VITELLA Ml PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer ytiwmv ÏIB+++B+++ÜU ida-HdBHia+UM ruit EFFECTENVEILING DINSDAG 26 MEI 1959 Waar zijn onze schepen? instant pudding Noodlanding liElüü! in de winternacht H PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT ZATERDAG 25 APRIL 1959 AMSTERDAMSE Internationale BEURSOVERZICHT. De laatste beurs dag van deze week bracht een zeer kalme markt in de in ternationale waarden. De aandelen ga ven over de gehele linie in deze sector een zeer goed herstel te zien, ten op zichte van de donderdag geleden verlie zen. Ook gisteren ging er van de slot- koersen uit New York in Amsterdam geen stimulerende Invloed uit op de koersvorming van de aandelen. Het her stel werd dan ook hoofdzakelijk ver oorzaak door geringe publieke aanko pen en aankopen van arbitragezijde. Kon. Olies, die in Wallstreet hoger slo ten, lagen op t 188 goed in de markt. De winst ten opzichte van de vorige siot- koers, bedroeg circa een gulden en de aandelen noteerden boven pariteit New York. De verkoopdruk van de vorige dag had in deze aandelen plaatsgemaakt voor een bescheiden vraag, waartegen over hoegenaamd geen verkopen aan wezig waren. In de Phillps-hoek was het ook vrijdag zeer rustig. De aandelen la gen een tweetal punten boven donder dag, terwijl ook de obligaties Philips iets hoger noteerden. A.K.U.'s lagen aanvan kelijk op SU zeer goed in de markt op de dividendhervatting van de Ameri kaanse dochter de American Enka. In het verdere beursverloop brokkelde de koers ai tot 309. De slotkoera van don derdag was S07%. Unilevers kwamen goed voor de dag op 549, tegen don derdag 541%. Het verlies van de vorige dag werd hierdoor vrijwel geheel inge haald. Aandelen K.L.M. weiden lager ge adviseerd. Van Amerikaanse zijde werd belangstellnig getoond voor Unilevers •n in geringe mate voor Philips. In de scheepvaartmarkt ging iets meer om dsn donderdag het geval was. Het merendeel van de aandelen lag iets bo ven de slotkoers van donderdag. Amster dam Rubbers waren in de cultuurafde ling vrij actief en liepen op van 88 tot 89%. De koerswinst bedroeg derhalve bij na 4 punten en was het gevolg van spe culatieve aankopen. Met Senembah was het gisteren niet best gesteld. Deze pa pieren verloren op 172 ruim 4 punten. Dell kon zich góed herstellen doch de omzetten waren echter gering. Staats fondsen onveranderd. EFFECTENBEURS waarden kalm EVEN NADENKEN n Ha mw Horizontaal: 1 liefde; 4 meisjesnaam; 7 schrijftafel met schuin blad; 10 ka de; 11 daar; 13 kleintjes; 14 bep. vis; 16 gij; 17 behoudens de titels, afk.; 19 iedere, elke; 21 zoon van Noach; 22 plek; 23 Donar; 25 Duitse rivier; 27 zeg Je tegen een paard; 28 bep. net; 29 electrotechnisch, afk.; 30 ele ment, afk.; 31 achter; 32 angst, schreeuw; 39 bewaarplaats v. geld; 40 steen. Verticaal: 1 pers. voornaamwoord; 2 vervoeging v. h. werkw. zijn; 3 Ned. Spoorwegen, afk.; 4 te; 5 achter; 6 riviertje in Drente; 7 bep. voetbekle ding; 8 een ogenblikje; 9 verorde ning; 10 uiting v. genegenheid; 12 hert; 14 beginpunt; 15 bep. klepper; 18 -ra, Joodse wet; 20 water: vocht tussen een gewricht; 23 bep. Techn. onderwijs, afk.; 24 grafsteen; 26 blijf staan; 33 in orde, afk.; 34 onder an deren, afk.; 35 dominee, afk.; 36 ge loofsrichting, afk.; 37 riviertje bij Dokkum ;38 kippeprodukt. Advertentie ALVORENS TE BESLISSEN Eerst nog even een prospectus aan vragen bij de bekende schriftelijke Cursus R ESA- HILVERSUM Prafetijkd. Boekh. Fr. D. en Eng. Er werd bij de opening van de markt vlot gehandeld in aandelen Walvisvaart. De beurs spreekt van een .nieuw bod van Noorse zijde op het fabrieksschip „Willem Barendsz". Dit bod zou belang rijk hoger liggen vergeleken bij het vo rige bod. Aandelen Stokvis werden een paar punten hoger geadviseerd op het onveranderde dividend. Kon. Gist iets beter op het verschenen Jaarverslag, en ook VUsmar hoger op het onveranderde dividend van 7 procent. Prolongatie 3 procent. 23 apr. 24 apr. Nederland 1951 (3%) 96% 96% b. Nederland 1948 (3%) 90% 90% Nederland 1955 (3%) 90% 90% Nederland 1947 (3%) 3 93 93ft Nederland 1937 3 90% 90% Dollarlening 1947 8 94% 94% Investeringscert. 3 971-8 97% Nederland 196-64 3 67ft 97% Ned. Indië 1937 3 93ft 93% 6 pet Woninbouwlenlng '57 lllft lllft Nat. Handelsbank 147 148% Ned. Handelmij. 223% 224 Alg. Kunstzijde Unie 307% 308% Berghs' en Jurgens 296 296 Calvé-Delft 601 507% Hoogovens n.r. 459 460 Ned. Kabelfabriek 363 364 Philips 592% 604% Unilever 641% 548% Wilton-Feljenoord 223 221 Billiton 304 Kon. Petroleum Mij. 168.50 169.40 Amsterdam Rubber 85% 89% Holland Amerika Lijn 155 154% Kon. Paketvaart 135% 136% Rotterdamse Lloyd 144% 142% Scheepvaart Unie 135% 137% Stv. Mij. Nederland 144% 145 Ver. H-V.A. Mij. N.V. 140% 140% Deli Mij. 152.70 15350 Bank van Ned. gem 4% 105% 99% Bank van Ned. gem. 0-5-10 128 1. Van Berkels Patent 249% 250 Centrale Suiker 261 Kon. Mij. De Schelde N.B. 220% 218 Intern. Nickel 90% 90% American Motors 37 39% Anaconda 66 66% Baltimore en Ohló 45 ft 45% Bethlehem Steel 50% 50% General Motors 49 48% Kennecott 110% 111% Missouri K T. 6,\_ 6% New York Central 28% 28 Pennsylvania 17H 17% Republic Steel 70% 71 Shell Oil Comp. 84% 83 Tide Water 267/b 27 ft U.S. Steel 30% 90% Nat. Can. Corp. 11% van Broekman's Commlssie- bank voor Incourante Fondsen N.V. op des avonds 6 uur in het lokaal van DE BRAKKE GROND, Nes 53 te Amsterdam ten over staan van de notarissen F. van der Veen en J. P. de Jong. Bijvoegingen te zenden aan ons adres Herengracht 444, Am sterdam, tot uiterlijk 2 mei '59 <VVWV*WWWV*^VWWV\A Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.62%—10.63 New York 3.77A—3.77ft Montreal 3.91H—3.92ft, Parijs 78.92%-77.02%, Brussel 7.5(3% —7.57, Frankfort 90-21'/»—90.26%, Stockholm 72.9472.99, Zürich 87.25%87.30%, Milaan 60.79% 60.84%, Kopenhagen 54.78—64.83, Oslo 53.01%—53.06%, Wenen 14-57% —1458%, Ankara 3.76%—3.77%, Praag 52.84—52.91 Lissabon 13.23— 13.26%. vwvwvwwwww\ww PREMIELENINGEN. Amsterdam 1951 88% Breda 1954 81 81% Eindhoven 1954 80% 80% Enschede 1954 82% Den Haag 1952 I 88% 88% Den Haag 1952 H 91 90 Rotterdam 1952 I 89 Rotterdam 1952 II 88 Rotterdam 1957 97 96% Utrecht 1952 90 Amsterdam 1956 I 81 80% Amsterdam 1956 II 94 93 Amsterdam 1956 Hl 94 93% Dordrecht 1956 80% 80% Alkmaar 1956 80% A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICES. 22-4 23-4 24-4 Intern, cone. 410.02 402.94 405.24 Industrie 204.63 204.14 203.81 Scheepvaart 151.36 150.05 150.27 Banken 164.99 164.33 164.82 Indon. fondsen 117.97 117.61 U7.16 Algemeen 282.46 278.82 279.83 In 1958 werd 9490 ka ruilverkaveling voltooid Vorig jaar is de ruilverkaveling van 9790 hectare grond in ons land vol tooid. Aan 30.450 hectare is. na stemming, het verkavelingswerk be. gonnen. Eind 1958 was de herverka veling 135.600 ha voltooid en waren de werkzaamheden aan 200.940 ha in uitvoering. Voor 1.213.400 ha was eind vorig jaar ruilverkaveling aan gevraagd. Deze cijfers worden gegeven in het jaarverslag over 1958 van de cultuur technische dienst. In dat jaar is in totaal 188 miljoen gulden "geïnvesteerd, aldus het ver. slag. Daarvan is 95 miljoen ge bruikt voor ruilverkaveling, 34 mil joen voor ontsluithigswerk, waterbe heersing en boederijbouw, de overige 59 miljoen zijn gebruigt voor soort gelijk werk in het kader van de werk loosheidsbestrijding. gevallen en overleden Op het terrein van de Nederlandsche Springstoffenfabriek te Muiden ls de 28-jarige L. Klasen, wonende te Mui den, elektricien aan die fabriek, vrij dagochtend bij het monteren van een lamp, waartoe hij in een hoge paal moest klimmen, achterover gevallen. De man overleed spoedig na het on geval. Hij laat een vrouw en drie kinderen achter. O Bij gelegenheid van de uniefeesten in Zuld-Afrika volgend jaar zullen er schijnwerpers gericht worden op het con- denswater dat uit de wolken boven de Tafelberg te Kaapstad langs de berghel ling naar beneden stroomt (Advertentie) WIN 50 MAAK EEN LEUKE TEKENING mei het Klene-monnelie ROLLEN (of geef een aardig idee voor onze tekenaars) en zend deze KLENE'S met één frujetta wikkel aan Kiene N.V. Amsterdam. DROP Vermeld naam, adres en leeftijd. Elke week 20 prijswinnaars I ZE ZIJN ER WEER! de échte fruitdrops Aegis 22 te New Orleans. Alida 22 Azoren gepass. Aagtedijk 24 n. Duinkerken. Aagtekerk 22 te Bremen. Aalsdijk 21 te Pladju. Aar dijk 23 te New York. Akkrumdijk 21 te Stockton. Albireo 22 te Rotterdam. Alcor 23 te Montevideo. Aldabi 20 dw. v. St. Paul Rocks. Alioth 20 te Buenos Aires. Almdljk 23 te Rotterdam. Alnati 23 te Buenos Aires. Ameland 23 te Rotterdam. Amerskerk 22 te Belra. Andijk 21 te Antwerpen. Appingedijk 24 te Rio de Janeiro. Arkeldijk 20 te Charleston. Asmldleke 23 te Hampton Roads. Astrid Naess 22 n. Aruba. Attis 22 400 m. n.o. v. Azoren. Axeldijk 21 te New York. Amstelland 23 n. Montevideo. Bali 23 n. Genua. Binnenhaven 22 n. Rotterdam. Boissevaln 23 n. Mauritius. Boskoop 26 te Tampa verw. Caltex Utrecht 23 n. Madras. Caltex Pemis 23 Vizagapatnam- Caltex Arnhem 23 n. R'dam gepass. Caltex Delft 23 n. Stockholm gepass. Caltex Eindhoven 22 Port Said gepass. Caltex the Hague 22 110 m. z.o. v. Socotra. Caltex Lelden 22 n. Melbourne. Caltex Nederland 22 te Bombay. Caltex Rotterdam 21 81 m. w.z.w. v. Little Quoin. Carillo 23 te Guayaquil. Cartago 22 450 m. z.w. v. Acapulco. Castor 22 300 m z.w. V Flores. Celebes (kv.) 23 te Rotterdam. Cleodora 21 n. Calcutta. Colytto 20 te Liverpool. Coraica 22 Kielerkanaal gepass. Crania 22 900 m. o. v. Pahltl. Delfshaven 22 te Houston. Diemerdijk 23 te Seattle. Dinteldljk 21 v. Bermuda's. Drente 22 n.' Baltimore. Dulvendijk 21 te Newport. Dulvendrecht 23 te Dakar. Duiveland 22 te 'Harlingen. Eemdljk 21 te Bremen Eenhoorr 22 200 m. o.z.o. v. Malta. Esso Amsterdam 20 240 m. n.o. v. St. Luola. Esso Nederland 22 75 m. z. v. Kreta. Friesland (K-R.L.) 22 80 m. w. v. Corrientes. Gaasterkerk 21 v. Singapore. Gieesenkerk 22 te Antwerpen. Harold 22 dw. v. Beachy Mead. Heemskerk 21 te Colombo. Hera 22 430 m. n.o. y. Flores. Houtman 23 n. Beira. Hulst 20 te Lissabon. Hydra 22 Kielerkanaal gepass. ivoorkust 22 te Freetown. Isis 23 n. Bremen. Jacob Verolme 20 te Caldera. Jagersfontein 20 300 m. w. v. Walvisbaai. Johanca 22 Wight gepass. Java 24 te Piraeus. Karakorum 24 te Surabaja. Kabylia 23 te Le Havre. Kallnga 21 250 m. z. v Diego Garcia. Katelysia 23 n. Curagao. Kara 23 n. Curagao. Kennemerland 23 te Recife. Kermla 21 330 m. o.n.o. v. Rio de Janeiro. Khaslella 21 1010 m. z.w. v. Azoren. Kinderdijk 23 te Bremen. Koplonella 23 n. Barcelona. Kosicia 22 dw. v. Sombrero. Kreeft 23 n. Klrkeness. Kryptos 20 te Hamburg. Kylix 23 te Rotterdam. Korovlna 22 n. Curagao. Laertes 23 te Suez. Laiagkerk 21 te Karachi. Laarderkerk 21 te Shat al Arab. Langkoeas 21 te Port Said. Laurenskerk 23 te Londen. Lelykerk 22 n. Kuweit. Leopoldskerk 22 te Rotterdam. Leto 22 375 m. w. v. Azoren. Limburg 22 te Zanzibar. Loenerkerk 21 nabij Shat al Arab t.a. Lutterkerk 23 te Bahrein. Lijnbaan 23 100 m. n.w. v. Land's End. Maaskerk 20 v. Aden. Maetsuycker 22 Mantok gepass. Malea 24 te Albany W.A. Maron 23 n. Bremen. Marcella 22 dw. v. Portland. Marie Christine 23 dw v. Newarp v .s. Marletje Bohmer 23 dw. v. Casquets. Meliskerk 22 n. Antwerpen. Merwede 23 te Dakar. Mirzam-N 20 40 m. n.w. v. Oporto. Mitra 22 te Bombay. Molenkerk 22 dw v. Cherbourg. Montferland 21 te Santos. Moordrecht 23 n. Banias. Muiderkerk 24 te Ras Tanura. K Mijdrecht 23 n. Mena al Ahmadl. Meerkerk 21 te Hamburg. Mississippi Lloyd 22 so m. w. v. Straat Ormuz. Naess Commander 22 700 m. o.n.o. v. Aden. Naesa Tlger 23 n. vlisslngen. Nestor 22 n. New Orleans. Nlas 20 te Callao- Nijkerk 23 30 m. n. v. Messina. Oldekerk 22 te Aden. Oostkerk 23 v. Bangkok. 1156. Statig verhief de Onyx Hl zich op zijn repul- Borstralen om met toene mende snelheid voort te glijden. Captain Stewart liet ten derde male zijn jager neerpriemen om een waarschuwingssalvo af te geven, „Patskoekoek. Die kerels doen net of ze gek zijn", mompelde hij tot zichzelf. „Ze verstaan me natuurlijk niet. Maar een salvo voor de neus van hun schip is toch duidelijk ge noeg, zou 'k denken. Wat zal ik nu doen? Het ding ziet er niet zo heel erg agressief uit, maar je kunt nooit weten. Bovendien, mijn ordersToen klonk er een vriendelijke doch dreigende stem in zijn koptelefoon, die sprak: „Hallo, squadron-leader, neem een goede raad aan van Iemand die het kan weten. Verdwijn ten spoedigste en ver geet wat U gezien hebt. Wij zoeken geen moeilijkheden en het heeft geen zin om ons aan te vallen. De tijd voor nauwer contaot is nog niet aangebroken en daarom moeten wij helaas uw bevel tot stoppen negeren. Wij groeten U". Stewart zat een ogenblik perplex, maar toen werd hij kwaad. „Dus zij hadden hem toch verstaan. En zij sloegen zijn bevel tot stoppen in de wind. Dan moesten zij maar voelen", meende hij. Ditmaal mikte hij niet voor de neus van de grote machine doch schoot hij om te treffen. Onmiddellijk leek het ruimteschip zich in een geheimzinnig blauw waas te hullen Britse katoenindustrie wordt gesaneerd De Engelse katoentextielindostrie, die ernstig getroffen is door de bui tenlandse concurrentie, zal worden gemoderniseerd en tot een efficiënte industrie wordon gemaakt onder een gisteren door de Engelse regering aangekondigd vijfjarenplan dat 80 miljoen pond sterling zal kosten. De minister van handel, sir David Eccles, maakte in het Lagerhuis be kend, dat de regering een plan heeft ontworpen, dat voorziet in vernieti ging van de overtollige capaciteit en heruitrusting van de industrie. De kosten van het verwijderen van de overtollige capaciteit zullen voor tweederden door de staat worden ge dragen, de rest zal worden gefinan cierd door middel van een heffing die door de industrie zal worden be taald. De minister deelde mede, dat de sa nering zal geschieden op een basis van vrijwilligheid. De regering zal de industrie voorts een kwart schen ken van de kosten, verbonden aan het moderniseren en het vervangen van machinerieën. De plannen zullen volgens de richtlij nen van het ministerie van handel worden uitgevoerd door een centraal bureau onder leiding van de Katoen- raad, in welk lichaam de Engelse katoentextielindustrie is georgani seerd. De minister deelde mede, dat waar schijnlijk slechts weinig arbeiders werkloos zullen worden door de sa neringsmaatregelen. De Engelse katoentextielindustrie maakt reeds twee a drie jaar een ernstige crisis door. De laatste maan den is een lichte verbetering ln de toestand ingetreden, maar ongeveer eenderde van de capaciteit der in dustrie ligt nog steeds stil... Oranje 23 te Southampton. Ossendrecht 21 600 m. o. v. Bermuda's. Ouwerkerk 23 te Suez Oranjefontein 24 te Antwerpen. Plancius 20 v. Kopenhagen. Perna 22 140 m n.w. v. Karimata. Pergo 23 Kielerkanaal gepass. Perregaux 23 dw. v. Guernsey. Polydorus 23 n. Fremantle. Polyphemus 23 te Manilla. Randfontein 24 te East London. Reza Sjah the Great 23 225 m. n«, v. Aden. Ridderkerk 22 te Amsterdam. Rijnkerk 22 n. L. Marques Samarinda 23 n. Port Alberai. Sar-pedon 21 te Curagao. Schelpwijk 23 180 m. n.o. v. Tasmanlë. Schie 22 v. Kaap de Gata. Schiedijk 23 te New York. Scherpendrecht 22 140 m. n.o. v. Finisterre. Slbajak 22 v. Wellington. Slamat 22 30 m. z.z.w v. Penang. Soestdijk 22 n. Rotterdam. Stad Arnhem 23 n. Plombino. Stad Rotterdam 23 170 m. wz.w. v. Kp. St.-Vincent. Stad Schiedam 23 te Gent. Statue of Liberty 23 te Buatan. Stanvac Talang Akar 20 n. Ballon. Statendam 23 n. Kaapstad. Straat-Ball 22 n. Minikoi. Straat Magelhaen 22 te Vitorla. Straat Banka 24 n. Brisbane. Straat Torres 21 te Fremantle. Sumatra 22 n. Amsterdam. Tabinta 21 te Izmir. Tamo 22 te Rotterdam. Tara 24 te Buenos Aires. Taria 20 te New Castle N.S.W. Tegelberg 28 n. Port Elisabeth. Tjlmenteng 22 n. Mombasa. TJ megara 20 n.,Port Elisabeth. Tibia 22 780 m. n.n.o. v Rio de Janeiro. Tjibotas 23 te Surabaja. Theobaldius 22 200 m. o v. Cayenne. Talisse 20 te Surabaja. Van Heemskerk 21 te Manilla. Van Spilbergen 22 n Lagos. Vasum 24 te Algiers. Vivipara 20 v Suez. Vllst 22 420 m. w.n.nw. v Kp. St.-Vincent Waterman 23 n. Walvisbaai. Weltevreden 23 te Napels. Wieldrecht 22 120 m, z. v. Kp. Hatteras. Willemstad 20 n. Paramaribo. Wltmarsum 21 160 m. w.t.z. v. FayaL Woensdrecht 21 te Carlflto. Wonosarl 22 n. Bangkok. Wonoglrl 22 400 m. w z.w. v. Guam. Zaankerk 22 590 m. n.o. v. Ascension. (Advertentie) 38 ct per pakje LAWRENCE EARL (SLOT) Halfweg de stroomversnellingen af, waar zwarte sparren tot vlak aan de waterkant groeiden, moesten ze deci meter voor decimeter htm weg zoeken door de in elkaar gevlochten takken. Een glad tapijt van naalden bedekte de grond. Ze kwamen weer bij 'e rivier uit, juist op de plaats waar deze zich on geveer tien meter naar beneden wierp. Het water kolkte, schuimde wit en verdween over een volgende, hogere rand naar beneden. Vanwaar ze ston. den, konden ze evenwel de rivier daar achter ni zien. Opzij van het val lende water vielen ook de rotsachtige oevers weg, waren dan even horizon taal en vielen dan weer weg. Dahl dacht: Als we het vlot uitladen en het vrij laten vallen, zal het mis schien de eerste val houden. Wat zou er echter bij de volgende gebeuren? Hij zei: .Alison! Blijf waar je bent!" Ze fronste, schudde haar hoofd en hij wist dat zijn woorden haar niet be reikt hadden. Waterdeeltjes stoven op van beneden en vielen weer traag neer, alsof ze uitgeput waren door het geweld en de onmetelijkheid van het geluid. Dahl boog zich voorover, tot zijn lip pen bijna Alisons oor raakten. Haar naar was vochtig van de heel kleine waterdeeltjes. „Wacht, Alison. Ik ga naar beneden klimmen om een kijkje te nemen van af het volgende vlakke gedeelte!" Haar groene ogen verwijdden zich in onmiddellijk begrip en ze knikte In stemmend. Haar lippen bewogen zich, maar er volgde geen geluld. Ze greep zijn hand en liet deze weer los. De aanraking van haar vingers '.vaa koud. Het naar beneden gaan van die eerste, bijna verticale rotsmuur bleek veel minder moeilijk dan het van bovenaf geleken had. De klip, ge barsten door de vorst, had vele smal le richels en zich verbredende scheu ren. Mos, licht kreupelhout, zelfs grote, paarse violen groeiden in klei. ne, groene eilandjes tegen het roes tige grijs. Hij bewoog zich langzaam, voorzichtig naar beneden, ingesloten door het gedonder van de -waterval. Toen was hij weer op horizontale rotsbodem, stond bij de eerste stap rechtop en liep gemakkelijk naar oe rand van de volgende val, vijftig meter verder. Vandaar omlaag kijkend, wist hij di rect dat geen enkel vaartuig van dun aluminium die tweede val kon overle. ven. Hij dacht: Dit is dus het einde. Een dertig meter hoge muur water boog zich ver over de rotsachtige rana en viel in een mistig kerkhof van rotsblokken en stortte zich ver derop langs een volgende razernij van stroomversnellingen. Zonlicht bewoog zich ber.eder hem, rond en rond, flikkerend en draaiend tegen een open, kiezelachtige oever, waarlangs de rivier kalmer werd en zich naar het oosten boog Allen draalde rond en rond, schitte rend in de zon en langzaam stijgend. Hij was zo lang in de wildernis ge weest, niets verwachtend rond een bocht of onder een stroomversnelling dan een verder stromende, lege ri vier, dat de draaiende hefschroef van de helikopter op hem af kwam als een luchtspiegeling of als het eerste teken van waanzin. De alles overstemmende val van het water isoleerde hem volkomen. Toen zag hij het groepje kaklkleurtge tenten en de kleine bewegende figuurtjes van mannen onder en achter de draaiende schroefbladen. bijna niet gelovend, dacht hij: Het is een karteringskamp van het een of ander soort, opgezet om het land in kaart te brengen of te zoeken naar erts of om het gebruik van de water val voor opwekking van elektriciteit te bekijken. Het Is een deeltje van de invasie in de wildernis die niet veel la ger al leen maar wildernis zal blijven. Wat had Hugh gezegd, lang geleden? „Een zich ontwikkelend Canada heaft mensen van jouw kaliber nod.g." Het was bijna ironisch; want het was het zich ontwikkelend Canada dat, door naar he:, toe te komen, een an dere en meer persoonlijke behoefte vervuld had. Hij bleef nog een ogenblik langer bij de rand staan en keek naar de lang. zame, beheerste striging van het hef- schroefvliegtuig. Toen draaide hii zich om en zag Alison, tegen de lucht afgetekend, op hem wachten. Hij ren de naar haar toe, schreeuwend en zijn eigen stem niet horend. Hij klau- terde terug tegen de gebroken rots muur op, terwijl hij uit vele kleine sneetjes bloedde. Toen stond hij naast haar. Hij ge baarde met wilde verrukking naar de klimmende helikopter. Toen ze deze zag, begor ze te lachen en te huilen tegelijk. Hij groep met zijn handen naar haar schouders. Ze huiverde onder zijn aanraking en was daarna stil. Hij hield ze van zich af, zijn armen stijf; er was echter meer nodig dan dat oin haar bij hem weg te houden. Haar grote, groene ogen kwamen op hem af. boorden zich in de zijne, zo dat zij noch woorden, noch de lege klank van woorden nodig had. Eindelijk wist Dahl volkomen zeker dat hun wanhopige zwerftocht ten einde was. Hij schreeuwde: ,,We moeten het de anderen vertellen''. Ze gingen terug. Toen ze buiten het overweldigend gebrul van de waterval waren, hield ze stil en wachtte op hem. Ze keek met stille ernst ln zijn ge zicht en na een poosje zuchtte ze. „Ik wou dat je je schoor, nu Je kunt", zei ze. „Ik ben vergeten hoe je er zonder baard uitziet". Hij had alles verwacht, behalve dat en ofschoon hij wist dat hij eigenlijk moest glimlachen, was hij diep ont roerd. Er kwam een brok in zijn keel. Gedurende een ogenblik kon hij niet praten. Hij trok haar naar zich toe. wild en toch in alle nederigheid. Toen zij in zijn armen kwam, glimlachten haar groene ogen en toen hij haar losliet, raakte ze zachtjes zijn baard aan. „Ik wou dat je zoveel voor me over had, Lincoln", zei ze. 'Advertentie/ NOODLANDING IN DE WINTERNACHT is onlangs in boekvorm verschenen in de PRISMA-reeks (Prisma 398).,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 6