PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Mr Burger: Kabinet kan rekenen op zakelijke oppositie P. v. d. A. de BILT Buitenlandse pers bezocht Deltawerken .NIET VAN DE ENE CRISIS IN DE ANDERE EISENHOWER OVERLEGT MET MINISTERS GROTE VIER LUCHTVAARTCOMBINATIE ZAL „AIRUNI0N" HETEN 202 jaargang - no. 123 Dasblad, uitgave van de firma Provinciale Zeeuwse Courant. Directie: P. v. d. Velde en F. B. den Boer. Adjunct: W. de Pagter. HoofdredacteurW. Leertouwer. Adjunct-hoofdred.: G. A. de Kok. ABONNEMENTSPRIJS 56 cent per week f 7.00 p. kw.; Ir. p. p. 7.25 per kw. Losse nummers 15 cent. WAARIN OPGENOMEN DE MIDDELBURGSE, VLISSINGSE, GOESSE, BRESKENSE COURANT EN VRIJE STEMMEN Donderdag 28 mei 1959 ADVERTENTIEPRIJS 25 cent per mm. Minim, p. advertentie 4.—. Ing. mededelingen driemaal tarief. Kleine advertenties (max. 8 regels) 23 cent p. regel met een minimum van 1.—. „Brieven of adres bureau v. d. blad" 25 cent meer. Giro no. 259300 P.Z.C.. Middelburg. Bureaus: Vllsslngen Walstr. 58-60, tel. 2355 4 lijnen (b.g.g. 8508 of 3546); Middelburg, Markt 51, tel. 3841; Goes, L. Vorststr. 63, tel. 24T5 (b.g.g. adv. 2234); Oostburg, G. F. de Pauwstr. 9, tel. 20; Temeuzen. Brouwerijstraat 2; Zierlkzee, red. tel. 2415. adm. tel. 2091. Debatten over regeringsverklaring (Vap onze parlementaire redacteur) De Partij van de Arbeid zal in de komende tijd zoveel mogelijk proberen de gang van zaken in 's lands bestuur te beïnvloeden, zo heeft de nieuwe oppositieleider, mr. Burger woensdagmiddag in de Tweede Kamer gezegd tijdens de beraadslagingen over de regeringsverklaring. De oppositie van de P.v.d.A., zo voegde hij er aan toe, zal een zakelijk karakter dragen en gevoerd worden zonder enig verlangen om van de ene uitzichtloze crisis in de andere te geraken. Er is voorshands toch geen mogelijkheid, al dus constateerde hij, tot vorming van een kabinet, waarin de socialisten meer vertrouwen kunnen stellen. Bij de beïnvloeding van het regeringsbeleid zal de nieuwe oppositie vooral zeer nauwlettend toezien op wat met de lonen en huren gaat gebeuren, aluds spr. De P.v.d.A. Is namelijk van mening, dat allereerst de bestedings beperking voor de loontrekkenden ongedaan gemaakt moet worden. Mr. Burger voelde hier zich sterk, omdat, naar hij zeide, ook de drie grote vakcentrales het hierover eens zijn. Het verwonderde hem, dat de rege ring dit negeert en dat zij integendeel het verschil in opvatting over de vrijere loonvorming tussen de vakcentrales aangrijpt om haar aspiraties op sociaal-economisch terrein door te drijven. in de wonden strooien, die wel eens plachten te ontstaan in de brede ba sis, dat het niet moeilijk zal zijn de norm van loyaliteit van prof. Oud te evenaren, aldus verklaarde mr. Burger onder vrolijkheid van de af gevaardigden. Na de aandacht gevestigd te hebben op enkele tegenstellingen tussen de regeringspartijen op het gebied van de crematiewet, de voetbaltoto en de zogenaamde mammoetwet gaf mr. Burger een karakteristiek van enkele ministers in het nieuwe kabinet, die de Kamerleden wel ver maakte, doch aan de betrokkenen slechts een zuurzoet lachje ontlokte. De minister-president prof. De Quay Is reeds van liberale zijde uitgekreten als een politieke mislukking, zo be toogde de socialistische oppositielei der. Het speet hem, dat pröf. De Meer welvaart voor economisch zwakken gewenst Niemand kan de gevolgen van do vrijere loonvorming nagaan, maar dit stond voor mr. Burger wel vast, dat de laagstbezoldigden, de minst- draagkraclitigen, tassen de wal en het schip dreigen te geraken. Welke loonvorming we ook zullen krijgen, voor mr. Burger was het evident, dat een deel van de welvaart in de eerste plaats dient toe te komen aan de minst-draagkrnchtigen ca aan hen, die van een sociale rente moeten le ven. Bovendien was hij benieuwd, hoe de nieuwe minister van binnenlandse zaken, mr. Toxopeiis, de ambtenaren tevreden denkt te stellen. Positief wenste hij te weten, hoe de regering de verkregen ruimte in de welvaart denkt te verdelen. Wat de opheffing van de bestedingsbeper king betreft, zijn de ondernemers naar zijn oordeel al aan hun trek ge komen. Onbekend is wat voor de min der draagkrachtigen zal gebeuren. Hieruit bleek voor mr. Burger, hoe brutaal in december de greep van de reactie naar de macht geweest is. Deze uitspraak verwekte niet weinig hilariteit. Op een aantal punten verlangde de socialistische fractieleider nadere verduidelijking. Zo wilde hij weten, wat zal geschieden ten aanzien van de betalingsbalans en de uitvoering van de Deltawerken. Wat zal de regering doen, als liet particuliere initiatief in de woningbouw, waar op zij haar hoop gevestigd heeft, in gebreke blijft Bedoelt de regering met haar voornemen tot geleidelij ke liberalisatie van de woninghu- ren, dat de aangekondigde huur verhoging door een nieuwe gevolgd zal worden zonder compensatie Waarom heeft de regering met geen enkel woord gesproken over de verlaging van de bouwkosten? Ministers onder de loep genomen De P.v.d.A. zal de verrichtingen van het kabinet met Argus-ogen volgen, maar zij zal een loyale oppositie voe ren, zich daarbij spiegelend aan do oppositie van de V.V.D. tegenover de vorige kabinetten. Prof. Oud heeft zo vaak verzekerd, dat hij een loyale op positie voerde en hij is er toch altijd zo als de kippen bij geweest om zout Kroesjtsjew brengt een 12-daags be zoek aan de satellietstaat Albanië. Men ziet hem hier met, de Albanese leiders. Quay deel uitmaakt van dit kabinet, omdat het daardoor moeilijker wordt de kloof naar de brede basis te over bruggen. Minister v. d. Bergh tot voorwerp van zijn kritiek makend vestigde hij de aandacht op het twijfelachtige com pliment van „De Telegraaf" aan diens adres: ijdel dóch onkreukbaar. Met verwijzing naar wat eens van General Motors gezegd is, beweerde mr. Burger van. de heer v. d. Bergh, dat deze blijkbaar uitgaat van de ge dachte: wat goed is voor Unilever, „is good fot the nation". Intussen hoopte hij dat deze minister van de fensie zijn departement efficiënt zal leiden en de positie van de humanis ten in het defensie-apparaat zal ver beteren. Waardering sprak mr. Burger uit voor de afgetreden staatssecretaris van marine de heer Moorman. Van minister Marijnen verwachtte hij nu eindelijk het juiste landbouw beleid na alle kritiek, die de P.v.dA.- ministers van landbouw van de r.-k.- fractie te verduren hebben gehad. Geen verstand van sociale zaken? Van de nieuwe minister van sociale zaken, mr. dr. Van Rooy, schrijft de pers, aldus •mr. Burger, dat hij geen verstand van sociale zaken heeft. Hij verheugde zich er in elk geval over, dat minister Van Rooy zijn depar tement niet. heeft laten balveren ten bate van het ministerie van maat schappelijk werk en wel omdat, zo er één departement is, waar de ver zuiling hoogtij viert, het het departe ment van maatschappelijk werk is. Mr. Burger wilde weten, wat de re gering besloten heeft over de over brenging van de werklozenzorg naar maatschappelijk werk. Hij herinnerde eraan, dat prof. Oud (Zie slot pag3 koL 2) GROMYKO NAAR HET WITTE HUIS Adenauer: Genève kan „tot iets" leiden President Eisenhower van de Verenigde Staten zal vandaag met de ministers van de Grote Vier over Berlijn en Duitsland beraadslagen, zo is gisteren in het Witte Huis medegedeeld. Deze vergadering, waaraan dus ook de Russische minister Gro- myko deelneemt, zal worden ge houden vóór een gezamenlijk diner. Aan dit diner zuilen alle ministers van buitenlandse zaken aanzitten, die voor de begrafenis van de Amerikaanse minister van buiten landse zaken, John Foster Dulles, naar Washington waren overge komen. Ook bondskanselier Ade nauer van West-Duitsland en pre mier Menzies van Australië zouden erbij aanwezig zijn. Na een bezoek aan president Eisen hower verklaarde Adenauer er giste ren, te geloven dat de Geneefse confe rentie „tot iets" zal leiden. Het gesprek had een uur geduurd. De Duitse bondskanselier zei tegenover verslaggevers niet over de Geneefse conferentie te hebben gesproken, maar persoonlijk wel enig resultaat van Genève te verwachten. Eisenho wer en hij waren het over het bespro kene de algemene toestand in de wereld eens geworden. Een overzicht, van de Tweede Kamer waar woensdag de beraadslagingen werden gehouden over de regerings verklaring. De heer Burger (p.v.d.a.) aan het woord. Engeland naar overleg over kleine vrijhandelszone De Engelse regering heeft woensdag bekendgemaakt dat zij een Zweedse uitnodiging had aanvaard tot deelne ming aan besprekingen over de op richting van een vrijhandelszone van zeven landen, waarvan liet doel is uitbreiding van de handel en oprui ming van handelsbelemmeringen. Tot deze besprekingen, die maandag a.s. te Stockholm zullen beginnen, zijn ook uitgenodigd Noorwegen, Dene marken, Oostenrijk, Zwitserland en Portügal. De besprekingen zullen door hoge ambtenaren worden gevoerd maar er zullen geen ministers aan deelnemen. De betrokken regeringen zullen geen andere verplichting hebben dan het onderzoeken van de mogelijkheden tot verwezenlijking van het plan. Gezaghebbende kringen te Londen waren van mening, dat de voorgestel de nieuwe „handelsclub" een middel zal kunnen zijn om uiteindelijk de onderhandelingen over een grote Eu- ropese vrijhandelszone te vergemak kelijken. Hieraan werd toegevoegd, dat er niet te sterk de nadruk op ge legd zou kunnen worden, dat in het plan geenszins een vergeldingsmaat regel tegenover de gemeenschappelij. ke markt der zes landen gezien mag worden. Commodore Bouman gezagvoerder „Rotterdam" Tot gezagvoerder van het nieuwe vlaggeschip „Rotterdam" van de Holland Amerika Lijn is benoemd commodore C. Bouman, die tot nu toe op de „Nieuw Amsterdam" het com mando voerde. Hij zal op de „Nieuw Amsterdam" worden opgevolgd door kapitein D. van Dalen, tot voor kort gezagvoerder van de „Statendam". VERWACHTING: VIJFVOUDIG VERKEER Plaatsje opengehouden voor de K.L.M. In Parijs, Brusel, Rome en Keulen zijn woensdagmiddag persconferenties feliouden door de directies van resp. .ir France, Sabena, Alitalia en Luft hansa, waarop gedetailleerde bijzon derheden zijn gegeven over de nieu we combinatie, welke door dit viertal luchtvaartmaatschappijen onlangs is gevormd. De nieuwe combinatie zal niet .JGnropair" heten, maar „Airunion", een menaming, wellce men juister achtte, aangezien de vier maatschap pijen geenszins de Europese lucht vaart vertegenwoordigen. De vliegtuigen, welke door „Air- K.A.B. niet eens met regeringsverklaring (Van onze parlementaire redact.) In de leidende kringen der katholieke arbeidersbeweging is men niet te spreken over het standpunt, dat bet kabinet, blijkens de dinsdag afgeleg de regeringsverklaring, inneemt met betrekking tot de Ionen en de huren. Evenals het N.V.V. zou ook de 1LAJ3. zich beslist keren tegen de wens van de regering om de thans aanwezig geachte ruimte voor een verhoging van het loon allereerst te besteden als compensatie voor hogere huren. De K.A.B. is met het N.V.V. van oor deel dat er in de eerste plaats een eind moet komen aan de bestedings beperking voor de minst draagkrach tigen. Verschil met het N.V.V. be staat er alleen ten aanzien van de methode. Het N.V.V. wil de beste dingsbeperking ongedaan maken door middel van een algemene loonronde terwijl de KAB. liever de gediffe rentieerde methode zag toegepast. ALS EEN MINIATUUR-EILAND ligt in het Haringvliet de bouwput, waarin momenteel de basis wordt ge legd voor een schier onvoorstelbaar grote spulsluis met 17 doorstroom- openingon. Die anderhalve kilometer lange en enkele honderden meters brede bouwput is zo langzamerhand een wereld-op-zichzelf geworden Een „wereld" met bijvoorbeeld een eigen elektrische centrale, die genoeg energie verwekt om Vlissingen, Mid delburg en Goes van elektriciteit te voorzien..— De bedrijvigheid op dat miniatuur-eiland, dat omgeven wordt door een beschermende ringdijk, wordt namelijk zo groot, dat daar door al deze „elektrische energie" nodig is! Dit en nog veel meer details over de Deltawerken kregen enkele tien tallen buitenlandse en Nederlandse journalisten gisteren te horen en te zien, toen zij op uitnodiging van het ministerie van verkeer en wa terstaat aan een tweedaagse ex cursie langs de Deltawerken in Zuid-Holland en Zeeland begonnen. Het officiële einde van deze eer ste excursiedag lag in de Middel burgse Statenzaal, waar jhr. mr. A. F. C. de Casembroot 's avonds met esprit zijn gasten begroette. De commissaris der koningin was er van overtuigd, dat „dit gewest" door het Deltaplan, maar voornamelijk door zijn perfecte ligging aan de wa terwegen, grote kansen krijgt. De heer De Casembroot beaamde, dat Zeeland tot nu toe weliswaar niet met een boek over „de mogelijkheden van deze provincie voor industrie, en zovoort" gekomen is. Zo'n uitgave, waarin op concrete wijze op deze mo gelijkheden wordt gewezen, zal ech ter in het najaar uitkomen; maar liet, nadat de technische en economi- che conclusies zijn getrokken uit het mderzoek inzake het Sloeplan, enzo voort. Na de maaltijd in een gere nommeerd Middelburgs restaurant, bezochten de gasten in de late avond uren nog „Miniatuur Walcheren". Deze tweedaagse trip met bns en boot over de Zeeuwse en Zuidholland se wateren, was woensdagmorgen in Den Haag begonnen, waar de gloed- niemve minister van verkeer en wa terstaat, drs. H. A. Korthals, met op vallende beminnelijkheid zijn gasten toesprak. „Ik ben zelf in uw vak werkzaam geweest", aldus deze be windsman, die dan ook kon beloven begrip te hebben voor de publiciteit. Overigens viel deze eerste dag de klemtoon op het „Zuidhollandse" ge deelte, van het Deltaplan, met name op de in de aanvang reeds genoem de bouwput in het Haringvliet. Na de koffietafel in de „Sextant", een buitendijks liggend restaurant in Hel- levoetsluis, werden de Deltawerken in grove lijnen en de kustwerken in het Haringvliet meer in het bijzon der door een select gezelschap des kundigen toegelicht: prof. ir. P. Ph. Jansen, hoofd van de Deltadienst; Ir. M. de Bruyn, hoordingenieur-direc- teur van de Deltadienst in de directie Deltawerken noord en ir. H. C. Wen- tink, hoofdingenieur A van de direc tie sluizen en stuwen van de rijks waterstaat. En na een bootreisje kon het gezelschap zich zelf overtuigen van de situatie in de bouwput. Het doel van de gigantische, spui- sluis, die in deze put wordt ge bouwd, is bekend: liet „opper"- water van Rijn en Maas wordt voornamelijk via het Haringvliet afgevoerd en het zal in de toe komst dan ook voorkomen, dat door de 17 doorstroomopeningen van de ruim één kilometer brede sluis per getij 350 miljoen ku bieke water in zee gestort moet worden... En in de winter moet door deze 56,50 meter brede door stroomopeningen ook het ijs zich een weg naar zee kunnen vinden. Verbazingwekkend is het allerminst dat er enorme hoeveelheden materiaal in dit grootste kunstwerk van Ne derland verwerkt worden. Enkele voorbeelden: 24.000 ton damwand- staal, 395.000 m3 gewapend beton, 42.000 m3 onder water te storten be ton, 38.000 ton wapeningsstaal en 2900 ton hoogwaardig staal. Het stroomgebruik zal rond 50.000.000 kWh bedragen... Sterker Ook is het niet verbazingwekkend, dat voor de verplaatsing van al dit materiaal bijzondere voorzieningen getroffen moeten worden. Ter plaat se, in de bouwput dus, zal ^e N.V. Nestum, die het werk uitvoert, dan ook een ongehoord grote rijdende portaalkraan bouwen, die een hef vermogen heeft van ...275 ton! De logge „poten" van dit monster zullen 75 meter uit elkaar staan en seg ment voor segment bouwt deze enor me kraan gedeelten van dit kunst werk als het ware „tussen zijn be nen" op. De kraan glijdt namelijk over rails, die ter weerszijden van de lange sluis zullen lopen... Heel dit project maakte vanzelfspre kend vooral op de buitenlandse jour nalisten grote indruk en zij hadden dan ook waardering voor een zin van de schrijver Den Doolaard, ge noemd door prof. Jansen in zijn uit eenzetting: „Sterk is de zee, maar sterker de gedachte"Vandaag zul len al die buitenlandse en Nederland se jonrnalisten zien, dat ook in Zee land (Veerse Gat) die gedachte ster ker is! union" op de diverse lijnen zuilen worden gebruikt, worden op dezelfde wijze beschilderd; op de staart en de neus van dit toestel komt „Air union" te staan. De quota van het verkeerspotentleel zijn als volgt vastgesteld: Air France 34 procent, Lufthansa 30 procent, Alitalia 26 procent en Sabena 10 pro cent. De samenwerking zal zich uitstrek ken over het gebied van verkoop, ver keer en waterstaat. „Airunion" verwacht, dat het ge zamenlijk verkeer van de vier be trokken maatschappijen in de ko mende tien jaar het vijfvoudige van het huidigë zal bedragen. Op de conferentie te Keulen lieeft dr. Knrt Weigeit, directeur van de West- duitse luchtvaartmaatschappij „Luft hansa" nog verklaard, dat hij het te rugtrekken van de K.L.M. uit de combinatie ten zeerste betrenrde. „Maar de K.L.M. is niet akkoord kun nen gaan met het percentage van twintig, dat de Nederlandse maat schappij in de toekomstige combina tie van vijf was aangeboden", aldus de heer Weigelt. „Airunion" staat echter nog steeds open voor een of twee luchtvaart maatschappijen, de K.L.M. inbegre pen. De vier maatschappijen zullen hun onafhankelijkheid, nationale karak ter, statuut en structuur behouden. Een permanent secretariaat wordt te Parijs gevestigd. Vrouwen waren mannen te erg Drie Delftse studenten, die in de nacht een kijkje waren gaan nemen op het terrein van de psychiatrische inrich ting „St.-Joris-gasthuis" te Delft, heb ben kennis gemaakt met de kracht waarover de verpleegsters in die in richting beschikken. De zuster, die hen opmerkte, alarmeerde een paar andere nachtzusters en tezamen maakten zij korte metten met de in dringers. Na een korte worsteling moesten de studenten het onderspit delven. Zij werden opgesloten in een lokaal totdat de politie kwam om hen te halen. De studenten hebben de ver dere nacht op het bureau van politie doorgebracht. Sneltrein Frankfort- Parijs ontspoord Bij Bingen is dinsdagnacht de snel trein FrankfortParijs ontspoord. Er vielen een dode en 'zeven gewon den. De oorzaak van het ongeluk is nog niet bekend. VERWACHT. Geldig tot hedenavond IETS MINDER KOUD Wisselende bewolking en slechts een enkele verspreid voorkomende lichte bui. Matige wind tussen noord en noordwest. Dezelfde temperaturen als gisteren of iets hogere. ZON EN MAAN 29 mei Zon op Maan op 4.30 onder 20.45 1.11 onder 12.24

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 1