Raad Breskens wil niet opnieuw
met Waterstaat onderhandelen
[IK MIEKËPIM
ECONOMISCH GEOGRAFISCHE
PLANNING OOK IN ZEELAND
AMBACHTSSCHOOL MIDDELBURG
KRIJGT BETERE VERLICHTING
FLEXIBEL SCHIPBEZOCHT
OP PR0EFREIS VLISSINGEN
'4
PROVINCIALE ZEEXJWSE COURANT
DINSDAG 26 MEI 1959
Verkennersbedevaart in
duinen Vrouwenpolder
Vlissingse padvinders
wonnen wissellotem
Het afgelopen weekend hielden on
geveer 300 r.-k. padvinders onder lei
ding van hopman Lijnzaad uit Breda,
in ae duinen van Vrouwenpolder voor
de vijftiende maal de „Nationale Ver
kennersbedevaart".
De wisseltotem, die hier jaarlijks
wordt uitgereikt aan de padvinders-
groep met het meest „scoutlike" ge
drag, werd voor het eerst in deze
vijftien jaar door een Walcherse
groep gewonnen. Het was de Kievi
tenpatrouille van de Sint-Willibror-
dusgroep uit Vlissingen, die voor
1959 beslag legde op deze fel begeer
de wisseltotem.
Zaterdagavond werd door de pad
vinders een omgang gemaakt, waar
na een groot kampvuur werd gehou
den onder leiding van de commissa
ris Schelberg uit Den Haag. Zondag
werd in de openlucht een heilige mis
gecelebreerd door de assistent-hoofd
aalmoezenier Adriaense van het Na
tionaal Hoofdkwartier uit Den Haag.
Voorts werd een grote wandeling
door de duinen en langs het strand
gemaakt, waarbij tevens de Delta
werken in ogenschouw werden ge
nomen. De heer J. P. de Regt van de
provinciale V.V.V. gaf hierbij een
toelichting over deze werken. In de
loop van de dag bracht de heer A. de
Kam, burgemeester van Vrouwen
polder, vergezeld door mr. C. J. G.
Becht, burgemeester van Tilburg,
een bezoek aan het kamp.
Goesenaar in hoofdbestuur
Chr. Slagerspatroons herkozen
Op de jaarvergadering van de Bond
van Christelijke Slagerspatroons die
maandag te Rotterdam is gehouden,
is het aan de beurt van aftreden
zijnde hoofdbestuurslid de heer J. D.
de Jonge uit Goes herkozen. Op 31
december 1958 waren 1161 leden bij
de Bond aangesloten.
Collecte
De in Haamstede gehouden Sakor-
collecte heeft 110,67. opgebracht.
Nieuwe burgemeester
bezocht Heinkenszand
Zaterdagmiddag om 1.30 uur
begroeting aan grens
der gemeente
De nieuwbenoemde burgemeester van
Heinkenszand, de heer N. W. Eisen,
heeft maandagmorgen vergezeld van
zijn echtgenote een bezoek gebracht
aan deze Bevelandse gemeente. De
heer en mevrouw Eisen hadden een
bespreking met B. en W. van Hein
kenszand waarnemend burgemees
ter Th. J. Andriessen, burgemeester
van Ovezande en de wethouders C.
Dellebeke en M. Grim en gemeen
tesecretaris J. J. Meulendijk. Beslo
ten werd, dat het burgemeestersecht
paar zaterdagmiddag om half twee
aan de gemeentegrens aan het begin
van Clara's Pad zal arriveren, waar
het door het feestcomité uit de bevol
king welkom zal worden geheten. Om
twee uur volgt in het gemeentehuis
een bijzondere raadsvergadering.
De heer en mevrouw Eisen hebben
gisteren tevens de gelegenheid te baat
genomen om hun woning in Hein
kenszand te bezichtigen. Van het
dorp zelf kregen zij een bijzonder
prettige en aardige indruk. De burge
meester en zijn echtgenote waren na
melijk van Goes naar Heinkenszand
door De Poel gereden, zodat zij de
meest pittoreske plekjes in hun nieu
we woonplaats passeerden.
Nagekomen advertentie
Heden nam God nog
onverwachts tot zich,
onze lieve moeder, be
huwd- en grootmoeder,
mevrouw
JAOOMINA
ANSPACH
geb. Braam,
in de ouderdom van 77
jaar.
J. K, Kole-Anspach
M. Kdle
Jacob
Nieuwdorp, 23 mei 1959
Nieuwe West
Kraaijertseweg 25.
PLATEAU SLOKT GROND OP
Request van veertien belanghebbenden
terzijde gelegd
In de maandagavond gehouden vergadering heeft de raad van Breskens
met vijf tegen vier stemmen besloten niet opnieuw met rijkswaterstaat
in onderhandeling te treden over het ontwerp voor de nieuwe boulevard.
Veertien bewoners van de Boulevard hadden het gemeentebestuur in een
request verzocht nieuwe onderhandelingen aan te knopen, omdat zij be
zwaren hebben tegen de plaats van het plateau, waarop in de toekomst
een hotel zal worden gebouwd.
Wanneer het plan van de rijkswaterstaat wordt uitgevoerd zullen de
ondertekenaars van het request een groot gedeelte van hnn grond moeten
afstaan, terwijl naar hun mening het plateau op een andere plaats zou
kunnen worden gelegd, namelijk tien meter dichter naar het dorp bij een
open plek in de huizenrij.
B. en W. stelden de raad voor het request voor kennisgeving aan te
nemen, omdat het college vreest, dat waterstaat niet opnieuw zal willen
onderhandelen.
Mevrouw M. M. Niermans-Gossije
(p.v.d.a.) was sterk tegen dit voorstel
gekant, evenals de heren J. W. Ca-
rels (lijst Carels), J. A. de Nooijer
(p.v.d.a.), P. G. M. Goethals (k.v.p.)
en A. J. de Baare (lijst Cambier).
Wethouder W. C. van de Hooft
(p.v.d.a.) verdedigde het voorstel van
B. en W.: „Laten we op dit kritieke
moment in de geschiedenis van Bres
kens doorzetten en niet opnieuw gaan
onderhandelen over een wijziging",
aldus de heer Van de Hooft. Spreker
sprak zich uit tegen een verkleining
van het plateau. „Wat hebben we
aan een boulevard, wanneer er geen
gebouw op kan?"
Mevrouw Niermans verbaasde zich
over de woorden van haar fractie
genoot, die volgens haar in een
vroegere vergadering al eens had
gezegd, dat hij het niet wenselijk
oordeelde om van Breskens een
badplaats van formaat te maken.
De voorzitter, burgemeester J. A.
Eekhout, bracht hierop het voorstel
van B. en W. in stemming. Vijf
raadsleden stemden voor, vier tegen,
namelijk de heren Carels, Goethals,
Tractorchauffeur viel met
machine van de dijk
De tractorchauffeur W. P. te Zonne-
maire is donderdagmiddag tijdens
sproeiwerkzaamheden met zijn ma
chine van de Schenkeldijk te Brou
wershaven gekanteld op de plaats
waar hij van plan was zijn „twaalf
uurtje" te gebruiken. Hij kreeg de
achterwielen van de tractor over het
bovenlijf, maar kwam er overigens
goed af. Door een verkeerde hande
ling werd de rijdende tractor te hard
geremd met het gevolg, dat de ma
chine het evenwicht verloor. Een
voorbijganger waarschuwde een arts,
die Z. naar huis liet vervoeren.
Wielrijder verleende geen
voorrang
Op het kruispunt Prins Hendrik-
straat-Kerkdreef-Stationsstraat te
Axel kwam de wielrijder J. H., door
dat hij geen voorrang verleende, in
botsing met een vee-auto, bestuurd
door de heer Van K. uit Zaamslag.
Persoonlijke ongelukken deden zich
niet voor. Zowel de auto als de fiets
werd beschadigd.
~öan en ocfit
Geslaagde bundel „Van
Braalunan tot Zwin"
Verhalen van L. Bootsgezel
Enige maanden geleden verscheen
bij de firma Smoor en De Hulster,
Breskens, een bundel schetsen van L.
Bootsgezel onder de titel „Van
Braakman tot Zwin". „Korte schet
sen van wat was en is" noemde de
auteur deze korte verhalen, in totaal
25. Wij moeten bekennen het boekje
met groot genoegen te hebben gele
zen, want de auteur verstaat de
kunst om in een gemoedelijke vertel
trant onderhoudend te verhalen over
de mensen in het West-Zeeuws-
vlaamse land. Op zichzelf is dat al
een verdienste, maar het opvallende
van dit boekje is, dat de auteur ook
kans heeft gezien zijn typen raak te
tekenen. Daardoor is deze bundel
toch wel in het bijzonder de moeite
waard.
Zo is er een boeiend verhaal over
de duivensport, voortreffelijk is
ook „Twee kameraden", evenals
de gevoelige schets „Marientje".
In deze bundel van Bootsgezel
ontmoet men de West-Zeeuws»
vlaming, die van nu, maar ook die
uit het verleden. Er zijn namelijk
diverse schetsen over „van wat
was", hetgeen deze auteur nu een
maal kan doen omdat hij kan put
ten uit de ervaring van een lang
leven.
In de streeklectuur, waarvan Zeeland
enkele goede voorbeelden kent, we
denken aan de geschriften van Pol
dermans en Stofkoper nemen de
ze verhalen van L. Bootgezel een eer
volle plaats in.
Wanneer we dan deze korte bespre
king willen eindigen met enkele kri
tische opmerkingen, dan is dat niet
over de kwaliteit van de verhalen,
maar meer over de uitvoering van
het boekje, die wellicht wat beter
had kunnen zijn. Zo lijkt het ons be
paald storend, dat in het zetwerk
verschillende lettertypen zijn ge
bruikt, terwijl de illustraties toch
wel erg schools zijn. Maar dat doet
overigens niets af aan onze waarde
ring voor dit aardige en bijzonder
leesbare boekje.
De Baare en De Nooijer. Mevrouw
Niermans mocht niet meestemmen,
omdat haar echtgenoot een van de
ondertekenaars van het request was
en zij dus belanghebbende is. De
voorzitter deelde mee. dat binnen
kort een request, ondertekend door
de burgemeesters, wethouders en
raadsleden in de gehele streek, zal
worden gezonden aan de minister
van' economische zaken. Daarin zal
worden verzocht alsnog West-Z.-
Vlaanderen aan te wijzen als ont
wikkelingsgebied.
De raad ging akkoord met een voor
stel van B. en W. tot het verlenen
van steun aan vissers, die nieuwe
schepen willen bouwen. De raad gaf
daarbij de voorkeur aan het garan
deren van rente en aflossing van le
ningen, die de vissers eventueel wil
len aangaan, hetgeen een van de mo
gelijkheden is, die het E.T.I. in een
rapport heeft genoemd.
De subsidie aan het Wit-Gele Kruis
werd verhoogd tot vijftig procent van
de contributie met een maximum van
3,- per lid per jaar. Vastgesteld
werden enkele begrotingswijzigingen
en een wijziging van het ambtena
renreglement. Aan Eet bestuur van
de school met de bijbel zal een bij
drage worden verleend voor de aan
schaf van materiaal voor handen
arbeid. Deze uitgave wordt geraamd
op ƒ1616,22.
Afscheid kringhoofd bij de
B.B.-Schouwen-Duiveland
De heer A. Rottier naar
Terneuzen
In een bijeenkomst te Zierikzee van
de kringraad der Bescherming Bevol
king op Schouwen-Duiveland, richtte
burgemeester mr. F. Th. Dijckmees-
ter van Zierikzee zich in zijn func
tie van voorzitter van de krihgraad
kring Z 6 van de B.B. tot de heer A,
Rottier, die met ingang van 1 juni
a.s. zijn functie als kringhoofd van
de B.B. in deze kring zal neerleg
gen, in verband met zijn benoeming
tot hoofd B.B. in de A-kring Ter-
neuzen.
„Deels»" zal uw werk worden verge
makkelijkt, want hier had U met 18
burgemeesters of waarnemend bur
gemeesters te doen, terwijl U het in
Terneuzen slechts met één te stellen
krijgt", merkte de voorzitter op. Hij
bood de heer Rottier als afscheids
cadeau een fraaie ets aan. Het schei
dend kringhoofd zei een beetje be
duusd te zijn door de woorden van de
voorzitter en het ontvangen ge
schenk. „Ik heb, naar ik meen altijd
mijn best gedaan en geprobeerd er
van te maken wat er van te maken
viel", aldus de heer Rottier. De heer
Rottier nam node afscheid, te meer
omdat een opvolger nog niet is aan
gewezen. „Het zou mij spijten wan
neer het werk van de BH., dat ik in
die twee jaar heb mogen mee helpen
opbouwen, weer achterop zou gera
ken omdat er nog geen leidinggeven
de figuur is aangewezen", zo besloot
de heer Rottier zijn woorden.
De verdere agendapunten van de
vergadering brachten o.m. een goed
keuring van de rekening-courantver
houding met de gemeente Zierikzee.
Het punt bluswatervoorziening bracht
de tongen nogal in beweging. De fi
nanciële offers die sommige gemeen
ten zich hiervoor moeten getroosten,
liggen nogal aan de hoge kant, om
dat in die gemeenten speciale voor
zieningen moeten worden getroffen.
Burgemeester J. van Leeuwen werd
aangewezen om hierover nog eens in
overleg te treden met de Centrale
Dienst.
DRS. VERBURG VOOR VERENIGING VAN STATISTIEK
Voor de Economische Sectie van de
Vereniging voor de Statistiek heeft
de directeur van het K.T.I. voor Zee
land drs. M. C. Verborg in het TJni-
lever-gebouw te Rotterdam een inlei
ding gehouden over het onderwerp:
Enige statistische grondslagen van
schattingen ten behoeve van econo
misch geografische planning.
In de buitenlandse literatuur aldus
spreker wordt de ruimtelijke or
dening steeds meer en vooral gezien
als een tak van de economische we
tenschap. Zoals het in de 19e eeuw
mis ging met de werknemer als
zwakste partij in het economisch
verkeer, zo geldt dit nu voor de re
gionale ontwikkeling. In beide geval
len is een correctie op haar plaats en
zelfs vereist als men onze economi
sche orde wil behouden. Deze correc
tie dient te worden aangebracht door
de overheid. Hierover zijn alle poli
tieke partijen het eens.
De kemfout is van economische
aard: de ontsluiting faalt en dient
ook met economische middelen te
worden opgelost. Men mag name
lijk nooit verder springen dan de
economische polstok lang is, zoals
dit b.v. ook voor sociale wetten
geldt. De economie heeft daartoe
een bijzondere tak ontwiltkeld: de
ruimtelijke economie. Tussen de
spontane groei en de gewenste op
tionele groei ligt een afstand die
moet worden overbrugd.
In dit verband behandelde spreker
o.m. de balans van het Deltaplan, die
2,7 miljard beslaat, en waarop 2,1
miljard wordt „terugverdiend". Voor
Z.W. Nederland alleen is het tekort
665 miljoen. Als het noorden van
ons land dus beweert dat het ook
2,7 miljard wil hebben, is dit wel
erg ongenuanceerd. Bovendien gaat
het vooral om de veiligheid en is de
eindtoestand er niet zozeer één van
voordelen voor Zeeland maar van het
wegnemen van nadelen.
Ond erzoektechnieken
Van de verschillende posten behan
delde de heer Verburg vervolgens de
onderzoektcchnieken. Zo wees hij
o.m. op de verfijning van methoden
die nodig is om uit te maken of men
beter land dan zoet water kan win
nen. Voor de visserij behandelde hij
de schade-rapporten, gebaseerd op de
netto-waarde van het produkt. Als
men deze stelt tegenover de kosten
van behoud van de visserij is de toe
komst nog niet zo zwart. Van de
middenstandsproblemen behandelde
hij het boekenonderzoek bij 28 mid
denstanders in Veere, op grond waar
van de gemiddelde schade per jaar
op 175.000 kan worden gesteld. De
concentratie van de landbouwhavens
gaf voorts aanleiding tot de toepas
sing van interessante wiskundige
technieken. Het toerisme vraagt
eveneens om schattingen die gesteld
kunnen worden tegenover de inves
teringen. Men kan deze nooit geheel
j de ondernemers verhalen, maar
_Js de overheid het niet doet blijven
overigens nationaal-economlsche ren
dabele projecten achterwege. Spreker
behandelde de E.T.I.-rapporten over
het toerisme en besprak technieken
ontleend aan Amerika die hij op
Zeeland wil toepassen.
Verkeerseconomisch werkt het E.T.I.
met gebruikelijke wiskundige prog-
nosen. Zo is reeds komen vast te
staan dat, behoudens „lekken" via
Brabant, de betekenis van het veer
IvatsZierikzee over 10 jaar wel ver
achtvoudigd kan zijn. Ook de tolhef
fing op de Haringvlietbrug maakt
veel meer economische krachten vrij
dan de hoogte van de tol aangeeft.
Over tien jaar komt de tijd dat het
verantwoord is 400 500 miljoen
uit te geven voor een vaste construc
tie die de veren over de Westerschel-
de vervangt. Een andere vraag is of
de kosten niet hoger zijn.
Sloeplan en zijn artikel met ir. Snip
in E.S.B. Het Sloeplan is relatief
goedkoper dan het Haringvlietplan.
„Sp eeltuinor ganisaties"
vergaderden m A'raelo
Do Nederlandse TJnie van Speeltuin
organisaties nam vrijdag en zaterdag
uitvoerig het jeugdprobleem onder de
loep tijdens het tweedaagse congres,
dat dit jaar in Almelo in fict Cultureel
Centrum gehouden werd en dat 21
centrales met in totaal 289 aangeslo.
ten organisaties en 17 verspreide
speeltuinverenigingen bijwoonden.
Het speeltuinwerk heeft het afgelopen
jaar in het teken van de vernieuwing
gestaan. Contact werd gezocht met de
landelijke bond van r.k. speeltuinen.
Men was het er niet over eens wat de
methode van „open" en „gesloten"
tuinen betrof. Het speeltuinnrobleem
was nijpend, terreinen waren schaars
in verband met de steeds stijgende
grondprijs en tevens moest de belang
stelling van de ouders meer opgewekt
worden.
De N.U.S.O. telt 586 speeltuinvereni
gingen, waarvan 3-16 in centrales en
240 verspreide verenigingen zijn.
De heer M. A. Snelders uit Amers
foort, de secretaris, sprak over „wat
doen we met de ruimte", waarbij hij
het probleem aansneed van de onvol
komenheden in het speeltuinwerk. Het
congres ging volledig akkoord met het
vaststellen van de begrotingen, waar
na de bestuursverkiezing aan de orde
kwam.
Herkozen werden de aftredende secre-
taris M. A. Snelders uit Amersfoort,
de 2e voorzitter de heer F. Oostrom
uit Zeist en de leden mejuffrouw C. G.
Goudriaan uit Rotterdam, J. G. Kamp
uit Enschede, H. de Ruiter uit Rotter
dam, A. Schellings uit Vlissingen en
M. A. Storm uit Eindhoven.
Benoemd werd in een bestuursvaca-
ture ds. J. N. Dansen uit Urmond, na
dat de Amsterdammers hun kandidaat
J. van Vork hadden teruggetrokken,
aangezien de heer Storm in Eindho
ven tevens Limburg bestreek en de be
hoefte aan een bestuurslid in het zui
den nijpend was.
Lek in zinker door
Zandkreek
In de loop van maandag bereikten
de N.V. Waterleidingmaatschappij
„Beveland" te Goes voortdurend
klachten over te lage druk op de wa
terleiding. In Kortgene was er zelfs
gedurende een groot deel van de dag
geen water. Vannacht om twaalf uur
is een nachtmeting verricht op lek
kage in de zinker door de Zandkreek.
Daarbij is gebleken, dat een lek in
de zinker is ontstaan, waardoor per
uur 20 kubieke meter water weg
vloeide. Hedenochtend zal de tech
nische dienst van de maatschappij
tijdens laag water de zinker her
stellen.
Val van kraan
op een terrein aan de Edisonweg te
Vlissingen had maandagmorgen een
arbeider het ongeluk van een grijper
van een kraan te vallen. Hij moest
met een gekneusde bovenarm naar
een ziekenhuis worden overgebracht.
Spreker gaf de vele kritieken van de
laatste maanden toe dat aan het Ha
ringvliet veel meer ondernemingen
een plaats kunnen vinden die de Rot
terdamse sfeer van node hebben. In
dat geval geeft het Haringvliet ons
land een groter voordeel. Maar onge
twijfeld zijn er losstaande bedrijven
als chemische fabrieken, werven, as
semblage-bedrijven die even goed
naar het Sloe hetzelfde geldt na
tuurlijk voor het Kanaal van Terneu
zen kunnen komen. In dat geval
slaan de lagere kosten in Zeeland
door.
De laatste tijd slaat dan ook de me
ning door dat wij niet Haringvliet of
Kreekrak moeten gaan imiteren,
maar de nieuwe havens experimen
teel moeten gaan opzetten. Een ha
ven stampt men niet in tien of twin
tig jaar uit de grond. Bovendien ont
breken ons voor een zeer groot plan
de arbeidskrachten.
In de discussie gingen de toehoorders
vooral op de technieken in.
SMEDERIJ WORDT VERBOUWD
Voorbereidende klassen
hebben al resultaat
Maandagavond hield de vereniging
„De Ambachtsschool" te Middelburg
in het schoolgebouw aan het Molen
water onder voorzitterschap van de
heer C. Barentsen haar jaarlijkse al
gemene ledenvergadering. Uit een al
gemeen overzicht over 1958 bleek,
dat er in het afgelopen jaar verschil
lende belangrijke gebeurtenissen hun
beslag kregen. Zo werd een begin ge
maakt met de vernieuwing van de
licht- en krachtinstallatie en verlich
ting van alle lokalen in het hoofdge
bouw van de ambachtsschool. Even
eens werd begonnen met de verbou
wing van de smederij, waarvoor in
de plaats een meetlokaal voor de
afdeling elektro-technick zal worden
ingericht.
Verder wordt 1958 in het verslag een
belangrijk Jaar genoemd, omdat nu
reeds resultaten merkbaar zijn van
de aan de school verbonden voorbe
reidende klassen. Deze worden niet
alleen door de ouders, maar ook door
de leerlingen op hoge prijs gesteld.
Dank zij deze klassen zijn de vorde
ringen van de leerlingen beter. Voor
al de belangstelling is voor de nu met
meer zekerheid gekozen vakrich
ting van grote invloed gebleken:
Bij de technische afdeling is de om
schakeling van de 2-jarige opleiding
naar een 3- en 4-jarige zover gevor
derd, dat deze het volgend jaar waar
schijnlijk voltooid zal zijn. De resul
taten van het onderwijs aan deze af
deling waren wederom goed. Aan 147
leerlingen kon het eindgetuigschrift
worden uitgereikt, nadat zij met goed
gevolg het eindexamen zowel theo
retisch als praktisch hadden afge
legd.
Verder werden in het kader van de
culturele vorming verschillende ac
tiviteiten ontplooid, zoals een ex
cursie naar een grote fabriek te
Antwerpen, de Expo te Brussel, de
Kon. Mij. „De Schelde", de P.Z.
E.M. en de P.T.T. Voorts werden
verschillende voorlichtende films
vertoond.
Bij de school voor scheepswerktuig-
kundigen was de toeloop van leerlin
gen in 1958 iets groter dan in 1957.
Ook de resultaten in deze afdeling
konden zeer goed worden genoemd.
De klassen hadden een maximale be
zetting. Het aantal geslaagden be
droeg 35 onder wie 8 met lof; dit was
een recordaantal. Al dece geslaagden
konden bij diverse scheepvaartmaat
schappijen vlot worden geplaats, al
dus het verslag. Ook door de leerlin
gen van deze afdeling van de am
bachtsschool werden diverse excur
sies gemaakt. Het contact tussen
ouders en leraren gebeurde bij de
school voor scheepswerktuigkundigen
evenals bij de technische school door
openbare lessen en ouderavonden, die
zeer druk werden bezocht.
De nieuwe curus in september 1958
begon met 659 leerlingen, waarvan
127 de afdeling seheepswerktuig-
kunde bezoeken, 416 de teerni-
schc school en 116 de voorbereiden
de klassen. Van deze leerlingen zijn
455 niet in de gemeente Middelburg
woonachtig. De rekening en ver
antwoording van de technische
school over het afgelopen jaar sluit
met een bedrag van 410.378,28,
terwijl dit bij de school voor
scheepswerktuigkundigen
72.475,98 bedraagt.
Bij de bestuursverkiezing werden de
periodiek aftredende leden K. J. van
Loo en M. J. Louws herbenoemd. Bij
de rondvraag werd nog aangestipt
dat de belangstelling onder de jonge
lui en de ouders voor de voorberei
dende klassen nog niet groot genoeg
is.
Een Engelse sleepboot, de „Fiery Cross" heeft maandagmid
dag een vreemde sleep do haven van Vlissingen binnenge
bracht. Een ruim dertig meter lange worst van anderhalve
meter doorsnee, die deed denken aan een zeemonster men
was er aanvankelijk ook bijzonder geheimzinnig mee
stak achter het vaartuig nauwelijks boven het wateropper
vlak uit. Het vreemde voorwerp was een „flexibel schip", ge
vuld met 36 ton kerosine.
Het „flexibele schip" is een Engelse uitvinding en wordt
reeds toegepast in West Afrika. Niet al te grote hoeveelheden
vloeistoffen kunnen er mits zij Lichter dan water zijn
mee worden vervoerd. Nylon en twee soorten rubber zijn
de materialen, waaruit de „flexibele schepen" zijn vervaardigd.
De huid is bestand tegen warmte, maar slechts vier millime
ter dik. De rubber „tankers" zijn goed manoeuvreerbaar, heb
ben een geringe diepgang en zijn daardoor bijzonder goed
bruikbaar op plaatsen waar grote schepen niet kunnen ko
men. Vooral oliemaatschappijen tonen er interesse voor.
De tocht naar Vlissingen was de eerste proefreis op zee,
hoewel reeds enkele jaren met deze „Diacones" wordt geëx
perimenteerd; onder andere in Het Kanaal. Nog dezelfde dag
zou de „Fiery Cross" de Vlissingse buitenhaven weer verlaten
voor de terugreis naar de rivier de Tees. De vertegenwoordi
ger van de Engelse fabriek, die de „flexibele schepen" ver-
vervaardigt, was over de proef bijzonder tevreden. Het was
de eerste maal, dat men in Nederland met een dergelijk
vreemdsoortig vaartuig kennis maakt. De gezagvoerder van
de „Fiery Cross" had geen toestemming gekregen om met
zijn gevaarlijke sleep de Nieuwe Waterweg op te varen.
(Foto P.Z.C.)