hg
2
h 1
ollu!
PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer
23 24
EVEN NADENKEN
mm mm
m ia
mmm
■a
n
m
m
□E2
mm
m
111 mm
m
Waar zijn onze schepen?
OJMmu ddb icJvfa
Pleegzuster Bloedwijn
Noodlanding I wmnroM I
in de winternacht
16
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DONDERDAG 23 APRIL 1959
Advertentie
DONDERDAG VRIJDAG
APRIL M AP"'L
TECHNISCHE GÓEDEREN
woensdag 15 l/m vrijdag 24 april Terrein Croeselaan
INDUSTRIE j Algemene machinebouw, w.o. machine», apparaten en onderdelen
voor kernenergie, complete Industriële Installaties. Verbrandingsmotoren,
stoommachines, -ketels en appendagee. Elektrische Installaties, w.o, elektro-
•elljkrlehte - =jgjggj^
transformatoren, gelührlch
'telefonlo, telegrafie, enz. Pompon, compressoren, blaas- en afzuiginstallaties.
Apparaten en ventilatoren voor luchtbehandeling. Oven- en drooginrlchttngen.
Drijfwerken, tand.wl.elen cn mechanische overbrengingen. Grondstoffen en half-
SCHBI4F880UH't Caicobeuw! IJter, «taal, non-ierro-metaien, «unsisionen.
Voortstuwingi Scheepsmotoren, turbines, Schroeven ent. Besturing en
nraluuri Biuurmachlne», nnutisehe instrumenten, radar, radio,
(Infi Brandboyolllgliigsmateriael, «ddingamaterlaal, an*..li»ad-
tlngsdlensten.
n-ferrö-metalen, Uunatstoffen.
laadbomen. Technische
'iiuTpagefëgatén, "w.o. pompen, compressoren, machines t
luchtbehandeling, vetwarnilng, koeling—
«paraten voor luchtbehandeling, verwarming, koeling en stookinrichtingen.
Bktrlaohe uitrusting. Pijpleidingen, appendages, afsluiters, slangen, Groot-
Ukehlnstallatlcs en -machines. Onderhoud: Vefven, lakken, vernissen, e.e.
conHémrlnga. en cotroslewèrendo middelen, llandelslnforniutlos en voorllch-
tlugndieniteni Diversen.
AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS
Internationale waarden stil
BEURSOVERZICHT.
Verreweg de grootste aandacht trok
ken gistermiddag aandelen Walvisvaart.
Deze papieren, die de laatste dagen reeds
vast in de markt lagen, werden in een
grote open hoek verhandeld en waren
„willig". Doorgaans is het in dit fonds
zeer rustig en wordt er slecht één note
ring per dag vastgesteld. De laatst ge
dane notering bedroeg 109'/» pet. Woens
dagmiddag werd bescheiden geopend op
110. Aanhoudende kooporders veroorzaak
ten een snelle koersstijging tot 124. Hier
op volgde een reactie van een paar pun
ten. Zoals bekend, deden de Noren een
bod op het fabrieksschip de „Willem Ba-
rendsz." Dit bod werd door de maat
schappij niet acceptabel geacht. Men ls
ter beurze van mening, dat de Noren
met een bod zullen komen dat voor de
maatschappij mogelijk wel acceptabel
zal zijn. Deze mening is niet Van gisteren
of dinsdag en de rede waarom de wal
visvaartaandelen woensdag zo grif uit de
markt werden genomen viel niet te ach
terhalen.
In de hoeken van de internationale waar
den was het zeer stil. Van de ongeani
meerde slotkoersen uit Wallstreet ging in
Amsterdam geen enkele stimulans Uit.
De arbitrage deed zo goed als niets en
het publiek was ook niet zo actief als de
vorige dagen. Aandelen Philips hielden
zich zeer goed en bereikten de 6 X pari-
koers. De winst bedroeg één punt. Uni
levers ontmoetten wederom middenkoers
aanbod, dat alleen tegen lagere prijzen
iiiaaiiR1
Jtm
u
7r
FT]
m
II
a
Z5~
"**F
M
*r
tl
32"
VT 1
rn
PTT
|39 |M0 J1"
KIR
n 11 1 1
21 apr. 22 apr.
Nederland 1951 (3%)
96% L
Nederland 1948 (3%)
90%
90%
Nederland 1955 (3'/<)
90%
90%
Nederland 1947 <3'/>) 3
93ft
92H
Nederland 1937 3
90%
soft
DoUarlenlng 1947 3
94%
94%
Investeringscert. 3
98
98
Nederland 1962-64 3
97 ft
97%
Ned. Indië 1937 3
93%
93 ft
6 pet. Woningbouwlening
'57 111%
111%
Nat. Handelsbank
145
145
Ned. Handelmij.
220%
224%
Alg. Kunstzijde Unie
312%
311%
Berghs' en Jurgens
293
293
Calvé-DeUt
507%
505
Hoogovens n.r.
457
465
Ned. Kabelfabrlek
369%
369%
Philips
599%
599
Unilever
548%
Wllton-Feljenoord
224
Biiliton
309
Horizontaal: 1 bep. metaallegering; 5
wending; 9 onder anderen, afk.; 10
bep. windrichting, afk.; 11 voorzetsel;
12 muzieknoot; 15 kern; 17 bep. zin
tuig; 21 bep. gekepefde wollen stof;
25 televisie, afk.; 26 monster; 28 deel
v. e. mast; 30 indien; 32 wasgelegen
heid; 33 retour; 35 niet uitgaan; 43
rivier in Drente; 44 zie 12; 45 ooster
lengte, afk.; 46 lidwoord; 49 ruzie
maken; 50 niets.
Verticaal: 1 middel tot ontspanning;
2 zie 28 horizontaal; 3 een ongenoem
de, afk.; 4 het zij zo!; 5 zachte veer
tjes: 6 Duits geld, afk.; 7 slede; 8 een
beetje; 13 kippenprodukt; 14 voor
naamwoord; 16 bep. getijde; 17 le
venswijze; 18 meerv, afk.; 19 ten be
drage van; 20 soort kist; 21 op de-: op
't gevoel; 22 pers. voornaamwoord;
23 daar; 24 huidsmeer; 27 reeds; 29
eerstvolgende, afk; 31 woonplaats
van Abraham; 34 als boven, afk.; 35
reservoir; 36 uitroep: 37 titel, afk.;
38 teken: 39 salaris; 40 dun, teer; 41
en dergelijke, afk.; 42 meisjesnaam,
(ouderwets): 47 heen en terug, afk.;
48 zo noemt men een prinses, afk.
werd opgenomen. Na 552 daalde de koers
tot 549. Het slot van dinsdag was 655%.
A.K.U.'s, met een minimale omzet, no
teerden circa 2 punten lager. Kon. Olies
lagen, ingevolge Wallstreet, zwak in de
markt en verloren circa 2 gulden. K.L.M.
flauw. De dollarobllgatles K.L.M. nau
welijks prijshoudend.
De scheepvaarten waren doorelkaar
fractioneel hoger. Van de cultures lagen
Senembahs goed in de markt op het ge
taxeerde vermogen van de maatschappij
buiten Indonesië. Staatsfondsen ver
deeld.
Op woensdag 29 april a.s. wordt de in
schrijving opengesteld op f 39.000.000 4','2
procent 20-jarlge obligaties ten laste van
de Nederlandse Antillen tot de koers van
100 procent. Op vrijdag l mei a.s. worden
ter beurze geïntroduceerd en voor het
eerst verhandeld certificaten aan toon
der van één aandeel met een nominale
waarde van 5 dollar International Bu
siness Machines Corporatlan.
Prolongatie 3 procent.
Kon Petroleum Mij.
175.40
172.50
Amsterdam Rubber
84%
84%
Holland Amerika Lijn
155%
155%
Kon. Faketvaart
138
137
Rotterdamse Lloyd
147
145%
Scheepvaart Unie
139
138%
Stv. Mij. Nederland
145
144
Ver. HiV.A. Mij. N.V.
140%
141%
Deli Mij.
153.90
,153.60
Bank van Ned. gem. 4%
100
100
Centrale Suiker
282%
261
Kon. Mij. De Schelde N.B.
225
223
Intern. Nickel
90%
91
American Motors
36
36ft
Anaconda
68%
66%
Baltimore en Ohio
46%
Bethlehem Steel
51
51%
General Motors
49
49
Kenneeott
112
111%
Missouri KT.
-
6ft
Amsterdamse
wisselmarkt
CONTANTE PRIJZEN.
Londen 10.63%—10.635/8, New Vork
3.77%—3.77% Montreal 3.98%—3.92'/2
Parijs 76.92%—77.02Brussel 7.56%
—757%, Frankfort 90.23—90.28,
Stockholm 72.95%—73.00%, 2ürich
87.26%—87.31%, Milaan 60.79%—
60.84%, Kopenhagen 54.80—54.85,
Oslo 53.05—53.10, Wenen 1458—1459,
Ankara 3.76%—3.77%, Praag 52.64—
5254, Lissabon 13.25—1356%.
New York Central
28%
Pennsylvania
17%
Republic Steel
70%
71%
SheU Oil Comp.
84%
84%
Tide Water
27ft
26%
U.S. Steel
90%
91%
Nat. Can. Corp.
11%
PREMIELENINGEN
Amsterdam 1951
87
86%
Breda 1951
82
81%
Eindhoven 1954
81
80%
Enschede 1954
83
Den Haag 1952 I
8B
88
Den Haag 1952 H
92
91%
Rotterdam 1952 I
88%
88%
Rotterdam 1952 H
88%
Rotterdam 1957
97
97
Amsterdam 1951 I
81%
81%
Amsterdam 1956 II
95
Amsterdam 1956 Hl
95%
94%
Amsterdam '33 (C. en A.)
98%
Dordrecht 1956
81
81
Alkmaar 1956
80%
80%
A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICËS.
20-4 21-4 22-4
intern, concerns 414.10 41357 410.02
Industrie 202.15 203.37 204.63
Scheepvaart 150.92 151.36 151.36
Banken 161.72 164.01 164.99
Indon. fondsen 116.27 11758 117.97
Algemeen 283.27 283.66 282.48
Op 30 april en 5 mei
beurssluiting
Het ministerie van financiën heeft
medegedeeld, dat de beurzen voor de
geld- en fondsenhandel op 30 april
1959 verjaardag van H. M. de Konin
gin, en op 5 mei 1959. Bevrijdings
dag, gesloten zullen zijn en dat die
dagen voor de geldleningen als be
doeld in afdeling V der beursvoor-
schriften 1914, niet als werkdagen
zullen worden beschouwd.
AagtediJk 20 te Cadiz.
Aagtekerk 21 n. Bremen.
Aalsdijk 21 te Pladju
Aardijk 21 te Boston.
Akkrumdljk 21 te Stockton.
Albireo 20 te Antwerpen.
Alblasserdijk 21 te Rotterdam.
Alcor 20 van Santos.
Aldabi 20 dw. v. St. PaUl RoCks.
Alioth 20 te Buenos Aires.
Almdijk 20 van Antwerpen.
Alphaeca 20 v. Rio de Janeiro.
Amerskerk 22 te Beira.
Amstelkroon 19 te Brisbane.
Andljk 21 te Antwerpen.
Applngedljk 21 n. Rio de Janeiro.
Arkeldijk 20 te Charleston.
Asmidiske 20 600 m. z. v. Kaap Race.
Astrld Naess 20 Mona eil. gepass.
Attls 20 40 m. z.w. v. Land's End.
Alphard 23 te Montevideo verw.
Averdljk 22 te Rotterdam.
Abida 20 240 m. w.n.w. v. Flnisterre.
Ambiorix 20 n. Marseille.
Arendsdijk 20 220 m. o.n.o. V. Azoren.
Bali 20 65 m. o. v. Gibraltar.
Boskoop 21 Curasao.
Caltex Utrecht 19 60 m. n. v, Muscat.
Caltex Arnhem 20 15 m. o. n. Kp. Bon.
Caltex Delft 21 n. Stockholm.
Caltex the Hague 20 325 m. z. v.
Guard aful.
Caltex Lelden 19 te Abadan.
Caltex Rotterdam 22 te Bahrein.
Camitla 20 te New Orleans.
Carillo 21 400 m. z. v. Acajutla.
Cartago 20 300 m. n.ó. V. Galapagos eil.
Castor 21 n. Minidad.
Cleodora 21 n. Calcutta.
Colytto 20 te Liverpool.
Crania 20 900 m. o.z.o. V. Marques ell.
DelfshaVen 21 rede Galveston.
Diémerdijk 21 van Seattle.
Dinteldijk 21 n. Chrlstobal.
Dordrecht 21 n. Buenos Aires.
Drente 20 te Houston,
Dulvettdijk 21 n. Newport.
Dulvendrecht 20 dw. van Tenerlfe.
Eemdljk 20 n. Bremen.
Eenhoorn 21 n. Rotterdam.
Ena 24 te Curagao verw.
Ësö Amsterdam 20 240 m. n.o. v. St.
Lucia.
Esso Nederland 20 V. Port Said.
Glessenkerk 21 n. Antwerpen.
Garoet 21 te Penang.
Harold 20 n. Rotterdam.
Houtman 22 te Albany.
Hulst 20 te Lissabon.
Hydra 20 te Trinidad.
Iberia 21 n. Gibraltar.
Jacob Verolme 20 te Caldera.
Jagersfontein 20 300 m. w. v. Walvisbaai.
Kabylla 19 150 m. n.o. v. Azoren.
Kalinga 20 280 m. o. v. Diego Garcia,
Katelysia 20 te Buenos Aires.
Kellia 19 570 m. n.n.o. v. Barbados.
Kennemerland 21 n. Recife.
Khasiella 20 610 m. n.o. v. Barbados.
Kinderdijk 21 n. Bremen.
Krebsia 21 n, Rotterdam.
Kreeft 20 80 m. w. v. Bergen.
Kryptos 20 te Hamburg.
Kylix 23 te Rotterdam verw.
Laagkerk 21 te Karachi.
Laarderkerk 19 te Abadan.
Labotas 20 n. Sfax.
Langkoeas 21 te Port Said.
HOOG EN LAAG WATER
24 april
Vlisslngen
Terneuzen
Hansweert
Zierlkzee
Wemeldlngë
nap
uur meter
2.20 2.37
2.52 2.51
nap
uur meter
nap
uur meter
3.38
3.63
4.16
2.55
1.60
1.86
14.49
15.18
16.15
16.24
16.45
2.64
1.73
2.01
9.00
9.35
10.09
2.39
2.54
1.79
2.10
21.09
21.44
22.21
21.39
22.05
2.17
2.32
2.47
1.60
1.89
versterkt Uw ZENUWEN,
herstelt Uw ENERGIE
1154. Het duurde niet lang
of de drie straaljagers vlo
gen over het Naturel Ar
ches Monument. Zo van bo
ven af gezien leken de gro
te grillige rotsformaties
weinig meer dan slordige
zandburchten op een strand
en het geheel vloeide voor
het oog samen tot een oker-
kleurig vlak. Daarom duur
de het niet lang, of captain
Stewart ving een glimp van
glanzend metaal beneden
zich op. Onmiddellijk dook
hij er op af en naarmate de
afstand verminderde, kon
hij de omtrek en vorm van
het voorwerp beter onder
scheiden. Zijn ogen sperden
zich steeds wijder open
want inderdaad zag hij nu
duidelijk dat het „ding" 'n
soort van reusachtige kogel
was, die daar zo maar be
wegingloos boven de woestijn hing. Dat was
in strijd met alle wetten van de zwaarte
kracht en dus kon het niet anders of die
zogenaamde fantast had nog gelijk ook. Een
ruimteschip. En op hetzelfde moment dat
Stewart erop af dook, begon de kolos zich
langzaam voort te bewegen. De Horzel Was
juist aan boord Van de Onyx in gehesen en
kapitein Mare gaf hét sein tot vertrek, toen
opeens de radarpost de nadering van vlieg
tuigen meldde. Bijna op hetzelfde ogenblik
schoten drie toestellen gierend over de con
trolekoepel van de Onyx heen.
Laurenslterk 21 te Antwerpen.
Lelykei-k 22 n. Kuweit.
Leopoldskerk 19 te Bremen.
Leto 19 42Ó m. n.w. v. Flnisterre.
Lindekerk 19 V. Port Said.
Lombok 19 135 m. w.n.w. v. Acapulco.
Maaskrek 20 Van Aden.
Maetsuycker 21 n. Fremalitle.
Maron 22 te Rotterdam.
Marie Christine 20 n. Goole.
Marletje Bohmer 20 100 m. n.n.o. v. Kp.
Villano.
Meliskerk 19 te Bremen.
Merwede 20 230 m. n. v. Las Palmas.
Mlrzam-N 20 40 m. n.w. v. Oporto.
Mitra 22 te Bombay.
Molenkerk 21 n. Calcutta.
Montferland 21 te Santos.
Moordrecht 20 te Liverpool.
Muiderkerk 22 te Dubal.
Musilloyd 20 n. Singapore.
Mijdrecht 19 dw. v. Port Sudan.
Meerkerk 21 te Hamburg.
Naess Commander 19 227 m. n.w. v. Adc
Naess Lion 20 140 m. o.n.o. v. Martinique.
Nestor 20 te Houston.
Nias 20 189 m. w. v. Callao.
Nieuw Amsterdam 22 te New York.
Oostkerk 18 te Bangkok.
Ouwerkerk 20 18 m. n.n.w. v. Periir
Pendrecht 17 35 m. z.w. v. Monrovia.
Perna 20 340 m. z.z o. v. Bangkok.
Perregaux 20 te Rouaan.
Polydorus 21 n. Fremantle.
Pr. Willem van Oranje 20 n. Montreal
via Le Havrë.
Polyphemus 20 te Bugo.
Randfontein 20 v. Kaapstad.
Ridderkerk 20 te Antwerpen.
Rijükerk 19 te Beira.
Sarpedon 21 te Curagao
schelpwijk 22 n. Auckland.
Sehie 20 50 m. n. v. Bindings.
Schiedijk 20 370 m. z.z.o. Kp. Race.
Scherpendrecht 20 90 m. tv. v. Gibraltar.
Sibajak 21 te Wellington.
Slamat 19 n. Calcutta.
Sloterdijk 20 Lands End gepass.
Sommelsdljk 21 te Rotterdam.
Btad Arnhem 21 n. Savona.
Stad Rotterdam 20 dw. v. Ouessant.
Stad Schiedam 22 te Gent verw.
Statue of Liberty 20 255 m. z.z.o. v.
Mogadiscio.
Statendam 20 v. Balboa.
Stanvac Talang Akar 20 n. Buatan.
Straat-Bali 20 n. Penang.
Straat Magelhaen 22 te Vltorla.
Straat Torres 21 te Fremantle.
Sumatra 20 te Antwerpen.
Stad Leiden 20 te Colombo,
l'abinta 21 te Izmir.
Tamo 20 te Antwerpen.
Tara 21 v. Santos.
Taria 20 te New Castle N.S.W.
Tegelberg 20 te Durban.
TJUuwah 11 te Hongkong.
TJlmenteng 20 te Singapore.
Tjinegara 20 n. Port Elisabeth.
TJikampek 21 te Hongkong.
Tibla 20 dw. v. Kp. Stoque.
Tjibotas 21 te Semarang.
Van der Hagen 21 n. Tanga.
Van Heemskerk 22 te Manilla.
Vasum 20 n. Algiers.
Vivipara 20 v. Suez.
Vllst 20 150 m. n.w. v. Flores.
Waal 20 te Pantellaria.
Waterman 18 4oo m. o.z.o. v. Durban.
Weltevreden 20 v. Port Said.
Wieldrecht 19 te New York.
Willem Barendsz 22 te Rotterdam.
Willemstad 20 n. Paramaribo.
Witmarsum 20 Tercelra gepass.
Woensdrecht 21 te Caiopito.
Wonosari 20 v. Singapore.
2aankerk 20 166 m. w. v. Freetown.
KERKNIEUWS
NED. HERV. KERK.
Beroepen te Borger H. E. K. Vegter
te Uiterwierde.
Bedankt voor Wassenaar (vacature
dr. J. H. Honders) J. Germans te En
schede.
GEREF. KERKEN.
Beroepen te Avereest J. Dijkstra te
Schermerhorn.
Aangenomen naar Godlinze (Gr.) W.
Schenk kandidaat te Rotterdam.
GEREF. KERKEN
(vrijgemaakt)
Beroepen te Ferwerd-Hollum H. W.
Ophoff kandidaat te Dalfsen.
EVANG. LUTH. KERK.
Aangenomen naar Bodegraven-Gouda
A. Jense te Gouda.
DOOR
LAWRENCE EARL
02
Dahl zuchtte, het betreurend dat
Greatorex zijn zelfbeheersing verlo
ren had. Na een ogenblik zei hij vrien
delijk: ..Hugh, luister naar me! Alles
komt in orde! Bij elk besluit zijn er
minstens twee manieren om er te ko.
men. Als je helemaal niets doet, ben
je al half verloren".
Hij knikte bij zichzelf, denkend: Dat
wist ik vroeger ook niet, maar nu wel.
Hij voelde de warme druk van Alisons
vingers op de rug van zijn hand.
Greatorex kreunde zachtjes en schud
de zijn hoofd in zijn handen. Daarna
hield hij óp met kreunen.
Zou hij naar me luisteren? vroeg
Dahl zich af.
Dahl zei: „Als je geluk hebt als 3e
iets doet, komt alles op zijn pootjes
terecht. Zelfs wanneer je probeert
van tevoren een zaak van alle kanten
hebt, is er nog
doen kunt".
Greatorex hief sprakeloos zijn hoofd
op, zijn belangstelling opgewekt door
Dahls ernst. Waar zijn handpalmen
de tranen uitgesmeerd hadden,
glinsterde zijn gezicht tot aan de
baardafscheialng. „Wat?"
Dahl wist dat Greatorex nu weer in
orde zou zijn. Hij schoof zijn hand
onder die van Alison weg met een
verontschuldigende blik. Hij duwde
zijn peddel in het meer en zette flink
kraent bij de slag.
Surrey haastte zich om met zijn be
weging gelijk op te komen en het vlot
schoot vooruit.
„Je probeert het opnieuw", zei Dahl
tegen Greatorex.- „vroeg of laat moet
het je lukken".
Ze peddelden regelmatig langs de
rotsachtige oever, voeren diep in bos
achtige baaien en zwenkten af om
rond kleine schiereilandjes te varen.
Dahl onderzocht de kustlijn vooruit,
naar een onderbreking ervan en van
de bomen erachter, naar enig teken
van een uitstroming, groot of klein,
maar hij vond geen spoor.
Dicht onder de oever blijvend, ped.
delden ze vele kilometers meer dan ze
in tegenovergestelde richting langs
het midden van het meer gedaan had
den. De bleke zon zonk in het westen
weg achter een zware wolkenbank.
„Het zal vanavond vroeg donker zijn",
veronderstelde Greatorex.
Het kostte Dahl moeite om niet te
gen Greatorex te snauwen.
Overstuur, vermoeid en verschrikke
lijk ontmoedigd, voelde hij dat hij de
diepte van zijn eigen neerslachtigheid
moest verbergen. Hij zei: „Je hebt
gelijk, Hugh. Het zal niemand van
ons kwaacfdoen om voor 'n flink vuuf
op te drogen".
Hij wees met eert drüipende peddel
naar de oever, roestig door de sporen
van Ijzer, een paar honderd meter
vooruit.
Hij zei: „We zullen op dat tamelijk
frote eiland kamperen,
oen Dahl de volgende morgen in zijn
laarzen voelde, waren deze nog steeds
vochtig en hij zette ze zorgvuldig
in de zon op het houten platform van
het vlot. Terwijl hij neerknielde om
te peddelen drukte hij zijn blote tenen
tegen het triplex.
In het midden van de morgen bereik
ten ze de tóp van het meer en ze wa
ren nog steeds niet bij een uitstro
ming gekomen. Eb was niet het
flauwste geluld van stromend water.
Dit is het dan, dacht hij suf,
Er was een windje opgestoken van
uit het zuiden en het blies warm in
het gezicht van Dahl en rimpelde de
oppervlakte van de laatste, smalle
baai die eindigde In een rij bomen.
Hij kon de sombere druk Van de be
langstelling van Greatorex, Pröwee,
Surrey en Alison voelen allemaal
op hem wachtend om een plan te ont
werpen voor een nieuw begin.
Hij liet zijn rechterhand van de ped.
del los en drukte een aantal keren
tegen de klep die de opening van zijn
rechteroor moest beschermen, zijn
oor dichtdrukkend en het weer los
latend. Geërgerd probeerde hij het
andere oor. Het flauwe gezoem dat
hij hoorde bleef aanhouden.
Zijn oog viel op Surrey en hij zag
hem plotseling verstrakken. „Een
vliegtuig!" riep Surrey, vervuld van
ontzag. „Het is zo! Luister!"
„Daar!" riep Greatorex, die het
vliegtuig zag. „Daar lsHij ver
slikte zldh in zijn plotselinge opwin
ding en krabbelde midden in een
hoestbui overeind, onhandig wild;
eerst aan een kant tegen Alison bot
send en daarna tegen Prowse aan de
artdere kant, zonder het te merken;
hij deed het vlot Slirtgeren en zwaaide
met zijn armen. De wind blies tegen
Greatorex en deed zijn overhemd aan
de achterzijde bol staan, maar het
vlot bewoog zich niet over de opper
vlakte van net water.
Het vliegtuig was vele kilometers
Weg, op een noordoostelijke koers en
het móest hen veel dichter voorbij
gevlogen zijn voor zij het gehoord of
gezien hadden, omdat het geluid bij
hen vandaan gehouden werd door een
of andere samenloop van bovenwin-
dert, die later veranderd was. Na dé
eerste krachtige steek van hun emo
tionele honger bij het zien van het
vliegtuig, zag Dahl dat er geen kans
bestond dat het hen zou opmerken
een bijna stilstaand vlekle tussen de
verspreide, kleine eilandjes.
„O!" kreunde Greatorex en hield op
met proberen de aandacht van het
vliegtuig te trekken. Zij keken er ech
ter allemaal naar gedurende de lan
ge, lartge tijd die net nodig had om
te vervagen en te verdwijnen.
Pas toen merkte Dahl dat Greatorex
m zijn wilde worsteling een van zijn
drogende laarzen van net platform
van het vlot had gestoten. Hij keek
om zich heen en toen zag hij hem op
ongeveer vijftig meter van hen af
dobberen, ver in de laatste, smalle
baai.
Dahl staarde naar de laars en be
greep aanvankelijk niét waarom hij
zich tegen de warme wind in bewo
gen had, in een water, dat een andere
stroming kon hebben dan die, veroor
zaakt door de wind. Hij zei: „Des!"
Surrey gaf hem een afgestompte
blik. Het vliegtuig had Surrey een be
lofte gebracht en deze belofte te
zelfder tijd weer vernietigd.
Bang om zijn stem nogmaals te
vertrouwen, wees Dahl naar de dob
berende laars.
Surrey knikte, zonder veel belang
stelling, omdat hij slechts het kleine
directe probleem zag om hem weer
2 haler
le hij t
tuig zi
tegen de wind in^maar voor
pi
binnen fe halen en geep
feddel, die hij neergelegd
naar zijfi
legd had toen hij
naar
Keddel, die hij neergelegd had to»
et vliegtuig zag. Ze peddelden
de laars, tegen ae wlna in, maar i
2e hem bereikten vonden Dahls speu.
rende ogen datgene wat hij nochtans
nauwelijks kon geloven: de smalle
baai boog zich onder een scherpe hoek
tussen de rij bomen door.
Daarom was er geen zichtbare onder
breking in de bomen, dacht hij.
Langs de gehele weg van de oever
van het meer had hij slechts geke
ken en geluisterd naar een snel stro
mende afvoer. De smalle baai was
niet langer alleen maar een baai,
maar een doorgang.
„Lincoln!" Alison fluisterde. Toen
won haar stem aan vertrouwen en er
klonk een nieuwe uiting van hoop uit.
„Lincoln!"
Ook Surrey kwam wee tot leven bij
dit wonder en wierp een ongelovige
blik naar Dahl.
Nog steeds bang om te spreken, om
datgene in woorden uit te drukken
wat ze misschien bij een uiteindelijke
teleurstelling weer zouden moeten be
graven, bogen ze zich over hun ped
dels. Zij zetten zich schrap en bewo
gen het vlot voort. Alison pikte Dahls
laars op terwijl ze erlangs voeren,
maar er was geen onderbreking in
het slaan van de peddels.
Zwetend nu van inspanning, van
groeiende opwinding die geen enkele
zelfdiscipline kon onderdrukken
een beetje geholpen door een lang
zame en regelmatige stroom en ge
hinderd door de wind tegen hun borst,
voeren ze verder in de doorgang; ze
kwamen uit in een ander, veel kleiner
meer.
(Wordt vervolgd.)