Middelburgse kantoorbediende gaf auto eigen, driewielige versie Motorfiets en scooter verdwijnen niet Tips voor een zorgeloze auto-vakantie DINSDAG 30 JUNI 1959 PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT MET ZELFDE MOTOR FELLERE ACCELERATIE Benzineverbruik gereduceerd van 1 liter op 20 km tot 1 op 28 A LS EEN HANDIGE monteur in zijn vrije tijd uit tien of meer oude auto's één deugdelijk voertuigje het licht doet zien, is dat niet zo bijzonder. Wanneer echter een kantoorbe diende, zoals de 38-jarige heer I. Crueq uit Middelburg een vier wielig Duits tweetact-automobieltje met succes ombouwt tot een driewieler, die met dezelfde motor en derhalve hetzelfde aantal paardekrachten véél zuiniger loopt, feller accelereert en dezelfde topsnelheid bereikt als de oorspronkelijke vierwieler, dan is dat wél' iets bijzonders. In zijn oorspronkelijke vorm gebruikte het autootje ongeveer één liter benzine op 20 km. Toen de heer Crucq zijn eigen, drie wielige versie op de weg bracht aan de motor was dus niets veranderd bleek hij onder normale, in de praktijk voorko mende omstandigheden 1 liter op 27 a 28 km te gebruiken. De driewieler, die de heerl. Crucq uit Middelburg, een kantoorbe diende een uit een viervnelig Duits tweetakt autootje con strueerde. (Foto P.Z.C.) Zou de heer Crucq het gebruik vol gens Cuna-normen meten bij wind stilte op een vlakke weg, op twee derde van de maximum-snelheid dan zou hij wellicht tot 1 op 30 komen. Voor dit gunstiger brandstofverbruik zijn vier factoren aan te wijzen. In de eerste plaats werd bij de verbou wing van vier- tot driewieler de ach terzijde, waar zich het ene wiel be vindt, smaller gemaakt. Mede hier door werd het Ieeg-gewicht van het autootje van ca. 475 tot 380 kg gere duceerd. Door het versmallen van de ach terzijde kreeg het voertuigje een „druppelvorm", hetgeen een gun stige invloed op de luchtweerstand heeft. Voorts leveren drie wielen uiteraard minder „rolweerstand" op dan lier. Een vierde, belangrijk punt is ook, dat de heer Crucq de drie overgeble ven, oorspronkelijke wielen (4.25 x 15) verving door kleinere (3.50 bij 12). Hierdoor bracht hij niet alleen de spoorbreedte van 1.05 op het gun stiger 1.18 cm, maar ook kwam het zwaartepunt lager te liggen en werd een voor een driewieler opmer kelijk goede wegligging verkregen. Was méér stabiliteit het belangrijk- rijkste effect van deze kleinere wie len: de auto werd lager, bood dus ook hierdoor minder weerstand aan de lucht, hetgeen weer van invloed was op het benzineverbruik. De heer Crucq heeft deze ingrepen bewust toegepast om het verbruik van het wagentje „te drukken". V oorwielaandrijving De gehele „handleiding" diepte hij op uit Duitse vakliteratuur. In een ver handeling over driewielers schreef een Duits ingenieur, dat de stabiliteit werd verhoqgd, naarmate men de weibasis langer maakte. Deze bracht de heer Crucq daarom op 2.07 meter. Een andere deskundige zette uiteen, waarom voorwielaandrijving voor een driewieler voordelen bood boven de aandrijving van het ene achterwiel tje, hetgeen meer kans op wegglijden van dit wel geeft. Daarom kocht de heer Crucq ruim twee jaar geleden een autootje met... voorwielaandrijving, 's Zaterdagmid dags en een enkele avond in de week hield hij zich bezig met de vervor ming. Er werd een dwarsstuk op de chassis-balk geplaatst, waaraan de zyreefarm met het ene achterwiel kon worden bevestigd. Aan weerskanten werden dubbelwerkende schokbrekers aangebracht en eveneens aan bei de kanten een drukveer. „Maar alleen had ik dit niet gepres teerd", zo haast de heer Crucq zich bij zijn „verslag" over de bewerkin gen te zeggen, „zonder de hulp van een bevriende lasser-fitter was me dit niet gelukt". Deze relatie was het ook, die hem hielp met het halen van een „wig" uit de achter-zijde van de auto en het weer vloeiend „samensmelten" van dak en zijkanten. Rij deze „grove" bewerking bleef het uiteraard niet: de driewieler kreeg een nieuwe kleur, een nieuwe vloer bedekking, ook de zittingen, waarin de heer Crucq wolvulling en schuim- plastic verwerkte en de bekleding werden vernieuwd Het autootje kreeg een heel ander aanzien en alleen het front herin nert nog aan zijn oorspronkelijke gedaante. De heer Crucq presteer de het ook een installatie rond de motor te bouwen, waardoor de voor de koeling van de motor ge bruikte lucht naar het interieur- kan worden gevoerd. Een uiterst effectieve verwarming, die vol doende capaciteit bezat om er een defroster op aan te sluiten het nodig is, twee volwassen mensen e.en plaats vinden. Drie kinderen heb ben er „de ruimte". Achter deze bank kon zelfs nog plaats wor den gevonden voor een vrij grote bagageruimte. Toen kwam het moment, dat het unie ke vervoermiddel naar buiten werd gerold, de barrière van het kenteken bewijs tegemoet. Het rijbewijs was eenvoudiger: de heer Crucq bezat een rijbewijs A. Motoren en driewielers, die beneden een eigengewicht van vierhonderd kg blijven, mag men met een dergelijk certificaat besturen Het verwerven wan een kentekenbe wijs baarde meer moeilijkheden. Im mers: de Rijksdienst voor het Weg- verkeer moest zich overtuigen van de deugdelijkheid van de constructie. De heer Crucq werd daarom „ontbo den", mét vervoermiddel uiteraard. De wegverkeer-heren kropen onder het wagentje, bekeken en betastten alles en gingen tenslotte aog een „eindje rijden", zoals het werd aan gekondigd. Men sleurde het wagentje op top snelheid door putten en over bul ten. joeg er op onnavolgbare wijze mee door bochten, men slingerde het nog kentekenloze driewielertje van uiterst links naar uiterst rechts, maar het gaf geen krimp. En passant zorgde de construerende kantoorbediende er voor, dat via de zelfde installatie op warme dagen ook koele lucht het interieur kan worden binnengeleid. Met het bouwen van de ze installatie rond de motor bereikte hij tevens, dat het ruisen van een luchtgekoelde motor vóórin aanzien lijk werd gereduceerd. De beide zitplaatsen vóórin bleven uiteraard gehandhaafd: twee volwas- 1 senen vinden er gemakkelijk plaats, tor. Zelfs op de achterbank kunnen, als 1 Toen ook de remproeven eenzelfde bevredigend verloop hadden, was het kenteken veilig gesteld. De platen „RP-04-33" mochten het wagentje als relekwieën van volwaardigheid sie ren De heer Crueq had bereikt wat hij bereiken wilde: iets, waarin men voor regen en «and beschermd zit, met het verbruik van een zware mo- PESSIMISME WAS ONGEGROND Verkoop stijgt weer Ligt het twee-wielïg motor voertuig. op zijn sterfbed? Dat was de vraag, die de han delaren in motorfietsen en scooters zich stelden, toen ze eind 1958 de omzetcijfers in handen kregen. Het zag er wel naar uit. In 1956 bedroeg het aantal geïmporteerde en in Holland gefabriceerde mo toren en scooters nog ruim 15.000 maar de cijfers van 1958 wezen uit, dat er in dat jaar nog maar ruim 8000 nieuwe gemotoriseerde twée- wielers hun eerste wielom- wentelingen op Nederlands wegen gemaakt hadden. Het waren niet alleen de handel en industrie die zich dit afvroe gen, maar ook de verkeers-des- kundigen, die als het goed is voor uit denken en die dus met derge lijke verschijnselen rekening moe- De sdooters worden sterker en sneller. Dit is een Engelse Troumph-scooter met 2 cilinder motor. ten "houden. Het zag er werkelijk naar uit dat de vraag bevestigend beantwoord moest worden, want het aantal kleine motorvoertuigen op 4 wielen dat in die jaren het levenslicht zag, steeg aanmerke lijk. De mening vatte dus post, dat West-Europa het tijdperk van de motorfiets én zijn laatste ver schijningsvorm de scooter, ont groeid was. Maar het pessimisme van handel en industrie die him inkomsten bron bedreigd zagen en de gehei me vreugde van de verkeers-des- kundigen, die al meenden een pro bleem minder op te lossen te heb ben, bleken op verkeerde veron derstellingen gebaseerd te zijn. De oorzaak van het afnemende aantal verkopen van deze groep motorvoertuigen lag n.l. niet in een verminderde be langstelling van het publiek, dat om kleine auto's vroeg maar was louter een gevolg van financiële omstandigheden, die zich aanpasten aan het tijdsbeeld van die jaren. Het sombere beeld van de verkoops daling had verschillende oorza ken. De bestedings-beperking waarbij de eerste aanbetaling 25% ging bedragen, was er één van. De begin 1958 verhoogde omzet-belasting, waardoor bij invoer totaal 55% wan de waar de in de schatkist vloeide, was eén andere. Ook de nieuwe ar tikelen zoals ijskast en televi sie bleken een deel van de: ko pers weg te zuigen. De handelaren zijn nu in 1959, ze ker na de in het voorjaar gehou den RAI-tentoonstellïng, lang zo UW WAGEN MOET HARDER WERKEN DAN OOIT Alles goed nakijken (Van een bijzondere medewerker) Journalisten, die over auto's moeten schrijven, vergelijken de wagen graag met de mens. Ze spreken dan over de mo tor als over het hart van de auto, over de elektrische in stallatie als het zenuw-stel sel, over de koplampen als de ogen en over de wielen als de voeten van de wagen. Ook wat het werk van de auto be treft blijven ze die vergelij king vaak volhouden. Hoe vaak leest men niet dat een auto de helling opzwoegt? Maar in één opzicht gaat de ver gelijking tussen mens en auto niet op en dat is bij het begrip met vakantie gaan. Want vindt de mens herstel van krachten door in een andere omgeving zijn werk te vergeten en heerlijk niets te doen, de auto moet in „haar" va kantie harder werken dan ooit. Desondanks protesteert of staakt zij niet eens. Tenminsteals de baas haar loon naar werken geeft. En daar ontbreekt het nogal eens aan. Zwakkke plekken Wat meer technisch gezegd komt het er op neer, dat U de wagen voor op pad gaat eens terdege moet laten na kij ken, omdat hij onderweg zwaarder belast wordt en juist dan de zwakke plekken op de meest ongelegen ogenblikken naar voren komen. Bij dat na kijken gaat het vooral om de volgende punten (aangenomen dat de wagen nog niet te oud is) en als de garage-houder er zelf niet aan denkt, waagt ET hem dan deze punten in het bij zonder te bezien: De carburatie. Een belangrijk on derdeel, want hoge snelheden op auto-banen en benzinetanks die tot op het laatste druppeltje leegge- reden worden, kunnen een vuile carburateur het werk doen staken. Schoonmaken is dus in de eerste plaats belangrijk. De ontsteking. Is de verdeelkap nog heel? Hoe is de toestand van de z.g. puntjes? Gaan ze allang mee. dén vervangen! En staat die ontsteking wel op tijd? Con trole hiervan vraagt weinig tijd in uw garage maar kan vele kostbare vakantieuren kosten als U een maal onderweg bent. De dynamo. Een lege accu, als U even gestopt hebt op de helling van de Gossglockner is bepaald geen pretje. De accu vóór U ver trekt even laten doormeten en de koolborstels eventueel vernieuwen; kost weinig tijd en geld. Ventilateur-rïem. De oorzaak van heel veel onverwachte reisstops is de ventilateur-riem. Is hij nog be trekkelijk nieuw, dan een reserve meenemen, die is nooit weg. Is hij al op leeftijd; een nieuwe monte ren, dat bespaart U waarschijnlijk tijd en geld. Als er een nieuwe ge monteerd wordt laat hem dan niet te strak spannen. Hij mag gerust Als U naar Parijs gaat wordt er van U auto meer gevraagd, dan als U 7iaar Breda gaat. Laat U wagen daarom grondig inspecte ren voor, Ï7 hem op vakantie neemt een beetje losser zijn, want anders trekt hij de lagers van waterpomp of dynamo kapot. De benzine-pomp. Een onderdeel: waar maar zelden aandacht aan behoeft te worden besteed. Maar juist op grote hoogten wordt het meeste van dit instrument ge- ment gevraagd. De banden. Niets is zo naar als een reisplan dat verstoord wordt door lekke banden. Twijfelachtige banden moeten vervangen worden, ook al terwille van uw eigen vei ligheid. De oude banden behoeft U eventueel nog niet weg te gooien, die kunt U misschien zonder risi co's na uw terugkomst nog gebrui ken. Het onderhoud. Op de lange va kantie-trip is tijdig doorsmeren en olie-verversen even belangrijk als thuis, zo niet belangrijker. Want U vraagt meer van uw auto. Geen diner onderweg Is U in de veilige overtuiging dat U uw wagen naar beste weten verzorgd hebt, dan kunt U dus op pad gaan. Vergeet U daarbij niet dat de weg heen en terug naar uw vakantie oord ook meer van U zelf vraagt, dan U gewend bent. Daarom hier een paai' raadgevingen. Is U gewend vroeg op te staan, doe dat bij het begin van uw trip ook. De wegen zijn vrij leeg, de lucht is koel, dus U kont lekker opschieten. Bent U niet gewend vroeg op te staan, doe dat dan ook aan het begin van uw vakantie niet. U heeft daardoor anders mis schien de gehele dag een on prettig gevoel, waardoor U een minder goed chauffeur is en 's avonds niets meer waard bent; een slecht begin voor een vakantie. Neem als het enigszins mogelijk is een bepaalde plaats als doel van de dag voor ogen, niet op te grote af stand en tracht daarheen te rijden zonder grote pauze. Gaat niet hal verwege de rit uitgebreid dineren, want dan zult U moe en slaperig worden. Probeer met lichte maal tijden te volstaan en trek zo spoe dig mogelijk verder U. begrijpt jvel dat deze adviezen pessimistisch niet meer als bij bet opmaken van de eind-cijfers van '58. Ze zijn tot de overtuiging ge komen dat de 2-wieler wel een pe riode van zwakte doormaakt, maar dat hij zeker niet van plan ïs te sterven. Dat bewijzen trou wens ook wel de ruim 2000 men sen, die in de eerste drie maanden van '59 de gelukkige eigenaar werden van een nieuwe scooter of motorfiets, Er zijn nog andere gronden voor het nieuwe optimisme. Men wijst dan daarvoor op het feit, dat dé eigenaren van scooters en moto ren tenslotte toch weer een nieuw Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllll Een jaar geleden hielden de verkeers-deskundigen er ern stig rekening mee, dat motor fiets en scooter uit .het ver keersbeeld zouden verdwij nen. Ze zijn inmiddels wel tot andere gedachten gekomen, zoals onze medewerker, Pe ter de Graaf in bijgaand ar tikel uiteenzet. !illllllllllllilllllllllllllllllllllli!ll!l!lllllllll'llllllllllllllllllllll!lllllilllllilllllili voertuig zullen kopen ook al doen ze er nu wat langer mee. Bovendien is de aanbeta ling nu weer 15% en dat creëert ook weer nieuwe kopers. Ultra-licht Er zijn nog meer factoren. Er is nieuw* werkterrein geko men voor de fabrikanten die bereid zijn een ultra licht mo tor-rijwiel te construeren. Dat is de motor met een cilinder inhoud van 50-100 cc. Tot voor kórt was het in Nederland on mogelijk een kenteken-bewijs te verkrijgen voor dit type, omdat ze te veel op bromfiet sen leken en dus door venvar- ving gemakkelijk aanleiding tot ongelukken zouden kunnen geven. De bromfiets is inmid dels een gele plaat rijker ge worden en de reden om het ul tra lichte rijwiel niet toe te staan is daarmede vervallen. Op de laatste RAI verschenen dan ook de eerste typen in de ze „licht-gewicht" klasse. Men moet aannemen dat er zeker belangstelling voor zal bestaan. Daardoor worden dus ook de voor uitzichten van de motor-handel weer beter. Vooralsnog moet men zich de prij zen van die kleine lichte motor rijwielen niet al te laag voorstel len. Op de laatste RAI stond een type dat 900 kostte, voorzien was van een 75 cc motor en bij een benzïne-gebruik van 1:45 een topsnelheid van 75 km per uur haalde. Die hoge prijzen worden natuurlijk ook weer veroorzaakt door de belasting en vandaar dat de handel de motorfiets pas weer volledig van haar ziekbed herre zen zal beschouwen als die belas ting omlaag gaat. De in de aanhef van dit artikel genoemde getallen, slaan zowel op scooters als motoren. Maar het spreekt wel vanzelf dat de terug gang van de verkopen het grootst geweest is op het motorfietsen- front. Als we dan ook zeggen dat de 2-wieler met motor niet gaat verdwijnen, moeten we wel op- nierken, dat van de twee o.i. de scooter nog de meest flor:.«inte toekomst tegemoet gaat. vooral slaan op de trips naar net buitenland. Tóch kan dit artikel daarvoor natuurlijk geen volledige gids zijn. De verkeersbonden staan trouwens met vele inlichtingen ge reed en uit deze inlichtingen kun nen we U vooral de verkeersre gels in het buitenland van harte aanbevelen. Berg-problemen Tot slot nog enkele adviezen bij problemen, die zich kunnen voordoen tijdens het x*ijden in de bergen. Talloos zijn nog steeds de gevallen van kokende motoren wanneer een wagen een helling op moet klimmen. Toch is dat koken in de meeste gevallen niet nodig, mits U maar tijdig te rugschakelt en tijdig bete kent in dit geval; niet wachten tot de wagen in een bepaalde versnelling aan zijn laatste snik toe is. Zodra U merkt dat de motor zwaarder dan nor- (Zie slot pag. 13 kol. 1)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7