Na lange tijd van stilstand kon de
Lufthansa zich snel ontplooien
HE BOEKENPIM
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
koop nü een
koelkast
Huidgenezing
PUROL
Waar zijn onze schepen?
2-T MOTOR OIL
Bravo Jeeves!
PROVINCIALE ZEEUWSE O OU RAN T MAANDAG 29 JUNI 1959
BEGONNEN MET EEN VLOOT VAN ACHT TOESTELLEN
Ook Westduitse militaire lucht
vaart kreeg haar kans
De herrijzing van de Duitse Lufthansa, vóór de Tweede Wereldoorlog een
van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld met belangrijke
luchtdiensten op Zuid-Amerika heeft, zoals men weet, aanmerkelijk langer
geduurd dan oorspronkelijk werd aangenomen. Het geallieerde bezettings
statuut, dat alle Duitse civiele en militaire luchtvaart tegenging, de
snelle ontwikkeling van het na-oorlogse luchtverkeer, het ontbreken van
verkeersvliegers bekend met het moderne materieel, maakten dat de
Duitse luchtvaartmaatschappij eerst in mei 1955 weer aan de slag kon
gaan, nadat een jaar tevoren, de 22ste mei 1951, een verzoek tot een
bijzondere vliegvergunning was ingediend. Het bezettingsstatuut was
immers toen nog van kracht en het lag aan de bezettende mogendheden
of de Lufthansa haar vleugels al of niet uit zou slaan.
Als we het over de Duitse Lufthansa
hebben, bedoelen we de Westduitse
Lufthansa. Er is immers ook een
Oostduitse Lufthansa, die zich al
even zeer „Deutsche Lufthansa"
noemt. Zo vreemd is dat nu ook weer
niet. Na de 7de mei 1945, toen heel
Duitsland capituleerde, bleven men
sen en materieel van de oude Luft
hansa aan beide delen van de schei
dingslijn, die later de naam van
IJzeren Gordijn zou krijgen, achter.
Beide Duitslanden konden dus aan
spraak maken op de Duitse Lufthan
sa.
Beiden hadden er ook evenveel be
lang bij de oorspronkelijke naam
weer in het leven te roepen. Dit alles
neemt echter niet weg dat beide
Duitse Lufthansa's geheel verschil
lende ondernemingen zijn, die niets
met elkaar te maken hebben, met
verschillend (nieuw) materieel vlie
gen en onder geheel afwijkend be
stuur staan.
De Oostduitse Lufthansa begon on
geveer tegelijkertijd weer te vliegen
en het is daarom moeilijk uit te ma
ken of het herrijzen van de Oost
duitse Lufthansa een gevolg is van
de opkomst van de Westduitse, of
omgekeerd.
Hoe dan ook, de Duitse Lufthansa
bestaat weer en met de Westduitse
hebben we, voorlopig althans, alleen
te maken. Begonnen met een vloot
van vier Lockheed Super Constella
tions en vier Convair 340 vliegtuigen
een jaar later, in 1956, in verband
met de dienst naar New York aange
vuld met nóg vier Super Constella
tions alle bestuurd door Engelse
gezagvoerders en Duitse co-piloten(
bevliegt deze maatschappij thans een
luchtnet van ruim 80.000 kilometer.
Intussen is haar vloot ln de vier ja
ren die sindsdien zijn verlopen, aan
gevuld met vier Lockheed 1649 „Su-
fier Stars" en vijf Convair 440's (Me-
ropolitans), terwijl vier grote straal-
verkeersvliegtuigen van het type
Boeing 707 „Intercontinental" en ne
gen Vickers Viscount 814 vliegtui
gen ln bestelling zijn. De eerste Vis-
count-vliegtuigen zijn inmiddels al
afgeleverd. De Duitse Lufthansa
volgt onder meer weer haar oude
weg naar Zuid-Amerika. Driemaal in
de week vliegt de maatschappij thans
van Hamburg, via Frankfort naar
Rio de Janeiro, Sao Paulo en Buenos
Aires. Eenmaal in de week gaat de
dienst ook door naar Santiago de
Chile. Montevideo werd in april 1957
in het luchtnet opgenomen. Evenwel
is de oude Zuidatlantische route
deze is via Dakar en Recife veel kor
ter en kon daarom al vóór de Tweede
Wereldoorlog bevlogen worden
niet meer de belangrijkste.
De luchtweg naar Noord-Amerika,
eerst na de Tweede Wereldoorlog
tot ontplooiing gekomen, is nu
van veel grotere betekenis. Twaalf
maal in de week vliegt de Luft
hansa nu ook van Hamburg, via
Frankfort, naar New York, Mon
treal en Chicago. De route naar
Bagdad en Teheran wordt uitge
breid naai- het Verre Oosten en een
dienst naar de westkust van de
V.S. over de noordpool staat -op het
programma.
Na een lange tijd van immobiliteit
is de Lufthansa snel weer aan de slag
Eekomen. Zo haar herrijzen in den
eginne werd tegengewerkt, heeft
de maatschappij nadien toch de
grootste medewerking van de wester
se maatschappijen ondervonden. Zo
als men weet is de Lufthansa zelfs
een van de deelnemers in de nieuwe
Air Union, waarin haar zelfs 30 pro-
"cent van de produktie wordt toege
dacht in vergelijking met het quota
van 36 procent van Air France met
inbegrip van twee kleinere Franse
maatschappijen, 26 procent voor
Alitalia en 10 procent van de Sabena.
De Oostduitse Lufthansa met de
Oostberlijnse luchthaven Schönefeld
als standplaats, vliegt met Russische
II. 14 vliegtuigen, die thans in Oost-
Duitsland in licentie worden ge
bouwd. De maatschappij vliegt o.a.
naar Praag, Boedapest, Warschau en
Moskou. De tweede belangrijkste
luchthaven in Oost-Duitsland voor de-
maatschappij is Leipzig-Mockau.
Niet veel later dan de burgerlucht
vaart, kreeg ook de Duitse militaire
luchtvaart haar kans. Als N.A.V.O.-
partner krijgt West-Duitsland de be
schikking over een eigen luchtwapen,
waarvoor thans de grondslag wordt
gelegd. Zoals ook het geval is, met de
Duitse civiele luchtvloot moet ook de
Duitse militaire luchtvloot uit het
buitenland worden betrokken.
De keuze dient althans te vallen
op buitenlandse vliegtuigtypen, die
jjj Duitsland in li-
en gebouwd.
De eigen vliegtuigindustrie is im
mers na de oorlog geheel tot stil
stand gekomen en er zijn nog geen
bruikbare vliegtuigen ontwikkeld.
Wat de standaard-straaljager betreft,
hier is de keuze gevallen op de Lock
heed F-104 „Starfighter". Dertig
tweezits F-104B-'-—
legtuigen
de opleiding van de vliegers en
F-104A's voor de opbouw van de eer
ste squadrons zullen in de loop van
1960 en 1961 direct door Lockheed
worden afgeleverd. De eerste in
Duitsland gebouwd F-l04A's zullen
eind 1962 afgeleverd worden. De
bouw zal geschieden door een combi
natie van Duitse vliegtuigfabrieken,
ofschoon nog niet in kannen en krui
ken is, wélke fabrieken er deel aan
zullen nemen.
Met dit al blijkt wel, dat de opbouw
van de Duitse luchtvloot nog wel een
aantal jaren in beslag neemt. Intus
sen is de training in volle gang.
Technische scholen zijn opgericht en
ongeveer 1200 vliegers zijn in oplei
ding. Parallel hiermee loopt de in
stelling van de luchtverdediging, de
radar-opsporingsinstallaties en het
luchtafweergeschut. Wat de raket-
bases betreft, wordt nog geen beslis
sing genomen.
Huidzuiverheid - Huidgezondheid
Voeten en oksels (ris door Purol-poeder
Va» tf/f oöOi
Aquariumvissen in kleuren
Dr. W. Postma en Jos. Ruting schre
ven „Aquariumvissen in kleuren",
een uitgave van J. M. Meulenhoff te
Amsterdam. Dit deeltje van de serie
natuurgidsen omvat 190 soorten jmet
de bijbehorende korte heschrijvingen
over de soort, de herkomst en de ver
zorging en ook de benodigde tempera
tuur. Vooraf enkele bladzijden met al
gemene opmerkingen over het aqua
rium en de bewoners. Een aardig
boekje, waarin men zijn keuze kan,
bepalen ingeval men plannen heeft
een aquariumliefhebberij aan te van-
>f uit te breiden.
gen of
Z.
Op een tuinfeest hij het Guest House
in Tokio heeft de 26-jarige Japanse
kroonprins Akïhito, die kortgeleden
met het meisje Mitsjiko Sjoda
trouwde, zijn vroegere mede-studen
ten van de Gakoeshuin universiteit
in Tokio ontvangen.
De foto laat zien hoe de prins zijn
gasten hier inschonk, een hele ge
beurtenis voor Japan omdat deze
jongelieden niet tot de adel behoren.
AAQTEDIJK 26 t
ALHENA 23 to
ALMKERK 20 t
ALPHERAT 27 1
KARAKORUM 26
LELYKERK 25 3
ARKELDIJK 2
V. aen* UI».
PR. DER NED. 26 KingMOr
RANDFONTCIN 26 V.
Southampton n. La« Patmaa,
SALATICA 26 U Swot.
CALTEX DELFT
n. Vluoapatnan
CALTDX THE HAC
CALTCX UTRECHT 2
MARIBTJE BOHMER 25 t
STRAAT-BAL! 26
CARTAOO 26
MOORDRECHT
MNSILLOYD 26
o Amuay Boy.
COMMANDER 23 23 i
1 SPILBERGEN 3
ORENTC 23 700 i
Calcutta.
«EMDIJK 26 v. B
Kp. VIllano.
B880 AMSTERDAM 25 I
FRIESLAND (K.R.L.) 26
CAA3TERKERK 2
AMSTERDAM 36 h
OSSENDRECHT 23
WILLEMSTAD 3
ZUIOERKRUIS 36 Lo t
1209. Eindelijk was de lang
verbeide radarmelding
doorgekomen! Piloot Storm
en kapitein Mare haastten
zich naar de controleka
mer, waar de man aan het
toestel hen verzekerden dat
de gesignaleerde machine
inderdaad een piratenschip
was. Het toestel bevond
zich echter niet, zoals zij
gehoopt hadden aan de
grond en nabij de veron
derstelde nieuwe delfplaat-
sen, doch zweefde op een
grote hoogte de Onyx voor
bij. Het scheen bovendien
helemaal geen aanstalten
te maken om in het ge
bergte te landen en koerste
met grote snelheid naar
het Oosten, in de richting
van Brazilië. „Als U wilt
dat we hem op het scherm
houden, mogen we wel als direct onze
snelheid opvoeren!" adviseerde de radarman.
Maar Marc was al met grote sprongen naar
het controlebord gesneld en drukte onmiddel
lijk de snelheidshandle neer.
Adve)-tentle
VOOR TWEETAKT MOTOREH
vermengt zich vanzelf mei1
de benzine in de tank.
Esso 2-T Motor Oil bevat
een speciale doop die bij
tweetakt motoren veelvul
dig voorkomende lagercor-
rosie doeltreffend bestrijdt.
Esso 2-T Motor Oil is de
ideale motorolie voor alle
.typen tweetakt motoren,
iook voor bromfietsen.
'Verkrijgbaar in bussen van
'll* en 1 liter.
Prijsindexcijfer
iets gestegen
Het landelijk prijsindexcijfer van 't
levensonderhoud van gezinnen van
hand- en hoofdarbeiders, zoals dat
maandelijks door het Centraal Bu
reau voor de Statistiek wordt sa
mengesteld op basis 1951 100, gaf
van medio april tot medio mei een
lichte stijging te zien. Het indexcij
fer inclusief A.O.W. steeg van 120 in
april tot 121 in mei. Heit indexcijfer
exclusief A.O.W. bleef ln verband met
afronding der cijfers onveranderd
staan op 116.
De belangrijkste veranderingen
speelden zich af in de sector voeding.
Binnen deze sector van de gezinsuit
gaven daalde het indexcijfer voor
aardappelen en voor fruit. Voor
groenten nam het indexcijfer daar
entegen toe, terwijl voorts de prij
zen stegen voor margarine, vlees,
kaas en eieren.
Buiten de voedingssector daalde de
prijs voor antraciet en steeg hij
voor schoeisel en schoenreparatie
(stijging van de leerprijzen).
In september „gemengd"
onderwijs te Little Rock
De schoolraad van Little Itock (Ar
kansas) heeft besloten de vier mid
delbare scholen die wegens de ver
plichte opheffing der rassenscheiding
waren gesloten, in september open tè
stellen voor blanke en negerleerlln-
gen.
Gouverneur Faubus had de scholen
vorig jaar september gesloten, doch
het federale gerechtshof heeft on
langs verklaard dat de sluiting in
strijd was met de grondwet.
(Advertentie)
langdurige
garantie en
service door
Nieuwe aantrekkelijke
1959-prijzen
v.a. 395.-resp. 645.-
Technische Unie
Amsterdam
FEUlHIiTUN
DOOR
P. G. WODEHOUSE.
En toch, al had ik de toestand niet
zo ln handen als ik wel wilde, wan
hoopte ik er niet aan dat ik dc oplos
sing zou vinden. Iemand anders, die
in deze afschuwelijke valstrik getui
meld zou zijn, zou zich zonder enige
twijfel allang aan zijn handdoek heb
ben opgehangen om er een eind aan
te maken; maar een Wooster is nu
eenmaal niet iemand anders. Om te
beginnen las ik het briefje nog eens
door. Niet dat ik er op hoopte dat bij
een tweede lezing een andere uitleg
van de inhoud mogelijk zou zijn,
maar het hielp me de tijd te vullen
die ik nodig had om mijn gedachten
'te rangschikken. Daarna nam ik nog
wat vruchtensla en een stukje cake.
En toen ik nog een stukje kaas nam
ook, begon de machine te werken. Ik
rag, hoe ik het moest aanpakken.
Op de vraag die mij tot nu toe had
beziggehouden n.l. kan Bertram
dit aan? kon ik nu volmondig ant
woorden: „Natuurlijk".
Bij hekserij komt het er altijd op aan
de heks te vinden en je hoofd niet te
verliezen. Als je eenmaal weet, wie
de heks is, kun je optreden. En het
was duidelijk dat in dit geval de heks
Basset heette. Zij had die komedie
met Gussie op touw gezet en het was
duidelijk dat. voordat ik iets kon
doen of ophelderen, haar visie op
het voorgevallene moest wijzigen en
hem weer aan haar moest koppelen.
Dan zou Angela weer in de circulatie
komen en clan zou Tuppy een toontje
lager zingen en dan waren we ten
minste ergens.
Ik besloot dat ik onmiddellijk, nadat
ik nog een stuk kaas had genuttigd,
die Basset op zou zoeken en behoor
lijk met haar zou spreken. En op dat
ogenblik kwam ze binnen. Ik had
kunnen weten dat ze spoedig zou ko
men. Ik bedoel maar, een hart kan
dan gebroken zijn, maar als er iets
lekkers in de eetkamer staat, komt
het er toch vroeger of later op af.
Toen ze de eetkamer binnenkwam
waren haar ogen gericht op dc zalm
salade en ze zou er ongetwijfeld op af
gegaan zijn om haar deel te bemach
tigen, als ik niet van de zenuwen een
glas beste whisky had laten vallen,
waarmee ik me juist moed had willen
indrinken. Ze draaide zich om in de
richting van het geluid en was een
ogenblik totaal veri'ast. Een lichte
blos vloog over haar wangen en haar
ogen puilden een weinig uit.
,0!" zei ze.
Ik vind altijd, dat je nooit zou gauw
over iets akeligs heenkomt, als door
een beetje toneelspel. Als je weet,
waar je met je handen moet blliven,
is de strijd al ten halve beslist. Ik
greep een bord en haastte mij voor
waarts.
„Een beetje zalm?"
„Graag".
„Met een bewijsje sla?"
„Alsjeblieft".
„En wat te drinken? Noem het
maar".
„Ik zou graag wat jus d'orange heb
ben".
Ze slikte even. Geen jus d'orange,
want die had ze nog niet. Maar a! de
tedere associaties ale die twee woor
den opriepen. Het was alsof iemand
spaghetti had aanbevolen aan de na
zaat van een Italiaanse orgeldraaier.
Haar blos werd vuriger, en lk zag,
dat ik het beter over iets anders kon
hebben dan over koude zalm.
Zij trouwens ook, want voordat ik op
mijn doel afging zei ik „Eh" en zij
zei „Eh" op het zelfde ogenblik en cle
twee „Ehs1' botsten tegen elkaar.
„Neem me niet kwalijk".
„Neem me niet kwalijk",
i „Je wilde zeggen
„Je wilde zeggen
„Nee ga je gang".
„Nou goed dan".
Ik trok mijn das recht, dat doe ik al
tijd als ik in meisjesgezelschap ben,
en begon:
„Naar aanleiding van uw schrijven
van heden
Ze bloosde weer en nam een hapje
zalm.
„Je hebt mijn briefje gekregen?"
,Ja ik heb je briefje gekregen".
,Ik gaf liet aan Jeeves om het Je te
geven".
„Ja hij heeft het aan me gegeven. Zo
kreeg ik het".
Het was weer stil. En daar zij er
kennelijk van afzag om recht-op-cle-
man-af te spreken, moest ik dat wel
doen.
Ik bedoel maar, iemand moest het
toch doen. Het is een beptje al te
dwaas, dat een man en een vrbuw in
onze toestand, alleen maar zalm en
kaas zouden eten zonder een woord
te zeggen.
„Ja ik heb het ontvangen".
„Zo. Je hebt het ontvangen".
„Ja lk heb het ontvangen. Ik heb het
net staan lezen. En wat ik je nou wou
vragen, toen we elkaar ontmoetten
was hoe zit het ermee?"
„Hoe zit het ermee?"
„Dat zeg ik: Hoe zit het ermee?"
„Maar het was volkomen duidelijk'
„O zeker. Volkomen duidelijk. Goed
geformuleerd en zo. Maar ik be
doel Nou ja, ik bedoel, je bewijst
ima wel eer en zo voort maar
wel verdraaid!"
Ze was klaar met de zalm en zette
haar bord weg.
„Vruchtensla?"
„Nee, dank je".
Beetje pudding?"
,Nee, dank je".
,Een van die lijmdingen op toast?"
„Nee, dank je".
Ze nam een kaasstokje. Ik vond nog
een koud ei dat ik nog niet had ont
dekt. Toen zei ik „Ik bedoel maar"
net toen zij zei „Ik geloof dat ik
weet" en er was weer zo'n botsing.
„Neem me niet kwalijk".
„Pardon".
,Ga maar door".
,Nce na jou".
Ik maakte een hoffelijk gebaar met
liet ei, om aan te geven dat het woor.d
aan haar was en zij begon weer:
„Ik geloof dat ik weet wat je wilt
zeggen. Je bent verrast".
„Ja
„Je denkt aan
„Precies".
mijnheer Fink-Nottle".
„Net zo".
„Je vindt het moeilijk te begrijpen
wat ik gedaan heb".
„Volkomen".
„Dat verbaast me niets".
„Mij wel".
„En toch is het volkomen eenvoudig".
Ze nam nog een kaasstaai'je. Ze
scheen dol te zijn op kaasstaafjes.
„Werkelijk, heel eenvoudig, Ik wil je
gelukkig maken".
„Verdraaid netjes van je".
„Ik ga de rest van mijn leven wijden
aan jouw geluk".
„Dat noem ik nog eens een kame
raadschappelijk plannetje".
,Dat is het enige wat ik doen kan.
Maar kan ik vrijuit met je spre
ken Bertlc?"
„Ja, natuurlijk".
„Dan moet ik je dit vertellen. Ik ben
dol op je. Ik zal je trouwen. Ik zal
mijn best doen een goede vrouw voor
je te zijn. Maar mijn genegenheid
voor jou kan nooit 'de vurige harts
tocht zijn die ik voor Augustus voel
de".
„Dat is nou net precies waar ik heen
wil. Daar draait het nou om. Waar
om geef je dat hele idee om met mij
te trouwen niet op? Vergeet hel;
maar. Ik bedoel, als je houdt van die
ouwe Gussie
„Niet langer".
„Kom nou".
„Nee. Wat er vanmiddag gebeurd is
heeft mijn liefde gedood. Een vuile
veeg over Iets schoons. Ik kan nooit
meer voor hem voelen wat ik gevoeld
heb".
Ik begreep natuurlijk best wat ze be
doelde. Gussie had zijn hart aan haar
voeten gesmeten; zij had het opge
raapt en bijna direct daarna had ze
gemerkt, dat hij tot aan zijn keelgat
vol zat. Dat moet een hele schok voor
haar geweest zijn. Meisjes vinden dat
niet leuk. Dat wondt hun trots. Toch
hielcl ik vol.
XWordt vervolgd).