Westberlijners verdragen spanning met hulp van gevoel voor humor Een avond bij buitenlandse studenten Foto-wedstrijd richt uw lens op de werkende mens Mensen op de achtergrond van het Geneefs overleg Voor vluchtelingen uit het oosten staat slechts de luchtweg open (Van een onzer redacteuren) Opgericht ter nagedachtenis van de 51 geallieerde vliegers die in 1948 en 1949 hun leven gaven voor de vrijheid van West-Berlijn, is het luchtbrugmonument voor de ingang van het vliegveld Tempelhof tegelijk een symbool van de verbon denheid dezer stad met de westelijke wereld. Toen de lucht brug „gebouwd" als reactie op Stalins blokkade, eenmaal goed op gang was, landde er elke drie minuten een westers vliegtuig in West-Berlijn en de bevoorrading die zo tot stand kwam, zorgde er tezamen met het sterk gebleven moreel van de Westberlijners voor, dat die „slag" tien jaar geleden ge wonnen werd. Treffend is de symboliek van dit monument: het stelt (in beton) het begin voor van een boog, welks an dere voet men zich moet voorstellen ergens in de westelijke wereld. Dit „eiland" West-Berlijn, dat ongeveer 150 kilometer achter het IJzeren Gordijn in Oost-Duitsland ligt, wil zich zelf blijven en dat betekent: verbonden blijven met het westen Het luchtbrug monument bij het Westberlijnse vliegveld Tempelhof Bij een bezoek aan West-Berlijn blijkt dat de bewoners van dezewes telijke „uitstalkast" temidden van de communistische wereld ondanks Russische en Oostduitse dreige menten, veel vertrouwen hebben in de toekomst. Zij gaan daarbij uit van de overtuiging dat wijken door het westen niet alleen hun uitleve ring aan Ulbrichts dictatuur zou betekenen, maar dat toegeven aan Russische druk in de kwestie-Ber- lijn toegeven op andere punten zou inluiden. Niet zonder reden zegt men in deze stad, dat de manier waarop de huidige crisis wordt op gelost, beslissend zal zijn vóór de t oekomst van Europa. Burgemees ter Willy Brandt zinspeelde onge twijfeld op de gebeurtenissen waaraan het Luchtbrugmonument herinnert, toen hij vorig jaar no vember zei, dat ,.de 2.2. miljoen Westberlijners niets anders willen dan in vrijheid te leven en te wer ken en hun vreedzaam opbouw werk te voltooien. Zij hebben geen wapens, maar zij hebben een recht om te leven, en zij hebben sterke zenuwen". Bijnamen De Berlijners zijn een apart slag mensen. Het treft de bezoeker vooral dat zij lakoniek zijn en over een grote dosis humor beschikken. Hun humor blijkt bijvoorbeeld uit de bijnamen die zij aan monumen ten en aan gebouwen geven Zo wordt de gebeeldhouwde vrouwefiguur die de Zegezuil (1873) bij de Tiergarten bekroont en twee jaar geleden k raison van 70.000 mark en nieuw verguldsel kreeg „de duurste dame van Ber lijn" genoemd. In de gloednieuwe, hypermoder ne „Hansawijk" waaraan beroem de bouwmeester uit de hele wereld hebben meegewerkt en die één der grootste bezienswaardigheden is, staan twee kerken van een archi tectuur die men niet overal elke dag tegenkomt. De protestantse heeft een doorzichtige toren, waar in men duidelijk de wenteltrap kan volgen. Die toren heet bij de Berlij ners: Der Seelenbohrer (die zielen- boor) De reusachtige koepelvormige Congreshal in het centrum van de stad niet ver van de sectorgrens (met een zaal voor 1250 personen, een theater voor 400 mensen en een restaurant) heet in de volksmond ,,de omgekeerde hoed van Uncle Sam". Dit gebouw is dan ook met Amerikaanse steun gebouwd vol gens een ontwerp van de Ameri kaanse architect Stubbens Een r.-k. kerk welker architec tuur aan een nissenhut herinnert, wordt niet met haar eigenlijke naam „Sankt Canisius" aangeduid, maar als „Sankt Nisse". En een nieuw industriegebouw van drie lagen waarvan de middel ste alleen uit zuilen bestaat, geniet bekendheid als „het Bikinigebouw" Met een zekere wijsgerigheid schikt men zich in de beperktheid van zijn Berlijnse westelijke we reldje. Men weet zich omringd door een ijzeren scherm dat de toegang tot de Oostduitse gebieden ten noorden, westen en zuiden van de stad afsluit. Daar is geen doorko men aan. De sectorengrens tussen Oost- en West-Berlijn is gemakke lijker te overschrijden. Aan de oos telijke kant begint het eigenlijke ijzeren gordijn pas goed waar Oost-Berlijn ophoudt. Wel worden bij de overgangen van West- naar Oost-Berlijn auto's gecontroleerd en daar staan ook volkspolizisten, maar veel Westberlijners gaan toch op visite bij Oostberlijnse fa milieleden, duizenden Oostberlij- ners werken in Westberlijnse fa brieken en gaan dagelijks heen en weer. En bij schouwburg- en bio scoopvoorstellingen aan beide kan ten van de sectorengrens vindt men publiek zowel uit Oost- als uit West-Berlijn. Verschil in schouwburgen Bi,| een vergelijking van de schouwburgen aan beide kanten van de sectorengrens valt het op hoezeer in het oostelijk stadsdeel de opgetogenheid ontbreekt die in liet westen bij het einde van een voorstelling in de wandelgangen heerst. Vooral na de opvoeringen van politieke stukken in Oost-Ber lijn (b.v. van de daar zo gevierde communistische toneelschrijver Bert Brecht) wordt men getroffen door eeu sfeer van beklemming. De bezoekers laten een onderlinge be spreking van het stuk achterwege en verdringen zich zwijgend om de garderobe. Men mocht eens iets zeggen dat de machthebbers niet beviel en er mocht eens een „afluis teraar" in de buurt zijn die liet doorgeeft. Ontvangstcentrum voor vluchtelingen West-Berlijn is ook een ontvangs- West-Berlijn is ook een ontvangst centrum voor vluchtelingen. Sedert het einde van de oorlog zijn niet minder dan 3 omiljoen mensen uit Oost-Duitsland gevlucht en velen hunner gingen via West-Berlijn. Wie als vluchteling eenmaal Oost- Berlijn heeft weten te bereiken, heeft veel kans dat het hem lukt om via de U-Bahn (de ondergrond se stadstrein) of via de boven grondse S-Bahn, die frequente ver bindingen tussen beide stadsdelen onderhouden, in West-Berlijn te komen. Hij moet niet veel bagage meenemen, want anders heeft hij "kans om op een Oostberlijns sta tion of op Oostberlijns gebied in de De Congreshal in het nieuwe cen trum van Berlijn. Bijnamen: „de omgekeerde hoed- van Uncle Sam'' of: de zwangere oester". !lllllllllll!llllllllllllllllllllllllllllllllllllllll!llllllllllllllllllllllllllilllllllllll| H Bij het overleg van de ministers M van buitenlandse zaken der gro- te mogendheden in Genève zijn de Westberlijners wel het aller- nauwst betrokken. Vooral hun toekomst is imers in het geding. In nevenstaand artikel met im- p oressies van een bezoek aan Berlijn vertelt een onzer redac- p teuren over de vrijheidszin en H het gevoel voor humor, die daar p in ruime mate te vinden zijn. iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiil De toren van de protestantse kerk in het Westberlijnse Hansaviertel wordt door de Berlijners aange duid als „de zielenboor". trein te worden gearresteerd.Velen voor wie het leven onder commu nistische druk onhoudbaar wordt, hebben deze weg gevonden. In april jl. bedroeg het aantal Oostduitse burgers dat naar liet westelijk stadsdeel van Berlijn uit week 8.062. De uitgewekenen worden als zij niet over onderdak bij familieleden beschikken, voorlo pig ondergebracht in do geelachti ge woonblokken van het afgelegen vluchtelingen-opvangcentrum Ma. 1-iendorf. Verscheidenen blijven in West-Berlijn. maar velen gaau door naar West-Duitsland. Zij kun nen daarvoor niet de trein of de auto nemen, want op de verbin dingswegen tussen West-Berlijn en West-Duitsland worden de pas poorten van burgers door Oostduit se functionarissen gecontroleerd. De enige weg die voor vluchtelin gen openstaat is die door de lucht. Wederom die belangrijke luchtweg, waarvan het Luchtbruginonument vcrtelc. Sjah van Perzië: Willen ze me hebben? „Mij wordt altijd gevraagd of ik ga hertrouwen. Ik zou U dan wil len vragen: Willen ze me heb ben?" Dit antwoordde de Sjah van Perzië gisteren op de vraag „Overweegt U een toekomstig huwelijk?", welke hem schriftelijk zoals alle andere vragen op een persconferentie te Londen werd gesteld. De Sjah was de eerste regerende vorst die zich in de Britse hoofdstad door de buiten landse persvereniging liet onder vragen. Dit geschiedde aan een lunch in het Dorchester Hotel, die werd bijgewoond door bijna 750 buitenlandse journalisten, ambas sadeurs en leden van de Britse regering. Het snedige antwoord van de Sjah op de vraag over zijn huwelijksplannen werd met ge lach en applaus ontvangen. Verder zei het Perzische staatshoofd dat zijn land lid van het Pact van Bagdad blijft. Perzië zou geen enkel land militaire bases op zijn grondgebied toestaan. Hij is et zeker van dat er geen revolutie in Perzië zal komen. „Negenenne gentig percent van de Perzische bevolking wenst geen verandering van levenswijze", zei hij. Ca/mbmas (Venezuela) door water bedreigd Tengevolge van de overstromingen in Noordwest-Venezuela dreigt de stad Cambinas geheel verzwolgen te worden. De evacuatie van de 7.000 mensen die zich nog in de plaats be rinden, wordt door gebrek aan hnlp belemmerd. Voor het betrokken ge bied, een centrum van de olie-indus trie, is een voedselrantsoenering in gesteld. De Shell heeft hulp aangeboden. Aan de regering zijn noodwoningen gevraagd voor de daklozen. Uii#<MebrevÓoot Att P*br»k»at Sbchtlox (ff v*«» O* \<Kl 9 ng met de: am i«59f Vandaag, zaterdag 9 mei, begint zoals gemeld de „Week van de fotografie", die de Vereniging Nederlands Fabrikaat in samenwer king met de Stichting ter Bevordering van de Amateurfotografie or ganiseert. Wij herinneren er aan, dat de Provinciale Zeeuwse Cou rant hieraan voor haar lezers een Zeeuws tintje heeft gegeven, door aan deze landelijke wedstrijd een eigen Zeeuwse competitie te ver binden. Dit betekent, dat de inzendingen voor deze foto-wedstrijd waaraan iedere amateurfotograaf kan deelnemen aan de Provin ciale Zeenwse Courant te Vlissingen kunen worden gestuurd. De P.Z.C. stuurt de foto's na beoordeling dan weer door aan de Vereniging Nederlands Fabrikaat, zodat de foto's tevens normaal in de landelijke wedstrijd meedoen. De „bemiddeling" van de P.Z.C. houdt dus alleen in, dat de inzenders naast de kans op een prijs uit de landelijke wedstrijd ook meedingen naar de prijzen, die voor tic- ze Zeeuwse voorselectie door de P.Z.C. beschikbaar worden gesteld. De Vereniging Nederlands Fabrliaat heeft voor de winnaar van de eerste P.Z.C.-prijs een speciale herinnerïngsmedaïlle beschikbaar ge steld. De inzending voor deze wedstrijd sluit op maandag 15 juni 1959. Vrijdagavond is in het Grand-Theatre „Gooiland" te Hilversum de vierde „Week van de fotografie" geopend. Tijdens deze bijeen komst werd de „Gouden Iris", de hoogste onderscheiding op ama teur-fotografisch gebied, uitgereikt aan de heer A. P. W. van Dal- sum uit Amsterdam. Gisteravond was ik met drie an dere schrijvers of journalis ten lid van een „brains' trust" dat vragen van een studen- tengehoor over Brits karakter moest beantwoorden. We waren uitgenodigd door de „British Council", dat officieuze lichaam dat voor Britse propaganda in het buitenland en bij buitenlanders moet zorgen. De studenten waren allen vreemdelingen. Een derde van het gehoor was zwart. Er wa ren flink wat Duitsers, Grieken en Amerikanen onder het gehoor van circa 250 jongelui, en verder In diërs en Pakistanis, Chinezen, In donesiërs en Zuid-Amerikanen. De British Council doet uitste kend en hoogstnoodzakelijk werk onder die buitenlandse studenten. Londen is zo groot en de meeste van die bezoekers leven er in gru welijke eenzaamheid. In kleinere universiteitssteden gaat het an ders. Daar kan ervoor gezorgd worden dat niemand een hele zon dag in volkomen contactloosheid hoeft door te brengen. Hier, als colleges en klassen uit zijn, ver spreiden de studenten zich in ver re voorsteden, vaak een uur reizen van het centrum, en dan is het moeilijk om ze na 't avondeten bij een te brengen. Die eenzaamheid wordt dan dikwijls, vooral door de kleurlingen, aan rassenvooroordeel toegeschreven, wat eigenlijk niet waar is. Van nature zoeken de En gelsen, of ten minste die in het zui den van het land, geen contact met onbekenden. Nu heeft sedert ettelijke jaren de British Council ecu huis iu het centrum van Londen, tussen Ox ford Circus en Piccadilly Circus, geopend waar iedere avond, en de hele zondag, gelegenheid bestaat voor het spelen van gezelschaps spelen, voor lezingen en debatten, en voor dansavonden. De meeste kleurlingen komen iedere dag, of een viertal dagen in de week. Europese studenten kiezen ge woonlijk functies die ze interesse ren. Bestaat erdan toch een ver schil dat van de huidskleur af hangt? De directie van het stu dentenhuis meent van niet. Maar Europeanen worden tenslotte snel ler wegwijs, en ontdekken ook ge- gemakkelijker alternateive intel lectuele en gezellige ontspannings- gelegenlieden. Daar zaten we dus, voor de dis cussie over „British National Charcter" die eens per jaar wordt gehouden. Ik geld hier als deskundige(!op dat gebied en wordt geregeld uitgenodigd. Het is prettig werk. Misverstanden we gens ontoereikende kennis van het Engels gesteld zijn, en dat nu en soms moeilijk om een vraag te verstaan, maar de directeur die tevens als voorzitter van de „brains' trust" optreedt weet altijd wat de vrager bedoelt. Op tact volle wijs herhaalt hij alle vragen, ook die in normaal verstaanbaar Engels gesteld zijn, en dat nu een dan die herhaling bijna een verta ling is loopt dus niet zo in de ga ten. door prof. G. J. Renier, Londen. Ze zijn allen goedlachs. Soms wordt er gelachen waar wij Euro peanen er niet aan zouden denken om te lachen. Maar dat is wel ge zellig, en het heeft als gevolg dat de Duitse studenten, die immers o zo serieus zijn, ook wel eens la chen. Ilc zeg maar: een Duitser die lacht wordt meteen wat minder Duits en wat meer mens. Er Mas geen bitterheid in al dat gevraag. Enige jaren geleden was dat anders.Toen kwam van de ne gers en van de bruinen een barra ge van echt vijandelijke vragen, meer speeches eigenlijk dan vra gen, met bittere kritiek op al dat Brits was. In die dagen heb ik vaak aan dat gehoor gezegd: „Ik geloof in de gelijkheid van alle rassen. Jullie ook?" „JaII!" kwam dan het geestdriftige antwoord. „Best", zei ik dan, „begin dan maar eens met het blanke ras niet als inferieur te behandelen. Want dat zijn wij heus niet. Misschien is 't enkel maar meer geluk dan wijsheid, maar wij hebben let ge troffen, en zonder ons waren jullie ook niet waar je nu bent". Merk waardig genoeg namen ze dat al tijd. Maar dat is nu alles oude kost. De inheemse meesters van Ghana, b.v., of die van Pakistan, om maar een paar voorbeelden te noe men, of die van Indonesië, zijn heus heel wat minder democra tisch dan de gewezen Europese bazen waren. En dat wordt steeds meer door die jeugdige ontevrede nen beseft, Wat blijft zoals 't was is het heersend wanbegrip, de ge neralisatie. wild en roekeloos. Het „een dame heeft geweigerd met me te praten. Waarom zijn Britse vrouwenenz". Het antwoord op dat soort vraag is overigens bijna te gemakkelijk: „Een Britse dame heeft haar man vergiftigd. Waarom trouwen Britten met gif mengsters?" Heeft men, in dat geïmproviseerd debat, het geluk om een goede zet te spelen, dan wordt dat, zelfs door de eerst vijandelijke onder vrager op prijs gesteld. Hij lacht met de anderen mee en is meteen tevree. Nooit ben ik meer Brits- gezind dan wanneer ik me voor zo'n op 't gebied van kleuren ge mengd gehoor bevind. En dat komt eenvoudig omdat ik niet en kel vaderlandlievend, maar ook cultuur patriot en raspatriot ben. Ik geloof allerminst dat mijn land het beste ln de wereld is voor mij, ja, maar niet noodzakelijk voor anderen. Evenmin geloof ik dat mijn beschaving of mijn ras beter is dan andere. Wel geloof ik dat wij blanken het getroffen heb ben. dat we, toevallig, althans in het westen, hoger staan dan ande re rassen, Voorlopig! Maar terwijl ik zo'n beetje met de vragende hoorders scherm en speel, zit ik. op een tweede peil, of, in 't Nederlands, op een an der niveau na te denken. Be staat er nu werkelijk zo'n verschil tussen de mensen van het ene land Vrijwel al de Britten men zeg- of van En toch, dan weer zeg: 't alles uit één pot je, schieten me weer voorbeelden van nationale verscheidenheid te binnen. Wie historisch kan den ken weet dat nationale groepen heel verschillende dingen beleefd hebben. Kan zo iets gebeuren zon der dat er ook verscheidenheden van aard uit voortkomen? Men sen en mensengroepen dragen toch het spoor van hun ondervindingen, het litteken van hun wonden! De grote les is vast en zeker, dat we juist niets vast en zeker we ten. En die les zal ik nu ook maar toepassen wanneer ik. in een paar brieven voor uw blad, die al vrij wel af zijn, wil schrijven over het Amerikaanse volk, dat ik in de af gelopen weken van nabij heb mo gen bekijken. gen"van Japann EfsH hiete

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 11