Na lange tijd van stilstand kon de Lufthansa zich snel ontplooien HE BOEKENPIM PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer koop nü een koelkast Huidgenezing PUROL Waar zijn onze schepen? 2-T MOTOR OIL Bravo Jeeves! PROVINCIALE ZEEUWSE O OU RAN T MAANDAG 29 JUNI 1959 BEGONNEN MET EEN VLOOT VAN ACHT TOESTELLEN Ook Westduitse militaire lucht vaart kreeg haar kans De herrijzing van de Duitse Lufthansa, vóór de Tweede Wereldoorlog een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld met belangrijke luchtdiensten op Zuid-Amerika heeft, zoals men weet, aanmerkelijk langer geduurd dan oorspronkelijk werd aangenomen. Het geallieerde bezettings statuut, dat alle Duitse civiele en militaire luchtvaart tegenging, de snelle ontwikkeling van het na-oorlogse luchtverkeer, het ontbreken van verkeersvliegers bekend met het moderne materieel, maakten dat de Duitse luchtvaartmaatschappij eerst in mei 1955 weer aan de slag kon gaan, nadat een jaar tevoren, de 22ste mei 1951, een verzoek tot een bijzondere vliegvergunning was ingediend. Het bezettingsstatuut was immers toen nog van kracht en het lag aan de bezettende mogendheden of de Lufthansa haar vleugels al of niet uit zou slaan. Als we het over de Duitse Lufthansa hebben, bedoelen we de Westduitse Lufthansa. Er is immers ook een Oostduitse Lufthansa, die zich al even zeer „Deutsche Lufthansa" noemt. Zo vreemd is dat nu ook weer niet. Na de 7de mei 1945, toen heel Duitsland capituleerde, bleven men sen en materieel van de oude Luft hansa aan beide delen van de schei dingslijn, die later de naam van IJzeren Gordijn zou krijgen, achter. Beide Duitslanden konden dus aan spraak maken op de Duitse Lufthan sa. Beiden hadden er ook evenveel be lang bij de oorspronkelijke naam weer in het leven te roepen. Dit alles neemt echter niet weg dat beide Duitse Lufthansa's geheel verschil lende ondernemingen zijn, die niets met elkaar te maken hebben, met verschillend (nieuw) materieel vlie gen en onder geheel afwijkend be stuur staan. De Oostduitse Lufthansa begon on geveer tegelijkertijd weer te vliegen en het is daarom moeilijk uit te ma ken of het herrijzen van de Oost duitse Lufthansa een gevolg is van de opkomst van de Westduitse, of omgekeerd. Hoe dan ook, de Duitse Lufthansa bestaat weer en met de Westduitse hebben we, voorlopig althans, alleen te maken. Begonnen met een vloot van vier Lockheed Super Constella tions en vier Convair 340 vliegtuigen een jaar later, in 1956, in verband met de dienst naar New York aange vuld met nóg vier Super Constella tions alle bestuurd door Engelse gezagvoerders en Duitse co-piloten( bevliegt deze maatschappij thans een luchtnet van ruim 80.000 kilometer. Intussen is haar vloot ln de vier ja ren die sindsdien zijn verlopen, aan gevuld met vier Lockheed 1649 „Su- fier Stars" en vijf Convair 440's (Me- ropolitans), terwijl vier grote straal- verkeersvliegtuigen van het type Boeing 707 „Intercontinental" en ne gen Vickers Viscount 814 vliegtui gen ln bestelling zijn. De eerste Vis- count-vliegtuigen zijn inmiddels al afgeleverd. De Duitse Lufthansa volgt onder meer weer haar oude weg naar Zuid-Amerika. Driemaal in de week vliegt de maatschappij thans van Hamburg, via Frankfort naar Rio de Janeiro, Sao Paulo en Buenos Aires. Eenmaal in de week gaat de dienst ook door naar Santiago de Chile. Montevideo werd in april 1957 in het luchtnet opgenomen. Evenwel is de oude Zuidatlantische route deze is via Dakar en Recife veel kor ter en kon daarom al vóór de Tweede Wereldoorlog bevlogen worden niet meer de belangrijkste. De luchtweg naar Noord-Amerika, eerst na de Tweede Wereldoorlog tot ontplooiing gekomen, is nu van veel grotere betekenis. Twaalf maal in de week vliegt de Luft hansa nu ook van Hamburg, via Frankfort, naar New York, Mon treal en Chicago. De route naar Bagdad en Teheran wordt uitge breid naai- het Verre Oosten en een dienst naar de westkust van de V.S. over de noordpool staat -op het programma. Na een lange tijd van immobiliteit is de Lufthansa snel weer aan de slag Eekomen. Zo haar herrijzen in den eginne werd tegengewerkt, heeft de maatschappij nadien toch de grootste medewerking van de wester se maatschappijen ondervonden. Zo als men weet is de Lufthansa zelfs een van de deelnemers in de nieuwe Air Union, waarin haar zelfs 30 pro- "cent van de produktie wordt toege dacht in vergelijking met het quota van 36 procent van Air France met inbegrip van twee kleinere Franse maatschappijen, 26 procent voor Alitalia en 10 procent van de Sabena. De Oostduitse Lufthansa met de Oostberlijnse luchthaven Schönefeld als standplaats, vliegt met Russische II. 14 vliegtuigen, die thans in Oost- Duitsland in licentie worden ge bouwd. De maatschappij vliegt o.a. naar Praag, Boedapest, Warschau en Moskou. De tweede belangrijkste luchthaven in Oost-Duitsland voor de- maatschappij is Leipzig-Mockau. Niet veel later dan de burgerlucht vaart, kreeg ook de Duitse militaire luchtvaart haar kans. Als N.A.V.O.- partner krijgt West-Duitsland de be schikking over een eigen luchtwapen, waarvoor thans de grondslag wordt gelegd. Zoals ook het geval is, met de Duitse civiele luchtvloot moet ook de Duitse militaire luchtvloot uit het buitenland worden betrokken. De keuze dient althans te vallen op buitenlandse vliegtuigtypen, die jjj Duitsland in li- en gebouwd. De eigen vliegtuigindustrie is im mers na de oorlog geheel tot stil stand gekomen en er zijn nog geen bruikbare vliegtuigen ontwikkeld. Wat de standaard-straaljager betreft, hier is de keuze gevallen op de Lock heed F-104 „Starfighter". Dertig tweezits F-104B-'-— legtuigen de opleiding van de vliegers en F-104A's voor de opbouw van de eer ste squadrons zullen in de loop van 1960 en 1961 direct door Lockheed worden afgeleverd. De eerste in Duitsland gebouwd F-l04A's zullen eind 1962 afgeleverd worden. De bouw zal geschieden door een combi natie van Duitse vliegtuigfabrieken, ofschoon nog niet in kannen en krui ken is, wélke fabrieken er deel aan zullen nemen. Met dit al blijkt wel, dat de opbouw van de Duitse luchtvloot nog wel een aantal jaren in beslag neemt. Intus sen is de training in volle gang. Technische scholen zijn opgericht en ongeveer 1200 vliegers zijn in oplei ding. Parallel hiermee loopt de in stelling van de luchtverdediging, de radar-opsporingsinstallaties en het luchtafweergeschut. Wat de raket- bases betreft, wordt nog geen beslis sing genomen. Huidzuiverheid - Huidgezondheid Voeten en oksels (ris door Purol-poeder Va» tf/f oöOi Aquariumvissen in kleuren Dr. W. Postma en Jos. Ruting schre ven „Aquariumvissen in kleuren", een uitgave van J. M. Meulenhoff te Amsterdam. Dit deeltje van de serie natuurgidsen omvat 190 soorten jmet de bijbehorende korte heschrijvingen over de soort, de herkomst en de ver zorging en ook de benodigde tempera tuur. Vooraf enkele bladzijden met al gemene opmerkingen over het aqua rium en de bewoners. Een aardig boekje, waarin men zijn keuze kan, bepalen ingeval men plannen heeft een aquariumliefhebberij aan te van- >f uit te breiden. gen of Z. Op een tuinfeest hij het Guest House in Tokio heeft de 26-jarige Japanse kroonprins Akïhito, die kortgeleden met het meisje Mitsjiko Sjoda trouwde, zijn vroegere mede-studen ten van de Gakoeshuin universiteit in Tokio ontvangen. De foto laat zien hoe de prins zijn gasten hier inschonk, een hele ge beurtenis voor Japan omdat deze jongelieden niet tot de adel behoren. AAQTEDIJK 26 t ALHENA 23 to ALMKERK 20 t ALPHERAT 27 1 KARAKORUM 26 LELYKERK 25 3 ARKELDIJK 2 V. aen* UI». PR. DER NED. 26 KingMOr RANDFONTCIN 26 V. Southampton n. La« Patmaa, SALATICA 26 U Swot. CALTEX DELFT n. Vluoapatnan CALTDX THE HAC CALTCX UTRECHT 2 MARIBTJE BOHMER 25 t STRAAT-BAL! 26 CARTAOO 26 MOORDRECHT MNSILLOYD 26 o Amuay Boy. COMMANDER 23 23 i 1 SPILBERGEN 3 ORENTC 23 700 i Calcutta. «EMDIJK 26 v. B Kp. VIllano. B880 AMSTERDAM 25 I FRIESLAND (K.R.L.) 26 CAA3TERKERK 2 AMSTERDAM 36 h OSSENDRECHT 23 WILLEMSTAD 3 ZUIOERKRUIS 36 Lo t 1209. Eindelijk was de lang verbeide radarmelding doorgekomen! Piloot Storm en kapitein Mare haastten zich naar de controleka mer, waar de man aan het toestel hen verzekerden dat de gesignaleerde machine inderdaad een piratenschip was. Het toestel bevond zich echter niet, zoals zij gehoopt hadden aan de grond en nabij de veron derstelde nieuwe delfplaat- sen, doch zweefde op een grote hoogte de Onyx voor bij. Het scheen bovendien helemaal geen aanstalten te maken om in het ge bergte te landen en koerste met grote snelheid naar het Oosten, in de richting van Brazilië. „Als U wilt dat we hem op het scherm houden, mogen we wel als direct onze snelheid opvoeren!" adviseerde de radarman. Maar Marc was al met grote sprongen naar het controlebord gesneld en drukte onmiddel lijk de snelheidshandle neer. Adve)-tentle VOOR TWEETAKT MOTOREH vermengt zich vanzelf mei1 de benzine in de tank. Esso 2-T Motor Oil bevat een speciale doop die bij tweetakt motoren veelvul dig voorkomende lagercor- rosie doeltreffend bestrijdt. Esso 2-T Motor Oil is de ideale motorolie voor alle .typen tweetakt motoren, iook voor bromfietsen. 'Verkrijgbaar in bussen van 'll* en 1 liter. Prijsindexcijfer iets gestegen Het landelijk prijsindexcijfer van 't levensonderhoud van gezinnen van hand- en hoofdarbeiders, zoals dat maandelijks door het Centraal Bu reau voor de Statistiek wordt sa mengesteld op basis 1951 100, gaf van medio april tot medio mei een lichte stijging te zien. Het indexcij fer inclusief A.O.W. steeg van 120 in april tot 121 in mei. Heit indexcijfer exclusief A.O.W. bleef ln verband met afronding der cijfers onveranderd staan op 116. De belangrijkste veranderingen speelden zich af in de sector voeding. Binnen deze sector van de gezinsuit gaven daalde het indexcijfer voor aardappelen en voor fruit. Voor groenten nam het indexcijfer daar entegen toe, terwijl voorts de prij zen stegen voor margarine, vlees, kaas en eieren. Buiten de voedingssector daalde de prijs voor antraciet en steeg hij voor schoeisel en schoenreparatie (stijging van de leerprijzen). In september „gemengd" onderwijs te Little Rock De schoolraad van Little Itock (Ar kansas) heeft besloten de vier mid delbare scholen die wegens de ver plichte opheffing der rassenscheiding waren gesloten, in september open tè stellen voor blanke en negerleerlln- gen. Gouverneur Faubus had de scholen vorig jaar september gesloten, doch het federale gerechtshof heeft on langs verklaard dat de sluiting in strijd was met de grondwet. (Advertentie) langdurige garantie en service door Nieuwe aantrekkelijke 1959-prijzen v.a. 395.-resp. 645.- Technische Unie Amsterdam FEUlHIiTUN DOOR P. G. WODEHOUSE. En toch, al had ik de toestand niet zo ln handen als ik wel wilde, wan hoopte ik er niet aan dat ik dc oplos sing zou vinden. Iemand anders, die in deze afschuwelijke valstrik getui meld zou zijn, zou zich zonder enige twijfel allang aan zijn handdoek heb ben opgehangen om er een eind aan te maken; maar een Wooster is nu eenmaal niet iemand anders. Om te beginnen las ik het briefje nog eens door. Niet dat ik er op hoopte dat bij een tweede lezing een andere uitleg van de inhoud mogelijk zou zijn, maar het hielp me de tijd te vullen die ik nodig had om mijn gedachten 'te rangschikken. Daarna nam ik nog wat vruchtensla en een stukje cake. En toen ik nog een stukje kaas nam ook, begon de machine te werken. Ik rag, hoe ik het moest aanpakken. Op de vraag die mij tot nu toe had beziggehouden n.l. kan Bertram dit aan? kon ik nu volmondig ant woorden: „Natuurlijk". Bij hekserij komt het er altijd op aan de heks te vinden en je hoofd niet te verliezen. Als je eenmaal weet, wie de heks is, kun je optreden. En het was duidelijk dat in dit geval de heks Basset heette. Zij had die komedie met Gussie op touw gezet en het was duidelijk dat. voordat ik iets kon doen of ophelderen, haar visie op het voorgevallene moest wijzigen en hem weer aan haar moest koppelen. Dan zou Angela weer in de circulatie komen en clan zou Tuppy een toontje lager zingen en dan waren we ten minste ergens. Ik besloot dat ik onmiddellijk, nadat ik nog een stuk kaas had genuttigd, die Basset op zou zoeken en behoor lijk met haar zou spreken. En op dat ogenblik kwam ze binnen. Ik had kunnen weten dat ze spoedig zou ko men. Ik bedoel maar, een hart kan dan gebroken zijn, maar als er iets lekkers in de eetkamer staat, komt het er toch vroeger of later op af. Toen ze de eetkamer binnenkwam waren haar ogen gericht op dc zalm salade en ze zou er ongetwijfeld op af gegaan zijn om haar deel te bemach tigen, als ik niet van de zenuwen een glas beste whisky had laten vallen, waarmee ik me juist moed had willen indrinken. Ze draaide zich om in de richting van het geluid en was een ogenblik totaal veri'ast. Een lichte blos vloog over haar wangen en haar ogen puilden een weinig uit. ,0!" zei ze. Ik vind altijd, dat je nooit zou gauw over iets akeligs heenkomt, als door een beetje toneelspel. Als je weet, waar je met je handen moet blliven, is de strijd al ten halve beslist. Ik greep een bord en haastte mij voor waarts. „Een beetje zalm?" „Graag". „Met een bewijsje sla?" „Alsjeblieft". „En wat te drinken? Noem het maar". „Ik zou graag wat jus d'orange heb ben". Ze slikte even. Geen jus d'orange, want die had ze nog niet. Maar a! de tedere associaties ale die twee woor den opriepen. Het was alsof iemand spaghetti had aanbevolen aan de na zaat van een Italiaanse orgeldraaier. Haar blos werd vuriger, en lk zag, dat ik het beter over iets anders kon hebben dan over koude zalm. Zij trouwens ook, want voordat ik op mijn doel afging zei ik „Eh" en zij zei „Eh" op het zelfde ogenblik en cle twee „Ehs1' botsten tegen elkaar. „Neem me niet kwalijk". „Neem me niet kwalijk", i „Je wilde zeggen „Je wilde zeggen „Nee ga je gang". „Nou goed dan". Ik trok mijn das recht, dat doe ik al tijd als ik in meisjesgezelschap ben, en begon: „Naar aanleiding van uw schrijven van heden Ze bloosde weer en nam een hapje zalm. „Je hebt mijn briefje gekregen?" ,Ja ik heb je briefje gekregen". ,Ik gaf liet aan Jeeves om het Je te geven". „Ja hij heeft het aan me gegeven. Zo kreeg ik het". Het was weer stil. En daar zij er kennelijk van afzag om recht-op-cle- man-af te spreken, moest ik dat wel doen. Ik bedoel maar, iemand moest het toch doen. Het is een beptje al te dwaas, dat een man en een vrbuw in onze toestand, alleen maar zalm en kaas zouden eten zonder een woord te zeggen. „Ja ik heb het ontvangen". „Zo. Je hebt het ontvangen". „Ja lk heb het ontvangen. Ik heb het net staan lezen. En wat ik je nou wou vragen, toen we elkaar ontmoetten was hoe zit het ermee?" „Hoe zit het ermee?" „Dat zeg ik: Hoe zit het ermee?" „Maar het was volkomen duidelijk' „O zeker. Volkomen duidelijk. Goed geformuleerd en zo. Maar ik be doel Nou ja, ik bedoel, je bewijst ima wel eer en zo voort maar wel verdraaid!" Ze was klaar met de zalm en zette haar bord weg. „Vruchtensla?" „Nee, dank je". Beetje pudding?" ,Nee, dank je". ,Een van die lijmdingen op toast?" „Nee, dank je". Ze nam een kaasstokje. Ik vond nog een koud ei dat ik nog niet had ont dekt. Toen zei ik „Ik bedoel maar" net toen zij zei „Ik geloof dat ik weet" en er was weer zo'n botsing. „Neem me niet kwalijk". „Pardon". ,Ga maar door". ,Nce na jou". Ik maakte een hoffelijk gebaar met liet ei, om aan te geven dat het woor.d aan haar was en zij begon weer: „Ik geloof dat ik weet wat je wilt zeggen. Je bent verrast". „Ja „Je denkt aan „Precies". mijnheer Fink-Nottle". „Net zo". „Je vindt het moeilijk te begrijpen wat ik gedaan heb". „Volkomen". „Dat verbaast me niets". „Mij wel". „En toch is het volkomen eenvoudig". Ze nam nog een kaasstaai'je. Ze scheen dol te zijn op kaasstaafjes. „Werkelijk, heel eenvoudig, Ik wil je gelukkig maken". „Verdraaid netjes van je". „Ik ga de rest van mijn leven wijden aan jouw geluk". „Dat noem ik nog eens een kame raadschappelijk plannetje". ,Dat is het enige wat ik doen kan. Maar kan ik vrijuit met je spre ken Bertlc?" „Ja, natuurlijk". „Dan moet ik je dit vertellen. Ik ben dol op je. Ik zal je trouwen. Ik zal mijn best doen een goede vrouw voor je te zijn. Maar mijn genegenheid voor jou kan nooit 'de vurige harts tocht zijn die ik voor Augustus voel de". „Dat is nou net precies waar ik heen wil. Daar draait het nou om. Waar om geef je dat hele idee om met mij te trouwen niet op? Vergeet hel; maar. Ik bedoel, als je houdt van die ouwe Gussie „Niet langer". „Kom nou". „Nee. Wat er vanmiddag gebeurd is heeft mijn liefde gedood. Een vuile veeg over Iets schoons. Ik kan nooit meer voor hem voelen wat ik gevoeld heb". Ik begreep natuurlijk best wat ze be doelde. Gussie had zijn hart aan haar voeten gesmeten; zij had het opge raapt en bijna direct daarna had ze gemerkt, dat hij tot aan zijn keelgat vol zat. Dat moet een hele schok voor haar geweest zijn. Meisjes vinden dat niet leuk. Dat wondt hun trots. Toch hielcl ik vol. XWordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 12