Nachtelijke palingvangst op het IJssebneer voor toeristen Frankfort is bang voor olie: zijn er gevaren voor drinkwater en lucht BETEKENIS GELEIDESTREPEN OP WEGDEK IN BUITENLAND RUNDVEESTAPEL BREIDDE ZICH MET ZES PROCENT UIT PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT MAANDAG 6 JULI 1959 ér STIPPELLIJN: mag worden overschreden %Êm&> ONONDERBROKEN LIJN: mag niet worden overschreden fr w *'JÉm STfPPELtUN en ONONDERBROKEN UJN Umag de ononderbroken lijn beslist NIET Overschrijden,Uw tegenligger wpl ONONDERBROKEN UJNen STt nu maq Uw tegenligger de onct lijn NIE l overschrijden U wel TWEE ONONDERBROKEN UJNEN'P.-. noch U noch Uw tegenliggermogan de lijnen overschrijden. apET-KMC KOPJE KOFFIE IN VOORONDER VAN BOTTERS (Van een speciale verslaggever.) Elke vrijdagmiddag komen ze te Spakenburg in een ondhollands inge richt herbergje, „De Kleine Korporaal" tezamen; de Bunschoter visser man en zijn gasten voor een nachtje. Die gasten, die via de Utrechtse V.v.v. in dat knusse haventje zijn beland, kunnen voor een paar gulden op een trouwe botter in de nachtelijke stilte van het IJselmeer toeven. Daar kunnen zij dan een echte palingvangst van heel dichtbij volgen. Dit is liet tweede jaar, dat de Domstedelijke V.V.V. in samenwerking met de exploitanten van „De Kleine Korporaal", de heren Heinen en Van Diermen, die tevens eigenaren zijn van een bescheiden vloot botters, deze nachtelijke palingvangsten voor toeristen organiseert. En al degenen, die zich daar vrijdagavond rond klokke zes aan de Spakenburgse haven verzamelen, vormen het levende bewijs, dat het idee van die Utrechtse V.V.V. goed is geweest. Jan Heinen en Jan Korlaar zijn de factoren, waaruit een palingvissers- duo is opgebouwd, dat al sedert een lange reeks van jaren, uitstekend functioneert Het zijn geboren vissers, zij leerden het vak als jong maatje van hun vaders. Die twee we ten alles van de vangst af. Bovendien houden zij wel van een praatje, voor komende gastheren als zij zijn. Wanneer de sliert botters de pieren is gepasseerd, wordt er zeil bijgezet. Sommige vissers gebruiken de motor, maar de echte visserman houdt daar niet van. De paling is een visje, dat gauw schrikt, zegt Jan Korlaar en daarom komt de scheepsschroef zo weinig mogelijk in beweging;. Lang zaam maar zeker verdwijnen de scheepjes uit eikaars kielzog, zij ver spreiden zich als een reuzenwaaier over het water. Nog voor de duister nis de botters geheel heeft bemanteld, ratelt de lier. Het net wordt uitgezet. Dat net een veertien meter lang vormt een muur van touw, die aoor de botter urenlang op sleeptouw wordt genomen. Heinen blijft aan dek, Korlaar is met het culinaire ge deelte van de reis belast. Hij zet een uitstekend bakje koffie voor zijn pas sagiers, die In bukkende toestand in het vooronder huizen. Het vooronder is tevens de slaapplaats van de vis sers, maar veel tija is er niet voor een datje. Net als hij zich goed en wel in Morpheus' armen heeft genesteld, is het tijd om de netten binnen te halen. De lier piept weer boven gekraak van hont en het razen van de wind in de zeilen. „JONGE POST" EN „TWIJFELAARS" Twee paar eeltige handen grijpen de laatste meters van het net. Een paar laat het doorweekte koord weer los en omklemt daarop een schepnet. Dat schepnet duikt onder in het grote net en komt met een spartelende inventa ris boven. Die tientallen ineenge strengelde palingen verdwijnen in de bun, een grote steeds van vers wa ter voorziene bak. Direct hierop wordt het sleepnet weer uitgezet. Gedurende de nacht her haalt zich dit proces van uitzetten en inhalen. Het Is merkwaardig, dat de nacht de meeste paling oplevert. Juist in die donkere periode pleegt de pa ling zijn of haar kopje boven de vette IJselmeerklei te verheffen. Korlaar en Heinen, die bedrijvig over de schuit van palingen, met een diameter van drentelen, zijn tevreden. Het milde temperatuurt je lokt de paling uit zijn modderig leger en de wind heeft kracht genoeg om de zeilen te doen bollen. Als de verfomfaaide passagiers in de prille ochtend uit een hazeslaapje ontwaken, zijn de schippers al druk in de weer. Ze heben de bun geleegd en de inhoud in een andere bak over geheveld. Heinen en Korlaar hebben zich ieder aan een zijde van de bak knapen Egyptische gift voor Leids museum Dezer dagen ontving hef: Rijksmu seum van Oudheden te Leiden een belangrijke collectie voorwerpen uit Egypte. Het betreft hier een ge schenk van de Egyptische regering, die een groot deel van de vondsten, bij de Nederlandse opgravingsexpe ditie in Egypte aangetroffen, aan ons land heeft afgestaan. De opgra vingen werden te Aboe Roash uitge voerd door het Leidse museum dat daartoe in staat werd gesteld door pch subsidie van de Nederlandse Or ganisatie voor Zuiver Wetenschappe lijk Onderzoek. De vondsten zijn afkomstig uit gra ven van de le en 2e dynastie van Egypte (ongeveer 3000 voor Chr.) en bestaan uit aardewerk, stenen vaat werk, sieraden, werktuigen en ge bruiksvoorwerpen. De voorwerpen worden thans behandeld in het la boratorium van het museum. Wan neer de restauratie en conservatie ervan zijn voltooid, zal te zijner tijd een tentoonstelling aan deze collec tie worden gewijd. 9 De Franse staatscourant bevat een be sluit over verstrekking van goedkopere benzine voor motorboten van buiten landse toeristen. Als bekend genieten buitenlanders reeds door bet systeem van in hun land of in Frankrijk zei1 te ko pen benzinebonnen voor motorvoertuigen reductie op de hoge Franse benzineprijs. Palïlllf t> UIMJW V/J ut. l/OIWt^i Vertraging in uitvoering havenplan Bergen op Zoom Op vragen van het Tweede Kamerlid de heer Scheps in verband met de uitbreidingsplannen der gemeente Halsteren heeft de heer Toxopeus, minister van binnenlandse zaken ge antwoord dat de gemeenteraad van Halsteren in zijn vergadering van 22 april 1959 met 6 tegen 7 stemmen een voorstel van burgemeester en wethouders heeft verworpen, welk voorstel inhield de vaststelling van een partieel uitbreidingsplan in on derdelen „Theodorushaven" ten be hoeve van de aanleg van een haven en industrieterrein in de Theodorus- polder. Het voorstel had uitsluitend betrek king op de gronden in de Theodorus- polder, in welke polder de nieuwe haven en aangrenzende terreinen voor Industrie door de gemeente Ber gen op Zoom zijn geprojecteerd. Door de verwerping van het voorstel van burgemeester en wethouders van Halsteren door de gemeenteraad zal inderdaad enige vertraging ontstaan in de uitvoering van de plannen der gemeente Bergen op Zoom, in zo verre de onteigening van de voor de uitvoering der plannen nodi ge gronden thans niet zal kunnen geschieden op grond van artikel 77 der onteigeningswet, doch zal moeten plaatsvinden met toepas sing van artikel 72a van die wet. enkele centimeters en akelig kleine visjes door elkaar. Deze visjes, jonge „post", worden bewaard, zij zijn be stemd om in de vismeelfabrieken te worden verwerkt. De geoefende ogen van de Bunschoter vissers zien direct of de paling al dan niet ondermaats is. De twijfe laars" verdwijnen in het maatbakje. De palingen, die de juiste maat heb ben, worden direct geteld. In de verte loeit een sirene. Het is het sein, dat de afslag op de wal voor de laatste maal in de week haar poorten opent. Steeds meer zeilen komen in zicht als de botter de thuishaven nadert. En nauwe lijks ligt de boot vast, of Heinen en zijn maat legen de bun in bak ken en sjouwen deze naarstig de wal op. Zij zijn niet de eerste vandaag, maar de cijfers op de weegschaal duiden aan, dat zij een flinke hoeveelheid rschj verlaat dat botter. En laar nemen afscheid van hun belang stellende gasten, ze zoeken moedcr- de-vrouw weer op. In de nacht van zondag' op maandag tijgen ze Op nieuw ter visvangst; zonder passa giers. Zo liggen de botters in Spakenburg's haventje Onderzoek naar kern-energie voorschepen De Europese gemeenschap voor kern. energie (Euratom) wil een uitgebreid onderzoek laten instellen naar de technische en economische mogelijk heden op het gebied van voortbewe ging van schepen door middel van kernenergie. Er zijn werkgroepen gevormd, be staande uit vertegenwoordigers van de Euratom-commissie en van indus- triekringen in de zes landen. Een en ander is het gevolg van een gedach- tenwisseling, die op initiatief van de Euratom-commissie te Brussel is ge. voerd en waaraan onder leiding van de directeur-generaal van de afdeling industrie en economie, Stijkel, des kundigen uit zes landen van de Eura- tom-gemeenschap deelnamen. Tot de vraagstukken, welke besproken wer den, behoorde de mogelijkheid van een samenwerking van Euratom met reders en scheepsbouwers. Verder werd nagegaan, wat er reeds gedaan werd op het gebied van gezondheids bescherming, de civiele verantwoor delijkheid Jegens derden en de verze keringsvraagstukken, die een derge lijke verantwoordelijkheid met zich brengt. De werkgroepen zullen ook in samenwerking met derde landen de mogelijkheid nagaan van het voorko men van doorkruising van werkzaam heden. Scheepvaartkaart van Nederland (Van onze verkeersredacteur). Het uitgeven van wegenkaarten en het verstrekken van allerlei toeristi sche gegevens is geen nieuwe bezig heid van de grote benzine-maat* schappijen. Een primeur op dit gebied wordt nu uitgebracht door Esso Nederland N.v„ die een overzichtelijke kaart van alle scheepvaartwegen in Neder land heeft doen samenstellen. Aan de ene zijde vindt men de hoofd kaart met alle scheepvaartwegen. In breedte en kleur is aangegeven, tot welk tonnage de verschillende rivie ren en kanalen kunnen worden be varen. Bovendien wordt dat in vele gevallen nog eens op de kaart zelf herhaald. Er wordt voorts een over zicht gegeven van betonningen en en verschillende signalen voor de scheep vaart. Op bijkaarten aan de achter zijde vindt men de vaarwegen naar Rotterdam en Amsterdam, alsmede een kaartje, waarop is aangegeven, welke waterwegen onder rijksbeheer, provinciaal beheer of gemeentelijk beheer vallen. Tenslotte vindt men op deze kaart een uitgebreid adres- senmateriaal ten behoeve van de bin nenscheepvaart. Al zal deze kaart voornamelijk bedoeld zijn voor de olie of ben zine verbruikende binnenscheep vaart, ongetwijfeld zullen ook watertoeristen en vooral zij, die grotere tochten plegen te maken, veel nut van deze uitgave kunnen hebben. De geleidestreep op het wegdek beeft in Nederland slechts de betekenis van een advies; in de omringende landen is men echter wettelijk verplicht zich te houden aan de aanwijzingen, die de geleidestrepen geven. In België, Duitsland en Frankrijk staan sancties op veronachtzaming van die aanwij zingen. Juist deze week hebben ook in Engeland de geloideBtrepon een wettelijke basis gekregen. De K.N.A.C. wijst hier op, omdat in de andere Westeuropese landen over treding van de voorschriften omtrent de geleidestrepen veelal zeer ernstig wordt opgevat. Zó ernstig, dat men De directeur van bet Georgische re staurant Aragvi tn MosUeu en twee van zijn naaste medewerkers zullen zich bin nenkort voor de rechte* moeten verant woorden wegens corruptie, zo meldt het Sowjet-blad Iswestia. De beleefdheid van de kellnera van dit restaurant dat tot ver bulten Moskou beroemd ts, hies In ster ke mate af van de fooien die zij kregen. Deze liepen tot diendulzenóen roebels per maand op en de dn-octas* stak hier van een 8001) roebel tn eigen eak, aldos de Izwestla. WETENSCHAP MOET ONDERZOEK INSTELLEN Maatregelen worden overwogen om mogelijke schade te voorkomen Bij de zorgen, die in Frankfort bestaan rond de industriële gassen en dampen vervuild rivierwater en bedorven lucht, is er nog een gekomen, waarmee de autoriteiten zich moeten bezighouden: de angst voor mogelij ke schade tengevolge van het sterk toegenomen aantal oliestookinstallaties. Of deze zorg gerechtvaardigd is, wil de stad Frankfort laten onderzoeken door onafhankelijke wetenschapsmensen. Tegelijkertijd overweegt men maatregelen om eventuele schade te voorkomen. Volgens de waarnemingen, die tot nu toe gedaan zijn, zouden door het toegenomen aantal oliestookinstallaties in de nabijheid van deze installa ties onaangename geuren waargenomen zijn, zou de schadelijke neerslag op gevels zijn toegenomen en zou er bijzondere schade aan de drinkwater voorziening zijn te verwachten. Er zijn bij de Frankfortse autoriteiten reeds vele klachten binnengekomen over de afgevoerde gassen. Een bedrijf in deze stad heeft er, na protesten van de bevolking, reeds van af gezien, een oliestookinstallatie aan te schaffen. Door officiële instan ties is al voorgesteld voor de binnen stad de aanleg van stookinstallaties te verbieden, die branden op middel zware of zware olie. De gezondheids dienst en de bouwpolttie hebben tot nu toe nog geen aanleiding gevonden om in te grijpen. Het grootste gevaar ziet men in de vervuiling van het grondwater ten gevolge van doorsijpelende olie, een zorg, die men ook buiten Frankfort heeft. Nog maar kortgeleden heeft de Bondsregering de gemeenten hierop gewezen. De mogelijkheid, dat uit lekke tanks olie in de bodem sijpelt en zo in het grondwater terechtkomt, is vrij groot. Reeds kleine verontreinigingen met olie, maken het grondwater ongenietbaar en gevaarlijk. Men heeft vastgesteld, dat olie jaren lang druppelsgewijs in het grond water kan doordringen, zonder dat het mogelijk is, een dergelijke „oliebron" te stoppen. Natuurlijk zijn er maatregelen te nemen tegen de verschillende vormen De ploeg van Nereusheeft succes gehad in de Royal Regatta te Hen- ley: in de strijd om de steward wisselbeker versloegen de Amster dammers (op de voorgrond) de Poolse Btw Bydgoszcz die op deze fotokort na de finish, uitgeput over, de riemen hangt van schade. De inbouw van filters, 't verbod van bepaalde oliesoorten voor verwarming en de aanleg van een be tonnen bak onder olietanks, die een Het stoken met oli© .teemt toe, zowel in haarden ais ia eentrale verwarmingsinstallatiea. Ook aan het stoken met olie srtten proble men vast. In Duitsland, waar lucht- en waterverontreiniging: 'n haast dcsatreuze omvang nebbe* aangenomen, gaat men met na me in de stad Frankfort zich nu met het oliepreWoem bezig houden. Hierover schreef ons een speciale correspondent. doordringen van olie in de bodem on mogelijk maken, zouden werkzame middelen zijn, die helemaal niet zo bijzonder duur behoeven te worden. Maar voor men in Frankfort derge lijke maatregelen gaat nemen, wil men zekerheid hebben over do vraag, of er inderdaad aanleiding is, voor zorgsmaatregelen te treffen. En dus heeft men hier een oommissie van deskundigen aan het werk gezet. UITKOMSTEN LANDBOUWTELLING Hoenderstapel telt 43 miljoen dieren Blijkens de door het centraal bureau voor de statistiek gepubliceerde voor lopige uitkomsten van de landbouw telling van mei 1959, steeg de rund veestapel ten opzichte van mei 1958 met bijna 189.000 stuks 0%) tot bijna 3,4 miljoen. Het aantal melk en kalfkoeicn nam toe met 88.800 stuks (-|-3%) tot bijna 1.6 miljoen stuks. Het drachtig jongvee vermin derd in geringe mate, terwijl het gust jongvee steeg met bijna 25.000 stuks 5 Er werden ruim 14.000 stuks mest- kalveren 4- 33 meer geteld. Een nog sterkere stijging vertoont de ca tegorie „ander jongvee voor de mes- terij" n.l. met 59.700 stuks (-, 52%). Van „overig mest- en weidevee" nam het aantal toe met ruim 5700 stuks (+6 De varkensstapel steeg in zijn geheel met 114.700 stuk» D© «stij- miljoen «tuk 15 ging betrof zowel biggen als fokzeu- gen, die respectievelijk toenamen met 66.600 7%) en ruim 61.000 (+17%). Daarentegen daalde het aantal mest- varkens met 13.200 stuks. Deze da ling beperkt zich tot de klasse 60-95 kg., daarentegen nam het aantal die ren in de zware gewicbtsklasse toe met bijna 14.000 stuks 18 De paardenstapel is vrijwel gelijk gebleven op 194.800 stuks. Bij de paarden „jonger dan 3 jaar" is een toeneming van bijna 3500 (+11%) te constateren. Het aantal paarden „3 jaar en ouder" liep terug met bijna 3300 stuks (-2%). De schapenstapel omvat 517.700 stuks, hetgeen een teruggang van 25.500 dieren 5%) betekent. Do hoenderstapel heeft uu de nooit gekende omvang bereikt van ruim 43 miljoen dieren, dat is 5,3 miljoen 14 meer dan ht 1958. Hot aan tal sluchthoenders steeg met 661.000 (29 dat der henkuikens voor leg- doeleinden nam toe met ruim 3.2 buitenlanders voor deze overtreding niet pardonneert. Nederlanders, niet bekend met het feit dat geleidestrepen wetskracht hebben, kunnen daar dan gemakkelijk de dupe van worden. De ervaring beeft geleerd, dat verreweg de meeste Nederlandse automobilis ten, die in Frankrijk beboet worden, hun boete opliepen wegens overtre. ding van de geleidestrepen-voorschrif- ten. Het standaardtarief voor deze overtreding is in Frankrijk 2700 francs, ongeveer 22 gulden. De K.N.A.C. acht het bepaald nood zakelijk, dat de Nederlandse wegge bruikers beter bekend raken met de betekenis van de strepen op het weg dek. Niet alleen omdat dit de bekeu ringen In het buitenland kan voorko men, maar ook omdat men er goed aan doet. in eigen land rekening te houden met de aanwijzingen van de strepen al is dat wettelijk niet verplicht. Het gaat er overigens naar toe, dat deze verplichting ook in de Nederlandse verkeerswetgeving wordt jtekenis van de strepen is als volgt: Stippellijn: mag worden overschreden. Enkele ononderbroken lijn: niet dan bij noodzaak overschrijden (in het buitenland een dergelijke lijn nooit overschrijden). Stippellijn en ononderbroken lijn: In-, dien de ononderbroken lijn zich aan uw kant bevindt, mag die lijn niet worden overschreden. Indien U aan de kant van de stippellijn rijdt, mag U wél over uw weehelft gaan. Twee ononderbroken lijnen naast elkaar: deze mogen noch door U, noch door uw tegenliggers worden overschreden. WAT BETEKENEN DE STREPEN OP DE WEGEN IN HET BUITENLAND?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 4