Dertig miljoen m3 zand verhuist van Vinkeveen naar Amsterdam Miljoen voor een Renoir BOUW EENGEZINSWONINGEN GOEDKOPER DAN FLATS REGELINGEN VOOR TARWE, GERST EN VOEDERGRANEN R'damse raad akkoord met metroplan VRIJDAG 15 MEI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 11 TRANSPORT DOOR 13 KM BU1SLEIDING Zuigers en bakken werden in secties overgebracht (Van onze speciale verslaggever) Het kleine watersportdorpje Vinkeveen bij het uitgestrekte plassengebied op de grens van Utrecht en Noord-Holland gaat de grote stad Amsterdam een enorme dienst bewijzen. De hoofdstad mag de eerstkomende tien jaar dertig miljoen kubieke meter zand uit de Vinkeveense Plassen putten voor de ophoging van de weilanden aan de stadsrand, die straks het industrie terrein „AmsteP'i zullen worden. Het enige wat Vinkeveen voor dit zand- offer terugverlangt is, dat Amsterdam in de plas een serie zandeïlanden zal maken, bekleed met schoeiïng en riet, en beplant met wat geboomte en struikgewas. Voor Vinkeveen betekent dit een grote zorg minder. Burgemeester Blom zelf enthousiast zeiler vertelde ons hoe allerhande factoren de aantrekkelijldieid van dit water sport-dorado bedreigden. De grond- afvoer heeft hier enorme vorm aan genomen. Tenslotte is de plas wel ontstaan door grondafvoer nl. ver vening voor de turfwinning maar wanneer daar eindeloos mee doorge gaan wordt, houdt men tenslotte al leen een groot wateroppervlak over, terwijl de aantrekkelijkheid van een watersportgebied niet alleen het wa ter is, maar ook de stoffering met heerlijk-rustige riet-omzoomde ei landjes. Wanneer er alleen grondaf voer gebleven was voor de verve ning, zou de dreiging niet zo groot zijn geweest, omdat in 1975 alle con cessies van de verveners aflopen. Een jaar of tien geleden is echter ontdekt dat de Vinkeveense-aarde een bijzonder goede tuingrond is. Er is in Nederland een enorm tekort aan „potgrond". Niet alleen in de bloemisterijcentra, maar ook in de tuindersstreken als het Westland, waar de kasgrond zeker om de twee jaar ververst moet worden. Sinds deze ontdekking hebben de Vinkeveense turf trappers het oude bedrijf met nieuwe energie ter hand genomen. Men baggert de eilanden uit tot 41/2 meter diepte, trapt het water uit de grond, en vindt voor wat overblijft, zonder dat men er zelfs turf van heeft hoeven te steken, prima emplooi. Tot zelfs in Engeland en Duitsland is er tegenwoordig belangstelling voor de Vinkeveense grond. De konse- kwentie ervan is alleen, dat jaarlijks in Vinkeveen vele hectare eiland worden afgestoken. Over vijfentwin tig jaar zou hier in dit rijke eilan den-gebied geen eiland meer over zijn, wanneer er niet regelend was opgetreden. Ook natuurlijke krach ten peuzelen immers jaar op jaar aan de akkertjes: De golfslag van het water, maar vooral de vorst maakt ze jaar op jaar kleiner. Hoe snel dat gaat, is gemakkelijk na te gaan. Toen burgemeester Blom dertien jaar geleden in Vinkeveen kwam, stond de starttoren van de zeilvereniging zeker twee meter van de waterkant op een van de eilanden. Op het ogenblik grenst hij aan het water. De moderne „speedboats" ver snellen met hun zware golfslag dit afkalvingsproces. „Met die raceboten wordt het verschrikkelijk in Neder land", aldus de burgemeester. „Hoe wel ze een kapitaal kosten en enor me hoeveelheden brandstof verslin den, komen er steeds meer. Vorig jaar hebben we er veertig vergun ningen voor af gegeven. Op dit ogen blik kunnen we er wel honderd bij geven. Uit Duitsland komt men er mee naar ons land. Op ongeveer zes meter onder de waterspiegel ligt een zandbodem in de plas. Amsterdam mag dat zand gaan wegzuigen tot er ongeveer dertig meter water staat en er dus ongezocht! een ideale toestand voor de dicp-duikers zal zijn ontstaan Er zal een aantal veen-eilandjes wor den geofferd de plas wordt dus groter maar langs het gehele te ontzanden gebied komen zand-eilan- den. Voordat Amsterdam de concessie kreeg, heeft Staatsbosbeheer een landschapsplan opgesteld voor dit gebied, dat de goedkeuring van alle betrokken instanties verkreeg. Door oprichting van een piassen- schap wil men de fondsen bijeen brengen om de recreatieve moge lijkheden van dit gebied te ver groten. Men denkt er over zelfs fietspaden aan te leggen dwars door dit gebied. Met behulp van pontjes zal men dan van het ene eiland naar het andere moeten komen. De bedoeling is dat de wielrijders of wandelaars de pont jes zelf zullen bedienen. Is dit nog (fleurige) toekomstmuziek de ontzanding gaat over enkele we ken al beginnen. De automobilisten op de drukke verkeersweg van Am sterdam naar Utrecht hebben het al kunnen merken. Aan de rechterzijde van de weg is een dertien kilometer lange pijpleiding gelegd. Een gigan tische stofzuigerslang, die er jaren zal blijven liggen en daarom straks een groen kleurtje zal krijgen om in het landschap niet teveel uit de toon te vallen. Om te voorkomen dat de stroom van zand en water in de lange buisleiding tussen Vinkeveen en Amsterdam na de eerste „stoot" in Vinkeveen tot stilstand zal komen, komen er in de onafzienbare slang van ijzeren pers buizen vier tussenstations: de „Dor drecht", de „Papendrecht", de „Utrecht" en de „Zaandam", die stuk voor stuk een opjaagvermogen heb ben van twee tot drieduizend p.k. Aan Sliedrechtse baggeraars is liet ontzandingskarwei Opgedragen. Ze staan voor niets deze wel eens de meest uithuizige Nederlanders ge noemde lieden. Him zuigers en bak ken, die niet ontbeerd konden wor den bij dit grootscheepse ontzan- dingsproject, waren te groot om ge schut te kunnen worden door het „slechts" zeven meter brede Dem- merikse sluisje ten zuiden van Vin keveen. „Dan moeten ze er in secties heen", was het besluit van de tech nici van de baggermaatschappij Bos en Kalis uit Sliedreeht. Bij een scheepswerf in Hardinxveld- Giessendam werden de duizend tons elevatorbakken toen in zes moten gebrand, een drijvende bok plaatste die stukken op platte vaartuigen en vervoerde ze vervolgens naar de plas. Op de Noordoostelijke oever daarvan werd een heilinkje gebouwd, waar twee drijvende en eveneens demon tabele hijsblokken de „secties" optil len. De scheepsbouwers daar maken van de ijzeren brokstukken dan weer elevatorbakken. Drie van deze ge vaarten beleefden reeds een gelukki ge stapelloop op de Vinkeveense plas en verbaasde zeilers zullen zich on getwijfeld deze zomer afvragen, hoe die enorme gevaarten hier gekomen zijn. Na de bakken komen de kostbare cutterzuigers aan de beurt, die het zand uit de diepte moeten slurpen en de bodem tot op dertig meter diepte moeten nivelleren met behoud van een natuurlijk talud. In juni zo is de bedoeling zal met het zuig- en perswerk worden begonnen, opdat Amsterdam kan blijven groeien en de Vinkeveense plassen als recreatie gebied nog belangrijker kunnen wor den. Russische scheepsorder voor West-Duitsland De scheepsbouwmaatschappij Ho- waldtwerke in Kiel, eigendom van de Westduitse bondsrepubliek heeft gisteren bekendgemaakt dat Rus land een order ter waarde van 40 miljoen DM te hebben gekregen, voor de bouw van speciale schepen. Advertentie) op Ieders Hp! Ketel ontploft in fabriek te Hilversum: 3 gewonden In de zogenaamde muskusfabriek van de essencefabriek Polak en Schwartz in Hilversum is gisteren een ketel ontploft. Drie employe's van het bedrijf, B. A. van der B., H. P. K. en J. M. H. werden gewond en naar de r.-k. ziekenverpleging ver voerd. Direct levensgevaar werd niet geconstateerd. De ontploffing veroorzaakte grote ravage en was tot ver in de omtrek te horen. Een begin van brand kon door de Hilversumse brandweer met nevelspuit en schuimblussers worden bedwongen. De produktie van de synthetische muskus, die voor de zeepfabricage wordt gebruikt, zal ze ker zo werd van de zijde der di rectie medegedeeld ongeveer 6 maanden stagneren. De omvang van de schade kon op dit moment nog niet worden bepaald. TE LUI VOOR MEMOIRES Molotow vertelde: „In Den Haag was ik niet gewenst" De vroegere Sowjet-minister van buitenlandse zaken Molotow heeft in een gesprek met de ambassa deur van Ceylon in Moskou, Ma- lalaskera, toegegeven dat zijn re gering hem vorig jaar als ambas sadeur naar Den Haag had wil len zenden, doch dat hij „daar niet gewenst was". Malalasltera heeft dit woensdag in Moskou op een Israëlische recep tie tegenover de pers verklaard. Hij had Molotow gesproken tij dens een bezoek aan Oelan Bator, IR. H. VAN DEN BROEK IN VLAARDINGEN: Middel tot oplossing van woningnood Ir. H. van den Broek, die verbonden is aan de dienst volkshuisvesting te Rotterdam, heeft gisteren in Vlaar- dingen, tijdens de vergadering van de „provinciale contact-commissie Zuid-Holland inzake het woonruimte- vraagstuk", een lans gebroken voor het bouwen van een standaard-type eengezinswoningen. Hij betoogde in het algemeen, dat het bouwen van dit type woningen goedkoper zou zijn dan het bouwen van etagewoningen. Dit zou weer tot gevolg hebben, dat de woningnood, die op het ogenblik nog het grootst is voor dat type wo ningen, waarvoor een lage huurprijs geldt, sneller uit de wereld geholpen zou kunnen worden. Nadat spreker betoogd had dat de wo ningnood zich verreweg het sterkst uit' in de vraag naar woningen met lagere huren, en dat de vraag naar duurdere woningen nog wel aanwe zig is, maar in geen enkele verhou ding staat tot de vraag naar wonin gen met een huurpeil van 15 en minder, zeide hij, dat hieruit duide lijk blijkt, dat de stijging van de welvaart is achtergebleven bij de ver hoging van de bouwkosten. Hij zeide van mening te zijn, dat het een wijs besluit geweest is van de gemeente Rotterdam om een werk groep in het leven te roepen die tot taak heeft gekregen te zoeken naar een woning, die, zowel wat opzet van de plattegrond, als wat constructie en uitrusting betreft, deobjectief goedkoopste oplossing zou zijn. Deze werkgroep heeft het oog laten vallen op een 6-beds eengezinshuis. Er werd daarbij uitgegaan van alle minima, welke door de voorschriften worden toen hij op de terugreis was van China naar Moskou. Molotow, die in 1957 in ongenade viel, ver klaarde „zeer gelukkig" te zijn als ambassadeur in Buiten-Mon- golië. Hij zei dat Molotow toen hij hem op 7 mei in Oelan Bator had ont moet, er „jong" uitzag. Molotow had verklaard dat Oelan Bator een interessante standplaats was. Op de vraag of hij zijn memoires schreef had hij geantwoord: „Neen, daar ben ik te lui voor". De heer Van den Broek deelde verder mede dat dank zij het feit dat de kostprijs van de zes-beds eengezinswoning zo laag was, aan de werkgroep opdracht is gegeven zo snel mogelijk een 9-beds een gezinswoning te ontwerpen. Het gelukte dit laatste type te ont werpen voor een huurprijs van on geveer 14,50. Het ligt in de be doeling ook nog andere typen te ontwerpen, namelijk een dertien- beds eengezinswoning en een be- jaardengalerijwoning. De dertien- bedswoningen zullen een huurprijs moeten opbrengen van ongeveer 16 en de bejaardenwoningen tus sen de 8,50 en de 9,50. PRODUKTSCHAP STELDE VAST In de vergadering van het prodnkl- schap voor granen, zaden en peul vruchten is de tarweregeling voor het oogstjaar 1959-1960 ter sprake ge bracht. De garantieprijs is vastge steld op 30,95 per 100 kg of f 1,75 hoger, dan in 1958. Ook ditmaal is een „staffclregeling" opgesteld 0111 de gemiddelde prijs te kunnen nastreven. In augustus zal de prijs 29,55 zijn, met 35 cent per maand oplopend tot f 32,35 in april 1960. Op 23 augustus zal de verplichte bij menging van inlandse tarwe in brood van 2535 pet. worden verhoogd. Het voedselbureau importbureau V.I.B. zal eind september, december, februari en april aangeboden tarwe kunnen kopen tegen staffelprijzen. Bij het vaststellen van invoerheffin gen en uitvoerrestituties voor brouw- gerst wordt ernaar gestreefd een brouwgerstprijs van 28,20 per 100 kg aan te houden. Het landbouwschap en het Centraal Brouwerijkantoor kwamen hierover tot overeenstem ming. Het verschil tussen de minimum- en maximumprijzen bedraagt 3,— of wel 1,50 boven of beneden 28,20. Met het heffings- en restitutiebeleid zal worden gestreefd naar een telers- prijs op de binnenlandse markt van f 26,70 tot 29,70. In principe zullen invoerheffingen en uitvoerrestituties op brouwenjgerst gelijk zijn aan die voor andere gerst soorten. De minister van landbouw stelde de minimumgarantieprijs voor alle gerst op 26,45 per 100 kg .Van landbouwzijde werd ter vergadering aangedrongen op verwerkelijking van deze prijs ook in die gebieden, waar geen brouwgerst doch voedergerst wordt geteeld. De voorzitter deelde mede, dat de toeslag voor de telers van granen op lichte gronden is berekend op 4,35 per 100 kg rogge en op 2,35 per 100 kg voor haver, gerst en ge mengd gewas. De ministeriële goedkeuring hierop wordt binnen kort verwacht. Daarna, waarschijn lijk in juni, zal met deze uitkerin gen uit het Landbouw-egalisatie- fonds, dat daartoe 25 miljoen vo teerde, kunnen worden begonnen. Het ligt in de lijn der verwachtin gen, dat de belanghebbende telers voor begin september het hun toe komende zullen hebben ontvangen. Kritiek van Radio-Moskou op' I11 een voor Griekenland bestemde uitzending heeft radio-Moskou het westelijke plan beschreven als „een poging om het werk van de ministers te bemoeilijken... door ze in een over vloed van belangrijke internationa le problemen te verdrinken". De commentator van Radio Moskou zeide dat werd getracht „de confe rentie een groot aantal verschillen de politieke vraagstukken voor te leggen". De voornaamste problemen zijn echter „het sluiten van een vredesverdrag met Duitsland en een onderzoek naar het bezettingsstatuut van West-Berlijn." Het commentaar was gebaseerd op mededelingen van de correspondent van Radio Moskou in Genève, Anato- ly Potapow. Overigens werd het plan niet zonder meer en rechtstreeks verworpen, zo als het geval was in een bekendma king van het Oost-Duitse persagent schap A.D.N. Radio Moskou's com mentaar kwam in grote trekken overeen met een verklaring die mi nister Gromyko woensdag aflegde. Ir. Vos wenst kabinet een kort leven toe De waarnemende voorzitter van de Partij van de Arbeid ir. H. Vos, heeft gisteravond voor de televisie gesproken over het beloop van de kabinetsformatie en over de daar door ontstane politieke situatie. Hij noemde de politieke gebeurtenissen in ons land in de afgelopen weken een droevige komedie. Men doet het voorkomen, alsof de Partij van de Arbeid onhandelbaar is geweest. Op grond van zijn kennis van gesprek ken die zijn gevoerd en van de stuk ken die zijn gewisseld, stelde de heer Vos vast dat er geen enkele ernstige poging is geweest tot werkelijk over leg. Veel meer is er geweest een bewuste wil om niet tot overeenstemming te komen en om een rookgordijn op te trekken om verantwoordelijkheden af te schuiven. De heer Vos sprak verder over „een heen en weer gooien met mensen", dat hij voor het land niet goed acht te. Maar over de te voeren politiek hoort men weinig". Spreker meent, dat dit kabinet is ge boren onder een slecht gesternte. Hij wenst dat het kort leeft en dat het niet al te veel brokken maakt. De Partij van de Arbeid zal in de oppo sitie zijn, maar geen oppositie om de oppositie. „Wij zullen", zei hij „elk voorstel beoordelen op zijn sociale, zijn economische en zijn politieke verdiensten". De gemeenteraad van Rotterdam heeft gisteravond zonder hoofdelijke stemming alleen één c.h.u.-lid wenste aantekening dat het tegen was besloten tot de aanleg van een metroverbinding van het Cen traal Station onder de Nieuwe Maas door naar het Zuidplein. Tevens werd een eerste krediet gevoteerd ad 31.300.000,voor de uitvoering van het rivierkruisend gedeelte er van. Eenmaal voltooid zal het gehele tra ject vijf en een halve kilometer lang zijn. Aan de rechter Maasoever zal het ondergronds zijn.' Aan de linker Maasoever zullen de 32 treinstellen, die een maximumcapaciteit van 3500 passagiers per kwartier hebben, bo vengronds komen om via een viaduct het Zuidplein te bereiken. Het gehele plan zal een bedrag van ruim 134 miljoen gulden vergen. Op 14 juni 1956 had de gemeenteraad reeds besloten tot de aanleg van een tramtunnel, maar daarna won de overtuiging veld. dat de verkeers- ontwikkeling een andere oplossing dan een tramtunnel zou vragen. De wethouder van openbare wer ken, mr. H. Bavinck, noemde als een der grote voordelen van het plan het feit, dat de "trams, die nu de noord-zuidverbinding onder houden, van de Coolsingel zullen verdwijnen. De verkeersverbin ding Noord-Zuid is in Rotterdam erbarmelijk, de Maastunnel be reikt zijn topcapaciteit en de ver wezenlijking van de nog op het verlanglijstje staande Willems- tunnel zal naar alle waarschijn lijkheid niet spoedig kunnen ge schieden. Bij een vervoer van zes tig miljoen passagiers per jaar is een metroverbinding voordeli ger dan een tramverbinding. Het college heeft deze zaak met ver schillende diensten besproken en is overtuigd, dat het plan finan cieel entechnïsch door hoogerhand zal worden aanvaard. Degene, die morgen minister van financiën wordt, is op de hoogte van het plan, aldus de wethouder. Chrysler concern, heeft dagavond een schilderij van Renoir aangekoekt; voor 255.000 dollar, bïj- 1 miljoen gulden. „Bobo is tic naam van een charmant aapje, dat dezer dagen zijn intrede deed in het dierenpark van Stavenisse. Het is een schenking van de heer Letzer uit Vlissingen, die vroeger te Stavenisse woonde. Een bijzonder aardige aanwinst voor Stavenisses dierenpark! Bobo is één van de de eerste apen, die „voet" op Tholen heb ben gezetEn Bobo heeft het er goed naar zijn zin! Alleen zijn er wel eens jongens die denken dat ze flink zijn als ze Bobo plagen. Bobo denkt daar het zijne over. Om aap te zijn is niet zo erg, maar om een ddp van een jóngen te zijn.... Foto P.Z.C.). rand-Ruel, bood een 100.000 dollar, Walter P. Chrysler jr., tijdlang tegen Chrysler Hij zei nog nooit zulk erfgenaam van het op. een spannende veiling automobiel- De veling bracht in to- meegemaakt te Lieb- taal 166.000.400 dollar ben. Onder de bieders (ongeveer 440 miljoen bevonden zich filmster gulden op, een record- ren als Henry Fonda som voor schilderijen en Paulette Goddard, -• -• van Franse impressio- de cosmetica-koningin Dit gebeurde op de vei- nisten. Een New York- Helene Rubenstem? ling van de collectie se kunsthandelaar, E. filmproducer Sam Spie van zeventien werken J. Rousuck, gaf 180.000 gel, de Griekse scheeps- van o.a. Renoir, Degas dollar (684.000 gulden) magnaten Nicolas en en Toulouse-Lautrec, per stuk voor een bal- John Goulandris, de die het eigendom wa- letscène van Degas en Cubaanse suikerkoning ren van Thelma Chrys- een vrouw in de tuin Julio Lobo, de ïuwe- ler Foy, de zuster van van Toulouse-Lautrec, liers Claude Cartier en Chrysler jr., die in 1947 Voor een werk van een Louis Arpels, en beken- stierf. minder bekende schil- de kunstverzamelaars De koop betrof het por- der als Vuillard werd als de bankier Robert tret dat Renoir maakte nog een som van 17.500 Lehman, prins Louis de vanl de twee dochters (64.600 gulden) be- Polignan van de Fran- een taald. se champagne-indu- i,ouis strie, de supermarkt- tfaak magnaat Friedland en met een beginbod van de Poolse prins Pontia- •an Durant-Ruel, Parijse kunsthandelaar. Vendumeester Een neef van de twee Marion begon meisjes, Charles Du- towski.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 7