Gemotoriseerd Zeeland vraagt uw aandacht
De AUTO van de TOEKOMST reeds in aanbouw
Niets gemeen met auto van heden
Comfort op vrachtwagen: sociale
verbetering voor de chauffeur
Bijzondere serviceverlening van
Zeeuwse garagehouders
DINSDAG 30 JUNI 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
„MODERNE" WAGEN EIGENLIJK OUDERWETS
Wat is toch de moderne auto een comfortabel,
snel en betrouwbaar vervoermiddel! Dat is de
gedachte van menigeen die 's avonds na ge
dane arbeid met een vaartje van 100 km naar
huis snort of die juist van een 3000 km lange
vakantietrip, zonder pech in zijn woonplaats
is teruggekeerd. Er zijn geen slechte auto's
meer, is dan ook de uitspraak, die men zowel
uit de mond van een vakman als van een leek
kan horen.
Ze zijn ook niet slecht meer, die auto's van
tegenwoordig. Maar er is één bijvoeglijk
naamwoord wat ze ten onrechte dragen. Ze
zijn n.l. niet modern, maar in feite erg ouder
wets.
Na 4000 uur versleten
Een ingezonden blief in het Engelse autoblad „The Autocar" geeft
daarop het antwoord. Een lezer schrijft: „Men is tegenwoordig al heel
blij als een auto 150.000 km meegaat. Aangenomen dat deze kilometers
met een gemiddelde van 40/uur afgelegd zijn, dan betekent dit dat een
auto na ongeveer 4000 uur arbeid, versleten is. Men moest dan een
nieuwe kopen of de oude een kostbaar revisie-proces laten ondergaan.
Mijn horloge wordt na verhouding even zwaar belast, maar gaat veel
langer meer. Stelt U zich eens voor dat een fabriek zijn machines
na een half jaar moest afschrijven of dat uw horloge maar een half
jaar meeging!" Tot zover een lezer van de Autocar.
strikt geheim. Elke voorsprong be
tekent dat er over 10, 20 of 50 jaar
de concurrentie een vlieg afgevangen
kan worden. Dat neemt niet weg, dat
er zo hier en daar tóch wel eens wat
uitlekt en dat sommige fabrieken be
paalde vindingen of resultaten van
proeven triomfantelijk bekendmaken.
Wat zal er nu het eerst aan onze hui
dige wagens gaan veranderen Om U
dat te vertellen slaan we de „kleinig
heden" maar over.
Veel meer bedoelen we de wer
kelijk technische revolutie. De ver
vanging van de al zo lang gebruikte
zuigermotor door een andere kracht
bron. Want een dergelijke revolutie
zal vele ingrijpende gevolgen hebben.
Het is niet zo moeilijk te bewijzen dat de
„moderne" auto eigenlijk ouderwets is. Ver
gelijkt U ze maar eens met andere technische
produkten, die in de loop der laatste 50 jaren
algemeen bezit werden. Vergelijkt U ze vooral
eens, wat betreft hun uithoudingsvermogen.
Of levensduur zo U een ander woord wil. Een
paar voorbeelden maken het duidelijk: een
wasmachine, ook als die regelmatig gebruikt
wordt, gaat jaren en jaren mee. Een radio
en een ijskast ook. Een machine in een fa
briek draait 8 uur, vaak zelfs 24 uur per dag
maar wordt vaak even oud als de arbeider
die hem bedient. Een locomotief verdwijnt
niet na 2 jaar versleten van de rails. En de
auto
Nakomertje
Die lezer had zich, om te bewijzen
dat de auto nog lang niet ideaal is,
niet alleen tot de motor van zijn wa
gen behoeven te beperken. Ook op
andere punten is de auto technisch
gezien nog een „nakomertje". Den
ken we b.v. aan het schakelen. Terwijl
elke machinerie ge-automatiseerd
wordt, terwijl een vlieger zijn auto
matische piloot kan inschakelen en
terwijl de bestuurder van een moder
ne tram rijden en stoppen met een en
dezelfde handle regelt, zit de automo
bilist nog maar steeds ijverig te scha
kelen
Maar er zijn nog meer punten van
kritiek op de huidige automobielen.
Wie zou durven beweren dat het uit
zicht al ideaal is Of dat het Interieur
al geheel zó geconstrueerd is, dat men
bij een botsing een minimum aan ri
sico loopt?
Fabrikant onschuldig
Het is wel een erg somber beeld wat
we hier van de automobiel schilde
ren. Natuurlijk, we hebben het dan
ook een beetje sterk naar één zijde
getrokken. Maai' zelfs al moeten we
toegeven dat de wagen van vandaag
op uitstekende wijze zijn taak ver
nacht, het blijft een feit dat hij tech
nisch gezien bij andere „voortbreng
selen" van de eeuw der techniek ten
achter is.
Maken dé fabrikanten de au
to's opzettelijk „ouderwets"?
Zeker niet! Ons motorvoer
tuig is gezien de huidige stand
van zaken in de automobiel-
bouw een bijzonder knap
staaltje, dat zijn prijs ten vol
le waard is. De oorzaak van
het technisch nog in de kin
derschoenen staan is te zoe
ken in financiële mogelijkhe
den. Technisch is men al zo
ver dat het heel wel mogelijk
zon zijn een werkelijk moder
ne auto te bouwen, maar die
wagen zou onbetaalbaar zijn.
Zitten de automobielfabrikanten daar
om bij de pakken neer? Ook dat niet.
Tr> de geheime keukens van de grote
automobielconcerns staat menig in
teressant brouwsel op het vuur.
Wat staat er op het vuur?
Wat er in die keukens gebrouwen
wordt houden de fabrieken natuurlijk
Alle tegenwoordige snelheidsbe
perkingen ten spijt, geloven de
technici, dat de toelcomst-wagens
ongelooflijk snel zullen gaan. 0>n
die reden zullen ze net als vlieg-
tuigen van „vinnen" moeten mor
den voorzien. Dit Is de „haai" die
General Htotors bouwde
door
Peter de Graaf
Allereerst op het gebied van de trans
missie b.v. De DAF is revolutionair
omdat hij een volledige automatische
transmissie heeft. Maar dat is een
systeem dat op zwaardere auto's niet
toe te passen is. Op grotere wagens
gaat een dergelijke transmissie veel
vermogen en veel benzine kosten.
(Daarom vindt men op Amerikaanse
wagens, waar de benzineprijs geen
rol speelt veel meer automaten). De
automatie kan dus pas standaard
worden op de middenklasse wagens
als we een andere motor hebben, die
of zuiniger is, of een goedkopere
brandstof gebruikt en toch meer pk's
levert.
Turbine-motor
Een dergelijke motor is er al. Het is
de turbinemotor, bij wijze van expe
riment al door vele Amerikaanse en
Europeese fabrieken (o.a. Rover, Fiat
en Renault) in een wag'en gebouwd.
De voordelen zijn o.a. mindere kwali
teit, dus goedkopere brandstof. Min
der bewegende delen en geen trans-
missieprobiemen. Maar het is nog
lang niet zover dat de turbinemotor
al als standaard-krachtbron voor een
auto geleverd kan worden. Daarvoor
zijn de kosten van die machinerie
zelf te hoog.
Dat neemt niet weg dat het
er wel naar uitziet dat de turbine
te zijner tijd zijn intrede zal
doen, tenzij
Ja, tenzij, want niet iedereen gelooft
aan de turbine als de eerstvolgende
krachtbron voor auto's. Er zijn ook
nog fabrikanten, die een veel oudere
droom nog eens werkelijkheid hopen
te zien worden.
Elektrische aandrijving
Die oude droom was om kleine elec-
tromotoren in de autowielen te bou
wen. Een ideale oplossing, want in
dat geval zou door vergroting van de
weerstand harder en zachter gereden
kunnen worden. Kortom het summum
van eenvoud. Maar dat summum van
eenvoud kon vroeger zijn diensten
niet In de praktijk bewijzen omdat
voor de voeding van die elektromoto
ren hele zware batterijen nodig wa
ren, die op hun beurt weer opgeladen
moesten worden door een benzinemo
tortje. Maar de ontwikkeling van ra
ketten en ander oorlogsfraais heeft
ook de batterij een snelle verandering
doen ondergaan en zo is men tegen
woordig in staat even sterke maar
veel lichtere batterijen te bouwen.
Slaagt men er nu in, die batterijen
een voldoende capaciteit te geven om
4 elektromotoren aan te drijven en
ze bovendien ongevoelig te maken
voor afwisselend sterk ontladen, dan
zou een elektrische auto wel eens
tot de mogelijkheden kunnen gaan
behoren.
Interessant in dit verband is het
bericht, dat American Motors, de
fabriek die kleinere wagens in de
V.S. fabriceert, zich plotseling in
tensief met de elektrische auto is
gaan bezighouden.
Over Amerika gesproken, daar van
daan komen meer fantastische be
richten over de toekomst-auto. Om
dat de 3 grote autofabrieken daar
I over veel geld voor experimenten be
schikken, gaan ze met hun proeven
voor toekomstauto's veel verder dan
I de Europese fabrieken. Ford b.v. ex
perimenteert niet alleen met turbines
Imaar probeert ook wagens die hele
maal geen wielen meer hebben. In
plaats daarvan bezitten die toekomst-
Fords enkele naar beneden gerichte
straalmotoren, die als het ware een
luchtkussen onder de auto veroorza
ken waarop deze blijft rusten. De
aandrijving geschiedt dan natuurlijk
ook door straalmotoren.
Bij General Motors zoekt men
het in een andere richting. Men
denkt daar aan elektrische au
to's, waarvan de batterij opge
laden wordt door het zonlicht.
In het klein is dit al mogelijk,
want G.M. liet op de Expo al een
modelautootje rijden op licht
stralen. Men houdt zich bij dat
grote concern ook nog met iets
anders bezig. Een soort automa
tische piloot b.v. waardoor de
bestuurder de wagen op de gro
te weg zijn eigen gang kan laten
gaan. Deze wordt dan geleid
door een magnetische kabel, die
onder het wegdek ligt. Ook het
stuurwiel vindt men daar uit
den boze. Men heeft het bij wij
ze van experiment al vervangen
door een kleine handle in een
van de armsteunen.
Zo ziet U, er staat heel wat op
het vuur in de auto-keuken,
maar voor het gaar is zal er nog
heel wat benzine door gewone
zuigermotoren verstookt wor
den!
Sturen.... zonder stuurwiel. Deze I druk op een hefboompje
jongedame kan het. Zij stuurt een armsteun.
Oldsmobile met een lichte vinger-'
NIET LANGER STIEFKIND
Iedere weggebruiker heeft er
belang bij
Niet langer is de vrachtwagen het stiefkind onder het wegverkeer. Ook
op de reuzen van het goederen-vervoer heeft het comfort zijn intrede
gedaan. Niet alleen de truck-chauffeurs, maar wij allen profiteren
daarvan.
Wat zijn de belangrijkste sociale verbeteringen van deze eeuw? De
Intrede van de verplichte ziekenfondsen, de kinderbijslag, het Alge
meen Ouderdomspensioen
Wij kennen een wat oudere chauffeur, die bij deze vragen steeds ont
kennend het hoofd zal schudden. Voor hem is die belangrijkste sociale
verbetering de intrede van het comfort op de moderne vrachtwagen. En
wie zich de omstandigheden kan herinneren, waaronder een vrachtwa
genchauffeur vroeger zijn werk moest verrichten,
eens kunnen zijn.
het daarmee
SNELLE HULP AAN TOERISTEN
Vele automobilisten krijgen pakket
met onderdelen mee op reis
IN DE NAOORLOGSE jaren heeft
Zeeland als „vakantieland" steeds
meer bekendheid gekregen. De
faam van Zeeland, de roep over de
rustige stranden is ook tot het bui
tenland doorgedrongen en zo be
weegt zich in de zomermaanden een
stroom van toeristen over de
Zeeuwse wegen, alles voor de rust-
aan-de-kust.... Het is eeu toeristen-
stroom, die in hoofdzaak over ei
gen vervoermiddelen beschikt. Mo
toren, scooters, auto's
Nu is het natuurlijk minder prettig
om in je vakantieland pech te kry-
gen, maar het behoort nu eenmaal
tot de mogelijkheden. Hoe plezierig
is het dan, een garage te kunnen
vinden, waar men het euvel met
deskundigheid kan verhelpen. En
de Zeeland-bezoekende toerist kan
op een legertje van deskundigen re
kenen!
Menaen-met-vakantie houden er niet
van door pech lang opgehouden te
worden. Ook daaraan weet men in de
Zeeuwse garages tegemoet te komen.
De „doorsnee-ervaring" van de toerist
die in Zeeland node of, hei-geen ui.
teraard vaak voorkomt, voor eer
smeerbeurt een garage bezoekt is
wel, dat de monteurs in de eerste
plaats handelen.
Het zijn, zoals ons een in een dure
Lancia rijdende meneer uit ZwitBer.
land K©rzekerde„ rustige,, zelfverze-1
kerde lieden, die met weinig woorden
recht op hun doel afgaan. Deze Lan-
cia-meneer vond dat erg prettig: hij
zei: „Met hun rust verliezen ze maar
weinig tijd".
Tijd... De binnen- en buitenlandse toe
risten, die hun (vakantie)weg naar
Zeeland hebben gevonden en in deze
provincie met pech te kampen krij
gen, zullen nimmer een vergeefs be-
roep doen op de garagehouders. Of de
auto nu op eigen kracht de garage
bereikt, of dat hij moet worden opge
haald, gehólpen wordt de onfortuinlij
ke toerist steeds.
En als het werk het even toelaat
men weet dat altijd wel zo te
plooien wordt hij direct geholpen.
Want naast de gebruikelijke en vlot
te service aan de eigen clientèle, ver
waarlozen de Zeeuwen geenszins de
bijzondere dienstverlening. Op deze
wijze helpen zij mede het toerisme in
Zeeland te bevorderen. Het heeft dus
een bijzondere betekenis, dat de mon
teurs in de Zeeuwse garages onmid
dellijk klaar staan pechvogels-op-va
kantie bij te springen Het doet de
toeristen plezierig aan.
Onovertroffen
Zo was dat ook het geval met die
Vlaamse meneer, die met zijn gezin
een dagje uit was en „Olland als
doel van de reis had gekozen. In het
vlakke Zeeuws-Vlaamse land werd de
".uto van Armand Desmedt, een 41-
jarige zakenman uit Zele door pech
achtervolgd. Hij trof het echter, want
op enkele minuten gaans ontdekte
zijn 13-jarige zoon René een garage
De man, die ons vertelde „gjénen
(Zie slot pag. 13 kol. 4)
De „trucks" van vroeger waren lang
zame, rammelende en krakende mon
sters, bestuurd door een roetzwarte
reus met armen als van een worste
laar. Die reus bracht de dag door in
een koude tochtige stuurhut, stotend
en bonkend op slechte wegen, met
als zitplaats een keiharde houten
bank en als ruggesteun een al even
hard kaarsrecht houten schot. Om 't
stuur rond te krijgen was enorme
kracht nodig, goed schakelen eiste
de vaardigheid van een genie en wie
geen brood met diesel-olie-bijsmaak
lustte, kon ook beter geen chauffeur
worden.
Wie dan nu op een tentoonstel
ling voor bedrijfsauto's rondkijkt,
ziet heel wat anders. Behoorlijke
stoelen, aangepast aan de anato
mie van de chauffeur bestrijden
de vermoeidheid.
Het uitzicht door de Danoramische
ruiten is uitstekend én krachtige
ruitenwissers houden het glas onder
alle omstandigheden schoon. Een ra
dio is niet langer een onbereikbaar
ideaal en een stopcontact voor elek
trisch scheren bevindt zich vaak ook
op het overzichtelijke dashboard.
De verbeteringen beperken zich niet
tot de uitrusting van de cabine Ook
technisch vinden we op de vrachtwa
gen steeds meer toepassingen, die
het werk van de chauffeur pretti
ger moeten maken, maar die ook
voor het publiek in het algemeen be
langrijke verbeteringen betekenen.
De versnellingsbak bijvoorbeeld. In
plaats van de enorme handel, waar
mee een kundig man met veel tus
sengas en veel gemanoeuvreer in
derdaad op het juiste tijdstip kan
terugschakelen, kennen we nu ook
trucks met gesynchroniseerde over
brenging. Zelfs zijn er typen met
vol-automatische transmissie,
dat daarbij een mechanisme
chauffeur het zware werk uit de
hand neemt.
Het enorme stuurwiel, dat zoveel
kracht vroeg, begint ook uit de mo
de te geraken. Bekrachtigde stuur
inrichtingen (servo-stuur) maken het
de rijder gemakkelijker. En dan de
vering. .Vroeger stugge bladveren,
die hun zware dienst bij grote bela
ding goed konden verrichten, maar
die in ongeladen toestand van de
truck een steigerend Belgisch paard
maakten.
Nu progressieve veren en op ver
schillende typen al luchtvering die
regelbaar is en zo de wagen ook in
onbeladen toestand normaal over het
wegdek laten lopen.
Moderne techniek
Alles goed en wel, zal de opmerking
luiden van de niet vrachtwagen
chauffeurs, ik vind het bijzonder
prettig voor de rijders, maar die zijn
dan ook de enigen, die voordeel van
deze verbeteringen hebben.
Dat lijkt inderdaad zo, maar het is
toch niet waar. Wat de chauffeur
die minder vermoeid is, is een veel
attenter weggebruiker. Voordeel ook
dus voor anderen die zich op de weg
bevinden.
Evenals de verbeterde remmen dat
zijn. Maar in nog meer opzichten
hebben de comfort-verbeteringen een
gunstige invloed. Want alle tonnen-
zware muilezels op wielen de goede
ren met minder beschadigingen op
hun plaats van bestemming bren
gen; een gevolg van de betere ve
ring, zal dat de prijzen drukken.
De niet-chauffeur kan de verbete
ringen oog nog aan de lijve onder
vinden. Want de autobus ondergaat
dezelfde veranderingen en iedere
buspassagier zal zich daarover kun
nen verheugen.
Tenslotte heeft ook de werkgever
er baat bij. Een minder vermoeide
chauffeur in een beter verzorgde
cabine zal minder „brokken maken",
zijn werk vlugger en met meer ple
zier doen en zijn wagen beter be
handelen.
De vrachtwagen is dus zeker een ty
pisch voorbeeld van een terrein
waarbij de opmars der techniek een
veel grotere invloed heeft én een
veel gunstigere, dan men op het
eerste gezicht zou zeggen.
Verzoek
Als slot van dit artikel in naam
van alle vrachtwagen-chauffeurs
nog een verzoek aan alle bestuur
ders van andere motorvoertuigen.
Als uw weg die van een zware
truck kruist, ga dan als het enigs
zins mogelijk is, niet op uw voor
rang staan. Want al zijn die vracht
wagens een stuk makkelijker te be
dienen, het is nog steeds een heel
stuk werk zo'n reus van 50 - 0 km
en weer van 0 - 50 km te I- en.
Toont U daarom wat begrip en laat
U hem voorgaan, als <J het andere
verkeer daardoor niet in gevaar
brengt, i