Mariniers en politiemannen
versjouwden alles wat er was
ZÓ DENKT MEN IN HET BUITENLAND ER OVER
Naar het sterrengebergte
VOOR HET AS. WEEKEINDE
VOORSPELLINGEN IN CIJFERS
ZATERDAG 2 MEI 1959
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Jeep werd in één dag jaren ouder
EXPEDITIE STERRENGEBERGTE, „Dit is Baransano", zei
de Inspecteur Scheepvaart. Voor me stond een Papoea met het figuur
van een Dempsey. In het schemerduister van het gegolfde plaatijzeren
kantoor, waar de hitte van de Wanden straalde, glansde hij van transpi
ratie. Hij leunde zenuwachtig van zijn ene pilaar op de andere. Baran
sano was bestemd om als manusje-van-alles op te treden bij de bevoor
rading. Ik sprak af dat hij de volgende morgen met Brongersma en mij
per vliegtuig naar het Zuiden zou trekken.
Op donderdag 19 'maart vertrokken we met een Twin Pioneer uit Hol-
landia. Ruim een uur later, om kwart over negen, landden we in de
Sibilvallei, waar de lading, een tweetal zend-ontvanginstallaties, een
benzinemotortje en voeding voor de bestuursambtenaren, werd afgele
verd.
De jongens hadden met de beperkte middelen en arbeidskrachten goed
werk verricht. Met behulp van aluminium golfplaten en plaatselijk ge
kapt en vierkant gehakt hout was een ruim hoofdgebouw opgezet van
een omvang waarop de meeste inwoners van Hollandia of Biak jaloers
geweest zouden zijn. In dit gebouw zouden de kantoren en de zieken
zaal worden ondergebracht.
Aparte bivaks. open loodsen met
een ruw houten vloer, waren in
aanbouw voor de wetenschappe
lijke deelnemers, de mariniers, de
Solitie en de vliegers.
-c gaf nog enige aanwijzingen
voor de opslag van de expeditie
goederen, waarna we afscheid na
men en ons op weg naar Tanah
Merah begaven. Drie kwartier la
ter zetten we daar Baransano met
zijn plunjezak af. Er was nog niets
te doen op deze toekomstige door.
voerbasis, zodat we doorgingen
naar Merauke, ons hoofdkwartier
voor een week of zo.
Het detachement mariniers, onder
bevel van de le luitenant Nicolas,
was reeds gedeeltelijk gearriveerd
en liep zien te vervelen. De vol
gende dag zaten ze op de Dakota,
naar Tanah Merah. Twee mannen
gingen met de Twin Pioneer naar
de Ok Sibil, de korporaal Goedhart
en de marinier Boon. Beiden met
aanbevelenswaardige bekwaamhe
den als timmerlui.
DRIE SCHEPEN.
De zaken ontwikkelden zich nu in
een overrompelend tempo. De voor
raden bleken veel omvangrijker
te zijn dan oorspronkelijk was ge
raamd. Vandaar dat nu drie sche
pen zorgden voor het transport
van Sorong naar Merauke: de
„Hans Fuhri", een gouvernements
coaster, de „Orion", een particulie
re coaster en tenslotte de „Kasim-
bar" van de Koninklijke Paket-
vaart Mij. Het eerste schip ver
voerde de liftvans voor een deel,
het tweede voer met de overige
liftvans en vijfentwintig aan de
noordkust geworven dragers onder
de hoede van de geoloog Cortel,
terwijl de grote K.P.M.-er de heli
kopters naar Merauke bracht.
De jeep met aanhangwagen, die
reeds enige maanden geheel ver
dwenen was, werd ook gelokali
seerd. Hij bleek door Merauke rond
te rijden, wat niet de bedoeling
was. maar wel 'n bron van vreug
de voor de mariniers, die direct
door hadden, dat het apparaat ner
gens te boek liep. De „Cycloop", die
van Merauke naar Tenah Merah
voer, kon dit onontbeerlijke trans
portmiddel gelukkig meenemen.
OP VAKANTIE.
Op 26 maar zaten we weer in de
Dakota, op weg naar Tanah Me
rah. Tanah Merah is een liefelijk,
doch saai plaatsje aan do Digoel,
berucht uit voproorlogse tijden,
toen het als verbanningsoord dien
de. De gevangenis staat er nog,
maar wordt in hoofdzaak bevolkt
door lieden die hun grieven be
slechten met pijl en boog of kap
mes, dan wel hun trek in mensen
vlees niet konden bedwingen.
Omdat de gevangenis tot heden
vrijwel de enige bron is van be
staan. is de Europese bevolking
weinig aan wisseling en sterkte
onderhevig. Met onze komst werd
het zielental meteen meer dan ver
dubbeld. Onze onvolprezen chef
van de bevoorrading, de commis.
saris van politie Oosterman, die in
de afgelopen jaren reeds zoveel
aan de voorbereidingen had ge
daan, stond ons op te wachten.
„Opzij!" brulde iemand.
Met veel lawaai reed onze jeep,
die inmiddels aangekomen was,
beladen met praktisch het hele de
tachement mariniers, naar de op
gestapelde bagage en vracht. Door
een gemene ruk aan het stuur wist
de bestuurder, hlijkbaar nog niet
zo erg vertrouwd met de rijkunst,
de stapel nog net te vermijden.
Heel Tanah Merah keek bewonde-
rend toe: het eerste gemotoriseer
de transport in deze streek.
De in de loods onder de arends
ogen van Oosterman gecontro
leerde voorraden verdwenen weer
naar de steiger, waar ze in de
motorboten werden geladen, die ze
vervoerden naar Kawakit, het de
pot vijfenveertig kilometer verder
de rivier op. Een tocht van twee
en een halve dag naar boven en een
dag terug. Op iedere tocht ver
voerden ze met zijn tweeën vijf
duizend kilogram.
Voorlopig leek het of ik me er
maar met mee moest bemoeien!
Voorspoed en tegenslag wisselden
elkaar af.
Op de tweede paasdag arriveerde
de „Orion" met de geoloog Cortel,
vijfentwintig dragers en de rest
van de expeditie-uitrusttlng in Ta
nah Merah. Op 31 maar leverde
een Catalina-vliegtuig de geologen
Bar en Escher af, waarmee de
eerste exploratiegroep voltallig
was. Twee dagen later zouden ze
per boot naar Kawakit vertrekken
om vandaar naar Sibil te lopen.
Een opgave die aan weinig ande
ren dan aan Bar toevertrouwd zou
kunnen worden!
VLIEGERSCHAP.
We vierden een feestje, waarop
alle inwoners van Tanah Meran
werden uitgenodigd. Het hoogte
punt was het varken, dat in de
vorm van saté werd opgediend.
Beladen als een stel landverhui
zers begaven ze zich op de middag
van twee april scheep naar Ka
wakit... de eerste groep was on
derweg. Met als eerste doel de in
gang van de zuidelijkste kloof,
waar contact gemaakt zal worden
door de helikopters.
Een doel, dat wellicht niet bereikt
zal kunnen worden, want de heli
kopters kunnen vertraging onder
vinden door allerlei omstandighe
den. Op deze tegenslag is echter
gerekend, want mocht dit in 't
honderd lopen, dan zal Cortel per
prauw de rivier afzakken om ex
tra voeding uit Kawakit te halen.
We zullen zien...
De gereedheidsdatum van de heli
kopters is ook in andere opzichten
een handicap. Hierdoor zijn we
aangewezen op de aanvoercapaci-
teit van de Twin Pioneer en die is
weer afhankelijk van het weer.
Het aantal pessimisten was dan
ook naar verhouding vrij groot.
Uit ervaring was bekend, dat ge
woonlijk per dag niet meer dan
één of twee vluchten gemaakt
konden worden.
Het viel anders uit.
Zoals ik al eerder opmerkte, hield
De „Orion" voert grote hoeveel
heden materiaal aan voor de
expeditie naar het Sterrenge
bergte.
de regen even onverwacht op met
het onder water zetten van het ge
bergte als zij begonnen was.
vrijwel op de dag dat het vlieg
tuig aankwam. We bleven vier da
gen en in die vier dagen zag de
vlieger Van Huiten kans om ge
middeld per dag driemaal de vallei
binnen te komen; een staaltje van
vakmanschap, dat ieders bewonde
ring wekte en zelfs aan Oosterman
een glimlach wist te ontlokken...
In vlot tempo werden de ladingen
gesorteerd en gereedgezet. De ma
riniers zweetten peentjes van in
spanning, de jeep werd jaren ou
der. Het lukte om acht ton aan
voorraden in te vliegen. En daar
mee was de expeditie voorlopig
gedekt tegen voedseltekorten, 'he
likopters op tijd of niet!
PATTI.
Inmiddels was Pattlpalohy bij me
geweest. Pattipalohy, kortweg
genoemd Patti, was door ons in
dienst genomen om het oppertoe
zicht uit te oefenen op het rivier-
transport. Hij was Ambonees en
maakte oorspronkelijk deel uit van
de groep van 87 verstekelingen die
na veel omzwervingen in Nieuw-
Guinea aan wal werden gezet. De
ze jongeman was zijn gewicht In
goud waard wegens zijn kennis
van zaken op het gebied van vaar
tuigen en motoren. Hij was vroe
ger bij de K.P.M. in dienst ge
weest als machinist.
„Alle motorboten stuk", had hij
laconiek meegedeeld.
„De ene was immers al kapot, me
neer, en nu heeft de andere een
boom in de schroef gekregen".
„Wat heb je nodig om de schade
te herstellen?"
Hij gaf me een compleet lijstje.
Ik keek het even door.
„Ik zal proberen of ik de zaak te
legrafisch voor elkaar kan krij
gen", zei ik, „maar het kan wel
een weekje duren, als het niet
langer is".
AFWACHTEN.
Voorlopig was de opvoer met de
Mappiboten gestopt. We hadden
wel even de tijd, maar onze voor
sprong kon wel eens teniet gedaan
worden. Er viel weinig anders te
doen dan maar af te wachten en
de plotselinge stilstand in de af
voer te benutten door de uitrus
ting en voeding te sorteren op
voorrang van opvoer.
Inmiddels waren de regens in het
gebergte weer losgebarsten. Ik
hoopte maar, dat de daarmee te
verwachten stijging van het water
lang genoeg zou aanhouden om de
herstelde motorboten de kans te
geven stroomopwaarts te ko
men
Zaterdagvoetbal
In de landelijke zaterdagcompetitie
komt Col. Boys in het veld tegen
Zwaluwse Boys. Het is stellig moge
lijk voor de Bevelanders om een
puntje mee te brengen, hoewel de
andere Boys in thuiswedstrijden niet
gemakkelijk zijn te kloppen.
In verband met de feestelijkheden te
Nieuwdorp is de belangrijke wed-
strijijd NieuwdorpA.Z.V.V. (1) uit-
Het programma luidt:
LANDELIJK VOETBAL
VIERDE KLAS
DinteloordThe Gunners (1); Good
LuckVrederust (1); SprangSSC
(3); Zwaluwse BoysCol. Boys (3);
ZEEUWS VOETBAL
DERDE KLAS B
Kloetinge H—SVD U (1).
BEKERVOETBAL
VeereArnemuiden II (1); Seroos-
kerkeHoek (3); VCKWemeldin-
ge (1).
Nederlandse renners in
Ronde van België
Voor de ronde van België, die van 4
tot en met 7 mei a.s. wordt gehouden,
heeft de Erobaploegleider, Toine
Gense, de renners Tonny Bergmans
(Aalst), Piet van den Brekel (Echt),
Willy Gramser (Siebengewald), Bram
Kool (Delft), Jef Lahaye (Bunde),
Jan Nolten (Èlsloo), Gerard Vergoos-
sen (Echt), en Jan van Vliet (Rot
terdam) aangewezen.
Reserves zijn Jan Westdorp ('s-Hee-
renhoek) en Kees van der Zande
(Halsteren).
De ritten in de ronde van België zijn:
4 mei BrusselMoeskroen, 105 km
en MoeskroenCharleroi 133 km; 5
mei CharleroiBouillon, 219 km, 6
mei BouillonVerviers, 207 km; 7
mei VerviersBrussel, 234 km. De
aankomst is in het Brusselse sport
paleis.
J. Blankers voorgesteld als
voorzitter K.N.A.U,-commissie
Nu de vroegere voorzitter van de trai
ningsorganisatie-commissie van de
Koninklijke Nederlandse Atletiekunie,
de heer Frans Jutte, in de laatstgehou
den jaarlijkse algemene vergadering
tot voorzitter van de Nederlandse
technische commissie werd verkozen
is er dus een vacature ontstaan voor
eerstgenoemde functie.
De heer Jutte heeft nu voorgesteld om
de heer Jan Blankers uit te nodigen
deze zo moeilijke taak over te nemen.
0 In Spaans Guinea zijn dertien arbei
ders om het leven gekomen en 28 zwaar
gewond toen een vrachtauto ln een ra
vijn stortte.
0 Prins Philip van Engeland is ln Lon
den teruggekeerd. Hij heeft een reis om
de wereld gemaakt die 100 dagen heeft
geduurd.
Advertentie
I
Pullen-rijm
TV-quiz
belevenis
feestmuziek
duizend piek
kfóker thuis
bier in huis
Pul erbjj
even blij
kiest zeer wijs
Amstel-prijs!
I SP»"
De regeringsgezinde „General An-
zeiger" schreef dat de onderhandelin
gen tussen Bonn en Den Haag over de
regeling van grenskwesties al sinds
1956 niets hebben opgeleverd. De Ne
derlanders, aldus het blad, zijn er
door steeds andere kwesties naar vo
ren te schuiven tot nog toe in ge
slaagd het hoofdprobleem het
grensvraagstuk onopgelost te la
ten.
„Door deze manier van doen heeft
Nederland een bedrag voor schade
vergoeding aan nazi-slachtoffers toe
gezegd gekregen dat erg hoog moet
zijn, want het Westduitse ministerie
van buitenlandse zaken aarzelt het
bekend te maken". Overigens is het
blad wel van oordeel, dat de nazi
slachtoffers recht op schadevergoe
ding hebben.
Terecht, aldus het blad, heeft West-
Dultsland geen twijfel laten bestaan
aan zijn bereidheid niet schriel te we
zen met zijn miljoenen voor schade
vergoeding aan Nederlandse slacht
offers van het nazisme. „Maar nu is
de tijd gekomen om van Nederlandse
kant meer bereidheid tot concessies
te tonen, anders kan aan de zo vaak
in Den Haag geuite wens het verle
den uit te wissen weinig geloof meer
worden gehecht. De mededelingen
over de beëindigde fase der bespre
kingen bewijzen, ondanks alle goed
bedoelde pogingen ze in een positief
licht te plaatsen, slechts dat de
moeilijkheden in de betrekkingen
tussen de twee buurlanden, door zo
vele na-oorlogse verdragen met elk
aar verbonden, nog onveranderd aan
wezig zijn", aldus het Westduitse
blad.
Kritiek
Verscheidene Westduitse bladen heb
ben kritiek geoefend op de houding
van de bondsregering in de zaak van
Herbert Blankenhorn, de ambassa
deur te Parijs die dezer dagen tot een
voorwaardelijke gevangenisstraf van
vier maanden werd veroordeeld we
gens het ongecontroleerd doorgeven
van een valse beschuldiging aan het
adres van een Westduits ambtenaar.
De conservatieve „Frankfurter All-
gemeine Zeitung" die gewoonlijk de
regering steunt, is nu van oordeel dat
Blankenhorn moet worden ontslagen
in plaats van hem met verlof te stu
ren, hangende een behandeling van
de kwestie in hoger beroep, daar men
niet kan doen of er niets aan de
hand is. Het blad wees erop. dat de
ambassadeur zich in de proeftijd van
twee jaar regelmatig moet melden.
De onafhankelijke „Westdeutsche
Allgemeine" acht de huidige toestand
onduidelijk en is van mening, dat dit
kan leiden tot de conclusie, dat de
bondsregering evenals destijds bonds
kanselier Adenauer zich achter de
veroordeelde stelt, hoewel diens zaak
nog aanhangig is.
De socialistisch gezinde „Neue Rhein
Zeitung" schreef dat de bondsrege
ring niet bereid is „de algemeen ver
wachte consequenties uit het vonnis
te trekken".
Prins Philip
Het Britse socialistische blad de
„Daily Herald" vraagt zich af, of
de hertog van Edinburgh niet te
veel van zijn kinderen, prins Char
les en prinses Anne, weg is. De
hertog keerde onlangs van een reis
om de wereld terug die honderd
dagen heeft geduurd. Over enige
weken zal hij met koningin Eliza
beth vertrekken voor bezoeken aan
Canada en West-Afrika, waarmee
77 dagen gemoeid zullen zijn.
Het blad zei de gedachte van vele
ouders te vertolken als het vraagt
of prins Philip wel het juiste even
wicht weet te vinden tussen zijn
taak als lid van de koninklijke fa
milie en zijn verantwoordelijkheid
als vader.
Hannover
Een aantal Britse bladen heeft kritiek
geoefend op een rede, die de minister
van handel. Sir David Eceles, te
Hannover heeft gehouden. Vooral
wordt bezwaar gemaakt tegen de
verklaring van de minister, dat de
Britse monarchie niet zo goed zou
zijn als zij nu is, indien de konink
lijke familie geen Hanuoveraans
bloed in de aderen had. Ook zijn op
merking dat de Britten alleen dag-
bloed
bladen kopen met het oog
sportverslagen, heeft kwaad
gezet.
De liberale „News Chronicle" schreef
dat in politieke kringen algemeen de
opvatting heerst dat de loopbaan van
Sir David „snel ten einde loopt". De
socialistisch gezinde „Daily Mirror"
zei dat de minister nu wel kan trach
ten, zich bij zijn gastheren aange
naam te maken door de Britse pers,
en bijgevolg vijf zevende van het
Britse volk die deze pers leest, ':e
kleineren, maar dat hij thuis „slechts
de onwelkome indruk kan bevesti
gen, dat er in het ministerie van han
del een gewichtig doende ezel huist,
die bovendien nog onhandig is".
De rechtsgeoriënteerde „Daily Ex
press" is van oordeel, dat de mi
nister het klaar heeft gespeeld, „in
een paar zinnen de Fransen te be
ledigen, denigrerend te spreken
over de Britten en de Duitsers te
vleien". „Het schijnt dat wij in dit
land tweede klas burgers zijn als
wij niet enig Duits bloed in de
aderen hebben", aldus de „Daily
Express".
In de westelijke pers is men over
het algemeen van mening, dat Mao
Tse Toeng nog steeds de werkelijke
machthebber in China is. De nieuwe
president wordt gezien als de man,
die in China wat persoon en politieke
opvatting betreft Stalin het meest
nabij komri
Afdelingsvoetbal
Voor de zondagcompetitie kan de
de beslissing vallen betreffende de
promotie naar de 4e klas K.N.V.B..
Koewacht ontvangt in de return
match Burgh op eigen terrein en
dit zou wel eens de doorslag kun
nen geven in dit duel. Vorige maal
eindigde de strijd gelijk (22).
In de gewone competitie worden
enkele restanten opgeruimd.
PROMOTIE
KoewachtBurgh (1).
EERSTE KLAS A
IJzendijkeAardenburg (2); Vogel
waardeKruiningen (3); Domburg-
Schoondijke (1).
RESERVE EERSTE KLAS
Luctor ÏIZeeland Sport II (2);
Breskens nSteen n (1).
TWEEDE KLAS A
Philippine—R.C.S. IH (1).
TWEEDE KLAS B
Yerseke HVolharding (2).
DERDE KLAS A
Schoondijke HWalcheren HI (1);
Patrijzen UZeeland Sport V (1).
DERDE KLAS B
Middelburg IVWalcheren U (3).
DERDE KLAS C
Corn Boys UIVogelwaarde H (3).
Geïnviteerde Bostelaar
werd vijfde te Wassenaar
In de rust van de voetbalwedstrijd
Wassenaar-Den Haag, ter gelegen
heid van de sportmiddag georgani
seerd in 't kader van de'koningin-
nefeesten te Wassenaar, werd door
een la-tal prominente geïnviteerde
lopers 3 km gelopen.
De weergoden werkten niet mee, een
keiharde wind stond over het, door de
veelvuldige regens, drassige veld.
Vrijwel direct na de start werd er een
kopgroep gevormd door Jan Vergeer,
H. Viset, Sjoerd Koster en Dick de
Bruijn. Deze lopers gaven elkaar tij
dens de gehele race geen duimbreed
toe. Ondanks de harde en mooie strijd
die geleverd werd, liet winnaar Ver
geer een matige tijd van 9.09 min.
voor zich afdrukken voor Viset, Kos
ter en de Bruijn. De Dynamo-atleet
Bostelaar moest al in het prille be
gin de kopgroep verlaten en liep de
fehele wedstrijd eenzaam tussen de
opgroep en de rest van het veld. Ver
meld zij nog dat Rietbroek 7e werd.
De gebroeders Bostelaar André werd
le C.-klasser) veroverden beiden 'n
grote beker met hun prestatie. De tijd
van H. Bostelaar was 9 min. 32 sec.
Trip van Elinkwijk naar
de West in gevaar
Het is zeer de vraag of de trip van
Elinkwijk naar de West kan door
gaan. Het bestuur van de Curagaose
voetbalbond heeft aan de Surinaam
se bond meegedeeld, gezien de mati
ge resultaten van Elinkwijk in de
Nederlandse competitie geen belang
stelling meer te hebben voor de
Utrechtse ere-divisieclub. De kosten
die de Surinaamse bond moet maken
om Elinkwijk over te laten komen
zijn hierdoor aanmerkelijk gestegen
en het is lang niet zeker dat de Su
rinaamse bond een dergelijk bedrag
kan opbrengen.
DirkJeras (Dynamo) 5e
C-klasser op de 20 km
De Dynamo-atleet D. Jeras uit Mid
delburg wist een 5e plaats in zijn
klasse te bemachtigen in de voor
twee-derde deel met de harde wind
op kop gelopen 20 km-wedstrijd te
Alphen aan ie Rijn.
Totaal eindigde hij in de goede mid
denmoot van de 50 gestarte deelne
mers, onder wie alle prominenten.
Piet Bleek er werd in de zeer goede
tijd van 1 uur 5 min. eerste, voor
Frederiks, Van Hoorn en Smits.
|llllll!llllllllllllllll|||||||||llllillUIIIIIUIIllllllllllllllll!lllllllll!lllllinill|l
1 Een dubbeltje leverde 1
750.000 gulden op
De 47-jarige Engelse monteur s
Charles James uit Harlow bij ff
H Londen is bijzonder gelukkig
H ge wees i. Voor de eerste maal ff
deed hij mee aan de voetbal-
pool en het dubbeltje dat hij
H inzette leverde hem 750.000 ff
gulden op