Dertig miljoen m3 zand verhuist
van Vinkeveen naar Amsterdam
Miljoen voor een Renoir
BOUW EENGEZINSWONINGEN
GOEDKOPER DAN FLATS
REGELINGEN VOOR TARWE,
GERST EN VOEDERGRANEN
R'damse raad
akkoord met
metroplan
VRIJDAG 15 MEI 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
11
TRANSPORT DOOR 13 KM BU1SLEIDING
Zuigers en bakken werden
in secties overgebracht
(Van onze speciale verslaggever)
Het kleine watersportdorpje Vinkeveen bij het uitgestrekte plassengebied
op de grens van Utrecht en Noord-Holland gaat de grote stad Amsterdam
een enorme dienst bewijzen. De hoofdstad mag de eerstkomende tien jaar
dertig miljoen kubieke meter zand uit de Vinkeveense Plassen putten voor
de ophoging van de weilanden aan de stadsrand, die straks het industrie
terrein „AmsteP'i zullen worden. Het enige wat Vinkeveen voor dit zand-
offer terugverlangt is, dat Amsterdam in de plas een serie zandeïlanden
zal maken, bekleed met schoeiïng en riet, en beplant met wat geboomte
en struikgewas.
Voor Vinkeveen betekent dit een
grote zorg minder. Burgemeester
Blom zelf enthousiast zeiler
vertelde ons hoe allerhande factoren
de aantrekkelijldieid van dit water
sport-dorado bedreigden. De grond-
afvoer heeft hier enorme vorm aan
genomen. Tenslotte is de plas wel
ontstaan door grondafvoer nl. ver
vening voor de turfwinning maar
wanneer daar eindeloos mee doorge
gaan wordt, houdt men tenslotte al
leen een groot wateroppervlak over,
terwijl de aantrekkelijkheid van een
watersportgebied niet alleen het wa
ter is, maar ook de stoffering met
heerlijk-rustige riet-omzoomde ei
landjes. Wanneer er alleen grondaf
voer gebleven was voor de verve
ning, zou de dreiging niet zo groot
zijn geweest, omdat in 1975 alle con
cessies van de verveners aflopen.
Een jaar of tien geleden is echter
ontdekt dat de Vinkeveense-aarde
een bijzonder goede tuingrond is. Er
is in Nederland een enorm tekort
aan „potgrond". Niet alleen in de
bloemisterijcentra, maar ook in de
tuindersstreken als het Westland,
waar de kasgrond zeker om de twee
jaar ververst moet worden.
Sinds deze ontdekking hebben de
Vinkeveense turf trappers het oude
bedrijf met nieuwe energie ter hand
genomen. Men baggert de eilanden
uit tot 41/2 meter diepte, trapt het
water uit de grond, en vindt voor
wat overblijft, zonder dat men er
zelfs turf van heeft hoeven te steken,
prima emplooi.
Tot zelfs in Engeland en Duitsland is
er tegenwoordig belangstelling voor
de Vinkeveense grond. De konse-
kwentie ervan is alleen, dat jaarlijks
in Vinkeveen vele hectare eiland
worden afgestoken. Over vijfentwin
tig jaar zou hier in dit rijke eilan
den-gebied geen eiland meer over
zijn, wanneer er niet regelend was
opgetreden. Ook natuurlijke krach
ten peuzelen immers jaar op jaar
aan de akkertjes: De golfslag van
het water, maar vooral de vorst
maakt ze jaar op jaar kleiner.
Hoe snel dat gaat, is gemakkelijk na
te gaan. Toen burgemeester Blom
dertien jaar geleden in Vinkeveen
kwam, stond de starttoren van de
zeilvereniging zeker twee meter van
de waterkant op een van de eilanden.
Op het ogenblik grenst hij aan het
water. De moderne „speedboats" ver
snellen met hun zware golfslag dit
afkalvingsproces. „Met die raceboten
wordt het verschrikkelijk in Neder
land", aldus de burgemeester. „Hoe
wel ze een kapitaal kosten en enor
me hoeveelheden brandstof verslin
den, komen er steeds meer. Vorig
jaar hebben we er veertig vergun
ningen voor af gegeven. Op dit ogen
blik kunnen we er wel honderd bij
geven. Uit Duitsland komt men er
mee naar ons land. Op ongeveer zes
meter onder de waterspiegel ligt een
zandbodem in de plas. Amsterdam
mag dat zand gaan wegzuigen tot er
ongeveer dertig meter water staat
en er dus ongezocht! een ideale
toestand voor de dicp-duikers zal
zijn ontstaan
Er zal een aantal veen-eilandjes wor
den geofferd de plas wordt dus
groter maar langs het gehele te
ontzanden gebied komen zand-eilan-
den.
Voordat Amsterdam de concessie
kreeg, heeft Staatsbosbeheer een
landschapsplan opgesteld voor dit
gebied, dat de goedkeuring van
alle betrokken instanties verkreeg.
Door oprichting van een piassen-
schap wil men de fondsen bijeen
brengen om de recreatieve moge
lijkheden van dit gebied te ver
groten. Men denkt er over zelfs
fietspaden aan te leggen dwars
door dit gebied. Met behulp van
pontjes zal men dan van het ene
eiland naar het andere moeten
komen. De bedoeling is dat de
wielrijders of wandelaars de pont
jes zelf zullen bedienen.
Is dit nog (fleurige) toekomstmuziek
de ontzanding gaat over enkele we
ken al beginnen. De automobilisten
op de drukke verkeersweg van Am
sterdam naar Utrecht hebben het al
kunnen merken. Aan de rechterzijde
van de weg is een dertien kilometer
lange pijpleiding gelegd. Een gigan
tische stofzuigerslang, die er jaren
zal blijven liggen en daarom straks
een groen kleurtje zal krijgen om in
het landschap niet teveel uit de toon
te vallen.
Om te voorkomen dat de stroom van
zand en water in de lange buisleiding
tussen Vinkeveen en Amsterdam na
de eerste „stoot" in Vinkeveen tot
stilstand zal komen, komen er in de
onafzienbare slang van ijzeren pers
buizen vier tussenstations: de „Dor
drecht", de „Papendrecht", de
„Utrecht" en de „Zaandam", die stuk
voor stuk een opjaagvermogen heb
ben van twee tot drieduizend p.k.
Aan Sliedrechtse baggeraars is liet
ontzandingskarwei Opgedragen. Ze
staan voor niets deze wel eens de
meest uithuizige Nederlanders ge
noemde lieden. Him zuigers en bak
ken, die niet ontbeerd konden wor
den bij dit grootscheepse ontzan-
dingsproject, waren te groot om ge
schut te kunnen worden door het
„slechts" zeven meter brede Dem-
merikse sluisje ten zuiden van Vin
keveen. „Dan moeten ze er in secties
heen", was het besluit van de tech
nici van de baggermaatschappij Bos
en Kalis uit Sliedreeht.
Bij een scheepswerf in Hardinxveld-
Giessendam werden de duizend tons
elevatorbakken toen in zes moten
gebrand, een drijvende bok plaatste
die stukken op platte vaartuigen en
vervoerde ze vervolgens naar de plas.
Op de Noordoostelijke oever daarvan
werd een heilinkje gebouwd, waar
twee drijvende en eveneens demon
tabele hijsblokken de „secties" optil
len. De scheepsbouwers daar maken
van de ijzeren brokstukken dan weer
elevatorbakken. Drie van deze ge
vaarten beleefden reeds een gelukki
ge stapelloop op de Vinkeveense plas
en verbaasde zeilers zullen zich on
getwijfeld deze zomer afvragen, hoe
die enorme gevaarten hier gekomen
zijn.
Na de bakken komen de kostbare
cutterzuigers aan de beurt, die het
zand uit de diepte moeten slurpen en
de bodem tot op dertig meter diepte
moeten nivelleren met behoud van
een natuurlijk talud. In juni zo is
de bedoeling zal met het zuig- en
perswerk worden begonnen, opdat
Amsterdam kan blijven groeien en
de Vinkeveense plassen als recreatie
gebied nog belangrijker kunnen wor
den.
Russische scheepsorder
voor West-Duitsland
De scheepsbouwmaatschappij Ho-
waldtwerke in Kiel, eigendom van
de Westduitse bondsrepubliek heeft
gisteren bekendgemaakt dat Rus
land een order ter waarde van 40
miljoen DM te hebben gekregen, voor
de bouw van speciale schepen.
Advertentie)
op Ieders Hp!
Ketel ontploft in fabriek
te Hilversum: 3 gewonden
In de zogenaamde muskusfabriek
van de essencefabriek Polak en
Schwartz in Hilversum is gisteren
een ketel ontploft. Drie employe's van
het bedrijf, B. A. van der B., H. P.
K. en J. M. H. werden gewond en
naar de r.-k. ziekenverpleging ver
voerd. Direct levensgevaar werd niet
geconstateerd.
De ontploffing veroorzaakte grote
ravage en was tot ver in de omtrek
te horen. Een begin van brand kon
door de Hilversumse brandweer met
nevelspuit en schuimblussers worden
bedwongen. De produktie van de
synthetische muskus, die voor de
zeepfabricage wordt gebruikt, zal ze
ker zo werd van de zijde der di
rectie medegedeeld ongeveer 6
maanden stagneren. De omvang van
de schade kon op dit moment nog
niet worden bepaald.
TE LUI VOOR MEMOIRES
Molotow vertelde: „In Den Haag
was ik niet gewenst"
De vroegere Sowjet-minister van
buitenlandse zaken Molotow heeft
in een gesprek met de ambassa
deur van Ceylon in Moskou, Ma-
lalaskera, toegegeven dat zijn re
gering hem vorig jaar als ambas
sadeur naar Den Haag had wil
len zenden, doch dat hij „daar
niet gewenst was".
Malalasltera heeft dit woensdag in
Moskou op een Israëlische recep
tie tegenover de pers verklaard.
Hij had Molotow gesproken tij
dens een bezoek aan Oelan Bator,
IR. H. VAN DEN BROEK IN VLAARDINGEN:
Middel tot oplossing
van woningnood
Ir. H. van den Broek, die verbonden
is aan de dienst volkshuisvesting te
Rotterdam, heeft gisteren in Vlaar-
dingen, tijdens de vergadering van
de „provinciale contact-commissie
Zuid-Holland inzake het woonruimte-
vraagstuk", een lans gebroken voor
het bouwen van een standaard-type
eengezinswoningen. Hij betoogde in
het algemeen, dat het bouwen van
dit type woningen goedkoper zou zijn
dan het bouwen van etagewoningen.
Dit zou weer tot gevolg hebben, dat
de woningnood, die op het ogenblik
nog het grootst is voor dat type wo
ningen, waarvoor een lage huurprijs
geldt, sneller uit de wereld geholpen
zou kunnen worden.
Nadat spreker betoogd had dat de wo
ningnood zich verreweg het sterkst
uit' in de vraag naar woningen met
lagere huren, en dat de vraag naar
duurdere woningen nog wel aanwe
zig is, maar in geen enkele verhou
ding staat tot de vraag naar wonin
gen met een huurpeil van 15 en
minder, zeide hij, dat hieruit duide
lijk blijkt, dat de stijging van de
welvaart is achtergebleven bij de ver
hoging van de bouwkosten.
Hij zeide van mening te zijn, dat het
een wijs besluit geweest is van de
gemeente Rotterdam om een werk
groep in het leven te roepen die tot
taak heeft gekregen te zoeken naar
een woning, die, zowel wat opzet van
de plattegrond, als wat constructie
en uitrusting betreft, deobjectief
goedkoopste oplossing zou zijn. Deze
werkgroep heeft het oog laten vallen
op een 6-beds eengezinshuis. Er werd
daarbij uitgegaan van alle minima,
welke door de voorschriften worden
toen hij op de terugreis was van
China naar Moskou. Molotow, die
in 1957 in ongenade viel, ver
klaarde „zeer gelukkig" te zijn
als ambassadeur in Buiten-Mon-
golië.
Hij zei dat Molotow toen hij hem op
7 mei in Oelan Bator had ont
moet, er „jong" uitzag. Molotow
had verklaard dat Oelan Bator
een interessante standplaats was.
Op de vraag of hij zijn memoires
schreef had hij geantwoord:
„Neen, daar ben ik te lui voor".
De heer Van den Broek deelde
verder mede dat dank zij het feit
dat de kostprijs van de zes-beds
eengezinswoning zo laag was, aan
de werkgroep opdracht is gegeven
zo snel mogelijk een 9-beds een
gezinswoning te ontwerpen. Het
gelukte dit laatste type te ont
werpen voor een huurprijs van on
geveer 14,50. Het ligt in de be
doeling ook nog andere typen te
ontwerpen, namelijk een dertien-
beds eengezinswoning en een be-
jaardengalerijwoning. De dertien-
bedswoningen zullen een huurprijs
moeten opbrengen van ongeveer
16 en de bejaardenwoningen tus
sen de 8,50 en de 9,50.
PRODUKTSCHAP STELDE VAST
In de vergadering van het prodnkl-
schap voor granen, zaden en peul
vruchten is de tarweregeling voor het
oogstjaar 1959-1960 ter sprake ge
bracht. De garantieprijs is vastge
steld op 30,95 per 100 kg of f 1,75
hoger, dan in 1958.
Ook ditmaal is een „staffclregeling"
opgesteld 0111 de gemiddelde prijs te
kunnen nastreven. In augustus zal de
prijs 29,55 zijn, met 35 cent per
maand oplopend tot f 32,35 in april
1960.
Op 23 augustus zal de verplichte bij
menging van inlandse tarwe in brood
van 2535 pet. worden verhoogd.
Het voedselbureau importbureau
V.I.B. zal eind september, december,
februari en april aangeboden tarwe
kunnen kopen tegen staffelprijzen.
Bij het vaststellen van invoerheffin
gen en uitvoerrestituties voor brouw-
gerst wordt ernaar gestreefd een
brouwgerstprijs van 28,20 per 100
kg aan te houden. Het landbouwschap
en het Centraal Brouwerijkantoor
kwamen hierover tot overeenstem
ming.
Het verschil tussen de minimum- en
maximumprijzen bedraagt 3,— of
wel 1,50 boven of beneden 28,20.
Met het heffings- en restitutiebeleid
zal worden gestreefd naar een telers-
prijs op de binnenlandse markt van
f 26,70 tot 29,70.
In principe zullen invoerheffingen en
uitvoerrestituties op brouwenjgerst
gelijk zijn aan die voor andere gerst
soorten. De minister van landbouw
stelde de minimumgarantieprijs voor
alle gerst op 26,45 per 100 kg .Van
landbouwzijde werd ter vergadering
aangedrongen op verwerkelijking van
deze prijs ook in die gebieden, waar
geen brouwgerst doch voedergerst
wordt geteeld.
De voorzitter deelde mede, dat de
toeslag voor de telers van granen
op lichte gronden is berekend op
4,35 per 100 kg rogge en op 2,35
per 100 kg voor haver, gerst en ge
mengd gewas. De ministeriële
goedkeuring hierop wordt binnen
kort verwacht. Daarna, waarschijn
lijk in juni, zal met deze uitkerin
gen uit het Landbouw-egalisatie-
fonds, dat daartoe 25 miljoen vo
teerde, kunnen worden begonnen.
Het ligt in de lijn der verwachtin
gen, dat de belanghebbende telers
voor begin september het hun toe
komende zullen hebben ontvangen.
Kritiek van Radio-Moskou
op'
I11 een voor Griekenland bestemde
uitzending heeft radio-Moskou het
westelijke plan beschreven als „een
poging om het werk van de ministers
te bemoeilijken... door ze in een over
vloed van belangrijke internationa
le problemen te verdrinken".
De commentator van Radio Moskou
zeide dat werd getracht „de confe
rentie een groot aantal verschillen
de politieke vraagstukken voor te
leggen". De voornaamste problemen
zijn echter „het sluiten van een
vredesverdrag met Duitsland en een
onderzoek naar het bezettingsstatuut
van West-Berlijn."
Het commentaar was gebaseerd op
mededelingen van de correspondent
van Radio Moskou in Genève, Anato-
ly Potapow.
Overigens werd het plan niet zonder
meer en rechtstreeks verworpen, zo
als het geval was in een bekendma
king van het Oost-Duitse persagent
schap A.D.N. Radio Moskou's com
mentaar kwam in grote trekken
overeen met een verklaring die mi
nister Gromyko woensdag aflegde.
Ir. Vos wenst kabinet
een kort leven toe
De waarnemende voorzitter van de
Partij van de Arbeid ir. H. Vos,
heeft gisteravond voor de televisie
gesproken over het beloop van de
kabinetsformatie en over de daar
door ontstane politieke situatie. Hij
noemde de politieke gebeurtenissen
in ons land in de afgelopen weken
een droevige komedie. Men doet het
voorkomen, alsof de Partij van de
Arbeid onhandelbaar is geweest. Op
grond van zijn kennis van gesprek
ken die zijn gevoerd en van de stuk
ken die zijn gewisseld, stelde de heer
Vos vast dat er geen enkele ernstige
poging is geweest tot werkelijk over
leg.
Veel meer is er geweest een bewuste
wil om niet tot overeenstemming te
komen en om een rookgordijn op te
trekken om verantwoordelijkheden
af te schuiven.
De heer Vos sprak verder over „een
heen en weer gooien met mensen",
dat hij voor het land niet goed acht
te. Maar over de te voeren politiek
hoort men weinig".
Spreker meent, dat dit kabinet is ge
boren onder een slecht gesternte. Hij
wenst dat het kort leeft en dat het
niet al te veel brokken maakt. De
Partij van de Arbeid zal in de oppo
sitie zijn, maar geen oppositie om de
oppositie. „Wij zullen", zei hij „elk
voorstel beoordelen op zijn sociale,
zijn economische en zijn politieke
verdiensten".
De gemeenteraad van Rotterdam
heeft gisteravond zonder hoofdelijke
stemming alleen één c.h.u.-lid
wenste aantekening dat het tegen
was besloten tot de aanleg van
een metroverbinding van het Cen
traal Station onder de Nieuwe Maas
door naar het Zuidplein. Tevens werd
een eerste krediet gevoteerd ad
31.300.000,voor de uitvoering
van het rivierkruisend gedeelte er
van.
Eenmaal voltooid zal het gehele tra
ject vijf en een halve kilometer lang
zijn. Aan de rechter Maasoever zal
het ondergronds zijn.' Aan de linker
Maasoever zullen de 32 treinstellen,
die een maximumcapaciteit van 3500
passagiers per kwartier hebben, bo
vengronds komen om via een viaduct
het Zuidplein te bereiken. Het gehele
plan zal een bedrag van ruim 134
miljoen gulden vergen.
Op 14 juni 1956 had de gemeenteraad
reeds besloten tot de aanleg van een
tramtunnel, maar daarna won de
overtuiging veld. dat de verkeers-
ontwikkeling een andere oplossing
dan een tramtunnel zou vragen.
De wethouder van openbare wer
ken, mr. H. Bavinck, noemde als
een der grote voordelen van het
plan het feit, dat de "trams, die
nu de noord-zuidverbinding onder
houden, van de Coolsingel zullen
verdwijnen. De verkeersverbin
ding Noord-Zuid is in Rotterdam
erbarmelijk, de Maastunnel be
reikt zijn topcapaciteit en de ver
wezenlijking van de nog op het
verlanglijstje staande Willems-
tunnel zal naar alle waarschijn
lijkheid niet spoedig kunnen ge
schieden. Bij een vervoer van zes
tig miljoen passagiers per jaar
is een metroverbinding voordeli
ger dan een tramverbinding. Het
college heeft deze zaak met ver
schillende diensten besproken en
is overtuigd, dat het plan finan
cieel entechnïsch door hoogerhand
zal worden aanvaard. Degene, die
morgen minister van financiën
wordt, is op de hoogte van het
plan, aldus de wethouder.
Chrysler
concern, heeft
dagavond een schilderij
van Renoir aangekoekt;
voor 255.000 dollar, bïj-
1 miljoen gulden.
„Bobo is tic naam van een charmant aapje, dat dezer dagen
zijn intrede deed in het dierenpark van Stavenisse. Het is
een schenking van de heer Letzer uit Vlissingen, die vroeger
te Stavenisse woonde. Een bijzonder aardige aanwinst voor
Stavenisses dierenpark!
Bobo is één van de de eerste apen, die „voet" op Tholen heb
ben gezetEn Bobo heeft het er goed naar zijn zin! Alleen
zijn er wel eens jongens die denken dat ze flink zijn als ze
Bobo plagen. Bobo denkt daar het zijne over. Om aap te zijn
is niet zo erg, maar om een ddp van een jóngen te zijn....
Foto P.Z.C.).
rand-Ruel, bood een 100.000 dollar,
Walter P. Chrysler jr., tijdlang tegen Chrysler Hij zei nog nooit zulk
erfgenaam van het op. een spannende veiling
automobiel- De veling bracht in to- meegemaakt te Lieb-
taal 166.000.400 dollar ben. Onder de bieders
(ongeveer 440 miljoen bevonden zich filmster
gulden op, een record- ren als Henry Fonda
som voor schilderijen en Paulette Goddard,
-• -• van Franse impressio- de cosmetica-koningin
Dit gebeurde op de vei- nisten. Een New York- Helene Rubenstem?
ling van de collectie se kunsthandelaar, E. filmproducer Sam Spie
van zeventien werken J. Rousuck, gaf 180.000 gel, de Griekse scheeps-
van o.a. Renoir, Degas dollar (684.000 gulden) magnaten Nicolas en
en Toulouse-Lautrec, per stuk voor een bal- John Goulandris, de
die het eigendom wa- letscène van Degas en Cubaanse suikerkoning
ren van Thelma Chrys- een vrouw in de tuin Julio Lobo, de ïuwe-
ler Foy, de zuster van van Toulouse-Lautrec, liers Claude Cartier en
Chrysler jr., die in 1947 Voor een werk van een Louis Arpels, en beken-
stierf. minder bekende schil- de kunstverzamelaars
De koop betrof het por- der als Vuillard werd als de bankier Robert
tret dat Renoir maakte nog een som van 17.500 Lehman, prins Louis de
vanl de twee dochters (64.600 gulden) be- Polignan van de Fran-
een taald. se champagne-indu-
i,ouis strie, de supermarkt-
tfaak magnaat Friedland en
met een beginbod van de Poolse prins Pontia-
•an Durant-Ruel,
Parijse kunsthandelaar. Vendumeester
Een neef van de twee Marion begon
meisjes, Charles Du-
towski.