TUSSEN DERTIEN EN TWINTIG ~öeot ón geen Richt uw lens op de werkende mens JAZZ, geschiedenis en vorm (VII) Veertiendaagse rubriek voor, maar voornamelijk dóór de Zeeuwse jeugd. OjiéMwe school m Qocs, oude wordt jeuqdqeijonw Over ongeveer een jaar zal de nieuwe technische school te Goes, dié momenteel aan de Bergweg verrijst, in gebruik genomen kunnen worden. De nieuwe school krijgt een tota le vloeroppervlakte van 8800 vierkante meter. Het gebouw zal naast verschillende andere apartementen veertig lesloka len bevatten. Wel een beivijs, welk een vlucht het technisch onderwijs heeft genomen! De nieuwe school heeft een capa citeit van circa 900 leerlingen. Thans telt de technische school té Goes vijfhonderd leerlingen en daarboven nog eens 112 „part-timers", leerlingen, die na het bezoeken van de dag school nog een middag en en kele avonden per. week de school bezoeken. Intussen heeft de Hervormde Kerk optie gevraagd op het oude schoolge bouw. Deze optie werd verkre gen; het is de bedoeling van het kerkbestuur de school als jeugdgébouw een niéuwe be stemming te geven. roep voelt, dan moet je 't maar doen. Een kantoor of zoiets der gelijks, daar voelde ik werkelijk niets voor. Trekkers hebben trou wens een grote toekomst......" Alle zeven wisten ze trouwens al heel vroeg, wat ze wilden. Adrie Flipse uit Goes (16) zijn vader is timmerman. Excursies naar het domein van zijn vader, behoorden in zijn' lagere-school tijd reeds tot zijn favoriete bezig heden. „Ik wilde een beroep, waar je je handen bij kunt gebruiken, het is mooi om aan iets mee te bouwen. En om nu later achter een tafeltje je dagen te moeten slijten Op het ogenblik volgt Adrie de cursus metselen aan de Goese technische school. Hij wil welis- \yaar timmerman worden „Maar 't is zo gemakkelijk als je 't ook kunt." Dezelfde richting heeft Roel Rie- meris gekozen - al in de vijfde klas van de lagere school was het voor hem een klare zaak, dat hij timmerman zou worden. „Vroeger, dat was nog in Over- ijsel, was ik altijd in een timmer manswerkplaats te vinden, 'k Vond het een mooi vak. Je bent veel buiten en hout is mooi mate riaal." Nooit gedacht aan kan toor of zoiets? „Neen, dan zit je altijd achter een bankje en opgesloten." Bij Kees van der Endt hetzelf de verhaal. Vroeger, als jon getje van de lagere school, n. vieren de bakkerijen afstropen de kunst een beetje afkijken e' danthuis „pionieren". Op de jongste bal- en concert avond, van de Walcherse Jazz S' ciéty in café-restaurant „Delta" i Vlissingen speelden dé huisorkei ten van de Dordtse Jazz Sociëtei tamelijk het kwartet Henk va Suul, het trio Henk van Buul e, het trio Jack van Poll. Boven \taande foto werd gemaakt tij 'ens het bal: een solo van Jac an Poll, die aangenaam koel a M-saooofoon blies. In zijn tri •it Jack gëjiio'onlijk achter de pia- io en r musiceert hij in Osca-i Petérso..-stijl, want hij is een groot bewonderaar van deze ne ger-pianist. (Foto P.Z.C.) Het vervaardigen van meer uit gebreide taarten, noemt hij „mooi, gaaf werk." Jammer, dat een taart zo vergankelijk is, In het andere geval zou de instel ling van een taartenkabinet aan beveling verdienen. Met een sui kerzoete juffrouw als conserva trice. Om vooral de eerste, meer curieuze exemplaren voor bederf te behoeden De plannen van Kees tot het vef- 1 vaardigen van taarten en la ter kok te worden stammen uit de vierde klas van de lagere school. Zoals Kees van der Endt al vroeg met de geur van deeg doortrokken was, hanteerde Hans van Megeren, overigens tot ont steltenis van zijn al wat bedaag- der omgeving, de verfkwast. Al les kleur en fleur geven zag hij als een deel van zijn prille levens taak;, hij slaagde daarin welis waar, doch het was een zo revo lutionaire fleur, dat genoemde omgeving het om tot waardering te komen nodig vond, dat Hans allereerst enige jaren van scho ling doormaakte. Hans was het daarmee eens „Ik vond die kwast prachtig in m'n handen." Liefhebberij: beetje kunstschilderen. Bertus. van den Dorpel (15) en Hans van Tatenhove bekwamen zich voor automonteur. Hans voorlopig nog in de opleiding van de machine-bankwerkers, van waar hij overgaat naar de „kop- klas" van de automonteurs. „Er zit leven in" vinden ze „en "vooral veel toekomst." aarom ze het beroep ko zen Het was er nu een maal, ér zit dynamiek in, iets van snelheid, iets van deze tijd De zeven jongens blijken allen een richting- te hebben geko zen, die zij zelf graag wensten. En om zwaarwichtige betogen over animo en arbeidsvreugde te vermijden: het is hun zin, ze vinden het prettig, ze doen het met plezier en ze doen het daarom goed. En wat het „neerkijken" van u.l.o.-scholieren en h.b.s.-ers betreft: als hier van werkelijk sprake is, het zij algemeen, hetzij inciden teel, dan is hier iets doms aan de gang. Zoiets als de reden, waarom men vroeger het witte boordje prefereer de boven de overall. Neerzien op iets is een onge zonde bezigheid, 't Veroor zaakt pijnen in de hals- streek en als meh 3ie kwijt' wil raken, moet men toch weer recht vooruit kijken. - Zeven jongens voor de ingang van „hun" technische school in Goes van links naar rechts: Hans van Megeren (schilder), Roel Riemens (timmerman) Adrie Flipse (tim merman-metselaar), Hans van Tatenhove machine-bankwerker- autonionteur), Bertus van. den Dórpél(automonteur) Kees van der Endt (brood- en banketbak ker) en Wim Kieuwenhuize (trek kermonteur). (Foto. P.Z.C:) Fotowedstrijd met een speciale jeugdgroep Gaarne vestigen we nog even de aandacht op de speciale jeugdgroep in de landelijke fotowedstrijd „Richt uw lens op de werkende mens", die de Ver eniging Nederlands Fabrikaat in samenwerking met de Stichting tot Bevordering van de Amateur fotografie heeft georganiseerd en waarvan de termijn van inzending sluit op 15 juni a.s. Er is namelijk een speciale groep voor jonge amateurs van tien tot zeventien jaar: voor de categorie is uiter aard ook een afzonderlijke prij- zenserie uitgeloofd. Voor de beste jeugdige inzender uit elke provincie, dus voor elf provinciale winnaars, is er een prijs in de vorm van een vijfdaag se reis langs Nederlandse indus trieën, Voorts is er landelijk een eerste prijs van 100,een tweede van 75,en een derde van 50,in contanten. Daar naast worden waardevolle prijzen in natura uitgeloofd. Er is ook een speciale schoolprijs. De schóól, waarvan een leerling(e) de eerste prijs van de jeugdgroep heeft ge wonnen, wordt door de Vereniging Nederlands Fabrikaat een film middag met traktaties aangebo den. De P.Z.C. heeft in overleg met de organiserende verenigingen aan deze fotowedstrijd een „Zeeuwse competitie" verbonden. Dit bete kent, dat inzendingen voor deze fotowedstrijd aan de P.Z.C. te Vlissingen kunnen worden gericht. Nadat in de jeugdgroep drie Zeeuwse prijswinnaars zijn aan gewezen voor deze groep is er een prijs van 20,en twee van 10,worden alle foto's door gezonden naar de Vereniging Ne derlands Fabrikaat. Inzending aan de P.Z.C. houdt dus in, dat men normaal aan de landelijke wedstrijd deelneemt, maar bovendien een kans maakt op een door de P.Z.C. uitgeloof de prijs. De vermelding „Fotowedstrijd" op {de aan de P.Z.C. te Vlissingen te zenden enveloppe is voldoende. De wedstrijdvoorwaarden werden ge publiceerd in de P.Z.C. van 24 april j.l. en zijn voorts bij alle fo tohandelaren te verkrijgen. NA NEW ORLEANS, Chicago en New York moet als jazzcentrum zeker Kansas City genoemd worden. En al wordt deze stad als men een geografische indeling in de jazz zou willen aanhou den wel eens vergeten, zij is toch wel zeer belang rijk. Want toen kort na 1930 de jazzmuziek een beetje op een dood spoor geraakt was de stilte voor de storm, die de swingmuziek zou veroorzaken kreeg de jazz daar nieuwe impulsen. De man, die als geen ander daar verantwoordelijk voor teas, is geweest de nu 52-jarige negerpiahist en bandleider William „Count" Baste, die met zijn orkest, gefor meerd met de kern van de band van Bennie Moten., in hel midden van de dertiger jaren gewéldige op gang maakte. Maar voorlopig was hij alleen nog maar in en i ondom Kansas City populair; de critici moesten er in het algemeen toeinig van hébben. Eerst toen de jazzcriticus John Hammond er in slaagde de Basie-band naar New York te halen, was de lount weldra beroemd. De Basie-organisatic sici speelden, die late was, afgezien van Duke ook grote bekendheid Ellington, eigenlijk de kregen, zoals Lester eerste band, waarin mu- Young, die de moderne speelwijze vóór teno -- saxofoon introduceerde, de trompettisten Buck Clayton en Harry Edison, de trombonisten Dicky en Harry Welsh en niet te vergeten hét ritme kwartet ..Walter Page. (bas), Jo Jones (drums), Freddie Greéne (gitaar) en Basie (piano), dat veelal beschouwd wordt als de beste ritmesectie, die ooit bestaan heeft. Daainaast viel Count Ba sie zelf op door zijn merkwaardig pianospel, waarbij hij de begelei ding met de linkerhand zeer sober houdt en vrij wel overlaat aan de an- dere ritme-instrumenten En het is dit orkest, da' ondanks aanvankelijke kritiek en het feit, dat het lange tijd door hel publiek genegeerd was, tot op de huidige dag steeds een der topplaat- sen heeft weten te bezet ten. Kansas City is echter niet alleen voor de jazz- historie belangrijk ge worden door Count Basie, die in Red Bank (New Jersey) geboren is en daarom soms „the kid from Red Bank" ge noemd wordt. De stad was al even eerder wak- leer geschud en dat ge schiedde dooi* Andy Kirk en zijn Twelve Clouds of Joy, een orkest waarover niét zo heel veel bekend is. In dit orkest echter zat een negermeisje, dat Mary Lou Williams heette en niet alleen uit stekend piano speelde, maar bovendien voor die ijd zeer moderne arran gementen schreef. Zij maakt ook aanspraak op de in de jazz „gevaar lijke" titel van compo niste. VOOR ONS GEEN wit boordje! Onder dit motto zijn de zeven jongens, die hier met de attributen van hun toe komstige ambacht op één foto zijn samengebracht, de Goese technische school binnengestapt. Een wel erg rigou reus motto, dat op deze plaats ook slechts symbolisch is bedoeld! In werkelijkheid dragen de zeven en al die andere technische scholieren in de toekomst op gepaste tijden uiteraard wel een wit boordje. Er wordt slechts mee aange duid, dat deze jongens bewust een beroep hebben gekozen, dat buiten de „kantoorsfeer" ligt. „De witte boord" is eigenlijk als tegenstelling tot de categorie van overall-dragers eèn verouderd begrip, ver ouderd vooral in die zin, dat vele ouders vroeger de witte boord voor hun dierbare zonen als een hoog en begeerlijk goed zagenMen zag daarin de verheffing tot „meneer", scherper gezegd: het witte boordje werd gepromoveerd tot kastetekenEen schone illusie! „Meneer", althans „heer" wordt men niet door buiten de overall-sfeer werk te zoeken. Een timmermansknecht kan in een besmeurde over all een héér zijn, achter het masker van de '„gesoigneerde verschijning" kan zich iemand verschuilen, die het beslist niet is. In wezen schuilt hierin een van de onvermoede, aantrekkelijke kanten van het leven: voor de aandachtige beschouwer is ieder mens een wandelende surprise Maar genoeg! De vermeende verschillen tussen hoofd- en handarbeiders zijn in de loop der jaren meer en meer weggevaagd en tegenwoordig zijn er volop technische vakken, waarin voor de toekomst grote perspectieven zitten en die der halve te prefereren zijn boven een witteboord-baan. Geldel ijlt e beloning: vaak gunstiger.... Desondanks meende het me rendeel van deze zeven techni sche scholieren, dat er van deze witte boord-overall con troverse nog altijd iets is blij ven hangen. „Ze zien op je neercommen tarieerden zij, toen de verstand houding met uJ.o.-scholleren en h.b.s.-ers ter sprake kwam. En er worden blijkbaar ook nog wel eens woorden bij gewisseld want Roel Riemens uit Wolphaartsdijk, 14 jaar en toekomstige timmer man, vertelde: „Ik geef er niet om, ik laat ze maar kletsen waaraan hij, blijk gevend van een op filosofische leest geschoeid incasseringsvermogen, toevoegde „Ze zijn wel goed, maar ze we ten niet beter Wijzen deze opmerkingen in de richting van vroeg-maatschappe- lijke wrijvingen, een technisch scholier heeft een nuchtere kijk op die dingen. Ze praten er niet zo uitvoerig over. „H.B.S.-ers?" stelde Kees van der Endt, een 14-jarige leerling uit Kapelle van de afdeling brood banketbakken, „Ik heb er weinig contact mee, 'k weet alleen, dat het ook doodgewone jongens zijn..,..." Hans van Tatenhove uit Borssele, 14 jaar en leerling-monteur on derkende dit ook. Maar toch ken de hij eén lyceïst, die „zich nog al eens behoorlijk kon aanstel len." En droogjes er achteraan: „Natuurlijk is-ie-net-als-een-an- der." „Ze zijn net als ons" onderstreep te de Goese leerling-schilder Hans van Megeren (16) deze gelijk heids-theorie, „maar ze doen net of ze meer zijn. Dat steekt me niets. Maar toch ls het wei eens niet leuk." Wim Hiemyenhuize .uit. Biezelin- ge (16), die voor trekkermontéur studeert, had kritiek van veel exactere aard. „Leerlingen van h.b.s. en u.l.o. weten soms in de vierde klas nog niet, wat ze wil len worden." Zelf had hij daar weinig moeite meh gehad, vertelde hij. Op het spuitbedrijf van zijn va der was hij al heel jong tussen de tractoren te vinden, en zo kwam al vroeg voor hem vast te staan, dat dit het was. „Iedereen moet een beroep kie zen, dat hem past" is zijn leuze, ..en als je werkelijk voor een be-

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7