Snelle opbouw in nieuwe staat Winnaar van race naar Grote Meren terug in Rotterdam frvw» ^SL, CaL\ DONDERDAG 28 MEI 1959 PROVINCIALE ZEEXJWSE COURANT Nieuwe ziekenhuizen en honderder scholen werden gebouwd, sociale verzekeringen ingevoerd. Bijzon dere zorg werd besteed aan de min derheden, aan de Arabieren en de Druzen, die geprofiteerd hebben van do opbloei van het land, vooral toen het irrigatiesysteem werd ingevoerd op de landerijen der kleine Arabische boeren. Nog blijft het land open voor alle Jo den in de wereld en dat betekent nieu we moeilijkheden om de „nieuwelin gen" onder dak te brengen, te voeden, te scholen en aan het werk te krij gen. De problemen worden nog geac centueerd door het feit dat de Oost- europese landen aan de wegtrekken de Joden geen vergunning geven om hun bezittingen mede te nemen, laat staan geld over te maken. De mogelijkheid bestaat dat ook Rus land binnen afzienbare tijd de Jood se bevolking zal toestaan naar Israël te emigreren. De wijsgerige leider van Israël, minister-president David Ben Goerion, die zich nu en dan uit het politieke leven terugtrekt om als een eenvoudige schaapherder in een kiboets te leven en te filosoferen, ver wacht een open stellen van de Rus sische grens, waarachter meer dan drie miljoen Joden leven. De spanningen in het land zijn ont staan door het bijna onoplosbare probleem om van honderdduizenden Joden, zo verschillende van aanleg en milieu, van ontwikkeling en po litieke rijpheid, die meer dan 70 verschillende talen spreken, een eenheid te maken. Het was 'n pro bleem, waarmede men in de afge lopen elf jaar heeft geworsteld en dat voorlopig niet verdwijnt. De Duitse Joden met hun gevoel voor ordening, merendeels afkomstig uit de vrije beroepen, moesten zich om schakelen op landbouw en veeteelt. Hun komst naar Israël, vóór de Hit- Ier-periode was een harde noodzaak. De Polen met hun mystieke aanleg, vormden in de steden van Israël een nieuw ghetto. Zij hokten bij elkaar en nu nog kan men in de wijk Reehor Mea Sjreariem van Jeruzalem deze vrome Joden met hun lange haarlok ken, de platte zwarte hoed en de lan ge jassen tegenkomen. Zacht zingen zij hun gebeden en zeg gen de teksten op uit het Oude Testa ment. De Nederlanders, die naar Is raël kwamen, zijn economisch voor meer dan tachtig procent geslaagd; zij kwamen minder uit noodzaak dan uit idealisme naar het Land van Be lofte. De Joden uit Irak vormen uit historisch oogpunt een merkwaardige groep. Zij zijn eeuwen geleden uit Is raël verdreven; geboeid werden zij door de woestijn weggevoerd, de Ba bylonische ballingschap tegemoet. Als een herinnering uit een der sprookjes van Alibaba zijn ze onder het motto „Sesam open U" per vliegtuig uit Bagdad naar Lod, de vlieghaven van Tel Aviv overgebracht. De Joden uit Tripoli, die in holen woonden en van wie velen nog nim mer de moderne wonderen van de techniek hadden gezien, keerden te rug, de kooplieden uit Jemen, de zil versmeden uit Marokko, de marskra- Straatbeeld in Jeruzalem. mers uit Saloniki. Joden uit Amerika, Engeland, België, Frankrijk, Oosten rijk, van enkele landen achter het ijzeren gordijn, van India en de Phi- lippijnen, van Sjanghai en Indonesië, van alle delen van de wereld kwamen per schip naar Haifa, de prachtig op heuvels gelegen stad aan de Middel landse Zee, die in de Turkse tijd op instignatie van keizer Wilhelm werd gesticht en zo sterk dot denken aan San Francisco en Napels. Armen en rijken werden toegelaten, zieken, zwakken, displaced persons, overlevenden van Duitse concentra tiekampen, ouden ran dagen, analfa beten en Joden met een zeer hoge in telligentiequotiënt, jonge sterke men sen ook, die zich gemakkelijker aan pasten dan de velen, die in eigen so ciale structuur waren vastgelopen, stabiele families en onevenwichtige groepen, Joden die gewend waren van de hand in de tand te leven en ook zij, die een rustige administratieve of culturele taak hadden gehad. Immi granten, die uiteenlopende richtingen van godsdienstig leven vertegenwoor digen en vaak weerstand betoonden voor veranderingen in hun levens wijze. Om over de grote verschillen in arbeidsproduktivitelt nog maar te zwijgen. Hoe is het mogelijk geweest om in elf jaar tijd een eenheid te smeden van zovele tegendelen? Hoe is men erin-gesleagd een sterke staat op te bouwen, waar de opvattingen op po litiek, sociaal en godsdienstig gebied zo uiteen liepen? Er was één gemeenschappelijke taak; het land op te bouwen. Daarom was het nodig om van alle krachten en middelen een nuttig gebruik te ma ken. En diep sluimerde de eenheid van het Joodse volk op historische en re ligieuze gronden. Sommigen zeggen: in Israël geschie den wonderen. Uit woestijngebied werd vruchtbaar land geschapen, fa brieken zijn gesticht, universiteiten rezen, dank zij de steun van rijke Amerikanen, in enkele jaren uit de grond. De verplichte voertaal, het moderne Hebreeuws (Iwriet) heeft veel bijgedragen tot de eenheid. Kran ten en boeken verschenen in het He breeuws, de radio stimuleerde dit streven sterk en de televisie, die bin nenkort ook in Israël zal komen, kan eveneens een positieve bijdrage leve ren. De jongeren leren op de scholen het Hebreeuws en vaak moeten nieu we groepen immigranten eerst een cursus in die taal volgen alvorens zij in het pfoduktieproces worden opge nomen. Leger, jnarine en luchtmacht bevorderen, mede door een bepaalde opvoedkundige inslag, sterk de een heid. Dc medische verzorging voor iedereen doet wonderen. De huizen zijn aardig en gezellig ingericht, maar zeer praktisch, in ruwe tegenstelling tot de oude vuile Arabische nederzet tingen of de tentenkampen, van zwar te geitenvellen, der Bedoeïnen. Reeds groeit er een nieuwe jeugd op, de in Israël geboren Joden, die de ghetto's en de vervolgingen niet hebben meegemaakt, die geen her innering hebben aan kampen, aan armoede en ellénde. Trots reizen deze jongeren, in schoolverband, met sportclub of jeugdorganisatie het land, hün land door. Zij zien er gezond uit, lachen en kijken vrolijk het leven in. Jongemannen smeken hun ouders in de luchtmacht te mogen gaan, straal jagerpiloot te worden. De jonge meis jes proberen 'n eigen leven op te bou wen, los van al datgene, wat vorige generaties bond. In de theaterclub in Tel Aviv, een ondergronds lokaal, zit de nieuwe jeugd van Israël bij elkaar, zingt nationale liederen en luistert naar de politieke en menselijke sati res van de caberetiers, die niemand sparen. De zelfpot, kenmerk van kracht, viert er hoogtij. En in Jeruzalem wordt met steun van de wetenschap, een plan opge steld om het woestijngebied van de Negeb, dat bijna de helft van het land beslaat, bewoonbaar te maken voor nieuwe immigranten. Pogingen daar nieuwe industrieën te stichten hebben de voorrang. Zo blijft dit dynamische land boeien door nieuwe mogelijkheden, waarbij men er ondanks de sterk uiteenlopen de opvattingen altijd weer in slaagt en zelfs in een verbluffend tempo nieuwe projecten te verwerkelijken. Moderne wijk in Tel Aviv. I Nog geen arrestaties voor lynchen van neger De federale autoriteiten hebben zich uit het onderzoek inzake het lynchen van de neger Mack Charier Parker teruggetrokken, omdat zij geen basis vonden voor federale prosecutie, en hebben de zaak ter afdoening overge dragen aan de staat Mississippi. De gouverneur van Mississippi, J. P. Coleman heeft laten doorschemeren dat het minstens nog een half jaar zal duren voor dat getracht zal wor den de mannen in staat van beschul diging te stellen die door het F.B.I. zijn aangewezen als de „voornaamste verdachten". Coleman zeide dat hij de bevindingen van het F.B.I. in novem ber zal voorleggen aan de „Grand Jury" van het district Pearl River. Het F.B.I. werd uit de zaak terugge trokken, toen deskundigen van het ministerie van justitie die deze zaak bestudeerden, geen basis voor federa le prosecutie vonden. Het ziet er niet naar uit dat op korte termijn arresta ties zullen plaats hebben. Inmiddels heeft de National Broadcasting Com pany gezegd vernomen te hebben dat het F.B.I. de mannen die Parker i vorige maand uit de gevangenis van I Poplarville hebben gehaald, geïden- Itificeerd heeft. Hun namen zijn aan de autoriteiten van Mississippi mee- Teun Aaldijk in Canada heet hij Stevc, omdat men er zijn naam niet kon uitspreken is de 47-jarige ka pitein van het ni.s. „Prins Willem George Frederik" van de Fjell-Oran- jelijnen. Deze Rotterdammer, win naar van de rare van zeeschepen naar de Grote Meren en de eerste die de nieuwe St. Laurenszeeweg „nain" heeft in de nacht van dinsdag op woensdag om één uur zijn schip langs de kade in de IJsclhaven te Rotterdam gemeerd en kon met vol doening gewagen van „een stunt" die hem gelukt was. „Wij hebben, zo zei hij met gerechts vaardigde trots, de Nederlandse vlag hoog kunnen houden en ofschoon ik gezegd had, dat wij er voor gingen knokken, was ik werkelijk overtuigd, dat wij toch l geen kans hudden. lOns schip ging wel als eerste de ka- I palen binnen, maar wat moesten wij met een snelheid van 10 knopen be ginnen tegen de „Manchester Faith", die op zijn maidentrip 17 mijl liep? Bovendien hadden wij nog een be schadigde schroef, die we hadden op gelopen toen wij drie dagen door i drijfijs van een meter dikte moesten boren. Maar de „Manchester Faith" 1 ging in Lake St. Lewis voor anker liggen, van half acht 's avonds tot de dag aanbrak. Ik begrijp, nog. niet dat men dit gedaan heeft, temeer omdat ik per telefoon had bekendge maakt, dat ik loods of geen loods verder zou stomen. Hij heeft dit gesprek kunnen horen. Kapitein Aalders achtte het risico van doorvaren zelfs minder groot zonder loods dan met een loods. Deze mensen voeren immers eveneens voor de eerste maal deze route, ter wijl de Nederlandse gezagvoerder 't voordeel had zijn eigen schip te ken nen en hij kon rekenen op de uitste kende teamgeest van de bemanning. Hij vaart bovendien al 20 jaar op de grote meren, waarvan tien jaar als kapitein. Niettemin kwam er, toen hij te ken nen had gegeven niet voor anker te willen gaan, toch een loods aan boord, maar de feestelijkheden van de ope ning van de zeeweg hadden hem par ten gespeeld en dus moest het in fei te toch zonder hem geklaard worden. Kapitein Aalders was sportief genoeg om te erkennen, dat het sneu was voor de „Manchester Faith" geen winnaar te zijn geworden. Men had er niet alleen alles op gezet, maar ook vast op de overwinning gere kend. Evenzo de Canadese autoritei ten. Dit bleek wel uit het feit, dat kapitein Aalders o.a. een schilderijtje aangeboden kreeg met een koperen plaatje, waarop bij voorbaat al de naam van de „Manchester Faith" was gegraveerd. Hij heeft het in To ronto achtergelaten. Op de terugreis had men de fout gecorrigeerd. De Canadese maatregelen tegen de wjlde-vaartboten, noemde kapitein Aalders gerechtvaardigd, ook al zijn de havens dan nog niet berekend op groot verkeer. Vele libertyschepen, behorend tot de z.g. mottenballen- vloót, had men halsoverkop voor graanladingen ingezet, vermoedelijk met de gedachte aan een goldrush in het achterhoofd. Maar dit is tegen gevallen. Men had gedacht tot 26 voet diepte te kunnen laden, maar de vaargeul van de kanalen ls daar nog niet op berekend dat zal metter tijd verbeterd worden en zodoende De eindindruk van kapitein Aalders was, dat de St. Laurenszeeweg een grote verbetering is te noemen, al zijn er nog kinderziekten te overwinnen. Hier en daar zijn er z.g. bottlenecks, maar de schepen van de Fjell-Oran- jelijnen zullen er geen hinder van on dervinden. Anders is het echter ge steld met de schepen van de wilde vaart, die zonder kennis van de situ atie, de omstandigheden en de door Canada gestelde voorwaarden de reis maar gewaagd hebben. De „Priiü» Willem George Frederik" is te Bolnes in het dok geweest. Men wil wel eens zien welke schade de ijsgang aan de zijwanden heeft ge maakt. En ook moet de schroef weer in orde zijn, al was het natuurlijk niet zo en dat is wel gebleken dat men niet verder kon varen. Men rekent voor het dokken slechts een enkele dag, want morgen vertrekt men weer naar Antwerpen, Bremen, Hamburg, om dan in Rotterdam te rug te keren. Ten slotte verwacht men ook dat de schade niet zo aan- I zienlijk is, dat het definitieve herstel niet tot de winter kan wachten, als de vaart naar de grote meren toch stil moet liggen. was het slechts mogelijk lading in te nemen tot 21.6 voet. Dit scheelt bij 10.000 tonners als deze liberty's al gauw een 3000 ton lading. De vracht prijs, die goed was, kon het verlies niet egaliseren. Het Nederlandse succes bleek la ter nog groter, toen een andere Nederlander, de „Prins Willem III", tweede werd en zij boven dien gedrieën de „Friso" deed ook dapper mee alle havens als eerste binnenliepen. Hiervan nam de „Prins Willem George Frederik" zelf de havens Toron- Advertentie Voor moderne, chique dames-en herenhorloges in talrijke asymmetrische modellen, (Advertentie) Spanningen tussen Israël en de Arabische wereld (Van een medewerker) In mei van elk jaar wordt op één der boulevards van Tel Aviv een grote mi litaire parade gehouden, symboliserend de kracht van de nieuwe staat Israël. Dit jaar werd de elfde ver jaardag gevierd van de stichting van liet moderne land van belofte, dat nog steeds in het dynamisch opbouwstadium verkeert. In 1948 woonden er bij de onafhankelijkheidsverkla ring 650.000 mensen in Is raël, van wie er 550.000 het land waren binnengekomen tussen 1880 en 1948. Thans wonen er twee miljoen Is raëliërs in de steden en op het land en nog is er plaats voor vele honderdduizen den immigranten. In die elf jaar zijn er 275.000 huizen gebouwd, werden bijna 500 nieuwe dorpen gesticht, breidde het in cultuur gebrachte land zich uit van 400.000 acres tot een miljoen, is de agrarische produktie ge stegen tot een zodanige hoogte dat men gerust kan zeggen dat het land zich zelf kan voeden, is de ex port tot het eenvoudige toegenomen, werden 1500 nieuwe produkten gefabri ceerd, brengen de citrus- cultuur en het vreemdelin genverkeer miljoenen aan buitenlandse valuta het land binnen, werden 1200 km's nieuwe moderne we gen aangelegd, waarvan er enkele dwars door de woes tijn lopen, heeft het spoor weg- en luchtnet zich sterk uitgebreid en in de handels vloot toegenomen tot 250.000 ton.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 5