hg 2 h 1 ollu! PILOOT STORM ontvoerd in de stratosfeer 23 24 EVEN NADENKEN mm mm m ia mmm ■a n m m □E2 mm m 111 mm m Waar zijn onze schepen? OJMmu ddb icJvfa Pleegzuster Bloedwijn Noodlanding I wmnroM I in de winternacht 16 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DONDERDAG 23 APRIL 1959 Advertentie DONDERDAG VRIJDAG APRIL M AP"'L TECHNISCHE GÓEDEREN woensdag 15 l/m vrijdag 24 april Terrein Croeselaan INDUSTRIE j Algemene machinebouw, w.o. machine», apparaten en onderdelen voor kernenergie, complete Industriële Installaties. Verbrandingsmotoren, stoommachines, -ketels en appendagee. Elektrische Installaties, w.o, elektro- •elljkrlehte - =jgjggj^ transformatoren, gelührlch 'telefonlo, telegrafie, enz. Pompon, compressoren, blaas- en afzuiginstallaties. Apparaten en ventilatoren voor luchtbehandeling. Oven- en drooginrlchttngen. Drijfwerken, tand.wl.elen cn mechanische overbrengingen. Grondstoffen en half- SCHBI4F880UH't Caicobeuw! IJter, «taal, non-ierro-metaien, «unsisionen. Voortstuwingi Scheepsmotoren, turbines, Schroeven ent. Besturing en nraluuri Biuurmachlne», nnutisehe instrumenten, radar, radio, (Infi Brandboyolllgliigsmateriael, «ddingamaterlaal, an*..li»ad- tlngsdlensten. n-ferrö-metalen, Uunatstoffen. laadbomen. Technische 'iiuTpagefëgatén, "w.o. pompen, compressoren, machines t luchtbehandeling, vetwarnilng, koeling— «paraten voor luchtbehandeling, verwarming, koeling en stookinrichtingen. Bktrlaohe uitrusting. Pijpleidingen, appendages, afsluiters, slangen, Groot- Ukehlnstallatlcs en -machines. Onderhoud: Vefven, lakken, vernissen, e.e. conHémrlnga. en cotroslewèrendo middelen, llandelslnforniutlos en voorllch- tlugndieniteni Diversen. AMSTERDAMSE EFFECTENBEURS Internationale waarden stil BEURSOVERZICHT. Verreweg de grootste aandacht trok ken gistermiddag aandelen Walvisvaart. Deze papieren, die de laatste dagen reeds vast in de markt lagen, werden in een grote open hoek verhandeld en waren „willig". Doorgaans is het in dit fonds zeer rustig en wordt er slecht één note ring per dag vastgesteld. De laatst ge dane notering bedroeg 109'/» pet. Woens dagmiddag werd bescheiden geopend op 110. Aanhoudende kooporders veroorzaak ten een snelle koersstijging tot 124. Hier op volgde een reactie van een paar pun ten. Zoals bekend, deden de Noren een bod op het fabrieksschip de „Willem Ba- rendsz." Dit bod werd door de maat schappij niet acceptabel geacht. Men ls ter beurze van mening, dat de Noren met een bod zullen komen dat voor de maatschappij mogelijk wel acceptabel zal zijn. Deze mening is niet Van gisteren of dinsdag en de rede waarom de wal visvaartaandelen woensdag zo grif uit de markt werden genomen viel niet te ach terhalen. In de hoeken van de internationale waar den was het zeer stil. Van de ongeani meerde slotkoersen uit Wallstreet ging in Amsterdam geen enkele stimulans Uit. De arbitrage deed zo goed als niets en het publiek was ook niet zo actief als de vorige dagen. Aandelen Philips hielden zich zeer goed en bereikten de 6 X pari- koers. De winst bedroeg één punt. Uni levers ontmoetten wederom middenkoers aanbod, dat alleen tegen lagere prijzen iiiaaiiR1 Jtm u 7r FT] m II a Z5~ "**F M *r tl 32" VT 1 rn PTT |39 |M0 J1" KIR n 11 1 1 21 apr. 22 apr. Nederland 1951 (3%) 96% L Nederland 1948 (3%) 90% 90% Nederland 1955 (3'/<) 90% 90% Nederland 1947 <3'/>) 3 93ft 92H Nederland 1937 3 90% soft DoUarlenlng 1947 3 94% 94% Investeringscert. 3 98 98 Nederland 1962-64 3 97 ft 97% Ned. Indië 1937 3 93% 93 ft 6 pet. Woningbouwlening '57 111% 111% Nat. Handelsbank 145 145 Ned. Handelmij. 220% 224% Alg. Kunstzijde Unie 312% 311% Berghs' en Jurgens 293 293 Calvé-DeUt 507% 505 Hoogovens n.r. 457 465 Ned. Kabelfabrlek 369% 369% Philips 599% 599 Unilever 548% Wllton-Feljenoord 224 Biiliton 309 Horizontaal: 1 bep. metaallegering; 5 wending; 9 onder anderen, afk.; 10 bep. windrichting, afk.; 11 voorzetsel; 12 muzieknoot; 15 kern; 17 bep. zin tuig; 21 bep. gekepefde wollen stof; 25 televisie, afk.; 26 monster; 28 deel v. e. mast; 30 indien; 32 wasgelegen heid; 33 retour; 35 niet uitgaan; 43 rivier in Drente; 44 zie 12; 45 ooster lengte, afk.; 46 lidwoord; 49 ruzie maken; 50 niets. Verticaal: 1 middel tot ontspanning; 2 zie 28 horizontaal; 3 een ongenoem de, afk.; 4 het zij zo!; 5 zachte veer tjes: 6 Duits geld, afk.; 7 slede; 8 een beetje; 13 kippenprodukt; 14 voor naamwoord; 16 bep. getijde; 17 le venswijze; 18 meerv, afk.; 19 ten be drage van; 20 soort kist; 21 op de-: op 't gevoel; 22 pers. voornaamwoord; 23 daar; 24 huidsmeer; 27 reeds; 29 eerstvolgende, afk; 31 woonplaats van Abraham; 34 als boven, afk.; 35 reservoir; 36 uitroep: 37 titel, afk.; 38 teken: 39 salaris; 40 dun, teer; 41 en dergelijke, afk.; 42 meisjesnaam, (ouderwets): 47 heen en terug, afk.; 48 zo noemt men een prinses, afk. werd opgenomen. Na 552 daalde de koers tot 549. Het slot van dinsdag was 655%. A.K.U.'s, met een minimale omzet, no teerden circa 2 punten lager. Kon. Olies lagen, ingevolge Wallstreet, zwak in de markt en verloren circa 2 gulden. K.L.M. flauw. De dollarobllgatles K.L.M. nau welijks prijshoudend. De scheepvaarten waren doorelkaar fractioneel hoger. Van de cultures lagen Senembahs goed in de markt op het ge taxeerde vermogen van de maatschappij buiten Indonesië. Staatsfondsen ver deeld. Op woensdag 29 april a.s. wordt de in schrijving opengesteld op f 39.000.000 4','2 procent 20-jarlge obligaties ten laste van de Nederlandse Antillen tot de koers van 100 procent. Op vrijdag l mei a.s. worden ter beurze geïntroduceerd en voor het eerst verhandeld certificaten aan toon der van één aandeel met een nominale waarde van 5 dollar International Bu siness Machines Corporatlan. Prolongatie 3 procent. Kon Petroleum Mij. 175.40 172.50 Amsterdam Rubber 84% 84% Holland Amerika Lijn 155% 155% Kon. Faketvaart 138 137 Rotterdamse Lloyd 147 145% Scheepvaart Unie 139 138% Stv. Mij. Nederland 145 144 Ver. HiV.A. Mij. N.V. 140% 141% Deli Mij. 153.90 ,153.60 Bank van Ned. gem. 4% 100 100 Centrale Suiker 282% 261 Kon. Mij. De Schelde N.B. 225 223 Intern. Nickel 90% 91 American Motors 36 36ft Anaconda 68% 66% Baltimore en Ohio 46% Bethlehem Steel 51 51% General Motors 49 49 Kenneeott 112 111% Missouri KT. - 6ft Amsterdamse wisselmarkt CONTANTE PRIJZEN. Londen 10.63%—10.635/8, New Vork 3.77%—3.77% Montreal 3.98%—3.92'/2 Parijs 76.92%—77.02Brussel 7.56% —757%, Frankfort 90.23—90.28, Stockholm 72.95%—73.00%, 2ürich 87.26%—87.31%, Milaan 60.79%— 60.84%, Kopenhagen 54.80—54.85, Oslo 53.05—53.10, Wenen 1458—1459, Ankara 3.76%—3.77%, Praag 52.64— 5254, Lissabon 13.25—1356%. New York Central 28% Pennsylvania 17% Republic Steel 70% 71% SheU Oil Comp. 84% 84% Tide Water 27ft 26% U.S. Steel 90% 91% Nat. Can. Corp. 11% PREMIELENINGEN Amsterdam 1951 87 86% Breda 1951 82 81% Eindhoven 1954 81 80% Enschede 1954 83 Den Haag 1952 I 8B 88 Den Haag 1952 H 92 91% Rotterdam 1952 I 88% 88% Rotterdam 1952 H 88% Rotterdam 1957 97 97 Amsterdam 1951 I 81% 81% Amsterdam 1956 II 95 Amsterdam 1956 Hl 95% 94% Amsterdam '33 (C. en A.) 98% Dordrecht 1956 81 81 Alkmaar 1956 80% 80% A.N.P.-C.B.S. BEURSINDICËS. 20-4 21-4 22-4 intern, concerns 414.10 41357 410.02 Industrie 202.15 203.37 204.63 Scheepvaart 150.92 151.36 151.36 Banken 161.72 164.01 164.99 Indon. fondsen 116.27 11758 117.97 Algemeen 283.27 283.66 282.48 Op 30 april en 5 mei beurssluiting Het ministerie van financiën heeft medegedeeld, dat de beurzen voor de geld- en fondsenhandel op 30 april 1959 verjaardag van H. M. de Konin gin, en op 5 mei 1959. Bevrijdings dag, gesloten zullen zijn en dat die dagen voor de geldleningen als be doeld in afdeling V der beursvoor- schriften 1914, niet als werkdagen zullen worden beschouwd. AagtediJk 20 te Cadiz. Aagtekerk 21 n. Bremen. Aalsdijk 21 te Pladju Aardijk 21 te Boston. Akkrumdljk 21 te Stockton. Albireo 20 te Antwerpen. Alblasserdijk 21 te Rotterdam. Alcor 20 van Santos. Aldabi 20 dw. v. St. PaUl RoCks. Alioth 20 te Buenos Aires. Almdijk 20 van Antwerpen. Alphaeca 20 v. Rio de Janeiro. Amerskerk 22 te Beira. Amstelkroon 19 te Brisbane. Andljk 21 te Antwerpen. Applngedljk 21 n. Rio de Janeiro. Arkeldijk 20 te Charleston. Asmidiske 20 600 m. z. v. Kaap Race. Astrld Naess 20 Mona eil. gepass. Attls 20 40 m. z.w. v. Land's End. Alphard 23 te Montevideo verw. Averdljk 22 te Rotterdam. Abida 20 240 m. w.n.w. v. Flnisterre. Ambiorix 20 n. Marseille. Arendsdijk 20 220 m. o.n.o. V. Azoren. Bali 20 65 m. o. v. Gibraltar. Boskoop 21 Curasao. Caltex Utrecht 19 60 m. n. v, Muscat. Caltex Arnhem 20 15 m. o. n. Kp. Bon. Caltex Delft 21 n. Stockholm. Caltex the Hague 20 325 m. z. v. Guard aful. Caltex Lelden 19 te Abadan. Caltex Rotterdam 22 te Bahrein. Camitla 20 te New Orleans. Carillo 21 400 m. z. v. Acajutla. Cartago 20 300 m. n.ó. V. Galapagos eil. Castor 21 n. Minidad. Cleodora 21 n. Calcutta. Colytto 20 te Liverpool. Crania 20 900 m. o.z.o. V. Marques ell. DelfshaVen 21 rede Galveston. Diémerdijk 21 van Seattle. Dinteldijk 21 n. Chrlstobal. Dordrecht 21 n. Buenos Aires. Drente 20 te Houston, Dulvettdijk 21 n. Newport. Dulvendrecht 20 dw. van Tenerlfe. Eemdljk 20 n. Bremen. Eenhoorn 21 n. Rotterdam. Ena 24 te Curagao verw. Ësö Amsterdam 20 240 m. n.o. v. St. Lucia. Esso Nederland 20 V. Port Said. Glessenkerk 21 n. Antwerpen. Garoet 21 te Penang. Harold 20 n. Rotterdam. Houtman 22 te Albany. Hulst 20 te Lissabon. Hydra 20 te Trinidad. Iberia 21 n. Gibraltar. Jacob Verolme 20 te Caldera. Jagersfontein 20 300 m. w. v. Walvisbaai. Kabylla 19 150 m. n.o. v. Azoren. Kalinga 20 280 m. o. v. Diego Garcia, Katelysia 20 te Buenos Aires. Kellia 19 570 m. n.n.o. v. Barbados. Kennemerland 21 n. Recife. Khasiella 20 610 m. n.o. v. Barbados. Kinderdijk 21 n. Bremen. Krebsia 21 n, Rotterdam. Kreeft 20 80 m. w. v. Bergen. Kryptos 20 te Hamburg. Kylix 23 te Rotterdam verw. Laagkerk 21 te Karachi. Laarderkerk 19 te Abadan. Labotas 20 n. Sfax. Langkoeas 21 te Port Said. HOOG EN LAAG WATER 24 april Vlisslngen Terneuzen Hansweert Zierlkzee Wemeldlngë nap uur meter 2.20 2.37 2.52 2.51 nap uur meter nap uur meter 3.38 3.63 4.16 2.55 1.60 1.86 14.49 15.18 16.15 16.24 16.45 2.64 1.73 2.01 9.00 9.35 10.09 2.39 2.54 1.79 2.10 21.09 21.44 22.21 21.39 22.05 2.17 2.32 2.47 1.60 1.89 versterkt Uw ZENUWEN, herstelt Uw ENERGIE 1154. Het duurde niet lang of de drie straaljagers vlo gen over het Naturel Ar ches Monument. Zo van bo ven af gezien leken de gro te grillige rotsformaties weinig meer dan slordige zandburchten op een strand en het geheel vloeide voor het oog samen tot een oker- kleurig vlak. Daarom duur de het niet lang, of captain Stewart ving een glimp van glanzend metaal beneden zich op. Onmiddellijk dook hij er op af en naarmate de afstand verminderde, kon hij de omtrek en vorm van het voorwerp beter onder scheiden. Zijn ogen sperden zich steeds wijder open want inderdaad zag hij nu duidelijk dat het „ding" 'n soort van reusachtige kogel was, die daar zo maar be wegingloos boven de woestijn hing. Dat was in strijd met alle wetten van de zwaarte kracht en dus kon het niet anders of die zogenaamde fantast had nog gelijk ook. Een ruimteschip. En op hetzelfde moment dat Stewart erop af dook, begon de kolos zich langzaam voort te bewegen. De Horzel Was juist aan boord Van de Onyx in gehesen en kapitein Mare gaf hét sein tot vertrek, toen opeens de radarpost de nadering van vlieg tuigen meldde. Bijna op hetzelfde ogenblik schoten drie toestellen gierend over de con trolekoepel van de Onyx heen. Laurenslterk 21 te Antwerpen. Lelykei-k 22 n. Kuweit. Leopoldskerk 19 te Bremen. Leto 19 42Ó m. n.w. v. Flnisterre. Lindekerk 19 V. Port Said. Lombok 19 135 m. w.n.w. v. Acapulco. Maaskrek 20 Van Aden. Maetsuycker 21 n. Fremalitle. Maron 22 te Rotterdam. Marie Christine 20 n. Goole. Marletje Bohmer 20 100 m. n.n.o. v. Kp. Villano. Meliskerk 19 te Bremen. Merwede 20 230 m. n. v. Las Palmas. Mlrzam-N 20 40 m. n.w. v. Oporto. Mitra 22 te Bombay. Molenkerk 21 n. Calcutta. Montferland 21 te Santos. Moordrecht 20 te Liverpool. Muiderkerk 22 te Dubal. Musilloyd 20 n. Singapore. Mijdrecht 19 dw. v. Port Sudan. Meerkerk 21 te Hamburg. Naess Commander 19 227 m. n.w. v. Adc Naess Lion 20 140 m. o.n.o. v. Martinique. Nestor 20 te Houston. Nias 20 189 m. w. v. Callao. Nieuw Amsterdam 22 te New York. Oostkerk 18 te Bangkok. Ouwerkerk 20 18 m. n.n.w. v. Periir Pendrecht 17 35 m. z.w. v. Monrovia. Perna 20 340 m. z.z o. v. Bangkok. Perregaux 20 te Rouaan. Polydorus 21 n. Fremantle. Pr. Willem van Oranje 20 n. Montreal via Le Havrë. Polyphemus 20 te Bugo. Randfontein 20 v. Kaapstad. Ridderkerk 20 te Antwerpen. Rijükerk 19 te Beira. Sarpedon 21 te Curagao schelpwijk 22 n. Auckland. Sehie 20 50 m. n. v. Bindings. Schiedijk 20 370 m. z.z.o. Kp. Race. Scherpendrecht 20 90 m. tv. v. Gibraltar. Sibajak 21 te Wellington. Slamat 19 n. Calcutta. Sloterdijk 20 Lands End gepass. Sommelsdljk 21 te Rotterdam. Btad Arnhem 21 n. Savona. Stad Rotterdam 20 dw. v. Ouessant. Stad Schiedam 22 te Gent verw. Statue of Liberty 20 255 m. z.z.o. v. Mogadiscio. Statendam 20 v. Balboa. Stanvac Talang Akar 20 n. Buatan. Straat-Bali 20 n. Penang. Straat Magelhaen 22 te Vltorla. Straat Torres 21 te Fremantle. Sumatra 20 te Antwerpen. Stad Leiden 20 te Colombo, l'abinta 21 te Izmir. Tamo 20 te Antwerpen. Tara 21 v. Santos. Taria 20 te New Castle N.S.W. Tegelberg 20 te Durban. TJUuwah 11 te Hongkong. TJlmenteng 20 te Singapore. Tjinegara 20 n. Port Elisabeth. TJikampek 21 te Hongkong. Tibla 20 dw. v. Kp. Stoque. Tjibotas 21 te Semarang. Van der Hagen 21 n. Tanga. Van Heemskerk 22 te Manilla. Vasum 20 n. Algiers. Vivipara 20 v. Suez. Vllst 20 150 m. n.w. v. Flores. Waal 20 te Pantellaria. Waterman 18 4oo m. o.z.o. v. Durban. Weltevreden 20 v. Port Said. Wieldrecht 19 te New York. Willem Barendsz 22 te Rotterdam. Willemstad 20 n. Paramaribo. Witmarsum 20 Tercelra gepass. Woensdrecht 21 te Caiopito. Wonosari 20 v. Singapore. 2aankerk 20 166 m. w. v. Freetown. KERKNIEUWS NED. HERV. KERK. Beroepen te Borger H. E. K. Vegter te Uiterwierde. Bedankt voor Wassenaar (vacature dr. J. H. Honders) J. Germans te En schede. GEREF. KERKEN. Beroepen te Avereest J. Dijkstra te Schermerhorn. Aangenomen naar Godlinze (Gr.) W. Schenk kandidaat te Rotterdam. GEREF. KERKEN (vrijgemaakt) Beroepen te Ferwerd-Hollum H. W. Ophoff kandidaat te Dalfsen. EVANG. LUTH. KERK. Aangenomen naar Bodegraven-Gouda A. Jense te Gouda. DOOR LAWRENCE EARL 02 Dahl zuchtte, het betreurend dat Greatorex zijn zelfbeheersing verlo ren had. Na een ogenblik zei hij vrien delijk: ..Hugh, luister naar me! Alles komt in orde! Bij elk besluit zijn er minstens twee manieren om er te ko. men. Als je helemaal niets doet, ben je al half verloren". Hij knikte bij zichzelf, denkend: Dat wist ik vroeger ook niet, maar nu wel. Hij voelde de warme druk van Alisons vingers op de rug van zijn hand. Greatorex kreunde zachtjes en schud de zijn hoofd in zijn handen. Daarna hield hij óp met kreunen. Zou hij naar me luisteren? vroeg Dahl zich af. Dahl zei: „Als je geluk hebt als 3e iets doet, komt alles op zijn pootjes terecht. Zelfs wanneer je probeert van tevoren een zaak van alle kanten hebt, is er nog doen kunt". Greatorex hief sprakeloos zijn hoofd op, zijn belangstelling opgewekt door Dahls ernst. Waar zijn handpalmen de tranen uitgesmeerd hadden, glinsterde zijn gezicht tot aan de baardafscheialng. „Wat?" Dahl wist dat Greatorex nu weer in orde zou zijn. Hij schoof zijn hand onder die van Alison weg met een verontschuldigende blik. Hij duwde zijn peddel in het meer en zette flink kraent bij de slag. Surrey haastte zich om met zijn be weging gelijk op te komen en het vlot schoot vooruit. „Je probeert het opnieuw", zei Dahl tegen Greatorex.- „vroeg of laat moet het je lukken". Ze peddelden regelmatig langs de rotsachtige oever, voeren diep in bos achtige baaien en zwenkten af om rond kleine schiereilandjes te varen. Dahl onderzocht de kustlijn vooruit, naar een onderbreking ervan en van de bomen erachter, naar enig teken van een uitstroming, groot of klein, maar hij vond geen spoor. Dicht onder de oever blijvend, ped. delden ze vele kilometers meer dan ze in tegenovergestelde richting langs het midden van het meer gedaan had den. De bleke zon zonk in het westen weg achter een zware wolkenbank. „Het zal vanavond vroeg donker zijn", veronderstelde Greatorex. Het kostte Dahl moeite om niet te gen Greatorex te snauwen. Overstuur, vermoeid en verschrikke lijk ontmoedigd, voelde hij dat hij de diepte van zijn eigen neerslachtigheid moest verbergen. Hij zei: „Je hebt gelijk, Hugh. Het zal niemand van ons kwaacfdoen om voor 'n flink vuuf op te drogen". Hij wees met eert drüipende peddel naar de oever, roestig door de sporen van Ijzer, een paar honderd meter vooruit. Hij zei: „We zullen op dat tamelijk frote eiland kamperen, oen Dahl de volgende morgen in zijn laarzen voelde, waren deze nog steeds vochtig en hij zette ze zorgvuldig in de zon op het houten platform van het vlot. Terwijl hij neerknielde om te peddelen drukte hij zijn blote tenen tegen het triplex. In het midden van de morgen bereik ten ze de tóp van het meer en ze wa ren nog steeds niet bij een uitstro ming gekomen. Eb was niet het flauwste geluld van stromend water. Dit is het dan, dacht hij suf, Er was een windje opgestoken van uit het zuiden en het blies warm in het gezicht van Dahl en rimpelde de oppervlakte van de laatste, smalle baai die eindigde In een rij bomen. Hij kon de sombere druk Van de be langstelling van Greatorex, Pröwee, Surrey en Alison voelen allemaal op hem wachtend om een plan te ont werpen voor een nieuw begin. Hij liet zijn rechterhand van de ped. del los en drukte een aantal keren tegen de klep die de opening van zijn rechteroor moest beschermen, zijn oor dichtdrukkend en het weer los latend. Geërgerd probeerde hij het andere oor. Het flauwe gezoem dat hij hoorde bleef aanhouden. Zijn oog viel op Surrey en hij zag hem plotseling verstrakken. „Een vliegtuig!" riep Surrey, vervuld van ontzag. „Het is zo! Luister!" „Daar!" riep Greatorex, die het vliegtuig zag. „Daar lsHij ver slikte zldh in zijn plotselinge opwin ding en krabbelde midden in een hoestbui overeind, onhandig wild; eerst aan een kant tegen Alison bot send en daarna tegen Prowse aan de artdere kant, zonder het te merken; hij deed het vlot Slirtgeren en zwaaide met zijn armen. De wind blies tegen Greatorex en deed zijn overhemd aan de achterzijde bol staan, maar het vlot bewoog zich niet over de opper vlakte van net water. Het vliegtuig was vele kilometers Weg, op een noordoostelijke koers en het móest hen veel dichter voorbij gevlogen zijn voor zij het gehoord of gezien hadden, omdat het geluid bij hen vandaan gehouden werd door een of andere samenloop van bovenwin- dert, die later veranderd was. Na dé eerste krachtige steek van hun emo tionele honger bij het zien van het vliegtuig, zag Dahl dat er geen kans bestond dat het hen zou opmerken een bijna stilstaand vlekle tussen de verspreide, kleine eilandjes. „O!" kreunde Greatorex en hield op met proberen de aandacht van het vliegtuig te trekken. Zij keken er ech ter allemaal naar gedurende de lan ge, lartge tijd die net nodig had om te vervagen en te verdwijnen. Pas toen merkte Dahl dat Greatorex m zijn wilde worsteling een van zijn drogende laarzen van net platform van het vlot had gestoten. Hij keek om zich heen en toen zag hij hem op ongeveer vijftig meter van hen af dobberen, ver in de laatste, smalle baai. Dahl staarde naar de laars en be greep aanvankelijk niét waarom hij zich tegen de warme wind in bewo gen had, in een water, dat een andere stroming kon hebben dan die, veroor zaakt door de wind. Hij zei: „Des!" Surrey gaf hem een afgestompte blik. Het vliegtuig had Surrey een be lofte gebracht en deze belofte te zelfder tijd weer vernietigd. Bang om zijn stem nogmaals te vertrouwen, wees Dahl naar de dob berende laars. Surrey knikte, zonder veel belang stelling, omdat hij slechts het kleine directe probleem zag om hem weer 2 haler le hij t tuig zi tegen de wind in^maar voor pi binnen fe halen en geep feddel, die hij neergelegd naar zijfi legd had toen hij naar Keddel, die hij neergelegd had to» et vliegtuig zag. Ze peddelden de laars, tegen ae wlna in, maar i 2e hem bereikten vonden Dahls speu. rende ogen datgene wat hij nochtans nauwelijks kon geloven: de smalle baai boog zich onder een scherpe hoek tussen de rij bomen door. Daarom was er geen zichtbare onder breking in de bomen, dacht hij. Langs de gehele weg van de oever van het meer had hij slechts geke ken en geluisterd naar een snel stro mende afvoer. De smalle baai was niet langer alleen maar een baai, maar een doorgang. „Lincoln!" Alison fluisterde. Toen won haar stem aan vertrouwen en er klonk een nieuwe uiting van hoop uit. „Lincoln!" Ook Surrey kwam wee tot leven bij dit wonder en wierp een ongelovige blik naar Dahl. Nog steeds bang om te spreken, om datgene in woorden uit te drukken wat ze misschien bij een uiteindelijke teleurstelling weer zouden moeten be graven, bogen ze zich over hun ped dels. Zij zetten zich schrap en bewo gen het vlot voort. Alison pikte Dahls laars op terwijl ze erlangs voeren, maar er was geen onderbreking in het slaan van de peddels. Zwetend nu van inspanning, van groeiende opwinding die geen enkele zelfdiscipline kon onderdrukken een beetje geholpen door een lang zame en regelmatige stroom en ge hinderd door de wind tegen hun borst, voeren ze verder in de doorgang; ze kwamen uit in een ander, veel kleiner meer. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1959 | | pagina 18