Mariniers en politiemannen versjouwden alles wat er was ZÓ DENKT MEN IN HET BUITENLAND ER OVER Naar het sterrengebergte VOOR HET AS. WEEKEINDE VOORSPELLINGEN IN CIJFERS ZATERDAG 2 MEI 1959 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Jeep werd in één dag jaren ouder EXPEDITIE STERRENGEBERGTE, „Dit is Baransano", zei de Inspecteur Scheepvaart. Voor me stond een Papoea met het figuur van een Dempsey. In het schemerduister van het gegolfde plaatijzeren kantoor, waar de hitte van de Wanden straalde, glansde hij van transpi ratie. Hij leunde zenuwachtig van zijn ene pilaar op de andere. Baran sano was bestemd om als manusje-van-alles op te treden bij de bevoor rading. Ik sprak af dat hij de volgende morgen met Brongersma en mij per vliegtuig naar het Zuiden zou trekken. Op donderdag 19 'maart vertrokken we met een Twin Pioneer uit Hol- landia. Ruim een uur later, om kwart over negen, landden we in de Sibilvallei, waar de lading, een tweetal zend-ontvanginstallaties, een benzinemotortje en voeding voor de bestuursambtenaren, werd afgele verd. De jongens hadden met de beperkte middelen en arbeidskrachten goed werk verricht. Met behulp van aluminium golfplaten en plaatselijk ge kapt en vierkant gehakt hout was een ruim hoofdgebouw opgezet van een omvang waarop de meeste inwoners van Hollandia of Biak jaloers geweest zouden zijn. In dit gebouw zouden de kantoren en de zieken zaal worden ondergebracht. Aparte bivaks. open loodsen met een ruw houten vloer, waren in aanbouw voor de wetenschappe lijke deelnemers, de mariniers, de Solitie en de vliegers. -c gaf nog enige aanwijzingen voor de opslag van de expeditie goederen, waarna we afscheid na men en ons op weg naar Tanah Merah begaven. Drie kwartier la ter zetten we daar Baransano met zijn plunjezak af. Er was nog niets te doen op deze toekomstige door. voerbasis, zodat we doorgingen naar Merauke, ons hoofdkwartier voor een week of zo. Het detachement mariniers, onder bevel van de le luitenant Nicolas, was reeds gedeeltelijk gearriveerd en liep zien te vervelen. De vol gende dag zaten ze op de Dakota, naar Tanah Merah. Twee mannen gingen met de Twin Pioneer naar de Ok Sibil, de korporaal Goedhart en de marinier Boon. Beiden met aanbevelenswaardige bekwaamhe den als timmerlui. DRIE SCHEPEN. De zaken ontwikkelden zich nu in een overrompelend tempo. De voor raden bleken veel omvangrijker te zijn dan oorspronkelijk was ge raamd. Vandaar dat nu drie sche pen zorgden voor het transport van Sorong naar Merauke: de „Hans Fuhri", een gouvernements coaster, de „Orion", een particulie re coaster en tenslotte de „Kasim- bar" van de Koninklijke Paket- vaart Mij. Het eerste schip ver voerde de liftvans voor een deel, het tweede voer met de overige liftvans en vijfentwintig aan de noordkust geworven dragers onder de hoede van de geoloog Cortel, terwijl de grote K.P.M.-er de heli kopters naar Merauke bracht. De jeep met aanhangwagen, die reeds enige maanden geheel ver dwenen was, werd ook gelokali seerd. Hij bleek door Merauke rond te rijden, wat niet de bedoeling was. maar wel 'n bron van vreug de voor de mariniers, die direct door hadden, dat het apparaat ner gens te boek liep. De „Cycloop", die van Merauke naar Tenah Merah voer, kon dit onontbeerlijke trans portmiddel gelukkig meenemen. OP VAKANTIE. Op 26 maar zaten we weer in de Dakota, op weg naar Tanah Me rah. Tanah Merah is een liefelijk, doch saai plaatsje aan do Digoel, berucht uit voproorlogse tijden, toen het als verbanningsoord dien de. De gevangenis staat er nog, maar wordt in hoofdzaak bevolkt door lieden die hun grieven be slechten met pijl en boog of kap mes, dan wel hun trek in mensen vlees niet konden bedwingen. Omdat de gevangenis tot heden vrijwel de enige bron is van be staan. is de Europese bevolking weinig aan wisseling en sterkte onderhevig. Met onze komst werd het zielental meteen meer dan ver dubbeld. Onze onvolprezen chef van de bevoorrading, de commis. saris van politie Oosterman, die in de afgelopen jaren reeds zoveel aan de voorbereidingen had ge daan, stond ons op te wachten. „Opzij!" brulde iemand. Met veel lawaai reed onze jeep, die inmiddels aangekomen was, beladen met praktisch het hele de tachement mariniers, naar de op gestapelde bagage en vracht. Door een gemene ruk aan het stuur wist de bestuurder, hlijkbaar nog niet zo erg vertrouwd met de rijkunst, de stapel nog net te vermijden. Heel Tanah Merah keek bewonde- rend toe: het eerste gemotoriseer de transport in deze streek. De in de loods onder de arends ogen van Oosterman gecontro leerde voorraden verdwenen weer naar de steiger, waar ze in de motorboten werden geladen, die ze vervoerden naar Kawakit, het de pot vijfenveertig kilometer verder de rivier op. Een tocht van twee en een halve dag naar boven en een dag terug. Op iedere tocht ver voerden ze met zijn tweeën vijf duizend kilogram. Voorlopig leek het of ik me er maar met mee moest bemoeien! Voorspoed en tegenslag wisselden elkaar af. Op de tweede paasdag arriveerde de „Orion" met de geoloog Cortel, vijfentwintig dragers en de rest van de expeditie-uitrusttlng in Ta nah Merah. Op 31 maar leverde een Catalina-vliegtuig de geologen Bar en Escher af, waarmee de eerste exploratiegroep voltallig was. Twee dagen later zouden ze per boot naar Kawakit vertrekken om vandaar naar Sibil te lopen. Een opgave die aan weinig ande ren dan aan Bar toevertrouwd zou kunnen worden! VLIEGERSCHAP. We vierden een feestje, waarop alle inwoners van Tanah Meran werden uitgenodigd. Het hoogte punt was het varken, dat in de vorm van saté werd opgediend. Beladen als een stel landverhui zers begaven ze zich op de middag van twee april scheep naar Ka wakit... de eerste groep was on derweg. Met als eerste doel de in gang van de zuidelijkste kloof, waar contact gemaakt zal worden door de helikopters. Een doel, dat wellicht niet bereikt zal kunnen worden, want de heli kopters kunnen vertraging onder vinden door allerlei omstandighe den. Op deze tegenslag is echter gerekend, want mocht dit in 't honderd lopen, dan zal Cortel per prauw de rivier afzakken om ex tra voeding uit Kawakit te halen. We zullen zien... De gereedheidsdatum van de heli kopters is ook in andere opzichten een handicap. Hierdoor zijn we aangewezen op de aanvoercapaci- teit van de Twin Pioneer en die is weer afhankelijk van het weer. Het aantal pessimisten was dan ook naar verhouding vrij groot. Uit ervaring was bekend, dat ge woonlijk per dag niet meer dan één of twee vluchten gemaakt konden worden. Het viel anders uit. Zoals ik al eerder opmerkte, hield De „Orion" voert grote hoeveel heden materiaal aan voor de expeditie naar het Sterrenge bergte. de regen even onverwacht op met het onder water zetten van het ge bergte als zij begonnen was. vrijwel op de dag dat het vlieg tuig aankwam. We bleven vier da gen en in die vier dagen zag de vlieger Van Huiten kans om ge middeld per dag driemaal de vallei binnen te komen; een staaltje van vakmanschap, dat ieders bewonde ring wekte en zelfs aan Oosterman een glimlach wist te ontlokken... In vlot tempo werden de ladingen gesorteerd en gereedgezet. De ma riniers zweetten peentjes van in spanning, de jeep werd jaren ou der. Het lukte om acht ton aan voorraden in te vliegen. En daar mee was de expeditie voorlopig gedekt tegen voedseltekorten, 'he likopters op tijd of niet! PATTI. Inmiddels was Pattlpalohy bij me geweest. Pattipalohy, kortweg genoemd Patti, was door ons in dienst genomen om het oppertoe zicht uit te oefenen op het rivier- transport. Hij was Ambonees en maakte oorspronkelijk deel uit van de groep van 87 verstekelingen die na veel omzwervingen in Nieuw- Guinea aan wal werden gezet. De ze jongeman was zijn gewicht In goud waard wegens zijn kennis van zaken op het gebied van vaar tuigen en motoren. Hij was vroe ger bij de K.P.M. in dienst ge weest als machinist. „Alle motorboten stuk", had hij laconiek meegedeeld. „De ene was immers al kapot, me neer, en nu heeft de andere een boom in de schroef gekregen". „Wat heb je nodig om de schade te herstellen?" Hij gaf me een compleet lijstje. Ik keek het even door. „Ik zal proberen of ik de zaak te legrafisch voor elkaar kan krij gen", zei ik, „maar het kan wel een weekje duren, als het niet langer is". AFWACHTEN. Voorlopig was de opvoer met de Mappiboten gestopt. We hadden wel even de tijd, maar onze voor sprong kon wel eens teniet gedaan worden. Er viel weinig anders te doen dan maar af te wachten en de plotselinge stilstand in de af voer te benutten door de uitrus ting en voeding te sorteren op voorrang van opvoer. Inmiddels waren de regens in het gebergte weer losgebarsten. Ik hoopte maar, dat de daarmee te verwachten stijging van het water lang genoeg zou aanhouden om de herstelde motorboten de kans te geven stroomopwaarts te ko men Zaterdagvoetbal In de landelijke zaterdagcompetitie komt Col. Boys in het veld tegen Zwaluwse Boys. Het is stellig moge lijk voor de Bevelanders om een puntje mee te brengen, hoewel de andere Boys in thuiswedstrijden niet gemakkelijk zijn te kloppen. In verband met de feestelijkheden te Nieuwdorp is de belangrijke wed- strijijd NieuwdorpA.Z.V.V. (1) uit- Het programma luidt: LANDELIJK VOETBAL VIERDE KLAS DinteloordThe Gunners (1); Good LuckVrederust (1); SprangSSC (3); Zwaluwse BoysCol. Boys (3); ZEEUWS VOETBAL DERDE KLAS B Kloetinge H—SVD U (1). BEKERVOETBAL VeereArnemuiden II (1); Seroos- kerkeHoek (3); VCKWemeldin- ge (1). Nederlandse renners in Ronde van België Voor de ronde van België, die van 4 tot en met 7 mei a.s. wordt gehouden, heeft de Erobaploegleider, Toine Gense, de renners Tonny Bergmans (Aalst), Piet van den Brekel (Echt), Willy Gramser (Siebengewald), Bram Kool (Delft), Jef Lahaye (Bunde), Jan Nolten (Èlsloo), Gerard Vergoos- sen (Echt), en Jan van Vliet (Rot terdam) aangewezen. Reserves zijn Jan Westdorp ('s-Hee- renhoek) en Kees van der Zande (Halsteren). De ritten in de ronde van België zijn: 4 mei BrusselMoeskroen, 105 km en MoeskroenCharleroi 133 km; 5 mei CharleroiBouillon, 219 km, 6 mei BouillonVerviers, 207 km; 7 mei VerviersBrussel, 234 km. De aankomst is in het Brusselse sport paleis. J. Blankers voorgesteld als voorzitter K.N.A.U,-commissie Nu de vroegere voorzitter van de trai ningsorganisatie-commissie van de Koninklijke Nederlandse Atletiekunie, de heer Frans Jutte, in de laatstgehou den jaarlijkse algemene vergadering tot voorzitter van de Nederlandse technische commissie werd verkozen is er dus een vacature ontstaan voor eerstgenoemde functie. De heer Jutte heeft nu voorgesteld om de heer Jan Blankers uit te nodigen deze zo moeilijke taak over te nemen. 0 In Spaans Guinea zijn dertien arbei ders om het leven gekomen en 28 zwaar gewond toen een vrachtauto ln een ra vijn stortte. 0 Prins Philip van Engeland is ln Lon den teruggekeerd. Hij heeft een reis om de wereld gemaakt die 100 dagen heeft geduurd. Advertentie I Pullen-rijm TV-quiz belevenis feestmuziek duizend piek kfóker thuis bier in huis Pul erbjj even blij kiest zeer wijs Amstel-prijs! I SP»" De regeringsgezinde „General An- zeiger" schreef dat de onderhandelin gen tussen Bonn en Den Haag over de regeling van grenskwesties al sinds 1956 niets hebben opgeleverd. De Ne derlanders, aldus het blad, zijn er door steeds andere kwesties naar vo ren te schuiven tot nog toe in ge slaagd het hoofdprobleem het grensvraagstuk onopgelost te la ten. „Door deze manier van doen heeft Nederland een bedrag voor schade vergoeding aan nazi-slachtoffers toe gezegd gekregen dat erg hoog moet zijn, want het Westduitse ministerie van buitenlandse zaken aarzelt het bekend te maken". Overigens is het blad wel van oordeel, dat de nazi slachtoffers recht op schadevergoe ding hebben. Terecht, aldus het blad, heeft West- Dultsland geen twijfel laten bestaan aan zijn bereidheid niet schriel te we zen met zijn miljoenen voor schade vergoeding aan Nederlandse slacht offers van het nazisme. „Maar nu is de tijd gekomen om van Nederlandse kant meer bereidheid tot concessies te tonen, anders kan aan de zo vaak in Den Haag geuite wens het verle den uit te wissen weinig geloof meer worden gehecht. De mededelingen over de beëindigde fase der bespre kingen bewijzen, ondanks alle goed bedoelde pogingen ze in een positief licht te plaatsen, slechts dat de moeilijkheden in de betrekkingen tussen de twee buurlanden, door zo vele na-oorlogse verdragen met elk aar verbonden, nog onveranderd aan wezig zijn", aldus het Westduitse blad. Kritiek Verscheidene Westduitse bladen heb ben kritiek geoefend op de houding van de bondsregering in de zaak van Herbert Blankenhorn, de ambassa deur te Parijs die dezer dagen tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van vier maanden werd veroordeeld we gens het ongecontroleerd doorgeven van een valse beschuldiging aan het adres van een Westduits ambtenaar. De conservatieve „Frankfurter All- gemeine Zeitung" die gewoonlijk de regering steunt, is nu van oordeel dat Blankenhorn moet worden ontslagen in plaats van hem met verlof te stu ren, hangende een behandeling van de kwestie in hoger beroep, daar men niet kan doen of er niets aan de hand is. Het blad wees erop. dat de ambassadeur zich in de proeftijd van twee jaar regelmatig moet melden. De onafhankelijke „Westdeutsche Allgemeine" acht de huidige toestand onduidelijk en is van mening, dat dit kan leiden tot de conclusie, dat de bondsregering evenals destijds bonds kanselier Adenauer zich achter de veroordeelde stelt, hoewel diens zaak nog aanhangig is. De socialistisch gezinde „Neue Rhein Zeitung" schreef dat de bondsrege ring niet bereid is „de algemeen ver wachte consequenties uit het vonnis te trekken". Prins Philip Het Britse socialistische blad de „Daily Herald" vraagt zich af, of de hertog van Edinburgh niet te veel van zijn kinderen, prins Char les en prinses Anne, weg is. De hertog keerde onlangs van een reis om de wereld terug die honderd dagen heeft geduurd. Over enige weken zal hij met koningin Eliza beth vertrekken voor bezoeken aan Canada en West-Afrika, waarmee 77 dagen gemoeid zullen zijn. Het blad zei de gedachte van vele ouders te vertolken als het vraagt of prins Philip wel het juiste even wicht weet te vinden tussen zijn taak als lid van de koninklijke fa milie en zijn verantwoordelijkheid als vader. Hannover Een aantal Britse bladen heeft kritiek geoefend op een rede, die de minister van handel. Sir David Eceles, te Hannover heeft gehouden. Vooral wordt bezwaar gemaakt tegen de verklaring van de minister, dat de Britse monarchie niet zo goed zou zijn als zij nu is, indien de konink lijke familie geen Hanuoveraans bloed in de aderen had. Ook zijn op merking dat de Britten alleen dag- bloed bladen kopen met het oog sportverslagen, heeft kwaad gezet. De liberale „News Chronicle" schreef dat in politieke kringen algemeen de opvatting heerst dat de loopbaan van Sir David „snel ten einde loopt". De socialistisch gezinde „Daily Mirror" zei dat de minister nu wel kan trach ten, zich bij zijn gastheren aange naam te maken door de Britse pers, en bijgevolg vijf zevende van het Britse volk die deze pers leest, ':e kleineren, maar dat hij thuis „slechts de onwelkome indruk kan bevesti gen, dat er in het ministerie van han del een gewichtig doende ezel huist, die bovendien nog onhandig is". De rechtsgeoriënteerde „Daily Ex press" is van oordeel, dat de mi nister het klaar heeft gespeeld, „in een paar zinnen de Fransen te be ledigen, denigrerend te spreken over de Britten en de Duitsers te vleien". „Het schijnt dat wij in dit land tweede klas burgers zijn als wij niet enig Duits bloed in de aderen hebben", aldus de „Daily Express". In de westelijke pers is men over het algemeen van mening, dat Mao Tse Toeng nog steeds de werkelijke machthebber in China is. De nieuwe president wordt gezien als de man, die in China wat persoon en politieke opvatting betreft Stalin het meest nabij komri Afdelingsvoetbal Voor de zondagcompetitie kan de de beslissing vallen betreffende de promotie naar de 4e klas K.N.V.B.. Koewacht ontvangt in de return match Burgh op eigen terrein en dit zou wel eens de doorslag kun nen geven in dit duel. Vorige maal eindigde de strijd gelijk (22). In de gewone competitie worden enkele restanten opgeruimd. PROMOTIE KoewachtBurgh (1). EERSTE KLAS A IJzendijkeAardenburg (2); Vogel waardeKruiningen (3); Domburg- Schoondijke (1). RESERVE EERSTE KLAS Luctor ÏIZeeland Sport II (2); Breskens nSteen n (1). TWEEDE KLAS A Philippine—R.C.S. IH (1). TWEEDE KLAS B Yerseke HVolharding (2). DERDE KLAS A Schoondijke HWalcheren HI (1); Patrijzen UZeeland Sport V (1). DERDE KLAS B Middelburg IVWalcheren U (3). DERDE KLAS C Corn Boys UIVogelwaarde H (3). Geïnviteerde Bostelaar werd vijfde te Wassenaar In de rust van de voetbalwedstrijd Wassenaar-Den Haag, ter gelegen heid van de sportmiddag georgani seerd in 't kader van de'koningin- nefeesten te Wassenaar, werd door een la-tal prominente geïnviteerde lopers 3 km gelopen. De weergoden werkten niet mee, een keiharde wind stond over het, door de veelvuldige regens, drassige veld. Vrijwel direct na de start werd er een kopgroep gevormd door Jan Vergeer, H. Viset, Sjoerd Koster en Dick de Bruijn. Deze lopers gaven elkaar tij dens de gehele race geen duimbreed toe. Ondanks de harde en mooie strijd die geleverd werd, liet winnaar Ver geer een matige tijd van 9.09 min. voor zich afdrukken voor Viset, Kos ter en de Bruijn. De Dynamo-atleet Bostelaar moest al in het prille be gin de kopgroep verlaten en liep de fehele wedstrijd eenzaam tussen de opgroep en de rest van het veld. Ver meld zij nog dat Rietbroek 7e werd. De gebroeders Bostelaar André werd le C.-klasser) veroverden beiden 'n grote beker met hun prestatie. De tijd van H. Bostelaar was 9 min. 32 sec. Trip van Elinkwijk naar de West in gevaar Het is zeer de vraag of de trip van Elinkwijk naar de West kan door gaan. Het bestuur van de Curagaose voetbalbond heeft aan de Surinaam se bond meegedeeld, gezien de mati ge resultaten van Elinkwijk in de Nederlandse competitie geen belang stelling meer te hebben voor de Utrechtse ere-divisieclub. De kosten die de Surinaamse bond moet maken om Elinkwijk over te laten komen zijn hierdoor aanmerkelijk gestegen en het is lang niet zeker dat de Su rinaamse bond een dergelijk bedrag kan opbrengen. DirkJeras (Dynamo) 5e C-klasser op de 20 km De Dynamo-atleet D. Jeras uit Mid delburg wist een 5e plaats in zijn klasse te bemachtigen in de voor twee-derde deel met de harde wind op kop gelopen 20 km-wedstrijd te Alphen aan ie Rijn. Totaal eindigde hij in de goede mid denmoot van de 50 gestarte deelne mers, onder wie alle prominenten. Piet Bleek er werd in de zeer goede tijd van 1 uur 5 min. eerste, voor Frederiks, Van Hoorn en Smits. |llllll!llllllllllllllll|||||||||llllillUIIIIIUIIllllllllllllllll!lllllllll!lllllinill|l 1 Een dubbeltje leverde 1 750.000 gulden op De 47-jarige Engelse monteur s Charles James uit Harlow bij ff H Londen is bijzonder gelukkig H ge wees i. Voor de eerste maal ff deed hij mee aan de voetbal- pool en het dubbeltje dat hij H inzette leverde hem 750.000 ff gulden op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 13