Nachtelijke palingvangst op het
IJssebneer voor toeristen
Frankfort is bang voor olie: zijn er
gevaren voor drinkwater en lucht
BETEKENIS GELEIDESTREPEN
OP WEGDEK IN BUITENLAND
RUNDVEESTAPEL BREIDDE
ZICH MET ZES PROCENT UIT
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
MAANDAG 6 JULI 1959
ér STIPPELLIJN:
mag worden overschreden
%Êm&>
ONONDERBROKEN LIJN:
mag niet worden overschreden
fr w *'JÉm
STfPPELtUN en ONONDERBROKEN UJN
Umag de ononderbroken lijn beslist NIET
Overschrijden,Uw tegenligger wpl
ONONDERBROKEN UJNen STt
nu maq Uw tegenligger de onct
lijn NIE l overschrijden U wel
TWEE ONONDERBROKEN UJNEN'P.-.
noch U noch Uw tegenliggermogan
de lijnen overschrijden. apET-KMC
KOPJE KOFFIE IN VOORONDER VAN BOTTERS
(Van een speciale verslaggever.)
Elke vrijdagmiddag komen ze te Spakenburg in een ondhollands inge
richt herbergje, „De Kleine Korporaal" tezamen; de Bunschoter visser
man en zijn gasten voor een nachtje. Die gasten, die via de Utrechtse
V.v.v. in dat knusse haventje zijn beland, kunnen voor een paar gulden
op een trouwe botter in de nachtelijke stilte van het IJselmeer toeven.
Daar kunnen zij dan een echte palingvangst van heel dichtbij volgen.
Dit is liet tweede jaar, dat de Domstedelijke V.V.V. in samenwerking met
de exploitanten van „De Kleine Korporaal", de heren Heinen en Van
Diermen, die tevens eigenaren zijn van een bescheiden vloot botters, deze
nachtelijke palingvangsten voor toeristen organiseert. En al degenen, die
zich daar vrijdagavond rond klokke zes aan de Spakenburgse haven
verzamelen, vormen het levende bewijs, dat het idee van die Utrechtse
V.V.V. goed is geweest.
Jan Heinen en Jan Korlaar zijn de
factoren, waaruit een palingvissers-
duo is opgebouwd, dat al sedert een
lange reeks van jaren, uitstekend
functioneert Het zijn geboren
vissers, zij leerden het vak als jong
maatje van hun vaders. Die twee we
ten alles van de vangst af. Bovendien
houden zij wel van een praatje, voor
komende gastheren als zij zijn.
Wanneer de sliert botters de pieren
is gepasseerd, wordt er zeil bijgezet.
Sommige vissers gebruiken de motor,
maar de echte visserman houdt daar
niet van. De paling is een visje, dat
gauw schrikt, zegt Jan Korlaar en
daarom komt de scheepsschroef zo
weinig mogelijk in beweging;. Lang
zaam maar zeker verdwijnen de
scheepjes uit eikaars kielzog, zij ver
spreiden zich als een reuzenwaaier
over het water. Nog voor de duister
nis de botters geheel heeft bemanteld,
ratelt de lier. Het net wordt uitgezet.
Dat net een veertien meter lang
vormt een muur van touw, die aoor
de botter urenlang op sleeptouw
wordt genomen. Heinen blijft aan
dek, Korlaar is met het culinaire ge
deelte van de reis belast. Hij zet een
uitstekend bakje koffie voor zijn pas
sagiers, die In bukkende toestand in
het vooronder huizen. Het vooronder
is tevens de slaapplaats van de vis
sers, maar veel tija is er niet voor een
datje. Net als hij zich goed en wel in
Morpheus' armen heeft genesteld, is
het tijd om de netten binnen te halen.
De lier piept weer boven gekraak van
hont en het razen van de wind in de
zeilen.
„JONGE POST"
EN „TWIJFELAARS"
Twee paar eeltige handen grijpen de
laatste meters van het net. Een paar
laat het doorweekte koord weer los
en omklemt daarop een schepnet. Dat
schepnet duikt onder in het grote net
en komt met een spartelende inventa
ris boven. Die tientallen ineenge
strengelde palingen verdwijnen in de
bun, een grote steeds van vers wa
ter voorziene bak.
Direct hierop wordt het sleepnet weer
uitgezet. Gedurende de nacht her
haalt zich dit proces van uitzetten en
inhalen. Het Is merkwaardig, dat de
nacht de meeste paling oplevert. Juist
in die donkere periode pleegt de pa
ling zijn of haar kopje boven de vette
IJselmeerklei te verheffen. Korlaar en
Heinen, die bedrijvig over de schuit
van palingen, met een diameter van
drentelen, zijn tevreden. Het milde
temperatuurt je lokt de paling uit zijn
modderig leger en de wind heeft
kracht genoeg om de zeilen te doen
bollen.
Als de verfomfaaide passagiers in de
prille ochtend uit een hazeslaapje
ontwaken, zijn de schippers al druk
in de weer. Ze heben de bun geleegd
en de inhoud in een andere bak over
geheveld. Heinen en Korlaar hebben
zich ieder aan een zijde van de bak
knapen
Egyptische gift voor
Leids museum
Dezer dagen ontving hef: Rijksmu
seum van Oudheden te Leiden een
belangrijke collectie voorwerpen uit
Egypte. Het betreft hier een ge
schenk van de Egyptische regering,
die een groot deel van de vondsten,
bij de Nederlandse opgravingsexpe
ditie in Egypte aangetroffen, aan
ons land heeft afgestaan. De opgra
vingen werden te Aboe Roash uitge
voerd door het Leidse museum dat
daartoe in staat werd gesteld door
pch subsidie van de Nederlandse Or
ganisatie voor Zuiver Wetenschappe
lijk Onderzoek.
De vondsten zijn afkomstig uit gra
ven van de le en 2e dynastie van
Egypte (ongeveer 3000 voor Chr.) en
bestaan uit aardewerk, stenen vaat
werk, sieraden, werktuigen en ge
bruiksvoorwerpen. De voorwerpen
worden thans behandeld in het la
boratorium van het museum. Wan
neer de restauratie en conservatie
ervan zijn voltooid, zal te zijner tijd
een tentoonstelling aan deze collec
tie worden gewijd.
9 De Franse staatscourant bevat een be
sluit over verstrekking van goedkopere
benzine voor motorboten van buiten
landse toeristen. Als bekend genieten
buitenlanders reeds door bet systeem van
in hun land of in Frankrijk zei1 te ko
pen benzinebonnen voor motorvoertuigen
reductie op de hoge Franse benzineprijs.
Palïlllf t> UIMJW V/J ut. l/OIWt^i
Vertraging in uitvoering
havenplan Bergen op Zoom
Op vragen van het Tweede Kamerlid
de heer Scheps in verband met de
uitbreidingsplannen der gemeente
Halsteren heeft de heer Toxopeus,
minister van binnenlandse zaken ge
antwoord dat de gemeenteraad van
Halsteren in zijn vergadering van 22
april 1959 met 6 tegen 7 stemmen
een voorstel van burgemeester en
wethouders heeft verworpen, welk
voorstel inhield de vaststelling van
een partieel uitbreidingsplan in on
derdelen „Theodorushaven" ten be
hoeve van de aanleg van een haven
en industrieterrein in de Theodorus-
polder.
Het voorstel had uitsluitend betrek
king op de gronden in de Theodorus-
polder, in welke polder de nieuwe
haven en aangrenzende terreinen
voor Industrie door de gemeente Ber
gen op Zoom zijn geprojecteerd.
Door de verwerping van het
voorstel van burgemeester en
wethouders van Halsteren door
de gemeenteraad zal inderdaad
enige vertraging ontstaan in de
uitvoering van de plannen der
gemeente Bergen op Zoom, in zo
verre de onteigening van de voor
de uitvoering der plannen nodi
ge gronden thans niet zal kunnen
geschieden op grond van artikel
77 der onteigeningswet, doch zal
moeten plaatsvinden met toepas
sing van artikel 72a van die wet.
enkele centimeters en akelig kleine
visjes door elkaar. Deze visjes, jonge
„post", worden bewaard, zij zijn be
stemd om in de vismeelfabrieken te
worden verwerkt.
De geoefende ogen van de Bunschoter
vissers zien direct of de paling al
dan niet ondermaats is. De twijfe
laars" verdwijnen in het maatbakje.
De palingen, die de juiste maat heb
ben, worden direct geteld.
In de verte loeit een sirene. Het is
het sein, dat de afslag op de wal
voor de laatste maal in de week
haar poorten opent. Steeds meer
zeilen komen in zicht als de botter
de thuishaven nadert. En nauwe
lijks ligt de boot vast, of Heinen
en zijn maat legen de bun in bak
ken en sjouwen deze naarstig de
wal op.
Zij zijn niet de eerste vandaag, maar
de cijfers op de weegschaal duiden
aan, dat zij een flinke hoeveelheid
rschj
verlaat dat botter. En
laar nemen afscheid van hun belang
stellende gasten, ze zoeken moedcr-
de-vrouw weer op. In de nacht van
zondag' op maandag tijgen ze Op
nieuw ter visvangst; zonder passa
giers.
Zo liggen de botters
in Spakenburg's haventje
Onderzoek naar kern-energie
voorschepen
De Europese gemeenschap voor kern.
energie (Euratom) wil een uitgebreid
onderzoek laten instellen naar de
technische en economische mogelijk
heden op het gebied van voortbewe
ging van schepen door middel van
kernenergie.
Er zijn werkgroepen gevormd, be
staande uit vertegenwoordigers van
de Euratom-commissie en van indus-
triekringen in de zes landen. Een en
ander is het gevolg van een gedach-
tenwisseling, die op initiatief van de
Euratom-commissie te Brussel is ge.
voerd en waaraan onder leiding van
de directeur-generaal van de afdeling
industrie en economie, Stijkel, des
kundigen uit zes landen van de Eura-
tom-gemeenschap deelnamen. Tot de
vraagstukken, welke besproken wer
den, behoorde de mogelijkheid van
een samenwerking van Euratom met
reders en scheepsbouwers. Verder
werd nagegaan, wat er reeds gedaan
werd op het gebied van gezondheids
bescherming, de civiele verantwoor
delijkheid Jegens derden en de verze
keringsvraagstukken, die een derge
lijke verantwoordelijkheid met zich
brengt. De werkgroepen zullen ook in
samenwerking met derde landen de
mogelijkheid nagaan van het voorko
men van doorkruising van werkzaam
heden.
Scheepvaartkaart van
Nederland
(Van onze verkeersredacteur).
Het uitgeven van wegenkaarten en
het verstrekken van allerlei toeristi
sche gegevens is geen nieuwe bezig
heid van de grote benzine-maat*
schappijen.
Een primeur op dit gebied wordt nu
uitgebracht door Esso Nederland
N.v„ die een overzichtelijke kaart
van alle scheepvaartwegen in Neder
land heeft doen samenstellen.
Aan de ene zijde vindt men de hoofd
kaart met alle scheepvaartwegen. In
breedte en kleur is aangegeven, tot
welk tonnage de verschillende rivie
ren en kanalen kunnen worden be
varen. Bovendien wordt dat in vele
gevallen nog eens op de kaart zelf
herhaald. Er wordt voorts een over
zicht gegeven van betonningen en en
verschillende signalen voor de scheep
vaart. Op bijkaarten aan de achter
zijde vindt men de vaarwegen naar
Rotterdam en Amsterdam, alsmede
een kaartje, waarop is aangegeven,
welke waterwegen onder rijksbeheer,
provinciaal beheer of gemeentelijk
beheer vallen. Tenslotte vindt men
op deze kaart een uitgebreid adres-
senmateriaal ten behoeve van de bin
nenscheepvaart.
Al zal deze kaart voornamelijk
bedoeld zijn voor de olie of ben
zine verbruikende binnenscheep
vaart, ongetwijfeld zullen ook
watertoeristen en vooral zij, die
grotere tochten plegen te maken,
veel nut van deze uitgave kunnen
hebben.
De geleidestreep op het wegdek beeft
in Nederland slechts de betekenis van
een advies; in de omringende landen
is men echter wettelijk verplicht zich
te houden aan de aanwijzingen, die
de geleidestrepen geven. In België,
Duitsland en Frankrijk staan sancties
op veronachtzaming van die aanwij
zingen. Juist deze week hebben ook
in Engeland de geloideBtrepon een
wettelijke basis gekregen.
De K.N.A.C. wijst hier op, omdat in
de andere Westeuropese landen over
treding van de voorschriften omtrent
de geleidestrepen veelal zeer ernstig
wordt opgevat. Zó ernstig, dat men
De directeur van bet Georgische re
staurant Aragvi tn MosUeu en twee van
zijn naaste medewerkers zullen zich bin
nenkort voor de rechte* moeten verant
woorden wegens corruptie, zo meldt het
Sowjet-blad Iswestia. De beleefdheid van
de kellnera van dit restaurant dat tot ver
bulten Moskou beroemd ts, hies In ster
ke mate af van de fooien die zij kregen.
Deze liepen tot diendulzenóen roebels
per maand op en de dn-octas* stak hier
van een 8001) roebel tn eigen eak, aldos
de Izwestla.
WETENSCHAP MOET ONDERZOEK INSTELLEN
Maatregelen worden overwogen om
mogelijke schade te voorkomen
Bij de zorgen, die in Frankfort bestaan rond de industriële gassen en
dampen vervuild rivierwater en bedorven lucht, is er nog een gekomen,
waarmee de autoriteiten zich moeten bezighouden: de angst voor mogelij
ke schade tengevolge van het sterk toegenomen aantal oliestookinstallaties.
Of deze zorg gerechtvaardigd is, wil de stad Frankfort laten onderzoeken
door onafhankelijke wetenschapsmensen. Tegelijkertijd overweegt men
maatregelen om eventuele schade te voorkomen.
Volgens de waarnemingen, die tot nu toe gedaan zijn, zouden door het
toegenomen aantal oliestookinstallaties in de nabijheid van deze installa
ties onaangename geuren waargenomen zijn, zou de schadelijke neerslag
op gevels zijn toegenomen en zou er bijzondere schade aan de drinkwater
voorziening zijn te verwachten. Er zijn bij de Frankfortse autoriteiten
reeds vele klachten binnengekomen over de afgevoerde gassen.
Een bedrijf in deze stad heeft er,
na protesten van de bevolking, reeds
van af gezien, een oliestookinstallatie
aan te schaffen. Door officiële instan
ties is al voorgesteld voor de binnen
stad de aanleg van stookinstallaties
te verbieden, die branden op middel
zware of zware olie. De gezondheids
dienst en de bouwpolttie hebben tot
nu toe nog geen aanleiding gevonden
om in te grijpen.
Het grootste gevaar ziet men in de
vervuiling van het grondwater ten
gevolge van doorsijpelende olie, een
zorg, die men ook buiten Frankfort
heeft. Nog maar kortgeleden heeft de
Bondsregering de gemeenten hierop
gewezen. De mogelijkheid, dat uit
lekke tanks olie in de bodem sijpelt
en zo in het grondwater terechtkomt,
is vrij groot.
Reeds kleine verontreinigingen
met olie, maken het grondwater
ongenietbaar en gevaarlijk. Men
heeft vastgesteld, dat olie jaren
lang druppelsgewijs in het grond
water kan doordringen, zonder
dat het mogelijk is, een dergelijke
„oliebron" te stoppen.
Natuurlijk zijn er maatregelen te
nemen tegen de verschillende vormen
De ploeg van Nereusheeft succes
gehad in de Royal Regatta te Hen-
ley: in de strijd om de steward
wisselbeker versloegen de Amster
dammers (op de voorgrond) de
Poolse Btw Bydgoszcz die op deze
fotokort na de finish, uitgeput
over, de riemen hangt
van schade. De inbouw van filters, 't
verbod van bepaalde oliesoorten voor
verwarming en de aanleg van een be
tonnen bak onder olietanks, die een
Het stoken met oli© .teemt toe,
zowel in haarden ais ia eentrale
verwarmingsinstallatiea. Ook aan
het stoken met olie srtten proble
men vast. In Duitsland, waar
lucht- en waterverontreiniging: 'n
haast dcsatreuze omvang nebbe*
aangenomen, gaat men met na
me in de stad Frankfort zich
nu met het oliepreWoem bezig
houden. Hierover schreef ons een
speciale correspondent.
doordringen van olie in de bodem on
mogelijk maken, zouden werkzame
middelen zijn, die helemaal niet zo
bijzonder duur behoeven te worden.
Maar voor men in Frankfort derge
lijke maatregelen gaat nemen, wil
men zekerheid hebben over do vraag,
of er inderdaad aanleiding is, voor
zorgsmaatregelen te treffen. En dus
heeft men hier een oommissie van
deskundigen aan het werk gezet.
UITKOMSTEN LANDBOUWTELLING
Hoenderstapel telt 43 miljoen
dieren
Blijkens de door het centraal bureau
voor de statistiek gepubliceerde voor
lopige uitkomsten van de landbouw
telling van mei 1959, steeg de rund
veestapel ten opzichte van mei 1958
met bijna 189.000 stuks 0%) tot
bijna 3,4 miljoen. Het aantal melk
en kalfkoeicn nam toe met 88.800
stuks (-|-3%) tot bijna 1.6 miljoen
stuks. Het drachtig jongvee vermin
derd in geringe mate, terwijl het
gust jongvee steeg met bijna 25.000
stuks 5
Er werden ruim 14.000 stuks mest-
kalveren 4- 33 meer geteld. Een
nog sterkere stijging vertoont de ca
tegorie „ander jongvee voor de mes-
terij" n.l. met 59.700 stuks (-, 52%).
Van „overig mest- en weidevee" nam
het aantal toe met ruim 5700 stuks
(+6
De varkensstapel steeg in zijn geheel
met 114.700 stuk» D© «stij- miljoen «tuk 15
ging betrof zowel biggen als fokzeu-
gen, die respectievelijk toenamen met
66.600 7%) en ruim 61.000
(+17%).
Daarentegen daalde het aantal mest-
varkens met 13.200 stuks. Deze da
ling beperkt zich tot de klasse 60-95
kg., daarentegen nam het aantal die
ren in de zware gewicbtsklasse toe
met bijna 14.000 stuks 18
De paardenstapel is vrijwel gelijk
gebleven op 194.800 stuks. Bij de
paarden „jonger dan 3 jaar" is een
toeneming van bijna 3500
(+11%) te constateren. Het
aantal paarden „3 jaar en ouder"
liep terug met bijna 3300 stuks
(-2%).
De schapenstapel omvat 517.700
stuks, hetgeen een teruggang van
25.500 dieren 5%) betekent.
Do hoenderstapel heeft uu de nooit
gekende omvang bereikt van ruim 43
miljoen dieren, dat is 5,3 miljoen
14 meer dan ht 1958. Hot aan
tal sluchthoenders steeg met 661.000
(29 dat der henkuikens voor leg-
doeleinden nam toe met ruim 3.2
buitenlanders voor deze overtreding
niet pardonneert. Nederlanders, niet
bekend met het feit dat geleidestrepen
wetskracht hebben, kunnen daar dan
gemakkelijk de dupe van worden. De
ervaring beeft geleerd, dat verreweg
de meeste Nederlandse automobilis
ten, die in Frankrijk beboet worden,
hun boete opliepen wegens overtre.
ding van de geleidestrepen-voorschrif-
ten. Het standaardtarief voor deze
overtreding is in Frankrijk 2700
francs, ongeveer 22 gulden.
De K.N.A.C. acht het bepaald nood
zakelijk, dat de Nederlandse wegge
bruikers beter bekend raken met de
betekenis van de strepen op het weg
dek. Niet alleen omdat dit de bekeu
ringen In het buitenland kan voorko
men, maar ook omdat men er goed
aan doet. in eigen land rekening te
houden met de aanwijzingen van de
strepen al is dat wettelijk niet
verplicht. Het gaat er overigens naar
toe, dat deze verplichting ook in de
Nederlandse verkeerswetgeving wordt
jtekenis van de strepen is als
volgt:
Stippellijn: mag worden overschreden.
Enkele ononderbroken lijn: niet dan
bij noodzaak overschrijden (in het
buitenland een dergelijke lijn nooit
overschrijden).
Stippellijn en ononderbroken lijn: In-,
dien de ononderbroken lijn zich aan
uw kant bevindt, mag die lijn niet
worden overschreden. Indien U aan
de kant van de stippellijn rijdt, mag
U wél over uw weehelft gaan.
Twee ononderbroken lijnen naast
elkaar: deze mogen noch door U,
noch door uw tegenliggers worden
overschreden.
WAT BETEKENEN DE STREPEN OP
DE WEGEN IN HET BUITENLAND?