PAGI „Kleutertandverzorging" is nodig vanaf het tweede levensjaar 5 Opmars van de PADDESTOEL ZATERDAG 27 JUNI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Huishoud raad vindt: „Cadeaustelsel werkt verspilling in de hand" De Nederlandse Huishoud Raad heeft een verzoek gekregen van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel, om in verband met een onderzoek naar het z.g. „cadeau-stelsel" haar stand punt van de consument is, te mogen punt van dec onsument is, te mogen vernemen, aan welk verzoek zij heeft voldaan. De Ned. Huishoud Raad nu stelt voorop dat het feit dat de huis vrouwen op grote schaal gebruik ma ken van het cadeaustelstel, nog niet betekent, dat dit ook nuttig voor de consument zou zijn. Immers, werd de huisvrouw voor de keuze gesteld wél cadeaustelsel of géén cadeau stelsel, maar dan een lagere prijs voor de produkten, dan zou baar oor deel waarschijnlijk niet ten gunste van het stelsel uitvallen. Wel acht men niet alle vormen van dit stelsel verwerpelijk. Prijsreduc-; ties, kassabons met geldwaarde, spaarobligaties e.d. vallen er nl.' ook onder en déze vormen, waarbij het sparen door de huisvrouw wordt ge stimuleerd en zij verder geheel vrij is in de besteding van het „Elegantste actrices ter wereld De Russische actrice Tatiana Samoüowa, de 22-jarige ster uit de bekroonde film „Ais de kraanvogels overvliegen", is door een jury van Italiaanse viodedeskundigen in Ventiniig- m l-ia uitgeroepen tot een van de vijf meest elegante actrices ter wereld". De andere vier waren Edwige Femllère Frankrijk), Sara Montiel (Spanje), Vivian Leigh (Enge- s land) en Ja/yne Mansfield (V-S.). iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiuiiiiiiiiiiiiüüi bedrag, kunnen zelfs heel nuttig zijn. Ook is de verleidingsfactor hier veel kleiner, daar de huisvrouw niet ver lokt wordt van één bepaald artikel meer te kopen, dan ze nodig heeft, zoals wel het geval is bij een cadeau, verbonden aan één merk of één ar tikel. Tegen de andere vormen van het cadeaustelsel, waarbij de aandacht van het hoofdprodukt afgeleid wordt, heeft de Ned. Huishoud Raad wel degelijk bezwaren. Het oordeel van de consument over de prijs wordt vertroebeld door nevenaanbiedingen, daar hij de prijs niet zuiver meer kan vergelijken. Ook als men geen ge bruik maakt van de aanbieding, moet men toch de prijs van het cadeau betalen, daar deze immers is gecal culeerd in de prijs van het hoofd- pi-odukt. In het algemeen echter ap pelleert het cadeaustelsel aan de heb zucht en wei'kt verspilling in de hand. Gemeenschappelijk overleg tus sen producenten, detaillisten en con sumenten alleen kan een bevredigen de oplossing geven en ook dan nog, meent de Ned. Huishoudraad, dat een verdergaande wettelijke regeling noodzakelijk is.. Het korte badjasje en de „strandkill" zijn een po pulaire dracht geworden, maar gezette vrouwen moeten zich er toch maar liever niet aan wagen Bovenstaande tekening bewijst nog eens, dat de korte jasjes en de kielen in de eerste plaats kle ding zijn voor slanke vrouwen met slanke be nen! Gestreepte badstof is ge bruikt voor het noncha lant aandoende jak dat geheel öülis staat afge beeld; zo'n jak dat men gemakkelijk aanschiet over het badpak wan neer de zon eens even achter de wolken schuil gaat. Het jakje van ge ruite stof (geheel rechts) is van de Franse badkle- dingspecialist Tiktiner. Onder dit jakje worden shorts en bustier van de zelfde stof gedragen. Tenslotte een derde en semble, bedoeld voor de sportieve wouw, die uit vissen gaat. Het is uit lamsbont gemankt, maar kan natuurlijk ook ge kopieerd worden uit een sterke, waterafstotende stof. Vereniging „Ivoren Kruis" onthult zorgwekkende feiten... Bij 6% van cïe kleuters komt reeds in het tweede levensjaar caries (tandbederf) voor. Dit is gebleken bij een onderzoek op het kleuterconsultatiebureau in Wassenaar, In vele gevallen heeft caries reeds bij kleuters van 4 jaar onherstelbare schade aangericht. De bestrijding van het tandbederf moet dus veel vroeger beginnen. Conclusie: ga met uw kind naar de tandarts zodra liet 18 maanden oud is! De opvatting-, dat het cr voor een kleuter niet zo erg op aan komt als het meJlcgebied aangestoken wordt, omdat het kind toch nog gaat „wisselen", is pertinent onjuist. Met name voor de melkkiezen gaat die theorie beslist niet op. De mellctanden beginnen al op het zesde jaar te wisselen, maar de tweede melldciezen - de achterste van de beide melkkiezen dus houdt het kind soms tot zijn twaalfde jaar. Bovendien moeten de acht meiklriezen (4 maal 2) de plaats openhouden voor de kleine, blijvende kiezen die bij de wisseling doorkomen. Ook moeten ze voorkomen, dat de eerste grote blijvende kiezen, die op &-jarige leeftijd doorbreken, zich naar voren verplaatsen waardoor een verkeerde taiidstand kan ontstaan. Het behond van de melkkiezen van uw kiïid is dus wel degelijk van het grootste belang! De voorlichting moet daarom hijvoor beeld al beginnen op de moedercur sussen van de kruis-verenigingen aan de toekomstige moeders. Vanzelfspre kend mag daarna echter geen hiaat ontstaan. De voorlichting aldus „Het Ivoren Kruis" dient dus her haald en aangevuld te worden op dë zuigelingenbureaus, waarbij onder andere dient te worden aangeraden met de baby vanaf 18 maanden de tandarts te bezoeken, bij voorkeur op de consultatiebureaus van de kruis verenigingen. En daarbij zal de moe ders voortdurend gewezen moeten worden op de gevolgen van tandbe derf, slechte gewoonten en afwijkin gen. 1-Iet onderzoek Sn Wassenaar ingesteld door de Ned. Vereniging voor Mond- en Tandhygiëne „Het Ivoren Kruis" heeft nog enkele zorgwekkende feiten aan het licht gebracht. In 1948, zo is gebleken, hadden 86 van de 252 kleuters van 4 jaar een gaaf gebit. Dat is dus 34 In 1957 was dit percentage reeds* gedaald tot 22 Voor kleu ters van 5 jaar daalde in die pe riode het percentage gave gebitten nog sterker: van 27 tot 15 pro cent. Deze gegevens betreffen uit sluitend de eerste en tweede melk kiezen. En wanneer eenmaal caries is ont staan, grijpt het bederf snel om zich heen. In verreweg het grootste ge deelte van de aangetaste gebitten van deze kinderen van 4 en 5 jaar waren op hot; moment van onderzoek at 3 ©f meer gaatjes ontstaan. Dat de strijd tegen jjefc tandbQdeyl niet alleen een kwestie is Vak gö8a tanden poetsen ïs langzamerhand wel beleend. Ook weet iedereen, dat het snoepen op alle momenten van de bijzonder slecht is voor het gebit. Toch klagen de tandartsen steen en been ook op het onlangs gebonden tandartsencongres in Amsterdam hebben we die klacht weer enkele malen gehoord dat hun strijd te gen het snoepen zo weinig resultaat heeft. Voorkomen is beter dan genezen. Dat geldt zeer beslist ook voor de strijd tegen het tandbederf. Daarom leggen de tandartsen steeds meer nadruk op de noodzaak van de preventie en dus van de voorlichting. De moeder dient overtuigd te zijn van de noodzaak de kleuter van jong3 af aan mondhygiëne bij te brengen, constateert het be stuur van „Het Ivoren Kruis". Ze be hoort baar kind niet alleen te wen nen aan het dagelijks gebruik van een washandje én een, Karn, maar ook eeiS fariöenborstéh (Van een medewerkster) In steeds meer Nederlandse ge zinnen komt min of meer geregeld dë paddestoel op tafel. Vooral het verbruilc van champignons neemt hand over hand toe. De champig nonteelt in ons land groeit snel. Limburg kreeg reeds een proef station voor de champignoncxil- tuur en dezer dagen werd in Overasselt vlak bij Grave) een laboratorium voor de kweek van champignonbroed geopend. Eet broed de schimmelwaaruit de champignon wordt geteeld wordt tot nu toe geheel uit het buitenland ingevoerd. Het is- de bedoelingdat het laboratorium in Overasselt een broed zal gaan leveren, dat aan de eisen van de Nederlandse champignonteelt is aangepast. Men hoopt daarmee het nationale produkt nog te kmnen verbeteren. Behalve champignons worden in de Nederlandse winkels nog twee andere soorten paddestoelen ver kocht: de ora/nje hanekammetjes of cantharellen en de boleten. Eet is slechts een bescheiden assorti ment uit de grote rijkdom aan eetbare paddestoelen, die ons land bezit. Een grondige kenner van- paddestoelen behoeft slechts een bos in te lopen om een maaltje te plukken. Wie niet deskundig is, kan beter aan de veilige kant blij ven en paddestoelen in de winkel kopen. Want de verschillen tus sen eetbare en oneetbare of zelfs vergiftige paddestoelen zijn dikivijls te klein om door een leek te worden opgefiierkt. Maar voor haar zijn er dus de drie soor ten uit de winkel: de boleten, de cantharellen en de champignons, Sik heeft zijn. eigen smaak en dus ook eigen eisen wat de be reiding betreft. Het voordeel van de paddestoelen is, dat ook zij die bang zijn om dik te wor den en liever toch geen honger lijden, er rustig van kunnen eten. De boleet is wat flauw van smaak en lean daarom met plezier flink met zout en peper ingewreven worden. Is de boleet zo'n echte grote, snijd er dan wat dikke ■plakken van, paneer die en doe ze in de lcoekepan om even te laten brmnbakken. Een schijfje tomaat of een paar druppels citroensap erop en het gerecht doet niet on der voor een kalfslapje. De cantharel is erg verdraag zaam, maar koken is beslist af te raden. In de lcoekepan voelt, deze paddestoel zich bijzonder goed thuis en kan dan in een bont ge zelschap van gesnipperde uitjes, paprika, schijfjes ontvelde tomaat e'.d. een bijzonder lekker hapje zijn. Wil 'men de cantharellen „puur" gébruiken dam kan een snippertje herry geen kwaad. Men moet er wel voor .zorg&n, dat de paddestoel zo droog mogelijk in de pan komt. Na zorgvuldig en deugdelijk wassen dus steeds goed laten uitlekken. Natuurlijk nooit knijpen, want dan wordt het een glibberige massa! Wil men van cantharellen een hoofdgerecht maken,, waar men bijvoorbeeld aardappelpuree en sla bij presenteert, dan ïs het heel lélcer om er wat gehakt door te verwerken. Op een ons padde stoelen is eén half ons gehakt genoeg. We kruiden het gehakt, maarwerken het, in plaats van tot balletjes te draaien, juist goed los. Als de boter in de pan goed heet is, het gehakt even braden, steeds met. een vork loswerken, na een paar minuten de cantha rellen erin en eventueel de andere reeds genoemde ingrediënten. Een ieder kan daarbij al naar gelang zijn smaak en fantasie te werk gaan. Langer dan een kwartiertje is er voor zo'n smakelijk potje niet nodig. champignon is kieskeurig ■'en laat zijn geurige kruidige smaak niet graag overvleu gelen door andere smaakjes. Daarom moeten we ze steeds al leen of gecombineerd met neu trale gerechten geven, zoals rijst, fijne vis, kalfsvlees of omelet. Willen we een soep maken, dan kunnen we kiezen tussen de ge bonden champignonsoep, die toch altijd wat extra, tijd en zeker han digheid vraagt 'en een héldere soep. De laatste is wel het een voudigste iaat er is om te maken en- het resultaat is verrassend. We trékken van een schenkel een sterke bouillonDe schenkel met kond water en zout opzetten en eensnufje peper en eenvleugje nootmuskaat direct toevoegen, 'is de bouillon klaar dan de schoon gemaaktegesneden champignons erin en tien minuten mee laten koken.. Even voor het opdienen nog wat fijngeknipte peterselie toevoegen en klaar bent U. De champignon is de enige pad destoel, die zich laat koken, sto ven en bakken en levert daarom een heerlijke variatie op het menu van hen, die dieet moeten houden Dl ~Z)an ozeuw Q tot ozouw Ukunt het geloven of niet, maar dat merkwaardige pocket-boekje „The hidden persuaders", is wel zo'n boeiend stukje lectuur, dat ik er bijna deze kolom voor vergeten had. Ik had U immers beloofd er een paar frappante passages uit aan te halen, curieus gestie in onze tijd tot stand weet te brengen. Naar ik meen te mogen veronderstel len zoudt U daarbij wel niet zozeer belangstellen in de vraag, waarom een man niet zou oplicfbden met zich te scheren, zelfs als hij dat kon noch waarom de auto's maar steeds langer worden. Maar wel waarom vrouwen iets kopen of niet kopen, waarom zij een bepaalde verpakking prefereren, of een instinctieve afkeer hebben van een of ander onschuldig artikel. Ik ging dus allereerst met het potlood op jacht naar passages die over de vrouw, haar manier van kopen, haar voorkeur en afkeer, haar verborgen impulsen en angsten han delden - op die manier immers zouden wij. op grond van de zorgvuldige ana lyse van de. „diepte-jongens" dei- Amerikaanse advertentie-wereld, ons geestelijk portret ten voeten uit ge tekend krijgen, reëler en betrouw baarder nog dan in gedegen puur- wetenschappelijke studies. Want die laatste, hoe interessant ook en theoretisch verant woord, steunen meestal op fei tenmateriaal dat door middel van en quêtes is verzameld. En U weet zo goed als ik dat elke vrouw en elke man trouwens ook) bij een mondeling of schriftelijk gestelde vraag altijd een lichtelijk gekleurd antwoord geeft. Wie zal onbekommerd op een min of meer officieel vragenformulier een opwelling, een gedachten-associatie invullen en daarmee een belletje moerasgas uit ons onderbewustzijn toestaan aan de zichtbare oppervlakte uiteen te spatten? Wij passen wel op„ wij kijken wel duchtig uit. En zo krij gen al die theoretische beschouwingen over het wezen van de vrouw iets opgepoetst keurigs, iets van het doos je waarin altijd weer een ander doos je moet zitten, als wij het slotje maar open konden krijgen. £enzaant(ieiï pez tniljóen ^PeryiScL tapijt moei „tyerysch Wijven Nog steeds is een echt Perzisch ta pijt een kostbaar en veel begeerd be zit. Welk een vlucht de moderne wo ninginrichting met zijn strakke lij nen, effen kleuren, veel zon en licht, ook heeft genomen: met zijn rijke1 gloed, warme kleuren en lange le vensduur is en blijft een „Pers" zeer gewild. De tapijtkunst in Perzië heeft een geschiedenis van eeuwen. Oorlogen zelfs zijn er om gevoerd. Dat was in de tijd van Sjah Abbas de Grote, die heerste over Perzië toen de tapijt kunst een topbloei beleefde. Hij voerde oorlog tegen de Armeense wevers om hen door wapengeweld te dwingen naar Isfahan in Perzië te verhuizen. En dat alleen omdat deze wevers in hun ambacht een graad van kunstzinnigheid en vakman schap hadden bereikt, die de Sjah aan zijn eigen wevers wenste te doen onderwijzen. Een feit is, dat inder daad de door Perzië overwonnen am- bachtsartisten van Armenië naar Is fahan verhuisden, waar velen hun ner afstammelingen ook thans nog leven van de weefgetouwen. Het Oosten van de tapijbwevers beslist niet té .vergelijken met één modern Westers industrieland. De ambachtslui daar, of ze nu wonen in Armenië, Azerbeidsjan, Perzië of omgeving, kennen het woord „kost prijsberekening" beslist niet. Vroe ger werd er zelfs vrij vaak door- verscheidene generaties achtereen aan één en hetzelfde tapijt gewerkt. Tegenwoordig is het trouwens nog heel normaal als één familie véle maanden lang aan één tapijt .bezig blijft. Men houdt van het oude ver trouwde. Met dezelfde wolsoorten van altijd, aan hetzelfde- getouw, in dezelfde kleuren, volgens de zelfde dessins. Want zovele eeu wen lang is men met zijn tapij ten vertrouwd geraakt: men eet, men drinkt, men slaapt, ja, men woont er bij wijze van spreken op zijn tapijtjes. De traditionele Oosterling die geld te beleggen heeft, doet dat menigmaal niet in huizen of aandelen, maar veel lie ver in waardevolle tapijten; Maar het Westen zit niet stil, het westen met zijn machines, met zijn andere grondstoffen die de wol kon den vervangen, met zijn andere des sins. In, Perzië bijvoorbeeld reizen tegenwoordig veel westerse verte genwoordigers rond, voornamelijk Amerikanen. Zij leveren aan de „thuiswerkers" voorraden wol en dessin-ontwerpen, die vaak zijn aan gepast aan de buitenlandse smaak. En met die wol en die dessins gaan de bekwame Perzische ambachtslie den aan de slag. Vaak met het ge hele gezin. Als regel komt dan iede re week de buitenlandse vertegen woordiger om te tellen, hoeveel kno pen er zijn gelegd, aan de hand waarvan hij dan het weekloon vast stelt... Om echter te voorkomen dat de al oude voorvaderlijke kunst te veel on der vreemde invloed zou komen, heeft de tegenwoordige Sjah enkele strenge maatregelen getroffen. Es- tra hoge belasting bijv. op tapijten, waarvan de wol niet met de oude kleurstoffen, doch met analinepro- dukten werd geverfd. Het Perzische tapijt moet echt blijven en niet een Westers produkt worden, dat in Per zië gemaakt wordt. Het sprookje moet blijven bestaan en dat is iets waar vrij „nuchtere" Westerlingen het !n ons hart toch volkomen mee eens kunnen zijn. Want wij verstoppen, in wakende en normale toestand, wel angstvallig het - "sleuteltje dat het deksel van ons in- nerlijk kan doen openspringen. En... dat is, laten wij het ronduit erkennen, maar goed ook. Deze zelfdiscipline van zich niet bloot geven, van ons een ietsje beter voor te doen dan we zijn, heeft een gunstige morele kant, is een stukje begrijpelijk zelfrespect'' en idealisme, al mag het tegelijk een stukje zelfbedrog zijn. Ieder wil nu eenmaal -graag een beetje geflatteerd op de foto ook bij een geestelijk por tret. De hele advertentie-branche, een bedrijf waarmee miljoenen ge moeid zijn, begreep al heel gauw dat het succes van een bepaalde cam pagne niet gebaseerd kan zijn op een zo groot mogelijk antwoorden-mate- riaal: want „klanten handelen nooit rationeel". En dus baseerden zij hun werkwijze op de gedragingen vaft die zelfde klanten en daalden daarbij met de hulp van zeer wetenschappe lijke psychologen, zo diep mogelijk af in het geheimzinnig halfduister van het onderbewustzijn. Kortweg ge zegd: de oude heer Freud en zijn vol gelingen bleken onbetaalbare „sale- promotors". Speciaal het beeld van de vrouw-als-klant leverde zo een hoogst merkwaardig en verbazingwekkend portret, hemelsbreed velschillend van net redelijk, bedachtzaam, zorgzaam wezen dat zij volgens eigen idee da gelijks tracht te belichamen. Alleen daarom al is het boekje zo'n aanbevelenswaardige lectuur. Niet omdat wij ons met stel en sprong met dit Amerikaanse vrouwenbeeld be hoeven te vereenzelvigen of moe deloos het hoofd op tafel to leggen omdat het ons blijkbaar nooit geluk ken zal volwassen en verstandig te worden maar wel als een zachte waarschuwing, dat wij er goed aan zullen doen ons eigen gedrag voortdu- dend in het oog te houden, en bijzon der wantrouwend te staan tegenover onze eigen motieven, speciaal als koopster. Zelfkennis is een moeilijk te verwer ven wijsheid, en op één punt alvast kunt U deze advertentie-deskundigen onvoorwaardelijk vertrouwen: de praktijk dekt de theorie volkomen. Wat zij ontdekt hebben wordt onom stotelijk bevestigd dooi' het klinkend- ste argument ter wereld: het succes. De fabuleus gestegen omzetten ten gevolge van net handig manipuleren met de opgegraven impulsen van de koopster waarborgen de juistheid van hun ontdekkingen. Hoe deze methode van klanten win nen niet alleen hoogst amusant maar onverbloemd wreed kari zijn bewijst het kleine voorbeeld van de felicitatiekaarten: een artikel dat in de Angelsaksische landen bij mil joenen wordt omgezet. Een gfote fir ma in die branche vroeg zich af, waarom de mensen eigenlijk felicita tiekaarten kochten; het motief zou een stimulans kunnen zijn voor een grotere omzet. U raadt in geen tienen welke kaart bij onderzoek de meeste aftrek bleek te hebben: de afbeelding van een kale, alleenstaande boom op een door de wind geteisterde of met sneeuw bedekte heuveltop. Een on begrijpelijke voorkeur, gezien de triestheid van het plaatje totdat men het motief ontdekte. De meeste felicitatiekaarten werden gekocht door eenzame vrouwen: weduwen, on getrouwde» en gescheiden echtgeno ten. Eenzaamheid is de ondraaglijk- ste van alle menselijke gevoelens, en die arme alleenstaande boom bleek er het sprekend symbool van. Onno dig erbij te vertellen dat de tekenaars werden aangespoord tot liet produce ren van zoveel mogelijk eenzame bo men... SASKIAJ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 13