Gemotoriseerd Zeeland vraagt uw aandacht De AUTO van de TOEKOMST reeds in aanbouw Niets gemeen met auto van heden Comfort op vrachtwagen: sociale verbetering voor de chauffeur Bijzondere serviceverlening van Zeeuwse garagehouders DINSDAG 30 JUNI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT „MODERNE" WAGEN EIGENLIJK OUDERWETS Wat is toch de moderne auto een comfortabel, snel en betrouwbaar vervoermiddel! Dat is de gedachte van menigeen die 's avonds na ge dane arbeid met een vaartje van 100 km naar huis snort of die juist van een 3000 km lange vakantietrip, zonder pech in zijn woonplaats is teruggekeerd. Er zijn geen slechte auto's meer, is dan ook de uitspraak, die men zowel uit de mond van een vakman als van een leek kan horen. Ze zijn ook niet slecht meer, die auto's van tegenwoordig. Maar er is één bijvoeglijk naamwoord wat ze ten onrechte dragen. Ze zijn n.l. niet modern, maar in feite erg ouder wets. Na 4000 uur versleten Een ingezonden blief in het Engelse autoblad „The Autocar" geeft daarop het antwoord. Een lezer schrijft: „Men is tegenwoordig al heel blij als een auto 150.000 km meegaat. Aangenomen dat deze kilometers met een gemiddelde van 40/uur afgelegd zijn, dan betekent dit dat een auto na ongeveer 4000 uur arbeid, versleten is. Men moest dan een nieuwe kopen of de oude een kostbaar revisie-proces laten ondergaan. Mijn horloge wordt na verhouding even zwaar belast, maar gaat veel langer meer. Stelt U zich eens voor dat een fabriek zijn machines na een half jaar moest afschrijven of dat uw horloge maar een half jaar meeging!" Tot zover een lezer van de Autocar. strikt geheim. Elke voorsprong be tekent dat er over 10, 20 of 50 jaar de concurrentie een vlieg afgevangen kan worden. Dat neemt niet weg, dat er zo hier en daar tóch wel eens wat uitlekt en dat sommige fabrieken be paalde vindingen of resultaten van proeven triomfantelijk bekendmaken. Wat zal er nu het eerst aan onze hui dige wagens gaan veranderen Om U dat te vertellen slaan we de „kleinig heden" maar over. Veel meer bedoelen we de wer kelijk technische revolutie. De ver vanging van de al zo lang gebruikte zuigermotor door een andere kracht bron. Want een dergelijke revolutie zal vele ingrijpende gevolgen hebben. Het is niet zo moeilijk te bewijzen dat de „moderne" auto eigenlijk ouderwets is. Ver gelijkt U ze maar eens met andere technische produkten, die in de loop der laatste 50 jaren algemeen bezit werden. Vergelijkt U ze vooral eens, wat betreft hun uithoudingsvermogen. Of levensduur zo U een ander woord wil. Een paar voorbeelden maken het duidelijk: een wasmachine, ook als die regelmatig gebruikt wordt, gaat jaren en jaren mee. Een radio en een ijskast ook. Een machine in een fa briek draait 8 uur, vaak zelfs 24 uur per dag maar wordt vaak even oud als de arbeider die hem bedient. Een locomotief verdwijnt niet na 2 jaar versleten van de rails. En de auto Nakomertje Die lezer had zich, om te bewijzen dat de auto nog lang niet ideaal is, niet alleen tot de motor van zijn wa gen behoeven te beperken. Ook op andere punten is de auto technisch gezien nog een „nakomertje". Den ken we b.v. aan het schakelen. Terwijl elke machinerie ge-automatiseerd wordt, terwijl een vlieger zijn auto matische piloot kan inschakelen en terwijl de bestuurder van een moder ne tram rijden en stoppen met een en dezelfde handle regelt, zit de automo bilist nog maar steeds ijverig te scha kelen Maar er zijn nog meer punten van kritiek op de huidige automobielen. Wie zou durven beweren dat het uit zicht al ideaal is Of dat het Interieur al geheel zó geconstrueerd is, dat men bij een botsing een minimum aan ri sico loopt? Fabrikant onschuldig Het is wel een erg somber beeld wat we hier van de automobiel schilde ren. Natuurlijk, we hebben het dan ook een beetje sterk naar één zijde getrokken. Maai' zelfs al moeten we toegeven dat de wagen van vandaag op uitstekende wijze zijn taak ver nacht, het blijft een feit dat hij tech nisch gezien bij andere „voortbreng selen" van de eeuw der techniek ten achter is. Maken dé fabrikanten de au to's opzettelijk „ouderwets"? Zeker niet! Ons motorvoer tuig is gezien de huidige stand van zaken in de automobiel- bouw een bijzonder knap staaltje, dat zijn prijs ten vol le waard is. De oorzaak van het technisch nog in de kin derschoenen staan is te zoe ken in financiële mogelijkhe den. Technisch is men al zo ver dat het heel wel mogelijk zon zijn een werkelijk moder ne auto te bouwen, maar die wagen zou onbetaalbaar zijn. Zitten de automobielfabrikanten daar om bij de pakken neer? Ook dat niet. Tr> de geheime keukens van de grote automobielconcerns staat menig in teressant brouwsel op het vuur. Wat staat er op het vuur? Wat er in die keukens gebrouwen wordt houden de fabrieken natuurlijk Alle tegenwoordige snelheidsbe perkingen ten spijt, geloven de technici, dat de toelcomst-wagens ongelooflijk snel zullen gaan. 0>n die reden zullen ze net als vlieg- tuigen van „vinnen" moeten mor den voorzien. Dit Is de „haai" die General Htotors bouwde door Peter de Graaf Allereerst op het gebied van de trans missie b.v. De DAF is revolutionair omdat hij een volledige automatische transmissie heeft. Maar dat is een systeem dat op zwaardere auto's niet toe te passen is. Op grotere wagens gaat een dergelijke transmissie veel vermogen en veel benzine kosten. (Daarom vindt men op Amerikaanse wagens, waar de benzineprijs geen rol speelt veel meer automaten). De automatie kan dus pas standaard worden op de middenklasse wagens als we een andere motor hebben, die of zuiniger is, of een goedkopere brandstof gebruikt en toch meer pk's levert. Turbine-motor Een dergelijke motor is er al. Het is de turbinemotor, bij wijze van expe riment al door vele Amerikaanse en Europeese fabrieken (o.a. Rover, Fiat en Renault) in een wag'en gebouwd. De voordelen zijn o.a. mindere kwali teit, dus goedkopere brandstof. Min der bewegende delen en geen trans- missieprobiemen. Maar het is nog lang niet zover dat de turbinemotor al als standaard-krachtbron voor een auto geleverd kan worden. Daarvoor zijn de kosten van die machinerie zelf te hoog. Dat neemt niet weg dat het er wel naar uitziet dat de turbine te zijner tijd zijn intrede zal doen, tenzij Ja, tenzij, want niet iedereen gelooft aan de turbine als de eerstvolgende krachtbron voor auto's. Er zijn ook nog fabrikanten, die een veel oudere droom nog eens werkelijkheid hopen te zien worden. Elektrische aandrijving Die oude droom was om kleine elec- tromotoren in de autowielen te bou wen. Een ideale oplossing, want in dat geval zou door vergroting van de weerstand harder en zachter gereden kunnen worden. Kortom het summum van eenvoud. Maar dat summum van eenvoud kon vroeger zijn diensten niet In de praktijk bewijzen omdat voor de voeding van die elektromoto ren hele zware batterijen nodig wa ren, die op hun beurt weer opgeladen moesten worden door een benzinemo tortje. Maar de ontwikkeling van ra ketten en ander oorlogsfraais heeft ook de batterij een snelle verandering doen ondergaan en zo is men tegen woordig in staat even sterke maar veel lichtere batterijen te bouwen. Slaagt men er nu in, die batterijen een voldoende capaciteit te geven om 4 elektromotoren aan te drijven en ze bovendien ongevoelig te maken voor afwisselend sterk ontladen, dan zou een elektrische auto wel eens tot de mogelijkheden kunnen gaan behoren. Interessant in dit verband is het bericht, dat American Motors, de fabriek die kleinere wagens in de V.S. fabriceert, zich plotseling in tensief met de elektrische auto is gaan bezighouden. Over Amerika gesproken, daar van daan komen meer fantastische be richten over de toekomst-auto. Om dat de 3 grote autofabrieken daar I over veel geld voor experimenten be schikken, gaan ze met hun proeven voor toekomstauto's veel verder dan I de Europese fabrieken. Ford b.v. ex perimenteert niet alleen met turbines Imaar probeert ook wagens die hele maal geen wielen meer hebben. In plaats daarvan bezitten die toekomst- Fords enkele naar beneden gerichte straalmotoren, die als het ware een luchtkussen onder de auto veroorza ken waarop deze blijft rusten. De aandrijving geschiedt dan natuurlijk ook door straalmotoren. Bij General Motors zoekt men het in een andere richting. Men denkt daar aan elektrische au to's, waarvan de batterij opge laden wordt door het zonlicht. In het klein is dit al mogelijk, want G.M. liet op de Expo al een modelautootje rijden op licht stralen. Men houdt zich bij dat grote concern ook nog met iets anders bezig. Een soort automa tische piloot b.v. waardoor de bestuurder de wagen op de gro te weg zijn eigen gang kan laten gaan. Deze wordt dan geleid door een magnetische kabel, die onder het wegdek ligt. Ook het stuurwiel vindt men daar uit den boze. Men heeft het bij wij ze van experiment al vervangen door een kleine handle in een van de armsteunen. Zo ziet U, er staat heel wat op het vuur in de auto-keuken, maar voor het gaar is zal er nog heel wat benzine door gewone zuigermotoren verstookt wor den! Sturen.... zonder stuurwiel. Deze I druk op een hefboompje jongedame kan het. Zij stuurt een armsteun. Oldsmobile met een lichte vinger-' NIET LANGER STIEFKIND Iedere weggebruiker heeft er belang bij Niet langer is de vrachtwagen het stiefkind onder het wegverkeer. Ook op de reuzen van het goederen-vervoer heeft het comfort zijn intrede gedaan. Niet alleen de truck-chauffeurs, maar wij allen profiteren daarvan. Wat zijn de belangrijkste sociale verbeteringen van deze eeuw? De Intrede van de verplichte ziekenfondsen, de kinderbijslag, het Alge meen Ouderdomspensioen Wij kennen een wat oudere chauffeur, die bij deze vragen steeds ont kennend het hoofd zal schudden. Voor hem is die belangrijkste sociale verbetering de intrede van het comfort op de moderne vrachtwagen. En wie zich de omstandigheden kan herinneren, waaronder een vrachtwa genchauffeur vroeger zijn werk moest verrichten, eens kunnen zijn. het daarmee SNELLE HULP AAN TOERISTEN Vele automobilisten krijgen pakket met onderdelen mee op reis IN DE NAOORLOGSE jaren heeft Zeeland als „vakantieland" steeds meer bekendheid gekregen. De faam van Zeeland, de roep over de rustige stranden is ook tot het bui tenland doorgedrongen en zo be weegt zich in de zomermaanden een stroom van toeristen over de Zeeuwse wegen, alles voor de rust- aan-de-kust.... Het is eeu toeristen- stroom, die in hoofdzaak over ei gen vervoermiddelen beschikt. Mo toren, scooters, auto's Nu is het natuurlijk minder prettig om in je vakantieland pech te kry- gen, maar het behoort nu eenmaal tot de mogelijkheden. Hoe plezierig is het dan, een garage te kunnen vinden, waar men het euvel met deskundigheid kan verhelpen. En de Zeeland-bezoekende toerist kan op een legertje van deskundigen re kenen! Menaen-met-vakantie houden er niet van door pech lang opgehouden te worden. Ook daaraan weet men in de Zeeuwse garages tegemoet te komen. De „doorsnee-ervaring" van de toerist die in Zeeland node of, hei-geen ui. teraard vaak voorkomt, voor eer smeerbeurt een garage bezoekt is wel, dat de monteurs in de eerste plaats handelen. Het zijn, zoals ons een in een dure Lancia rijdende meneer uit ZwitBer. land K©rzekerde„ rustige,, zelfverze-1 kerde lieden, die met weinig woorden recht op hun doel afgaan. Deze Lan- cia-meneer vond dat erg prettig: hij zei: „Met hun rust verliezen ze maar weinig tijd". Tijd... De binnen- en buitenlandse toe risten, die hun (vakantie)weg naar Zeeland hebben gevonden en in deze provincie met pech te kampen krij gen, zullen nimmer een vergeefs be- roep doen op de garagehouders. Of de auto nu op eigen kracht de garage bereikt, of dat hij moet worden opge haald, gehólpen wordt de onfortuinlij ke toerist steeds. En als het werk het even toelaat men weet dat altijd wel zo te plooien wordt hij direct geholpen. Want naast de gebruikelijke en vlot te service aan de eigen clientèle, ver waarlozen de Zeeuwen geenszins de bijzondere dienstverlening. Op deze wijze helpen zij mede het toerisme in Zeeland te bevorderen. Het heeft dus een bijzondere betekenis, dat de mon teurs in de Zeeuwse garages onmid dellijk klaar staan pechvogels-op-va kantie bij te springen Het doet de toeristen plezierig aan. Onovertroffen Zo was dat ook het geval met die Vlaamse meneer, die met zijn gezin een dagje uit was en „Olland als doel van de reis had gekozen. In het vlakke Zeeuws-Vlaamse land werd de ".uto van Armand Desmedt, een 41- jarige zakenman uit Zele door pech achtervolgd. Hij trof het echter, want op enkele minuten gaans ontdekte zijn 13-jarige zoon René een garage De man, die ons vertelde „gjénen (Zie slot pag. 13 kol. 4) De „trucks" van vroeger waren lang zame, rammelende en krakende mon sters, bestuurd door een roetzwarte reus met armen als van een worste laar. Die reus bracht de dag door in een koude tochtige stuurhut, stotend en bonkend op slechte wegen, met als zitplaats een keiharde houten bank en als ruggesteun een al even hard kaarsrecht houten schot. Om 't stuur rond te krijgen was enorme kracht nodig, goed schakelen eiste de vaardigheid van een genie en wie geen brood met diesel-olie-bijsmaak lustte, kon ook beter geen chauffeur worden. Wie dan nu op een tentoonstel ling voor bedrijfsauto's rondkijkt, ziet heel wat anders. Behoorlijke stoelen, aangepast aan de anato mie van de chauffeur bestrijden de vermoeidheid. Het uitzicht door de Danoramische ruiten is uitstekend én krachtige ruitenwissers houden het glas onder alle omstandigheden schoon. Een ra dio is niet langer een onbereikbaar ideaal en een stopcontact voor elek trisch scheren bevindt zich vaak ook op het overzichtelijke dashboard. De verbeteringen beperken zich niet tot de uitrusting van de cabine Ook technisch vinden we op de vrachtwa gen steeds meer toepassingen, die het werk van de chauffeur pretti ger moeten maken, maar die ook voor het publiek in het algemeen be langrijke verbeteringen betekenen. De versnellingsbak bijvoorbeeld. In plaats van de enorme handel, waar mee een kundig man met veel tus sengas en veel gemanoeuvreer in derdaad op het juiste tijdstip kan terugschakelen, kennen we nu ook trucks met gesynchroniseerde over brenging. Zelfs zijn er typen met vol-automatische transmissie, dat daarbij een mechanisme chauffeur het zware werk uit de hand neemt. Het enorme stuurwiel, dat zoveel kracht vroeg, begint ook uit de mo de te geraken. Bekrachtigde stuur inrichtingen (servo-stuur) maken het de rijder gemakkelijker. En dan de vering. .Vroeger stugge bladveren, die hun zware dienst bij grote bela ding goed konden verrichten, maar die in ongeladen toestand van de truck een steigerend Belgisch paard maakten. Nu progressieve veren en op ver schillende typen al luchtvering die regelbaar is en zo de wagen ook in onbeladen toestand normaal over het wegdek laten lopen. Moderne techniek Alles goed en wel, zal de opmerking luiden van de niet vrachtwagen chauffeurs, ik vind het bijzonder prettig voor de rijders, maar die zijn dan ook de enigen, die voordeel van deze verbeteringen hebben. Dat lijkt inderdaad zo, maar het is toch niet waar. Wat de chauffeur die minder vermoeid is, is een veel attenter weggebruiker. Voordeel ook dus voor anderen die zich op de weg bevinden. Evenals de verbeterde remmen dat zijn. Maar in nog meer opzichten hebben de comfort-verbeteringen een gunstige invloed. Want alle tonnen- zware muilezels op wielen de goede ren met minder beschadigingen op hun plaats van bestemming bren gen; een gevolg van de betere ve ring, zal dat de prijzen drukken. De niet-chauffeur kan de verbete ringen oog nog aan de lijve onder vinden. Want de autobus ondergaat dezelfde veranderingen en iedere buspassagier zal zich daarover kun nen verheugen. Tenslotte heeft ook de werkgever er baat bij. Een minder vermoeide chauffeur in een beter verzorgde cabine zal minder „brokken maken", zijn werk vlugger en met meer ple zier doen en zijn wagen beter be handelen. De vrachtwagen is dus zeker een ty pisch voorbeeld van een terrein waarbij de opmars der techniek een veel grotere invloed heeft én een veel gunstigere, dan men op het eerste gezicht zou zeggen. Verzoek Als slot van dit artikel in naam van alle vrachtwagen-chauffeurs nog een verzoek aan alle bestuur ders van andere motorvoertuigen. Als uw weg die van een zware truck kruist, ga dan als het enigs zins mogelijk is, niet op uw voor rang staan. Want al zijn die vracht wagens een stuk makkelijker te be dienen, het is nog steeds een heel stuk werk zo'n reus van 50 - 0 km en weer van 0 - 50 km te I- en. Toont U daarom wat begrip en laat U hem voorgaan, als <J het andere verkeer daardoor niet in gevaar brengt, i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5