>De nacht gaat de dag vooraf' galgenproza van Nico Wijnen Nederland heeft nn een Xinecentram" Ook aprilnummer vanMaatstaf weer gewijd aan herdenking Er flonkeren weer sterren aan het strand van Cannes Protest Haagsche Comedie tegen toneelbeleid r>r ZATERDAG 2 MEI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 17 Ter gelegenheid van de vierde mei "D ERT BAKKER IS EEN uitgever die er jaarlijks voor zorgt dat J-) de 4 mei-herdenking ook op literair gebied niet ongemerkt voor bijgaat. De nieuwe aflevering van zijn tijdschrift „Maatstaf" staat ook thans weer geheel in het teken van dit gebeuren (dit aprilnum mer bevat naast passende gedichten van J. van Wageningen, Max Croiset en M. Mok de heruitgave van „Twee brieven uit Westerbork" van Esther Hillesum, eert essay van S. Dresden „Met de dood voor ogen" en tot slot van J. Presser „Een feit en een paar documenten") maar bovendien verscheen bij hem dezer dagen van Nilo Wijnen het boek „De nacht gaat de dag vooraf", een verzameling van drie min of meer samenhangende novellen, voorafgegaan door een pre ludium „De bevrijding gaat gekleed in feestneus". Nico Wijnen gaf zijn boek de aan duiding „galgenproza" en een motto van Christian Morgenstern, de man van de galgenpoëzie ('hoe anders dan ook) mee: „Die Galgenpoesie ist ein Stück Weltanschauung.... Man sieht vom Galgen die Welt an ders an, und man sieht andre Din- ge als Andre" En ook a.1 zou 'n ver gelijking tussen Morgensterns gal genpoëzie en dit galgenproza o.i. niet veel zin hebben, toch is dit mot to bijzonder treffend gekozen. Letterkundige kroniek door HANS WARREN Nico Wijnen heeft in de Spaanse Burgeroorlog gevochten en hij heeft de Duitse concentratie kampen overleefd. Hij heeft vrijwel alle denkbare menselijke misère door gemaakt en met de dood rondom zich en voor ogen „in de schaduw van de galg" geleefd, zoals de laatste novelle heet. Hij heeft de wereld van de galg af leren bekijken en „andere dingen dan anderen" gezien. Daarvan getuigt dit boek. Het is, uiteraar d, een aan grijpend boek. We hebben hier des tijds eens een stuk uit het laatste ver haal, dat eerder in „Maatstaf" ver scheen. geciteerd, en we citeren dit nog eens, omdat het ons zo zeer de kern van dit boek lijkt. Het is te vin den op de pp. 158/159. ..Pico ging het blok binnen. Ja. ja. dacht hij, als je hier geen eelt op je ziel laat groeien, word jc gek. Als wij al niet allang gek zijn. Of mis schien niet gek. maar abnormaal. Hoe kan je normaal leven, normaal den ken, als om je heen de dood is; het abnormale denken. Nacht und Nebel. Of je hier niet voortdurend in nacht en nevel dwaalt, klaar wakker van de angst je daarin te verliezen, verloren te gaan. Hoe kan je mens blijven als iedere dag, iedere nacht weer op nieuw de mens in je kapot wordt gemaakt. O, ze hebben gelijk, die ouwe gevangenen. Ze hebben zo bitter gelijk; „Er komt er geen uit, zoals hij erin is gegaan". Als ze niet naar het lichaam verpest zijn voor de rest van hun leven, dan toch in ieder geval naar de geest. „De ziel", zegt Rudi, die ouwe ket ter. Hoe kunnen wij later als wij hier ooit uitkomen nog verke ren onder gewone, normaal den kende mensen Wij zullen als do den, mensen die hun ziel al verlo ren hebben, onder hen rond gaan en hen gadeslaan, nauwlettend ga deslaan. Wij kennen het roofdier dat onder hun huid schuil gaat; wij laten ons niet bedriegen door hun fraaie omgangsvormen; wij weten dat hun normale denken een fictie Is. Wij weten dat ons eigen be staan óns nader is dan al hun le vens en wij zijn bij voorbaat al be reid ieder van hen voor ons te laten sterven. Dat hebben wij vóór op hen. Voordat zij het roofdier bij zichzelf hebben ontdekt, hebben wij al toegeslagen. Wij zullen met onze dodo lichamen onder hen rondwandelen, met ze omgaan, praten, lachen, en zij zullen met ons omgaan alsof wij nog leefden, Millie Perkins naar Europa Millie Perkins, de hoofdrolspeelster uit „Het dagboek van Anne Frank", zal de komende maand een bezoek brengen aan bet Anne Frankhuis in Amsterdam. De actrice zou volgens een filmmaatschappij in Hollywood, tevens door koningin Juliana worden ontvangen. Millie Perkins vertrekt op 10 mei uit Hollywood voor een reis van een maand door West-Europa en Israël. Zij zal eerst in Cannes de vertoning van „Het dagboek van Anne Frank" bijwonen. Vandaar reist zij door naar Rome voor een audiëntie bij paus Joannes XXIII (Millie Perkins is rooms-katholiek en van Ierse ori gine), vervolgens naar Israël, waar zij door premier Ben Goerion zal wor den ontvangen. Via Athene met een ontvangst door koningin Frcderika keert Millie Perkins terug naar Europa, naar Frankfort, waar zij het geboor tehuis van Anne Frank zal bezoeken. In Eelgië staat een ontvangst door koning Boudewijn op het programma. Na haar bezoek aan Nederland zal zij in Londen door sir Winston en lady Churchill worden ontvangen, in Stockholm door koning Gustav, en in Kopenhagen door koning Fre- derik. terugpraten en lachen, en zij zul len de zoete weeë geur van onze ontbinding niet evis merken". Bij de vreselijke waarheid van dit ap pél lijkt ons ieder commentaar over bodig. Nu spreekt dit boek ook wel van mildere menselijke gevoelens. Met name in de twee eerste, gro tendeels tijdens de Spaanse Burger oorlog spelende verhalen, waarin naast de mannelijke kameraadschap der soldaten de broze genegenheid tus sen de ernstig' verminkte jonge Mar tin Machin en de reeds verloofde Ma ria Recalde ontroerend uitgebeeld is. Een beschadigde ïiefde tussen puin en ruïnes, wrang en zoet en oneindig triestig. Nico Wijnen kan goed. ingetogen schrijven. Zijn boek vertoont, moge lijk vooral door de nogal geforceerde IIIIIIIIIIIIIIIIIHIIillllllllllllllllllllilllllllllllll De Italiaanse doctor G. Pram- polint, die als gast van d,e af- H deling Amsterdam van de ver- H eniging Dante Alligliieri in ons land vertoeft om lezingen te honden over dr. Arthur van Schendel, heeft een krans ge- H legd bij het borstbeeld van de p letterkundige in liet Leidse- bosje. Bij deze sobere plechtig- heid was o.a. ook de zoon van n Van Schendel aanwezig. compositie, enkele zwakheden (met name ook het inleidende stukje is jammer genoeg onevenwichtig) maar de grondtoon is mannelijk en éérlijk. Rauw vaak, ook in de woordkeus, maar dat was onvermijdelijk. De titel yan het boek wil de auteur verstaan hebben in deze zin, dat al leen het geloof in een beter „morgen" een boek als Jiet onderhavige, vol ver schrikkingen van oorlog en concentra tiekampen, rechtvaardigt. Te meer. omdat wat op 18 juli 1936 in Spanje begon en op 1. september 1939 werd voortgezet, niet afgelopen was. in mei 1945, maar nog steeds voortgaat; om- j dat wij nog steeds leven „in de scha duw van de galg". Zich hierop Weer eens goed te bezinnen is niet zo pret tig maar wel erg noodzakelijk. Nico Wijnen: De nacht, gaat de dag vooraf. Bert Bakker, 's Gravenhage 1959. London Arts Theatre in Hol and Festival In het komende Holland Festivaï zul- len door het London Arts Theatre een viertal voorstellingen worden gege ven van „Ulyssesln Nighttown" van James Joyce, bewerkt naar een epi sode uit diens boek .Ulysses" door Marjorie Barkentin. Dit stuk, dat gedurende negen maan den in New Yórk stond, wordt in Eu ropa geïntroduceerd door Furndel Productions Ltd. en het. beleeft in mei zijn Europese prémière in Londen. Alvorens het naar Nederland komt gaat het London Arts Theatre nog met dit stuk naar het „Théatre nog nations" te Parijs. Aan al deze Eu ropese opvoeringen zullen de Ameri kaanse regisseur Burgess Meredith en de Amerikaanse hoofdrolspeler Ze ro Mostel hun medewerking verlenen. Het surrealistische karakter van Joy ce's boek bleef in de toneelversie be waard. De actie en de „hallucinaties" van het werk worden deels door ac teurs, deels door dansers en danse ressen ten tonele gebracht. Een com mentator licht, voorzover nodig, de handeling toe. De voorstellingen in het Holland Fes tival zijn vastgesteld op 11 en 12 juli te Den Haag, op 13 en 14 juli te Am sterdam. De leden van het ballet, van 'San Francisco, die op het ogen- H blik optreden in het Cairo House te Cairo, hebben een bezoek gébracht aan de Sfinx H en voor dit onbewogen aange- zicht een kleine openlucht voor- §j= stelling gegeven. De foto geeft een beeld van deze combinatie H van klassieke stijl en moderne jonge charme. Landdag van de NATU Op Hemelvaartsdag, 7 mei. wordt in Breda de landdag van de Nederland se Amateur Toneel Unie (N.A.T.U.) gehouden. De voorafgaande dag vergadert de Centrale Raad van de Unie eveneens in Breda om de toekomstige beleids lijn uit te stippelen. Op de landdag zelf zal de landelijk voorzitter, mr. P. Cleveringa. de resultaten toelich ten van eeii enquête, ingesteld naai de financiële en artistieke positie van 700 Nederlandse amateurtoneelver- enigingen. Het algemene beleid van deze en- quéte is, dar men vooral in Noord- i en Zuid-Holland eti in Utrecht veel i concurrentie van de televisie ónder- i vindt. De meeste verenigingen staan er fi- i nancieel niet al t.e best voor. Het j hoogtepunt van de landdag zal de j opvoering van Thiji Uijlenspiegel j zijn. Een tweebedrijvenspel van de I Hilvarenbeekse toneelschrijver Jan Naaykens. Het stuk wordt opge voerd door Bredase verenigingen on der regie van de provinciaal toneel- i adviseur voor Brabant, Ad van der j Ven. Het N.A.T.U.-bestuur verwacht in 1961 in Brabant te kunnen begin- J nen met een driejarige basisoplei-1 ding voor amateurregisseurs. j Filmfestival begonnen T~\ e voorboden van het twaalfde filmfestival van Cannes, dat donderdag begon met de Italiaan se film „Policarpo" en 15 mei ein digt met „Het dagboek van Anne Frank", zijn aan de Rivièra gearri veerd. Het strand van Cannes flon kert al van een ongewoon groot aantal sterretjes in spe, „stariets" ;enaamd, die hier bij elk festival neerstrijken in de hoop dat een of andere filmgrootheid oog krijgt voor hun schittering en van hen een ster van de eerste grootte maakt. De eerste dagen zijn voor hun prille glans wel het meest geschikt, - want als liet festival eenmaal aan de gang is zullen aan deze melkweg van de Rivièra een honderdtal sterren met gevestigde reputatie de aandacht op eisen, zoals de „Zweedse ijsberg" Ani ta Ekberg, de Britse Joan Collins, de Duitse Romy Schneider en de Franse Juliette Greco en Jeanne Moreau. Als De directie van de Haagsche Come die heeft aan het bestuur van de Haagse Kunststichting medegedeeld, dat zij, in afwachting van de verdere ontwikkeling op het gebied van to neel en televisie, na beëindiging van bet thans lopende speelseizoen, zich slechts voor één seizoen kan verbin den om haar functie te blijven ver vullen. De aanleiding tot dit besluit van de directie wordt volgens een communi- Sué van de gemeentelijke voorlich- ngsdienst als vólgt omschreven. Het college van rijksbemiddelaars heeft bij zijn brief van 31 maart mededeling gedaan van de salaris regeling, die voor het seizoen 1959- 1960 zal gelden voor het zuidelijk to neel „Ensemble". Volgens deze rege ling zal dit gezelschap in het komen de seizoen een gecombineerde taak hebben. De acteurs van „Ensemble" zullen, naast enige televisierollen, een aantal toneelvoorstellingen verzor gen. Wal het toneel betreft, zullen deze acteurs slechts de helft van het werk verrichten, waartoe hun colle ga's verbonden aan een 0c dat uitsluitend toneel speelt, verplicht zijn. Zij zullen echter het volledige acteurssalaris volgens de nieuwe schalen ontvangen en daarenboven een belangrijk percentage van het jaarsalaris voor hun optreden ten behoeve van de televisie, aldus het communiqué, dat verstrekt is op verzoek van de Haagse Kunststich ting. Het bestuur van de Haagsche Come die betreurt het, dat op hetzelfde ogenblik, waarop de nieuwe salaris regeling voor toneelspelers van kracht wordt, welke de directie van de Haagsche Comedie bindt aan vast omlijnde voorschriften, een uitzonde ring wordt gemaakt voor een der ge zelschappen, aangesloten bij de Ver eniging van Nederlandse Toneelge zelschappen. Hierdoor is een grote onbillijkheid ontstaan ten opzichte van de leden van de Haagsche Come die, die tezamen met de directie het toneelspelen als de enige taak van het gezelschap als zodanig beschou wen en menen, dat de subsidie hier voor wordt verstrekt. Filmindustrie in Hilversum geconcentreerd (Van onze filmmedewerker) Eens was Hilversum nog achtergebleven gebied, waar de bevolking voornamelijk van de visvangst leefde zo luidde on geveer de inzet van een filmpje, door Kees Stip samengesteld uit binnen- en buitenlandse journaalfragmenten, ter gelegenheid van de officiële opening van „Cinacentrum" te Hil versum. De N.V. Cinecentrum bestrijkt niet zijn ongeveer 300 employés een uitgebreid werkterrein. In de laatste jaren kwamen verschillende nieuwe toepassingen dit terrein nog verbreden. Verschillende kleurenprocédés staan in liet middelpunt van de belangstelling; er wordt ge ëxperimenteerd met breedbeeldfilm, met ste- reofonisch geluid, met elektromagnetisch ge luid; in een niet al te verre toekomst zal do toepassing van televisiecamera's bij de nor male filmproduktie nieuwe wegen openen, ter wijl .ook de vervaardiging van films, bestemd voor televisie-uitzendingen, speciale eisen stelt. De snelle ontwikkeling van de technische zijde van de filmindustrie dwong de be staande maatschappijen tot investering van enorme bedragen. Zeer kostbare machines met grote capaciteit, te groot dikwijls voor de opdrachten van elke maatschappij-agent, wa ren nodig. In het buitenland vond reeds con centratie plaats en daarom betekende het ini tiatief tot de oprichting van „Cinecentrum" het volgen van een goed voorbeeld. Behalve de stichting Cinetone, die een bundeling van krachten betekende op het terrein van de speelfilmstudio, bestond nog niets waar het de filmlaboratoria aanging. De N.V. film fabriek Polygoon te Haarlem had weliswaar de mogelijkheid gerealiseerd kleurenfilms af te werken, maar ruimtegebrek stond uitbrei ding in de weg, zo noodzakelijk omdat vooral ïn de bedrijfsfilm de kleur steeds maar sneller toepassing vond. Daarnaast ontwikkelde de televisie zich in steeds sneller tempo. In 1955 installeerde de Multifilm een laboratorium, dat zich specialiseerde in deze speciale werkzaam heid, waarbij snelle afwerking conditie was. Het betekende evenwel alweer een filmlabora torium méér naast het aantal, dat reeds in bedrijf \vas. Steeds dringender werd dus concentratie van krachten als behoefte gevoeld. Toen de N.V. Multifilm en de N.V. Filmfabriek Polygoon te Haarlem, de N.V. filmfabriek Pro- filti en de Interfilm te Den Haag besloten tot oprichting van de N.V. Cinecentrum, wilde men deze te Hilversum vestigen. De voordelen waren talrijk: door de gunstige ligging was een goed contact met radio-artiesten en com mentaarsprekers van de Wereldomroep ver zekerd. Het samengaan bracht aanzienlijke be sparingen op de nodige investeringen, omdat de technische outillage door de deelnemers te zamen werd gebracht. Economischer gebruik van de apparatuur was een van de meest voor de hand liggende maar zeker niet onbelang rijkste voordelen, terwijl ook de produktiviteit van de machines groter kon zijn. Toen door verhuizing van de Plüiips Telecom municatie Industrie een gebouwencomplex aan de 's-Gravenlandselaan vrijkwam, stond niets meer de verwerkelijking van het plan in de weg. Dat blijkt mede uit de vlotte wijze waar op behalve de ruimte voor de laboratoria, ook nog woongelegenheid voor ongeveer 300 per sonen werd beschikbaar gesteld. Het voor malige Philips-complex, plus drie villa's, onivat een terrein van nagenoeg anderhalfhectare met 5000 m nuttig vloeroppervlak. mannelijke tussengerechten fungeren onder meer de Amerikanen Cary Grant en Frederic March en de Fransman Jacques Charrïer. De organisatoren hadden het geheel nog graag willen verlevendigen met Brigitte Bardot en Marilyn Monroe, maar de eerstgenoemde heeft laten weten, dat zij gewoon genoeg heeft van filmfestivals en de Amerikaanse begint juist aan een nieuwe film. De meer zakelijk kant van de filmindustrie wordt vertegenwoor digd door een vijfduizend regis seurs, producers, directeuren en technici. Ruim zevenhonderd jour nalisten en legers fotografen en journaalmensen zullen de wereld van de gang van zaken hier op de hoogte houden. e substantie van het feest vor men vijftig films uit dertig lan den. Engeland stuurt voor het eérSt sinds jaren geen oorlogsfilms en verwacht nu hoge ogen te gooien met „Room at the top" en „Look back in anger". Uit Italië komt „De hel in de stad", uit Zweden „Juffrouw april", uit Japan „Sjiragasi", uit In dia „Lajwanti", uit Amerika, behal ve het Dagboek van Anne Frank. /Middle of -the night" en ..Compul sion". Zij worden beoordeeld dooi' een internationale jury. waarin zit ting hebben de Fransen Marcel Ar- chard, Pierre Daninos, Michelinc Presle en Julien Duvivier, de Pool Antoni Bohdziewic, de Griek Michael Cacoyannis, de Spanjaard Carlos Cuenca, de Amerikaan Gene Kelly, de Rus Sergei Wassiliew en de Ita liaan Carlo Ponti. Voor het beoordelen van korte films zijn aanwezig: de Fransen Vera Vol- mane, Philippe Agostini en Jean Vi- vier, de Finse Paula Talaskivi en de Tsjech M. A. Brousil. Culturele Cavalcade IN HET HOLLAND Festival-pro gramma van het Nederlands Ballet zijn drie nieuwe choreoyrafiên opge nomen'. „De wonderbaarlijke manda rijn" op muziek van Bartok, Vijf etudes voor elf dansers", op muziek van Frank Martin choreograaf voor beide balletten Conrad van de Wete ring) en een choreografie van Rudi van Dantzig op elektronische mu ziek van Henk Badings. Het ballet „Vijf etudes..." is opgedragen aan Sonia Gaskéll. OP DE EXPOSITIE .Contour onzer beeldende kunst 1959" in ,Het Prin senhof" te Delft, zijn reeds tachtig kunstwerken tot een totaalbedrag van ruim f S3.000,verkocht. Van de premieregeling vom- de aankoop van kunstioerken maakten zoveel particulieren gebruik, dat de hiervoor verleende subsidie van iet ministerie van O., K. en W. uitgeput raakte. De minister heeft de suhsidie intussen verhoogd. EVENALS VORIGE jaren zullen in liet seizoen 195911960 onder auspiciën van de Rotterdamse Kunststichting in de aula van het museum Bog- mans-Van Beunïngen zeven solisten- concerten gehouden worden. Het doel- daarvan is jonge, veelbelovende so listen of ensembles van jonge musici (vocaal en instrumentaal) gelegen heid te geven in het openhaar op te treden. DE TOURNEE van het Rotterdams Philharmonjsch Orkest van 8 tot en met 19 mei a.s. naar Italië is thans definitief geregeld. Er zullen concer ten ivorden gegeven in o.m. Milaan, Rome en Genua en een bij het festi val van de Maggio Barese 1959" ïn Bari. Als solisten zullen optreden de pianist Cor de Groot en de sopraan Elly Ameling. TE INCOBOURG (Canada) gaf een kunsthistoricus de kerkeraad van de Anglicaanse St. Pieterskerk het ad vies een schilderij, dat met na 50 jaar wel eens weg wilde doen, maar de behouden. Het was een Van Dijck, voorstellende Maria en het Kind en met een waarde van naar schatting honderdduizend dollar%

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 9