Gaul de ronde niet zal win nen. Maar de feiten liggen toch wel wat anders dan verleden jaar. Toen had Gaul op het kritieke moment ruim 17 minuten achterstand en hij had toen eigenlijk alleen maar rekening te houden met Anquetil. Nu is het verschil nog wat groter en de con currentie bestaat maar liefst uit Ri viere, Baldini, Bahamontes en Anque til. Vier man uit drie ploegen, die dus wel geen samenzwering tegen de titelhouder op touw zullen zetten, sJüd/vcM' beschuit maar die één voor één op de steun van een steï sterke helden kunnen rekenen en die wanneer het er op aan komt in de slag, ondanks do angst voor elkaar toóii wel eens een tijdelijke wapenstilstand kunnen slui ten. De versehjkkingen van deze dertien de etappe door het jgloeiende land van Aveyron en Cantal hebben als een wervelstorm huisgehouden in 't algemeen klassement. Da regionaal Vermeulin, die in de eerste aanval- de maatregel tot verhoging van de consumentenprijs voor melk uit sociale overwegingen niet verant woord, omdat iedere verhoging van deze prijs in het verleden steeds tot vermindering van liet melkverbruik heeft geleid. Het bestuur van het N.V.M. dringt er bij de regeling op aan om aan het voornemen tot verhoging van de melk prijs geen gevolg te geven. Mocht dit pp onoverkomelijke bezwaren stui ten dan zou het bestuur van het ver bond gaarne zien dat, overeenkomstig het advies van de SJ3.R., de melk prijs geleidelijk zal worden verhoogd tot ten hoogste drie cent per liter. Wat de voorgestelde compensatie maatregelen betreft wijst het be stuur van het N,V,M. er op dat er juist in het iniden- en kleinbedrijf bedrijfstakken zullen zijn, waar da geschatte ruimte pm de uit de inaatregelen van de regering voort vloeiende kosten op te vangen, niet aanwezig is. Het bestuur verwacht dat voor die bedrijfstakken een doorberekening mogelijk zal wor den gemaakt. Mét liét oog op bepaalde compen satiemogelijkheden acht het be stuur van het N.V.M. het van be lang dat aandacht wordt geschon ken aan het opheffen van de be staande discriminatie, in het bij zonder voor het midden- en klein bedrijf, die voortvloeit uit het hui dige systeem van investeringsaf» trek. Het bestuur acht het af schaffen van de drieduizendgpl- dengrens dan ook op zijn plaats. Tenslotte meent het bestuur van het N.V.M. dat het voornemen van de re gering om tot een vrijere loonpolitiek te komen hoe aantrekkelijk dit ook in principe moge zijn voor het midden- en kleinbedrijf onoverko melijke moeilijkheden zal opleveren. Bij een vrijere loonvorming zal, naar het bestuur van het N.V-MV vreest, dé zuigkracht die van de grootindustrie uitgaat bij het aantrekken van per soneel worden versterkt. Het gevolg hiervan zal zijn dat het midden- en 'kleinbedrijf gedwongen zal worden zwarte lonen te betalen. len zo'n dapper partijtje meeblles, maar later steeds meer naar achte ren zakte, duikelde van de eerste naar de elfde plaats, op 6 min en 11 sec van zijn ppvolger In de gele triu, de Belg Hoevenaers. Hepri Anglade, de winnaar van de Dau- phine Libéré en kampioen van Frank rijk steeg van de vijfde met bijna 12V2 minuut achterstand naar da tweede met een achterstand van 3 min 43 sec. De slanke donkere kop man van Centraal Zuid, die zo fris als een hoentje als winnaar oyer de streep vloog, kan zonder voorbehoud bij de grootste kanshebbers worden genoemd, waarmee Charly Gaul weer een belager meer heeft. De grote mannen zitten allen vlak bijeen, behalve CharJié Gaul, die ze ven plaatsen zakte eu nu als 17e op 27 min en 51 see van de geje trui, bijna 21 minuten achter Bahamontes en Baldini, 20V2 minuut achter' An- luetil en preeif mt tiviere staat. Bromfietser bij botsing met trein gedood Woensdagochtend om ongeveer kwart over tien is op een onbewaakte over weg in Elleeom (gemeente Rheden), tussen De Steeg en Dieren een 19- jarigë bromfietser door een trein ger Pepen en gedood. Het was de heer F. H. uit Breukelerveen (gemeente De eerste officiële foto yan koning Boudeiyijn, koningin Juliana en print Bemhard in het Paleis op de Dam. Breukelen). De Jongeman werd aan- gei eden door de trein die uit de rich ting Dieren kwam. De politie, die een onderzoek instelt, vermoedt dat hij nog snel voor de naderende trein de overweg heeft willen passeren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 6