Raad Breskens wil niet opnieuw met Waterstaat onderhandelen [IK MIEKËPIM ECONOMISCH GEOGRAFISCHE PLANNING OOK IN ZEELAND AMBACHTSSCHOOL MIDDELBURG KRIJGT BETERE VERLICHTING FLEXIBEL SCHIPBEZOCHT OP PR0EFREIS VLISSINGEN '4 PROVINCIALE ZEEXJWSE COURANT DINSDAG 26 MEI 1959 Verkennersbedevaart in duinen Vrouwenpolder Vlissingse padvinders wonnen wissellotem Het afgelopen weekend hielden on geveer 300 r.-k. padvinders onder lei ding van hopman Lijnzaad uit Breda, in ae duinen van Vrouwenpolder voor de vijftiende maal de „Nationale Ver kennersbedevaart". De wisseltotem, die hier jaarlijks wordt uitgereikt aan de padvinders- groep met het meest „scoutlike" ge drag, werd voor het eerst in deze vijftien jaar door een Walcherse groep gewonnen. Het was de Kievi tenpatrouille van de Sint-Willibror- dusgroep uit Vlissingen, die voor 1959 beslag legde op deze fel begeer de wisseltotem. Zaterdagavond werd door de pad vinders een omgang gemaakt, waar na een groot kampvuur werd gehou den onder leiding van de commissa ris Schelberg uit Den Haag. Zondag werd in de openlucht een heilige mis gecelebreerd door de assistent-hoofd aalmoezenier Adriaense van het Na tionaal Hoofdkwartier uit Den Haag. Voorts werd een grote wandeling door de duinen en langs het strand gemaakt, waarbij tevens de Delta werken in ogenschouw werden ge nomen. De heer J. P. de Regt van de provinciale V.V.V. gaf hierbij een toelichting over deze werken. In de loop van de dag bracht de heer A. de Kam, burgemeester van Vrouwen polder, vergezeld door mr. C. J. G. Becht, burgemeester van Tilburg, een bezoek aan het kamp. Goesenaar in hoofdbestuur Chr. Slagerspatroons herkozen Op de jaarvergadering van de Bond van Christelijke Slagerspatroons die maandag te Rotterdam is gehouden, is het aan de beurt van aftreden zijnde hoofdbestuurslid de heer J. D. de Jonge uit Goes herkozen. Op 31 december 1958 waren 1161 leden bij de Bond aangesloten. Collecte De in Haamstede gehouden Sakor- collecte heeft 110,67. opgebracht. Nieuwe burgemeester bezocht Heinkenszand Zaterdagmiddag om 1.30 uur begroeting aan grens der gemeente De nieuwbenoemde burgemeester van Heinkenszand, de heer N. W. Eisen, heeft maandagmorgen vergezeld van zijn echtgenote een bezoek gebracht aan deze Bevelandse gemeente. De heer en mevrouw Eisen hadden een bespreking met B. en W. van Hein kenszand waarnemend burgemees ter Th. J. Andriessen, burgemeester van Ovezande en de wethouders C. Dellebeke en M. Grim en gemeen tesecretaris J. J. Meulendijk. Beslo ten werd, dat het burgemeestersecht paar zaterdagmiddag om half twee aan de gemeentegrens aan het begin van Clara's Pad zal arriveren, waar het door het feestcomité uit de bevol king welkom zal worden geheten. Om twee uur volgt in het gemeentehuis een bijzondere raadsvergadering. De heer en mevrouw Eisen hebben gisteren tevens de gelegenheid te baat genomen om hun woning in Hein kenszand te bezichtigen. Van het dorp zelf kregen zij een bijzonder prettige en aardige indruk. De burge meester en zijn echtgenote waren na melijk van Goes naar Heinkenszand door De Poel gereden, zodat zij de meest pittoreske plekjes in hun nieu we woonplaats passeerden. Nagekomen advertentie Heden nam God nog onverwachts tot zich, onze lieve moeder, be huwd- en grootmoeder, mevrouw JAOOMINA ANSPACH geb. Braam, in de ouderdom van 77 jaar. J. K, Kole-Anspach M. Kdle Jacob Nieuwdorp, 23 mei 1959 Nieuwe West Kraaijertseweg 25. PLATEAU SLOKT GROND OP Request van veertien belanghebbenden terzijde gelegd In de maandagavond gehouden vergadering heeft de raad van Breskens met vijf tegen vier stemmen besloten niet opnieuw met rijkswaterstaat in onderhandeling te treden over het ontwerp voor de nieuwe boulevard. Veertien bewoners van de Boulevard hadden het gemeentebestuur in een request verzocht nieuwe onderhandelingen aan te knopen, omdat zij be zwaren hebben tegen de plaats van het plateau, waarop in de toekomst een hotel zal worden gebouwd. Wanneer het plan van de rijkswaterstaat wordt uitgevoerd zullen de ondertekenaars van het request een groot gedeelte van hnn grond moeten afstaan, terwijl naar hun mening het plateau op een andere plaats zou kunnen worden gelegd, namelijk tien meter dichter naar het dorp bij een open plek in de huizenrij. B. en W. stelden de raad voor het request voor kennisgeving aan te nemen, omdat het college vreest, dat waterstaat niet opnieuw zal willen onderhandelen. Mevrouw M. M. Niermans-Gossije (p.v.d.a.) was sterk tegen dit voorstel gekant, evenals de heren J. W. Ca- rels (lijst Carels), J. A. de Nooijer (p.v.d.a.), P. G. M. Goethals (k.v.p.) en A. J. de Baare (lijst Cambier). Wethouder W. C. van de Hooft (p.v.d.a.) verdedigde het voorstel van B. en W.: „Laten we op dit kritieke moment in de geschiedenis van Bres kens doorzetten en niet opnieuw gaan onderhandelen over een wijziging", aldus de heer Van de Hooft. Spreker sprak zich uit tegen een verkleining van het plateau. „Wat hebben we aan een boulevard, wanneer er geen gebouw op kan?" Mevrouw Niermans verbaasde zich over de woorden van haar fractie genoot, die volgens haar in een vroegere vergadering al eens had gezegd, dat hij het niet wenselijk oordeelde om van Breskens een badplaats van formaat te maken. De voorzitter, burgemeester J. A. Eekhout, bracht hierop het voorstel van B. en W. in stemming. Vijf raadsleden stemden voor, vier tegen, namelijk de heren Carels, Goethals, Tractorchauffeur viel met machine van de dijk De tractorchauffeur W. P. te Zonne- maire is donderdagmiddag tijdens sproeiwerkzaamheden met zijn ma chine van de Schenkeldijk te Brou wershaven gekanteld op de plaats waar hij van plan was zijn „twaalf uurtje" te gebruiken. Hij kreeg de achterwielen van de tractor over het bovenlijf, maar kwam er overigens goed af. Door een verkeerde hande ling werd de rijdende tractor te hard geremd met het gevolg, dat de ma chine het evenwicht verloor. Een voorbijganger waarschuwde een arts, die Z. naar huis liet vervoeren. Wielrijder verleende geen voorrang Op het kruispunt Prins Hendrik- straat-Kerkdreef-Stationsstraat te Axel kwam de wielrijder J. H., door dat hij geen voorrang verleende, in botsing met een vee-auto, bestuurd door de heer Van K. uit Zaamslag. Persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Zowel de auto als de fiets werd beschadigd. ~öan en ocfit Geslaagde bundel „Van Braalunan tot Zwin" Verhalen van L. Bootsgezel Enige maanden geleden verscheen bij de firma Smoor en De Hulster, Breskens, een bundel schetsen van L. Bootsgezel onder de titel „Van Braakman tot Zwin". „Korte schet sen van wat was en is" noemde de auteur deze korte verhalen, in totaal 25. Wij moeten bekennen het boekje met groot genoegen te hebben gele zen, want de auteur verstaat de kunst om in een gemoedelijke vertel trant onderhoudend te verhalen over de mensen in het West-Zeeuws- vlaamse land. Op zichzelf is dat al een verdienste, maar het opvallende van dit boekje is, dat de auteur ook kans heeft gezien zijn typen raak te tekenen. Daardoor is deze bundel toch wel in het bijzonder de moeite waard. Zo is er een boeiend verhaal over de duivensport, voortreffelijk is ook „Twee kameraden", evenals de gevoelige schets „Marientje". In deze bundel van Bootsgezel ontmoet men de West-Zeeuws» vlaming, die van nu, maar ook die uit het verleden. Er zijn namelijk diverse schetsen over „van wat was", hetgeen deze auteur nu een maal kan doen omdat hij kan put ten uit de ervaring van een lang leven. In de streeklectuur, waarvan Zeeland enkele goede voorbeelden kent, we denken aan de geschriften van Pol dermans en Stofkoper nemen de ze verhalen van L. Bootgezel een eer volle plaats in. Wanneer we dan deze korte bespre king willen eindigen met enkele kri tische opmerkingen, dan is dat niet over de kwaliteit van de verhalen, maar meer over de uitvoering van het boekje, die wellicht wat beter had kunnen zijn. Zo lijkt het ons be paald storend, dat in het zetwerk verschillende lettertypen zijn ge bruikt, terwijl de illustraties toch wel erg schools zijn. Maar dat doet overigens niets af aan onze waarde ring voor dit aardige en bijzonder leesbare boekje. De Baare en De Nooijer. Mevrouw Niermans mocht niet meestemmen, omdat haar echtgenoot een van de ondertekenaars van het request was en zij dus belanghebbende is. De voorzitter deelde mee. dat binnen kort een request, ondertekend door de burgemeesters, wethouders en raadsleden in de gehele streek, zal worden gezonden aan de minister van' economische zaken. Daarin zal worden verzocht alsnog West-Z.- Vlaanderen aan te wijzen als ont wikkelingsgebied. De raad ging akkoord met een voor stel van B. en W. tot het verlenen van steun aan vissers, die nieuwe schepen willen bouwen. De raad gaf daarbij de voorkeur aan het garan deren van rente en aflossing van le ningen, die de vissers eventueel wil len aangaan, hetgeen een van de mo gelijkheden is, die het E.T.I. in een rapport heeft genoemd. De subsidie aan het Wit-Gele Kruis werd verhoogd tot vijftig procent van de contributie met een maximum van 3,- per lid per jaar. Vastgesteld werden enkele begrotingswijzigingen en een wijziging van het ambtena renreglement. Aan Eet bestuur van de school met de bijbel zal een bij drage worden verleend voor de aan schaf van materiaal voor handen arbeid. Deze uitgave wordt geraamd op ƒ1616,22. Afscheid kringhoofd bij de B.B.-Schouwen-Duiveland De heer A. Rottier naar Terneuzen In een bijeenkomst te Zierikzee van de kringraad der Bescherming Bevol king op Schouwen-Duiveland, richtte burgemeester mr. F. Th. Dijckmees- ter van Zierikzee zich in zijn func tie van voorzitter van de krihgraad kring Z 6 van de B.B. tot de heer A, Rottier, die met ingang van 1 juni a.s. zijn functie als kringhoofd van de B.B. in deze kring zal neerleg gen, in verband met zijn benoeming tot hoofd B.B. in de A-kring Ter- neuzen. „Deels»" zal uw werk worden verge makkelijkt, want hier had U met 18 burgemeesters of waarnemend bur gemeesters te doen, terwijl U het in Terneuzen slechts met één te stellen krijgt", merkte de voorzitter op. Hij bood de heer Rottier als afscheids cadeau een fraaie ets aan. Het schei dend kringhoofd zei een beetje be duusd te zijn door de woorden van de voorzitter en het ontvangen ge schenk. „Ik heb, naar ik meen altijd mijn best gedaan en geprobeerd er van te maken wat er van te maken viel", aldus de heer Rottier. De heer Rottier nam node afscheid, te meer omdat een opvolger nog niet is aan gewezen. „Het zou mij spijten wan neer het werk van de BH., dat ik in die twee jaar heb mogen mee helpen opbouwen, weer achterop zou gera ken omdat er nog geen leidinggeven de figuur is aangewezen", zo besloot de heer Rottier zijn woorden. De verdere agendapunten van de vergadering brachten o.m. een goed keuring van de rekening-courantver houding met de gemeente Zierikzee. Het punt bluswatervoorziening bracht de tongen nogal in beweging. De fi nanciële offers die sommige gemeen ten zich hiervoor moeten getroosten, liggen nogal aan de hoge kant, om dat in die gemeenten speciale voor zieningen moeten worden getroffen. Burgemeester J. van Leeuwen werd aangewezen om hierover nog eens in overleg te treden met de Centrale Dienst. DRS. VERBURG VOOR VERENIGING VAN STATISTIEK Voor de Economische Sectie van de Vereniging voor de Statistiek heeft de directeur van het K.T.I. voor Zee land drs. M. C. Verborg in het TJni- lever-gebouw te Rotterdam een inlei ding gehouden over het onderwerp: Enige statistische grondslagen van schattingen ten behoeve van econo misch geografische planning. In de buitenlandse literatuur aldus spreker wordt de ruimtelijke or dening steeds meer en vooral gezien als een tak van de economische we tenschap. Zoals het in de 19e eeuw mis ging met de werknemer als zwakste partij in het economisch verkeer, zo geldt dit nu voor de re gionale ontwikkeling. In beide geval len is een correctie op haar plaats en zelfs vereist als men onze economi sche orde wil behouden. Deze correc tie dient te worden aangebracht door de overheid. Hierover zijn alle poli tieke partijen het eens. De kemfout is van economische aard: de ontsluiting faalt en dient ook met economische middelen te worden opgelost. Men mag name lijk nooit verder springen dan de economische polstok lang is, zoals dit b.v. ook voor sociale wetten geldt. De economie heeft daartoe een bijzondere tak ontwiltkeld: de ruimtelijke economie. Tussen de spontane groei en de gewenste op tionele groei ligt een afstand die moet worden overbrugd. In dit verband behandelde spreker o.m. de balans van het Deltaplan, die 2,7 miljard beslaat, en waarop 2,1 miljard wordt „terugverdiend". Voor Z.W. Nederland alleen is het tekort 665 miljoen. Als het noorden van ons land dus beweert dat het ook 2,7 miljard wil hebben, is dit wel erg ongenuanceerd. Bovendien gaat het vooral om de veiligheid en is de eindtoestand er niet zozeer één van voordelen voor Zeeland maar van het wegnemen van nadelen. Ond erzoektechnieken Van de verschillende posten behan delde de heer Verburg vervolgens de onderzoektcchnieken. Zo wees hij o.m. op de verfijning van methoden die nodig is om uit te maken of men beter land dan zoet water kan win nen. Voor de visserij behandelde hij de schade-rapporten, gebaseerd op de netto-waarde van het produkt. Als men deze stelt tegenover de kosten van behoud van de visserij is de toe komst nog niet zo zwart. Van de middenstandsproblemen behandelde hij het boekenonderzoek bij 28 mid denstanders in Veere, op grond waar van de gemiddelde schade per jaar op 175.000 kan worden gesteld. De concentratie van de landbouwhavens gaf voorts aanleiding tot de toepas sing van interessante wiskundige technieken. Het toerisme vraagt eveneens om schattingen die gesteld kunnen worden tegenover de inves teringen. Men kan deze nooit geheel j de ondernemers verhalen, maar _Js de overheid het niet doet blijven overigens nationaal-economlsche ren dabele projecten achterwege. Spreker behandelde de E.T.I.-rapporten over het toerisme en besprak technieken ontleend aan Amerika die hij op Zeeland wil toepassen. Verkeerseconomisch werkt het E.T.I. met gebruikelijke wiskundige prog- nosen. Zo is reeds komen vast te staan dat, behoudens „lekken" via Brabant, de betekenis van het veer IvatsZierikzee over 10 jaar wel ver achtvoudigd kan zijn. Ook de tolhef fing op de Haringvlietbrug maakt veel meer economische krachten vrij dan de hoogte van de tol aangeeft. Over tien jaar komt de tijd dat het verantwoord is 400 500 miljoen uit te geven voor een vaste construc tie die de veren over de Westerschel- de vervangt. Een andere vraag is of de kosten niet hoger zijn. Sloeplan en zijn artikel met ir. Snip in E.S.B. Het Sloeplan is relatief goedkoper dan het Haringvlietplan. „Sp eeltuinor ganisaties" vergaderden m A'raelo Do Nederlandse TJnie van Speeltuin organisaties nam vrijdag en zaterdag uitvoerig het jeugdprobleem onder de loep tijdens het tweedaagse congres, dat dit jaar in Almelo in fict Cultureel Centrum gehouden werd en dat 21 centrales met in totaal 289 aangeslo. ten organisaties en 17 verspreide speeltuinverenigingen bijwoonden. Het speeltuinwerk heeft het afgelopen jaar in het teken van de vernieuwing gestaan. Contact werd gezocht met de landelijke bond van r.k. speeltuinen. Men was het er niet over eens wat de methode van „open" en „gesloten" tuinen betrof. Het speeltuinnrobleem was nijpend, terreinen waren schaars in verband met de steeds stijgende grondprijs en tevens moest de belang stelling van de ouders meer opgewekt worden. De N.U.S.O. telt 586 speeltuinvereni gingen, waarvan 3-16 in centrales en 240 verspreide verenigingen zijn. De heer M. A. Snelders uit Amers foort, de secretaris, sprak over „wat doen we met de ruimte", waarbij hij het probleem aansneed van de onvol komenheden in het speeltuinwerk. Het congres ging volledig akkoord met het vaststellen van de begrotingen, waar na de bestuursverkiezing aan de orde kwam. Herkozen werden de aftredende secre- taris M. A. Snelders uit Amersfoort, de 2e voorzitter de heer F. Oostrom uit Zeist en de leden mejuffrouw C. G. Goudriaan uit Rotterdam, J. G. Kamp uit Enschede, H. de Ruiter uit Rotter dam, A. Schellings uit Vlissingen en M. A. Storm uit Eindhoven. Benoemd werd in een bestuursvaca- ture ds. J. N. Dansen uit Urmond, na dat de Amsterdammers hun kandidaat J. van Vork hadden teruggetrokken, aangezien de heer Storm in Eindho ven tevens Limburg bestreek en de be hoefte aan een bestuurslid in het zui den nijpend was. Lek in zinker door Zandkreek In de loop van maandag bereikten de N.V. Waterleidingmaatschappij „Beveland" te Goes voortdurend klachten over te lage druk op de wa terleiding. In Kortgene was er zelfs gedurende een groot deel van de dag geen water. Vannacht om twaalf uur is een nachtmeting verricht op lek kage in de zinker door de Zandkreek. Daarbij is gebleken, dat een lek in de zinker is ontstaan, waardoor per uur 20 kubieke meter water weg vloeide. Hedenochtend zal de tech nische dienst van de maatschappij tijdens laag water de zinker her stellen. Val van kraan op een terrein aan de Edisonweg te Vlissingen had maandagmorgen een arbeider het ongeluk van een grijper van een kraan te vallen. Hij moest met een gekneusde bovenarm naar een ziekenhuis worden overgebracht. Spreker gaf de vele kritieken van de laatste maanden toe dat aan het Ha ringvliet veel meer ondernemingen een plaats kunnen vinden die de Rot terdamse sfeer van node hebben. In dat geval geeft het Haringvliet ons land een groter voordeel. Maar onge twijfeld zijn er losstaande bedrijven als chemische fabrieken, werven, as semblage-bedrijven die even goed naar het Sloe hetzelfde geldt na tuurlijk voor het Kanaal van Terneu zen kunnen komen. In dat geval slaan de lagere kosten in Zeeland door. De laatste tijd slaat dan ook de me ning door dat wij niet Haringvliet of Kreekrak moeten gaan imiteren, maar de nieuwe havens experimen teel moeten gaan opzetten. Een ha ven stampt men niet in tien of twin tig jaar uit de grond. Bovendien ont breken ons voor een zeer groot plan de arbeidskrachten. In de discussie gingen de toehoorders vooral op de technieken in. SMEDERIJ WORDT VERBOUWD Voorbereidende klassen hebben al resultaat Maandagavond hield de vereniging „De Ambachtsschool" te Middelburg in het schoolgebouw aan het Molen water onder voorzitterschap van de heer C. Barentsen haar jaarlijkse al gemene ledenvergadering. Uit een al gemeen overzicht over 1958 bleek, dat er in het afgelopen jaar verschil lende belangrijke gebeurtenissen hun beslag kregen. Zo werd een begin ge maakt met de vernieuwing van de licht- en krachtinstallatie en verlich ting van alle lokalen in het hoofdge bouw van de ambachtsschool. Even eens werd begonnen met de verbou wing van de smederij, waarvoor in de plaats een meetlokaal voor de afdeling elektro-technick zal worden ingericht. Verder wordt 1958 in het verslag een belangrijk Jaar genoemd, omdat nu reeds resultaten merkbaar zijn van de aan de school verbonden voorbe reidende klassen. Deze worden niet alleen door de ouders, maar ook door de leerlingen op hoge prijs gesteld. Dank zij deze klassen zijn de vorde ringen van de leerlingen beter. Voor al de belangstelling is voor de nu met meer zekerheid gekozen vakrich ting van grote invloed gebleken: Bij de technische afdeling is de om schakeling van de 2-jarige opleiding naar een 3- en 4-jarige zover gevor derd, dat deze het volgend jaar waar schijnlijk voltooid zal zijn. De resul taten van het onderwijs aan deze af deling waren wederom goed. Aan 147 leerlingen kon het eindgetuigschrift worden uitgereikt, nadat zij met goed gevolg het eindexamen zowel theo retisch als praktisch hadden afge legd. Verder werden in het kader van de culturele vorming verschillende ac tiviteiten ontplooid, zoals een ex cursie naar een grote fabriek te Antwerpen, de Expo te Brussel, de Kon. Mij. „De Schelde", de P.Z. E.M. en de P.T.T. Voorts werden verschillende voorlichtende films vertoond. Bij de school voor scheepswerktuig- kundigen was de toeloop van leerlin gen in 1958 iets groter dan in 1957. Ook de resultaten in deze afdeling konden zeer goed worden genoemd. De klassen hadden een maximale be zetting. Het aantal geslaagden be droeg 35 onder wie 8 met lof; dit was een recordaantal. Al dece geslaagden konden bij diverse scheepvaartmaat schappijen vlot worden geplaats, al dus het verslag. Ook door de leerlin gen van deze afdeling van de am bachtsschool werden diverse excur sies gemaakt. Het contact tussen ouders en leraren gebeurde bij de school voor scheepswerktuigkundigen evenals bij de technische school door openbare lessen en ouderavonden, die zeer druk werden bezocht. De nieuwe curus in september 1958 begon met 659 leerlingen, waarvan 127 de afdeling seheepswerktuig- kunde bezoeken, 416 de teerni- schc school en 116 de voorbereiden de klassen. Van deze leerlingen zijn 455 niet in de gemeente Middelburg woonachtig. De rekening en ver antwoording van de technische school over het afgelopen jaar sluit met een bedrag van 410.378,28, terwijl dit bij de school voor scheepswerktuigkundigen 72.475,98 bedraagt. Bij de bestuursverkiezing werden de periodiek aftredende leden K. J. van Loo en M. J. Louws herbenoemd. Bij de rondvraag werd nog aangestipt dat de belangstelling onder de jonge lui en de ouders voor de voorberei dende klassen nog niet groot genoeg is. Een Engelse sleepboot, de „Fiery Cross" heeft maandagmid dag een vreemde sleep do haven van Vlissingen binnenge bracht. Een ruim dertig meter lange worst van anderhalve meter doorsnee, die deed denken aan een zeemonster men was er aanvankelijk ook bijzonder geheimzinnig mee stak achter het vaartuig nauwelijks boven het wateropper vlak uit. Het vreemde voorwerp was een „flexibel schip", ge vuld met 36 ton kerosine. Het „flexibele schip" is een Engelse uitvinding en wordt reeds toegepast in West Afrika. Niet al te grote hoeveelheden vloeistoffen kunnen er mits zij Lichter dan water zijn mee worden vervoerd. Nylon en twee soorten rubber zijn de materialen, waaruit de „flexibele schepen" zijn vervaardigd. De huid is bestand tegen warmte, maar slechts vier millime ter dik. De rubber „tankers" zijn goed manoeuvreerbaar, heb ben een geringe diepgang en zijn daardoor bijzonder goed bruikbaar op plaatsen waar grote schepen niet kunnen ko men. Vooral oliemaatschappijen tonen er interesse voor. De tocht naar Vlissingen was de eerste proefreis op zee, hoewel reeds enkele jaren met deze „Diacones" wordt geëx perimenteerd; onder andere in Het Kanaal. Nog dezelfde dag zou de „Fiery Cross" de Vlissingse buitenhaven weer verlaten voor de terugreis naar de rivier de Tees. De vertegenwoordi ger van de Engelse fabriek, die de „flexibele schepen" ver- vervaardigt, was over de proef bijzonder tevreden. Het was de eerste maal, dat men in Nederland met een dergelijk vreemdsoortig vaartuig kennis maakt. De gezagvoerder van de „Fiery Cross" had geen toestemming gekregen om met zijn gevaarlijke sleep de Nieuwe Waterweg op te varen. (Foto P.Z.C.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 6