Middelburgse kantoorbediende gaf
auto eigen, driewielige versie
Motorfiets en scooter
verdwijnen niet
Tips voor een zorgeloze auto-vakantie
DINSDAG 30 JUNI 1959
PROVINCIALS ZEEUWSE COURANT
MET ZELFDE MOTOR FELLERE ACCELERATIE
Benzineverbruik gereduceerd van
1 liter op 20 km tot 1 op 28
A LS EEN HANDIGE monteur in zijn vrije tijd uit tien of
meer oude auto's één deugdelijk voertuigje het licht doet
zien, is dat niet zo bijzonder. Wanneer echter een kantoorbe
diende, zoals de 38-jarige heer I. Crueq uit Middelburg een vier
wielig Duits tweetact-automobieltje met succes ombouwt tot een
driewieler, die met dezelfde motor en derhalve hetzelfde aantal
paardekrachten véél zuiniger loopt, feller accelereert en dezelfde
topsnelheid bereikt als de oorspronkelijke vierwieler, dan is dat
wél' iets bijzonders.
In zijn oorspronkelijke vorm gebruikte het autootje ongeveer
één liter benzine op 20 km. Toen de heer Crucq zijn eigen, drie
wielige versie op de weg bracht aan de motor was dus niets
veranderd bleek hij onder normale, in de praktijk voorko
mende omstandigheden 1 liter op 27 a 28 km te gebruiken.
De driewieler, die de heerl. Crucq
uit Middelburg, een kantoorbe
diende een uit een viervnelig
Duits tweetakt autootje con
strueerde.
(Foto P.Z.C.)
Zou de heer Crucq het gebruik vol
gens Cuna-normen meten bij wind
stilte op een vlakke weg, op twee
derde van de maximum-snelheid
dan zou hij wellicht tot 1 op 30 komen.
Voor dit gunstiger brandstofverbruik
zijn vier factoren aan te wijzen. In
de eerste plaats werd bij de verbou
wing van vier- tot driewieler de ach
terzijde, waar zich het ene wiel be
vindt, smaller gemaakt. Mede hier
door werd het Ieeg-gewicht van het
autootje van ca. 475 tot 380 kg gere
duceerd.
Door het versmallen van de ach
terzijde kreeg het voertuigje een
„druppelvorm", hetgeen een gun
stige invloed op de luchtweerstand
heeft. Voorts leveren drie wielen
uiteraard minder „rolweerstand"
op dan lier.
Een vierde, belangrijk punt is ook,
dat de heer Crucq de drie overgeble
ven, oorspronkelijke wielen (4.25 x
15) verving door kleinere (3.50 bij
12). Hierdoor bracht hij niet alleen
de spoorbreedte van 1.05 op het gun
stiger 1.18 cm, maar ook kwam het
zwaartepunt lager te liggen en
werd een voor een driewieler opmer
kelijk goede wegligging verkregen.
Was méér stabiliteit het belangrijk-
rijkste effect van deze kleinere wie
len: de auto werd lager, bood dus ook
hierdoor minder weerstand aan de
lucht, hetgeen weer van invloed was
op het benzineverbruik.
De heer Crucq heeft deze ingrepen
bewust toegepast om het verbruik
van het wagentje „te drukken".
V oorwielaandrijving
De gehele „handleiding" diepte hij op
uit Duitse vakliteratuur. In een ver
handeling over driewielers schreef
een Duits ingenieur, dat de stabiliteit
werd verhoqgd, naarmate men de
weibasis langer maakte. Deze bracht
de heer Crucq daarom op 2.07 meter.
Een andere deskundige zette uiteen,
waarom voorwielaandrijving voor een
driewieler voordelen bood boven de
aandrijving van het ene achterwiel
tje, hetgeen meer kans op wegglijden
van dit wel geeft.
Daarom kocht de heer Crucq ruim
twee jaar geleden een autootje met...
voorwielaandrijving, 's Zaterdagmid
dags en een enkele avond in de week
hield hij zich bezig met de vervor
ming. Er werd een dwarsstuk op de
chassis-balk geplaatst, waaraan de
zyreefarm met het ene achterwiel kon
worden bevestigd. Aan weerskanten
werden dubbelwerkende schokbrekers
aangebracht en eveneens aan bei
de kanten een drukveer.
„Maar alleen had ik dit niet gepres
teerd", zo haast de heer Crucq zich
bij zijn „verslag" over de bewerkin
gen te zeggen, „zonder de hulp van
een bevriende lasser-fitter was me dit
niet gelukt".
Deze relatie was het ook, die hem
hielp met het halen van een „wig"
uit de achter-zijde van de auto en het
weer vloeiend „samensmelten"
van dak en zijkanten.
Rij deze „grove" bewerking bleef het
uiteraard niet: de driewieler kreeg
een nieuwe kleur, een nieuwe vloer
bedekking, ook de zittingen, waarin
de heer Crucq wolvulling en schuim-
plastic verwerkte en de bekleding
werden vernieuwd
Het autootje kreeg een heel ander
aanzien en alleen het front herin
nert nog aan zijn oorspronkelijke
gedaante. De heer Crucq presteer
de het ook een installatie rond de
motor te bouwen, waardoor de
voor de koeling van de motor ge
bruikte lucht naar het interieur-
kan worden gevoerd. Een uiterst
effectieve verwarming, die vol
doende capaciteit bezat om er een
defroster op aan te sluiten
het nodig is, twee volwassen mensen
e.en plaats vinden. Drie kinderen heb
ben er „de ruimte". Achter deze bank
kon zelfs nog plaats wor den gevonden
voor een vrij grote bagageruimte.
Toen kwam het moment, dat het unie
ke vervoermiddel naar buiten werd
gerold, de barrière van het kenteken
bewijs tegemoet. Het rijbewijs was
eenvoudiger: de heer Crucq bezat een
rijbewijs A. Motoren en driewielers,
die beneden een eigengewicht van
vierhonderd kg blijven, mag men met
een dergelijk certificaat besturen
Het verwerven wan een kentekenbe
wijs baarde meer moeilijkheden. Im
mers: de Rijksdienst voor het Weg-
verkeer moest zich overtuigen van de
deugdelijkheid van de constructie.
De heer Crucq werd daarom „ontbo
den", mét vervoermiddel uiteraard.
De wegverkeer-heren kropen onder
het wagentje, bekeken en betastten
alles en gingen tenslotte aog een
„eindje rijden", zoals het werd aan
gekondigd.
Men sleurde het wagentje op top
snelheid door putten en over bul
ten. joeg er op onnavolgbare wijze
mee door bochten, men slingerde
het nog kentekenloze driewielertje
van uiterst links naar uiterst
rechts, maar het gaf geen krimp.
En passant zorgde de construerende
kantoorbediende er voor, dat via de
zelfde installatie op warme dagen ook
koele lucht het interieur kan worden
binnengeleid. Met het bouwen van de
ze installatie rond de motor bereikte
hij tevens, dat het ruisen van een
luchtgekoelde motor vóórin aanzien
lijk werd gereduceerd.
De beide zitplaatsen vóórin bleven
uiteraard gehandhaafd: twee volwas- 1
senen vinden er gemakkelijk plaats, tor.
Zelfs op de achterbank kunnen, als 1
Toen ook de remproeven eenzelfde
bevredigend verloop hadden, was het
kenteken veilig gesteld. De platen
„RP-04-33" mochten het wagentje als
relekwieën van volwaardigheid sie
ren De heer Crueq had bereikt wat
hij bereiken wilde: iets, waarin men
voor regen en «and beschermd zit,
met het verbruik van een zware mo-
PESSIMISME WAS ONGEGROND
Verkoop stijgt
weer
Ligt het twee-wielïg motor
voertuig. op zijn sterfbed?
Dat was de vraag, die de han
delaren in motorfietsen en
scooters zich stelden, toen ze
eind 1958 de omzetcijfers in
handen kregen. Het zag er
wel naar uit. In 1956 bedroeg
het aantal geïmporteerde en
in Holland gefabriceerde mo
toren en scooters nog ruim
15.000 maar de cijfers van
1958 wezen uit, dat er in dat
jaar nog maar ruim 8000
nieuwe gemotoriseerde twée-
wielers hun eerste wielom-
wentelingen op Nederlands
wegen gemaakt hadden.
Het waren niet alleen de handel
en industrie die zich dit afvroe
gen, maar ook de verkeers-des-
kundigen, die als het goed is voor
uit denken en die dus met derge
lijke verschijnselen rekening moe-
De sdooters worden sterker en
sneller. Dit is een Engelse
Troumph-scooter met 2 cilinder
motor.
ten "houden. Het zag er werkelijk
naar uit dat de vraag bevestigend
beantwoord moest worden, want
het aantal kleine motorvoertuigen
op 4 wielen dat in die jaren het
levenslicht zag, steeg aanmerke
lijk. De mening vatte dus post, dat
West-Europa het tijdperk van de
motorfiets én zijn laatste ver
schijningsvorm de scooter, ont
groeid was.
Maar het pessimisme van handel
en industrie die him inkomsten
bron bedreigd zagen en de gehei
me vreugde van de verkeers-des-
kundigen, die al meenden een pro
bleem minder op te lossen te heb
ben, bleken op verkeerde veron
derstellingen gebaseerd te zijn.
De oorzaak van het afnemende
aantal verkopen van deze
groep motorvoertuigen lag n.l.
niet in een verminderde be
langstelling van het publiek,
dat om kleine auto's vroeg
maar was louter een gevolg
van financiële omstandigheden,
die zich aanpasten aan het
tijdsbeeld van die jaren. Het
sombere beeld van de verkoops
daling had verschillende oorza
ken. De bestedings-beperking
waarbij de eerste aanbetaling
25% ging bedragen, was er één
van. De begin 1958 verhoogde
omzet-belasting, waardoor bij
invoer totaal 55% wan de waar
de in de schatkist vloeide, was
eén andere. Ook de nieuwe ar
tikelen zoals ijskast en televi
sie bleken een deel van de: ko
pers weg te zuigen.
De handelaren zijn nu in 1959, ze
ker na de in het voorjaar gehou
den RAI-tentoonstellïng, lang zo
UW WAGEN MOET HARDER WERKEN DAN OOIT
Alles goed
nakijken
(Van een bijzondere medewerker)
Journalisten, die over auto's
moeten schrijven, vergelijken
de wagen graag met de mens.
Ze spreken dan over de mo
tor als over het hart van de
auto, over de elektrische in
stallatie als het zenuw-stel
sel, over de koplampen als de
ogen en over de wielen als de
voeten van de wagen. Ook
wat het werk van de auto be
treft blijven ze die vergelij
king vaak volhouden. Hoe
vaak leest men niet dat een
auto de helling opzwoegt?
Maar in één opzicht gaat de ver
gelijking tussen mens en auto niet
op en dat is bij het begrip met
vakantie gaan. Want vindt de
mens herstel van krachten door
in een andere omgeving zijn werk
te vergeten en heerlijk niets te
doen, de auto moet in „haar" va
kantie harder werken dan ooit.
Desondanks protesteert of staakt
zij niet eens.
Tenminsteals de baas haar
loon naar werken geeft. En daar
ontbreekt het nogal eens aan.
Zwakkke plekken
Wat meer technisch gezegd
komt het er op neer, dat U de
wagen voor op pad gaat
eens terdege moet laten na kij
ken, omdat hij onderweg
zwaarder belast wordt en juist
dan de zwakke plekken op de
meest ongelegen ogenblikken
naar voren komen. Bij dat na
kijken gaat het vooral om de
volgende punten (aangenomen
dat de wagen nog niet te oud
is) en als de garage-houder er
zelf niet aan denkt, waagt ET
hem dan deze punten in het bij
zonder te bezien:
De carburatie. Een belangrijk on
derdeel, want hoge snelheden op
auto-banen en benzinetanks die tot
op het laatste druppeltje leegge-
reden worden, kunnen een vuile
carburateur het werk doen staken.
Schoonmaken is dus in de eerste
plaats belangrijk.
De ontsteking. Is de verdeelkap
nog heel? Hoe is de toestand van
de z.g. puntjes? Gaan ze allang
mee. dén vervangen! En staat
die ontsteking wel op tijd? Con
trole hiervan vraagt weinig tijd in
uw garage maar kan vele kostbare
vakantieuren kosten als U een
maal onderweg bent.
De dynamo. Een lege accu, als U
even gestopt hebt op de helling
van de Gossglockner is bepaald
geen pretje. De accu vóór U ver
trekt even laten doormeten en de
koolborstels eventueel vernieuwen;
kost weinig tijd en geld.
Ventilateur-rïem. De oorzaak van
heel veel onverwachte reisstops is
de ventilateur-riem. Is hij nog be
trekkelijk nieuw, dan een reserve
meenemen, die is nooit weg. Is hij
al op leeftijd; een nieuwe monte
ren, dat bespaart U waarschijnlijk
tijd en geld. Als er een nieuwe ge
monteerd wordt laat hem dan niet
te strak spannen. Hij mag gerust
Als U naar Parijs gaat wordt er
van U auto meer gevraagd, dan
als U 7iaar Breda gaat. Laat U
wagen daarom grondig inspecte
ren voor, Ï7 hem op vakantie
neemt
een beetje losser zijn, want anders
trekt hij de lagers van waterpomp
of dynamo kapot.
De benzine-pomp. Een onderdeel:
waar maar zelden aandacht aan
behoeft te worden besteed. Maar
juist op grote hoogten wordt het
meeste van dit instrument ge-
ment gevraagd.
De banden. Niets is zo naar als
een reisplan dat verstoord wordt
door lekke banden. Twijfelachtige
banden moeten vervangen worden,
ook al terwille van uw eigen vei
ligheid. De oude banden behoeft U
eventueel nog niet weg te gooien,
die kunt U misschien zonder risi
co's na uw terugkomst nog gebrui
ken.
Het onderhoud. Op de lange va
kantie-trip is tijdig doorsmeren en
olie-verversen even belangrijk als
thuis, zo niet belangrijker. Want
U vraagt meer van uw auto.
Geen diner onderweg
Is U in de veilige overtuiging dat
U uw wagen naar beste weten
verzorgd hebt, dan kunt U dus op
pad gaan.
Vergeet U daarbij niet dat de weg
heen en terug naar uw vakantie
oord ook meer van U zelf vraagt,
dan U gewend bent. Daarom hier
een paai' raadgevingen.
Is U gewend vroeg op te staan,
doe dat bij het begin van uw
trip ook. De wegen zijn vrij
leeg, de lucht is koel, dus U
kont lekker opschieten. Bent
U niet gewend vroeg op te
staan, doe dat dan ook aan het
begin van uw vakantie niet. U
heeft daardoor anders mis
schien de gehele dag een on
prettig gevoel, waardoor U een
minder goed chauffeur is en
's avonds niets meer waard
bent; een slecht begin voor een
vakantie.
Neem als het enigszins mogelijk is
een bepaalde plaats als doel van de
dag voor ogen, niet op te grote af
stand en tracht daarheen te rijden
zonder grote pauze. Gaat niet hal
verwege de rit uitgebreid dineren,
want dan zult U moe en slaperig
worden. Probeer met lichte maal
tijden te volstaan en trek zo spoe
dig mogelijk verder
U. begrijpt jvel dat deze adviezen
pessimistisch niet meer als bij bet
opmaken van de eind-cijfers van
'58. Ze zijn tot de overtuiging ge
komen dat de 2-wieler wel een pe
riode van zwakte doormaakt,
maar dat hij zeker niet van plan
ïs te sterven. Dat bewijzen trou
wens ook wel de ruim 2000 men
sen, die in de eerste drie maanden
van '59 de gelukkige eigenaar
werden van een nieuwe scooter of
motorfiets,
Er zijn nog andere gronden voor
het nieuwe optimisme. Men wijst
dan daarvoor op het feit, dat dé
eigenaren van scooters en moto
ren tenslotte toch weer een nieuw
Illllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllll
Een jaar geleden hielden de
verkeers-deskundigen er ern
stig rekening mee, dat motor
fiets en scooter uit .het ver
keersbeeld zouden verdwij
nen. Ze zijn inmiddels wel tot
andere gedachten gekomen,
zoals onze medewerker, Pe
ter de Graaf in bijgaand ar
tikel uiteenzet.
!illllllllllllilllllllllllllllllllllli!ll!l!lllllllll'llllllllllllllllllllll!lllllilllllilllllili
voertuig zullen kopen ook al doen
ze er nu wat langer mee.
Bovendien is de aanbeta
ling nu weer 15% en dat creëert
ook weer nieuwe kopers.
Ultra-licht
Er zijn nog meer factoren. Er
is nieuw* werkterrein geko
men voor de fabrikanten die
bereid zijn een ultra licht mo
tor-rijwiel te construeren. Dat
is de motor met een cilinder
inhoud van 50-100 cc. Tot voor
kórt was het in Nederland on
mogelijk een kenteken-bewijs
te verkrijgen voor dit type,
omdat ze te veel op bromfiet
sen leken en dus door venvar-
ving gemakkelijk aanleiding
tot ongelukken zouden kunnen
geven. De bromfiets is inmid
dels een gele plaat rijker ge
worden en de reden om het ul
tra lichte rijwiel niet toe te
staan is daarmede vervallen.
Op de laatste RAI verschenen
dan ook de eerste typen in de
ze „licht-gewicht" klasse.
Men moet aannemen dat er zeker
belangstelling voor zal bestaan.
Daardoor worden dus ook de voor
uitzichten van de motor-handel
weer beter.
Vooralsnog moet men zich de prij
zen van die kleine lichte motor
rijwielen niet al te laag voorstel
len. Op de laatste RAI stond een
type dat 900 kostte, voorzien
was van een 75 cc motor en bij
een benzïne-gebruik van 1:45 een
topsnelheid van 75 km per uur
haalde. Die hoge prijzen worden
natuurlijk ook weer veroorzaakt
door de belasting en vandaar dat
de handel de motorfiets pas weer
volledig van haar ziekbed herre
zen zal beschouwen als die belas
ting omlaag gaat.
De in de aanhef van dit artikel
genoemde getallen, slaan zowel op
scooters als motoren. Maar het
spreekt wel vanzelf dat de terug
gang van de verkopen het grootst
geweest is op het motorfietsen-
front. Als we dan ook zeggen dat
de 2-wieler met motor niet gaat
verdwijnen, moeten we wel op-
nierken, dat van de twee o.i. de
scooter nog de meest flor:.«inte
toekomst tegemoet gaat.
vooral slaan op de trips naar net
buitenland. Tóch kan dit artikel
daarvoor natuurlijk geen volledige
gids zijn. De verkeersbonden staan
trouwens met vele inlichtingen ge
reed en uit deze inlichtingen kun
nen we U vooral de verkeersre
gels in het buitenland van harte
aanbevelen.
Berg-problemen
Tot slot nog enkele adviezen bij
problemen, die zich kunnen
voordoen tijdens het x*ijden in
de bergen. Talloos zijn nog
steeds de gevallen van kokende
motoren wanneer een wagen
een helling op moet klimmen.
Toch is dat koken in de
meeste gevallen niet nodig,
mits U maar tijdig te
rugschakelt en tijdig bete
kent in dit geval; niet wachten
tot de wagen in een bepaalde
versnelling aan zijn laatste
snik toe is. Zodra U merkt dat
de motor zwaarder dan nor-
(Zie slot pag. 13 kol. 1)